Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 70

2000
‎...ia, FrantziskoUgalde (Larrabetzukoa,), J.ManuelUriarte (Zurbanokoa, Araba,); Frantziskotarrak: FerminFrantziskoLasuen (Gasteizkoa,), Jose Arlegi (Biasterikoa,+ 1752), JoseFrantziskoGanzabal (Gasteizkoa,), Jose Santisteban (Solana koMuniain goa,+ 1756), martiria, PedroLópezMezquia (Gasteizkoa(+ 1764), JoanAntonioJoakinBarrenetxe (Lekarozkoa,), martiria...FrantziakoIraultzagaraiko martirieuskalduna ere ezindugu ahaztu: FrantsesDardandohatsua (Isturitzekoa,). Apezpikuetamisiolarienarteanhauekaipagenitzake: MigelIruñekoa(), kaputxinoa; JoanBautista Zengotita Bengoa (Berrizkoa,), apezpikuPuertoRico n; JeanLabartette (Ainhoakoa,); BalentinBerriotxoasantua (Elorriokoa,), domingotarmartiria; CharlesLavigerie (Baionakoa,). Gainera, Euskal Herrianbertanedoinguruanlaneginzutenpertsonaospetsuetasantuakgogoratubeharditugu: JeanDaguerre (Larresorokoa,); DominiqueElizagaray (Ahaxekoa,); ArnaudHiraboure (Baionakoa,); Mhicel Garicoitssantua (Ibarrakoa,); LouisEdouardCestac (Baionakoa, 1801
‎); bitaa beste bi fundatzaile hauek ere : Dominique dEt, cheberry
‎...uruan, ezkontzetakoan, bataioetakoan, etab... Bataioetako liburuanberberakjarrizuenoharhau:. EnoncedeNovede1840entrédeVicario interino enestaparroquiadeSanJuanBautista deOlaverriayoelinfraescritoreligiosoCarmelitaDesczo exclaustradoconestenombretengoDon Fr.JoséMiguel Madariaga? 42.Iruñeko Elizbarrutikoparrokietan edo eliz benefizioetan zeuden klaustrotik kanporatutako erlijiosoen zerrenda baten ere ageri da Jose San Migelena, Madariaga, 77urtekoa, Olaberriako43 bikariokarguarekin.
‎behin behinekoerretorekarguaz, etakarguhorretanizanzenurtegehiago ere .
‎AntonioMoguel? ere .
‎BartolomenobizioakezagutuzituenOrdenakoautoreenbesteidazkibatzuk ere , nobizioenhezierariburuzkoak. Esaterako, JoanIragarkundekoarenliburua (Avisosreligiosos, quealosDescalzosdeNuestra SeñoradelCarmen escribeen carta pastoralsuGeneral); lanhorretakolehenartikulua, 28orrialdekoa, nobizioei94 buruzkoada?
‎ikasteko erari dagokionez ere . Honela, DoktoreSantuarenSumma lan handitik
ere Markinanegotea, baina predikari kargurikgabe; alabaina azken posibilitate honekezduaukerahandirik.
‎Egin egineanere, fundazioazgero (1691) 1809raarte, hau da, 118urtetan zehar, Markinako komentukobibliotekaaberastuzjoanzen.1809an, frantseste garaian, komentukoartxibokoalderikhandienagalduzenbezalaxe, bibliotekak ere hondamennegargarria jasanzuen. Bartolomekberak175 ematendigu galera handihauenberri.KomentukobibliotekaProbintziakoaberatsenetarikoazelaesangodigu:(, eraunadelasmásenriquecidasdelaProvincia?); ezkutukasalbatuahal izanzituenFraiBartolomekElizGurasosantuenliburuaketabestebatzuk.Halaxe dioskuberak:
‎Eta Kalahorran, Pedro Manso ren190 aginduz, Betolazaren191 Doctrina Christiana burutuko zen 1596an. Kalahorrako beste apezpiku batzuek ere , esaterako, Pedro Gonzalez de Castillo k192, Pedro Lepe k193 eta abarrek, euskarazko material kateketikoa argitaratzera eragin zuten.
‎192 Apezpiku honek ere agindu hau eman zuen 1698an: –Que quando se explica la
‎193 1620an Pedro Gonzalez de Castillo apezpikuak ere argi adierazten zuen: –Establecemos,
‎nan203 ere beste katexima bat agertu zen 1812an. Azkenez, Pedro Astarloaren204 liburua gelditzen zaigu aipatzeko, Bartolomeren Icasiquizunac saileko lehenengo liburukia agertu zen urte berean, 1816an, argitaratua.
‎Hauxe da euskarazko argitalpen kateketikoen egoera; horretan Bartolomek ere
‎bere ekarpena egingo du euskarazko apostolutzaren arloan, euskal prosa aberatsa, ezpal eta hari ederrekoa erabiliz, bestalde. Gainera Bartolome, gero ikusiko dugunez, aipaturiko gehienak baino originalagoa da bere lanean, haien lanak, kasurik gehienetan, gaztelaniazko edo frantsesezko lanen itzulpenak edo moldaketak baitira; benetako predikari eta hizlariak, ordea, bere beretik ematen daki eta horrek askoz ere handiagoa eskatzen du?
‎201 Cristauo Dtrina, ceñetan eracusten baitire gure fede sanduco gauzaric bearr enak, Iruña, 1802 (Astete Nafarroako euskaran). Hala ere bigarren liburua ez zen argitaratu askoz ere geroagora arte: Curutze Santearen Aita Gure ta Ave marien geneco Eracusaldiac.
‎201 Cristauo Dtrina, ceñetan eracusten baitire gure fede sanduco gauzaric bearr enak, Iruña, 1802 (Astete Nafarroako euskaran). Hala ere bigarren liburua ez zen argitaratu askoz ere geroagora arte: Curutze Santearen Aita Gure ta Ave marien geneco Eracusaldiac.
‎Comunioraco prestatu bear diran Aurrentzat, eta bidez Cristau acientzat ere bai, Tolosa,
‎1803 Aguirrek beste bi ere idatzi zituen, baina bera hil ondoren argitaratutakoak: Jesucristoc bere Eleizeari utzi ciozcan Zazpi Sacramentuen gañean Eracusaldiac, Tolosa, 1850; Jaungoicuaren legueco amar Aguinteen gañean Eracusaldiac, Tolosa, 1850 Hemen aipa genezake Jose Ignacio GUERRICO ren liburua ere, 1805ean idatzia, baina geroago argitaratua:
‎1803 Aguirrek beste bi ere idatzi zituen, baina bera hil ondoren argitaratutakoak: Jesucristoc bere Eleizeari utzi ciozcan Zazpi Sacramentuen gañean Eracusaldiac, Tolosa, 1850; Jaungoicuaren legueco amar Aguinteen gañean Eracusaldiac, Tolosa, 1850 Hemen aipa genezake Jose Ignacio GUERRICO ren liburua ere , 1805ean idatzia, baina geroago argitaratua: Cristau Doctriña guztiaren esplicacioaren sayaquera, Tolosa, 1858.
‎ocurrido?); hain zuzen ere , Bartolomeren idazki honen aipamenak Karmeldarrak
‎Udalakezetzaerantzunzionguztiari (ezzuelainolakoberririkhaieiegozten zitzaienaz), fraideen alde eginez. Eraberean Etxebarri, Barinaga, Berriatueta Ziortzakoelizate etakabildoak ere haien alde irtenziren.Esandakoazgainera, frantsesenbeldurrez, zilarrezkogauzabaliotsuak, kalizak, ekisainduaketab.ezkutatzeaereegoztenzitzaien.
‎Berehalajaunhaiekkomunitatearenbitxietaondasunguztiakzerrendatzen hasiziren; egitekohorioso zorrotzbetezuten, FraiBartolomekdioskunez:. Ezzen ezerzerrendatugabegeratu, eztasaskizestalitakopitxerbatekotintahondarrik ere ...?(, nadaselibródesusmanos, sininventariar, hastaunpocodetintaque encontraronenunajarraesportillada?).. Komunitateakezzuelalaguntzaemateko gelariketamezarikemanezindaoheratuaketaezinduakaurkitzenzirenhiruedo lauerlijiosorekinerrukiizatekoeskatuzitzaien?. Jaunhaiek, ezzutelaezeruztekoahalmenik, erantzunzuten?; etapredikariakironiapitinbatezerantzutendu: –jaunmandatariakahaliketaondoenportatuzirenNapoleonenalde.Batakohorezkoxingolamerezizuenetabesteakmitra.Etabalitekeberaienametsenartean halakozerbaitenbilaibiltzea?(. Losseñorescomisionadosseportaronlo mejorque pudieronenbeneficiodeNapoleón.Elunomerecíaunabandadehonor, yelotro unamitra.
‎latuziren, bainaaskotanherriarenkaltehanditarako, lapurretaetaarpilaketakzirela eta.HonelakotaldearmatubatekoakagertuzirenMarkinanPedroPérezburuzagi zutela1809koazaroaren25ean, bainaherritarrekezzituztenonartu.Herri guardiabat sortuzen, haiengandikbabesteko251.FraiBartolomek ere –boluntario, haiek Karmengokomentuanetaelizanegindakotriskantzenberriematendigu.
‎Komentua, gerratehonenamaieran, 1813an, egoeranegargarrianzegoen: alde guztietatikzulozbeterik, hormakerorita, eskaileraguztiakdeseginda. Ezindugu ahaztu. GasparJauregiartzainarenboluntarioek? ere , gerrillaribidelapurrezosaturikotaldekoek, komentuarenalderdibatzuk deseginzituztela1811koekainean; eta frantsesekguarniziobatjarri zutelabertan; etalehensolairutik, azoteatiketaelizakohainbataldetatikateratakoadreiluz, kanoi zuloak, gordelekuaketatximiniabatzukeginzituzten?, komentuaegoeranegargarrihorretaraeramatenlagunduz259.
‎Hala ere Frai Bartolomeren komentuaren etorkizuna kili kolo zegoen,
‎komentuko biblioteka izan zen 10 bilera hauek egiteko tokia. ...naorainProbintzialaklehengo erlijio bizitzaeredugarrira itzultzekogogoa berotunahi zien erlijiosoei, eta zehazki, gauerdikomaitinakberriroezartzeko, arauekagintzenzutenez; etaaholkulariek, gaiinteresgarrihau? 393 erabilizuten.Bestegaigarrantzitsubatereizan zuten: hainegoeranegargarrian394 zegoen. BalmasedakoKomunitateaberriroezartzekoa?. MarkosSantaTeresarena, DefinidoreJeneralakegindako eskabidea ere aztertuzen; ProbintziakoKontseiluakCatecismodelosRealistas oelPuebloEspañol instruidoensusdeberesreligiososypolíticolsiburutxoaargitaratzekogastuakordain zitzakeengaldetzenzuenhark; batzarrakpozikonartuzueneskabide hau(, se accediógustosoaestasolicitud? 395).
‎Orduanharrietazurgeldituzenapezpikuaeuskaldunpredikariospetsuaren gizamailaz, harennortasunintelektualetaespiritualaz.Isla koprioretza1824ko apirilean bukaturik, FraiBartolomeProbintzialarenaholkulariizanzenhautatua goragoikusidugunez, Burgosenegoitzaizanik.Aholkulariizanzenbiurtehauetan() ere , apezpikuakharremanakizanzituenEuskalHerrikoDefinitorio Probintzialarekin, hainzuzenere, Balmasedakokomentuarenberriztatze arazo garrantzitsuazelaeta.Etaaholkulariizateabukatuzuenean, Santanderkoapezpikuak, haingizonprestuaberagandikhurbil izannahirik, goi nagusiekinahaleginak egitendituFraiBartolomebereaholkularietaaitor entzule gisaSantanderko apezpiku jauregianbizidadin; etabaitalortuere.
‎...diraidatzizirenordenaetaargitaratuzirenekoa, Icasiquizunac saileko lehenengo liburukia eta Euscal errijetacoolgueeta garai bereanedobateratsuidatziakdirelabadirudiere, hauda, 1806 1807.urteetangutxi gorabehera.Bainaezdituguliburutanargitaratutakoharenidazkiaksoilikaintzat hartuko, baitadisketetanegindakoargitalpenaketa, argitaratzekoasmozprestatua izanarren, horretarakozoririkizanezzuenlanhandibat ere ...
‎FraiBartolomezadituadenhaugeroagoaipatukobaduguere, orainAitaLonek FraiBartolomerenlan hau ere argitaratzeko prest zuela adierazi behar dugu. Eskuizkribuhorrihonako izenburu hau jarrizion:. Aita PraiBartolome Santaeresa, Madariaga Garate, ren/ Idazlanak/()/ TGER TATZAILLE: ARTEAGA. TARLON, K.O?. Jakina, Euscalerrijetacoolgueeta... 1986an (L.M.Mujikak) eta
‎Altunak (baitafaksimilarijarraitzendionMujikak ere ) davilzdakar; balitekefaksimilarijarraituizatea, 1816koargitaraldianargiageridendaviltzformarent, faksimileannekezirakurtzenbaita; beharbada, hortikizangodabiektgalduzdavilzerabiltzea.
‎432 Honela, adibidez, OnPedro Mansokaginduhauemanzuen1600ean:. Yporquees conveniente, quecadaProvinciatengalaDoctrinaChristianaimpressaenlenguapaterna; yporqueayenlatierraVazcongadadestenuestroObispadodiferenciaenelVazquencedel SeñoríodeVizcaya, ProvinciadeGuipuzcoa, yAlaba: Estatuimos, yordenamos, quelos SeñoresObispos, nuestrosSuccesores, haganimprimircadaañocartillasdelaDoctrina ChristianaenRomance, yenVazquence, segúnelusodelasdichasProvincias, paraquelos CurastengancartillasenlalenguapropiadecadaProvincia: porqueNosassíloavemos començadoahazerennuestrotiempo; ylasqueseimprimierenenVazquence, tengantambienlaDoctrinaenRomance.DaseformadecomosehandehazerlosCatecismosde Doctrina ChristianaenVazquence, paraquepuedaaprovecharenlasProvincias Vazcongadas? (ConstitucionesSynodalesantiguas, ymodernasdelobispadodeCalahorra, y laCalzada..., Madrid, 1700, 126.or.). 1603,1616, 1620,1634, 1698, 1742, 1769.urteetan etab.ereekintza kateketikoaegoeraoneannabari daBizkaian, euskarazkoabatez ere , KalahorrakoapezpikuenAdlimina kontaketetatikateradaitekeenez...
‎Frai Bartolomekhainbaturtetanizanzuenpredikari ofizioa; Ordenabarruan karguofizialazen; hauda, karmeldarrenkomunitatebakoitzakberepredikariofizialaizanohi zuen; batzuetanbierebai.Izatez, XIX.mendekolehen17urteakizan ziren, 1817raarte, urtehorretanizanbaitzenhautatuaMarkinakoKarmengopriore. Hala ere , noizbehinka, sermoiakegitenjarraituzuen, batezerekomentutikkanpo...
‎Bartolomeberarenikezgenuenaurkitu, nahizetasermoiaskogainetikikusi... Hala ere , zorionez, oraindelagutxi (1999komartxoanedo) FidelAltunaikertzailegazteak, sermoiaskorenartean, FraiBartolomerensermoiautografobataurkituzuen.
‎bere liburuak idazteko. Gauregun ere gordetzendiraharksarri sarriaipatzen dituenliburuetarikobatzuk, heinbatean, FraiBartolomeberarenesku hartzeaz, azkenorduanElizGurasoSantuenaketabesteliburuaskoisilpeanateraahalizan zirelako450.
‎463 AgustindeBAZTERRICA, Nueva demostracióndelderechodeVergara, sobre lapatria, yapellidoseculardeSanMartindelaAscensiónyAguirre..., Madrid, 1745,(. Secomprópa lalibreríadelCarmendeMarquina, 1819?) (1 M/ 7). BadaFraiBartolomekerositakobeste liburu bat ere , zenbait eduki ezberdinez osatua, bakoitza bere orrialde zerrendarekin; zuzenbidekogaiedoarazoakdatoz, hauenarteanKalahorraridagozkionak, pertsonaiaeuskaldunbatzueidagozkienakerebaibesteakbeste. (1 M/ 5)(. Secomprópa lalibreríadel CarmendeMarquina.1819?).
‎Joerabatzuk, halaere, osogarbiakdira.Esaterako, lexemaunahizibokalez bukatzendenean, betierabilikoditubetajhurrenezhurren, lexemarenetamorfemarenarteanloturaegiteko: argitsuba, argui ja.Adizkiekinerlatibozkoaketaeratorriak egiterakoan eta hitz barnean ere grafema hauek ageri ohi dira Frai Bartolomerenganunahizicituban; escatutendeuscu bokalenondoren: bez/ abijadabaten; equijala; bijotzeco.
‎eta, guizaldi? behin ere ez. Hona bakoitzetik adibide pare bat:
‎/, zelan bait? ere ;, bait, dun beste hitz batzuk bietara idazten ditu, loturik eta bereiz. Hona guztitariko adibide batzuk:
‎Errotikbereizitakoatzizkiakaipatuz, honazerdioenL.M.Mujikak:. Honetan, Pr.Bartolome renjoeraetimologistaknabarmenakdira, hots, konposagaienisladapenahobetoadieraztearrenelemenduakbereiztea.Eratorpenean (deribazioan) ere partizipioaezgaltzea, nolabait, joerahorietansartzenda? 476
‎–ezarren? hamabi bider agertzen da; lau bider Eucal errijetaco... eta zortzi bider eskuizkribuan; hau da, bere lehenengo lanetan; gerora zuzendu egin zuen eta Icasiquizunac saileko hiru liburukietan behin ere ez da agertzen. –Esatiarren?
‎–Ea? ere , esandugunez, ezduonartzen, eta iaegitendubeti.Berez, ia, denean, yodbattartekatzendu: ija; baitahitzbarneanere;, i, renondokobokala besteedozeinizanikere, yodhoritartekatzendu: vijamoneco./ tercijuan./ juicjjozcoc.
‎tzonatartekatzenduela.Honetan, gukdakigula, ezdusalbuespenikegiten.Beraz, lexemarenbukaera, u, dutenhitzaketa, o, dutenakongibereiztenditu. ...onestu, delahitzaetaez, desonesto?, desonestubacidaztenbaitu.. Lutu, dela, etaez, luto?, lutubacidaztenbaitu... Arauhauhitz barnean eregordetzendu, bainahitzbarneanbadituzalantza, alternantziaedodena delakobatzuk,, prestuez, hitzeanageridenez.Ezdubetiberdinidazten.Prestubezaprestubesquerija etadiranormalakharenjoeran, bainahoriezgainera, prestueza, prestuezquerija, prestuez (a) gueurearerijuenpres ere agertzen dira. Gutxidira, dena dela; honako hauekdiraguztiak: tuezquerijac (Icas I, Entzundeutsubeez: ipoinverdiac, verbazatarrac, contuloijac, errazoebajubac, prestuezac, ta 243).
‎Bestekasubatzuetan,, edaari?,, lotsaari?,, jaaten, etaedaaten, hitzetan, esaterako, erroarenmarkaetaatzizkiarenahobekibereiztearrenizanliteke.Gauza bera, litzaateque, adizkian ere . Etimologiazkoletranahizhizkiei eusteko joera bere bereaduFraiBartolomek.
‎Hala ere , gaihonek, osonabariabaita, betierakarriizanduhizkuntzagaietan adituakdirenenarreta.ArestianesanduguEkialdekobizkaierazaharradarabiltenek eskola antzekobatsortuzutela, J.A.Mogelenaitzindaritzapean, ziurasko. Bainahonelakojoerafinkatuakezdiragehiagokobariksortzen.Inguruhonetako ahoskeranoinarritzenzirenaziurtzatjodezakegu.FraiBartolomeberaereezzegoenhainsendo idazkerareneta, bereziki, bokalenbizkoiztearen arazo honetan.
‎jaurtegui: Bokalendisimilazioagertatudahemen: i> e, etahorrezgainera, bokalartekokontsonanteahostuna.Bizkaieraznormaladagunehorietankontsonanteahostunaizatea; halagertatzendabestepartizipionahizaditzoinbatzuetan ere , esaterako: ebagi, jagi, idigi, eregi.Horrelakoetan, jakina, laburdurakgertatzen dira, bokalartekokontsonanteahostunakgalkorrakbaitira.Euskaraestandarrean jaurti hobetsida.Honenaurrekoa, ziuraski, jaurtigijaurti (g) i> izangoda: jaurti;, jaurtiki, tikereetordaiteke, azentuondokosilabakindarragaldurik, azkensilaba osoagalbaitaiteke, bainakontsonanteahoskabeanekezagogaltzenda...:
‎/ gatx; bakoitz/ bakotx (hauezbizkaierazsoilik, baitaIparraldekoeuskalkietan ere ).
‎Markina aldeko euskaran, zenbait hitzetan, orain ere nabari da joera hori; z ren ahoskera markatuak utzitako arrastoa izan liteke.... Dena dela,, erretza?
‎(41); ezpabere= bestela/ osterantzean/ horrelaezbada; gaztelaniazko`delocontrario': Baitaeguiijada, dantza naastauti urtetendaveelaedodantza zaliac diriala gueijenianezcutubeetaco, taaguiricooquerrijaguinac, tagaisquinac. Ezpabere, betozguztiocesaminara (Euscal errijetaco... 199). Ezda/ ezda, esaldielkartuetakojuntagailua, gauregunean, ezeta... ere –/, ezta... ere, formazerabiltzenda: Ez dagauza barrija, ta ezdaguichitanjazooidana bere( (Icas I, 8, serm.).
‎(41); ezpabere= bestela/ osterantzean/ horrelaezbada; gaztelaniazko`delocontrario': Baitaeguiijada, dantza naastauti urtetendaveelaedodantza zaliac diriala gueijenianezcutubeetaco, taaguiricooquerrijaguinac, tagaisquinac. Ezpabere, betozguztiocesaminara (Euscal errijetaco... 199). Ezda/ ezda, esaldielkartuetakojuntagailua, gauregunean, ezeta... ere?/, ezta... ere –formazerabiltzenda: Ez dagauza barrija, ta ezdaguichitanjazooidana bere( (Icas I, 8, serm.).
‎Denadela, betidarabilbapere.... Bere?, gainerakoeuskalkietako? ere –horre
‎Absolutiboakkasu markarikezdu, bainaartikuluahardezake; jakinadenez, mugagabean ezta artikulurik ere . Bartolomekhonela egingo digu, lexemaren amaierakontuanizanik:
‎Inesiboazbaliatzendabanatzaileedodistributibo edukiaduenaadierazteko ere ; hauda, kokasu markaerabilibeharrean, an erabiltzenduaskotan, esaldia jatorragobihurtuz; ezdigujartzen, berbabacocheco?, ezta, berbaco, ere,, berbaanberbaan, baizik.Bainatestuinguruberdintsuetan, lehenosagaiapartitiboanere badakierabiltzen:
‎Inesiboazbaliatzendabanatzaileedodistributibo edukiaduenaadierazteko ere; hauda, kokasu markaerabilibeharrean, an erabiltzenduaskotan, esaldia jatorragobihurtuz; ezdigujartzen, berbabacocheco?, ezta, berbaco? ere ,, berbaanberbaan, baizik.Bainatestuinguruberdintsuetan, lehenosagaiapartitiboanere badakierabiltzen:
‎guna da; urri bada ere , badarabil beste batzuetan ere. Hona zenbait adibide:
‎guna da; urri bada ere, badarabil beste batzuetan ere . Hona zenbait adibide:
‎Esapide batzuetako forma hartuak, berriz, sarri darabiltza. Egia esan, maiz darabilen goxeric arrats ere halakotzat har genezake, baina euskaraz oso zabal dabiltzan gizaldirik gizaldi, herririk herri eta antzekoak esan nahi dugu hemen. Horrelakoetan, bizkaierazko joerari jarraituz, ric erabiliko du eta ez instrumentala.
‎–Ekialdean, gehienetansingularreanbakarrikerabiltzenda [ga] eta, bizidun? direlakoekin ere taatzizkiaageri da gehien batpluralean eta mugagabean. Gainera, singularreaneresarriaskotanbaita ga erabiltzendahorrenordez, batez ereinesibokasuan, gainerakoetanniganikni etabaitarik ikusikoditugula, nahiz ezdirenberdin berdinak.Nolanahiereden, badirudierrazagoerabiltzendirela bizidunakbizigabeendeklinabideatzizkiekinalderantzizbaino? 482
‎ekin ere entzutenda, baina gutxiago... FraiBartolomerenganajotzenbadugu,
‎h) Orregaitinojuntagailuadbertsatiboarekin (halaeta guzti ere ... edoantzeko adiera du): TaorregaitinobereesquerandijaczorcogueuntsazanJesusgueure Salvazaile maitiari, zanmodubanzala, costetanzanacostetanzalatabere, sal vetacovidiacprestaueuscuzalacotacerucoatesantubacedeguieuscuzalaco (Icas
‎Adiera aldetik, testuinguruarenarabera, badituzenbaitñabarduratxiki: batzuetan,, ezta... ere –esannahidu; bestebatzuetan, berriz,, oraindikgutxiago?,, are gutxiago?. Betiere, ezezkoperpausbatennahizgehiagorenamaierabezalaerabiltzendu:
‎Deklinabidearenataleaninesiboazhitz egiteanadierazidugunola darabilenetazeradieraduen (ik.255.or.). Hanesandakoazgain, zehaztapentxiki bat: gukdakigula, ezduinoizatzeanBaita galdutenjaco proximuaripamia, juezarenaurrianezece ostianbe esannahiFraiBartolomerengan.Ondorengo adibidehonek, agian, okerbideraeramandezakeirakurlebat bainogehiago: re (Icas II, 161). Horrenesanahiahauxeda:(...) juezarenaurreanez ezebestelaere (osterantzean ere ).
‎Edolabere: idazleklasikoenartean, Iparraldekoetabizkaitarrenarteanbatez ere , maizerabilia.Forma aldetikbadiraaldetxikiakbatzuenetabesteenartean; edolabere, edolanbere, edolaere... diraliteraturan agertzendirenaldaerak.Loturik idatzizutengehienetan.. Gutxienez?,, behintzat, esannahidu:
‎Popuertzaetaenpin: erdaratikoaditzondoakditugu, FraiBartolomekosohartuak dituenak. Erdarazkotestuinguruberberetandarabiltza.Huralehenago ere aipatuadugufonetikarensailean; izenlagunlegezereagertzenda: popuertzaco;, nahitaez?,, ezinbestean, esannahidu.Enpin, p renaurretiknnahizmduelaidatziohidu; zenbaketaoraindikgehiagoluzadaitekeelaadieraztekoerabiltzendu...
‎Ondorengo adibide hauek pixka bat ezberdinak dira; izan ere , neco amaieradun hauek ez dute menpeko perpausarik markatzen; aitzitik, denborazko aditz sintagmak izenlagun bihurturik daude: Alan ichi euscun Jesucristoc, arimia gaixotu ten daneco osagarritzat, compesinoeco sacramentuba (Icas III, 12).
‎Baditu, gureustez, aipaturikoarauetanongisartzenezdirenakedotahaien aurkajoandaitezkeenak ere ; esaterako, la eginbeharkozuelaustegenuenean
‎ecertaco: edozertakoa, denerakoa, trebea; (antzekoesanahiaduascotacohitzak ere : gauzaaskotakoa, baliokoa);. Leen, auzoeraanzirianumericesanecuenac, ecertacuenac, Jaungoicozcuenactacarinosuenacceubeenumiac? (Icas I, 13Serm.). //, eza derrezemacumesendobat, indartsubattaascotacobattopetan? (Icas II, 284).
‎erromedija: erbestetik, hauda, ingurukoherrietatikjoanez, bideanetasantutegiedoermitabatenondoanegitendirendantzaetagainerakoeideritze; (ageri denez, jaija, piestiaetaerromedijaezdiraharentzatgauzabera; azkenbiakantzeko esanahia dute, baina erromedijakbideko joan etorria ere hartzen du);. Erricuentzacoda piestaeguna, taervestecuentzacoErromedijaeguna? (Euscalerrijetaco... 106).//. Erromedijagaiti ez daemenbestegauzaricaituten, ezbada promesaren, santubarenedo santiarenachequijagazervesterajuanda, errico ta ervestecoguizonemacumenaaste, vidiantaerromedijacolecubaneguitendaveen piestiatadantzia? (Euscal errijetaco 106).
‎jai/ jaiegun (jaijegun): mezaentzunetaatsedenhartzekofestaerlijiosoa; (esanahihoriduBartolomerentzat; bestelakofesteipiestia, piestaeguna, erromedijaeguna, tanbolinegunajaiosuac, jai etab.deitzendie. Jaiedo jaiegunetan ere , bidezko denez, bereizketakegitenditu: erdijacjai edoarinac. Urtebarru cojaijacbatzucdira osuactaareetandomequeetaco eguinbiarracdagoz.Beste batzuc dira jaiarinacedojaie); rdijac? (Icas I, 152). //. Ezdaiguncontubansartu, piestaegunajaijegunabada, egunguztia diabruba, mundubataaraguija serbi duteniragotia; Jaungoicuagazbereezacordeetia; ta, verbeetaonian, mezaricbere ezentzutia. Euscal errijetaco...
‎beti; nasaitasun hitza ere horrela darabil);. Alaco erromedijeetaco dantceetara ta piestara genteric nasaijeena ta galdubeena juan oi dalaco. Euscal errijetaco... (
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia