2013
|
|
5 Mireiari adierazi diozu
|
azaldu
beharrekoa, eta berak honela erantzun dizu: " Nik lehendik ere idatzi izan ditut deskribapenak, baina, tira, orain, hobeto egiten ikasiko dut.
|
|
2 Zuen euskalkian ere izango da kantu berezi edo ezagunen bat. Talde txikitan elkartuta, hautatu zuen eskualdeko kantu bat, eta osa ezazue hari dagokion fitxa, honako ezaugarriak
|
azalduz
:
|
|
1 Pertsona bati sari bat eman izanaren arrazoia
|
azaltzea
.
|
|
Zure jakin mina asetzeko, presta ezazu informazio hori jasoko duen taula; bertan, ezaugarriak sailkatzeko balio izango duten kategoriak zehaztuko dituzu. Ondoren, zure truke kideari bidaliko diozu taula, posta elektroniko bidez; mezuan
|
azaldu
behar diozu bere buruaren deskribapena egin behar duela, bere ezaugarriak zuk bidalitako taulan idatzi egin behar dituela, kategoria horien arabera, eta, azkenik, deskribapena idatzi behar duela.
|
|
Leku deskribapenak espazio bat nolakoa den
|
azaltzen
du, leku horretako elementuak izendatuz eta horien berri emanez. Baina nola izendatu behar dira elementu horiek?
|
|
Dagoeneko
|
azaldu
dugun bezala, leku baten deskribapena egitean, espazio horretako elementuak modu ordenatu batean izendatu behar dira. Horrekin batera, elementu horien arteko erlazioa ongi adierazi behar da, irakurleak argi irudika dezan nolakoa den deskribatzen ari garen leku hori.
|
|
a) Gelakideei ahoz
|
azalduko
diezu nor den eta nolakoa den zure truke kidea: izaera, zaletasunak, gustuak& Horretarako, idatz ezazu lagunaren deskribapen labur bat; aurrez aurre ezagutzen ez baduzu ere, adierazi nola irudikatzen duzun, unitatean zehar jaso duzun informazioaren arabera.
|
|
Ez ahaztu deskribapena ahoz
|
azalduko
duzula. Ahozko azalpenetan, hitzak zaintzeaz gainera, badaude hainbat alderdi kontuan hartu beharrekoak.
|
|
izakiok, komunikatzeko dugun gaitasunaren bidez, etengabe jarduten dugu informazioa elkarren artean trukatzen: batek galdetu eta besteak erantzun; nik
|
azaldu
eta zuk entzun; zuek kontatu eta guk osatu. Informazioa trukatzea harremanetarako eta elkar ezagutzeko gizakion oinarrizko jarduera da.
|
|
Batzuetan, lehen nekazari gisa
|
azaltzen
da; bestetan lehen errem ntari edo lehen errotari gisa.
|
|
" Ni oso ezkorra naiz, eta akatsa besterik ez dut ikusten". Lehenik adjektiboa erabiltzen du(" ezkorra"), eta, ondoren, hori zertan ikusten den
|
azaltzen
du(" akatsa besterik ez dut ikusten").
|
|
2 Zergatik egin duzu aukera hori? Zure aukeraren zergatia
|
azaltzeko
, erabili hemen proposatzen dizkizugun arrazoiak. Hautatu esanguratsuenak iruditzen zaizkizun hiru, eta osatu honako testu labur hau.
|
|
bildumak ere merezi du horrelakorik. Egin ezazu, beraz sarrera bat, zure bildumaren nondik norakoak
|
azalduz
:
|
|
Hurrengo urratsa
|
azaldu
die orduan irakasleak: " Testuak taldekideon artean trukatuko dituzue.
|
|
Nori ez zaio inoiz lotsa masaila gorrietatik irten? Edota urduritasuna hitz toteletan
|
azaldu
–Testuak irakurtzean, halakoak adierazten dituzten sentimenduak ezkutatu beharrean, adieraztea komeni da, hitzekin, ahotsarekin nahiz gorputzarekin.
|
|
2 Idatzi zenbait esaldi, ukimenaren bidez sentimenduak trukatu izan dituzuneko lau memento esanguratsuenak
|
azalduz
. Horretarako, baliatu fitxan jasotako informazioa; behar izanez gero, osa ezazu.
|
|
Irakurri jatorrizko testuan nola
|
azaltzen
ziren informazioak, eta ziurtatu ondo ulertu dituzula.
|
|
Baina, maiz, arrotzak izateaz gain, arrazoirik gabeak edo zentzugabeak ere iruditzen zaizkio inori besteren kultura eta bizimoduak. Hala ere, gehienetan, badira gauzak diren bezala izateko arrazoi logikoak,
|
azaltzeko
zailak eta ulergaitzak izan arren, edo areago, onartezinak iruditu arren.
|
|
3. " Animaleak" eta" Kultura eta bizimodu bitxiak" testuetan bi kulturek animalien aurrean dituzten edo izan dituzten jokamoldeak
|
azaltzen
dira. Irakasleak emango dizkizue testuok, eta, taldeka jarrita, paragrafoka irakurriko dituzue, ozen eta txandaka.
|
|
B) Testu honetan," Euskal pastela" noiz eta non sortu zen, izena nondik datorkion, zer osagai dituen eta nola prestatzen den
|
azaltzen
da.
|
|
Igorri lagundu diozu 26 jardueran zelten kulturan zuhaitzek duten garrantzia
|
azaltzeko
testuaren eskema osatzen. Oraingoan, sarrera osatzen lagunduko diozu.
|
|
2 Paragrafoan gaiarekin erlazionatutako alderdi bat
|
azaltzen
da.
|
|
orduan, zertarako erabiltzen dira progresio tematikoa bermatzeko baliabideak?
|
Azal
iezaiozu, honako adibide hau erabiliz:
|
|
a) Hitz teknikoaren ondoren, hau da, alegia, kasu, esate baterako, hain zuzen ere, hots& eta horien gisako antolatzailea erabili, koma artean, eta, haren ondoren, hitz teknikoaren esanahia
|
azaldu
.
|
|
Testu batzuetan, aldizkari eta egunkarietako artikuluetan, sarrera bat egon ohi da, testuaren laburpena egiten duena eta alderdirik esanguratsuenak biltzen dituena; testuak
|
azalduko
diguna ulertzen laguntzen du.
|
|
Sortuko den testuaren komunikazio asmoa: Garai bateko arrain saltzaileen lanbidea nolakoa zen
|
azaltzea
|
|
Sortuko den testuaren komunikazio asmoa: Garai bateko arrain saltzaileen lanbidea nolakoa zen
|
azaltzea
|
|
2 Komunikazio asmoa betetzeko, alegia, lanbidea nolakoa zen
|
azaltzeko
, galdera horiei guztiei erantzutea beharrezkoa da, bestela ez baita lanbide hori nolakoa zen argi geratzen.
|
|
Bi kontzeptu horiei buruzko argibideak ematen dituzten testu labur batzuk bildu ditugu hemen. Zein aukeratuko zenukete norbaiti
|
azaldu
bazeniote zer den tradizioa eta zer kultura. Zergatik?
|
|
1 Aukeratu, honako hauetatik, Gure erroak aldizkarirako egokiak diren gaiak, eta
|
azaldu
zure arrazoiak horiek hautatzeko nahiz baztertzeko. Kontuan izan, horretarako, hasierako eskutitzean eta aurreko jarduerako testuetan irakurritakoak.
|
|
Irudi batzuek informazio gehigarria ematen dute, hau da, testuan jasota dagoena osatzeko balio duena: esandakoaren adibidea,
|
azaldutako
kontzeptu baten irudia, prozesu baten irudikatzea& Beste irudi batzuek testuan hitzez esandakoa ulertzen laguntzen dute: eskemak, mapa kontzeptualak
|
|
BAINA, MAIZ, ARROTZAK IZATEAZ GAIN, ARRAZOIRIK GABEAK EDO ZENTZUGABEAK ERE IRUDITZEN ZAIZKIO INORI BE TEREN KULTURA ETA BIZIMODUA. HALA ERE, GEHIENETAN,, BADIRA GAUZAK DIREN BEZALA IZATEKO ARRAZOI LOGIKOAK,
|
AZALTZEKO
ZAILAK ETA ULERGAITZAK IZAN ARREN, EDO AREAGO, ONARTEZINAK IRUDITU ARREN.
|
|
Herriko erretiratuen" Arratseder" elkartearen eskutitza iritsi zaizue. Bertan
|
azaltzen
zaizuenez, lehiaketa bat antolatu nahi dute herriko ikasleentzat. Gutunean eta harekin batera bidalitako dokumentazioan dituzue xehetasunak.
|
|
Talde bakoitzak blogaren deskribapena eta blogaren sarreraedo ongietorri bideoa aurkeztu behar ditu, blogproiektuaren nondik norakoak
|
azalduz
.
|
|
Zer aurkezten den
|
azaldu
behar da, haren izenburua ere adieraziz.
|
|
Aurkezten den hura
|
azaldu
behar da. Dela liburua, dela bloga, dela filma& zergatik eta zertarako sortu zen.
|
|
Aurkezten den horrek zer atal dituen
|
azaldu
behar da.
|
|
Komunikazio asmoaren baitan hautatutako informazio hori era batera edo bestera antolatzen da. Sendabelarren ezaugarriei buruzko informazioa ematen zuen testuak era batera antolatu du informazioa, eta intsusa infusioa egiteko urratsak
|
azaldu
nahi zituenak beste era batera. Eta zuek, nola antolatuko duzue zuen dibulgazio artikulua?
|
|
Zerbaiten ezaugarriak
|
azaldu
nahi direnean, testuaren edukia antolatzeko, deskribapenegitura erabiliko du.
|
|
2 Deskribapen egitura erabiltzen da zerbaiten ezaugarriak
|
azaldu
nahi direnean.
|
|
Deskribapenaren atal bakoitza gehienez hiru lerroko paragrafo batean
|
azaldu
behar da. Ideiak ezin dira modu soltean eman.
|
|
Bideoak hiru helburu bete behar ditu: 1) blog a aurkeztea, batez ere atalak
|
azalduz
; 2) bisitariak erakartzea; 3) bisitariekiko harremana hurbilagokoa eta pertsonalagoa egitea.
|
|
3 Komunikazio asmoa betetzeko, galdera horiei erantzutea nahikoa da. Galdera horiei erantzunda, garbi
|
azalduta
geratzen da nolakoa zen garai bateko arrain saltzaileen lanbidea.
|
|
2 Osa ezazue bi ikuspegien berdintasunak eta desberdintasunak
|
azaltzen
dituen testua, aurreko konparazioan bildu duzuen informazioan oinarrituta. Horretarako, txerta itzazue eskainitako esamoldeak dagozkien hutsuneetan.
|
|
2 Talde txikitan, hautatu bi gertaera eta horiek eragindako ondorio positiboak eta negatiboak aztertu eta
|
azalduko
dituzue. Lehenbizikoa (Udalatx), adibide gisa, egina eskaintzen zaizue.
|
|
2
|
Azal
itzazue gertakari horrek eragin dituen ondorio positiboak(+) eta negatiboak().
|
|
Ohartuko zineten maiz hain ulergarriak ez diren hitz ugari erabiltzen direla eguraldi iragarpenak
|
azaltzean
.
|
|
1 Bikoteka, saia zaitezte bata besteari aurreko iragarpen horiek ulertzeko moduan
|
azaltzen
. Hemen duzuen hiztegitxoa baliagarria izango zaizue hainbat kontzeptu argitzeko.
|
|
3 Aztertu duzuen kasua gelakideei
|
azaldu
behar diezue: bai zer agertzen den bai zuen iritzia.
|
|
2 Azter itzazu bildu dituzun ezaugarriak eta
|
azal
ezazu hautatu zenuen herriari ikusten dizkiozun alderdi positiboak eta negatiboak. Eredu gisa, Buenos Aireseko adibidea eskaintzen dizugu.
|
|
Bi argazki hauek Lasartekoak dira. Behatu biei, eta
|
azal
ezazu zer gertatu den.
|
|
1 Biomen ezaugarriak jasotzeko, zortzi taldetan (bioma bakoitzeko talde bat) bilduko zarete, eta Infoguneko (Ekigunean daukazue esteka) klimei eta biomei buruzko artikuluetatik nahiz irakasleak bideratuko dizkizuen materialetatik informazioa lortuko duzue, eta bioma bakoitza
|
azaltzeko
aurkezpen bat osatuko.
|
|
2 Aurkezpena gelakideei ahoz
|
azalduko
diezue; beraz, ongi prestatu zer eta nola azaldu. Horretarako, baliagarriak izango zaizkizue honako iradokizun hauek.
|
|
2 Aurkezpena gelakideei ahoz azalduko diezue; beraz, ongi prestatu zer eta nola
|
azaldu
. Horretarako, baliagarriak izango zaizkizue honako iradokizun hauek.
|
|
Edukia. Ahoz
|
azalduko
duzuen eduki esanguratsua prestatu behar duzue, egindako aurkezpenean oinarrituta.
|
|
Ez egin diapositiben irakurketa soila, mezu esanguratsuenak
|
azaldu
.
|
|
Zuen gelakideak ulertzeko moduan
|
azaldu
.
|
|
1 Talde handian, adibideetan gizakion beharrak asetzeak sortzen dituen ondorio batzuk aztertuko dituzue. Hasteko,
|
azal
ezazu argazkiak zer iradokitzen dizuen.
|
|
" Eskertuko genizueke lau arkeopuzzle erabiliz (Paleolitokoa, Neolitokoa, Metal Arokoa eta Antzinarokoa), aro horietako bizimodua era erakargarrian ikasleei ahoz
|
azalduko
bazeniete."
|
|
Horretarako, arkeopuzzleen aurrealdean, guk bidaliko dizuegun garaiko irudi bat agertuko da. Atzealdean, aldiz, irudietan
|
azaltzen
diren sei objekturen garaien eta funtzioen deskribapen fitxak erantsiko dituzue. Dena amaitutakoan, txikiei adierazi diezue informazio hori guztia ahozko azalpenean.
|
|
a)
|
Azaldu
elkarri lehen puntuko a, b eta c ataletan talde bakoitzak egindakoa, eta beharrezkoa balitz, egokitu. Desberdintasun handiak al daude taldeen artean?
|
|
b)
|
Azaldu
batak besteari hipotesien atalean idatzitakoa. Ondorio beretara iritsi al zarete?
|
|
a) Lehen zeregina objektuen fitxa osatzea denez, irakasleak puzzleen eszenetan
|
azaltzen
diren 24 objektuen irudiak banatuko dizkizue, ikasle bakoitzari bana.
|
|
a) Testuak
|
azaltzen
al ditu eskatutako puntu guztiak?
|
|
a) Testuak
|
azaltzen
al ditu eskatutako puntu guztiak?
|
|
Seiko taldea berriz bildu eta
|
azaldu
elkarri laburpena.
|
|
Kaixo, nik &.. ri buruz dudan informazioa
|
azaldu
nahi dizuet. Lehenengo&. arloari buruz arituko naiz, gero., eta bukatzeko
|
|
Talde bakoitzak dagokion zibilizazioaren ezaugarri nagusiak
|
azalduko
ditu, egindako denbora lerroa aurrean duela.
|
|
Aztertu zer
|
azaldu
behar duzuen orokorrean, eta baita bakoitzak zer azalduko duen ere, eta, beharrezkoa irudituz gero, prestatu giltza hitzen esanahia.
|
|
Aztertu zer azaldu behar duzuen orokorrean, eta baita bakoitzak zer
|
azalduko
duen ere, eta, beharrezkoa irudituz gero, prestatu giltza hitzen esanahia.
|
|
3
|
Azaldu
paragrafo labur batean nola bizi ziren haurrak Antzinaroan Egipton edo Txinan.
|
|
a) Testuak
|
azaltzen
al ditu eskatutako puntu guztiak?
|
|
3 Idatz ezazue zuen balioespena eta
|
azaldu
arrazoiak, emandako erantzunetan eta ereduan oinarrituta.
|
|
3 Idatz ezazue zuen balioespena eta
|
azaldu
arrazoiak, emandako erantzunetan eta ereduan oinarrituta.
|
|
3 Horrez gain, badira Ötziren heriotzaren inguruan
|
azalduko
dizkizuegun hainbat arrasto misteriotsu. Eztabaida ezazue zuen artean, ea azalpenen bat aurkitzen diozuen.
|
|
3 Idatz ezazue zuen balioespena eta
|
azaldu
arrazoiak, emandako erantzunetan eta ereduan oinarrituta.
|
|
3 Idatz ezazue zuen balioespena eta
|
azaldu
arrazoiak, emandako erantzunetan eta ereduan oinarrituta.
|
|
2 Egin ezazu zure objektuari buruzko balioespen testua, aurreko erantzunetan oinarrituz eta arrazoiak
|
azalduz
. Erants ezazu bigarren atalaren amaieran (37 jarduera) osatutako katalogazio fitxan.
|
|
1 Baserrian lanean ari den arkeologo bati egindako elkarrizketa entzuteko aukera izan duzue irratian, eta esandakoak interesgarriak iruditu zaizkizu aitona amonei egoera
|
azaltzeko
. Idatz iezaiezu aitona amonei aztarnen aurkikuntzari buruzko zure balioespen arrazoitua (gutxienez bi arrazoi emanez) eta ondarea babesteko eskaera, zuk gai horri buruz dituzun ezagutzetan eta arkeologoak esandakoetan oinarrituta.
|
|
Idazten dizuet
|
azaltzeko
zuen baserrian aurkitu diren markak garrantzia
|
|
Informazioa biltzen eta
|
azaltzen
|
|
a) Jaitsi aurreko orrialdeko irudiak zure ordenagailura, Ekiguneko esteka erabilita. Sagua artxiboaren izenaren gainean jarrita, irudien ezaugarriak
|
azalduko
zaizkizu. Bete honako taula hau, datu horietan oinarritu eta ereduari jarraituta.
|
|
Google bilatzailea erabiliz, Irudiak atalean sartuta, bilaketa laukitxoan argazki kamera bat ikusiko duzu. Klikatu, eta
|
azaltzen
zaigun laukian, Kargatu irudia aukeratuko dugu. Aztertu nahi dugun irudia igoko dugu Arakatu erabiliz, edo bertara arrastatuz, eta bilatzaileak irudiari buruzko informazioa emango digu.
|
|
Informazioa biltzen eta
|
azaltzen
105
|
|
Jolas horren bitartez, posible izango da geroxeago landuko ditugun hainbat kontzeptu azaleratzea. Irakasleak lagunduko dizue taldeak antolatzen eta materiala eskuratzen.1 Ikus ezazue irakasleak aurkeztuko dizuen bideo animazioa, jolasaren nondik norakoak
|
azalduko
dizkizue eta. Ea nola moldatzen zareten aurkezten zaizuen erronkaren aurrean! 2 Jolasa egiten aritu zareten garaian gertatutakoei buruzko hausnarketa egingo duzue, lehenbizi bakarka eta, ondoren, hiruzpalau kidetako talde txikietan.
|
|
Ohartu bazara, tiket horretan BEZ kontzeptua maiz
|
azaltzen
da. Lehen aipatu dugunez, BEZa
|
|
Etxera iristen diren fakturak (ura, elektrizitatea, gasa, telefonoa, etab.) horniduren ordainagiriak dira. Iturginak gure etxean egindako konponketaren zenbatekoa
|
azaltzeko
erabiltzen duena faktura da.
|
|
BEZarentzat esplikatutako prozeduran oinarrituta, zenbatekoa da emakumezko prakei% 30eko beherapena aplikatu ondorengo azken prezioa? Arrazoitu erantzuna egindako urratsak
|
azalduz
.
|
|
Konturatuko zinenez, zenbaki horren deskonposaketa faktorialean 2 zenbaki lehena, behin baino gehiagotan
|
azaldu
da. Horrelakoetan
|
|
Zein dira urrats edo ekintza horiek? Osa ezazu laginaren kalkuluari dagokion orientaziooinarria, aurretik aipatutako bi azpi kategoria horien ekintzak bertan
|
azalduz
.
|
|
Argi dago estatistika bizitzako alor guztietan
|
azaltzen
dela eta horietan guztietan zeresan handia duela. Ikerketa ororen zati oso garrantzitsua da, edozein emaitzari behar duen zilegitasuna emateko ezinbestekoa baita oinarri estatistiko sendoak erabiltzea eta datuen azterketa sakona egitea.
|
|
Zeinen eraginkorrak diren grafikoak informazio estatistikoa adierazteko! Eguneroko bizitzako hainbat eta hainbat egoeratan
|
azaltzen
dira
|
|
EGOERAREN AZALPENA:
|
Azaltzen
dut sarreraren ondoren, eskaeraren arrazoia adierazten da, bat baino gehiago baleude, banatuta edo zenbakituta.
|
|
|
AZALTZEN
DUT
|
|
Oro har, aldagai estatistiko baten datuak ordenatzeko eta honen balioak aztertzeko, hainbat zutabez osatutako taulak erabiltzen dira. Aldagaiaren balio bakoitza zenbat aldiz errepikatzen den
|
azaltzen
duen taula, maiztasun taula da.
|
|
a) Erabil al daiteke aurreko atalean lortutako araua?
|
Azaldu
zuen erantzuna adibideen bidez.
|
|
5 Gai naiz lagun bati
|
azaltzeko
edo irakasteko.
|
|
1 Edukia argi
|
azaltzen
duten erantzunak baliatzen edo bideratzen ditu.
|
|
Aurreko atalean
|
azaldu
duzu unibertsoari buruz zure jakin mina eta egin dituzu ikerketa galdera egoki (pertinente) ugari. Baina, gehiago sakontze aldera, badakizu nola sortu eta hedatu zen unibertsoa?
|
|
Udazkeneko zeruan
|
azaltzen
diren konstelazioak eta izar nagusiak identifikatzen saiatuko zara, eta, horretarako, zuzeneko behaketa egin baino lehen, oso lagungarria izango zaizu udazkeneko hilabeteetako zeruko mapen irudiak aztertzea.
|