2000
|
|
eredu horretako adibiderik argiena, beharbada, beste zenbaitsentsibilitate foralistaren artean, zenbait arabarren eskakizuna da. Bada gure artean, hirugarrenik, sentsibilitate estatutista dei diezaiokegun jarreraren aldekorik; horien arabera, gaur egun ezagutzen diren Gutun autonomikoek ezartzen duten marko juridiko politikoak nahiko lurraldetasun administratibo ezartzen dute eta, beraz, Euskal Herriaondo definiturik
|
dago
komunitate berezitutan. Bada gure artean, era berean, EuskalAutonomia Erkidegoaren eta Nafarroaren artean harreman soziopolitiko bat onartuarren, Espainiak eta Frantziak administratutako Iparraren eta Hegoaren artekoharreman zuzenik eta arauturik onartzen ez duenik.
|
|
Izan ere, gaur egun euskal irrati publikoa zeharo erroturik
|
dago
komunitate euskaldunean, bai Iparraldean, bai Hegoaldean. Gainera, hirugarren milurtekoaren hasieran indartsu agertzen da audientzien rankingan bere lau estazioekin (Bilboko Radio Euskadi, Donostiako Euskadi Irratia, Gasteizko Radio Vitoria eta gazte jendearentzat den Euskadi Gaztea).
|
|
Liberalek, beraien defentsan, beraiek ez dutela tesi soziala inolaz ere ukatzen esaten dute. Beraiek ere gizakiek txertaturik
|
daudeneko
komunitate eta egitura kulturalarekiko lotura estua daukatela aitortzen dute, ezinezkoa baita zentzudunak eta esanguratsuak diren aukerak ulertzea, neurri handi batean, ingurune soziokulturala aintzat hartu gabe. Liberalak eta bere kritikoak bat badatoz tesi sozialarekin, zertan datza orduan haien arteko desadostasuna?
|
2002
|
|
B) Testuaren diseinua:
|
dagokion
komunitateko diseinu arauen ezagutza (nola egituratzen den informazioa; nola kontatzen diren ipuinak, anekdotak, txisteak; nola aztertzen den kasu bat zuzenbidean, eztabaidetan, etab; nola aurkezten, seinalatzen eta ordenatzen diren idatzizkotestuak).
|
|
Neurri batean edo bestean, salbuespenik gabe, denok gara komunitate bateko edo besteko kide. Nor berak dioena dioela, inor ez
|
dago
komunitate jakin batekiko lotura harremanen mundutik kanpo (1998: 48). 68
|
|
Errentatzaileak ezin du inola ere eskatu hilabeteko errenta baino gehiago aurreratzea. Errentatutako etxebizitzari
|
dagozkion
komunitate gastuak eta zergak ordaintzea, adibidez, ondasun higiezinen gaineko zerga eta zabor bilketaren eta estolderiaren tasa, errentariari dagokio, horri buruzko idatzizko akordioa badago. Ur, argi, gas, telefono eta abarren gastuak maizterrari dagozkio beti.
|
2003
|
|
Norberaren herriarenganako eta herritarrenganako atxikimenduarena bitxia egingo zaie geurea bezalako komunitateko kide ez direnei. Halakoentzat beren jatorrizko komunitatea gauza segurua da, eta hain naturala, ze ez zaie burutik pasatzen bestela izan zitekeenik, hiltzeko arriskuan
|
dagoen
komunitate batekoak izan zitezkeenik. Jaio zitezkeela, adibidez, urte gutxiren buruan biztanleria aniztua eta paisaia desitxuratua edukiko zuen Gipuzkoako herri industrial batean.
|
|
Fede onez seguruenik, batzuek diotenez, gure artean, gure etxean" ez
|
daude
komunitate bi aurrez aurre enfrentaturik daudenak30". Ez nator bat, ez erabat.
|
|
Baieztapen horrek arazo bat baino gehiago sortzen dit. Ez
|
daude
komunitate bi, ala ez daude enfrentaturik. Iruditzen zait esaldi bera konpartitzera eraman direla berez kategoria desberdinekoak diren kontzeptu eta ideia bi.
|
|
Testuak dio: " ez
|
daude
komunitate bi aurrez aurre enfrentaturik". Irudi  tzen zait premisetako baten ukazioak berez dakarrela bestearen ukazioa; eta gauzak ez dira horrela:
|
|
Baliz  kotasunean mugitzen gara: ez omen
|
daude
komunitate bi, diotenez batzuek. Demagun hala dela; baina esan dezagun badaudela eta hitz egin dezagun modu hipotetikoan, besterik ez bada ere.
|
|
Horiek horrela, zientziagintza normaldua paradigma baten baitan
|
dagoen
komunitate bateko zientzialarien gehiengoaren jarduera dela esan genezake —aipatutako hiru esanahiak aintzat hartuz— Zientziagintza normalduaren garrantzia, Kuhnen arabera, erabatekoa da, zientzialariak maneiatzen dituen arazoak garrantzitsuak direla onartzen laguntzen baitu, baita horiei irtenbidea emateko behar diren baliabideak justifikatzen ere. Ondorioz, zientzialari ‘normalduak’ bere paradigmaren baitan ontzat ematen diren postulatuen araberako emaitza erdietsi behar du.
|
2004
|
|
Euskararen normalizazio osoa lortzeko, lurraldetasuna ezinbesteko baldintza da. Horrek, ezinbestez, lurralde horretan egun zatitua
|
dagoen
komunitate bat dagoela ondorioztatu eta onartzen du eta kolektibo horrek hainbat eskubide duela. Egun euskararen lurraldea eta hizkuntza komunitatea zatituta daude?. 342
|
|
Lurraldetasun printzipioak muga etnolinguistikoak babesten ditu eta pertsonalitatearenak, berriz, etorkin komunitate desberdinen biziraupena. Beraz, egileon aburuz, indarrean dagoen hizkuntza politikak auzitan
|
dagoen
komunitate bakoitzaren eragin indarra erakusten du. Hizkuntza gutxituari ofizialtasuna onartzera behartuak diren eremuetan, hiztun talde nagusiak pertsonalitate printzipioaren defentsa egiten du, horrek aniztasunera egokitu behar izatetik salbuesten dituelako.
|
|
kritikak demokrazia indartzen du.«Kritika komunitatearen ongizaterako tresna izan daiteke, kideek duintasunez eta gogo onez erabiliz gero. Beraz, kritika norabide eta maila guztietan bultzatu beharrean
|
dago
komunitateko kideen arteko harremanakelkartasunez eta heldutasunez burutu nahi badira».
|
2005
|
|
Matrize horietan adierazita
|
dauden
komunitateak hainbat modutan iker daitezke. Esate baterako, espezieen arteko harremanak, laginen arteko antzekotasuna, edo komunitatearen indizeak:
|
|
Baina, lehenik eta behin, argi utzi behar da kontabilitatea komunitateko presidente administratzaileak egiten duela, eta hark, bere eskumenen barruan, komunitatearen kontuetatik dirua ateratzeko gaitasuna duela, hori beharrezkoa denean, eta, betiere, eraikineko gainerako bizilagunek baimena eman eta ezagutu ondoren. Normalean, ohiko mugimenduak dira bizilagun bakoitzari
|
dagokion
komunitateko kuotari dagozkion diru sarrerak, komunitatearen gastu orokor edo komunengatik. Hala ere, diru sarrera guztietarako edo gehiagotarako kontu korronte bakarra egon daiteke, jabeen batzordeak zehazten duenaren arabera.
|
|
Globalizazioak giza antolamenduaren eskalaren aldaketa edo eraldaketa bat adierazten du. Halaz, antolamenduak elkarrengandik urrun
|
dauden
komunitateak lotzen ditu, botere harremanen irismena areagotuz gainera mundu osoko lurralde eta kontinenteetan zehar (Held, McGrew, 2003). Horrek ez du, dena den, gizarte global harmoniatsu eta kulturalki integratua izango denik adierazten, zeharo bestelakoa baizik.
|
2006
|
|
Hasieran, jaioterria baino adierazten ez zuten nazioak. XIX. mendean, aldiz, konstituzio baten arabera egituraturik
|
dagoen
komunitate politikoa dugu. XVIII. mende bukaeran, gizartearen alde jakintsu eta adoretsuak osatzen zuen nazioa eta horregatik aginte osoaren jabe bihurtu behar zen, jakinduria zuelako lagun ongizate gizartea lortzeko.
|
|
Administratzaileak, bere aldetik, jabekideen eskura
|
dagoen
komunitatearen dokumentazioa zaindu behar du (Jabetza Horizontalaren Legeko 19.
|
|
Eremu horretan bizi diren biztanle gehienak landakoak dira, eta gehienetan ez dira oinarrizko beharrak betetzen. Osasun sistemak ez daude herritar guztien eskura; izan ere, bertan
|
dauden
komunitate askok ordubetez mugitu behar dute, batez beste, hurbilen dauden osasun zentroetara iristeko. Bereziki gogorra da eremu horretako emakumearen egoera, gehienetan kaltetuena baita, eta pobreziaren feminizazioaz eta osasun eta hezkuntzaren arloan pairatzen duten desabantailaz ere hitz egiten da.
|
|
Hala, proiektuaren amaieran, eremu osoan emakumeak babesteko eta sustatzeko egitura antolatu bat egongo da. Egiten diren jardueren artean, brigada medikoen bidez zuzeneko arreta ematera bideratutakoak nabarmentzen dira, hau da, osasun langileak urrutien
|
dauden
komunitateetara eramatea, urrutien dagoen biztanleriari estaldura emateko. Bestalde, eta osasun idazkaritza inplikatuz, hitzaldiak ematen dira ikastetxeetan nerabeekin eta gurasoekin, sexu transmisiozko gaixotasunak, emakumeen aurkako indarkeria edo droga mendekotasunen prebentzioa bezalako gaiak jorratzeko; askotan, neska gazteen nahi gabeko haurdunaldien kopuru handiarekin lotuta egoten dira.
|
|
Foréticak dioenez, Bilboko metropoli trenbidea ustiatzen duen enpresak bermatu egiten du kudeaketa sistema bat ezarri duela, erantzukizun sozial korporatiboari dagozkion gertakizunen kontrola eta segimendua egiteko eta alderdi horietan etengabeko hobekuntza garatzeko. “Inpaktu guztiak, positiboak zein negatiboak, herritarrek onartzen dituzte, eta horrek gero eta informazio eta jarduera gehiago eskatzen ditu enpresaren portaera etikoarekin, lan harreman onekin, ingurumena zaintzen duten jarduerekin eta
|
dagokien
komunitatearen garapen ekonomikoari laguntzen”, esan zuten erakunde ziurtatuak. Horregatik, Metro Bilbaoko Zuzendaritzak bere enpresan “SGE 21” Arauan oinarritutako kudeaketa etikoko sistema ezartzea erabaki zuen.
|
2007
|
|
Preso politikoa ote zen galdetu genionean, ezetz esan zuen, eurek atxiloturiko maputxeei comunero esaten dietela. Maputxeen lurrak berreskuratzeko borrokan
|
dauden
komunitateak batzen dituen Arauko Malleko Koordinakundeko agintaria da Hector Llaitul. Ez da, gainera, irakurleontzako ezezagun bat:
|
|
aitzitik, kontuanhartu beharreko elementuak independenteak dira, mundu fisikoan leudeke, etalegitimitate zientifikoaren iturriak nahiz harrera soziala hipotesi eta lege zientifikoen arrazionaltasunaren araberakoak lirateke. Ezagutza zientifikoaren kontrolasoilik
|
dagokie
komunitate zientifikoaren egiturei eta hor adosten diren arauei (balio zientifikoei). Hala bermatuko da ezagutza zientifikoaren kontrola.
|
|
Hauxe da nazioartekoekimenek, azken finean, bultzatzen dutena: informazio genetikoa eskura izatea, informazio horren testuingurua alde batera utziz eta ondorioz, testuinguru horietan (Hirugarren Munduan)
|
dauden
komunitateak baztertuz. Komunitate horietan, bizitza bere osotasunean ulertzen da, historia baten barruan; teknozientziak, ordea, ikuspuntu atomista bultzatzen du:
|
|
baldin eta" hizkuntz komunitatea" eta" hizkuntza" —Porzigen hitzetan—" giza errealizazio komunen lehen premisa" eta" kulturaren aurrebaldintza" badira212, orduan gure hezkuntzak arreta bereziz kontsideratu ditu euskaldunak eta euskara. Azken batean" hizkuntzak", Menzek gogorarazten digun bezala," ez du gizakia gizabanako bezala soilik ezaugarritzen; aldiz, hizkuntzak gizakia bere existentzia nazionalean ere ezaugarritzen du" 213 Horregatik, hezkuntzak —zeinak beti eta nolanahi hizkuntzaren beharra duen— ezin du gizabanakoaren humanizazio prozesua sustatu, une berean horri
|
dagokion
komunitate linguistiko osoaren garapena bultzatzen ez badu. " Hizkuntzaren eta nazioaren formazioaren arteko loturaren fundamentazioa", honela Humboldt," berez da garrantzi handieneko zerbait eta, egiaz, hizkuntz estudioaren azken emaitza bezala izan daiteke ikusia" 214 Horrela, bada, eta bukatzeko, zera esango dugu:
|
2008
|
|
Bestalde, babes instituzionalaren faktoreetan gora egin duten hizkuntza komunitateek estatu eleaniztunen barruan estatus sozial handia lor dezakete eragin gutxiago duten beste talde batzuekin alderatuta. Estatus aldagaiak lotuta daude hizkuntza komunitate batek estatuaren barruan duen gizarte— eta historia estatusarekin (adibidez, fundatzaileak), kulturalki eta ekonomikoki bizirik
|
dagoen
komunitate dinamiko gisa egun duen estatusarekin, eta bere hizkuntzak eta kulturak lekuan bertan, nazioan eta nazioartean duen prestigioarekin. Hizkuntza komunitate baten prestigio soziala askotan lotuta egoten da taldearen hizkuntza eta kultura jarduera militar, kolonial, ekonomiko edo diplomatikoen bidez zabaldu izanarekin (Giles eta beste batzuk, 1977).
|
|
Oso komunitate aktibo eta lagunkoia du atzean. Arazo bat baldin baduzu, ez arduratu, on line dagoen dokumentazio aberatsaz gain, laguntzen ohituta
|
dagoen
komunitate zabal eta atsegin bat duzu inguruan. Horretarako, webgune, blog zein banaketa zerrenda asko dituzu eskura (ikus bibliografia).
|
|
Zer egin kasu horietan atezaina bizi zen etxebizitzarekin, edo erretiroa hartzeko unea iristen zaionean? Aukera errentagarrienetako bat atezaintza saldu edo alokatzea da, erreformei aurre egiteko, higiezina modernizatzeko edo, besterik gabe, bizilagunek egunero behar dituzten zerbitzuak (argia, gasa, elektrizitatea edo garbiketa…) emateko behar den dirua lortzeko modu bat, bereziki, zorpetze egoeran
|
dauden
komunitateentzat. Beste batzuetan, ordea, komunitateak erabaki du atezainari etxebizitzaren biziarteko gozamena ematea, nahiz eta hark erretiroa hartu.
|
|
Adituek gomendatzen dute egunero asko erabiltzen den igerileku batean gutxienez bi saio egitea astean behin ura tratatzeko eta garbitzeko, eta bat hilean behin talka egiteko. Bainu seguruaren kostua Igerileku bat, eta are gehiago haurrak
|
dauden
komunitate batean badago, erabilera ludikoa duen instalazio bat da. Guztion dibertsioa segurtasunez bermatzeko, ezinbestekoa da sorosle baten zerbitzuak izatea.
|
|
Gauza bera gertatzen da bideoekin, argazkiekin edo entzuten duen musikarekin. Bestalde, zerbitzua irekita
|
dago
komunitateak hobetzeko. FriendFeed ek API bat du (erabiltzaileen eskura dagoen kode bat) zerbitzuarekin elkarreraginean aritzeko.
|
|
Joera orokorra halakoa bada ere, Flandesen Vlaams Blokek behartzen du diskurtso publiko etnikoari eustera, waloniarrekiko ezberdintasunak funtsezkotzat jotzen dituen diskurtsoa hain zuzen. Hainbestekoa da flandestar eta waloniarren arteko bereizketa, ezen ia ez
|
baitago
komunitateen arteko truke edo elkarrizketarik. Bien artean muga fisikorik ez dagoen arren, flandestar diskurtso politiko nazionalistak hartu duen jite erradikalak hizkuntz eta kultur muga gero eta sakonagoak ezartzen ditu, batez ere Vlaams Blokek biztanleriarengan duen babesagatik.
|
|
Bada beste datu esanguratsu bat, gatazkaren inguruko albisteen gutxitzeaz batera, politikaren garrantzi erlatiboak zenbaterainoko galera izan duen erakusten duena. Hauteskunde bezperetan
|
gaude
Komunitate Autonomoan, baina une honetan (azaroaren azken egunetan ari naiz lerrook idazten), edonori hauteskundeei buruz galdetuz gero, Barack Obamak irabazi berri duen horretaz erantzungo liguke. Globalizazioaz edo amerikanizazioaz hitz egin diezadakezue, munduaren balizko aldaketaz eta AEBetan sorturiko espektatiba faltsuez; hangoaz ez baizik hemengoaz jardun nahi dut nik, eta deigarria egiten zait une honetako apatia (pentsatzekoa da lerrook argitaratzerako apur bat girotuago ibiliko garela, ez beharbada guztiz gorituta baina).
|
2009
|
|
Era berean, berotze globalak prozesu biologikoen urtarokotasunari eragiten dio, eta itsasoko eta ur gezako elikagai sareak aldatzen ari dira, eta horrek ondorio aurresanezinak ditu arrantza ekoizpenean. Neurri handi batean arrantzaren mende
|
dauden
komunitateei dagokienez, arazo larriak eragingo dizkie tokian tokiko arrain eskuragarritasuna murrizteak edo haien bizibideen ezegonkortasuna handitzeak. “Arrantza toki asko ekoizpen ahalmenaren mugan ustiatzen ari dira.
|
|
Kezkagarria da klima aldaketak ekosistema ozeanikoetan eta haien biziraupenean izan ditzakeen ondorioak aztertzea”, azaldu du Kevern Cochranek, txostenaren egileetako batek. Aditu horren iritziz, beharrezkoa da presako ahaleginak egitea arrantzaren eta akuikulturaren mende
|
dauden
komunitateei klima aldaketarekiko erresistentzia gaitasuna indartzen laguntzeko, bereziki ahulenei. Arrantza ekoizpena FAOren txostenaren arabera, arrantza ekoizpena 143,6 milioi tonara iritsi zen 2006an (92 milioi harrapaketa arrantza eta 51,7 milioi akuikultura).
|
|
Definizioz, eraikin edo txalet bat da atxikia, paretak partekatzen dituzten beste batzuei lotua. Atxikiak osatzen dituzten bizitoki konplexuen ezaugarrietako bat da konplexu guztia ez dela nahitaez etxebizitza mota bera, eta horrek arazoak sortzen ditu tipologia bakoitzari
|
dagokion
komunitate gastuen zatia zehazteko unean. Eraikin bateko txalet multzo baten zati izan daiteke atxikia, edo eraikinez eta zenbait atxikiz osatutako bizitegi multzo baten barruan egon daiteke.
|
|
Beiruten Siriaren kontrakoek 17 diputatu lortu dituzte; aldekoek, berriz, bi. Zatituta
|
dagoen
komunitate kristaua nagusi den eskualdeetan izan da, beraz, lehia handiena.
|
|
Bloody Sunday, domeka odoltsua edo igande madarikatua, bietara itzul genezake, izan zen hamarkadetako gatazka militarra egonkortu zuen gertakaria. Injustizia iraunkorrak eragindako etsipena baino gasolina hoberik ez
|
dago
komunitateen arteko liskarrak betikotzeko.
|
|
Otsoa behin eta berriz itzultzen da, espazio txiki batean, espazio katalanean? finkatuta
|
dagoen
komunitateari eraso egiteko. Oztopo egiten digun horretan muturra sartzeko, eskatzen digu Llachek, katalanek historian utzi duten mila urteko arrastotik ibiltzen jarraitzeko, existentzia kolektiboa ziurtatuko digun bide bakarra delako.
|
|
Eta sinagogan berarekin egindako hitzarmenari esker, guk bilatzen dugun fruitua aurkitu zuten. Horrela, erbestean galduta
|
zegoen
komunitateak bere norabidea astero berreskuratzen zuen; horrela, bere identitatea ahazteko zorian zegoen komunitateak Jainkoarekin egindako aliantza astero gogoratuz bere nortasunari eusten zion. Eta Babel hartan bere mintzoa eta nortasuna galtzeko zorian zegoen komunitateak mintzo xume hartan Jainkoaren salbazio promesa gordetzen zela aitortzen zuen astero; eta mintzo xume hartan, Jainkoaren ahots entzunezina gorpuzten eta munduratzen zela.
|
|
Eta sinagogan berarekin egindako hitzarmenari esker, guk bilatzen dugun fruitua aurkitu zuten. Horrela, erbestean galduta zegoen komunitateak bere norabidea astero berreskuratzen zuen; horrela, bere identitatea ahazteko zorian
|
zegoen
komunitateak Jainkoarekin egindako aliantza astero gogoratuz bere nortasunari eusten zion. Eta Babel hartan bere mintzoa eta nortasuna galtzeko zorian zegoen komunitateak mintzo xume hartan Jainkoaren salbazio promesa gordetzen zela aitortzen zuen astero; eta mintzo xume hartan, Jainkoaren ahots entzunezina gorpuzten eta munduratzen zela.
|
|
Horrela, erbestean galduta zegoen komunitateak bere norabidea astero berreskuratzen zuen; horrela, bere identitatea ahazteko zorian zegoen komunitateak Jainkoarekin egindako aliantza astero gogoratuz bere nortasunari eusten zion. Eta Babel hartan bere mintzoa eta nortasuna galtzeko zorian
|
zegoen
komunitateak mintzo xume hartan Jainkoaren salbazio promesa gordetzen zela aitortzen zuen astero; eta mintzo xume hartan, Jainkoaren ahots entzunezina gorpuzten eta munduratzen zela. Horrela, Jainkoaren ahotsa entzunez eta harekin egindako aliantza aitortuz, erbestean zegoen herri hark bere identitatea eta biziraupen itxaropena berreskuratzen zituen.
|
|
Zein diren mapan ikusten ez diren komunitate horiek? Hain zuzen, aurrerapenaren haizeak apurtu eta txikitu dituen ahozko komunitateak, zeinei historiaren aingeruak harriduraz eta errukiz begiratzen dien; historian zehar suntsituta izan diren ahozko komunitate etiko kulturalen hondarrak; Estaturik gabeko komunitateak, desagertzeko zorian
|
dauden
komunitate nekazari zaharrak... Ijitoen komunitatea ere, talde zabal horretan sartuko litzateke.
|
|
–Zer esan euskaldunon komunitateari buruz? Orain sakabanatuta eta ordezkatuta
|
dagoen
komunitatea akordio horrekin indartu eta sendotuko litzateke, ezta. Eta, boterearen logikaren arabera, indartze eta sendotze hori gure askapenerako borrokaren alde ala kontra joango litzateke?
|
2010
|
|
garai haietako erdaldunen inguruan sortua dena eta nortasun espainiarduneko gizarte sektoreen eta alderdi estatalisten eskutik gizartera hedatua. ...onartzen. bistan da bi framing kontrajarri horiek, biak ala biak, gizarte berean eta aldi berean egotea ez dela baldintzarik egokiena hizkuntza politika eraginkor bat aurrera eraman ahal izateko, ezin baita eragileen arteko eztabaidaren gainean, ezta jendearen zalantzen edo ukazioaren gainean ere, ezer iraunkorrik eta sendorik eraiki. izan ere, edozein hizkuntzak duen bermerik handiena txertatuta
|
dagoen
komunitatearen babesa eta atxikimendua da, eta euskarak euskal gizarte osoaren laguntza behar du, ez soilik sektore euskaldunena. hortaz, hizkuntza politikak aurrera egingo badu eta euskara biziberrituko bada, euskal gizartearen gehiengo zabalak dituen hautemateak eta ulertzeko moduek, biek ala biek, bat egin lukete hizkuntza horren berreskurapenerako abian jarri behar diren neurriekin. hala ere,... aukera pare bat ikusten dugu tentsioan dauden bi elementuen arteko disonantzia gutxitzeko; alegia, interbentzio eraginkorra eta horren gaineko hautematea eta interpretazioa elkarri hurbiltzeko. aukera bat eta errazena, interbentzio mota aldatzea da, hizkuntza politika Framing Herabearen nahira egokituz; alegia, kritikatuak diren interbentzio neurriak kamustea edo murriztea. beste aukera, aldiz, interbentzio eraginkorrari heldu eta hori kritikatzen duen Framing Herabea iraularaztea. bigarren aukera horren alde egin behar delakoan, zalantzak batzuk sortzen zaizkigu. nola ekin Framing Herabearen aldaketari?
|
|
Mota hauetako arazoak sortzen dituzten zergatien inguruan eztabaida
|
dago
komunitate zientifikoan, baina, orokorrean, nahasmendu bipolarra eragiten duten hiru faktore aipatzen dira: aldez aurretiko jarrera genetikoa, beste eragile estresagarri batzuk eta substantzia toxikoak hartzea, argitu du Luis De la Herran Bilboko Delta Psikologia Zentroko zuzendariak.
|
|
23 Eskualde mailako kluster politika batzuetan, industri politikaren helburuetatik aparte, argi
|
dago
komunitatea bera indartzeko helburua nolabait txertaturik dagoela (Taylor eta Raines, 2001).
|
|
Kontuan hartu beharra dago bai Madrilgo Tratatuak, bai lehen protokoloak, mugako auzo eskualdeei soilik eragiten ziela; hau da, geografikoki elkarren ondoan zeudenei. Horregatik, Europako Batzordeak bigarren protokolo bat proposatu zuen elkarren ondoan ez
|
zeuden
komunitateen mugaz gaineko lurralde arteko lankidetzari esparru juridiko bat emate aldera. Protokolo hori Estrasburgon onartu zen 1998ko maiatzaren 5ean eta Frantziako Errepublikak harrera ona egin zion, zeren eta haren birtualtasuna mugaz gaineko erlazioetarako Madrilgo Tratatuak ezarritako metodologia bereganatzean baitzetzan —mutatis mutandi aplikatuz—, baina mugaldeko ondoko komunitateen mendean, hertsi hertsian, jarri barik:
|
|
Garbi dago, beraz, gizarte modernoetan ere
|
badagoela
komunitate zentzurik, eta, hara non, historian zehar ezin kontatu ahala arazo sortu duen osagaia, erlijioa, erdi erdian dagoen hiritartasunaren erresuman, AEBetan. Bai, gizarte kosmopolitenak eta liberalenak ezaugarri identitario handiak erakusten ditu; hori ezin da ukatu.
|
|
Pariseko ele on zuriek gerotik gerora uzten dute beti afera, Euskararen erabilpena eta berezko transmisioa begi bistatik desagertzen ari diren bitartean. Mende luzetan ia aldatu gabe
|
zeuden
komunitatearen mugak eta barne tinkotasuna hogeita bost urte hauetan ondoratu egin dira, kontrako ahalegin guztiak zapuztuz neurri handian.
|
|
Negazionistek nazioen existentzia bera ukatzen dute. Estaturik aparte ez
|
dago
komunitaterik, are gutxiago naziorik. Nazioak persona batzuen buruan egongo lirateke bakarrik.
|
|
Erakusketaren bukaeran eta berau osatzeko Sally Ingletonen Painting Country (2000) film dokumentala ikusteko aukera dago, artista aborijenen gaurko egoera agertzen duena. Bertan, duela hamarkada batzuk marjinazio sozial, politiko eta ekonomikoan
|
zegoen
komunitate indigenaren kultura nolabait mantentzeko asmoz, artegintza Mendebaldeko kulturak inposaturiko bizimodura egokitzeko modu bat izan daitekeela erakusten zaigu. Egun margotzen duten hainbat artista aborijen, duela hamarkada gutxi batzuk desertuan bizi ziren modu nomadan, biluzik, eta ehizatzen zutenaz elikatuz; orain, komunitateetan bilduta, jatorri europarreko australiarrekin elkarbizitzan margotzen dute.
|
2011
|
|
hots, egungo gehiengo hegemoniko asko duela ez hainbeste gutxiengo egoeran zeuden. Konkistaren bidez bereganatu ditu mendeko herriak eta lurraldeak estatu hedakorrak, eta, kolonizazioaren lehen urratsetan, hala, gutxiengoan
|
zegoen
komunitate hegemonikoa. Horiek horrela, jatorrizko gehiengoa denboraren joanean gutxiengo bilakarazten du estatu asimilatzailearen politikak.
|
|
Hori dela eta, ezin eman daiteke orokortzeko moduko arrazoi unibertsal bakar bat; kontuan hartu beharra dago hizkuntza bakoitzaren historia eta idiosinkrasia. Hizkuntzen ukipen egoeren artean desberdintasun itzelak daude; bistakoa da erabat desberdinak direla, esate baterako, ekonomia ahaltsuen presiopean baztertuta
|
dauden
komunitate indigenen hizkuntzen kasua, beste talde indigena batzuen presiopean dauden komunitate indigenen hizkuntzen egoera, eta prestigio historiko eta ekonomiko handia izan arren munduko hizkuntza nagusien eraginpean dauden hizkuntzen egoera. Hain zuzen ere, egoera bakoitzean oso arrazoi eta ondorio desberdinak ageri dira?
|
|
Hori dela eta, ezin eman daiteke orokortzeko moduko arrazoi unibertsal bakar bat; kontuan hartu beharra dago hizkuntza bakoitzaren historia eta idiosinkrasia. Hizkuntzen ukipen egoeren artean desberdintasun itzelak daude; bistakoa da erabat desberdinak direla, esate baterako, ekonomia ahaltsuen presiopean baztertuta dauden komunitate indigenen hizkuntzen kasua, beste talde indigena batzuen presiopean
|
dauden
komunitate indigenen hizkuntzen egoera, eta prestigio historiko eta ekonomiko handia izan arren munduko hizkuntza nagusien eraginpean dauden hizkuntzen egoera. Hain zuzen ere, egoera bakoitzean oso arrazoi eta ondorio desberdinak ageri dira?
|
|
–Gainera nabarmen gelditu da hizkuntz ordezkapeneko prozesua oso aurreratua
|
dagoen
komunitate askotan komunitateko kideen jarrera aldatzen ari dela, kultur identitatea sendotzeari esker? .
|
|
Hezkuntza esperientzia batzuek lortu nahi dute hezkuntza zentroak sartuta
|
dauden
komunitatearekin lotzea. Lurralde eremu jakin bateko, herria, hiria edo auzoa?
|
|
Erabateko elkar ulertzea gertatu behar da ala nahikoa da pixka bat ulertzea? Irizpide honen ahultasuna erakusten duen beste adibide bat izan liteke ahoz bakarrik egiten duten eta bata bestearengandik gertu
|
dauden
komunitateena. Litekeena da A komunitateak gertuen daukan B komunitatearekin X hizkuntzan elkar ulertzea.
|
|
Aldiz, beste kasu batzuetan, gehienetan, oinarri oinarrizko gabeziak izaten dira lehendabizi konpondu beharrekoak. Esaterako, demografikoki oso ahulduta
|
dauden
komunitateetan, aurren aurrena egin beharreko zeregina eguneroko bizitzako jardun informaletan hizkuntza txikia txertatzea da.
|
|
Hirvonenen arabera, eredu honek ez du bermatzen jatorriz norvegiera egiten duten haurrek samiera ikastea. Eredu honetako eskolak
|
dauden
komunitate askotan samiera ez da apenas erabiltzen eta horrek ez du batere laguntzen haurrek eskolan samieraz ikasteko. Hirvonenek, halako egoeretan, irakaskuntza baliabideen eta metodoen garrantzia azpimarratzen du, eta adibide modura, Risten irakaslearen lekukotza uzten digu (34 or.):
|
|
Estresa askatzeko langile humanitarioei nola lagundu ere adierazten du. Gidak arreta berezia jartzen du nerabeak, ezgaitasunak dituzten pertsonak eta diskriminazioaren edo indarkeriaren biktima izateko arriskuan
|
dauden
komunitateak babestean. “Krisi humanitario bat izan berri duen norbaiti laguntzea, entzutea, konfiantza ematea eta egoera praktikoaren kontrola berreskuratzen laguntzea funtsezkoa da larrialdi egoeretan”, esan zuen Leslie Snider Gerrako Traumarengatik Fundazioko Herbehereetako aholkulari nagusiak.
|
|
Ez nuke esango gure herria zubi baten inguruan batzuetan bai besteetan ez batzen diren bi herrik osatzen dutela. Atxagak, orduko hartan, esplikatu nahi zuen euskal jendeak kontzientzia hartu beharra zeukala euskal gizartearen zati bat baino ez zela, eta jakin behar zuela beste muturrean
|
dagoen
komunitatearekin batera bizitzen. Pentsatzen dut gaur egun ere gauza bera sinatuko lukeela.
|
2012
|
|
Ingalaterran onartuz joan ziren eboluzionismoa, gutxika gutxika; Frantzian beste bat izan zen ildo nagusia. Euskal Herrian, berriz, «ez
|
zegoen
komunitate zientifiko bat gaiaz eztabaidatzeko, ez zegoen aditu gorputzik ideia berriez hausnartzeko». Darwinismoaren sarrera Euskal Herrian, izan ere, «ez zen arazo zientifiko bat izan, arazo politikoa baizik».
|
|
Hala, 1870ean euskaldun batengana iritsi zen Darwinen eboluzionismoaren ideia, baina ez Euskal Herrira. «Ez
|
zegoen
komunitate zientifikorik, unibertsitaterik», hausnartu du Altonagak. Euskal zientzialari bakan batzuei buruz hitz egin beharra dago, beraz.
|
|
galdetu du Basterretxeak: " Bakardadea, hutsunea, ez
|
dago
komunitatearen onarpenik... Desegituratuta geratzen gara".
|
|
Alemanian, Italian, danimarkan edo Finlandian tokian tokiko hizkuntza gutxituetan argitaratzen diren komunikabideak badaude, eta tiradak, arrakastak eta eraginak oso lotuta
|
daude
komunitatearen beraren indar eta kemenarekin. Mercator zentroak, europako hizkuntz gutxituen behatokiak, garrantzi itzela ematen die, nolanahi ere, hedabideei, funtsezkoak direlako hizkuntzaren biziraupenerako:
|
|
Batzordearen arabera, azken hilabeteetan ugaritu egin dira erlijioen arteko borrokak. Ondorioz, asko gaiztotu da gutxiengoan
|
dauden
komunitateen egoera. Palestinarren, kurduen, eta armeniarren egoera larria nabarmendu dute, batez ere.
|
|
Zer da, baina, mundu postmodernoa? Enpresa multinazionalez, komunikabide internazionalez, etengabeko elkarreraginean diharduten merkatuez osatutako mundu globalizatu honetan, zibilizazioen, tradizioen, gizarteen nahiz kulturen arteko mugak desagertzen edo behinik behin ahultzen ari dira, eta garai batean elkarrengandik ondo bereizita
|
zeuden
komunitateetako ohitura, bizimodu eta nortasunak ez dira gehiago leku horietako identitateen ikur berezi eta bakartzat ikusten, nazioarteko edozein kontsumitzaileren eskura dauden aukera anitz gisa baizik. Italiako pizzak Txinan jan daitezke, Parisko perfumeak Ameriketan erosi, Bollywood eko filmak Errusian ikusi, komiki japoniarrak munduko edozein herrixkatako kioskoan eskuratu, edo Interneten bidez munduaren beste aldean egiten ari diren jardunaldietan bideokonferentziaz zuzenean parte hartu.
|
|
Botere publikoek Deklarazio honetan aldarrikatutako eskubideak aplikatzeko neurri egoki guztiak hartu dituzte, zeinek bere jardun eremuan. Zehazkiago, nazioarteko funtsak eskura jarri dira, baliabide eskasian nabarmenki
|
dauden
komunitateen hizkuntza eskubideen egikaritza sostengatzeko. Halaber, botere publikoek beharrezko sostengu guztia eman dute hainbat komunitateren hizkuntzak kodetzeko, transkribatzeko, irakasteko eta administrazioan erabiltzeko.
|
|
Gizakien kontuetan aritzen diren lanbide guztietan alderdi etikoak kontuan hartu behar dira, zeren, kasu honetan, haurren edo haur taldearen eta haien familien eta
|
dagokien
komunitatearen eskaerak eta premiak egoki asebetetzea baitute helburu.
|
|
Beraz, hartzaileak ezin du informaziorik trukatu edo zalantzak argitu. Talde horri
|
dagozkio
komunitatearengana zuzendutako metodo guztiak; hala nola, zinema, prentsa, irratia, etab.
|
|
Kultura mediterraneoan, siesta osasunerako elementu mesedegarritzat hartzen da. Hala ere, ez
|
dago
komunitate zientifiko osoa horrekin ados. Argudiatu horren alde eta aurka.
|
|
Kulturari erreferentzia egiten diotenean, hedabideek irudikatzen duen gizartearen esparru sinbolikoa indartzen dute. Horregatik, nagusitasun egoeran
|
dauden
komunitateen kultura erreferentziak asimilatzaileak izan daitezke. Kultura asimilatzaileak hizkuntza gutxituen mehatxua (espainiarra eta frantsesa, euskararen kasuan) edo globalizazioaren eredua (AEBkoa) izan daitezke.
|
|
batetik, elikagaien segurtasuna eta, bestetik, klima aldaketa bizkortzen duten berotegi efektuko gasen emisioak murriztea. FAOk gogorarazi zuen nekazaritza eta haren mende
|
dauden
komunitateak oso ahulak direla klima aldaketarekiko; beraz, nekazaritza eredu berriak nekazaritza sistemak indartzen lagunduko du, fenomeno horrekiko erresistenteagoak izan daitezen. Horretarako, nekazaritzako sistemetan aldaketak egin dira, berotegi efektua eragiten duten gasen emisioak murrizteko eta karbono atmosferikoa harrapatu eta atxikitzeko nekazaritzak duen potentziala handitzeko.
|
|
Gizon ausarta izan dela, hori ezin da ukatu, baina askotan ezjakinenak izan ohi dira ausartenak, zoritxarrez. Adibide bat, Espainian
|
dauden
komunitateak aipatzerakoan esaten du" Bizkaian eta Gipuzkoan" (ez du probintzia gehiago aipatzen), iparraldean, Frantziako mugaren ondoan," herri bat dagoela", Euskal Herria, ezaguna egin dena" bere txapela bitxi" horrengatik eta ETA talde terroristarengatik, eta beste hizkuntza indoeuroparrekin loturarik ez daukan bereagatik. Hori irakurtzean pentsatzen du irakurleak gai guztiak lantzerakoan horrelako zehaztasuna erabili badu, bada, ez dela harritzekoa kritikoek txikitu izana.
|
2013
|
|
Horrenbestez, praktika linguistikoak praktika sozial orokorren azpimultzo bat dira (oso berezia, hori bai), eta batak ez dira ulertzen besteak gabe. Adibidez, ezinezkoa da kode aukeraketak eta txandakatzeak ulertzea baldin eta ez baditugu kontuan hartzen tartean
|
dauden
komunitateetako botere harremanak. Halaber, hizkuntza baten egitura geolektala edo soziolektala ezin da ulertu baldin eta ez bada erlazionatzen hizkuntza hori hitz egiten duen komunitatearen konfigurazio espazialarekin eta egitura sozialarekin.
|
|
Arau ez idatzi batzuek zuzentzen dute pertsonen gizarte portaera, baina talde kultura bat osatzen dute besteekin elkarreragiteko moduan. Interneten ere hainbat jokabide kode daude, “netiketa” izenburupean sailkatuta, sare sozial bakoitzean
|
dauden
komunitateen arabera. “Netiketa” hori mundu erreala gidatzen duten arauen egokitzapena da, eta, oro har, besteen errespetua eta begirunea erakustea du helburu.
|
|
«Lur eremu handiak erostea da esportaziorako edo bioerregaiak ekoizteko monolaborantzetarako». Lurrak atzerriko herrialdeetara enpresak eta gobernatuak saltzen dira eta bertakoei kentzen zaie haietan hazteko aukera, baina, horrez gain, IO, «giza eskubideen urraketak, bizirik irauteko lurraren menpe
|
dauden
komunitateen bizibideak suntsitzea eta pertsonak behartuta daude». Manos Unidasek beste kezka bat nabarmentzen du:
|
|
Horrek erdaren hizkuntza komunitateko kide bihurtzen ditu nahi eta nahi ez. Beraz, ez
|
daude
komunitate linguistiko bi, bata bestearen ezberdina. Hego Euskal Herriari dagokionez, komunitate handi bat dago, gazteleraduna, eta txiki bat, euskaraduna, komunitate handiko kide ere direnek osatua.
|
|
Eta zergatik ez, batzuetan inspiratzaile. Gurea bezala bizi kinkan eta motibazio tentsioan
|
dagoen
komunitate batean, inspirazioak eta indarrak inoiz ez daude soberan.
|
2014
|
|
Hasitakoan ohartu ginen jendearen gehiengoak ohiko irrati bat entzun nahi zuela. Mexikon irratien %96 enpresa pribatuen esku dago eta Gobernuaren esku, berriz, %2, 5 Azken horietan
|
daude
komunitate irratiak; legeztatu gabe daude, irrati komertzialen eta Gobernuaren proposamen ezberdina dugulako. Legea oso gogorra da eta dio komunitateen irratiek ez dutela komunikazio erreformaren barruan egon behar, erradikalak direlako, eraso egiten dutelako, eta matxinatu.
|
|
Borrero militarrik libre ez balego, borrero zibilek ordezkatu zezaketen, eta exekuzioaren tokiko ordainsaria jasoko zuten, beti ere exekuzioko 100 dolarreko saria gainditu gabe. Borrero zibilik ere ez
|
balego
komunitateko edozein kide izendatu zezaketen eskuliburuaren arabera, baldintza bakarra beteta: emozionalki egonkorra izatea.
|
|
Bizimodua fisikoki hainbeste baldintzatzen duen hirigintza faktore oinarrizkoa baita komunitate baten eraikuntzan, eta, horrenbestez, komunitate horren ahozko jardunean ere. Estrategia urbanistiko argi bat eduki beharra
|
dago
komunitatea hiri eredutik beratik indartu —edo, gutxienez, ez kaltetu— nahi bada.
|
|
Bilbaoren esanetan, Espainiako Gobernuko ordezkari Carlos Urkijok 46 udalen kontra egin du dagoeneko, kontratazioetan hizkuntz irizpideak ezartzeagatik. Bilbaok oroitarazi du Hizkuntz Eskubideen Adierazpen Unibertsalak hizkuntzen kudeaketa
|
dagokion
komunitateari aitortzen diola. «Eskubidea dugu gure hizkuntz eredua bultzatzeko, kanpo esku hartzerik gabe».
|
|
alegia1750 Aiurri nazional bereizgarriaren iturburu eta oinarri, komunitate biologikoa da batetik (arrazoi materiala), baina oroz gain komunitate kulturala da, hemen munta printzipala hizkuntzak duela (ez dena komunikaziorako tresna soila, baina bai komunikazio soziala eta, beraz, komunitate kulturala egoteko funtsezkoa) 1751 Aiurri nazionala, iturburu biologikoak baino gehiago, esperientzia historikoak markatzen du; ez gertakariek eratuta, baina bizipenek, horiek elkartasunean sentitu eta bizitu diren moduak; hots, aiurri nazionala, patu komunitatean? hozitzen da (Schicksalsgemeinschaft) 1752 Bizipen komunitate bat
|
egoteko
komunitate hizkuntzazko eta kulturazkoa egon behar du, horra, bada,, historiabako herrien?
|
|
Betiere, jasangarritasunak bere baitan hiru arlo nagusiak jasoz: arlo soziala (hiri ereduak txertatuta
|
dagoen
komunitatean eskain ditzakeen bertuteez), ekologikoa (planeta finitu eta landa finitu batean gure eraikinak ezartzean utziko ditugun aztarnak neurtuz) eta ekonomikoa (modu eraginkorrean guztiontzat bizi baldintza duinak eskaintzen dituzten hiriak eraikiz). Eraikuntzaren biologiaren arabera eraikitako hiri eredu ugari aurki dezakegu inguruotan; asko ezagutza historikoa pilatzearen ondorioz sortutako ereduak dira, eta beste asko egungo ezagutzen arabera eraikitako XXI. mendeko testuingururako oso baliagarri diren adibideak.
|
|
ibilbide gidatua, dantza, folklore eta musika tradizionala, egonaldiak komunitateetan Saintes Marie de la Mer era erromesaldian, kondairak eta mitoak ezagutzea, gastronomia dastatzea, bizimodua ezagutzea (artisaugintza bezalako jarduera tradzionalak), sendabelarrak eta gaixotasunen zergatiak ezagutzea, herri jakintza ezagutzea, ezkontzak bezalako ospakizunetan parte hartzea, ostatuak, garraioa, etab. Turismo autentikoa da, eta eragileak tokiko pertsonak dira. Kolektibitateengan gerta litezkeen eragin negatiboak murrizteko, lan garrantzitsua
|
dago
komunitateekin egiteko; hain zuzen ere, jakin egin behar da zein komunitate dagoen bisitariak hartzeko prest eta zer modutan interakzionatu nahi duen bisitariekin. Tokiko gidak dira solaskide aproposenak.
|
|
Hala ere, lehenbiziko begi bistakoan erakargarria den turismo horrek talka egiten du hainbat auzi garrantzitsurekin:
|
dagokion
komunitatearen intimitatearekin (zer erakuts dakioke bisitariari?), kolektiboaren barrenean eskulan kualifikaturik ez izatearekin, autoktonoek enpresa turistikoaren ardura zatikakoa edo osoa izatearekin (Martin, 2012), zerbitzuen kalitatearekin. Izan ere, turismo eskaintzaren aurrean leihakor izan beharra dago, eta komunitatearen beraren barnealdetik turismo mota horri buruzko begiruneari kasu egin behar zaio (Joliet, 2012).
|
|
Eta gauza bera juduen edo kristauen kasuan. Gainera, argi
|
dago
komunitate erlijioso bakoitzak, sinesmenei lotuta, arau propio, ohitura, janzkera, janari, bizileku eta bestelako ezaugarri kulturalak izaten dituela.
|
|
biktima direnen gehiegikeriak ikertzeko, ebidentziak aurkezteko Nazio Batuen eta nazioarteko beste foro batzuen aurrean, boterean daudenei presioa egiteko, jarraitzaileei eskatzeko zer den, korporazio multinazionalen esku uztea, eta lurralde indigenaren kontura aberastea», azaldu du antolatzaileek. Orain arte, arrakastak lortu dituzte «desagertzeko zorian
|
zeuden
komunitateetara berriro bizitzera eta etorkizuna ematera». Nola lagundu:
|
|
Bolivian azken urteetan osasun sistema nahikotxo hobetu egin da eta orain populazio nukleoetatik oso urrun
|
dauden
komunitate askotan ambulategi edo kontsultorio propioak ikus daitezke. Teorikoki zerbitzua dohainik da eta ala da gobernu zentralaren aldetik baie medizinen birkarga udalek antolatzen dute eta apur bat kobratzen diete biztanleei.
|
|
kulturalak, historikoak edo etnikoak... Baina Quebecen, Eskozian zein lehengo Jugoslaviako hainbat herri estatu bilakatzen direnean, esaterako, erakundetuta
|
dagoen
komunitate politiko bat izan ohi dugu; kasu horietan, azpiratze koloniala erlatiboa izan daiteke. Komunitate politiko horrek etorkizuna erabaki eta subiranotasuna bere gain hartu gura du, besterik gabe, bere burua demokratikoki gobernatzeko eskubidea aldarrikatzen du, kanpoko beste erabaki baten menpe egon gabe.
|
|
Alegia, emakumea naturarekin eta gizona kulturarekin parekatzea bataren zein bestearen izaera idealaren (eta irrealaren) metaforak dira. Horretan saiatuko gara atal honetan, euskal izendegiko izenen oinarrian zein metafora dauden ikusten, uste baitut ariketa horren bidez izendegiaren sorburuan
|
dagoen
komunitatearen mundu ikuskera atzeman dezakegula, kasu honetan genero identitateei dagokienez arestian aipatutako Burkek eta Azurmendik marraztutako ildotik. Dagoeneko urratu dugu bide bat, aztertu dugu genero mozioaren bidez gizon izenetatik emakume izenak sortzeko hautuaren oinarrian zein genero irudi dauden:
|
|
Bertsolaritzak komunitatea sortzen du, esanahia eta egiten den" transferentzia" kode ulergarrietan mugitzen delako. Alegia, esanahiari lotuta
|
daude
komunitate sentimendua eta identitate ekoizpena.
|
|
Hizkuntzaren abilitateek duten komunikatzeko ahalmena entzulegoarekin konektatzen dute, ikus entzulegoaren sentimenduekin. Sortzen diren esanahiei lotuta
|
dago
komunitate sentimendua. Larrañagak azaldutakoaren arabera, bertsolaritza" euskal kultura eta izaera kulturala enbortzeko ekintza performatibo ahaltsua bada", zein da txapelketa batean ekoizten den identitatea?
|
2015
|
|
Ez dago dependentziarik ezgaitasunik amorrurik. Laburbilduz, ez
|
dago
komunitate politikorik, kasta batengandik gobernatuak diren ugaztun moral unibertsalak soilik. Ez dago zakilik ez alurik ez odolik.
|
|
Itzulera kasik zailagoa dela errepikatzen du. . Han, deserrian, zu bezala
|
dagoen
komunitate oso bat daukazu laguntzeko prest, eskuzabalik; herrimina partekatzen duzue, eta horrek elkartzen zaitu. Hemen ez daukazu ez babesik, ez laguntzarik, ez ezer, ez inor?.
|
|
Arreta giza mailan jartzen badugu, zuk esan duzuna horrela delauste dut. Bi hizkuntza indarrean
|
dauden
komunitate batean, betiere elebidunak abantaila gehiagoizango ditu hizkuntza bakarra dakienak baino. Zehazki gurean, erdal elebakarren, elebidunen etaeuskal elebakar gelditzen diren gutxi horien artean, inongo zalantzarik gabe onura gehien elebidunak dauzkagula uste dut, eta egoerarik txarrena euskaldun elebakarrak izango duela, inongo zalantzarik gabe ere.
|
|
2, 4 eta 6 hilabetetan, eta 12 hilabeteetarako errefortzua. Hala ere, txerto hori ez
|
dago
komunitate guztietako sistematikoen artean. CAV AEP sindikatuak proposatzen du, txertatuz gero, hiru dosiko jarraibide bat ezartzea:
|