2023
|
|
Osagai objektiboari dagokionez, SAINZ
|
DE
BUJANDAk lau aspektu bereizten ditu: materiala, lekuzkoa, denborazkoa eta kuantitatiboa.
|
|
Gainera, zergaduna beti izan behar da
|
de
iure zergaduna, eta ez de facto zergaduna. Gainerako subjektuekin gertatu bezala, horrek esan nahi du foru arauak (edo legeak) bakarrik zehaztu ahal duela zergaduna nor den.
|
|
Gainera, zergaduna beti izan behar da de iure zergaduna, eta ez
|
de
facto zergaduna. Gainerako subjektuekin gertatu bezala, horrek esan nahi du foru arauak (edo legeak) bakarrik zehaztu ahal duela zergaduna nor den.
|
|
Tributuzko arau hausteen eta zigor delituen arteko desberdintasunei buruz doktrinako autoreek antzina izan zituzten eztabaidak gainditu eta gero, egun esan daiteke bi erakunde horiek funtsean berdinak direla. SAINZ
|
DE
BUJANDAren esanetan, baiezta dezakegu bi jokabideak Zigor Kodeak tipifikatutakoak eta beste arauetan jasotako arau hausteakbereizteko arrazoi bakarra formazko arrazoia dela, balorazio politiko sozialei soilik begiratuta: jokabide batzuk administrazio legeetan jaso dira, hain astunak ez direlako, eta beste batzuk zigor legeetan, kontrako arrazoiarengatik.
|
|
Tributuen arloko presuntzioak Legez edo Foru Arauz jaso behar dira nahitaez, eta foru arauak (edo legeak) kontrakoa ezarri ezean, presuntzioak iuris tantum izaerakoak dira (kontrako froga onartzen dutela) eta ez iuris et
|
de
iure izaerakoak (kontrako frogarik onartzen ez dutela).
|
|
ALONSO ARCE, I. El Concierto Economico en Europa: el equilibrio entre la autonoma tributaria foral y la construccion
|
de
la Europa del futuro. Herri Arduralaritzaren Euskal Erakundea, Oñati (Gipuzkoa) 2010.
|
|
Gutxi gorabehera, aurrekontua zer den guztiok dakigun arren, ez da erraza doktrinan horren inguruko kontzeptu bateratu eta adosturik aurkitzea. SAINZ
|
DE
BUJANDAren esanetan, ostera, Estatuko aurrekontua" Gobernuak epe zehatz batean gehienez egin ditzakeen gastuak baimentzeko legea da aurrekontua, xehetasunez azaltzen diren zereginetan egin beharreko gastuak baimentzekoa, alegia; halaber, gastuok estaltzeko adina sarrera aurreikusi behar dira aurrekontuetan". Izan ere, aurrekontuak Legea edo Foru araua dira, bertan urte bakoitzean botere legegileak botere betearazleari gastu publikoak egiteko baimena ematen diona, Legeak berak ezarritako helburuekin eta mugekin.
|
|
Honakoak foru arauz (edo legez) soilik arautu behar dira TFAOen 7 artikuluak (eta TLOren 8 artikuluak) zehaztu duten bezala: a) Zerga egitatea, sortzapena, zerga oinarria, oinarri likidagarria, karga tasa eta tributu zorraren zenbatekoa ezartzeko osagaiak zehaztea, konturako ordainketen zenbatekoa izan ezik; baita iuris et
|
de
iure presuntzioak (kontrako frogarik onartzen ez dutenak) ezartzea ere. b) Konturako ordainketak egiteko tributu betebeharra sortzen dituzten kasuak. c) Tributu betebeharpekoak eta erantzuleak zehaztea. d) Salbuespen, murrizpen, hobari, kenkari eta gainerako onura edo pizgarri fiskalak ezarri, aldatu, ezabatu edota luzatzea. e) Errekarguak eta berandutza interesak ordaintzeko betebeharra ezarri e... Bizkaian, foru arauz arautu behar dira iraungitze epeak eta horiek eteteko arrazoiak ezartzea eta aldatzea. g) Tributuen arau hauste eta zehapenak ezarri eta aldatzea. h) Konturako ordainketak eta tributu betebehar nagusia betetzeko autolikidazio eta aitorpenak aurkezteko betebeharra. i) Tributu betebeharrak ez betetzearen ondorioak, negozio juridiko edo egintza juridikoen eragingarritasunari begira. j) Partikularren arteko betebeharrak, tributuen zioz. k) Tributu zorrak eta zehapenak barkatzea, eta luzamendu eta kitak ematea.
|
|
SAINZ
|
DE
BUJANDAk adierazi zuenez, zerga pertsonaletan, pertsona jakin bat dago zergaren baldintza objektiboen barruan; beste hitz batzuez esateko, zerga hori ezin daiteke pertsonarik gabe eratu. Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zerga, esaterako, pertsona bakarraren errenta osoaren gainean ezartzen da beti, baldin eta pertsona hori ohiko egoiliarra bada.
|
|
Hala ere, bereizketa horrek ez du garrantzi juridikorik. Hori dela eta, SAINZ
|
DE
BUJANDAk sailkapen horren ondorio juridikoak argitzeko esan duenez, zuzeneko zerga metodoaren eta zeharkako zerga metodoaren artean bereizi behar da. Lehenengoetan, legegileak kargapean jarri nahi duen pertsonak benetan ordaintzen du tributua, bestela esanda, pertsona horrek ezin du legez berreskuratu beste pertsona baten kontura erakunde publikoari ordaindu diona, hirugarren hori ez dagoelako harreman juridiko tributarioen betebeharpekoen artean.
|
|
ALONSO ARCE, I., El Concierto Economico en Europa: el equilibrio entre la autonomia tributaria foral y la construccion
|
de
la Europa del futuro. Instituto Vasco de Administracion Publica, Oñati (Gipuzkoa), 2010 zentralizatzaileekin lerratuz Zuzenbide publiko bakarrean oinarrituta.
|
|
el equilibrio entre la autonomia tributaria foral y la construccion de la Europa del futuro. Instituto Vasco
|
de
Administracion Publica, Oñati (Gipuzkoa), 2010 zentralizatzaileekin lerratuz Zuzenbide publiko bakarrean oinarrituta. Tronura heltzeko gatazketan bere mesederako egin zen gudaren ondorioz, Planta Berriko Dekretuak onetsi zituen, eta Aragoiko Zuzenbide publikoaren ezaugarriak ezabatu zituzten; Nafarroaren eta Euskadiren kasuan, ostera, aurreko egoerari eutsi zioten Felipe V.aren alde egin zutelako gudan.
|
|
Nafarroako Erresuma ontzat hartu zuen bide hori eta, 1841eko Lege Itunduaren bitartez, Koroaren esparruan sartu zen bere tributu araubideari eta ogasunari eutsiz. Euskadik, ostera, ez zuen amore eman nahi bere foru erregimenaren gainean eta Carlos Maria
|
de
Borbon erregaiarekin bat egin zuen, tronura Carlos VII. izenarekin heldu nahi zuen erregegaiarekin bat. Horrela, azken Gerra Karlista() egin zen.
|
|
SAINZ
|
DE
BUJANDAren hitzetan, Finantza zuzenbidea barne zuzenbide publikoaren adarra da, eta horren eginkizunak ondokoak dira: batetik, Estatuaren zein gainerako erakunde publikoen Ogasunaren baliabideak antolatzea (erakundeok lurralde erakundeak zein erakunde instituzionalak izan); eta, bestetik, diru sarrerak jasotzeko eta gastuak nahiz ordainketak agintzeko prozedurak arautzea, subjektu horiek (Estatuak eta gainerako erakunde publikoek) euren helburuak bete ditzaten.
|
|
Simulazioa TFAOen 15 artikuluan (eta TLOren 16 artikuluan) arautu da, baina bertan ez da simulazioa definitzen. Hortaz, orain arte esandakoa eta Zuzenbide zibileko autoreek esandakoa aintzat hartuko dugu; ildo horretatik, simulazioa dago" negozio juridiko arruntaren itxuraren azpian beste negozio bat egiteko asmoa ezkutatzen denean"(
|
DE
CASTRO). Nolanahi den ere, arlo zibileko definizio hori ñabardura batzuekin ekar daiteke tributuen arlora:
|
|
Felipe V.ak 1713an Lege Salikoa aldarrikatu zuen; horren arabera, emakumeak ezin ziren tronura heldu senidetasun lerro nagusian (seme alabak) edota alboko lerroan (neba arrebak eta lobak) gizonezkorik izanez gero. Fernando VII.ak ez zuen semerik izan bere hiru ezkontzetan; beraz, XIX. mendearen hasieran, tronurako oinordeko naturala erregearen anaia zen, Carlos Maria Isidro
|
de
Borbon. Hala ere, erregearen laugarren emaztea haurdun geratu zenez, Berrespen Pragmatikoa aldarrikatu zuen bere anaia tronutik aldentzekoetorkizuneko oinordekoa errege edo erregina izendatuz, mutila zein neska izan.
|
|
Hori berori ondorioztatzen da, berebat, hurrengo adibideetatik: LELTBren 8.2 artikulua (kontratu mota horren aldeko iuris tantum presuntzioa jaso du) eta LELTBren 15 artikuluko 4 paragrafoa, lehenengo eta bigarren idatz zatiak, eta 5 paragrafoa (kontratu mota horren aldeko iuris et
|
de
iure presuntzioak jaso dituzte).
|
|
Horren inguruan ikusi 2003ko maiatzaren 29ko (152/ 2003 errek. zk.) Kanarietako/ Santa Cruz Tenerifeko ANE, 4 Salakoa. Hala ere, epai horrek ezarritakoaren aurka, ordezkapen bidezko bitarteko langileei dagokienez, doktrinaren gehiengoak ulertzen du bi kontratuak zenbatu behar direla, hots, ordeztutako langilearena eta ordezkapena egiten duen langilearena (horren inguruan ikusi Sola i Monells, X." La determinacion del volumen
|
de
plantilla computable a efectos de representacion unitaria(...)". lUSLabor, 2018, 3 zk., 169 or.).
|
|
Horren inguruan ikusi 2003ko maiatzaren 29ko (152/ 2003 errek. zk.) Kanarietako/ Santa Cruz Tenerifeko ANE, 4 Salakoa. Hala ere, epai horrek ezarritakoaren aurka, ordezkapen bidezko bitarteko langileei dagokienez, doktrinaren gehiengoak ulertzen du bi kontratuak zenbatu behar direla, hots, ordeztutako langilearena eta ordezkapena egiten duen langilearena (horren inguruan ikusi Sola i Monells, X." La determinacion del volumen de plantilla computable a efectos
|
de
representacion unitaria(...)". lUSLabor, 2018, 3 zk., 169 or.).
|
|
Lanaldia erregistratzea errazteko helburuarekin, 2019an, Lanaren, Migrazioen eta Gizarte Segurantzaren Ministerioak argitaratu du Gu� a sobre el Registro
|
de
Jornada, eta LGSIk 101/ 2019 Irizpide Teknikoa, Lanaldia erregistratzearen gaian Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzak izan beharreko jardunari buruzkoa.
|
|
Gainera, soinuak grabatzeko edo bideozaintzako sistemak lan egiteko tokietan bakarrik instala daitezke. Horregatik, ez da onargarria halako sistemak instalatzea langileen atsedenerako edo aisiarako bideratutako tokietan, hala nola, aldageletan, komunetan edo jantokietan, ezta sindikatuen lokaletan eta antzekoetan ere [ikusi apirilaren 10eko 98/ 2000 KAE," Casino
|
de
la Toja" kasua; 2000ko irailaren 14ko (2155/ 2000 errek. zk.) Madrilgo ANE, 4 Salakoa]. Gainera, enpresaburuak beti zaindu ditu langileen duintasuna eta intimitatea [ikusi 2004ko apirilaren 30eko (689/ 2004 errek. zk.) Asturiaseko ANE, 4 Salakoa].
|
|
Plantilla ondorengotzaren inguruan kontuan hartu behar dira 2018ko uztailaren 11ko EBAE [C/ 2017 Auzia, Angel Somoza Hermo eta Ilunion Seguridad S.A. vs. Esabe Vigilancia, S.A. eta Fondo
|
de
Garant� a Salarial (FOGASA)] eta, horrek ezarritakoa aplikatzearen ondorioz, 2018ko irailaren 27ko (2747/ 2016 db. errek. zk.) AGE, 4 Salakoa. Horrela, hurrengo premisak dira aintzat hartu beharrekoak:
|
|
Q Taldeko lan kontratua eta baterako lana bereizteko, bai eta horiek antzeko beste kontratu edo erakunde juridiko batzuetatik bereizteko ere, ikusi hurrengo doktrina artikulua: Gascon Vera, L." Naturaleza laboral
|
de
la relacion. Contrato de grupo y contrato de trabajo en comun y su distincion con otras figuras afines".
|
|
Gascon Vera, L." Naturaleza laboral de la relacion. Contrato
|
de
grupo y contrato de trabajo en comun y su distincion con otras figuras afines". In Revista Doctrinal Aranzadi Social, 2011, 63 zk. (BIB 2010\2881).
|
|
Gascon Vera, L." Naturaleza laboral de la relacion. Contrato de grupo y contrato
|
de
trabajo en comun y su distincion con otras figuras afines". In Revista Doctrinal Aranzadi Social, 2011, 63 zk. (BIB 2010\2881).
|
|
Horregatik, mugimendu sozialista botere politikoarekin lankidetzan aritu zen, egokitzat jo zuenean bere helburuak lortzeko. Espainian, joera horren adibiderik garbiena da 1888an sortutako Union General
|
de
Trabajadores (UGT).
|
|
Elizaren Doktrina Soziala ere sindikatu katoliko askok hartu zuten oinarri. Horien artean, adibide garbia da Solidaridad
|
de
Obreros Vascos (SOV) euskal sindikatu abertzalea, geroago Euzko Langileen Alkartasuna/ Solidaridad de Trabajadores Vascos (ELA/ STV) deitu zena, bere lehenengo garaian().
|
|
Elizaren Doktrina Soziala ere sindikatu katoliko askok hartu zuten oinarri. Horien artean, adibide garbia da Solidaridad de Obreros Vascos (SOV) euskal sindikatu abertzalea, geroago Euzko Langileen Alkartasuna/ Solidaridad
|
de
Trabajadores Vascos (ELA/ STV) deitu zena, bere lehenengo garaian().
|
|
Garai horrek bat egin zuen Primo
|
de
Riveraren diktadurarekin. Garai horretan aurreko garaietako lan arloko arautegia sendotu zen.
|
|
Lan Kontratuaren Legeak itun kolektiboak aitortu arren, lan baldintzak arautzeko iturri gisa, itun kolektibo horiek lege xedapenen eta Lan Oinarrien mende geratzen ziren; izan ere, itunok ezin zuten ezarri beste arau horiek jasotako lan baldintzak baino eskasagoak edo hain mesedegarriak ez zirenak. Are gehiago, Lan Kontratuaren Legeak esanbidez aipatu zituen Primo
|
de
Riveraren garaiko Komite Parekideek eta horiek ordezten zituzten Epaimahai Mistoek onetsitako Lan Oinarriak. Edonola ere, Epaimahai Mistoek Komite Parekideen eginkizun berberei eutsi zieten.
|
|
Borondatezko Gizarte Aurreikuspeneko Erakundea/ Entidad
|
de
Prevision Social Voluntaria db. errek. zk.
|
|
Estatuko Enpleguaren Zerbitzu Publikoa/ Servicio Publico
|
de
|
|
Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusia/ Tesoreria General
|
de
la Seguridad Social
|
|
Itsasoko Gizarte Institutua/ Instituto Social
|
de
la Marina
|
|
& Alde anitzeko hitzarmenaren adibidea: Gizarte Segurantzaren Alde Anitzeko Hitzarmen Iberoamerikarra, Santiago
|
de
Chilen egindakoa, 2007ko azaroaren 10ean. Hitzarmenaren testua, berori aplikatzeko Akordioarekin batera, kontsulta daiteke hurrengo erreferentzia aintzat hartuta:
|
|
Jurisprudentziari dagokionez, komeni da CENDOJ erakundearen (Centro
|
de
Documentacion del Consejo General del Poder Judicial// Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiaren Dokumentazio Zentroaren) web orrialdea ikustea. " Jurisprudentziarako sarrera publikoa" atala aukeratu behar da.
|
|
Hau guztia errege barik egiten ari zirenez, garai honetako behin behineko erregeordea zen Serrano Jeneralak, Prim Jeneralaren heriotza eta gero, Erregetza Amadeo
|
de
Saboyaren eskuetan uztea erabaki zuen. Baina Amadeo I-ak erregetza utzi egin zuen 1873 Urtean eta I. Errepublika aldarrikatu zen.
|
|
1.2.2 Primo
|
de
Riveraren Diktaduratik II. errepublikara
|
|
Mauraren lege proiektuek bere lana bete zuten eta hurrengo urteetako legerian eragin handia izan zuten. 1923 urtean Jose Antonio Primo
|
de
Riverak estatu kolpea eman zuen, demokrazia bertan behera utzita; hortaz, diktaduraren mende eman ziren toki autonomiaren inguruko lehenengo benetako pausuak. Egia da, toki autonomia hori ez zela benetakoa, ordezkaritza demokratikorik gabe sortutakoa baitzen, baina printzipioz auto antolakuntzan eta udalaren jarduera naturalean egituratu zen udala.
|
|
Ortzi
|
de
la Quintana Ibañez
|
|
1.2.2 Primo
|
de
Riveraren Diktaduratik II. errepublikara 16
|
|
2.1.2.2 1923ko Primo
|
de
Riveraren Diktadura eta II. Errepublika 82
|
|
Fernando VII. hil zenean, Isabel II.a adintxikikoa zelarik, Maria Cristina Erreginaren erregeordetza heldu zen. Horren erregeordetzan zehar, Martinez
|
de
la Rosaren gobernuarekin eta bere zuzendaritzapean26 onetsi egin zen 1834ko apirilaren 10eko Errege Estatutua. Berez, ezin daiteke esan konstituzio baten aurrean gaudela, nahiz eta funtsezko arau baten aurrean egon, bere onespena ez zelako Gorte Konstituziogile baten emaitza izan27 Errege Estatutuak 50 artikuluko testua zen eta horretan ez zen udalen inguruko inolako ebazpenik zehazten.
|
|
2.1.2.2 1923ko Primo
|
de
Riveraren Diktadura eta II. Errepublika
|
|
1923ko Primo
|
de
Riverako diktadurapean jaio zen 1924ko Calvo Sotelo ren Udal Estatutua. Estatutu hori, lehen adierazi dugun bezala eta ORDUÑA Rebollok adierazten duen bezala, benetako kodea da204 Kode horrek toki autonomiarentzat irizpide asko eta onuragarriak ezarri zituen arren, udal jardueraren kontrol zorrotza ere zehaztu zuen.
|
|
Udal Estatutuarekin konparatuta, 1935 urteko legeak ez zuen berrikuntza handirik sortu. Castelao RoDRiGUEZ-ek adierazi zuen bezala," Jordanarentzat —Jordana
|
de
Pozas Udal Estatutuaren idazle garrantzitsuenetarikoarentzat— Errepublika garaiko legegintzak ez du berrikuntza berezirik egiten, Estatutuan Jordanarentzat garrantzitsuena zena indarrean mantendu zuelako: arazo teknikoa" 210 1935 urteko legearen muin politikoak ez zuen hitz onik jaso.
|
|
" edozein kasutan ere horiek —aldizkari doktrinalak— ziren indarreko arauketaren alde konkretuen aurkako iritzia emateko leku bakarrak" 212 Kritika horietatik jaio zen momentura arteko toki arauketaren aurkako mugimendua gaur egun ezagunak diren autoreekin: Jordana
|
de
Pozas, Garrfa de Enterria, Sebastian eta Lorenzo Martm Retortillo, etab.
|
|
" edozein kasutan ere horiek —aldizkari doktrinalak— ziren indarreko arauketaren alde konkretuen aurkako iritzia emateko leku bakarrak" 212 Kritika horietatik jaio zen momentura arteko toki arauketaren aurkako mugimendua gaur egun ezagunak diren autoreekin: Jordana de Pozas, Garrfa
|
de
Enterria, Sebastian eta Lorenzo Martm Retortillo, etab.
|
|
Gainera, Estatuatuaren 37.3 artikuluak eta LHLren 7.a). artikuluak forutasunaren funtsezko nukleoa garatzen dute. GONZALEZ
|
DE
ZARATE LORENTEk hitzak erabilita: " EAEEren 37.3 artikuluan zehaztuta daude, ikusi dugun bezala, Lurralde Historikoen eskumen esklusiboa duten gaien nummerus apertus bat ezartzen duena, eta LHLren 7.a) artikuluan, berriz, Lurralde Historikoek eskumen esklusiboak dituzten gaien zerrenda bat ezartzen du, eta horiek foraltasunaren funtsezko muina dira, dagoeneko aztertu ditugun terminoetan, EAEren 3 artikuluan jasotako beste gai batzuetan.
|
|
3 9 Ballesteros Fernandez, A., Manual
|
de
administraaon local..., op. 1212 orr., honako helburuak zehazten ditu:
|
|
Foru lurraldeek (Araba, Bizkaia, Gipuzkoa eta Nafarroak) eskubide historikoetan oinarriturik araubide berezia dute finatza jardueraren gainean eta, ondorioz, horren errespetua bermaturik ikusi behar da. Esangura horretan, Larrazabal BASAÑEZek eta Perez
|
de
Las HERASek horrela adierazi dute: " Argi dago 135 artikuluaren konstituzio erreformaren ondoren, foru araubideko erkidegoak ere, hau da, Euskal Autonomia Erkidegoa eta Nafarroako Foru Erkidegoa, behartuta daudela aurrekontu egonkortasunaren printzipioarekin eta defizitari eta zor publikoari buruzko araudiarekin, 135 artikuluaren 1 eta 2 paragrafoek ez baitute horri buruzko zalantzarik uzten.
|
|
Doktrinaren sektore handi bati jarraituz643, lan honetan Ekonomia Itunaren hedadura tributu jardueretik finantza jarduera osora doa. Gai honen inguruan ere bat egiten da Ekonomia Itunaren garapenaren inguruan Larrazabal BASAÑEzk eta Perez
|
de
Las HERASek egindako proposamenarekin: " Gure ustez, Itunaren II. kapitulua aldatu behar da, bere finantza zatia Kupoaz harago garatzeko, adibidez, Konstituzioaren erregulazio berrian eta hura garatzen duen 2/ 2012 Lege Organikoan jasotako aurrekontu egonkortasunari eta finantza jasangarritasunari dagokienez, eta, horrela, EAEko eta bertako lurralde historikoetako errealitate berezira egokitzeko".
|
|
Hori horrela eta finantza zaintzari dagokionez, egoki ikusten da LARRAZAbal BASAÑEZek eta Perez
|
de
Las HERASek esandakoarekin: " Aspaldidanik defendatzen ari gara Kontzertu Ekonomikoa ez dela Euskadik Estatuarekin dituen harremanak arautzeko tresna bat bakarrik zerga arloan, baita finantza arloan ere.
|
|
Rendicion
|
de
Cuentas webguneak definizio erosoa ere ematen du: ‘Aurrekontu egonkortasunaren egoera honela definitzen da:
|
|
Baina 2002an Ekonomia Ituna onartzen zuen Lege berria onetsi zen, gaur egun indarrean jarraitzen duena, eta Lege berriak 48.5 artikuluan finantza zaintzako ahalmenen hedadura zabaldu egiten du, Estatuak duen finantza zaintzako ahalmenekin berdinduz. Artikulu berriak finantza zaintzaren hedadura handitu egiten dela adierazten dugu Estatuak duenarekin berdintzen duelako, nahiz eta beste autore batzuek, Gonzalez
|
de
Zarate LoRENTEk besteak beste, finantza zaintzako ahalmenen murriztapenaz hitz egin. Autore horrek dioenez 1981eko Ekonomia Itunaren 45.2 artikuluak zehazten zituen Foru Aldundien finantza zaintzako ahalmenak desagertzen dira horiek Foru Aldundiel toki erakundeen gainean duten lehenespena gutxituz579 Ez nator bat iritzi horrekin, 1981eko xedapenak finantza zaintzako ahalmenak mugatzen zituelako eta orain Estatuak egikaritzen dituenekin berdintzen ditu.
|
|
lehenengoa, nork dauka eskubide historikoen titulartasuna? Bigarren arazoa, GONZALEZ
|
DE
ZARATE LORENTEri jarraituz planteatuko dugu: " Beraz, Euskal Autonomia Erkidegoan, Estatuaren eta EAEren artean eskumenak banatzeko sistema jada korapilatsuari gehitu behar zaio autonomia erkidegoaren beraren eta lurralde historikoen eta haien erakundeen arteko eskumen banaketa" 598.
|
|
2 Nolanahi ere, Legebiltzarrari bakarrik dagokio lege mailako arauak emateko ahalmena". Artikulu horretan GONzALEz
|
DE
zARATE LORENTEren hitzetan:
|
|
Lege horiek biek EAEko lurralde historikoetarako xedapen bereziak ezartzen ditu. Larrea Jimenez
|
de
ViCUÑAk adierazten duenari jarraituz: " Estatuak Euskadirekin dituen harremanen esparrua osatzen duten legeetan jasotako tratamenduaren ildotik, Toki Araubidearen Oinarriak arautzen dituen Legeak Euskal Autonomia Erkidegorako araubide berezia jasotzen du, gaiaren tratamendu orokorrari dagokionez" 268.
|
|
Hortaz, EAEko Autonomia Estatutuak esaten duenaz gain, zuzenean LHLra ere jo behar dugu. LHLren helburuetariko bat, LARREA JIMENEZ
|
DE
VICUÑAri jarraituz, Euskal Autonomia Erkidegoko erakunde erkideen eta lurralde historikoetako foru organoen arteko harreman esparrua arautzea da274 Ondorioz, ez du sartzen udalerriei dagokien erakunde mailaren erregulazioa, LAMBARRI GOMEZek esan bezala, legegintzaldiko legegintza egutegian jada jasota baitzegoen275.
|
|
278 Zabala y Allende, F., El Concierto Economico. Que ha sido, que es, que debe ser?, Ed. DFB, Clasicos
|
de
la DFB, 1999, Erandio, 1927ko berrargitaralpena, 115 orr. Lan horren zailtasunaren inguruan gutxi esan behar dugu guk foralitatean klasikoek horrela aitortu dute luzetik:
|
|
Garaikideek ere horren aipamen luzeak egin dituzte: Larrazabal Basañezek, Alonso Oleak, Endemaño Arosteguik edota Gonzalez
|
de
Zarate LoRENTEk.
|
|
Horretarako, diru-laguntzak eman eta jaso ahal izango dituzte. Ez dezagun ahaztu diru-laguntzak toki erakundeen sustapen jardueren artean sartzen direla, Velasco Caballerok, Jordana
|
de
Pozasi jarraituz, ezartzen duen udal jardueren sailkapenarekin bat eginez470 Toki erakundeen mugarteko ekonomia sustatzeko diru-laguntzak ematen dezakete toki erakundeek eta horretan eskumen banaketak markatzen dituzten mugak egongo dira. Horien gaineko kontrola TAOLk ezarritako Administrazioen arteko harremanen kontrol teknikak jasoko dituzte.
|
|
Ondorioz eta
|
DE
LA PEÑA adierazitakoarekin bat eginez133, udalek euren tributu baliabideen gainean erabakitzeko gaitasuna nahikoa daukate, horien zama fiskala gora edo behera modulatzeko. Horren inguruan, tributu jarduera eta toki autonomia lotzen adierazgarria da ere KAren otsailaren 17ko 19/ 1987 Epaia:
|