Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 51

2007
‎Halaber, botere publikoek lanbide heziketa eta berregokitzea bermatzeko politika suspertuko dute; lanean segurtasuna eta higienea zainduko dituzte; eta behar besteko atsedena bermatuko dute, lanaldia mugatuz, aldizkako opor ordainduen bidez eta zentro egokiak sustatuz.
‎Gobernuak edo, hala denean, arlo honetan eskumenak dituzten autonomia erkidegoetako gobernu organoek erabaki dezakete lan jarduerak aldi jakin batean etetea, laneko segurtasun eta osasunaren arloko arau hausteek aparteko astuntasuneko inguruabarrak dituztenean, edo, egoerarik txarrenean, kasuan kasuko lantokia ixtea, betiere, alokairuen ordainketari edo bidezko kalte ordainei eta horiek bermatzeko har daitezkeen neurriei kalterik egin gabe.
‎Administrazioarekin kontratuak egiteko ahalmenaren mugak, laneko segurtasun eta osasunaren arloan egindako delituengatik edo administrazio izaerako arau hauste oso astunengatik, maiatzaren 18ko 13/ 1995 Legeak, Administrazio Publikoetako Kontratuei buruzkoak, arautuko ditu.
‎Gaur egun Medikuntza eta Laneko Segurtasunaren Institutu Nazionalak eta Laneko Medikuntzaren Eskolak dituzten baliabide eta eginkizunak Osasun eta Kontsumo Ministerioaren unitate, organismo edo erakundeei eratxiki zaizkie, eta horiexek egikarituko dituzte, ministerio horren eskumenen barne antolaketa eta banaketaren arabera.
‎Politika hori botere publikoen jardun multzoa da, lan baldintzak hobetzea sustatu bekumenak dituzten administrazio publihar duena, langileen osasunak eta segurtasunak babes gehiago izan dezaten. Orobat, politika horrek zuzendu behar ditu, hala prebentzio arloan eskoen jardunak, nola jardun horietan enpresaburuek eta langileek izan behar duten partaidetza, euren ordezkaritza erakundeen bidez. Inguru horretan sortu den Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala partaidetza tresna ezin hobea da, prebentzio arloko politika azaldu eta garatzeko.
‎Aurreko lerrokadan ezarri kasuan enpresaz azpiko esparruetan negoziatu ezineko gaitzat joko dira probaldia, kontratazio modalitateak, horiek enpresaren esparrura moldatzeko moduko aldeetan izan ezik, lanbide taldeak, diziplina araubidea, eta laneko segurtasun eta higiene eta mugigarritasun geografikoari buruzko gutxieneko arauak.
‎Konstituzioko 40.2 artikuluak botere publikoei ezarri die, politika sozial eta ekonomikoaren gida oinarrien artean, laneko segurtasun eta higienea zaintzea.
‎Bestetik, dagoe arauak, horietako asko Espainiako Konsneko zaharkiturik dauden arauketak eguneratu behar dira, eta aurretiaz aintu. Beharrizan horiek beti dira garrantzat hartu gabeko egoera berriak arautzitsuak, baina garrantzi hori areagotu egiten da, beharrizanok langileen laneko segurtasuna eta osasuna babesteari lotzen zaizkionean; izan ere, baldintza horiek gara daitezen, nahitaezkoa da arautegia etengabe eguneratzea eta gauzatutako aldaketa sakonekin egokitzea.
Laneko segurtasun eta osasunerako arriskuen ebaluazioa, lan baldintzen eta langileen jardueraren aldizkako kontrolen emaitzak barne, lege honen 16 artikuluaren 2 idatz zatiko a) paragrafoan xedatutakoaren arabera.
‎1 Langile bakoitzaren ardura da, beraren ahalmenen arabera, eta kasu bakoitzean hartutako prebentzio neurrien bidez, laneko segurtasuna eta osasuna zaintzea, berarena zein beraren lanbide jarduerak uki ditzakeen pertsonena, laneko jardunen eta ez egiteen ondorioz, beraren prestakuntzaren eta enpresaburuaren jarraibideen arabera.
‎5) Langileen laneko segurtasuna eta osasuna babesteko xedearekin, agintaritza eskudunak ezarri betebeharrak betetzen laguntzea.
‎c) Aipatu esparru horretan langileenan, organo horien arteko jardun koordi ordezkaritza organo batzuk daudenenatua bermatu da, laneko segurtasunaren eta osasunaren prebentzioeta babes arloan, batzuen eta besteen artean partaidetza modu bateratuan gauzatzea ahalbidetuz, kasu bakoitzean ezarri esparru zehatzean.
‎V. kapituluak zehatz mehatz arautu ditu langileen kontsulta eta partaidetza eskubideak, laneko segurtasunaren eta osasunaren inguruan. Espainian innei?
‎Amaitzeko, bosgarren xedapen gehigarriak fundazio baten eraketa arautu du, Lan eta Gizarte Segurantzaren Ministerioaren babesean, eta administrazio publikoen zein enpresaburuen eta langileen ordezkaritza erakundeen partaidetzarekin. Fundazio horren xede nagusia izango da laneko segurtasun eta osasun baldintzak hobetzeko jarduerak sustatzea, batez ere, enpresa txiki eta ertainetan. Fundazio horrek bere jarduerak gauza ditzan, Lan eta Gizarte Segurantzaren Ministerioak ondare jakin batekin zuzkituko du; ondare hori eratzen da lan istripu eta lanbide gaixotasunen mutuek egindako kudeaketaren soberakinen gaindikinarekin.
‎4 Familia etxeko zerbitzarien lan harreman bereziei ere ez zaie aplikatuko lege hau. Hori gorabehera, etxe zerbitzuen titularrak nahitaez zaindu behar dugiene baldintza egokietan egiten dela. bere langileen lana segurtasun eta hi
‎8 «Banakako babes ekipamendua» da langileak aldean eramateko edo erabiltzeko edozein ekipamendu, langilea babesteko, laneko segurtasunaren eta osasunaren aurkakoa izan daitekeen arriskutik edo arriskuetatik, bai eta helburu bera duen edozein osagarri edo gehigarri ere.
‎politika, laneko segurtasuna
‎1 Prebentzio arloko politikaren xedea izango da lan baldintza hobeak sustatzea, langileen laneko segurtasunaren eta osasunaren babesa gehitzeko.
‎3 Orobat, administrazio publikoek sustatuko dituzte bigarren artikuluko lehenengo idatz zatiak aipatu subjektuek gauzatutako jarduerak, laneko segurtasun eta osasun baldintzak hobetu eredu berriak ikertu eta gehitzeko, eta prebentzio egitura eragingarriak susta eta lan arriskuak murrizteko, babestzeko.
‎8 artikulua. Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala
‎1 Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala da Estatuko Administrazio Orokorraren organo zientifiko eta teknikoa; erakunde horren xedea da laneko segurtasuna eta osasudetza ezarriko du, gai honetan eskumena aztertzea eta ikertzea, bai eta horien hobekuntza sustatzea eta bermatzea ere. Horretarako, behar besteko lankinak dituzten autonomia erkidegoetako erakundeekin.
‎1 Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala da Estatuko Administrazio Orokorraren organo zientifiko eta teknikoa; erakunde horren xedea da laneko segurtasuna eta osasudetza ezarriko du, gai honetan eskumena aztertzea eta ikertzea, bai eta horien hobekuntza sustatzea eta bermatzea ere. Horretarako, behar besteko lankinak dituzten autonomia erkidegoetako erakundeekin.
‎e) Erakundearen xedeak betetzeko beharrezkoak izanda, erakunde horri bere eskumenen esparruan eratxiki zaizkion osterantzeko eginkizunak, lege honen 13 artikuluan araututako Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalarekin bat etorriz, eta, hala denean, arlo honetan eskumena duten autonomia erkidegoetako organo teknikoen elkarlanarekin.
‎2 Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala, bere eginkizunen esparruan, koordinazioaz arduratuko da, administrazio publikoen artean informazioa eta esperientziak trukatzea bermatuko du, eta modu berezian bultzatu eta lagunduko ditu autonomia erkidegoek segurtasuna eta osasuna sustatzeko gauzatu jarduerak.
‎3 Europar Batasuneko erakundeei dagokienez, Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalak erreferentzia zentro nazional gisa jardungo du, nazio mailan eman behar duen informazioaren koordinazioa eta transmisioa bermatuz, batez ere, Laneko Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziari eta beraren Sareari begira.
‎3 Europar Batasuneko erakundeei dagokienez, Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalak erreferentzia zentro nazional gisa jardungo du, nazio mailan eman behar duen informazioaren koordinazioa eta transmisioa bermatuz, batez ere, Laneko Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziari eta beraren Sareari begira.
‎4 Laneko Segurtasun eta Higienekotzorde Nazionalaren Idazkaritza Nagu Institutu Nazionala arduratuko da Laneko Segurtasun eta Osasunaren Basiaz, horren eskumenak garatzeko behar den laguntza teknikoa eta zientifikoa emanez
‎4 Laneko Segurtasun eta Higienekotzorde Nazionalaren Idazkaritza Nagu Institutu Nazionala arduratuko da Laneko Segurtasun eta Osasunaren Basiaz, horren eskumenak garatzeko behar den laguntza teknikoa eta zientifikoa emanez
‎2 Estatuko eta autonomia erkidegoetako administrazio orokorrek behar besteko neurriak hartuko dituzte, euren eskumenen esparruan, Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzari behar adinako adituen elkarlana eta aholku teknikoa emateko; Estatuko Administrazio Orokorraren esparruan, Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalak emango ditu horiek.
‎Egiaztatze jardun horiek azaroaren 14ko 42/ 1997 Legeak, Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetza Antolatzeari buruzkoak, 17.2 artikuluan aipatu Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzaren lurralde batzordeak programatuko ditu, Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzaren laneko segurtasun eta osasunerako ekintza planera biltzeko.
‎Lan baldintzak hobetu eta langileen laneko segurtasuna eta osasuna babesteko kudeaketaren plangintzan, programazioan, antolaketan eta kontrolean, enpresaburuek eta langileek duten partaidetza, ordezkaritza handieneko enpresaburuen erakundeen eta sindikatu erakundeen bidez, lan arriskuak prebenitzeko politikaren oinarrizko printzipioa da, lurralde desberdinetan eskudunak diren administrazioek garatu behar dutena.
‎13 artikulua. Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala
‎1 Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala eratu da, administrazio publikoen kide anitzeko organo aholkulari gisa, prebentzio politikak azaltzeko, eta laneko segurtasun eta osasunaren arloan instituzio partaidetzako organo gisa.
‎1 Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala eratu da, administrazio publikoen kide anitzeko organo aholkulari gisa, prebentzio politikak azaltzeko, eta laneko segurtasun eta osasunaren arloan instituzio partaidetzako organo gisa.
‎Batzordeko Idazkaritza, laguntza teknikoa eta administratiboa emateko organoa, Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalaren Zuzendaritzak izango du.
Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalak jardungo du osoko bilkuran, batzorde iraunkorrean edo lan-taldeetan, Batzordeak egingo duen barne araudiak ezarritakoarekin bat etorriz.
‎1 Langileek eskubidea dute, laneko segurtasun eta osasun arloan benetako babesa izateko.
‎5 Laneko segurtasun eta osasun neurrien kostua ezin izango zaie inola ere ezarri langileei.
‎a) Langileen laneko segurtasun eta osasunerako arriskuak, hala enpresa osoan daudenak, nola lanpostu eta eginkizun bakoitzak dituenak.
‎1 Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalari atxikita, fundazio bat egongo da. Fundazio horren xedea izango da laneko segurtasun eta osasun baldintzen hobekuntza sustatzea, bereziki, enpresa txikietan, arriskuak prebenitzeko arautegia betetzeari buruzko informazio, laguntza tekniko, prestakuntza eta sustapen ekintzen bidez.
‎1 Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalari atxikita, fundazio bat egongo da. Fundazio horren xedea izango da laneko segurtasun eta osasun baldintzen hobekuntza sustatzea, bereziki, enpresa txikietan, arriskuak prebenitzeko arautegia betetzeari buruzko informazio, laguntza tekniko, prestakuntza eta sustapen ekintzen bidez.
‎Fundazioaren estatutuak Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalak onetsiko ditu, bere kideen bi herenak horren alde emandako botoarekin.
‎Lurralde esparru desberdinetako ekintzen plangintza, garatze eta finantzaketak kontuan hartuko ditu lan egiten duen biztanleria, enpresen tamaina eta lan ezbeharren tasa. Fundazioak laneko segurtasun eta higienearen arloan lan legeria betearazteko eskumenak dituzten lurralde esparru autonomikoei esleitu aurrekontuak lurralde esparru horietako hiru alderdiko eta instituzio partaidetzarako organoei eratxikiko zaizkie, horiek kudea ditzaten; organo horiek Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalaren antzeko izaera izan behar dute.
‎Lurralde esparru desberdinetako ekintzen plangintza, garatze eta finantzaketak kontuan hartuko ditu lan egiten duen biztanleria, enpresen tamaina eta lan ezbeharren tasa. Fundazioak laneko segurtasun eta higienearen arloan lan legeria betearazteko eskumenak dituzten lurralde esparru autonomikoei esleitu aurrekontuak lurralde esparru horietako hiru alderdiko eta instituzio partaidetzarako organoei eratxikiko zaizkie, horiek kudea ditzaten; organo horiek Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalaren antzeko izaera izan behar dute.
‎Seigarrena. Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala eratzea
‎Gobernuak, lege hau indarrean jarri eta hiru hileko epean, Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalaren osaketa arautuko du. Batzordea hurrengo hogeita hamar egunetako epean eratuko da.
‎Autonomia erkidegoetan, instituzio partaidetza izango da, horien egitura eta antolaketari dagokionez, autonomia erkidego horiek laneko segurtasun eta osasunaren arloan dituzten eskumenen araberakoa.
‎1971ko martxoaren 11ko Dekretua, laneko segurtasun eta higienearen batzordeen eratze, osatze eta eginkizunei buruzkoa.
Laneko Segurtasun eta Higienearen Ordenantza Orokorraren I eta III. tituluak, 1971ko martxoaren 9ko Aginduak onetsitakoak.
‎Lege honetan ezarritakoaren aurkakoak ez diren aldeetan, eta 6 artikuluak aipatzen dituen erregelamenduak eman arte, artikulu horretan jasotako gaien arauketa aplikatuko da; arauketa hori jaso da Laneko Segurtasun eta Higienearen Ordenantza Orokorraren II. tituluan edo gai horien inguruko xedapen bereziak jaso dituzten beste arau batzuetan. Lan istripuak jakinarazteko ereduak ezarri dituen Lan Ministerioaren 1987ko abenduaren 16ko Agindua ere aplikatuko da.
‎enplegu osoa lortzera bideratutako politika ekonomikoa egitea, uztailaren 2ko 22/ 1981 KAE?, gizarteak eta ekonomiak aurrera egin dezaten, eta erregioen eta gizabanakoen errenta ekitatez bana dadin. Botere publikoek lanbide heziketa suspertuko dute, lanean segurtasuna eta higienea zainduko dituzte, eta behar besteko atsedena bermatuko dute, lanaldia mugatuz, aldizkako opor ordainduen bidez eta zentro egokiak sustatuz (40 art.). Estatuak bereziki zainduko ditu atzerrian ari diren langile espainiarren ekonomia eta gizarte eskubideak. 43 artikuluan osasuna babesteko eskubidea aitortzen da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia