2000
|
|
Egunetik egunera ugariagoak dira bere eguneroko lana oso osorik ordenagailu aurrean egiten duten pertsonak, eta egunetik egunera gehiago baita ere beren etxeetan ordenagailua erabiltzen dutenak lan pertsonal, kultural, sozial, politiko, sindikal eta abarrerako edo Interneten sartzeko. Horregatik,
|
Laneko
Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalaren (INSHT) gida teknikora jo dugu, eta ordenagailuan lana egiterakoan kontuan hartu beharreko honako aholkuak jaso ditugu:
|
2002
|
|
Lau sindikatuek
|
laneko
segurtasunaren eta osasunaren fiskaltza sortzea nahi dute, ofizioz jardun dezan, bai istripu larriak edo laneko heriotzak gertatzen direnean, bai gaiari buruzko legedia urratzen denean. Lau sindikatuek kanpaina indartsua egiteko asmoa dute, Laneko Ikuskaritzaren inplikazioa lortzeko, pasibotasuna" konplizitatea" delakoan daude-eta.
|
|
Malagako obretan gertatzen diren ia istripu guztiak estaltzen dituzte. Atzo, sektore arteko plan horretako kideek lanaldia egin zuten datorren igandean
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Eguna zela eta. Espainian, laneko ezbehar tasak azken hamar urteetan izan duen hazkunde geldiezina “epidemia” gisa hartu izan da, eta indarrean dagoen araudia zorrozki ordez beste tratamendu bat eman beharra zegoen.
|
|
Plana osatzen dutenek sistema adostu dute: Ikuskaritza, Enplegu Ordezkaritza, Osasunekoa,
|
Laneko
Segurtasun eta Higienerako Zentroa, Aldundia, mutuak, sindikatuak, enpresaburuak, prebentzio zerbitzuak, Eraikuntzako Lan Fundazioa eta elkargo profesionalak. Lehen topaketa Kontrolatu beharreko enpresa bakoitzeko arduradunak banan banan aipatuz hasten da prozesua.
|
|
Europako Batzordeak, Euroganberak eta
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Europako Agentziak laneko estresaren aurkako lehen Europako kanpaina abiarazi zuten atzo. Atzo aipatu dugun bezala, Europako lan indarraren% 28 da hori, 41,2 milioi pertsona, Espainiako biztanleria baino zifra handiagoa.
|
|
Europako Enplegu eta Gizarte Gaietako komisarioak, Anna Diamantantopoulouk, azaldu zuen estresak «giza kostua eta finantza karga izugarria». Hain zuzen, Hans Horst Konkowsky Agentziako zuzendariak patologia horren aurkako kanpaina bat abiarazi zuela iragarri zuen, eta urrian
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako astebete izango dela iragarri zuen. Ekimenak milaka ekitaldi aurreikusten ditu EB osoan, eta informazioa banatzea, liburuxkak eta jardunbide egokien trukea.
|
|
Laneko estresa gero eta arazo handiagoa da, eta gero eta langile gehiagori eragiten die; horregatik ari dira neurriak hartzen, Europako Batzordeak, Euroganberak eta
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziak aurreko astean abian jarritako kanpaina gisa. «Arazo hori duela lau urte pentsaezina zen», dio Jesús Uzkudun Langile Komisioak sindikatuko Lan eta Ingurumen arduradunak (CC.OO.) Gipuzkoan, iristen zaizkion kasu guztiei erantzuteko ez dela hornitzen dio.
|
|
lehiakortasuna, prekarietatea, txandakako lana, etab.% 28 eragiten du Sortzen diren intzidentzia zifrak oso deigarriak dira, bai eta arlo pertsonalean, laboralean eta sozialean dituen eraginak ere. Izan ere,
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziak dio estresak Europako lan indarraren% 28 eragiten duela, 41,2 milioi pertsona, hau da, «giza kostua eta finantza karga handia». Agentziak bildutako datuen arabera, estresa da laneko absentismo kasuen% 50 baino gehiago, eta Europako enpresak eta erakundeak 20 milioi euro inguru kostatzen dira urtean galdutako lanengatik eta osasun gastuagatik.
|
2003
|
|
|
Laneko
Segurtasunaren eta Osasunaren Europako Agentziak hamar kategoriatan taldekatu ditu estres laboralaren arrisku edo efektu ezagunak. Erakundearen kultura eta funtzioa kategorian, ondoko hauek dira testuinguru laboraleko arriskuak:
|
|
Berga Monge, A. (1994).
|
Laneko
segurtasuna eta higienea haragiaren sektorean. Berrik.
|
|
Arriskuak prebenitzeko enpresa jardueren koordinazioa Gobernuak urtarrilaren hasieran dekretuz onartu nahi duen legearen erregelamendu batean sartuko da.
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Batzorde Nazionalaren bileran aurkeztuko da gizarte solaskideen arteko adostasuna. Batzorde hori hilaren 17rako deituta dago, eta horren ondoriozko dokumentua Estatu Kontseiluaren irizpenaren mende jarriko da.
|
2004
|
|
L (1995).
|
Laneko
segurtasuna eta higienea ostalaritzan eta sukaldaritzan. A Madril Vicente eta Mundipensa, Madril.
|
2005
|
|
Kanporatzen duten airearen tenperatura 500 °C tik gorakoa izan daiteke, eta, beraz, kontu handiz ibili behar da manipulatzean eta horiekin lan egitean. Pistola termikoei esker, lehen propano sopleteekin egiten ziren
|
lanak
segurtasun eta eraginkortasun handiagoz egin daitezke. Sopletea erabiltzearen arazoa zen sugarrak, askotan, gehiegizko beroa sortzen zuela egin beharreko lanerako.
|
|
diru sarreren hazkundea ez da nahikoa soilik belaunaldien arteko pobrezia ez pasatzeko, baizik eta aberastasuna gutxi batzuetan metatzera eraman dezake. Globalizazioaren ondorioz, desberdintasunak mantendu egin dira bai herrialdeen artean, bai ekonomia nazionalen barruan, eta horrek, besteak beste, enpleguan,
|
laneko
segurtasunean eta soldatetan islatzen du. Herrialde askotan, langabezia oso handia da oraindik, eta eragin handiagoa du gazteen artean; beraz, munduan dauden 186 milioi langabeetatik %47 gazteak dira.
|
|
OLAIZOLA NOGALES, Iñaki; URBANEJA ARRUE, Felix/ Isasi Gete, Fernando**. OSALAN
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
|
|
Lantokian eragile kimikoen eraginpean egoteko mugak 2003 ASKOREN ARTEAN. OSALAN
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
|
|
ABANCENS IZCUE, Alvaro; ANDRES OLAZAGOITIA, Jose Luis eta beste. OSALAN
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
|
|
ARENAZA AMEZAGA, Maria Jesus eta beste. OSALAN
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
|
|
ARBERAS SALAZAR, Jose Maria. OSALAN
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
|
|
BETEGON HERNANDO, Amparo; ELOLA OYARZABAL, Maria Begoña/ Isasi Gete, Fernando**. OSALAN
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
|
2006
|
|
Produktu kimikoak, bai substantzia kimikoak bai prestakinak, arriskutsutzat joko dira beren propietate fisikokimiko eta toxikologikoengatik, bai eta ondorio espezifikoengatik ere, bai giza osasunean bai ingurumenean. Produktu kimikoak arrisku kategoria batean edo gehiagotan sailkatzen dira, prestakin arriskutsuen sailkapena, ontziratzea eta etiketatzea arautzen duen 255/ 2003 Errege Dekretuaren eta
|
Laneko
Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalaren 635 Prebentzio Ohar Teknikoaren (NTP 635) arabera. Substantzia edo prestakin kimikoak sailkatzeko hiru kategoria daude:
|
|
Etxeko lanetan erabiltzen diren esku eskailerak gaizki erabiltzeak edo mantentzeak hainbat arrisku ekar ditzake. Istripurik gerta ez dadin, hala nola objektuak erori, harrapatu edo beste pertsona batzuen gainera erortzea, erabiltzeko arau hauek bete behar dira,
|
Laneko
Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalaren 239 ohar teknikoan jasotakoak: Eskailera jartzea Eskaileraren bermapuntutik hurbil gauzak garbitzea.
|
|
Etxean erabili ohi diren garbiketa produktuek gizakiarentzat eta ingurumenarentzat kaltegarriak diren substantziak edo prestakinak izan ditzakete; beraz, kontu handiz erabili behar dira. Produktu kimikoak arrisku kategoria batean edo gehiagotan sailkatzen dira, prestakin arriskutsuen sailkapena, ontziratzea eta etiketatzea arautzen duen 255/ 2003 Errege Dekretuaren eta
|
Laneko
Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalaren 635 Prebentzio Ohar Teknikoaren (NTP 635) arabera. Besteak beste, osasunerako, segurtasunerako eta kontsumitzaileen informaziorako eskubideak babesteko, giza osasunean duten eraginaren arabera, substantzia edo prestakin kimikoak honela banatzen dira:
|
|
Etxeetan erabiltzen diren garbiketa produktu batzuek substantzia kimikoak dituzte, arriskutsuak edo toxikoak izan daitezkeenak, eta modu desegokian erabiltzen badira, ondorio kaltegarriak sortzen dituzte giza osasunean edo ingurumenean. Etiketatzean, prestakin arriskutsuen sailkapena, ontziratzea eta etiketatzea arautzen duen 255/ 2003 Errege Dekretuarekin eta
|
Laneko
Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalaren 635 Prebentzio Ohar Teknikoarekin (635 NTP) bat etorriz, sinbolo edo piktograma batzuk daude, kontsumitzaileari okerreko erabilerak dakartzan arriskuen berri emateko. Ingurumenean edo haren propietate ekotoxikologikoetan eragiten dituzten ondorioei dagokienez, ingurumenerako arriskutsuak izango dira ingurumeneko osagai batentzat edo gehiagorentzat berehalako edo etorkizuneko arriskua duten edo izan dezaketen substantzia edo prestakinak.
|
|
Lanaldiko lan hilkortasunaren bigarren kausa nagusia zirkulazio istripuak dira,
|
Laneko
Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalak (LSHIN) enpleguko ezbehar tasa azaltzeko egindako bigarren azterlanean ageri den bezala. Lanbide jardueraren ondoriozko 100 heriotzatik 21 arrazoi horrengatik dira.
|
|
Lan Ikuskaritzak 37.949 arau hauste akta egin zituen iaz,
|
laneko
segurtasun eta osasun arloko arauak ez betetzeagatik. Isunen zenbatekoa 117 milioi eurotik gorakoa izan zen, baina zenbateko horren %10 bakarrik bildu zen, Langile Komisioen (CCOO) datuen arabera.
|
|
Urtero, Europako Batasunean 151.300 pertsona hiltzen dira laneko ezbeharrengatik eta gaixotasun profesionalengatik. Gehienak lanarekin zerikusia duten gaixotasunengatik hiltzen dira,
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziako (OSHA, ingelesezko siglak) zuzendari nagusi berriak, Jukka Takalak, atzo Bilbon salatu zuenez. Lanpostuan substantzia arriskutsuak erabiltzeak bakarrik eragiten du 31.000 eta 56.000 heriotza bitarte urtean, eta horietatik 21.000 amiantoaren manipulazioari dagozkio.
|
|
OSHAko zuzendariak nabarmendu zuen bere erakundearen zeregina “informazioa bildu, prozesatu eta zabaltzea” dela. Laneko arriskuak murrizteko formularik onenari dagokionez, adierazi zuen Suedian duela 80 urtetik Gobernuaren, sindikatuen eta enpresaburuen artean egindako akordioek eragin dutela
|
laneko
segurtasun eta osasun egoera onena duen munduko herrialdea izatea. Horixe da Agentzian ezarri beharreko eredua, non hiru estamentu horien ordezkariak baitaude, nabarmendu zuen.
|
|
Horixe da Agentzian ezarri beharreko eredua, non hiru estamentu horien ordezkariak baitaude, nabarmendu zuen. Egoitza Bizkaiko hiriburuan duen OSHAren lehentasunen artean, Takalak nabarmendu zituen bazkide berriak, ezbehar maila handiagokoak; sortzen ari diren arriskuak atzematea eta prebenitzea, edo
|
laneko
segurtasuna eta osasuna beste politika batzuetan sartzea, hala nola generoan, ingurumenean, diseinuan eta abarretan. Era berean, adierazi zuen etorkinen segurtasuna babesten saiatuko dela, eta eremu horretan uste du EBk ez duela behar adina neurri hartu, ahalegin handiak egin arren.
|
2007
|
|
Durango bizi den 49 urteko behargina DYAko anbulantziak eroan zuen Galdakaoko erietxera. Horrelako lan istripu larriak, oso larriak eta hildakoak eragin dituzten istripuak %50ean gutxitu gura direla jakin eragin zuen egun batzuk lehenago Eusko Jaurlaritzak, eperako
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Plan berriaren aurkezpenean.
|
|
Durango bizi den 49 urteko behargina DYAko anbulantziak eroan zuen Galdakaoko erietxera. Horrelako lan istripu larriak, oso larriak eta hildakoak eragin dituzten istripuak %50ean gutxitu gura direla jakin eragin zuen egun batzuk lehenago Eusko Jaurlaritzak, eperako
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Plan berriaren aurkezpenean. Bertan, lan arriskuen prebentzioan enpresek sustatzeko neurriak batu dituzte.
|
|
Halaber, botere publikoek lanbide heziketa eta berregokitzea bermatzeko politika suspertuko dute;
|
lanean
segurtasuna eta higienea zainduko dituzte; eta behar besteko atsedena bermatuko dute, lanaldia mugatuz, aldizkako opor ordainduen bidez eta zentro egokiak sustatuz.
|
|
Gobernuak edo, hala denean, arlo honetan eskumenak dituzten autonomia erkidegoetako gobernu organoek erabaki dezakete lan jarduerak aldi jakin batean etetea,
|
laneko
segurtasun eta osasunaren arloko arau hausteek aparteko astuntasuneko inguruabarrak dituztenean, edo, egoerarik txarrenean, kasuan kasuko lantokia ixtea, betiere, alokairuen ordainketari edo bidezko kalte ordainei eta horiek bermatzeko har daitezkeen neurriei kalterik egin gabe.
|
|
Administrazioarekin kontratuak egiteko ahalmenaren mugak,
|
laneko
segurtasun eta osasunaren arloan egindako delituengatik edo administrazio izaerako arau hauste oso astunengatik, maiatzaren 18ko 13/ 1995 Legeak, Administrazio Publikoetako Kontratuei buruzkoak, arautuko ditu.
|
|
Politika hori botere publikoen jardun multzoa da, lan baldintzak hobetzea sustatu bekumenak dituzten administrazio publihar duena, langileen osasunak eta segurtasunak babes gehiago izan dezaten. Orobat, politika horrek zuzendu behar ditu, hala prebentzio arloan eskoen jardunak, nola jardun horietan enpresaburuek eta langileek izan behar duten partaidetza, euren ordezkaritza erakundeen bidez. Inguru horretan sortu den
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala partaidetza tresna ezin hobea da, prebentzio arloko politika azaldu eta garatzeko.
|
|
Aurreko lerrokadan ezarri kasuan enpresaz azpiko esparruetan negoziatu ezineko gaitzat joko dira probaldia, kontratazio modalitateak, horiek enpresaren esparrura moldatzeko moduko aldeetan izan ezik, lanbide taldeak, diziplina araubidea, eta
|
laneko
segurtasun eta higiene eta mugigarritasun geografikoari buruzko gutxieneko arauak.
|
|
Konstituzioko 40.2 artikuluak botere publikoei ezarri die, politika sozial eta ekonomikoaren gida oinarrien artean,
|
laneko
segurtasun eta higienea zaintzea.
|
|
Bestetik, dagoe arauak, horietako asko Espainiako Konsneko zaharkiturik dauden arauketak eguneratu behar dira, eta aurretiaz aintu. Beharrizan horiek beti dira garrantzat hartu gabeko egoera berriak arautzitsuak, baina garrantzi hori areagotu egiten da, beharrizanok langileen
|
laneko
segurtasuna eta osasuna babesteari lotzen zaizkionean; izan ere, baldintza horiek gara daitezen, nahitaezkoa da arautegia etengabe eguneratzea eta gauzatutako aldaketa sakonekin egokitzea.
|
|
|
Laneko
segurtasun eta osasunerako arriskuen ebaluazioa, lan baldintzen eta langileen jardueraren aldizkako kontrolen emaitzak barne, lege honen 16 artikuluaren 2 idatz zatiko a) paragrafoan xedatutakoaren arabera.
|
|
1 Langile bakoitzaren ardura da, beraren ahalmenen arabera, eta kasu bakoitzean hartutako prebentzio neurrien bidez,
|
laneko
segurtasuna eta osasuna zaintzea, berarena zein beraren lanbide jarduerak uki ditzakeen pertsonena, laneko jardunen eta ez egiteen ondorioz, beraren prestakuntzaren eta enpresaburuaren jarraibideen arabera.
|
|
5) Langileen
|
laneko
segurtasuna eta osasuna babesteko xedearekin, agintaritza eskudunak ezarri betebeharrak betetzen laguntzea.
|
|
c) Aipatu esparru horretan langileenan, organo horien arteko jardun koordi ordezkaritza organo batzuk daudenenatua bermatu da,
|
laneko
segurtasunaren eta osasunaren prebentzioeta babes arloan, batzuen eta besteen artean partaidetza modu bateratuan gauzatzea ahalbidetuz, kasu bakoitzean ezarri esparru zehatzean.
|
|
V. kapituluak zehatz mehatz arautu ditu langileen kontsulta eta partaidetza eskubideak,
|
laneko
segurtasunaren eta osasunaren inguruan. Espainian innei?
|
|
Amaitzeko, bosgarren xedapen gehigarriak fundazio baten eraketa arautu du, Lan eta Gizarte Segurantzaren Ministerioaren babesean, eta administrazio publikoen zein enpresaburuen eta langileen ordezkaritza erakundeen partaidetzarekin. Fundazio horren xede nagusia izango da
|
laneko
segurtasun eta osasun baldintzak hobetzeko jarduerak sustatzea, batez ere, enpresa txiki eta ertainetan. Fundazio horrek bere jarduerak gauza ditzan, Lan eta Gizarte Segurantzaren Ministerioak ondare jakin batekin zuzkituko du; ondare hori eratzen da lan istripu eta lanbide gaixotasunen mutuek egindako kudeaketaren soberakinen gaindikinarekin.
|
|
4 Familia etxeko zerbitzarien lan harreman bereziei ere ez zaie aplikatuko lege hau. Hori gorabehera, etxe zerbitzuen titularrak nahitaez zaindu behar dugiene baldintza egokietan egiten dela. bere langileen
|
lana
segurtasun eta hi
|
|
8 «Banakako babes ekipamendua» da langileak aldean eramateko edo erabiltzeko edozein ekipamendu, langilea babesteko,
|
laneko
segurtasunaren eta osasunaren aurkakoa izan daitekeen arriskutik edo arriskuetatik, bai eta helburu bera duen edozein osagarri edo gehigarri ere.
|
|
1 Prebentzio arloko politikaren xedea izango da lan baldintza hobeak sustatzea, langileen
|
laneko
segurtasunaren eta osasunaren babesa gehitzeko.
|
|
3 Orobat, administrazio publikoek sustatuko dituzte bigarren artikuluko lehenengo idatz zatiak aipatu subjektuek gauzatutako jarduerak,
|
laneko
segurtasun eta osasun baldintzak hobetu eredu berriak ikertu eta gehitzeko, eta prebentzio egitura eragingarriak susta eta lan arriskuak murrizteko, babestzeko.
|
|
8 artikulua.
|
Laneko
Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala
|
|
1
|
Laneko
Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala da Estatuko Administrazio Orokorraren organo zientifiko eta teknikoa; erakunde horren xedea da laneko segurtasuna eta osasudetza ezarriko du, gai honetan eskumena aztertzea eta ikertzea, bai eta horien hobekuntza sustatzea eta bermatzea ere. Horretarako, behar besteko lankinak dituzten autonomia erkidegoetako erakundeekin.
|
|
1 Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala da Estatuko Administrazio Orokorraren organo zientifiko eta teknikoa; erakunde horren xedea da
|
laneko
segurtasuna eta osasudetza ezarriko du, gai honetan eskumena aztertzea eta ikertzea, bai eta horien hobekuntza sustatzea eta bermatzea ere. Horretarako, behar besteko lankinak dituzten autonomia erkidegoetako erakundeekin.
|
|
e) Erakundearen xedeak betetzeko beharrezkoak izanda, erakunde horri bere eskumenen esparruan eratxiki zaizkion osterantzeko eginkizunak, lege honen 13 artikuluan araututako
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalarekin bat etorriz, eta, hala denean, arlo honetan eskumena duten autonomia erkidegoetako organo teknikoen elkarlanarekin.
|
|
2
|
Laneko
Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala, bere eginkizunen esparruan, koordinazioaz arduratuko da, administrazio publikoen artean informazioa eta esperientziak trukatzea bermatuko du, eta modu berezian bultzatu eta lagunduko ditu autonomia erkidegoek segurtasuna eta osasuna sustatzeko gauzatu jarduerak.
|
|
3 Europar Batasuneko erakundeei dagokienez,
|
Laneko
Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalak erreferentzia zentro nazional gisa jardungo du, nazio mailan eman behar duen informazioaren koordinazioa eta transmisioa bermatuz, batez ere, Laneko Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziari eta beraren Sareari begira.
|
|
3 Europar Batasuneko erakundeei dagokienez, Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalak erreferentzia zentro nazional gisa jardungo du, nazio mailan eman behar duen informazioaren koordinazioa eta transmisioa bermatuz, batez ere,
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziari eta beraren Sareari begira.
|
|
4
|
Laneko
Segurtasun eta Higienekotzorde Nazionalaren Idazkaritza Nagu Institutu Nazionala arduratuko da Laneko Segurtasun eta Osasunaren Basiaz, horren eskumenak garatzeko behar den laguntza teknikoa eta zientifikoa emanez
|
|
4 Laneko Segurtasun eta Higienekotzorde Nazionalaren Idazkaritza Nagu Institutu Nazionala arduratuko da
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Basiaz, horren eskumenak garatzeko behar den laguntza teknikoa eta zientifikoa emanez
|
|
2 Estatuko eta autonomia erkidegoetako administrazio orokorrek behar besteko neurriak hartuko dituzte, euren eskumenen esparruan, Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzari behar adinako adituen elkarlana eta aholku teknikoa emateko; Estatuko Administrazio Orokorraren esparruan,
|
Laneko
Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalak emango ditu horiek.
|
|
Egiaztatze jardun horiek azaroaren 14ko 42/ 1997 Legeak, Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetza Antolatzeari buruzkoak, 17.2 artikuluan aipatu Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzaren lurralde batzordeak programatuko ditu, Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzaren
|
laneko
segurtasun eta osasunerako ekintza planera biltzeko.
|
|
Lan baldintzak hobetu eta langileen
|
laneko
segurtasuna eta osasuna babesteko kudeaketaren plangintzan, programazioan, antolaketan eta kontrolean, enpresaburuek eta langileek duten partaidetza, ordezkaritza handieneko enpresaburuen erakundeen eta sindikatu erakundeen bidez, lan arriskuak prebenitzeko politikaren oinarrizko printzipioa da, lurralde desberdinetan eskudunak diren administrazioek garatu behar dutena....
|
|
13 artikulua.
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala
|
|
1
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala eratu da, administrazio publikoen kide anitzeko organo aholkulari gisa, prebentzio politikak azaltzeko, eta laneko segurtasun eta osasunaren arloan instituzio partaidetzako organo gisa.
|
|
1 Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala eratu da, administrazio publikoen kide anitzeko organo aholkulari gisa, prebentzio politikak azaltzeko, eta
|
laneko
segurtasun eta osasunaren arloan instituzio partaidetzako organo gisa.
|
|
Batzordeko Idazkaritza, laguntza teknikoa eta administratiboa emateko organoa,
|
Laneko
Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalaren Zuzendaritzak izango du.
|
|
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalak jardungo du osoko bilkuran, batzorde iraunkorrean edo lan-taldeetan, Batzordeak egingo duen barne araudiak ezarritakoarekin bat etorriz.
|
|
1 Langileek eskubidea dute,
|
laneko
segurtasun eta osasun arloan benetako babesa izateko.
|
|
5
|
Laneko
segurtasun eta osasun neurrien kostua ezin izango zaie inola ere ezarri langileei.
|
|
a) Langileen
|
laneko
segurtasun eta osasunerako arriskuak, hala enpresa osoan daudenak, nola lanpostu eta eginkizun bakoitzak dituenak.
|
|
1
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalari atxikita, fundazio bat egongo da. Fundazio horren xedea izango da laneko segurtasun eta osasun baldintzen hobekuntza sustatzea, bereziki, enpresa txikietan, arriskuak prebenitzeko arautegia betetzeari buruzko informazio, laguntza tekniko, prestakuntza eta sustapen ekintzen bidez.
|
|
1 Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalari atxikita, fundazio bat egongo da. Fundazio horren xedea izango da
|
laneko
segurtasun eta osasun baldintzen hobekuntza sustatzea, bereziki, enpresa txikietan, arriskuak prebenitzeko arautegia betetzeari buruzko informazio, laguntza tekniko, prestakuntza eta sustapen ekintzen bidez.
|
|
Fundazioaren estatutuak
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalak onetsiko ditu, bere kideen bi herenak horren alde emandako botoarekin.
|
|
Lurralde esparru desberdinetako ekintzen plangintza, garatze eta finantzaketak kontuan hartuko ditu lan egiten duen biztanleria, enpresen tamaina eta lan ezbeharren tasa. Fundazioak
|
laneko
segurtasun eta higienearen arloan lan legeria betearazteko eskumenak dituzten lurralde esparru autonomikoei esleitu aurrekontuak lurralde esparru horietako hiru alderdiko eta instituzio partaidetzarako organoei eratxikiko zaizkie, horiek kudea ditzaten; organo horiek Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalaren antzeko izaera izan behar dute.
|
|
Lurralde esparru desberdinetako ekintzen plangintza, garatze eta finantzaketak kontuan hartuko ditu lan egiten duen biztanleria, enpresen tamaina eta lan ezbeharren tasa. Fundazioak laneko segurtasun eta higienearen arloan lan legeria betearazteko eskumenak dituzten lurralde esparru autonomikoei esleitu aurrekontuak lurralde esparru horietako hiru alderdiko eta instituzio partaidetzarako organoei eratxikiko zaizkie, horiek kudea ditzaten; organo horiek
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalaren antzeko izaera izan behar dute.
|
|
Seigarrena.
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala eratzea
|
|
Gobernuak, lege hau indarrean jarri eta hiru hileko epean,
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalaren osaketa arautuko du. Batzordea hurrengo hogeita hamar egunetako epean eratuko da.
|
|
Autonomia erkidegoetan, instituzio partaidetza izango da, horien egitura eta antolaketari dagokionez, autonomia erkidego horiek
|
laneko
segurtasun eta osasunaren arloan dituzten eskumenen araberakoa.
|
|
1971ko martxoaren 11ko Dekretua,
|
laneko
segurtasun eta higienearen batzordeen eratze, osatze eta eginkizunei buruzkoa.
|
|
|
Laneko
Segurtasun eta Higienearen Ordenantza Orokorraren I eta III. tituluak, 1971ko martxoaren 9ko Aginduak onetsitakoak.
|
|
Lege honetan ezarritakoaren aurkakoak ez diren aldeetan, eta 6 artikuluak aipatzen dituen erregelamenduak eman arte, artikulu horretan jasotako gaien arauketa aplikatuko da; arauketa hori jaso da
|
Laneko
Segurtasun eta Higienearen Ordenantza Orokorraren II. tituluan edo gai horien inguruko xedapen bereziak jaso dituzten beste arau batzuetan. Lan istripuak jakinarazteko ereduak ezarri dituen Lan Ministerioaren 1987ko abenduaren 16ko Agindua ere aplikatuko da.
|
|
enplegu osoa lortzera bideratutako politika ekonomikoa egitea, uztailaren 2ko 22/ 1981 KAE?, gizarteak eta ekonomiak aurrera egin dezaten, eta erregioen eta gizabanakoen errenta ekitatez bana dadin. Botere publikoek lanbide heziketa suspertuko dute,
|
lanean
segurtasuna eta higienea zainduko dituzte, eta behar besteko atsedena bermatuko dute, lanaldia mugatuz, aldizkako opor ordainduen bidez eta zentro egokiak sustatuz (40 art.). Estatuak bereziki zainduko ditu atzerrian ari diren langile espainiarren ekonomia eta gizarte eskubideak. 43 artikuluan osasuna babesteko eskubidea aitortzen da.
|
|
Maiatzean, euskal nekazaritza sektorean lan arriskuak prebenitzeko ekimen plan integrala onetsi zuen Gobernu Kontseiluak. Beraz,
|
lan
segurtasunari eta osasunari buruzko programa betetzeari dagokionez, Legebiltzarrak eginda zeukan eskabideari erantzun egokia eman zaio.
|
|
Emakumeen lan arriskuak gutxietsita daude,
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziaren arabera.
|
|
Emakumeen lan arrisku espezifikoak “gutxietsi eta baztertu egin dira” gizonezkoenekin alderatuta, bai ikerketari bai prebentzioari dagokienez,
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziak atzo salatu zuenez, “Laneko segurtasun eta osasunari buruzko genero kontuak” txostena argitaratu berri baitu. Sexu jazarpena, diskriminazioa, gaizki ordaindutako eta eskakizun emozional handiko lanak, eta ordaindutako lan baten eta ordaindu gabeko beste baten karga bikoitza dira langileen artean estres gehien sortzen duten faktoreetako batzuk.
|
|
Jarrera txarrek, mugimendu errepikakorrek, denbora luzez zutik egoteak, kargak altxatzeak eta garraiatzeak eta abarrek eragiten dituzten giharretako eta hezurretako arazoak dira kolektibo horren laneko arrisku ohikoenak. Horregatik, eta lan munduan gero eta eragin handiagoa duenez,
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziak nahaste horien prebentzioa landuko du. Azkenik, generoekiko sentikorragoa den arriskuen ebaluazioa egiteko eredu bat proposatzen du lanak.
|
|
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziak (OSHA, ingelesezko siglak) datu batzuk aurkeztu zituen atzo. Datu horien arabera, 18 eta 24 urte bitarteko gazte europarrek lan istripu larria izaten dute minutu oro, eta heriotza izaten dute lanpostuan bi egunean behin.
|
|
Horren ondorioz, adin tarte horretako langileek “beren osasuna arriskuan jartzen dute”. Europako txostenean aipatzen diren beste faktore batzuk lan esperientzia eta “heldutasun fisikoa eta psikologikoa, eta
|
laneko
segurtasun eta osasun gaietan sentsibilitaterik ez izatea” dira. Txosten beraren arabera, eraikuntzan gertatzen dira lan istripu gehien.
|
|
Muskuluetako eta hezurretako gaixotasunak neutralizatzeko, Europako Batasunak (EB) kanpaina bat jarri du abian, lesioei aurrea hartzeko. Programa honekin bat egiten du
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziak (Bilbon du egoitza) sustatutako Europako ekimenarekin. Ekimen horren helburua da Europako biztanleak kontzientziatzea, gaitz horiek osasunean dituzten ondorioak konponezinak izan baino lehen.
|
|
Biztanleen %60k eta %90ek bizkarreko mina izango dute beren bizitzako uneren batean, lanpostuaren ondorioz.
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziak txosten bat egin du laneko arazo dortsolumbarei buruz. Txosten horretan, mina, sintoma eta ezarritako lesioak jaso dira.
|
|
bulegoetako langileen %85 inguruk bizkarreko arazoak izaten dituzte 50 urtetik aurrera. Kontuan hartzeko irizpideak Bulegoetako langileen %85 inguruk bizkarreko arazoak izaten dituzte 50 urtetik aurrera Ordenagailuen aurrean erabilera intentsiboko aulkiak aztertuko ditu erreportaje honek.’ Kontuan hartzeko irizpideak dira LSHIN(
|
Laneko
Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionala) bezalako erakunde eta organismoek gomendatzen dituztenak eta indarrean dagoen legediak biltzen dituen arauak zabaltzen dituztenak: Idazpena:
|
2008
|
|
Langile etorkinek laneko arrisku bikoitza dute eta istripuekiko zaurgarrienak dira,
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziak (OSHA, ingelesezko siglak) egindako txostenaren arabera. Irudia:
|
|
Asko berariazko ezagutzekin iristen dira, eta gehiegizko kualifikazioa duten enpleguetan jarri behar dira lanean.
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziak babes berezia behar duten lehentasunezko taldeen artean sartu nahi ditu etorkinak. “Espainian uste dugu egoera hori atzerritarren %50era iristen dela.
|
|
Lesioak edo erorketak dira ezbehar ohikoenak. Horregatik,
|
Laneko
Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalak (LSHIN) etxean segurtasun arau erraz batzuk aplikatzea gomendatzen du. Onartzen duenez, esparru horretan, “familiartasuna arrisku erantsiko faktore bihurtzen da”.
|
|
CONSUMER EROSKI Neurri honen azken helburua da sektoreko ezbehar kopuru handia murriztea, obrak egiten dituztenek Laneko Arriskuen Prebentzioari buruzko Legea betetzen dutela bermatzen duten egiaztapenen bidez. Hondeaketa, lur mugimendu, birgaitze, muntatze edo saneatze lanetan kontratista eta azpikontratista gisa diharduten mendeko langileak dituzten enpresa eta autonomo guztiak inskribatu dira. Legeriak eskatzen die enpresei egitura eta baliabide material nahikoak izan ditzatela lanak egiteko eta langileak
|
lan
segurtasun eta osasun gaietan prestatzeko. Izan ere, lan egin ahal izateko, langile guztiek gutxienez zortzi orduko prestakuntza jaso dutela egiaztatu dute 2012ko urtarrilaren 1a baino lehen.
|
|
Lanean hildakoen kopuruak handitzen ari da oraindik ere Hego Euskal Herrian, herenegun beste gizonezko bat hil baitzen Gueñesen (Bizkaia). Atzo Osalan
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Erakundeak jakinarazi zuenez, hondeamakinarekin lanean ari zela bideko hormigoia hautsi, eta amildegi batetik erorita hil zen. Juan Daniel M.R izena zuen eta 27 urte zituen.
|
|
Lan ikuskaritzak dioenez, Ugare auzoko
|
lanak
segurtasun eta osasun baldintza onetan aurkitzen dira. Ondorioz, ez dute arriskuan jartzen bizilagunen zein langileen erabateko segurtasuna.
|
|
Gipuzkoako Lan eta Gizarte Segurantzako Ikuskaritza Probintzialak txostena idatzi du eta Ugare (Ubare) auzoko biziberritze lanak zein baldintzetan aurkitzen diren aztertu ostean, bai obrako langileentzat eta baita Zizurkilgo bizilagunentzat ere,
|
lanak
segurtasun eta baldintza onetan burutzen ari direla izan da ateratako ondorioa. " Txosten honek Zizurkilgo Udaleko Raul Vazquez, Partido Popularreko zinegotziak instituzio publiko honetan ezarritako salaketari erantzuten dio, non aipatu auzoko biziberritze lanak arriskutsuak zirela baieztatzen zuen, segurtasunik ezagatik eta, ondorioz, lanak gelditzea eskatzen zuen". Salaketa honen aurrean, ikuskari bat etorri zen Ubare (Ugare) auzora, eta honek, hirigintzako jarduketa hauek gauzatzeko erantzukizuna duen UTE Rio Asteasu enpresako arduradunarekin batera, lanen egoera ikuskatu eta bertako segurtasun baldintzak aztertu zituen, arriskurik ba ote zegoen egiaztatzeko.
|
|
CCOO Euskadik elkarretaratzea egingo du gaur Bilboko Kale Nagusian, Eusko Jaurlaritzaren ordezkaritzaren aurrean, 11:45ean. Osalan
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundearen kontseilu orokorrak han bilera egin behar duelako eramango dituzte protestak hara.
|
|
Juan Pedro Reyes doktoreak datorren ekainean aurkeztuko du bere lana Bilbon, Osalan
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundeak antolatutako Laneko Segurtasunaren eta Osasunaren III. Nazioarteko Biltzarrean. Lan horretan, Reyes doktoreak tresna matematiko bat proposatuko du, eraikin baten segurtasunari eta osasunari dagokion jasangarritasun indizea kalkulatzeko.
|
|
Juan Pedro Reyes doktoreak datorren ekainean aurkeztuko du bere lana Bilbon, Osalan Laneko Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundeak antolatutako
|
Laneko
Segurtasunaren eta Osasunaren III. Nazioarteko Biltzarrean. Lan horretan, Reyes doktoreak tresna matematiko bat proposatuko du, eraikin baten segurtasunari eta osasunari dagokion jasangarritasun indizea kalkulatzeko.
|
2009
|
|
Langileentzat arrisku berriak eta gero eta handiagoak planteatzen dituzten eta zenbait gaixotasun eragiten dituzten substantzia talde nagusiak, hala nola alergiak, asma, ernalezintasuna eta minbizia,
|
Laneko
Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziaren (OSHA, ingelesezko siglengatik) txosten batean agertzen dira. Eta substantzia arriskutsu horiek ez daude sektore kimikoan bakarrik, beste lanbide jarduera batzuetan ere badaude, hala nola nekazaritzan, osasun arretan edo eraikuntzan.
|