2007
|
|
Azken batean" euskal hezkuntza nazionalaz" edota"
|
euskal
curriculum propioaz" jarduteak, besteak beste, zera esan nahi du: gure hezkuntzak, nahitaez, euskal komunitate linguistikoa —eta berorren dimentsio sozio-kulturala eta historikoa— hartu behar duela erreferentzia nagusitzat.
|
|
Euskal hezkuntzak, bada, egiaztapen horretan kokatu behar du bere abiapuntua —bestela bere oinarrizko zentzua galduko luke" euskal" izenlagunak— eta, horrekin, kontuan hartu behar du ere zeregin eta erantzukizun berezia duela bere erreferentziazko hizkuntz komunitatearekiko. Horrek berak, baina, euskal hezkuntza nazional eta
|
euskal
curriculum propioaz hitz egitera garamatza, non euskararen sakoneko funtzio humanizatzailea eta euskal komunitate linguistikoaren dimentsio sozio-kulturala eta historikoa serioski kontsideratzen diren. Jarraian, bigarrenik," euskal lurralde eleanitza eta hezkuntza" izenburuko puntura pasatu gara:
|
2010
|
|
3 Curriculum propioa: izaera eta hezkuntza helburuen gauzatzearen adierazgarri, ikastolaren
|
euskal
curriculum propioaz ikerketa egitea proposatzen zen, helburu argiarekin: zein dira derrigorrezko irakaskuntza bukatzean, Euskal Herriko 16 urteko gazte batek gutxienez ezagutu, egiten jakin eta bereganatu behar dituen baloreak eta jarrerak?
|
2013
|
|
«Ezohiko argazkia da, baina ez guztiz berria, agian», dio Torrealdaik. Kanpokoak nagusi Kanpoko argitaletxeek ikasmaterialetan duten nagusitasunak ondorio zuzenak ditu, liburu ekoizpenaren industrian ez ezik, Euskal Herriko hezkuntza proiektuen garapenean ere, kanpoko argitaletxeek ez baitiote erantzuten
|
euskal
curriculum propioaren egitasmoari, eta gehienek Espainia osorako atondutako edukien egokitzapen hutsa baino ez baitute eskaintzen. «Kosta egiten da sinestea euskal agente abertzaleak jarrera proaktiborik ez izatea arazo honetan euskal ikuspegia lantzen duten egitasmoen lantaldeen eta enpresen alde», salatu du Torrealdaik, artikuluan.
|
|
Azken 40 urteetan, zazpi hezkuntza lege izan ditugu, eta orain zortzigarrenaren mehatxua dugu gainean. Orain arte, ezin izan dugu
|
euskal
curriculum propioa gauzatu, baina EAEn arauen autonomia nahiz zirrikitu guztiak baliatuz, goi mailako hezkuntza gaitasunak garatu ditugu arlo guztietan. Halere, kezkatzekoa da, gobernu aldaketa bakoitzarekin, hezkuntza sistemaren ildoak aldatu nahi izatea, horrek ikasleengan suposatzen duenarekin.
|
|
|
Euskal
curriculum propio eta beregainaren bila egin den bidea luzea da, aspaldi hasia. Historia egiteko asmorik gabe, gogoratzea komeni da 80ko hamarkadan hemengo argitaletxeek eta irakaskuntzako elkarteek hezkuntza proiektuak berton lantzeko erabakia hartu zutela, aurretik urgentziazko lanak editore espainolekin banatu ondoren.
|
2017
|
|
Joan Mari Torrealdaik dioenez,, hezkuntza proiektu gehienak (euskarazkoak, erdarazkoak zer esanik ez!) inportaziokoak dira, horien curriculuma Euskal Herritik kanpo diseinatzen da. Horrek dakarren soka luzea da oso, euskal geografiaz, euskal historiaz, ikuspegi euskaltzaleaz, Euskal Herriaren zatiketa administratibo politikoaz edo
|
euskal
curriculum propio eta beregainaz. Eta txarrena:
|
2018
|
|
Horren ondorioak larriak dira, Torrealdaik ezin argiago azaldu duen bezala: " Horrek dakarren soka luzea da oso, euskal geografiaz, euskal historiaz, ikuspegi euskaltzaleaz, Euskal Herriaren zatiketa administratibo politikoaz edo
|
euskal
curriculum propio eta beregainaz... Eta txarrena:
|