2008
|
|
Metodologia kualitatiboa erabili dugunez,
|
ezin
ditugu orokortu gure lagin mugatuarekin lortutako emaitza eta ondorioak. Hala ere, erabilitako metodologiak gaztetxoen gaitasun komunikatiboaren argazki sakona ateratzea ahalbidetu digu, sakona ñabarduretan, sakona hiru hizkuntzen arteko harremanetan.
|
|
Lehenik, boterea sistema itxi baten barruan ondasun eskas eta finitu bat bezala ikusten duten gatazkaren ikusmoldearen teorikoak daude. Kasu honetan boterea zero batura suposatzen duen jokoa da, indibiduo edo talde batek izan dezakeen boterea
|
ezin
du beste batek aldi beran izan, batek irabazten duena besteen kontura da, eta horrexegatik banaketa gatazka gisa aurkezten da.
|
|
Ondasun edo baliabide (material edo sinbolikoa) finitu eta eskas baten gaineko kontrola hartzea da. Baliabide hori eskasa denez, batek duena
|
ezin
du beste batek aldi berean disfrutatu, eta, horrela, boterearen gatazkaren ikusmoldearekin identifika dezakegu.
|
|
Bigarren aspektu bat, barneraketa da, zentzu horretan zenbat eta jende gehiagok parte hartu hobe, edo zehatzago, zenbat eta gehiagok modu parekidean parte hartzeko aukera izan, askoz hobe. Izan ere,
|
ezin
dugu ahaztu, batetik, espazio batekiko mesfidantza dagoenean, autobazterketa, defentsarako eta eraldaketarako estrategia egokia izan daitekeela; eta, bestetik, akto publiko eta masiboek barne boterearen banaketak ezkutatzera jotzen dutela.
|
|
Arestian esan dugun bezala, erreferentzia edo asmo hori antzematea nabaritasun kontua da.
|
Ezin
dugu jakin Martin Martin den haren aita edo aitite Martin zelako, baina sumatu ahal dugu Mohamed-ek baduela erlijio edota kultura musulmanarekin zerikusirik. Izendatze kodea nolako eskuragarria den; horra gakoa.
|
|
sortzen den berezko erresistentzia azpimarratu nahi izan zuen. Arte horiek ez dute mintzaira propiorik,
|
ezin
dute euren buruaren konturik eman eta ez dira gai gogoeta eta berbaldi propioa egiteko, baina arte horiek dira eguneroko bizitzaren jakintza, eta bizimodu arruntean modu askotara agertzen dira trebetasun praktiko horiek. Haietan ikusten du De Certeau k, erresistentziaren erregimena?:
|
|
ezberdinak onesten dituzte.
|
Ezin
dugu ahaztu baliodun habitusa lortzea, alegia, kapitala lortzea, eremuaren menderakuntza egiturek zedarritzen dutela. Bestela, mugatu barik, ez litzateke ez balioduna, ez kapitala, izango.
|
|
Bestela, mugatu barik, ez litzateke ez balioduna, ez kapitala, izango. Menderakuntza, horren arabera, lortu
|
ezin
dugun kapital baten mendean egotea da. Onartzen dugu kapital haren balioa baina ezin dugu lortu:
|
|
Menderakuntza, horren arabera, lortu ezin dugun kapital baten mendean egotea da. Onartzen dugu kapital haren balioa baina
|
ezin
dugu lortu: haren mendean gaude.
|
|
Hau da, Lafitteren esanean Albert Goienetxek maiz edo kolaboratu zuen astekari xuri horrekin, dirudienez sinatu gabe izan arren. Piarres Lafitteren arabera, beraz, Eskualduna aldizkariko idazle artekoa izan zen, lehen urtetan?, alabaina,
|
ezin
dugu ezer gehiago zehaztu, Goienetxe zerrendatuta agertzen baita beste hamaika lagunekin batera. Halandaze, ez dakigu Goienetxe idazlea noraino zaildu zen Eskualdunako orrialdeetan, ez zeintzuk izan ziren berak erabilitako gaiak, ez zein hizkuntzatan.
|
|
ez zuen lagundu Euskal Arma daren eraginkortasunean. Zer esan arma askoren kalitate kaskarrari buruz? 38 Borroken deskribapenek disparatu
|
ezin
zuten metrailadore edota kanoiei buruzko aipamen ugari dituzte, baita tiroen norabidea neurtzeko tresnarik ez zuten morteroen ingurukoak. Munizioa ez zen izan hasieran, beste une batzuetan bezala, arazoa Legutioko erasotzaileentzat; bai, ordea, defendatzaileentzat zenbait momentutan.
|
2009
|
|
Atal honetan zenbaki kardinalei eta ordinalei bakarrik helduko diegu.
|
Ezin
dugu esan termino espezializatuak direnik; izan ere, eguneroko bizitzan erabiltzen dira, eta ez dute, beraz, erabilera berezirik. Hala ere, zenbakiak ez dira objektu materialak (sagarrak, mahaiak...), kontzeptu baten abstrakzioak baizik.
|
|
Aztertutako testu guztiak, Neurriztia izan ezik, 1936 urteko matxinada baino lehen idatzi ziren. Matxinada horrek bizitzaren arlo guztiak eten zituen; beraz,
|
ezin
dugu esan zer gertatuko zatekeen proposamen harekin, arrakasta izango zukeen edo ez. Izan ere, euskara baturako ez ziren hitz berri haiek hartu:
|
|
Aurrerago, baina, dio: «Aztertzen badugu aditzen agerpena testu espezializatuetan, egiazta dezakegu beren eginkizuna oso esanguratsua dela eta, horrez gain, azterketa terminologikoak baztertu
|
ezin
dituen oinarrizko elementuak ematen dituztela».
|
|
Esan dezakegu, ez elementuaren kasuan, egileen joera bukaeran jartzea izan zela matxinada aurreko testuetan; ezin elementua ez zen agertu testu haietan. 1972ko testuan, ordea, gauzak nahasiago agertu dira eta, beraz, ondoriorik
|
ezin
dugu atera; adibideetan ikus daitekeenez, aukera guztiak eman zituen egileak. Gabe elementua gutxitan erabili zuten ezer ez esateko.
|
|
|
Ezin
dugu esan autoreek helburu komun bat izan zutenik, ez bazen matematika euskaraz azaltzearena. Ez da igartzen, behintzat, adostasunez eta helburu argi batekin lan egin zutenik; are gehiago, norbanakoen lanak direla esan dezakegu.
|
|
Hori da militantziaren ondorio bat. Beraz, modu militante batean sortu bada, gero
|
ezin
du enpresa moduan funtzionatu, izango da beste gauza bat, baina ez enpresa. Ez da justua niretzat, langileei hala moduz ordaindu eta proiektua aurrera ateratzea»30.
|
|
Aukera handia dago langile horrek alde egiteko eta horrek egituran izugarrizko eragina du. Hemen gertatu dira eta gertatuko dira horrelakoak, eta horren aurrean
|
ezin
dugu ezer egin, ezin diogulako hark eskaintzen diona eskaini»31.
|
|
Orain, datu hauek guztiak mahi gainean jartzen baditugu, bertan zer gertatu zen azaltzeko moduan aurkituko gara. Hori bai, ez dugu inoiz ahaztu behar, garai horretako jendearen jarrerak eta pentsamoldeak
|
ezin
ditugula gaur egungo parametroekin neurtu. Zera esan nahi dut honekin, dena ez zela zuria edo beltza izan garai horretan, gutxienez Euskal Erriako partaideen artean.
|
|
Azpiegitura honen alde eginez garraio jasangarriaren alde ari gara.
|
Ezin
duguna da, batzuetan Europari begira egon, eta bestetan ez. Azpiegitura honek Europaren babes osoa dauka, eta Europako garraio eredua Euskal Herrikoa baino jasangarriagoa da[?] Ezin dena da azpiegitura eraginkorra garatu nahi izatea, ingurumenean inpaktu ahalik eta txikiena izatea eta merkea izatea.
|
|
Tamalez, auzi honi ere errepresioaren bidez ekin nahi diotela dirudi» (ARGIA 2113 zk.,). Gai interesgarriak dira horiek guztiak, baina
|
ezin
ditugu liburuko kapitulu honetan landu. Gure pasartea aldekotasunaren tesia ñabartzera mugatu nahi izan dugu, ezen liburuko beste kapituluetan badago oposizioaren inguruko aski hausnarketa.
|
|
Zerga guztiak bezala. Frankotan, primiziak, auzolanak eta elizetarako zergak jende askok
|
ezin
zituen pagatu eta udalak ezartzen zuen zigorra. Gaur egun hala gertatzen da herri askotan:
|
|
elizak fundatu edo hornitu dituztenena, alegia, patronoak eskubide horien edukitzaileak dira, inoiz ere jabeak. Patronoaren eskubide garrantzitsuenak «aurkezpenarena», ohorezko lehentasuna eta zergak biltzearena dira baina, Zuzenbide Kanonikoaren arabera, fundatzaileak
|
ezin
du jabetza eskubide bat erreklamatu. Era berean, patronatu baten fundazioak ez du esan nahi Elizak fundatzailearekiko obligazioak hartzen dituenik.
|
|
(a) Autonomia erkidego batek
|
ezin
du beste batek emandako legeen eragina zehaztu; horregatik Estatuak du arauen eragina zehazteko eskumena.
|
|
(b) Autonomia erkidego batek
|
ezin
du erabaki berak emandako lege batek eragina izango duela beste autonomia erkidego batean; horregatik Estatuak du lege gatazkak konpontzeko arauak emateko eskumena.
|
|
Bestalde, hasiera batean, erakunde publikoko agintariek, ondasunaren gaineko titulurik ez zutenean, edukitza ziurtagiriak (legez onartuak, ez 1861eko legeaz geroztik, 1864ko azaroaren 11ko Errege Dekretuaz geroztik baizik) besterik
|
ezin
zuten eman (vid. 1897ko ekainaren 10eko Legea, ekainaren 25eko Errege Dekretua eta urriaren 28ko Errege Agindua), edukitza soileko egoerak inskribatzeko aukera bazegoelako, baina 1944ko lege erreformaren arabera edukitza eskubidea ezin da erregistroan jaso (Hipoteka Legeko 5 art.) eta edukitza ziurtagiriz jasotako egoerak jabetza eskubide gisa sendotzen dira, eta immatrikulatzeko bideen artean, jabetza ziurtagiriak aipatzen dira lehen aldiz.
|
|
Baina, prebentzio horrek ez du bi urte horietan bakarrik irauten, harantzago baitoa. Presuntzioen babesa izan arren, errealitate juridikoa
|
ezin
du berez aldatu zerbait inskribatzeak hirugarrenen interesak jokoan sartzen ez diren bitartean. Eragin horiek eta besteak azalduko dira hurrengo atalean.
|
2010
|
|
Aldiz, faktitiboa ematerakoan gazteak ez du in erabili eta helduak bai (dena den erantzuna osoki izan da ezberdina eta
|
ezin
dugu guztiz kontrajarri galdegaiaren ikuspuntutik ere).
|
|
–Ikerketa proiektu honetarako bi lekuko hartu dira herri bakoitzeko, gizonezkoak biak, bata heldua (45 urte bitartekoa) eta gaztea bestea (20 urte bitartekoa). Adinaz gain, egoera soziokulturala ere kontuan izan dugu (adibidez, helduak
|
ezin
zuen goi mailako ikasketarik izan eta gazteak beharrezkoa zuen horretan aritzea).
|
|
Badakigu oso mugatua dela eta lekuko bik
|
ezin
dutela bi belaunaldi oso ordezkatu, baina, proiektua osotara begiratuz (Euskal Herri osorako izanik), uste dugu datu nahiko fidagarriak eta aski orientagarriak lortu ditugula.
|
|
Definizio zehatza aipatu ondoren, eta errealitatean azaltzen diren adibideak aipatzearren, zaurgarritasunean kokatzen diren pertsonek askotan
|
ezin
dute okela xerrarik erosi eta babarrunekin moldatu behar dira, ez dute berogailurik etxean edota zailtasun ikaragarriak dituzte etxeko alokairua, mailegua edota fakturak ordaindu ahal izateko. Peter Glotz ek aipatzen duen bezala, «jende hau oraindik supermerkatuetan ikus dezakegu, eta ia guztietan gehiengotik ez dira nabaritzen oraindik.
|
|
Peter Glotz ek aipatzen duen bezala, «jende hau oraindik supermerkatuetan ikus dezakegu, eta ia guztietan gehiengotik ez dira nabaritzen oraindik. Izan ere,
|
ezin
dugu jakin saskian soilik gurina, ogia edota yogurrak daramazkiena dietan dagoen edota beharrezkoa dena erosteko diru nahikorik ez duen» (Glotz, 1992: 179).
|
|
Niri ez dit penarik ematen, hegoamerikarrok ez dugu hainbesteko penarik. Berak esaten zuen, egingo dugun azkenekoa izango da hori?, baina nik esaten nion, nik zer egingo dut, nik
|
ezin
dut horrela jarraitu?. Eta egun batean umearekin, joatea (Cáritas era) erabaki nuen (negarrez hasten da) (E 6:
|
|
Gu ezin gara taberna batean sartu eta kroketa batzuk jan,
|
ezin
dugu ardo bat hartu, ezin dugu ezer hartu. Kalera zeozer hartzera ez gara joaten, ez gara zinera joaten, ez gara joaten.
|
|
Gu ezin gara taberna batean sartu eta kroketa batzuk jan, ezin dugu ardo bat hartu,
|
ezin
dugu ezer hartu. Kalera zeozer hartzera ez gara joaten, ez gara zinera joaten, ez gara joaten.
|
|
Kalera zeozer hartzera ez gara joaten, ez gara zinera joaten, ez gara joaten. Sei edo hamar euro gastatzen baditugu gero
|
ezin
dugu ezer egin. Ezin dugu ezer egin, ezin gara inora joan.
|
|
Sei edo hamar euro gastatzen baditugu gero ezin dugu ezer egin.
|
Ezin
dugu ezer egin, ezin gara inora joan. Bi urte eta erdi daramatzagu galtzerdirik edota zapirik erosi gabe (E 6:
|
|
Pentsa dezakegunez, erkidego horretako datuak beste batzuetara estrapola ditzakegu eta egoera hori pairatzen dutenen artean emakumeen portzentajea handia izango da. Zentzu horretan,
|
ezin
dugu ahaztu senarraren heriotza familia horren diru sarreren% 44ko murrizketara ailegatu daitekeela (La Vanguardia, 2006/1/27). Datu hauekin bukatzeko gaur egungo zenbait alargun pentsio 500 eurotik behera kokatzen dira, Europa mailan baxuenetarikoa.
|
|
Berogarilurik ez dut eta noski
|
ezin
dut jarri, uste dut 600 euro balio duela eta nondik ateratzen dut nik diru hori, nondik? (E 7:
|
|
Aspirazio handiegirik ez dugu izan gure bizitzan, baina nola ez dituzu faltan botako gauza horiek? Jendea ikusten duzu, baina zuk bizitza hori
|
ezin
duzu eraman zure egoera ekonomikoarengatik. Gure egoera ekonomikoa ez da batere ona?
|
|
«Emakumeen aurkako indarkeria kultura aldaketatik dator, tradizionaletatik liberalagora, honek pertsona kontserbadoreengan talka gogorra suposatzen du eta onartu
|
ezin
duten egoera horren aurrean erantzun biolentoa ematen dute».
|
|
«Emakumeak kontzientzia hartu behar du
|
ezin
duela edozein motatako erasoa jasan, ezta barkatu ere».
|
|
Globalizazioa
|
ezin
duzu hil, baina ondoan bizi den gutxiengo etnikoa bai (Appadurai, 2007: 65).
|
|
Antzinateko globalizazioak eta gaurkoak erakusten digutenez, gizartea eta erkidegoa ez dira bat bera. Globalizazioak makro gizarteak behar dituenez, makro-egitura eta antolakuntzak eskatzen ditu, baina
|
ezin
du makro erkidegoa sortu horiei eusteko, are gehiago, badirudi makro gizartea eta erkidegoa kontrakarrean daudela. Orain arte deskribatutako guztiak hori ondorioztatzera naroa.
|
|
hybrisa, hantustea, mugetatik kanpo bizi nahi izatea, gure boterea eta ingurua mugagabeak eta betirako baliran. Ez genuke ahaztu behar guztiok patuaren mendekoak garela, baita Jainkoak ere, denok aldatu
|
ezin
ditugun muga batzuen artean bizi baikara, eta orobat, gogoan izan behar genuke hobenak, salbuespenik gabe, Jainkoek ordainarazten dizkigutela, alegia, naturaren indarrek edo botere kosmikoek. Aristotelesek esango lukeen bezala, izaki bakoitzak bere legea du, eta lege hori ezin da bortxatu.
|
|
Globalizazio heleniar erromatarraren dekadentziak eta gaurko globalizazioak ezaugarri nagusi batzuk partekatzen dituzte, baina gurearen dekadentziak berezko zertzelada batzuez moldatzen ditu. Nolanahi ere, bietan nabaria da makro gizarte globalak
|
ezin
duela eduki euskarri gisa behar lukeen makro erkidegorik eta, beraz, gaurko globalizazioak ezin duela hondamendia ekidin. Alternatiben iparrorratza, greziar polis a izan liteke, eskualde buru izan zenez, eta guretzat are interesgarriago, antzinako Grezian bezala, eremu etniko zabalago baten oinarri.
|
|
Globalizazio heleniar erromatarraren dekadentziak eta gaurko globalizazioak ezaugarri nagusi batzuk partekatzen dituzte, baina gurearen dekadentziak berezko zertzelada batzuez moldatzen ditu. Nolanahi ere, bietan nabaria da makro gizarte globalak ezin duela eduki euskarri gisa behar lukeen makro erkidegorik eta, beraz, gaurko globalizazioak
|
ezin
duela hondamendia ekidin. Alternatiben iparrorratza, greziar polis a izan liteke, eskualde buru izan zenez, eta guretzat are interesgarriago, antzinako Grezian bezala, eremu etniko zabalago baten oinarri.
|
|
«Nork bere burua salba dezala». Gainera, haren ustez, gizakia ahul sentitzen da, ezer aldatzeko botererik gabea, barneratuta baitauka errealitatea
|
ezin
duela aldatu: ezin da ezer egin, gera gaitezen etxean (1998:
|
|
Egia esan, euskalduna ez zen jendearen artean aldizkariari zer nolako harrera egiten zitzaion ezagutzeko jakin mina egon bazegoen, horregatik, eta hasieran zalantzak izan arren, euskaraz ez zekitenei ere egin genizkien telefono bidezko galdetegiak. Are gehiago, aldizkariarekin batera txertatu ziren galdetegi asko gazteleraz idatzita jaso genituen, jendeak barkamenarenganak eskatuz euskaraz
|
ezin
zuelako idatzi. Horrek argi eta garbi erakusten du aldizkariao atxikimendua izugarria dela oro har, eta espero baino askoz handiagoa erdaldunen artean19.
|
|
Baina zergati hori horrela izan zedin baldintzatu gabeko estimuluaren (B) kontsumoa baldintzaturiko estimuluaren (A) kontsumoa baino esanguratsuki altuagoa izan zen, eta hori ez zen gertatu. Subjektuek ez zuten aurkeztu baldintzaturiko estimuluarekiko eta baldintzatugabearekiko portaera ezberdina, beraz,
|
ezin
dugu orokortzearen jaitsieraz ezta estimuluen ezberdintzeaz hitz egin. Hortaz, baldintzapenean eta probetan azterturiko kontsumo altuagoa aurre esposizioaren ondoren ez zen ikaskuntza pertzeptiboaren efektu baten ondorioz gertatu, ezkutuko inhibizio baten ondorioz baizik, baldintzapenaren jaitsiera eta orokortze txikiago batean gertatu zelarik.
|
|
3
|
Ezin
du, oro har, delituaren biktimak, barkamenaren bitartez, delitua eta berau ezagutzeko jarraitzen den prozesua xedatu (PKLren 106 eta ZKren 130 art.). Horrela da, norbanakoei ez zaielako aintzatesten zigorrerako edo zigortzeko eskubide subjektiboa, Estatuaren monopolio, autotutela edo justizia pribatua beren beregi debekatuz (ZKren 455 art.).
|
|
Frantziako zigor bitartekaritzaren historian, hainbat kasutan, fiskalek, aipatutako funtzioez gain, bitartekari lanak ere egin dituzte62 Egun, hau guztiz pentsaezina da, 1996ko apirilaren 10eko 96 Dekretuaz geroztik63, bitartekariak
|
ezin
baitu epaiketa jarduerarik, lanbide gisa, egikaritu.
|
|
R 15 Code de Procédure Pénale artikuluak zehazten ditu: ...rien erregistroko 2 boletinarekin bat, kondenatua, ezgaitua edo inhabilitatua ez izana71; 3) gaitasun, independentzia eta inpartzialtasun bermeak aurkeztu behar dituzte72; 4) 75 urte baino gutxiago izan behar dute; 5) Justizia Ministerioak dispentsarik eman ezean, ezin dira magistratu baten edo jurisdikzioko funtzionario baten ezkontide, bikote, guraso edo hirugarren gradura arteko ahaide izan edo
|
ezin
dute haiekin solidaritate lotura zibilik izan.
|
|
ñabardura garrantzitsu bat egin beharrean gara: bitartekariek
|
ezin
dute betebehar hau alegatu fiskalaren aurrean gidatutako bitartekaritzen inguruan hari informaziorik ez emateko. Are gehiago, bitartekaritza bakoitza bukatzean fiskalari idatzizko txosten bat luzatu behar diote.
|
|
Prozeduran zehar abokatu baten laguntza izateko duten eskubidearen berri ere emango die. Bereziki nabarmenduko die abokatu horrek
|
ezin
dituela alderdiak ordezkatu, lagundu eta beren ordezkaria izan baino.
|
2011
|
|
Antxe, Jauna, ba dakizu, geldi nintzan bakarra./ Otoitz aspertu bat nai, ta debeku nun negarra./ Belaunen gain egoteko galdu nizun indarra./ Eseri naiz; ezin egon; ez dator deiadarra; Orduntxe, Jauna, nolako miña/ etorri zitzaidan neri!/ Zuk eta biôk bakar dakigu/ zazpi urte beltzen berri./ Zuk neri miñak bialdu eta/ ni guzien gain igeri./ Zure laguntzaz ezin nezaion/ ukorik egin ezeri.
|
Ezin
dut âztu Urli' ren bidez/ erauntsi zenidan lorra;/ ez Sandi arek bide erdian/ ipiñi zidan zoztorra;/ gero, Berendi egin nun topo,/ gogorrik bazan gogorra./ Guzi oiekin ordaindu bezat/ nere gaizkigiñen zorra(...) Gerta bearra gerta zanean,/ beste biderik ez neukan./ Ukatu, nola. Esku on orri/ etsian muñ bear eman./ Etsi garaia eldu zanean/ biotz osoz nizun esan:/ «Nik ez, Zuk naia gerta dedilla/ zeruan eta lurrean» (Orixe, 1972:
|
|
Informazio nagusitasunarekin batera, kapitalismoak berezko dituen kontsumo ohiturak bermatzen ditu eta lagungarria suertatzen da AEBko nagusitasun ekonomikoa eta politikoa finkatzeko. Balioak transmititzeko hain ondo diseinatuta dagoen joko honetan
|
ezin
dugu alde batera utzi Disney faktoria, berau baita mundu osoko nerabe eta umeei zuzendutako aisiaren zati handi baten hornitzaile nagusietakoa. 1923 urtean Mickey arratoia zine aretoetan lehenengoz azaldu zenetik, Walt Disney k sortu zuen enpresa etengabe hazi eta dibertsifikatu da.
|
|
Marko teorikoaren aukeraketa, galdera zehatz baten inguruan egindako hausnarketa baten ondorioa izan da. Alegia, denboran zehar iraupena duen fenomeno baten aurrean al gaude?, hau da egitura zehatz bat duen zerbaiten aurrean, edo, bestela, etengabeko aldaketak jasaten dituen errealitate baten aurrean eta, beraz, prozesu bati buruz baino
|
ezin
dut hitz egin. Zer ari naiz zehazki ikertzen, egituratutako zerbait iraunkorra ala zerbait aldakorra?
|
|
Ideologiak objektibotasun unibertsal eta naturala inposatuz, marko psikokognitibo eta psikoemozional eroso bat ematen dio jendeari: hau da dena, hemen serio jokatu behar duzu eta zure jolasak, hitz jokoak eta identifikazio jokoak egiteko asko jota diferentziaren espazio partikularra duzu, diferentzia hori
|
ezin
duzu naturalizatu, ezta unibertsalizatu ere. Ezin duzula, ezin dela, azken finean, diferentzia hura identitate bihurtu.
|
|
hau da dena, hemen serio jokatu behar duzu eta zure jolasak, hitz jokoak eta identifikazio jokoak egiteko asko jota diferentziaren espazio partikularra duzu, diferentzia hori ezin duzu naturalizatu, ezta unibertsalizatu ere.
|
Ezin
duzula, ezin dela, azken finean, diferentzia hura identitate bihurtu. Beraz, bizi formak aldatu nahi dituen fededun doktrinarioak badaki serio jokatu behar duela itxura eginez; sinesten duela sinetsiz eta planta eginez sortuko direla benetako sinesle tolesgabeak.
|
|
273). Gutxi asko, euskaldun guztiok gara gioidunak, baina euskal nazionalismoak
|
ezin
du hori onartu, hibridotasuna ezin duelako onartu: espainiarra guztiz txarra denez (izan behar duenez), ezin du onartu euskalduntasuna horrekin kutsatu izana, eta idealki bada ere, euskalduntasun garbia, hutsa, nahiko luke.
|
|
273). Gutxi asko, euskaldun guztiok gara gioidunak, baina euskal nazionalismoak ezin du hori onartu, hibridotasuna
|
ezin
duelako onartu: espainiarra guztiz txarra denez (izan behar duenez), ezin du onartu euskalduntasuna horrekin kutsatu izana, eta idealki bada ere, euskalduntasun garbia, hutsa, nahiko luke.
|
|
Gutxi asko, euskaldun guztiok gara gioidunak, baina euskal nazionalismoak ezin du hori onartu, hibridotasuna ezin duelako onartu: espainiarra guztiz txarra denez (izan behar duenez),
|
ezin
du onartu euskalduntasuna horrekin kutsatu izana, eta idealki bada ere, euskalduntasun garbia, hutsa, nahiko luke. Ondorioz, garbizale fanatikoa izan nahi ez duenak onartu luke mestizajea eta identitate aniztasuna arazo barik.
|
|
Lanak, horrenbestez, leku eta ikuspegi argia eman digu eztabaida horietan parte hartzeko, mikro eta makro begiradak uztartuz, norberaren ekimenetik egiturazko logika sozialetara eta hauetatik horietara ostera eginez. Bestalde,
|
ezin
dugu ahaztu, zeharka bada ere, marketing eta branding arloak jorratu ditugula eta, bidenabar ikusi, euskarak bertan dituen aukerak eta mugak. Gure asmoak, dena den, ez dira izan ikerketa soil eta bakar batean gaiak eman dezakeen guztia biltzea.
|
|
Arrazoiketa honekin: Frantziako estatuan, elkarte batek
|
ezin
du «» izena erabili, hori da egitura ofizial baten izena eta babestua da, alabaina euskara ez da legala Frantzian, hortaz, EHLGren izenean ager daiteke horren itzulpena euskaraz legez kontra jo gabe, euskarazkoak ez baitu ezer esaten edo deskribatzen, izendapen hutsa da, erran nahi baita, «forma hutsa». Paradoxikoa izan da, baina logikoa, eta ironikoa.
|
|
Gutxieneko produkzio bat behar duzu, gutxieneko profesionaltasun bat. Lan-taldeetan beti egon behar dute senior eta junior ek, baina
|
ezin
duzu dena egin junior ekin, oso zaila da gero grabatzeko ondo egongo den zerbait idaztea23 (Blanco, komunikazio pertsonala,).
|
|
Ni hasi nintzenean ezin nuen imajinatu hain konplexua eta hain geldiezina zela makineria. Ze, nik orain
|
ezin
dut, ez da behar, baina ezin naiz joan gidoi bilera batera eta esan: «STOP, kapitulu hau gelditu».
|
|
Mendeko nortasunak eta nortasun saiheskariak barne herstura sentitzen dute, baina antisozialak
|
ezin
du horrelako sentimendu bigunik agertu. Barne hersturaren kontra defendatu egiten da, besteak erasoz.
|
|
Antisozialek enpatiarik, introspekzio gaitasunik eta kontzientziarik ez dute. Harreman fidagarririk
|
ezin
dute eduki, gizarte arauekiko begirunerik ez dute, beren ekintzen ondorenak ezin dituzte aurresan eta iraganari buruz gogoeta egiteko gaitasunik ez dute. Ondorioz, gizarteak jarri behar dizkie mugak.
|
|
Antisozialek enpatiarik, introspekzio gaitasunik eta kontzientziarik ez dute. Harreman fidagarririk ezin dute eduki, gizarte arauekiko begirunerik ez dute, beren ekintzen ondorenak
|
ezin
dituzte aurresan eta iraganari buruz gogoeta egiteko gaitasunik ez dute. Ondorioz, gizarteak jarri behar dizkie mugak.
|
|
Inpotentzia horrek desira sexuala asebetetzea galarazi eta frustrazioa sortzen zion. Eta Tony k
|
ezin
zuen frustrazioa eraman.
|
|
Nortasun antisozialaren nahastea dutenek erruduntasuna eta alhadura senti ditzakete eta beren emozioak kontrolatu
|
ezin
dituztelako egiten dituzte ekintza erasokorrak. Aldiz, psikopaten erasokortasuna maltzurragoa da:
|
|
Pertsona horiek gaitasun gutxi dute besteen emozioak ulertzeko eta besteen sufrikarioaz konturatzeko. Beraz,
|
ezin
dute enpatizatu besteen minarekin eta sufrikarioarekin. Gainera, psikopatak biktimaren aparatu psikikoa ezabatu nahi izaten du, bere aurrean desarmatua gerta dadin.
|
|
Nolanahi ere, irregulartasun egoeran dagoen atzerritarra ezin da lan eskatzailea izan, Lan Zerbitzu Publiko eta Lan Agentzietan Europar Batasunekoak ez diren atzerritarren izen ematea arautzen duen arazoaren 22ko TAS/ 3698/ 2006 Aginduak argiro debekatzen duelako. Hortaz, irregulartasun egoeran dauden kaltetuek
|
ezin
dute, inolaz ere, RAI izeneko diru-laguntza eskuratu.
|
|
Arazoa beti dator ondoren, beste laguntzekin. Esaterako, erregulatu gabe dauden andreek
|
ezin
dute inolaz ere indarkeriaren biktimei zuzendutako prestazioa jaso; izan ere, ezin dute INEM zerbitzuan izenik eman. Hori horrela izan da beti.
|
|
Arazoa beti dator ondoren, beste laguntzekin. Esaterako, erregulatu gabe dauden andreek ezin dute inolaz ere indarkeriaren biktimei zuzendutako prestazioa jaso; izan ere,
|
ezin
dute INEM zerbitzuan izenik eman. Hori horrela izan da beti.
|
|
Ez zuen senarra salatu nahi izan eta harekin harremanik ez izateko, erroldatzea aldatu zuen. Une honetan irregulartasun egoeran dago, eta
|
ezin
du ez RAI delako diru-laguntza ez oinarrizko errenta jaso, erroldatzea eten zuelako. Gainera, hiru urteko egonaldia eten duenez, ezin du errotze sozialarengatik erresidentzia baimena lortu, eta hori zen estatus administratiboa erregulatzeko zuen aukera bakarra.
|
|
Une honetan irregulartasun egoeran dago, eta ezin du ez RAI delako diru-laguntza ez oinarrizko errenta jaso, erroldatzea eten zuelako. Gainera, hiru urteko egonaldia eten duenez,
|
ezin
du errotze sozialarengatik erresidentzia baimena lortu, eta hori zen estatus administratiboa erregulatzeko zuen aukera bakarra.
|
|
Ez zegoen besterik eta berarekin egin zen guztia.
|
Ezin
genuen baieztatu interpretazioa erabat fidagarria zenik.
|
|
Freudek subkontzientearen azalean, lurperatutako emozioak, ametsetan gaudela, gainazal kontzientera igotzen direla zioen, baita ametsak gogoratzea lurperatutako emozioen edo oroitzapenen berri izateko lagungarria suerta daitekeela ere (Freud, 1993). Anak ametsik ez duenez,
|
ezin
du barnean daukana azaleratu eta horregatik hipnosiaren bidez lortzen du kanporatzea dena. Hala ere, onartzen duenean zer den, amesteko gai izango da.
|
2012
|
|
|
Ezin
ditugu ahaztu Bilbok zituen ezaugarri bereziak, eta zabalkundea Abandoko aldean (eta gerora ikusi izan denez) hiri berri bat bihurtuko zela, ibaiaren beste aldean zegoela kontuan harturik.
|
|
Azken bietan, Alde Zaharreko bi kale ageri zaizkigu. Lehenengoan kale bateko ikuspegi bat daukagu,
|
ezin
duguna izenburuarekin identifikatu. Kale estuan duela gutxi euria egin duela igarri daiteke, eta horren erdian izenburuak aipatzen digun etxea distiratsu ageri zaigu.
|
|
Aurreko hamarkadako koadroetan jadanik ikusi dugun bezala, industrien itxierak produkziorako eginak zeuden eraikinetako asko hutsik gelditzea ekarri zuen berekin, Bilboko alde batzuk gutxinaka mamu itxura hartuz joan zirelarik. Eraikin horietako batzuk artista talde eta kolektiboek birgaitu zituzten, beste azpiegitura batzuetan gauzatu
|
ezin
zituzten jarduerak aurrera eramateko espazio bezala erabiliz.
|
|
Lider enpatikoak badaki arretaz entzuten eta besteen ikusmoldea ulertzen, eta gai da ongi moldatzeko klase sozial edo kultura desberdineko jendearekin. Egoera jakin batean liderrak
|
ezin
du egokia dena esan edo egin, baldin eta besteek sentitzen dutenarekin konektatzen ez bada: besteekin sintonizatuz gero, ordea, haiek partekatzen dituzten balioen eta lehentasunen berri izango du eta, ondorioz, bere mezua doitu eta taldea egokiro gidatu ahal izango du.
|
|
Eta adimen emozionalaren funtsa, hain zuzen ere, burmuinaren bi alde horien arteko zubi lana edo lotura egiten duten neurona multzoaren funtzionamendu harmoniatsuan datza. Burmuinaren bi aldeon arteko loturak gure bizimoduan daukan garrantzia hain da handia ezen lotura hori galdu duten pertsonek
|
ezin
baitute erabakirik hartu edo aukerarik egin, ez dakitelako nola sentitzen diren erabaki edo aukera bakoitzarekin.
|
|
1 Oraintsu arte, enpresa munduak muzin egiten zien emozioei, ez zituen aintzat hartzen, enpresaren zentzuzko funtzionamendua oztopatzen zuten «zaratatzat» zeuzkan. Baina jarrera horrek
|
ezin
du horrela iraun. Ez dago emozioei ez ikusiarena egiten jarraitzerik, enpresa munduarentzat garrantzirik ez balute bezala.
|
|
Hemen garbi ikusi dugu beste gizarte aldagai askotan ere ikusten dena: errealitatea konplexua dela eta, maiz, eragin asko elkarrekin doazela, gurutzatu egiten direla eta
|
ezin
dugula nahi bezala bereizi; ezin dugu nahi dugun errealitate zati hori moztu eta aztertu. Adinarekin lotuta atera dugun beste ondorioa da tarteko belaunaldia (34 urtetik 60 urte bitartekoa) ikertzea garrantzitsua dela aldakortasuna nola gertatu den jakiteko.
|
|
Hemen garbi ikusi dugu beste gizarte aldagai askotan ere ikusten dena: errealitatea konplexua dela eta, maiz, eragin asko elkarrekin doazela, gurutzatu egiten direla eta ezin dugula nahi bezala bereizi;
|
ezin
dugu nahi dugun errealitate zati hori moztu eta aztertu. Adinarekin lotuta atera dugun beste ondorioa da tarteko belaunaldia (34 urtetik 60 urte bitartekoa) ikertzea garrantzitsua dela aldakortasuna nola gertatu den jakiteko.
|
|
aztertu ditugun 15 hizkuntza aldagaietatik 12tan erdialdeko edo euskara batuko aldakia gehiago erabili dute kanpoko solaskidearekin, herrikoarekin baino. Bete ez den hiru kasuetako batean, eskuara/ euskara hizkuntza aldagaia kanpoko solaskidearekin ez duela inork erabili esan behar da, ez euskara moduan, ez eskuara moduan; beraz,
|
ezin
dugu kontuan hartu. Beste biak hartuko ditugu salbuespentzat:
|
|
32), «burgesiaren eraso ekonomikoa, espekulazioaren bitartez? benetakoa izan arren, gobernuak
|
ezin
du ekidin bere erantzukizuna» arazoari eraginkortasunez aurre egiteko.
|
|
8 Venezuelan, beste herrialde askotan gertatzen den bezala, pobreak dira gehien pairatzen dutenak bortizkeria eta segurtasun falta, hildako eta delitu gehienak auzo txiroetan gertatzen direlako, eta
|
ezin
dugu ahaztu chavismoaren oinarri sendoena klase apalenak direla.
|
|
lan hitzarmenen heren bat inguru 1976ko lehen hiruhilekoan berritzekoak izateak, eta Franco desagertu izanak. Hala ere,
|
ezin
dugu alde batera utzi 1975eko azaroaren 14an apirilean ezarririko soldata mugak luzatu egin zituela Ministroen Kontseiluak 1976 urte osorako. Arestian erran bezala, soldata aldarrikapen soilen aldeko grebak nabarmen oztopatzen zituen horrek.
|
|
Orain, kontua ez da ikurrina inposatu denetz, baizik eta langileen batzar jendetsuak ari direla inposatzen. Lehen irudikatu ere
|
ezin
genituen borrokamoldeak inposatu dira. Herrian jauzi handia eman da.
|
|
Ikertzaileek
|
ezin
dute fenomenoa definitu, ezin dute haren datak mugarritu ere, geografikoki nola
|
|
Ikertzaileek ezin dute fenomenoa definitu,
|
ezin
dute haren datak mugarritu ere, geografikoki nola
|
|
1) hiper orokortzea, hau da, ekintza zehatz batetik ondorio orokorrak ateratzea (adibidez, plater bat hautsi duenak pentsa dezake bere eskuetan duen guztia apurtzen duela); 2) etiketak, hots, hanka sartze batek norbere buruari buruzko egiaztapen negatibo eta irrealak egitera bultza lezake pertsona (adibidez, bizikletatik erortzeagatik «ez dut ezertarako balio» pentsatzea); 3) iragazpena, hau da, munduari iragazki negatibo batetik begiratzea eta gauzen alde negatiboak besterik ez ikustea (adibidez, ikaskideen aurrean lan baten aurkezpena egin ondoren laudorioak jaso badira, baina hurrengo baterako aurkezpena denbora barruan egin behar dela esan bada, laudorio guztiak ahaztu eta etxera joatea pentsatuz aurkezpen luzeegia egin dela); 4) dena edo ezer ez gisako pentsamendua, hots, gauzak guztiz onak edota guztiz txarrak bailiran hautematea, ñabardurak kontuan izan gabe (adibidez, «festa honetan dibertigarria eta alaia ezin banaiz izan, aspergarri hutsa naiz»egunero gauza bera egiten dugu eta aspertua nago» gisako pentsamenduak); 5) pertsonalizazioa, hau da, norbere inguruan gertatzen diren gauza negatibo guztien ardura norbere buruari leporatzea (adibidez, inguruneko norbaitek esaten badu«, pentsatzea besteak hori dioela bere erruagatik, berari plan dibertigarririk bururatzen ez zaiolako); 6) gogamenaren irakurketa, hots, gainerakoek ere banakoak berak bere buruarekiko duen irudi negatiboa dutela uste izatea (adibidez, «zergatik begiratzen ote dit hark? ...re egiteko» gisako pentsamenduak izatea edozein delarik ere beste pertsona begira egotearen arrazoia); 7) kontrol gabeziaren ustea, hau da, banakoak uste izatea ezer ez dagoela bere esku eta egiten duena egiten duelarik ere, gauzak izan behar duten modukoak izango direla (adibidez, pertsona batek uste izatea gauza negatiboak gertatzen zaizkiola zorte txarra duelako eta zorte txar hori gainditzeko
|
ezin
duela ezertxo ere egin); eta 8) arrazoiketa emozionala, hots, pertsonak argudio logikoetan oinarritutako arrazoiketa erabili ordez, arrazoiketa bere emozioetan oinarritzea (adibidez, pozik dagoen pertsona batek pentsa dezake bere bizitza primerakoa dela, baina, bihar triste badago, bere bizitza desastre hutsa dela pentsatuko du).
|
|
Beren egoera ezkutatzeko medikuntza eta administrazio terminologia neutro eta errespetuzkoak erabiltzeak egoitzetako krudeltasuna ezkutatzea dakar; eta, ondorioz, eragotzi egiten zaio gizarteari egoera zintzo ezagutu eta apaltasunez onartzeko aukera. Era berean, niri «ezgaitu» deitzea ekiditeko, baina
|
ezin
dugu ahaztu ezgaitua naizela?, zenbait esapide politikoki zuzen erabiltzen ditu jendeak: «mugikortasun arazoak dituen pertsona», «jaiotzetiko hemiparesia duen pertsona» edo «jatorri neurologikozko mugikortasun arazoak dituen pertsona».
|
|
Itzulpena, sormen lana da. Interpretazio lana kontuan hartu gabe,
|
ezin
ditugu IAPak ulertu.
|
|
Lehen klaseko erakunde horiei buruz ondorio argirik
|
ezin
dugu erdietsi, alde batetik ez dugulako erakunde guztien erantzunik jaso, eta beste aldetik ikergai dugun lagin murriztu honetan salerosketa esanguratsu batzuk ez agertzea gerta bailiteke. Dena den, gainerako hiru profilei dagokienez, uste dugu zenbait erakundek bete betean bat egingo luketela marrazturiko profilarekin.
|
|
Testuinguru horretan
|
ezin
dugu ahaztu baliabide publikoen eta pribatuen arteko beharrezko oreka. Kulturaren esparruan parte hartze publikoaren beharra eta egokitasuna ukatu gabe13, Rausell eta haren lankideekin (2005) bat gatoz aipatzen dutenean kultur ekosistema bat erro dadin eta lurralde baten eraldaketarako gaitasuna erakuts dezan, nahitaezkoa dela ahalik eta kultur enpresa gehienez eratutako sare bat edukitzea.
|