Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 533

2023
‎Lege organiko hori Konstituzioarekin bat datorrela esan du Konstituzio Auzitegiak ekainaren 23ko 118/ 2016 emandako epaian; baina, edu berean, adierazpen horren esparrua eta mugak finkatu ditu: ...Mugatu ere, batetik, Konstituzio Auzitegiaren bosgarren xedapen gehigarri berriak Konstituzio Auzitegiak egin beharreko kontrolaren objektua mugatu da Batzar Nagusiek emandako foru arauei begira; ez ditu foru arau guztiak kontrolatuko, ezpada foru arau mota zehatz batekoak, hots, izaera fiskalekoak soilik, eta horien artean, Euskadiko Autonomia Estatutuaren 41.2.a) artikuluak aitortutako eskumenak erabilita eman izan diren foru arauak, hau da, euren lurraldean tributu araubidea mantendu, ezarri eta arautzeko foru arauak Estatuko zergen antolaketa orokorra aintzat hartuta (3 ZO)" 2.
‎3438/ 2017) ezarri duenez, Tributuen Foru Arau Orokorra jurisdikzio konstituzionalaren esparrutik kanpo geratu da, Arau Orokorrak tributu zehatzik arautzen ez duelako. Hala ere, Auzitegiaren erabaki hori eztabaidatsua izan da Auzitegiaren kide batzuk boto partikularra eman baitzuten. antzeko figura, Zerga alorreko Presazko Foru Dekretu Araua izena zuena, baina gero ere erabili zen tributuen arloan uztailaren 12ko 6/ 2005 Foru arauaren 14 artikuluan oinarrituta. Foru Araua Gipuzkoako Lurralde Historikoaren Erakunde Antolaketa, Gobernu eta Administrazioari buruzkoa da eta horretan oinarritu dira abuztuaren 30eko 2/ 2022, prezioen igoerak ekarritako ondorioak konpontzeko premiazko neurriak onesten duena, edota maiatzaren 26ko 5/ 2020 eta ekainaren 15eko 3/ 2021 Foru Dekretu Arauak, Covid gaitzaren osasun krisiaren ondorioz aurrekontu eta tributu arloko neurri jakin batzuk onartzen dituztenak.
‎Foru Araua Gipuzkoako Lurralde Historikoaren Erakunde Antolaketa, Gobernu eta Administrazioari buruzkoa da eta horretan oinarritu dira abuztuaren 30eko 2/ 2022, prezioen igoerak ekarritako ondorioak konpontzeko premiazko neurriak onesten duena, edota maiatzaren 26ko 5/ 2020 eta ekainaren 15eko 3/ 2021 Foru Dekretu Arauak, Covid gaitzaren osasun krisiaren ondorioz aurrekontu eta tributu arloko neurri jakin batzuk onartzen dituztenak. Egun, Gipuzkoako TFAOren 8 artikulura berriro ekarri da" foru dekretu arauemaile" izenarekin, baina Ekonomia Itunaren aginduz Gipuzkoan aplikatu beharreko lurralde erkideko arauketa egokitzeko soilik erabili izan dira (urtarrilaren 17ko 1/ 2023 Foru araua).
‎Toki zergen kasuan, egoera bi azalarazten dira: a) toki erakundeentzat tributuaren ezarpena hautazkoa denean, ordenantzak tributuaren oinarrizko osagaiak xedatu behar ditu, baina Toki Ogasunaren Legearen edo Foru Arauaren mugen barruan; b) tributuak derrigorrak izanik, toki erakundeek horien zenbatekoa aldarazteko aukera dutenean, ordenantzak tributuaren zenbatekoa kalkulatzeko osagaiak arautuko ditu, baldin eta toki erakundeek ahalmen hori erabili nahi badute.
‎Aurrerago esan bezala, Tributu zuzenbidea Zuzenbide publikoaren barne kokatzen da, batez ere, tributu erregelak aplikatzeko erabiltzen diren prozedurei begira. Horregatik, forma edo prozedura hutsuneak administrazio prozedurari buruzko araubidea orokorrarekin osatzen dira.
‎Agindu interpretatzaileekin gertatu aldera, zirkularrak eta jarraibideak lotesleak dira hierarkiari begira mendeko organoentzat eta ez Ogasun Ministerioko edo Foru Ogasun Saileko organo guztientzat. Adibidez, Bizkaiko Foru Aldundiaren Ogasun eta Finantzen Sailak jarraibideak erabili ohi ditu, Ogasuneko Zuzendari Nagusiak emanda. Ohikoena eta ezagunena urtero martxo edo apirila aldera Ogasuneko web orrian argitaratu ohi dena da, Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren kanpainan erabiliko diren irizpideak finkatuz3.
‎Adibidez, Bizkaiko Foru Aldundiaren Ogasun eta Finantzen Sailak jarraibideak erabili ohi ditu, Ogasuneko Zuzendari Nagusiak emanda. Ohikoena eta ezagunena urtero martxo edo apirila aldera Ogasuneko web orrian argitaratu ohi dena da, Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren kanpainan erabiliko diren irizpideak finkatuz3.
‎Horrela, tributu sistema antolatzeko printzipioak dira tributuak ordaindu behar dituzten pertsonen ekonomia ahalbidea, eta orokortasuna, berdintasuna, progresibitatea, konfiskaezintasuna, 3 Ogasuneko Zuzendaritzaren bidez, Arabako Foru Aldundiak ere, urtero Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren kanpaina hasi aurretik antzeko jarraibideak argitaratzen ditu. Gipuzkoak, bere aldetik, ez du halako tresnarik erabili . Horien lekuan, agindu interpretatzaileak eman ditu Foru agindu formarekin, esaterako, apirilaren 28ko 179/ 2023 Foru agindua, eratorritako ondare izaeraren erregela interpretatzeko irizpideak onetsiz, subholding egituretan Sozietateen gaineko Zergan eta Ondarearen gaineko Zergan aplikatzeko.
‎3) Ahalbide printzipioak desbideraketak izan ditzake ez baita printzipio absolutua, baina norabide bakarreko desbideraketak izan daitezke, hain zuzen, ahalbidea duenak berari dagokiona baino gutxiago ordaintzea (salbuespen eta hobariak). Kasu horietan, tributua helburu estrafiskalak lortzeko erabiltzen da eta, tributu hori bidezkoa izan dadin, Konstituzioarekin bat etorri behar da gainerako aldeetan. Alderantzizko desbideraketa, ordea, ez da onartzen, alegia, ezin daiteke zergaduna behartu berari dagokiona baino gehiago ordaintzera, azken finean hori konfiskazioa izango litzatekeelako.
‎4) Ekonomia ahalbideak mugatzen du baliokidetasun printzipioaren aplikazioa. Oinarrizko zerbitzuak erabiltzeko tasak ordaindu behar badira, ezin daitezke oinarrizko zerbitzuaren erabilera horretatik kanpo gelditu tasa ordaintzeko ekonomia ahalbiderik ez duten subjektuak.
‎Zernahi gisaz, berdintasun printzipioa ez da erabatekoa, erlatiboa baizik. Orokortasun printzipioarekin gertatu bezala, berriro ere, zenbait oinarri aurki ditzakegu Konstituzioan, pertsona jakin batzuei dagozkienez bereizketa egiteko (esaterako, tributuak erabiltzen direnean ekonomia, kulturedo osasun politika gauzatzeko, alegia, helburu estrafiskalak betetzeko). Konstituzio Auzitegiak behin baino gehiagotan ezarri du berdintasun printzipioak bereizkeria justifika ezina bakarrik debekatzen duela.
‎Tributuen arloari dagokionez, esan behar da legegintzazko dekretuak sarri erabili direla testu bateginak sortzeko. Horren adibide izan daitezke, besteak beste, irailaren 24ko 1/ 1993 Legegintzazko Errege Dekretua Ondare Eskualdaketa eta Egintza Juridiko Dokumentatuen gaineko Zergaren testu bategina onesteko edo martxoaren 5eko 2/ 2004 Legegintzazko Errege Dekretua Toki Ogasunak arautzen dituen Legearen testu bategina onesteko, bi biak lurralde erkidekoak.
‎Halakoak alda ditzake, ordea, tributuaren lege substantiboak horixe onartzen duenean". Egungo egunean, dena den, aurrekontu legeek ez dituzte aldatzen lan, gizarte, administrazionahiz tributu arauak; horretarako laguntza lege deritzenak erabili izan dira. Lege horiek urtero onetsi izan dira aurrekontuekin batera eta bertan jaso dira esparru horietako aldaketa guztiak.
‎Lege horiek urtero onetsi izan dira aurrekontuekin batera eta bertan jaso dira esparru horietako aldaketa guztiak. Dena den, 2004tik aurrera Gobernu zentralak ez ditu erabili , bai ostera autonomia erkidegoetako gobernuek.
‎Tributua da legean oinarritutako betebehar edo eginbeharra, azken horrek ordaintze ahalbidearen printzipioa errespetatu behar duela; hortik, ordea, ezin ondoriozta daiteke ekonomia ahalbidea zerga egitatearen karia denik. Argiago esateko, zerga egitatea gauzatzeak ez du tributu betebeharra sortzen, baina gauzatze horrek Administrazioak tributu prestazioa eskuratzea justifikatzen du, sarrera edo eskuratze hori lortzeko erabili behar diren prozedurak gorabehera. Egin eginean ere, sarrera hori lor daiteke osorik ala zati batezzerga egitatea gauzatzeaz batera, geroago (likidazio egintza burutu ostean), edota aurretiaz (PFEZn bezala, atxikipen eta zatikako ordainketak direla bide).
‎Halakoetan, zergapetze bikoitza gerta ez dadin, nahitaezkoa da zerga egitateak berdinak ez izatea kasu bietan, tributuen objektu berbera izan arren. Horixe bera ulertu zuen Konstituzio Auzitegiak martxoaren 26ko 37/ 1987 epaian, Andaluzian Gutxi Erabilitako Lurren gaineko Zerga aztertu zuenean. Jakina da Ondarearen gaineko Zergak lurren titulartasuna kargatzen duela, eta lur horien etekinak Errentaren gaineko
‎Ezaugarri hori ageri agerian geratzen da zergaren legeak bere irizpide bereziak erabiltzen dituenean osagai subjektiboa zehazteko, Zuzenbide pribatu edota substantiboaren irizpideak bazter utzita. Ulerbidez, PFEZren kasuan, zergadunak etekin batzuk lortzearen ondorioz, zerga ordaindu behar duela ezartzen du lege fiskalak, nahiz eta Zuzenbide pribatuaren ikuspegitik etekin horiek lortu ez; horrela gertatzen da gardentasun fiskalpeko sozietateen mozkinekin, sozietatearen bazkideen urteko errentari egozten baitzaizkio mozkinak, horiek banatu ala ez.
‎Horren ildotik, subjektu pasiboa zein Administrazioren menpe dagoen jakin dezakegu. Nazioarte mailan, legeak esan behar du zerga egitatea non gauzatu den, horren arabera Espainiako legea noiz aplikatu behar den jakiteko( erabiltzen diren irizpideak: lurraldetasuna eta ohiko egoiliarra izatea).
‎Arean bere, etorkizuneko zergaldietako salbuespenen sortzapena ez da oraindik gertatu; hortaz, ezin daiteke eskuratutako eskubideez hitz egin. Beste hitz batzuez esateko, ez da egon salbuespen horiek erabiltzeko eskubiderik eta, horren ondorioz, ez dira salbuespenak galdu, inoiz eskuratu ez direlako. Edozein modutara ere, segurtasun juridikoaren printzipioa eta Konstituzioaren beste printzipio batzuk (atzeraeragineza) ere gogoan izan behar dira, araua aldatu aurretik sortutako egoeretan salbuespenari eustea justifikatzeko.
‎tributu betebeharpekoa. Kategoria hori erabili izan da lehenago zenbait tributuren arauketan. Arabako eta Gipuzkoako TFAOen (eta TLOren) 35 artikuluak dionez, eta Bizkaiko TFAOren 34 artikuluak dionez, tributu betebeharpekoak dira pertsona fisikoak eta juridikoak, baita bestelako erakundeak ere, legeek tributu betebeharrak betetzea ezarri badiete, diruzkoak zein formazkoak.
‎Lehenengo kolpean," subjektu pasibo" adierazmoldea erabiltzen da legearen aginduz eginbeharrak dituzten subjektuak adierazteko (eginbehar horiek diruzkoak izan zein ez). Tributu eta administrazio ahalmenek dakarten menpekotasunaren status juridikoa eginbehar horiek osatzen dute.
‎Indarreko tributu sisteman, ordea, ez dago ordezpenik, errentaren gaineko zergek atxikipen eta konturako sarreren tresnak erabiltzen dituztelako. Antzekoak izan arren, tresna bi horiek ez dira ordezpen kasuak.
‎jarauntsi onartu gabeak, ondasun erkidegoak eta, nortasun juridikorik izan gabe, zergapean jar daitekeen batasun ekonomikoa edo ondare banandua osatzen duten erakundeak. TFAOek (eta TLOk) ez dute eman beste kategoriarik ezartzeko agindu edo definiziorik; are gehiago, tributu zehatzen foru arauei aukera eskaintzen die kategoria hori erabiltzeko .
‎Harremanotako batzuk tributu harremanak izan daitezke. Gainera, azken urteotan erakunde publikoek Zuzenbide pribatuko jarduera eta kudeaketa moduak erabili dituzte; kasu horietan erakundeak norbanakoen maila juridiko berean daude, inolako pribilejio edo administrazio ahalmenik gabe. Badirudi, beraz, kasu horietan guztietan erakunde publikoak Administrazioak ezarritako tributuen subjektu pasiboak izan daitezkeela, nahiz eta Administrazio horren menpeko erakundeak izan.
‎Tributu araua aplikatzeko gatazkan edota itzurpenaren aurkako klausularen kasuetan (foru arauek erabilitako terminoekin esanda) arau haustea gauzatzen denean, Arabako eta Gipuzkoako TFAOek (eta TLOk) ezarri dutenez, kontrakoa frogatu ezean, ez da erantzukizunetik askatzeko arrazoi bezala onartuko behar besteko arreta jartzea, ezta arauaren zentzuzko interpretazioa ere. Gure aburuz, horrela da tipoaren definiziotik bertatik funtsezko berdintasuna behar delako, betebeharpekoaren kasuaren eta hirugarren baten kasuaren artean azken horri buruzko administrazio irizpideak aurretiaz argitaratu badira guztion ezagutzarako, aitorpen edo autolikidazioa aurkezteko epea amaitu aurretik.
‎Bestalde, Administrazio publikoek ezin dezaketenez askatasuna kentzeko zehapenik ezarri (Konstituzioaren 25.3 artikulua), TFAOen 189 artikuluak (eta TLOren 185 artikuluak) dionez, Tributuzko arau hausteak zigortzeko, bi motatako zehapenak erabil daitezke: batetik, diruzko zehapenak edo isunak; eta, bestetik, diruz besteko zehapenak.
‎Zehapenaren iraupena eta epea bost urtera artekoa izan daiteke, gehienez. Epea zehaztuko da ezarritako diruzko isunaren eta erabilitako graduazio irizpideen arabera.
‎Zehapenei buruzko arauketa antzekoa bada ere, TFAOen eta TLOren arauketa alor honetan baditu ezberdintasun nabarmenak. Horrenbestez, liburu honen helburua aintzat hartuta eta liburuaren esparruari begiratuta, zehapenei buruzko azalpen guztiak emango ditugu TFAOen arauketa bakarrik erabiliz , eta hiru Lurralde Historikoetan TFAO garatzeko eman diren arauak27 erabiliz.
‎Zehapenei buruzko arauketa antzekoa bada ere, TFAOen eta TLOren arauketa alor honetan baditu ezberdintasun nabarmenak. Horrenbestez, liburu honen helburua aintzat hartuta eta liburuaren esparruari begiratuta, zehapenei buruzko azalpen guztiak emango ditugu TFAOen arauketa bakarrik erabiliz, eta hiru Lurralde Historikoetan TFAO garatzeko eman diren arauak27 erabiliz .
‎Zehapenen Erregelamenduan ezarritako moduan, gutxieneko zehapena handituko da 15etik 50era arteko portzentajezko puntuetan, ordaindu gabe utzitako kopuruan edota bidegabe itzulitako kopuruan ezkutatzeak izan duen eragina aintzat hartuta. Irizpidea aplikatzen bada aitorpen edo autolikidazioak ez aurkezteagatik, datuak %100ean ezkutatu direla ulertuko da eta 50 portzentajezko puntuetan handituko da. c) Iruzurrezko bideak edo tarteko pertsonak erabiltzea
‎Zehapenen Erregelamenduaren arabera, graduazio irizpide hau erabiliko da Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 195.etik 197.era bitarteko artikuluetan tipifikatutako arau hausteen kasuan, eta Bizkaiko TFAOren 196.etik 198.era bitarteko artikuluetako arau hausteen kasuan (autolikidazioaren ondoriozko zorra ez ordaintzea, likidatzeko aitorpenik ez aurkeztea ala aitorpen akastuna aurkeztea eta itzulketak bidegabe lortzea).
‎— Faktura, ziurtagiri eta agiri faltsuak edo faltsutuak erabiltzea . Ildo horretatik, faktura, ziurtagiri eta agiri edo euskarri faltsuak edo faltsutuak erabili direla uste izango da baldin eta ez dauden eragiketak osorik edo zati batean jaso badira eta arau haustea gauzatzeko tresna izan badira, beti era aurkitutako tributu zorraren gaineko eragina agiri faltsuengatik %15etik gorakoa bada Bizkaian edo %10etik gorakoa Araban eta Gipuzkoan.
‎— Faktura, ziurtagiri eta agiri faltsuak edo faltsutuak erabiltzea. Ildo horretatik, faktura, ziurtagiri eta agiri edo euskarri faltsuak edo faltsutuak erabili direla uste izango da baldin eta ez dauden eragiketak osorik edo zati batean jaso badira eta arau haustea gauzatzeko tresna izan badira, beti era aurkitutako tributu zorraren gaineko eragina agiri faltsuengatik %15etik gorakoa bada Bizkaian edo %10etik gorakoa Araban eta Gipuzkoan.
‎— Tarteko pertsonak erabiltzea . Tarteko pertsona edo erakundea erabili dela ulertuko da baldin eta urratzaileak, bere nortasuna ezkutatzeko asmoarekin, hirugarren baten izenean jarri badu ondasunen edo eskubideen titulartasuna, errentak edo ondare irabazien lorpena edota tributuetarako garrantzizkoak diren eragiketak gauzatzea, hirugarrenaren baimenarekin ala baimenik gabe.
‎— Tarteko pertsonak erabiltzea. Tarteko pertsona edo erakundea erabili dela ulertuko da baldin eta urratzaileak, bere nortasuna ezkutatzeko asmoarekin, hirugarren baten izenean jarri badu ondasunen edo eskubideen titulartasuna, errentak edo ondare irabazien lorpena edota tributuetarako garrantzizkoak diren eragiketak gauzatzea, hirugarrenaren baimenarekin ala baimenik gabe. Eragiketa, errenta edo titulartasun horietatik tributu betebeharra eratorriko da eta zehatu nahi den arau haustea gertatuko da betebehar hori ez betetzeagatik.
‎Behin ordaintzeko konpromisodun adostasun akta sinatu eta gero, eta izapide gehiagorik gabe egiaztapen laburtuko prozeduretan, aktaren edo txostenaren ondoriozko zehapena eta likidazioa ezartzeko administrazio egintzak emango dira, hurrenez hurren. Egintza horien aurka egiteko, bakarrik erabil daitezke erabateko deuseztasuna adierazteko prozedura (BTFAOren 225 artikulua) edota administrazioarekiko auzi errekurtsoa, bide judizialean.
‎Murrizketaren kopuruari dagokionez, Gipuzkoako Lurralde Historikoan zehapena %40an murriztuko da (eta ez, ordea, 40 portzentajezko puntuetan). Nolanahi den ere, zehapena murriztu daiteke kontabilitateko eta erregistroetako betebeharrak ez betetzeagatiko zenbait arau hausteren kasuan ere halako jokabidea graduazio irizpide bezala erabiltzen ez bada (205.2 artikuluko c) eta d) letrak); edota faktura betebeharrak ez betetzeagatik (206.2 artikuluko b) letraren bigarren lerrokada), zorra erregularizatu ez bada ere; eta itzurpenaren aurkako klausula kualifikatuaren kasuan zehapena aplikatzen bada (211.bis. artikulua).
‎Aurrekoaz gain, berezitasun bat jaso da. Informazioa eman beharra betetzeko oro har eskatzen diren aitorpenen kasuan, Tributu administrazioak onetsi eta argitaratzen duen eredua erabili ez bada zehapena %100ean gehituko da (Gipuzkoan beste euskarrietan aurkeztu bada ere bai). Halaber, diru kopuruei buruzko daturik ez duten banakako errekerimenduak edo informazio emateko behar orokorrak badira, zehapena 100 euro izango da elektroniko, informatiko edo telematikoak ez diren beste euskarri batzuen bidez pertsona nahiz erakunde bati buruz aitortutako datu edo datu multzo bakoitzeko.
‎Bizkaiko arauketan, ostera, 1.500 euroko gutxieneko hori 250 eurokoa da. Bizkaian ere, agirien aurkezpena edo erantzuna euskarri elektroniko, informatiko edo telematikoz nahitaez egin behar da arauketak horrela ezarri duenean, baita Tributu administrazioak eskatzen duenean ere baldin eta betebeharpekoak euskarri horiek tributu informazioa sortzeko edo gordetzeko erabiltzen baditu.
‎Gogoan eduki behar da arau hauste hauen kasuetan ez da zuzeneko edo zeharkako kalte ekonomikorik egiten eta, ondorioz, jokabide hauengatiko zehapenak bateraezinak direla 2.3.1 puntuan jorratu ditugun zehapenekin. Arean bere, gogoratu behar da jarraian aipatuko ditugun arau hauste batzuk zehapenak graduatzeko irizpideak ere izan daitezkeela, beraz, ezinezkoa da jokabide bera aldi berean zehatzea eta graduazio irizpidetzat erabiltzea .
‎Betebeharren betetzearen gain, zordunak erantzukizuna du bere ondasun guztiekin, oraingoekin nahiz etorkizunekoekin). Bigarrenik, premiamendu prozedura kredituak kobratuko direla segurtatzeko neurria da, Administrazioak bere baliabideak erabiliko dituela. Amaitzeko, bermeen zerrendari buru emateko azken hau aipatu behar dugu:
‎Horretara, tributu zorra kobratuko duela segurtatzeko, Administrazioak kautelazko neurriak har ditzake, aldi baterako bada ere. Neurri horiek erabili ahal izateko, hurrengo baldintzak bete behar dira: zorra ez dela kobratuko erakusten duten arrazoidun zantzuak izatea; zordunak, Ogasunaren kaltetan, ondasunak xedatu, kargatu edo ezkutatzea; tributu zorra jadanik likidaturik egotea edo likidazio proposamena jakinarazi denean.
‎Lehenengo kasuan, Ogasunak lehenespena izango du, baldin eta Ogasunak bere eskubidea inskribatu baino lehen jabetza, hipoteka, bahi edo beste eskubide erreal horien titularrek ez badute eurena inskribatu (prior in tempore, potior in iure), hirugarren onusteduna babesteko eta publizitaterako Erregistroko printzipioak aplikatuta. Nolanahi den ere, eskuratzaileak bere titulua inskribatu ez badu eta kreditu hori tributu kreditua jasoarazi aurrekoa bada, orduan titular horiek euren eskubidea erabil dezakete jabari hirugarrengotza egikarituz, inskripzioak ez duelako izaera eratzailerik (kontrara, hipotekek izaera eratzailea badute, inskribatzen direnean).
‎Aukera berdina jaso da Arabako eta Gipuzkoako TFAOetan ere, baina kasu horietan prozedura laburra izenekoa (216 artikulua) hasi ahal izateko. Prozedura labur horretan, hamabost eguneko alegazio aldia igaro bada eta urratzaileak alegaziorik ez badu aurkeztu, alegazioei berariaz uko egin badie edo betebeharpekoa zehapen proposamenarekin ados badago, berariaz ere, eta hilabetea igaro bada (zehapen prozedura organo kudeatzaileak hasi badu, hilabeteko epearen ordez, hamabost eguneko epea erabiliko da) Administrazioak ezer aldatu gabe ala jarduketa berririk gabe, orduan uste da prozeduraren ebazpena jakinarazi dela izapide gehiagorik gabe. Hilabeteko epe hori zenbatzen hasiko da prozeduraren hasiera eta aldi berean ebazpenaren proposamena komunikatu diren egunetik aurrera.
‎a) Pertsona edo erakunde urratzailea identifikatzea. b) Egitateak finkatzea eta egindako frogak balioestea. c) Gauzatutako arau haustea zehaztea. d) Ezarritako zehapenaren zenbatekoa zehaztea, aplikatu diren graduazio irizpideak aipatzea, bai eta egin beharreko murrizketa ere ezartzea. Hala badagokio, arau hausterik edo erantzukizunik ez egotearen gaineko adierazpena jasotzea. e) Zehapenen aurka erabil daitezkeen bideak (errekurtsoak) adieraztea, baita horiek jartzeko epeak eta organoak ere. f) Ezarritako zehapenaren zenbatekoa ordaintzeko lekua, epea eta modua. Gehienetan, ordain gutunarekin batera emango da ebazpena. g) Aplikatu diren murrizketen zenbatekoa eskatzeko inguruabarrak zehaztea, halakorik gertatuz gero murrizketa galduko baita. h) Berandutze interesak ez eskatzea, zehapenen eragingarritasuna eten bada zehapenen aurka errekurtsoa edo erreklamazio ekonomiko administratiboa garaiz eta behar bezala jarri delako. i) Ebazpenaren aurka Administrazioarekiko auzi errekurtsoa jar badaiteke, hurrengoaren berri ematea:
‎Zehapenaren aurka eta likidazioaren aurka, modu independentean, errekurtsoa edo erreklamazioa jar daiteke, zehapena likidaziotik eratorri bada. Erabil daitezkeen errekurtsoak eta tributuak aplikatzeko egintzen aurkakoak berdinak dira: borondatezko berraztertzeko errekurtsoa, derrigorrezko erreklamazio ekonomiko administratiboa, eta azken horren ebazpenaren aurka, Administrazioarekiko auzi errekurtsoa.
‎Kasu horietan zigorra izan daiteke urtebeteko espetxealditik bost urtera artekoa eta isun bat (merkatu gaien balioa seikoiztuz). Zigor horren barruan, merkatu gaien nahiz kontrabandoa egiteko erabili diren tresna, material eta makinen konfiskazioa egin behar da. zenbatekoa izan behar du; b) delitua izateko ere, iruzurrezko jokabidea nahitaezkoa da zorra ezkutatuz, hau da, aitorpenik edo autolikidaziorik ez aurkeztea edo horien datuak faltsutuz aurkeztea; eta c) delitua izateko, jokabidea doloz gauzatu behar da, eta arau hausteen kasuan, zabarkeriaren edozein mailagatik zehatu daitezke.
‎Delitu honetarako ezarritako zigorrak dira urtebetetik bost arteko espetxealdi zigorra eta iruzur egindako kopurutik horren sei halako arteko isuna. Iruzur egindako zenbatekoa 600.000 eurotik gorakoa bada, talde edo antolakunde kriminal baten baitan gauzatu bada, edota beste pertsona bat edo batzuk tartean jarri badira, negozio edo tresna fiduziarioak erabili badira, edo paradisu fiskalen bitartez gauzatu badira, erantzulea edo betebeharpekoa benetan nor den, bere ondarea zein den ala iruzur egindako kopurua zenbat den ezkutaturik geratzeko moduan, orduan espetxealdi zigorra bi urtetik sei artekoa izango da eta isuna bikoitzetik sei halako artekoa (305.bis. artikulua). Zigor bien kasuan, aurreko zigorrekin batera honako zigor osagarriak ezarriko dira:
‎Atxikitzaileek eta konturako ordainketak egin behar dituztenek datuak isilpean edukitzeko beharra dute Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 92 artikuluaren arabera, eta Bizkaiko TFAOren 94 artikuluaren arabera. Artikulu horretan bertan dionez, atxikitzaileek eta konturako sarrerak egin behar dituztenek konturako ordainketak egiteko baizik ezin dituzte erabili beste betebeharpeko batzuei buruzko datuak, txostenak eta aurrekariak, hau da, datuok, txostenak eta aurrekariak isilpekoak dira. Osterantzean, jokabidea zehatuko da 600 euroko diruzko isun finkoaren bidez (300 eurokoa Gipuzkoan), pertsona edo erakunderen bati buruz bidegabe jakinarazi den datu nahiz datu multzo bakoitzeko.
‎Doloa dago urratzaileak arau haustearen emaitza lortu nahi duenean. Errua edo zabarkeria dago, egileak arau haustearen emaitza zuzenean ala zeharka lortu nahi ez badu ere, ez ditu emaitza saihesteko baliabideak erabili izan, hau da, ez da behar besteko arreta jartzen. Arau haustea gauzatzearen ziozko erantzukizuna ez da objektiboa, baina zabarkeriaren edozein mailagatik zehatu egin daiteke.
‎BTFAOren 206.2 artikuluaren c) letran, bi urratzaile batera gerta daitezke: zergaduna bera, kontabilitateko eta erregistroetako betebeharrak ez betetzeagatik arau haustea gauzatzeko erabili diren informatika programa eta fitxategien titularra; eta programa zein fitxategi horiek garatu, kontrolatu edo kontrolpean izan dituen pertsona. Lehenengoari ezarritako zehapena bigarrenari ere ezarriko zaio, zenbateko berdinarekin.
‎Zehapena gutxienez 150 eurokoa da eta gehienez 6.000 eurokoa Araban eta Gipuzkoan, eta 300 eta 12.000 euroen artekoa Bizkaian. b) Kontabilitatea eta tributu arauek ezarritako liburu eta erregistroak eraman edo zaindu beharra betetzen ez bada, Bizkaian diruzko isun proportziozkoa jarriko da, hain zuzen, zergaldian izandako negozio kopuruaren %1eko isuna, eta 1.200 euroko isuna, gutxienez (Araban 600 euro gutxienez, baldintza berdinetan), eta Gipuzkoan, %10eko isuna, gutxienez 15.000 eurokoa izanik. Halaber, kontabilitatearen eta erregistroen euskarri moduan erabiltzen diren programa eta artxibo informatikoak zaintzeko betebeharra betetzen ez bada, Gipuzkoan isun bera jarriko da, baina Araban eta Bizkaian isuna astunagoa izango da, negozio kopuruaren %20raino izan daitekeela (eta gutxieneko isuna ere handiagoa da: Araban, 30.000 eurokoa, eta Bizkaian, 60.000 eurokoa eurokoa 2024an).
‎Araban, 30.000 eurokoa, eta Bizkaian, 60.000 eurokoa eurokoa 2024an). Are gehiago, Bizkaian Administrazioak frogatzen badu fakturazioaren kontrolerako eta kodifikazio sistemetarako euskarri moduan erabilitako programa eta artxibo elektronikoak hautsi, ezabatu edo manipulatuak izan direla eta inguruabar hori egiaztapena egiten den unean amaitu barik dagoen zergaldian gertatu dela, orduan diruzko isun proportziozkoa berdina da, negozio kopuruaren %20, alegia, baina gutxieneko isuna 60.000 eurokoa da. Amaitzeko, Bizkaian, gainera, aurreko edozein kasutan, Administrazioak egiaztatzen badu programa informatikoa egin duen pertsonak edo entitateak, programa aldatu duenak edo sistema informatikoaren gaineko kontrola duenak programa eta artxibo elektronikoak hautsi, ezabatu edo manipulatu dituela, orduan, pertsona edo entitate hori zehatuko da urratzaileari ezarritako zenbateko berdinarekin.
‎Amaitzeko, Bizkaian, gainera, aurreko edozein kasutan, Administrazioak egiaztatzen badu programa informatikoa egin duen pertsonak edo entitateak, programa aldatu duenak edo sistema informatikoaren gaineko kontrola duenak programa eta artxibo elektronikoak hautsi, ezabatu edo manipulatu dituela, orduan, pertsona edo entitate hori zehatuko da urratzaileari ezarritako zenbateko berdinarekin. ...rokoa Bizkaian, eta 30.000 eurokoa Gipuzkoan, kontabilitatea horrela eraman den ekitaldi ekonomiko bakoitzeko. d) Kontabilitateak eta tributu arauek zehaztutako liburuek eta erregistroek lau hilabete baino gehiagoko atzerapena badute, 300 euroko diruzko isun finkoa jarriko da Araban eta Gipuzkoan, eta 600 eurokoa Bizkaian. e) Administrazioak eginbidetu edo gaitu ez dituen liburuak eta erregistroak erabiltzen badira, edo liburu erregistrook epez kanpo eginbidetu edo gaitu badira, 300 euroko isun finkoa jarriko da Araban eta Gipuzkoan, eta 600 eurokoa Bizkaian.
‎3) Identifikazio fiskaleko zenbakia erabiltzeko betebeharrak ez betetzeagatiko arau haustea. Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 207 artikulua eta Bizkaiko TFAOren 208 artikulua
‎Kasu honetan, jokabide urratzailea Identifikazio Fiskaleko Zenbakia (IFZ) erabiltzeko betebeharrak ez betetzea da, baita tributu arauek ezarritako beste zenbaki edo kodeak ere, ondasun higiezinen katastro erreferentziazko zenbakia, kasu.
‎Tributu prozedurak ofizioz nahiz tributu betebeharpekoak hala eskatuta has daitezke. Prozedura hasteko honako bideetako bat erabiliko da: autolikidazioa, aitorpena, eskaera edo tributu arauek ezarritako bestelako bidea.
‎Konstituzioak babestutako egoitza izan daiteke pertsona fisikoarena edota pertsona juridikoarena. Azken kasu horretan, Konstituzioak babestutako egoitza izango da pertsona juridikoaren ordezkariek erabilitako lekuak sozietatearen barruko jarduera burutzeko, bai leku horietan sozietatearen zuzendaritza eta administrazioa burutu ohi delako, bai leku horietan sozietatearen edo horren establezimenduen eguneroko bizitzako agiriak edota bestelako euskarriak gordetzen direlako (baita hodeian agiriak gordetzen dituen zerbitzaria barne), sozietate egoitza edo egoitza fiskala gorabehera. Kontrara, ez dira biltegiak, dendak edo gordailuak babestuko aipatutako jarduera bertan gauzatzen ez bada, 2010eko apirilaren 23ko Auzitegi Gorenaren Epaiaren arabera.
‎" Lehenengo zenbaki honen lehen paragrafoan adierazitakoa gorabehera, zergapeko bera dela-eta prozedura berri bat hasteko, ez da beharrezkoa izango aurreko prozeduraren aurreko edo aldi bereko [iraungitze] deklarazio espresoa". horiek lehentasunez aukeratu baditu, edota derrigorrean, betebeharpekoak halako bide teknologiko egokiak izatea bermatuta badago eta erregelamenduetan horrela ezarri bada. ...2010 Errege Dekretua, sozietate anonimo eta mugatu guztiak eta BEZaren hileroko itzulketen araubidean daudenak behartzen dituena; edota Bizkaiko Kudeaketari buruzko Erregelamendua, pertsona juridikoak eta Sozietateen gaineko Zergaren zergadun diren beste erakunde batzuk, eta jarduera ekonomikoak gauzatzen duten pertsona fisikoak, baldin eta berariaz bide horien erabilera onartu badute lehenespenez erabiltzeko . Halakoetan, bide elektronikoz egindako jakinarazpena gauzatu dela uste da egoitza elektronikoan egintza eskura jartzearekin, jakinarazpena gauzatutzat noiz jotzen den gorabehera.
‎Agerraldien bidezko jakinarazpena erabili bada, tributu prozeduretako hurrengo jarduketa eta eginbideak ere jakinarazitzat joko dira eta interesdunak edozein unetan agertzeko eskubidea izango luke; salbuespenez, hartzailearen egoitzan modu pertsonalean jakinarazi dira likidazio egintzak eta ondasun enbargatuak besterentzeko erabakia.
‎Tributu zorra zehazteko aitorpenaren bidez hasitako prozeduretan, zergadunak zerga egitatea gertatu dela adierazi ondoren, Administrazioak likidazio egintza eman behar du ordaintzeko kopurua zenbatuz, edota itzultzeko nahiz konpentsatzeko zenbatekoa aitortuz betebeharpekoaren mesedetan. Autolikidazioaren bidez hasitako prozeduretan, zergadunak zorraren zenbatekoa zehaztu duenez, likidazio egintza zenbaketa hori zuzentzeko erabiliko da soilik. Edozein kasutan, tributu zorraren definiziotik ondorioztatu badaitekeen arren, zenbatekoa zehazteak ez du esan nahi kuota zehaztea soil soilik, ezpada betebehar osagarriak zehaztea ere bai, berandutze interesak edo errekarguak, kasu.
‎Administrazio jardueratik ez eze, organo horien artean bereizteko eta organo bakoitzaren eskumenak ulertzeko, organo bakoitzak erabil ditzakeen prozedurei begiratuta egin behar dugu. Prozedura horiek jarraian jorratuko ditugu.
‎Bertan tributu betebeharpekoek, Administrazioari tributua likidatzeko behar diren datuak eta informaziorako bestelako datuak komunikatzeaz gain, eurek beharrezko kalifikazioeta zenbaketa eragiketak egiten dituzte tributu zorraren zenbatekoa zehaztu eta ordaintzeko edo, hala denean, itzuli edo konpentsatu beharreko kopurua zehazteko (Arabako eta Gipuzkoako 116 artikulua eta Bizkaiko 118 artikulua). Autolikidazioak bere izaerari eutsiko dio betebeharpekoak aitortutako datuekin bete bada ere Tributu administrazioak zergadunaren esku utzi dituen laguntza zerbitzuak erabilita .
‎Horrela, tributuaren arauak hala ezarriz gero, autolikidazioa zuzentzeko tresna berria sortu da autolikidazioaren aurkezpena zergadunaren interesen kaltetan izan bada: " autolikidazio zuzentzailea", autolikidazio osagarriaren antzera erabiliko dena.
‎Administrazioak behin behineko likidazioa eman behar du, eta hortik aurrera zergadunaren aldeko berandutze interesak sortuko dira, aurreko lerrokadetan azaldu bezala. Gipuzkoa aldendu da gainerako bi Lurralde Historikoetako arauketatik, prozedura hau erabil daitekeelako autolikidazioaren bidez45 hasi bada edota eskaeraren bidez hasi bada; baita baieztatu duelako ere, izapide gehiagorik gabe, eskatutako itzulketa modu" automatizatuan" egingo dela, autolikidazioa eta eskaera behar bezala bete badira. Hala ere, Gipuzkoako TFAOren 120 artikuluak jasotako automatizazioaren bidez aipatu nahi bada behin behineko likidazioaren jakinarazpena ez dela egin edo likidazio proposamena ere aurretiaz ez dela eman, orduan esan behar dugu ez dela batere aldendu Arabako TFAOren 98.4 eta 126.1 artikuluetan eta Bizkaiko TFAOren 100.4 eta 124.1 artikuluetan ezarritakotik, bi lurraldeotan likidazio proposamena aurretiaz emateko beharra eta behin behineko likidazioa jakinarazteko beharra bazter utzi dituztelako, baldin eta eskatutako kopurua benetan itzuli den kopuruarekin bat badator.
‎39 FALCON Y TELLAk aurreko jarduketekin batera Estatu laguntzak berreskuratzeko jarduketak gehitu ditu eta zergak biltzeko jarduketen artean, erantzukizun zibila eskatzeko administrazio jarduketak eta delitu fiskalaren araberako isunak bereizten ditu. eginkizunei dagokienez, eginkizun horiek tributuak aplikatzeko eginkizunetatik bereizten dira. Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 234 artikuluaren esanetan, eta Bizkaiko TFAOren 235 artikuluaren esanetan (eta TLOren 228.1 artikuluaren esanetan), organo ekonomiko administratiboek modu independentean jardungo dute euren eskumenak erabilita .
‎Subjektu pasiboak, aitorpenaren bidez, aukera bat edo batzuk egikaritzen baditu Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergan baterako ala banakako aitorpena aurkeztea edota bere jarduera ekonomikoaren etekinak zenbatzeko zuzeneko zenbatespenaren modalitate arrunta ala erraztua erabiltzea , kasu, oro har, gero ezin izango ditu aukera horiek aldatu, behin aitortzeko epea amaitu eta gero esaterako, egiaztapen eta ikerketarako prozedura hasi bada, tributuaren arauketak aukera beste une batean aldatzeko modua onartu ezik47.
‎Kudeaketa organoek datu aitortuak, autolikidazio eta aitorpenekin batera ekarritako agiriak eta Administrazioaren esku dauden datuak erabil ditzakete arauketa behar bezala aplikatu den ala ez egiaztatzeko; aldi berean, organo horiek ere begiratuko dute betebeharpekoak ekarritako edo aitortutakoaren eta Administrazioak duen informazioaren arteko desadostasunik ez dagoenik. Bestalde, bi helburu horiek dira prozedura horien benetako objektua, hain zuzen.
‎Administrazioak edozein informazio eska dezake, bere ustez tributuetarako garrantzizkoa bada, nahiz eta prozedura zehatza hasi ez, edota eskatu diren datuak erabili nahi badira ikuskapenaren helburuak finkatzeko, besterik gabe. Horiek horrela, prezio batetik gorako ibilgailuen erosleei buruzko informazioa eskatu izan da, edota saltoki handi batean urtean 30.000 euro baino gehiago gastatu duten ordain txartelen titularren informazioa ere (2015eko otsailaren 18ko Auzitegi Goreneko Epaia).
‎Oro har, Administrazioak bere eginkizunak egitean eskuratzen dituen datuak isilpekoak dira eta hark kudeatzen dituen tributuak edo baliabideak benetan aplikatzeko eta zehapenak ezartzeko soilik erabili ahal izango dira, eta ezin zaizkie laga hirugarrenei, ezta jakinarazi ere. Datuak Tributu administrazioari edo azken horrek hirugarrenei lagatzeko, ez da ukitutako betebeharpekoaren baimena behar.
‎Lehenengoak zerga oinarriari (dirutan adierazten denari) aplikatzen zaizkio, kuota kalkulatzeko, eta portzentajeak baino ez dira. Tasa alikuotaren sistema da ohikoena, eta ondarearen zein errentaren gaineko zergetan erabili ohi dena (PFEZ, SZ, OZ, ODZ), baita kontsumoaren gaineko zergarik garrantzitsuenean ere (BEZ). Karga tasa alikuotak proportziozkoak edo aurrerakor edo progresiboak izan daitezke.
‎Premiamendu probidentzia titulu betearazlea izanik, horren aurka TFAOetan (eta TLOn) berariaz aipatutako arrazoiak bakarrik erabil daitezke. Une honetan ezin daitezke fase adierazlearen arazoak alegatu:
‎Elkarren laguntzaren esparruan, zerga bilketako jarduketak erabiltzeko tresna betearazlea premiamendu probidentziarekin parekatuko da, baina ezin dira aipatutako arrazoiak erabili tresnaren aurka egiteko. Tresnaren berrikuspena egin behar da elkarren laguntza eskatu duen Estatuan, nazioarteko edo nazioz gaindiko erakundeetan.
‎Elkarren laguntzaren esparruan, zerga bilketako jarduketak erabiltzeko tresna betearazlea premiamendu probidentziarekin parekatuko da, baina ezin dira aipatutako arrazoiak erabili tresnaren aurka egiteko. Tresnaren berrikuspena egin behar da elkarren laguntza eskatu duen Estatuan, nazioarteko edo nazioz gaindiko erakundeetan.
‎ordainketa geroratzea ala zatikatzea bermatzeko, errekurtso bidean etetea lortzeko, enbargoko kautelazko neurria kentzeko, besteak beste. Edozein kasutan, zorra ordaintzeko borondatezko epea gaindituta, bermea nahitaez erabili behar da premiamendu prozeduraren bitartez eta errekargua sortuz.
‎Enbargo eginbidearen aurka, premiamendu probidentziaren aurka gertatu bezala, arauak zehaztutako lau arrazoi erabil daitezke: a) Zorra azkentzea (ordaintzea, ordainketa eskatzeko akzioa preskribatzea, eta abar). b) Premiamendu probidentzia jakinarazi ez izana. c) Enbargoa arautzen dituzten erregelak ez betetzea. d) Zerga bilketako prozedura etetea (horien artean, ordainketa geroratzea edo zatikatzea lortu izana).
‎Ondasun eta eskubide enbargatuak besterenduko dira TFAOen 176 artikuluak arautu bezala. Artikulu horretan ezarri denez, hurrengo hiru bideetatik bat soilik erabil daiteke: enkantea, lehiaketa edo zuzeneko adjudikazioa.
‎Prozedura hau salbuespenez erabil daitekeen bidea da, izaera mugatua baitauka. Prozedura honen bidez, Administrazioak bere egintzak alda ditzake baita organo ekonomiko administratiboaren ebazpenak erehoriek administrazio bidea agortu edo epe barruan errekurritu ez direnean, halako egintzak ondoriorik gabe utziz eta auzitegien ebazpenik izan gabe.
‎Prozedura honen bidez, Administrazioak bere egintzak alda ditzake baita organo ekonomiko administratiboaren ebazpenak erehoriek administrazio bidea agortu edo epe barruan errekurritu ez direnean, halako egintzak ondoriorik gabe utziz eta auzitegien ebazpenik izan gabe. Horregatik, prozedura erabili ahal izango da deuseztasun akats frogatua eta zalantzarik gabekoa gertatzen bada, hots, Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 224 artikuluak eta Bizkaiko TFAOren 225 artikuluak ezarritako kasuetan73: a) Konstituzioaren babesa duten funtsezko eskubide eta askatasunak urratzen dituztenean; b) gaiari eta lurraldeari dagokionez argi eta garbi eskumenik ez duen organo batek emandakoak direnean; c) ezinezko edukia dutenean; d) Zigor Zuzenbideko arau hauste direnean, edo halako arau hauste baten ondorioz ematen direnean; e) legezkoprozeduraerabatbazterturikedokideanitzekoorganoetanborondatea eratzeko funtsezko erregelak erabat bazterturik emandakoak direnean; f) antolamendu juridikoaren kontra doazen berariazko nahiz ustezko egintzak direnean, ahalmen edo eskubideak eskuratzeko badira, horiek eskuratzeko oinarrizko betekizunak izan ez arren; eta g) foru arauz edo legez berariaz ezartzen den beste edozein.
‎73 Akats horiek bat datoz, etorri ere, APApELren 47 artikuluak ezarritakoekin, administrazio egintza gehienentzat. dira bereizten eskubideak adierazten dituen egintza eta norbanakoentzat mesedegarri ez den egintza, Administrazio zuzenbidean gertatu aldera; eta, azkenik, tramite egintzak ere aurkara daitezke, hots, ez da behin betiko egintza eman arte itxaron behar. Egintzaren deuseztasun kari guztiak ezin dira erabili Administrazioaren ofiziozko berrikuspenean, ezpada TFAOek (edo Legeak) berariaz zehazturiko kari horiek bakarrik, zerrenda itxia baita.
‎Bizkaiko eta Gipuzkoako TFAOek arautzen dute prozedura hori (124 bis artikulua), eta horren arrazoia da autolikidazioaren bidez hasitako prozeduretan iraungitze epea onartu izana, Arabako Lurralde Historikoan ez dagoena, alegia. Era berean, prozedura erabiliko da behin behineko likidazioak berrikusteko autolikidazioaren edo aitorpenaren bidez hasitako prozeduren ondorioz eman badira likidazio horiek, baldin eta, tributu zorra zehazteko Tributu administrazioak duen ahala egikaritzeko preskripzioedo iraungitze epean, inguruabar berriak aurkitzen badira eta likidazioak aldatzea beharrezkoa bada.
‎Arabako TFAOk, aldiz, beste bi modalitate gehiago arautzen ditu: ...kontuan hartu, baina betebeharpekoak epe barruan errekerimenduari erantzunez gero behin behineko likidazio hori ezerezean geratuko da; eta bestetik, proposamenik ez da egin baldin eta berori egiteko betebeharpekoak berak aurkeztutako beste aitorpen edo autolikidazio batzuetan sartutako datuak ala hirugarrenek emandako informazio betebeharretik lortu eta Administrazioaren esku dauden datuak soilik erabili badira. Azken aukera hori ez da Bizkaiko eta Gipuzkoako TFAOetan jaso, proposamena beti aurretiaz jakinarazi behar delako eta interesdunari entzunaldirako beta eman behar zaiolako behin behineko likidazioa eman aurretik.
‎Bizkaiko TFAOren arabera, gainera, jarduketa horien bidez, kudeaketa organoek betebeharpekoaren jarduera ekonomikoen etekinen elementu guztiak berrikus ditzakete. Organo horiek prozedura ere erabil dezakete autolikidaziorik edo aitorpenik aurkeztu ez duten betebeharpekoen egoera egiaztatzeko, ofizioz hasitako likidazio prozedura Administrazioak bere esku dituen datu eta aurrekarietan ala betebeharpekoak emandako datuetan bakarrik oinarritu baitaiteke. Hori dela-eta, aipatutako datuez gain, betebeharpekoarengandik edo hirugarrenengandik beste datu batzuk edo informazio ezberdinak lortu behar direnetan egiaztapen mugatuko prozedura erabili litzateke (2014ko abenduaren 19ko Euskal Autonomia Erkidegoko Auzitegi Nagusiaren Epaia/ 2012 errekurtsoaeta 2017ko otsailaren 14ko Epaia/ 2016 errekurtsoa).
‎Organo horiek prozedura ere erabil dezakete autolikidaziorik edo aitorpenik aurkeztu ez duten betebeharpekoen egoera egiaztatzeko, ofizioz hasitako likidazio prozedura Administrazioak bere esku dituen datu eta aurrekarietan ala betebeharpekoak emandako datuetan bakarrik oinarritu baitaiteke. Hori dela-eta, aipatutako datuez gain, betebeharpekoarengandik edo hirugarrenengandik beste datu batzuk edo informazio ezberdinak lortu behar direnetan egiaztapen mugatuko prozedura erabili litzateke (2014ko abenduaren 19ko Euskal Autonomia Erkidegoko Auzitegi Nagusiaren Epaia/ 2012 errekurtsoaeta 2017ko otsailaren 14ko Epaia/ 2016 errekurtsoa).
‎Zuzendari Nagusi horrek ikuskapen planak onetsi eta aldatzen ditu, baita betebeharpekoak planetan sartu edo ateratzen ditu ere. Administrazioak plangintza orokorra egiteko erabili dituen irizpideak argitaratu behar ditu. Ez dira argitaratu behar, ordea, ikuskapen planak, horiek isilpekoak baitira.
‎Nolanahi den ere, epe hori beste hamabi hilabetetan luza daiteke. Epea luzatzea arrazoitu behar da eta arauek ezarritako kasuetan (Arabako TFAOren 147 artikuluak, Bizkaiko TFAOren 146 artikuluak eta Gipuzkoako Ikuskapenari buruzko Erregelamenduaren 49 artikuluak jasotako kasuetan) soilik luzatu daiteke, hala nola, Jarduketak oso konplexuak izateagatik (eragiketen kopuru handia, faktura faltsuak erabiltzea , jardueren sakabanatze geografikoa, sozietate taldeak, kontuak ikuskatzeko beharra) edota ikuskariak aurkitzeagatik betebeharpekoak gauzatzen dituen jarduera enpresarial edo profesionalen bat ezkutatu duela. Prozedura luzatzeko erabakia betebeharpekoari jakinaraziko diote hamabi hilabeteko hasierako aldia amaitu aurretik (Araban hamazortzi hilabeteko lehen aldia).
‎Zeharkako zenbatespena aplikatzeko ez da beharrezkoa izango hori adierazten duen aurretiazko administrazio egintza ematea; hortaz, erabaki horren aurka ez dago errekurtsorik. Hala ere, ikuskapen prozeduraren ondoriozko egintza eta likidazioen aurka aurkezten diren errekurtsoetan eta erreklamazioetan zeharkako zenbatespenaren egokitasuna zalantzan jar daiteke, betebeharpekoaren tributu egoera erregularizatzeko zeharkako zenbatespena erabili bada.
‎Zehapenak jorratzean aipatu bezala, betebeharpekoa Ikuskaritzak emandako erregularizazio proposamenarekin eta zehapen proposamenarekin ados badago, eta ordaintzeko konpromisoa ematea aukeratzen badu, zehapenaren %70eko beherapena baliatu dezake, ordaintzeko konpromisodun adostasun aktek dituzten ondorioekin eta akta horietan erabiltzen diren prozeduren bidez (TFAOren 192.1.b) artikulua). Ordaintzeko konpromisoa formalizatu ondoren, 196.etik 202.era arteko artikuluek arautzen dituzten arau57 Ezin dira egiaztapen laburtuko prozedura baten xede izan TFAOren 12.etik 15.era arteko artikuluetan aipatzen diren jarduketak (kalifikazioa, itzurpenaren aurkako klausula, analogia antzematea, simulazioa), ez eta zerga oinarrien zeharkako zenbatespenak ere (153 artikuluarena). hausteei buruzko arazoak izapidetuko dira, tributu egoeraren erregularizazioari buruzko arazoekin batera, eta likidaziorako eta zehapenetarako administrazio egintza bakarra emango da (TFAOren 215.2 artikulua).
‎Errekurtso biak jarriz gero, lehendabizi jarritakoa izapidetuko da, eta biak batera jarriz gero, berraztertze errekurtsoa. Berraztertze errekurtsoak ez du administrazio bidea agortzen; hortaz, betebeharpekoak errekurtsoa erabil dezake hala nahi badu, edota ez erabili eta erreklamazio ekonomiko administratiboa zuzenean jarri. Erreklamazioak, ordea, administrazio bidea agortzen du, eta derrigorrekoa da, administrazio egintzaren aurka Administrazioarekiko auzi jurisdikzioaren auzitegietan egin ahal izateko lehenago erreklamazioa jarri behar izan baita.
‎Errekurtso biak jarriz gero, lehendabizi jarritakoa izapidetuko da, eta biak batera jarriz gero, berraztertze errekurtsoa. Berraztertze errekurtsoak ez du administrazio bidea agortzen; hortaz, betebeharpekoak errekurtsoa erabil dezake hala nahi badu, edota ez erabili eta erreklamazio ekonomiko administratiboa zuzenean jarri. Erreklamazioak, ordea, administrazio bidea agortzen du, eta derrigorrekoa da, administrazio egintzaren aurka Administrazioarekiko auzi jurisdikzioaren auzitegietan egin ahal izateko lehenago erreklamazioa jarri behar izan baita.
‎Legeak (TFAOen 242.3 artikulua eta TLOren 237.3 artikulua) organo ekonomiko administratiboei eskumena aitortu badie ere arazo prejudizialak Europar Batasuneko Auzitegiaren aurrean aurkezteko (EBFTren 267 artikulua), praktikan, 2020ko urtarrilaren 21eko Europar Batasuneko Auzitegiaren epaiaren ondoren (Banco Santander, C/ 14 auzia), aukera hori ezin daiteke erabili organo ekonomiko administratiboak ez direlako organo jurisdikzionaltzat jotzen ondorio horietarako.
‎Ezin dugu ahaztu araubide horren zergatia: berrikuspen prozedura hau ez da arrunta; hala ere, jarraian aipatuko ditugun arrazoiak tarteko, errekurtso biak bateragarriak izango balira, ez genuke alperrik auzitegietara jo behar deuseztatze errekurtsoa erabiliz gero .
‎Adostasun aktetan bezala, akta egin aurretik betebeharpekoak epe bat (Araban eta Gipuzkoan hamabost egunekoa) dauka jarduketen emaitzarekin bere adostasuna ala desadostasuna adierazteko (Araban eta Gipuzkoan epe bera erabiltzen da zehapen prozedura batera izapidetzea aukeratzeko). Behin desadostasuna adierazi eta gero, tributu betebeharpekoari edo horren ordezkariari alderdi biek sinatutako aktaren ale bat emango zaio, une horretan edukia jakinarazi zaiola ulertuz.
‎Jarduleak erabakiko du bere izaera: aktan jasotako informazioa osatzeko beharrezko ikusten badu soilik erantsiko da. alegazio aldian baita murrizketak erabiltzeko eskubidea ere. Jarraian, likidazioa eman aurretik jarduketa gehiago gauzatu ezean proposamena aldatuko balitz, akta betebeharpekoari berriro bidali lioke (Arabako Ikuskapenari buruzko Erregelamenduaren 42.1 artikulua, Bizkaiko Erregelamenduaren 46.1 artikulua, eta Gipuzkoako Erregelamenduaren 56.7 artikulua), jarduketa guztiak likidazioa emateko organo eskudunari bidaliko zaizkio, azken horrek ebazpen egokia eman ditzan.
‎65 Bizkaiko Lurralde Historikoan BATUZ sistema ezartzean goitik beherako aldaketa gertatuko da, zergarik garrantzitsuenetan aitorpenen bidez hasitako prozedura erabiliko baita autolikidazioaren ohiko sistemaren ordez: Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergan, Sozietateen gaineko Zergan eta Balio Erantsiaren gaineko Zergan (uztailaren 15eko 5/ 2020 Foru araua). maiatzaren 10eko 48/ 1994 Foru Dekretua eta Bizkaiko Erregelamendua onetsi duen abuztuaren 21eko 125/ 2019 Foru Dekretua.
‎Bigarren ezaugarria da zerga bilketaren esparruan izaera publikoko gainerako baliabideak ere sartzen direla (isunak edo prezio publikoak, esaterako). Esparrutik kanpo geratu dira, ordea, Zuzenbide pribatuko sarrerak (adibidez, Administrazio publiko batek eratutako sozietateak sinadura elektronikoa ziurtatzeko erakunde bezala zerbitzua ematen badu eta erabiltzaileari kobratzen badio); ondorioz, sarrera horiek kobratzeko ezin daiteke zorra derrigorrean betearazteko administrazio prozedura erabili , hots, gure artean ezin daiteke zordunaren ondarearen aurkako premiamendu prozedura erabili, eta epaitegi nahiz auzitegietara jo litzateke.
‎Bigarren ezaugarria da zerga bilketaren esparruan izaera publikoko gainerako baliabideak ere sartzen direla (isunak edo prezio publikoak, esaterako). ...ea, Zuzenbide pribatuko sarrerak (adibidez, Administrazio publiko batek eratutako sozietateak sinadura elektronikoa ziurtatzeko erakunde bezala zerbitzua ematen badu eta erabiltzaileari kobratzen badio); ondorioz, sarrera horiek kobratzeko ezin daiteke zorra derrigorrean betearazteko administrazio prozedura erabili, hots, gure artean ezin daiteke zordunaren ondarearen aurkako premiamendu prozedura erabili , eta epaitegi nahiz auzitegietara jo litzateke.
‎TFAOek (eta TLOk) ezartzen duten moduan, zergen bilketa elkarren laguntzaren esparruan ere gerta daiteke; halakoetan, prozedura honetako ahalmenak erabiliko dira baina beste Estatu batek, nazioarteko erakunde batek ala nazioz gaindiko erakunde batek eginiko errekerimendua betetzeko. Titulu betearazlea ere jatorrizko arauketaren arabera eratu izan da.
‎Lurralde erkideko indarreko TLOk (141 artikuluaren h) letra) arautu bezala, Arabako TFAOk ikuskapen organoei egiaztapen mugatuko jarduketak egiteko ahalmena eman die, nahiz eta paradoxikoki ez batak ez besteak ez dituzte prozeduraren ezaugarriak modu bereizian arautu, Ikuskapenari buruzko Erregelamenduaren 54 eta 55 artikuluek xedatutakoa izan ezik. Arabako TFAOk dionez, egiaztapen mugatuko prozedura honi Arauaren 130.etik 134.era arteko artikuluetako erregelak aplikatuko zaizkio, alegia, kudeaketa organoek erabiltzen duten egiaztapen mugatuko prozeduraren erregelak. Hori bai, kudeaketa organoek ezin dituzte jarduketak Tributu administrazioaren bulegoetatik kanpo gauzatu, baina ikuskapen organoek badute halako jarduketak egiteko ahalmena.
‎komunikazio, eginbide, txosten eta aktetan. Hasteko, komunikazioak erabiltzen dira tributu betebeharpekoari Administrazioaren alde bakarreko agiriak jakinarazteko, bi helburuekin: prozeduraren hasieraren berri edo garrantzizko egitate eta inguruabarren berri ematea; eta edozein pertsonari beharrezko errekerimenduak egitea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
erabili 145 (0,95)
erabiltzen 119 (0,78)
erabiliko 43 (0,28)
erabil 42 (0,28)
erabiltzeko 40 (0,26)
erabilita 38 (0,25)
erabilitako 33 (0,22)
erabiltzea 30 (0,20)
erabiliz 15 (0,10)
erabiltzean 10 (0,07)
darabilen 3 (0,02)
erabiliz gero 3 (0,02)
erabiltzeari 3 (0,02)
erabiltzeagatik 2 (0,01)
Erabil 1 (0,01)
Erabiliko 1 (0,01)
Erabilitako 1 (0,01)
Erabiltzen 1 (0,01)
darabiltzanean 1 (0,01)
erabilitakoa 1 (0,01)
erabiltzera 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
erabili behar 29 (0,19)
erabili ahal 14 (0,09)
erabili ezan 11 (0,07)
erabili ohi 9 (0,06)
erabili bide 5 (0,03)
erabili aukera 4 (0,03)
erabili eskubide 4 (0,03)
erabili betebehar 3 (0,02)
erabili denbora 3 (0,02)
erabili ez 3 (0,02)
erabili hitz 3 (0,02)
erabili irizpide 3 (0,02)
erabili nahi 3 (0,02)
erabili termino 3 (0,02)
erabili administrazio 2 (0,01)
erabili den 2 (0,01)
erabili egon 2 (0,01)
erabili eman 2 (0,01)
erabili forma 2 (0,01)
erabili onartu 2 (0,01)
erabili tresna 2 (0,01)
erabili zehaztu 2 (0,01)
erabili zuzeneko 2 (0,01)
erabili Lur 1 (0,01)
erabili ahalbidetu 1 (0,01)
erabili arau 1 (0,01)
erabili ardura 1 (0,01)
erabili askatasun 1 (0,01)
erabili baimendu 1 (0,01)
erabili baldintza 1 (0,01)
erabili baliabide 1 (0,01)
erabili baliagarri 1 (0,01)
erabili barik 1 (0,01)
erabili beharreko 1 (0,01)
erabili beste 1 (0,01)
erabili diziplina 1 (0,01)
erabili efizientzia 1 (0,01)
erabili egintza 1 (0,01)
erabili egoitza 1 (0,01)
erabili ekarri 1 (0,01)
erabili erabaki 1 (0,01)
erabili erakunde 1 (0,01)
erabili ere 1 (0,01)
erabili erregela 1 (0,01)
erabili esamolde 1 (0,01)
erabili eurak 1 (0,01)
erabili ezarri 1 (0,01)
erabili formula 1 (0,01)
erabili gaitu 1 (0,01)
erabili gastu 1 (0,01)
erabili gero 1 (0,01)
erabili graduazio 1 (0,01)
erabili horiek 1 (0,01)
erabili hurrengo 1 (0,01)
erabili itun 1 (0,01)
erabili kontratu 1 (0,01)
erabili kontzeptu 1 (0,01)
erabili lan 1 (0,01)
erabili leku 1 (0,01)
erabili manu 1 (0,01)
erabili material 1 (0,01)
erabili metodologia 1 (0,01)
erabili modu 1 (0,01)
erabili negozio 1 (0,01)
erabili ohiko 1 (0,01)
erabili oinarri 1 (0,01)
erabili ordaindu 1 (0,01)
erabili organo 1 (0,01)
erabili ote 1 (0,01)
erabili otsail 1 (0,01)
erabili probaldi 1 (0,01)
erabili programa 1 (0,01)
erabili prozedura 1 (0,01)
erabili prozesu 1 (0,01)
erabili salbuespenezko 1 (0,01)
erabili sortu 1 (0,01)
erabili tasa 1 (0,01)
erabili toki 1 (0,01)
erabili tributu 1 (0,01)
erabili uko 1 (0,01)
erabili web 1 (0,01)
erabili zerbitzu 1 (0,01)
erabili zuzenbide 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
erabili behar ukan 8 (0,05)
erabili betebehar ez 2 (0,01)
erabili nahi ukan 2 (0,01)
erabili ohi ukan 2 (0,01)
erabili zuzeneko ahalmen 2 (0,01)
erabili administrazio jardun 1 (0,01)
erabili administrazio ofiziozko 1 (0,01)
erabili ahal ukan 1 (0,01)
erabili ardura ukan 1 (0,01)
erabili askatasun oso 1 (0,01)
erabili aukera kontrol 1 (0,01)
erabili aukera zabaldu 1 (0,01)
erabili baldintza ezarri 1 (0,01)
erabili behar direlako 1 (0,01)
erabili beharreko tresna 1 (0,01)
erabili beste betebeharpeko 1 (0,01)
erabili betebehar egon 1 (0,01)
erabili bide eurak 1 (0,01)
erabili bide ez 1 (0,01)
erabili bide zeharo 1 (0,01)
erabili denbora aintzat 1 (0,01)
erabili diziplina neurri 1 (0,01)
erabili efizientzia printzipio 1 (0,01)
erabili egoitza non 1 (0,01)
erabili egon aurreko 1 (0,01)
erabili eskubide ere 1 (0,01)
erabili eskubide tributu 1 (0,01)
erabili eurak esparru 1 (0,01)
erabili ez bada 1 (0,01)
erabili ez kontrol 1 (0,01)
erabili ezan arauketa 1 (0,01)
erabili ezan autolikidazio 1 (0,01)
erabili ezan bera 1 (0,01)
erabili ezan berak 1 (0,01)
erabili ezan bide 1 (0,01)
erabili ezan hala 1 (0,01)
erabili ezan jabari 1 (0,01)
erabili ezan prozedura 1 (0,01)
erabili ezan zerga 1 (0,01)
erabili ezan zuzeneko 1 (0,01)
erabili ezarri ohi 1 (0,01)
erabili formula estatu 1 (0,01)
erabili gastu berri 1 (0,01)
erabili graduazio irizpide 1 (0,01)
erabili hitz ondo 1 (0,01)
erabili horiek egin 1 (0,01)
erabili hurrengo inguruabar 1 (0,01)
erabili irizpide berau 1 (0,01)
erabili irizpide gehiegi 1 (0,01)
erabili irizpide zehaztu 1 (0,01)
erabili itun lege 1 (0,01)
erabili kontratu modalitate 1 (0,01)
erabili kontzeptu gorabehera 1 (0,01)
erabili lan egin 1 (0,01)
erabili leku sozietate 1 (0,01)
erabili Lur zerga 1 (0,01)
erabili manu berri 1 (0,01)
erabili material lan 1 (0,01)
erabili negozio lortu 1 (0,01)
erabili ohi den 1 (0,01)
erabili ohiko ez 1 (0,01)
erabili oinarri bi 1 (0,01)
erabili ordaindu behar 1 (0,01)
erabili organo ekonomiko 1 (0,01)
erabili prozedura nahastu 1 (0,01)
erabili prozesu parte 1 (0,01)
erabili salbuespenezko egoera 1 (0,01)
erabili tasa ordaindu 1 (0,01)
erabili termino definitu 1 (0,01)
erabili termino esan 1 (0,01)
erabili termino esanahi 1 (0,01)
erabili toki autonomia 1 (0,01)
erabili tresna betearazle 1 (0,01)
erabili tresna egin 1 (0,01)
erabili tributu aplikatu 1 (0,01)
erabili uko egin 1 (0,01)
erabili web maila 1 (0,01)
erabili zerbitzu publiko 1 (0,01)
erabili zuzenbide positibo 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia