Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 123

2001
‎Bat bateko mugimendu batek bere buruaren laudorioetatik atera du hala ere. Trena geratu egin da izan ere, eta jendea gehienbat irten egin da eta gutxi batzuk igo.
‎Redios. Irribarre mingots batez bere buruari iseka egin dio, institutu garaian, ikasle ziztrin bat baino ez zela, zituen hainbeste eratako ametsez oroitzean. Orain dela asko zen hori ordea, egin du bere artean.
‎Gizonari nola urgatzi? Azkenean bietako batek bere burua surtara bota zuen, ehiztariak zerbait jan zezan.
‎Plastiko ontzi batean gasolina zeukan. Bidetik irten eta baso baten atzean bere burua gasolinaz igurtzi eta su eman zion.
2003
‎Jainko Guztiz Boteretsu Egiazkoaren aulkia hartzen duen jainkoaizun hori deitzen da Leviathan. Ez da harritzeko, Idolo berri horren historia hasiz geroz, baldin horrelako nagusiaren ordezkari bazeukan Richelieu batek bere burua, kardinale jaunak berak preso sartzea eta bera hil arte preso atxikitzea Saint Cyrango abade kristau zintzoa, Jean Duvergier Haurannekoa gure herritarra.
‎Easako egunkari eta irratiek, alabaina, hauxe esan zuten: " Gaur, Azpilen, mutil batek bere burua hil du. Haren itxura arriskutsuaz ohartu direnean, inguratu egin dute guardiek.
2004
‎Oinarrizko hezkuntza sistemaren zati txiki batean gutxienez, batez ere ikastolen eremuan, euskaldungoaren belaunaldi talde batek badu aukeratxo bat bere buruaren eskuko izateko. Bertatik bertako gainjarpen eta presio zuzenik gabeko euskal espazio horiek, frankismoaren gau beltzean nazionalismo totalitarioari irabazitako guneak ditugu.
‎Hiriko etxeetako leihoetatik ateratzen diren argi zuriak ikusten ditu, baina abiadurak ez dio bere begiradari bakar batean geratzen uzten, eta une batez bere burua ikusi du etxe handi bateko egongelan, Antonio eta bera bakarrik. Ez du auzokoen telebista entzuten, ez du kalean sortu den liskarra entzuten, ez du sofan aurkitzen galtzontzilo hutsetan zigarro beltzak bata bestearen atzetik erretzen dituen gizonik.
2005
‎Irakurtzeak ekarri zion burutapen zurrunbiloak zorabiarazi eta ohean jesartzera behartu zuen. Minutu asko behar izan zituen bereak zituen eta ez zituen pentsamenduen artean bereizteko, baina minutu bakar bat bere burua ze modu makurrean kontrolatzen zuten ulertzeko. Beldur handiena ematen ziona onartzeko:
‎Egiten dutena egiten dutela ni neu izango naiz, ostia! Une batez bere buruaren kontrola galtzeko zorian ibili da, burezurra hormaren kontra apurtu eta sartu diotena eskuz ateratzeko gogoz. Honen guztiaren amaieraraino iritsi, beste irtenbiderik ez dago.
‎Amets konturatu da familiaz bai, baina Ainaraz ez diola ezer esan orain arte. Min apur batez bere buruari aitortu dio agian ez dela hutsegite hutsa izan, bere subkontzienteak (edo kontzienteak) hartutako erabakia baizik. Baina Madokagatik eman dio min, ohartu denez.
2006
‎gorputzarekin, pretentsioekin, banitatearekin, protagonista izan nahiarekin. Bestetik, batek bere buruari hauxe galdetzen dio: –Bazterrean gelditzea, zilegi al da??
‎Euskal Herrian, euskaldunarentzat, eta are gehiago espainola izan gura ez duenarentzat, biolentziaz betea dago eguna goizetik gaueraino, Jainkoaren grazia handia baita biolentziak ez gehiago hartzea beste forma batzuk. Melankolia kontzeptu egokia izan liteke literatoren baten bere buruaren autodiagnosirako. Agian gutxiago iseka eta zapalketa artean supizturiko matxinada baten analisian.
‎Lanak on egiten zion: alde batetik bere burua indartsuago eta argalago nabaritzen zuen. Bestetik, gogoa pentsamendu beltzez libre zeukan.
‎Lekua kanbiatua zen; tapizez gain, errege erregina hilen irudiek apaintzen zituzten paretak. Horietariko batean bere burua ezagutu zuen gazteluzainak, gazteago eta dotoreago. " Henrike II.a" irakurri zuen azpian.
2007
‎Ez gintuzke harritu behar, beraz, inbasioaren ondoren Cortések 30.000 indioren, encomienda? bat bere buruari ematea; baita Chalco, Coyoacán, Otumba eta Tlexcoco koak ere. –Encomienda?
‎Izpiritu arrazoidun ezkutu horren agerkundea da unibertsoa; edo, nahiago bada, unibertsoa, bere buruaren autokreatzaile den bezainbatean, izpiritu arrazoiduna kontsideratuko dugu, eta kreatua edo produktua den bezainbatean, arrazoimen edo izpirituaren manifestazio kanpotiarra. Dena batetik besterako prozesuan dago, izpirituaren uko zeharokotik (materia) izpirituaren baiespen osora (kontzientzia bat bere buruari transparentea). Harri puska bat, esan genezake, izpirituaren uko bezainbatean manifestatzen dela izpiritu gisa; izpiritua positibokiago ageri zaigu lore batean (honek sentitu, hazi, bizia emateko ahala du), gehiago abere batean (instintoak, etab.), eta gehiena gizakian.
‎Hizkuntza bat, non ere ia dena aditz baita, dena egintza; non dena bizia baita eta arian ari baita dena egonik gabe; aditz konjugazio bat kasik denbora gabekoa, dena presente jartzen, iragana oraingotzen, historia poesia bihurtzen duena; lexiko bat, dena denarekin erlazionatzen duena, dena irudi, dena erritmo, etab. Herder-ek hizkuntzazko iruditik nola pertsonifikazio poetikoak, ipuinak, sagak, sinbolismoak loratzen diren erakusten du; nola garatzen den eguzkiaren goizargitzeko iruditik munduaren kreazioaren kontadizoa. Eta erakusten du nola poesia hebrearra, basamortuko bizi esperientziarena, artzain herri baten poesia, herri bat bere buruaren harroa eta bere Jainkoaren usteosokoa, nola bere bere aurrebaldintzetatik bakarrik ulertzen den, nola konparaezina den poesia greko edo erromatar edo nordikoarekin: izpiritu nazional bereki baten bizi eta sentieraren espresio.
2008
‎Jakina, hori guztia egiteko, nazio batek bere buruaren jabe izan behar du, gainerakoan nekez eragin baititzake delako kultura nazional horrek hain botere efektu ahaltsuak. Kultura, zentzu horretan hartuta, botere iturri da, berari dariolako besteak beste gizarte nazional hori kohesionatzeko ahalmena.
2009
‎San Agustin konbertituak, filosofikoki Platonen ildotik, eta bere esperientzia pertsonala espresatzeko prozedura gisa ere, gorputza eta arima bakantzera jo du: arimak bilatzen duena Jainkoa da, eta Jainkoarekin bat egiten duenean bakarrik da gizon emakumea bat bere buruarekin, eta ondorioz bere gorputzarekin ere. Bestela, Jainkoan erdiesten duen batasuna gabe, arima ez da sakabanaketa besterik gorputzezko anizkunean eta kaosean (instintoak, grinak).
‎Elorri n ez dago tematizaturik, hala ere ezkutuan Elorri ko gai nagusietako bat dena, liburu osoari azpian teinka larri bat emanez: Bitorianoren ahaleginak, batetik bere buruaren ihesi eta, lehenagoko, bere baitara itzuli bila aldi berean.
‎Beraz, Jainkoa modu objektibo edo neutral hartan (existitzen) ba al den, hasteko, ezetz esango nuke. Hori kontzeptu bat bere buruaren kontraesankorra litzateke niretzat: beste gauzen artean bat gehiago; horiekin alderagarri, horiekiko berdintzen eta bereizten, horiek mugatua, horiek mugatzen, etc., eta mugabakoa ber denboran bere izatean nahiz bere atributu bakoitzean eta guztietan (jakitea, ahala, nahimena, etab.; eta, halaber, infinituki justua eta betan infinituki errukitsua, etc.). Are, bigarren, zeini axola zaio hori ba al dagoen, metafisiko estrainioren batzuei, edo hura objektu, fisiko?
‎Azken aldian Nikyk lagun bati bere burua amaren, Johnen, Mahrirren eta zorren azpian ito beharrean zuela esan zion.
‎Alde batetik bere buruaren jabe izan nahi eta bestetik maitasunaren behar gorria sumatzen zuen. Nola elkartu muturrok?
‎Gaur goizean, emakume adindun bat bere buruaz beste egiten saiatu da Boluetan, herri honetatik Durangora doan trenaren pasabidean bere burua jaurtiz.
‎Psikologikoa: biziki hunkiturik omen dagoen idazleak hila goraipatzen duelarik, bide batez bere burua zenduriko heroi maitagarriarekin elkartuta pintatzen du, eta heriozko sentimenduen anabasa dela-eta jendea despistatuta dabilela profitatuz, hildakoaren merituak bere izenean ere jartzen ditu lotsa gutxiz, bere baitara ditu erakartzen eta bere dohainen artean zerrendatzen.
‎Gaur goizean, emakume adindun bat bere buruaz beste egiten saiatu da Boluetan, herri honetatik Durangora doan trenaren pasabidean bere burua jaurtiz.
2010
‎konstituzio guztietan aldarrikatuko nuke pertsona heldu guztiek beren burua hiltzeko duten eskubidea. Izan ere, halabeharrez etorri ginen mundu honetara, gu libre ez ginela, eta hori ontzat hartzen dugu; eta orain zer, erabaki libre batean bere buruaz beste egiten duenari jarrera itsustu eta traba eta oztopoak jarri behar ote dizkiogu. Presidenteek, epaileek eta mundu osoan diren jakintsu guztiek ez al digute esaten, ordea, libre izateko jaio ginela mundu honetara??
‎Biak dira egia, beharbada, eta biak dira gezur, beharbada. / Gizon batek bere buruari gehiegi begiratzen dionean, azkenean ez du jakiten zein den aurpegia eta zein mozorroa?. Begiak ez ezik, baina, gizakiari buruz nuèn ikuspegia ere ederki zabaldu zidan idazlearen gogoetak!
‎Jüngerrek onartzen du halako elkarteak bere baitan ondoeza pizten duela. Horrexegatik, gehitzen du militar idazleak, beharrezkoa zen bertze egoera batean bere burua jartzea, non halako adierak koralezko uharrian arrainen izaera, belardian intsektuena edo eriari begiratzen dion medikuarena bezalakoak diren. Horrelako gauzak onargarriak dira beheko mailetan.
‎Biak dira egia, beharbada, eta biak dira gezur, beharbada. / Gizon batek bere buruari gehiegi begiratzen dionean, azkenean ez du jakiten zein den aurpegia eta zein mozorroa". Begiak ez ezik, baina, gizakiari buruz nuèn ikuspegia ere ederki zabaldu zidan idazlearen gogoetak!
‎konstituzio guztietan aldarrikatuko nuke pertsona heldu guztiek beren burua hiltzeko duten eskubidea. Izan ere, halabeharrez etorri ginen mundu honetara, gu libre ez ginela, eta hori ontzat hartzen dugu; eta orain zer, erabaki libre batean bere buruaz beste egiten duenari jarrera itsustu eta traba eta oztopoak jarri behar ote dizkiogu. Presidenteek, epaileek eta mundu osoan diren jakintsu guztiek ez al digute esaten, ordea, libre izateko jaio ginela mundu honetara...?
2011
‎Camusen liburua profeta baten negarra baino ez da: denaren kritika, batez ere Iraultzaren kritika, bortxa oro inolako justifikazio moralik gabe, harakiri batean bere burua sakrifikatzen duen errebeldearen moral sasiheroiko alferrikakoarekin?, cette moral de Croix Rouge?, utziz.
‎–Bai, oinez etxeratu naiz, esan zuen Neave jaun zaharrak, salako besaulki puska haietako batean bere burua botaz.
‎Bera isil isilik zihoan; ea arazo honek berarekin zerikusirik duela iruditzen zaion. Dena kontatu diot, nire bizitza anodinoa, ekintza gabea, horrek eramaten du bat bere buruarengan gehiegi pentsatzera; galdetu diot ea Mikelek norbait hil duen, egunkariek baietz diotela, ez omen daki, bazirudien ez zitzaiola inporta, nola ez, arazoak ez zuen berarekin zerikusirik, lekua eta kronologia berbera izanik ere, baina egia da ez dakidala garondoan pistola bat duen baten keinuak interpretatzen, ez naiz ausartu galdetzera inporta zaizu norbait hil badu?... , ziurrenik galdetuko zidan ea torturak inporta zaizkidan, edo Lasa eta Zabalarena zer iruditzen zaidan, eta ez nuke tiroz hiltzeko aparkatu arte ere itxoingo, zuhurregia ez dena.
‎–Hiztun taldearen identitatea eta nortasuna ere taxutu behar da, ezen, hiztun talde batek bere buruaz duen irudia hizkuntza horren bitartez bereganatzen baitu. Ondorioz, dena delako hizkuntza zapalduta gertatzen denean, taldearen izaera bera ere zapaldu egiten da.
‎Ez duzu telebista ikusten? Joan den astean morroi batek bere buruaz beste egin zuen lixiba edanez. Esmeraldak ezin izanen zuen Julenen hutsaren samina eraman.
2012
‎Haientzat hura jolasa zela bururatu zitzaion. Erakusleiho batean bere buruaren isla ikusi zuen. Denbora galtzen ari zen han, ezin zen gazte haiekin lehiatu.
‎Maleta ere hartu du, etxean errebisatzeko asmoz, baina, alergiak jota, ez da arropa ateratzen ausartu eta balkoian utzi du. Ikusi du, baina, garai batean erabiltzen zituen larruzko prakak daudela barruan, eta une batez bere burua imajinatu du praka haiek jantzita, dantzan, The Cure ren kontzertuaz gozatzen. Etxera sartu eta berehala probatu nahi izan du Raulek jaka, baina Martak ez dio utzi.
‎Eskua zure besora eramateko ahalegina egin duenean, berriz mugitu duzu bortizki aterkia, txaketa zikinduko dizun beldurrez, eta berriz jausi zaio ura txanoaren gainera. Eta orduan, tanta batek bere buruaren gainean eztanda egin duen unean, plop, hitz magikoa esan du: Txarli.
‎Camusen liburua profeta baten negarra baino ez da: denaren kritika, batez ere Iraultzaren kritika, bortxa oro inolako justifikazio moralik gabe, harakiri batean bere burua sakrifikatzen duen errebeldearen moral sasiheroiko alferrikakoarekin?, cette moral de Croix Rouge?, utziz.
‎Oso erabaki konplikatua. Hasteko, non aurkezten du batek bere burua ETAkoa izateko. Eta behin ETAn sartuta, zergatik aurrera jarraitu lagunari aita hil eta damu zarenean?
2013
‎Egun batean, gainera, zetazko soineko zuri bat jantzi, terrazara jalgi, hesiak mugatzen eta finkatzen zuen bere mundua, mundutik at?, begiak terrazaren erdigune geometrikoaren bertikalean zegoèn izar distiratsu batean iltzatu eta, izar hura bere dantzaren ipartzat harturik, derbitxeen antzera jirabiraka ekiten zion, sateliteak planeten edo planetak izarren inguruan bezala, bi mugimendu zirkular oinarri: bata bere buruaren inguruan eta bertzea izarraren inguruan; Raissaren buruan, beraz. Raissaren arimako zeruan??, bi puntu gori zeuden, bi zentro, benetako unibertsoaren laburpen gisa ere har zitezkeenak, baita unibertso sinboliko gisa ere, edo bi bihotz, elkarrengandik urrun zeudenak, Raissa terrazan baitzegoen eta Abdel Haqq balizko zeruan:
‎Harik eta egun batean bere buruari esan zion arte: –Bazakiat zeri diodan beldurra:
‎zegoena, burdinen atzean preso baitzegoen, esan nuen eta, Garibaldiren antzera, esku batean edalontzia nuela gauari edo, hobeto esanda, zeru zolan gora igota ageri zen ilargiari begira nengoela ohartu nintzen. Begitarte tristea zuela iruditu zitzaidan, soka ikusezin batetik bere burua zintzilikatu balu bezala.
‎Negar egiteko moduagatik daki amak umeak non duen min. Gorrotoak ere balio diezagukeela erakusten nien neure agenteei jarraipena egiten diegun pertsonen ezaugarri funtsezkoenak atzemateko, nolakoak diren jakiteko, zer zalantza dituzten, zertan egingo duten herren, bihar non huts egingo duten susmatzeko. Iheslari batek bere burua baino sakonago ezagutu dezake jarraipena egiten dion agenteak. Zenbat aldiz gertatu zaidan jarraitzen nuen militantearen arriskuak berak baino lehenago ikustea, egingo duen hutsegiteaz aldez aurretik ohartzea eta abisu emateko gogoa izatea,, ez hadi joan hitzordu horretara, harrapatuko haute?
‎Charlotte Collins jaunaren emaztea, hori bai irudi umiliagarria! Eta adiskide batek bere burua itsustearen eta bere estimazioan jaistearen minari, beste bat ere gehitu behar zitzaion, alegia, ziurtasun lazgarriz jakitea adiskide horrek hautatu berri zuen patuarekin ez zuela nola halako zorionik ere erdietsiko.
‎–Askoz errazago sinets dezaket norbaitek Bingley jaunaren inozentziaz jokatu izana, Wickham jaunak atzo kontatu zidana bezalako istorio bat bere burutik asmatzea baino; izenak, gertaerak, den dena sino minorik gabe aipatuta. Hala ez bada, Darcy jaunak gezurta dezala.
‎Azkenean ideia barik geratu bide zen; eta, apur batean fitsik esan gabe egon ondoren, bat batean bere buruaz nagusitu eta agur egin zion.
‎Harik eta egun batean bere buruari esan zion arte: " Bazakiat zeri diodan beldurra:
‎Egun batean, gainera, zetazko soineko zuri bat jantzi, terrazara jalgi –hesiak mugatzen eta finkatzen zuen bere mundua, mundutik at–, begiak terrazaren erdigune geometrikoaren bertikalean zegoèn izar distiratsu batean iltzatu eta, izar hura bere dantzaren ipartzat harturik, derbitxeen antzera jirabiraka ekiten zion, sateliteak planeten edo planetak izarren inguruan bezala, bi mugimendu zirkular oinarri: bata bere buruaren inguruan eta bertzea izarraren inguruan; Raissaren buruan, beraz –Raissaren arimako zeruan? –, bi puntu gori zeuden, bi zentro –benetako unibertsoaren laburpen gisa ere har zitezkeenak, baita unibertso sinboliko gisa ere– edo bi bihotz, elkarrengandik urrun zeudenak, Raissa terrazan baitzegoen eta Abdel Haqq balizko zeruan: horregatik ekin ote zion Raissak bere dantza hari –bihotzak bai baititu arrazoiak, arrazoiak ulertzen ez dituenak–, urrun zegoenarengana hurbiltzeko edo urrun zegoena hubilarazteko?
2014
‎Arratsalde beranduan, minutu bateko eternitate baten ondoren, Warrenekin autoz herrira zihoazela, besteak atzetik zihoazen Robertaren autoan?, Bernice Marie Antoinette ren pareko sentitu zen, bera ere loturik gurdi batean gillotinara baleramate bezala. Une batez bere buruari galdetu zion zergatik ez zuen oihukatu guztia akats bat izan zela. Modu bakarra zen, bere ileari bi eskuekin gogor helduko ez bazion, ezusteko etsaien mundu hartatik babesteko.
‎Enpatia hori, baina, ez dakit zenbateraino sortu zidan Berriok berak, ala nire Rafak; artearen mirarietako bat omen da batek bere buruaz esandakoak beste batentzat balio izatea, edo urliari eskainitakoa berendiak beretzat hartu ahal izatea. Paralelismoa egitea ez zen zaila, nolanahi ere.
‎Gero, jada gerra galduta, bi posibilitate dauka Frantziak aurrean, epaitzen du Renanek oraindik 1878an: erreforma sakon batez bere burua guztiz birregin [1],, réformes austères, tendant à donner à tous les services de la force et de la vigueur, sacrifiant dans une large mesure l, individu à l. Etat, fortifiant l. Etat et admettant son action dans tous les ordres? 796; ala [2] lehengo aukera demokratikoan eta porrotera ekarri duen soraioan tematu. Erreforma [1], Prusiak egin zuena zen Jenako guduan Napoleonek umiliatua utzi eta gero, eta Sedango abarrakiduraren ostean Frantziak ere egin zezala Renanek nahi zuena.
‎Nadiak igarri zuen Mikel Strogoffen ekintza guztiak eragile isilpeko batek zuzentzen zituela, bazegoela ezkutuko arrazoiren bat bere buruaren jabe izaten uzten ez ziona, ez zuela eskubiderik nahierara ibiltzeko, eta, gertatu berri horretan, bere eginbehar isilarengatik uko egin ziola heroitasunari, baita irain hilgarri baten erresuminari ere.
‎Lankide bat bere buruaz
2015
‎Sustoak berriz ere arreta errepidean jartzera behartu du, eta eskapada ederra egin duela konturatu da. Une batez bere burua kamioiaren kolpebabesaren azpian ikusi du, autoa gurpilen artean zirtzilatuta eta bere gorputza txikituta, neskaren irakasle malapartatua bezala.
‎Besteak baino ilunagoa zen itzal bat antzematea iruditu zitzaion ezkerraldeko palet ilararen artean. Lasai Juande, ez diot inori kontatuko lapurretarena esaten hasi zen, baina kolpera isildu behar izan zuen, hotsik atera ez zuen tiro batek bere burutik zentimetro gutxira zegoen liburu pila bat bete betean zulatu eta txirtxilatu zuenean. Bigarren tiroan punteria hobea probatzeko aukerarik eman gabe, ziztu bizian atera zuzendu eta kale gorrira irten zen korrika.
‎Horrenbeste urte eman ondoren ezer idatzi gabe, haurgintzak emakumeari ematen dizkion nekeen pare jarriak zituen pertsonaiak munduratzeak berari sortzen zizkionak, gogoratzen du, eta uko egina zion idazteari?, kontakizuneko pertsonaia bihurtua ikusi zuen egun batean bere burua. Proust datorkio gogora, berriro?, eta luma hartzera behartu zuen zerbaitek, bai baitzegoen kontatu beharreko istorio bat eta berari baitzegokion eginkizun hori.
‎(Hemen etena egin du idazleak, eta galdera bat bere buruari: nola gorde litekeen berria erreserban, eta berri izateari ez utzi.
‎Pertsona batek bere burua osotasunean ulertzeko duen moduarekin lotuta dago identitate pertsonala. Gure
2016
‎Egiari zor, batzuek haien barne sentimenduak ez zituzten gehiegi erakusten ahal, herabe batzuen moduan baitzeuden, isilik, hura argiki erakustea debekatua izan balitz bezala. Alde batetik oposizio politiko baten bilgunea zirudien, erlijioak eta politikak bat egiten zutelarik, erregeen erregea erlijio mezu batengatik bere burua proklamatzea ez zen erraz ulertzen eta boterearengandik politikatzat hartzea legezkoa zirudien. Etorkizunak ez zeudela hain oker erakutsiko zuen.
‎LEHEN ikuskaldia bukatutakoan bere bulegora itzuli da zaintzailea. Han pasatzen ditu gau luzeko txolarteak, eta aspaldi batean bere buruari jarritako arauaren araberako bost ikusketa itzuliak amaitutakoan hara bueltatzen da beti, bere atsedenleku xumera. Eroso sentitzen da han, kanpora ausartzen ez den piztia izutia bere gordelekuan bezala.
‎Psikiatrikoa kartzela izan zen niretzat. Eta torturapean dagoen batek bere buruaren aurkako deklarazioa sinatzen duen bezala sinatu nuen nik Aita Mennin ingresatua izateko baimen agiria, momentu hartatik aurrera nire askatasuna instituzio psikiatrikoaren eta epaile baten esku egongo zela jakin gabe, neure kabuz eta inoren torturarik gabe, bai, baina barrutik torturatzen ninduten ahots zitalen mehatxupean, psikikoki sekula egon naizen egoerarik eskasenean, hondoa jo... Urtebete neraman ia etxetik irten gabe, eskizofrenia kolpe zital eta latza jasaten, logela baino areago kobazulo bihurtu zitzaizkidan lau pareta haien artean, barruko ahotsen etengabeko marmarraren pean.
‎Hau ez zen kasua, baina hau ez da kasuistika, orokortzea baizik. Beraz, batek bere buruarekin gustura egoten baldin badaki, ez zaio astuna izango zain egotea.
‎Urduritasuna eta desioa guztiz nahastu ziren Josebaren urdailean. Argi faltak laguntzen ziola profitatuz, neskarengana joan zen amildegi batera hurbiltzen den suizidaren etsitasunarekin, berrogeita hamar metroko tranpolin batetik bere burua botatzen duen jauzilari hasiberriaren beldurrarekin. Egitear zegoena agian ongi irudituko zitzaion Iratiri edo agian ez.
‎Inork ez genekien nola egin behar zen; egitea zen kontua. Badakigu nazio batek bere buruari eusteko tresnak zein diren: hedabideak, legea, hezkuntza...
‎bakarra eratzen dute. Horrela, horietako bektore batek bere burua eta bere norabide, noranzko eta
2017
‎Aztertuko dugu ea nola eta zergatik behar duten soberania demoi deitzen ditugun tokiko lurralde mihiztadurek (assemblages), soberania ulertuz komunitate batek bere burua gobernatzeko daukan gaitasun politiko instituzional eta territorializatu gisa. Soberania, akaso, banatu egin daiteke (ko subirautza edo subirautza partekatua), baina ezin da desagertu; izan ere, komunitate batek ez badauka gaitasun politikorik (soberania materialik) ez eta erabakimen gune bat, eskumen zalantzaezinekin (soberania formala), bada, komunitate horrek ezin du bere burua gobernatu bere erabaki politiko propioen arabera.
‎Aro globalaren ezaugarri da nazioen desmuntatzea (disassembling), baina tokiko bermuntatzerik (reassembling) gabe, ez dago bermuntatze globalik. Ikusiko dugu nola eta zergatik behar duten demoi deituriko tokiko mihiztadura (assemblage) horiek soberania territoriala eta instituzionala, horixe ulertuz komunitate batek bere burua gobernatzeko daukan gaitasun politiko gisa.
‎Demoi deitzen ditugun tokiko lurralde mihiztadurek (assemblages) soberania behar dute, soberania nire definizioaren arabera ulertuta: komunitate batek bere burua gobernatzeko daukan gaitasun politiko instituzional eta lurraldetua. Ongizate eta boteretze kolektiboa baldin badira helburu, ezinbestekoa da espazio politiko instituzional mugatu eta era berean porotsu eta iragazkorrak ekoiztea.
‎Demokrazia, autogobernu kolektiborako helburua bide duen sistema politikoa den aldetik, ezin da gauzatu komunitate batek bere burua gobernatzeko behar duen gaitasun politikorik gabe, eta horretarako erakunde publikoak behar dira: erakunde amankomunak (gogoan izan publiko versus komun zatiketak marko liberalean bakarrik duela zentzua).
‎Eranskin gisa, garaiko artisten bizimodu bohemioaz xehetasun jakingarriak biltzen zituen proposamenak, Pelay Orozcoren liburuari jarraiki, eta Oteizak berak kontatzen zuen nola Madrilen argentinar sendagile baten agiria edo txartela atera zuen, bera baino okerrago zebiltzan artistak tarteka hiriburutik kanpo zegoen asilo batera bidaltzeko, han gutxienez zer jana izan zezaten. Egun batez bere burua bidali behar izan omen zuen asilora, jateko sosik gabe aurkitzen zelako, eta bertako moja bat kexatu omen zitzaion argentinar sendagile horrek jende gehiegi bidaltzen ziolako eta apetitu onekoak gainera.
‎nafarra da eta, eman dezagun, nafarra sentitzen da osoki, ez geografikoki soilik. Horrekin erreferentzien (politiko, soziologiko, antropologiko...) sistema bat bere buruaren kokalekutzat baiesten du. Sistema osoaren bila luzatu gabe (musikaraino eta, eraman gintzake):
‎Baten batek bere buruari su eman eta Francoren gainera salto egin zuela ere kontatu zigun Mikel Arratibelek, diktadorea berarekin batera erretzeko asmotan.
‎–Nire erabakiak neuk hartzen ditut. Modu berean, nik ez diot inori sekula esango zer egin behar duen, are gutxiago, kargu publiko batera bere burua aurkeztu behar duen edo ez.
‎Preso batek bere buruaz beste egitea iraina zen denentzat, sistemarentzat, eta iraultzarentzat, beren bizien jabe bakarrarentzat.
‎–Denbora gutxiago behar al duk pixa egiteko preso batek bere buruaz beste egiteko baino?
‎Andrea lotsagorritu egin zen, irakasleak pentsatu zuelako adiskidetasunetik sortutako hasperena izan zela, eta ez gaizki jokatu duen pertsona batek bere burua salbu ikusten duenean sentitzen duen pozetik.
‎Leiho batean bere burua ikusi zuen. Barregarri sentitu zen.
‎Jatetxetik atera zirenean, Asiainek beldurrez ikusi zuen kapitaina bolantearen aurrean jartzen zela ardo botila bat hustu ondoren. Une batez bere burua eskaintzekotan egon zen gidatzeko, baina jendarmea mintzeko arriskuak geldiarazi egin zuen.
2018
‎Are gehiago, nire iritzian, Graham jaunaren analogiak bazeukan eragozpen nagusi bat: duintasunaren jabe izatea edo ez izatea naturaren baitan dagoela eta alferrik dela inor halakorik eskuratzen saiatzea horren ageriko jabea izan ezik, emakume itsusi batek bere burua edertzea alfer lana litzatekeen bezalaxe. Bada, bai, aitor dut:
‎Muturreko inkoherentzia horretatik bera babesten duen aitaren lege horixe da, hain zuzen, lesbianismoa irrazionaltasunaren leku gisa eraikitzen duen mekanismoa. Azpimarratzekoa da esperientzia lesbikoaren deskribapen hori kanpotik egindakoa dela, eta gehiago esaten digula kultura heterosexual beldurti batek bere burua aukera homosexualitatetatik babesteko sortzen dituen fantasiez, ezen ez esperientzia lesbikoaz beraz.
‎Hori dela eta, susmatzekoa da pentsamenduaren traba linguistiko komunen batek moldatzen eta mugatzen duela eztabaidaren nondik norakoa: «gorputza» bitarteko pasibo gisa azaltzen da, zeinaren gainean esangura kulturalak inskribatzen diren, edo tresna gisa, zeinaren bitartez borondate bereganatzaile edo interpretatzaile batek bere buruarentzako esangura kultural bat zehazten duen. Kasu batean zein bestean, gorputza tresna edo bitarteko huts baten moduan irudikatzen da, zeinarekin esangura kultural batzuk erlazionatzen diren, baina kanpotik bakarrik.
‎Euskal Herrian, euskaldunarentzat, eta are gehiago espainola izan gura ez duenarentzat, biolentziaz betea dago eguna goizetik gaueraino, Jainkoaren grazia handia baita biolentziak ez gehiago hartzea beste forma batzuk. Melankolia kontzeptu egokia izan liteke literatoren baten bere buruaren autodiagnosirako. Agian gutxiago iseka eta zapalketa artean supizturiko matxinada baten analisian.
‎Bera eskuina zen. Edozein forentsek esango dizu zaila dela eskuin batek bere buruari ezker lokian egitea tiro. Are zailagoa bi.
2019
‎Eutsi gogor! Eutsi gogor!?, xuxurlatu zion ahots batek bere buru barruan.
‎Baldin eta gizarte jakin batek bere buruarekin adosten dituen hitzarmen gisa ulertzen baditugu legeak, logikoa izango da pentsatzea legeak gizarte horretan nagusi den mundu ulerkerarekin batera aldatzen direla. Hau da:
‎Nire etxea izandakoaren leihoei begiratu diet haragokoa irudikatu nahian. Ezerk ez inork susmatzen ez duen arren, agirien bidez egiaztatu ezin dudan arren, ni bertakoa naiz, auzokide zahar bat bere burua berritzat duen auzo zahar batean.
‎Ez diot pertsonalki bakarrik, sozialki ere bai. Eta Moioren kasuan, nik uste dut izan litzatekeela Hernanin pertsonaia edo pertsona oso ezagun bat, denek jakin behar luketela Hernanin 21 urteko mutil batek bere buruaz beste egin zuela, ezin izan zuelako trantsizio bat egin. Ez dakit, gudariak gogoratzen ditugu, ezta?
‎batetik, bere burua beti esentzial gisa planteatzen duen subjektu ororen aldarrikapen funtsezkoa dago, eta, bestetik, emakumea inesentzial gisa moldatzen duen egoera baten exijentziak. Nola osa dezake gizaki batek bere burua, kondizio femeninoan egonik. Zer bide dauzka zabalik?
‎izan ere, bidaiatzen duenean, natiboa konturatzen da, bere eskandalagarri, auzo herrialdeetako natiboen begietan bera dela atzerritarra; herrixken, leinuen, nazioen, klaseen artean gerrak izaten dira, potlatchak, tratuak, hitzarmenak, borrokak, denak ere Bestearen ideiari absolututasuna kendu eta haren erlatibotasuna agerian uzten dutenak; gogo onez edo gogoz kontra, banakoak eta taldeak beharturik daude beren harremanen erreziprozitatea onartzera. Nola liteke, orduan, sexuen artean ez planteatu izana horrelako erreziprozitaterik, bietako batek bere burua hartu izana esentzial bakartzat, bere korrelatiboarekiko erlatibotasun guztia ukatuz, hura bestetasun huts gisa hartuz. Emakumeek zergatik ez dute auzitan jartzen gizonen subiranotasuna?
‎bidaian geratu zen haurdun. Haurra jaio zenean, halako batean bere buruari galdetu zion senarrarena zen ala topaketa hartako maitale harena; ez zen gai ezertxo ere sentitzeko haur desiratu harenganako: larriminez, atsekabeturik, psikiatra batengana jo zuen, eta ez zen arduratu haurraz harik eta senarra aitatzat jotzera deliberatu arte.
‎hetaira hitza erabiliko dut izendatzeko, hain zuzen, gorputza ez ezik bere burua ere osoki ustiatzeko moduko kapital gisa darabiltzaten emakume guztiak. Halakoen jarrerak ez du zerikusirik sortzaile batenarekin, zeren eta sortzaileak, obra batean bere buruaz harago jotzen duenean, inguruabarra gainditu eta libertate bati deika aritzen baitzaio besterengan, etorkizuna libertate horri zabaldurik; hetairak, aldiz, ez du ezagutarazten mundua, ez dio inolako biderik zabaltzen giza transzendentziari: aitzitik, giza transzendentzia bereganatzen saiatzen da, bere mesederako; miresleen onespen bila dabilenez, ez dio uko egiten gizonaren mende uzten duen feminitate pasibo horri:
‎Emakumeak amodioa du erotismoa eta nartzisismoa harmoniaz uztar ditzakeen arlo bakarra; ikusia dugu bi sistema horien artean oposizio bat dagoela, arrunt zailtzen duena emakumea bere destino sexualera egokitzea. Haragizko objektu, harrapakin bihurtzea ez dator bat bere buruari dion gurtzarekin: iruditzen zaio harreman fisikoek gorputza zimeldu eta orbantzen diotela, edo arima hondatzen.
‎–Nigan aurkitzen dudan altxor bakarra giltza bat da soro bat zabaltzen didana, ezagutzen zaitudanetik mugarik ez duen soro hori, gero eta luzeagoa den landare bakar baten errepikaz osatua; heriotzaraino eramango nau landare horren dilinda gero eta zabalagoak[...] Izan ere, emakume bat eta gizon bat, zeinek denboraren hondarreraino zu eta ni izan behar baitute, lerratuz lerratuz joango dira bizitzaren azken mugetaraino eta bizitzaren ahanzturaraino, zehar distiraz, atzera begiratu gabe sekula, bidea bukatu arte[...] Hona hemen esperantzarik handiena, gainerako esperantza guztiak biltzen dituen esperantza: denentzat izan dadila, eta denentzat iraun dezala; bizitzaren gainean eraikiriko pasabide natural eta naturaz gaindiko bakarra izan dadila, denon begietan, erreziprozitaterik gabe ezin existitu den izaki bati beste izaki batek bere burua emateko ekintza absolutu hori?.
‎Sistema burutsu horren bitartez, guztiz bazter utziak dira emakume gehien gehienak: oso zirkunstantzia bereziak behar dira emakumezko pertsonalitate batek bere burua berrestea lor dezan bi traba multzo horien gainetik, traba abstraktuen eta konkretuen gainetik, alegia?. Gizonen obren parekoak ondu dituzten emakumeak, hain zuzen, instituzio sozialen indarrak sexu bereizketaz harago goratu dituen horiexek izan dira.
‎–Berorren gorentasunak ezagutzen du hemen bakarren bat bere burua Juranic baroia izendatzen duena?
‎»Gau euritsu batean berria eman zidaten: Ana suizidatzen ahalegindu zen, zubi batetik behera bere burua botaz. Zorionez, handik pasieran zebiltzan lagun batzuek ozta ozta heldu, eta saiakera zapuztu ahal izan zuten.
‎Evak burumakur jarraitzen du, bere baitan bildurik, kanpoan astiro nagusitzen ari den giro ubelari batere erreparatu gabe. Zeren eta harainokoan mailu astun baten gisara bere buruari erasan dion galderari ez baitio itxurazko erantzunik aurkitzen: –Eta orain zer??.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia