Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 336

2000
‎Ipuin sortari buruzko kazetari oharrei begiratuz, aldiz, Joxean Muñoz(" Ifar aldeko orduak", Habe, 1990, 177 alea, 29 or.) bere erreseinan, hamar ipuinok euren dibertsitatearen azpitik zer duten komunik bilatzen saiatzen da, eta bere ustez, batasun hori euren mamian, giro minberaz," lekuz beste egin beharra" z mintzatzen da egilea: " Norberaren sorterritik, etxetik eta haurtzarotik, senide, adiskide eta burkideengandik edo norberaren baitatik lekuz beste egin beharra edo egin behar izana darabilte airean ipar aldeko ipuin hauek . Aitzakiaz, gaiez, garaiz eta lekuz arras desberdin izan arren, giroan, irakurlearengan utzi duten gogo giroan badute batasuna."
‎Zalantzarik gabe marinela aipatu ditugun idazle eta kritikoekin bat etorri beharra dago nabigatzailea edo itsasoratzen den, nahiz abiatzen den bidaiaren sinboloa da Sarrionandiaren poemagintzan nahiz narraziotan iraupen luzeenekoa eta nabardura gehien eskaintzen dituena, haren mundu ikuskerari buruz. Alde horretatik narrazio hauek bere aurreko eta ondoko idazlan poetikoekin dute zerikusi nabarmena: Ithakara iristear dagoela, etengabe bidaiatzea hobe duela erabakitzen duen Ulisses dugu Izuen gordelekuetan barrena liburukoa, Itaka beti gogoan duelarik, helburua hara iristea izanik ere, harantzako bidaian presarik ez duena, bidaia bera izango baita aberasgarria.
‎Argiako artikulugilearen ustez, liburu hau fabulak maite dituenarentzat egina da, eta alegiekin batera ateraldiak ere ugari dira, nahiz eta iritzi emaileak azken hauek liburuaren alderdirik ahulena osatzen dutela uste duen: " ateraldiok umore gutxiko grazia baino haragoko deus ez dutelako." (63 or.)
‎Hogeita zortzi gutun hauek ipuinak, eguneroko gertakizunak, burutapenak, gustuko liburu eta filmeei buruzko iritziak eta gogoeta hainbat biltzen dituzte. Batzuk poesiaz beteak daude, beste batzuk prosaikoagoak dira, baina maitasun sentimendua darie gehienei, herrimina eta nostalgia.
‎Egileak zati, mezu eta tankera ezberdineko testu hauek eskaintzen dizkio irakurleari baina erdiesanean, edo" gehiesan" modura, irakurlea bera izan dadin benetako gogoeta egiten duena.
‎Izenburua kartzela aldi horretan eskuartean darabilen Shakespeareren Hamleten esaera baten zatia da: " Intxaur azal baten barruan ere espazio amaigabeen erregetzat nengoke, amets goibel hauek ez banitu" erantzuten du lagunak esaten dionean Danimarkari kartzela deritzola bere asmoak soberazkoak direlako. Barrena goibel ez baleuka, ez luke espazio handiaren beharrik eroso egoteko.
‎Kritiko batek baino gehiagok esan izan du zerikusirik baduela autore honek duen arrakastan bere nortasun ez literarioak ere. Nolanahi ere, irakurle arruntarentzat Sarrionandiaren narrazio hauek beste gabeko erakargarritasuna dute, mundu fantastikoak sortzen ditu ipuinetako batzuetan, leiendazkoak sarritan, sirenak eta marinel zahar madarikatuak daude, eta desertuak, printzesak, gazteluak eta geltokiak neskatxa eder bakartiek habitatzen dituzte. Guztia ere, gainera, estilo narratibo poetikoaz eta dotoreaz emanik.
‎Hamairu istorio labur dira eta ipuin bakoitzaren hasieran itzultzaileak egileen eta obren iruzkin eta aipamenak egiten ditu. Poesian bezala, narratiban ere Sarrionandiarengan Jon Miranderen eragina nabaritu genezake, aurrerago aipatuko ditugun bere lehenengo bi ipuinen estiloan eta taxuan ez ezik, umore beltzeko narrazio hauek itzultzeari ekin ziolako, zuberotarrak hasitako arloari jarraipena emanez. Bestalde, umore beltzeko ipuinen arloan badira zenbait adibide Sarrionandiaren ipuin originalen artean ere esate baterako," Ukabilka" ipuina Ifarraldeko orduak liburuan (1987).
‎Saio, saiakera eta literatur entsegu materialez osaturiko liburu hauen artean aipatzen dira honako liburu hauek : Ni ez naiz hemengoa (1985), Marginalia, edo Ez gara gure baitakoak (1989), Izeba Mariasunen ipuinak (1989), Ainhoari gutunak (1990) eta Hitzen ondoeza (1997).
‎Eraginei dagokienez, J. Kortazarrek Joseba Sarrionandiaren lehen poema hauek sentimentalismoarekin eta erromantizismoarekin zerikusia dutela deritzo, Ezra Pound eta Yeats poeten obrarekin lotzen du. (139 or.) Liburuaren kontzepzioa anbiziotsua dela esaten du, aberatsa dela, baina metaliteratura egitearen ondoriozko" liburuen hoztasuna" ere egozten dio.
‎Tonuari dagokionez berriz, Sarrionandiaren liburu honetako poemak aurrekoetakoak bezala, modernismoaren hizketaz sortuak direla diosku Kortazarrek," bizikizun pertsonalez bilbatuak eta errealismoz osatuak" (Lurra eta Luma, 106 or.). Oraingo poema hauek Bertold Brecht-en poesia gogoratzera eraman dute, gertakizun objektibo baten narrazioa da korapiloa sarritan eta eszenaren zentzuaren eta barne kontraesanen inguruko hausnarketa hari nagusia.
‎lehena, amaren papera betetzen duen narratzaile autodiegetikoa; bigarrena, amamaren papera betetzen duen narratzaile metadiegetikoa, bizkaieraz mintzo dena eta bere esanak letra etzanez azpimarratuz bereizten dituenak. Narratzaile intradiegetiko hauek , bestalde, narratarioari zuzenean mintzatzen zaizkio. Narratario hori ama modura irudikatu dugun narratzaile autodiegetikoaren semea edo alaba litzateke.
‎Honela, denbora aldaketa (narrazioaren iragana eta oraina) nahiz narrazio aldaketa azpimarra ditzake. Hots, narratzailearen zehaztasun honen bidez, iragan eta orainaldia, bi plano ezberdin hauek erabat bereiztea erdiesten du.
‎Emakume gazte honek ere, aspaldiko bere maitaleak bezala, Axun du izena. Honela, bi emakume hauek senideak direla ohartuko da, eta Axun iraganeko maitearen lekua betetzen joango da. Istorioa aurrera joan ahala, gertatu behar dena berehala igarri egiten da, izan ere, Udazkena eleberrian bezala, ez dago ezustekorik.
‎Edozein modutan ere, errealismo handiz irudikatzen dizkigu harreman hauek . " Beti ere Karlos Gorrindoren ikuspegi zorrotz eta pertsonaletik miatua." (Erauskin:
‎Gogoetetan oinarrituriko narrazioetan ohikoa den bezala, denboran atzera egiteak ugariak dira, batez ere, bere nerabezaroko zenbait pasarteren berri ematean. Kanpo analepsi hauek pertsonaiaren izaera ezagutzen laguntzen digute. Are gehiago, oroitzapen hauek antolatuz eta interpretatuz pertsonaiak berak bere burua ezagutzeko bideari ekiten dio.
‎Kanpo analepsi hauek pertsonaiaren izaera ezagutzen laguntzen digute. Are gehiago, oroitzapen hauek antolatuz eta interpretatuz pertsonaiak berak bere burua ezagutzeko bideari ekiten dio. Bestalde, denboraren jarraikortasun ezak askotan jada aipaturiko zenbait pasarteren errepikapena dakar.
‎Luis Mari Mujikak honako iritzia du errepikapen hauei dagokienez: " Orri batzuetan idazkeraren joera errepikakor eta gogoetatsuak asperrera jotzen du, baina makur hori oso errealista edo akzioz oso betea ez den edozein narraziori gerta dakioke." (Egan 50) Haatik, errepikapen hauek , askotan jazo dena irudikatzen laguntzen digute, eta errepikatzen den egoera hori ez du beti efektu bera sortarazten: izan ere, testuaren leku ezberdinetan egoteak sentsazio ezberdinak dakartza, batetik bestera dugun informazioa aldatuz baitoa:
‎Donostiarraren aburuz, honako hauek dira liburuan jorratzen diren gai nagusiak: batetik," Evak Paradisuan sugearekin izandako pasadizoari egiten dio erreferentzia izenburuak, erruaren eta zigorraren figurak baititu eleberriak ardatz nagusitzat"; bestetik," gizakion arteko komunikazioarena, gizakion arteko erlazioak eta hor sortzen diren ulertu eta ezin ulertuak" (Egunkaria XII).
‎Bestalde, Oñederrak honako beste gai hauek jorratu nahi izan zituela ere aipatu zuen:
‎beneditarren eskola maisua den Joan heresiagatik bota egiten dute. Hemendik aurrera mendeku goseak bideratuko ditu Joanen ekintzak, eta hauek egin izana, bestalde, bere bizitzaren bidea zehaztuko dute. Mendekua liburuko sentimendurik errepikatuena izango da.
‎Guk geuk, preso eta pertsona gisa, bizipenak eta giroak birsortuz, gure inguru hurbilaren isla dira kontakizun hauek : txapeo egoerak, lagun elkartzeak espetxeetan, barruko bizigiroa, barru kanpo arteko loturak, etxeko artekoekin, eta abar.
‎Zer gerta ere liburua, ostera, luzera ezberdineko hamabost ipuinek osatzen dute. Ipuin hauek batez ere gai jakin batzuen inguruan hezurmamiturik daude: bere lehen ipuin bildumaren ildotik jarraituz, etsipena, heriotza, ezinegona, inguruarekiko gatazka,...
‎Fikziozko kontakizunak dira, aurreko bildumaren antzera, gehienetan amaierak ustekabeak izanik. Ipuin hauek gai aldetik harilkaturik egoteaz gain, bada denak lotzen dituen beste ezaugarri bat ere. Izan ere, bildumaren lehen eta azken ipuinek Berardo liburuzainaren istorioa kontatzen digute:
‎Juan Luis Zabalak ere" batzuetan Kafkarengandik gertu, bestetan Borgesen bidetik" doala aipatzen du. (Egunkaria XI) Bestalde, bi ezaugarri hauek azpimarratu zituen: " irudimen agortezina eta irakurlea giza-izaeraren alderdirik laiotzenetan barneratzeko erraztasuna." (Egunkaria XI)
‎Zer gerta ere bildumari jarraiki, hauek ere ipuin labur eta zorrotzak dira. Hemen ere," gehientsuenetan amaierako ezustearen laztasunak ematen die ipuinoi irakurlearen barruak astindu, zartatu eta asaldatzeko indarra." (Egunkaria VII) Are gehiago, bilduma honetan ere Berardok idatziriko ipuinak eskaintzen zaizkigu.
‎batetik, ipuin guztiak Izurkiz herrian kokatzen dira; bestetik, pertsonaiek ipuin batetik bestera salto egiten dute. Javier Rojok dioen bezala," narrazio hauek elkarrekiko erreferentziaz beterik daudelarik, elkar osatzen dute, azkenean ia ia nobela bat burutuz." (El Correo IV) Etengabeko erreferentzia hauez gain, giro jakin batek harilkatzen ditu liburu honetako narrazioak: " hegoaldea, trenbidea, ibaia, basamortua... dira giro horren osagarriak." (Argia 1561) Bada narrazioak uztartzen dituen beste elementu bat ere:
‎Narrazioan tartekaturik hamabi poema ere aurki ditzakegu. Poema hauek narrazioen osagarri dira, hauekin lotura estua baitute;" metafora iradogarriak gustatzen zaizkit, eta kasu honetan narrazioak poema ulertzen laguntzen du." (Argia 1561)
‎Honela, askotan hiru denborak, iragana, oraina eta etorkizuna bat eginda aurkezten zaizkigu. Hiru denbora hauek lotzeko modu bakarra oroitzapenak eta ametsak direnez, hauei etengabeko erreferentzia egiten zaie. Oroitzapenen garrantzia Javier Rojok ere aipatu zuen:
‎Canoren aburuz," batasun handiko liburua egin digu oraingoan, bai gaiaren aldetik bai formalki barne hari askorekin jositako hiriaren fresko zabal bezain ederra." (Jakin 101) Batasun hori" batak besteari deitzen dion ipuin kateatuz osaturik daudelako" (Jakin 101) lortu du. Izan ere, narrazio hauek gerra zibila bukatu eta gaur arte hiriak jasan duen aldaketaren lekukotza eskaintzen digute. Honela," Gasteizko postale ezagunak dira batzuk, giro underground ezezagunago batekoak beste batzuk" (Jakin 101).
‎Narrazioaren egituraketari dagokionez, ipuin guztietan bi plano ageri direla aipagarria da. Batzuetan, bi plano hauek leku aldaketaren araberakoak dira; beste batzuetan, garaiaren aldaketaren araberakoak. Kronologia nahiz topologia darabil hauek azpimarratzeko.
‎Batzuetan, bi plano hauek leku aldaketaren araberakoak dira; beste batzuetan, garaiaren aldaketaren araberakoak. Kronologia nahiz topologia darabil hauek azpimarratzeko.
‎etsipena, maitasuna, desioen ezintasuna, itxaropena,... Izan ere, gaueko giroaren bidez," iluntasunaren baitan gordetzen den pasioa ageri da liburuko orrialde guztietan." (Egunkaria) Gaueko amets honetan, alkoholaren zorabioaren eraginez, hilak eta biziak batera agertuko dira. Izan ere, bizitzaren mozkorralditzat har genitzake ipuin hauek , gaueko ametsen mundua irudikatzeko erabilia. Xede honekin, askotan gaueko harremanen berri ematen zaigu.
‎230 gaueroko aurkituko ditugu liburu honetan. Gaueroko hauek gogoeta moduko ipuin laburrak dira. Testu batetik bestera ez dugu loturarik aurkituko.
‎Honen izenburuak erakusten duen bezala, ipuin hauetan guztietan bizitzaren pusketak erakusten zaizkigu. Pusketa hauek osagarriak direla esan genezake, guztiek bizitzaren ikuspegi bat adierazten baitute. Ipuin guztietan pertsonaia baten bizimodu arrunteko egoera arrunta aurkezten zaigu.
‎Laura kanpoan da (1999) deituriko bigarren ipuin bilduma honetan bi ipuin argitaratu ditu. Ipuin hauek aurreko bildumaren jarraipentzat har daitezke, ildo beretik baitoaz: eguneroko bizimoduko egoera arruntak dira aurkezten zaizkigunak.
‎eskaintza zabala eta aberatsa. Adimen eta irudimenez osaturiko narrazio laburren aurrean aurkitzen gara, honela, bi hauek garatzeko aukera ezin hobea eskaintzen zaigu. Canok ikusi ez dituen hiri horiek irudimenaren bidez bereganatu eta ezagutzen ditu.
‎Gure aburuz, honako hauek dira ipuinotan behin eta berriro errepikatzen diren gaiak: etsipena, ezustea, misterioa, absurdua, eromena, oroitzapenak,...
‎Haatik, gehienak ipuin oso laburrak dira, egoera jakin bat edo sentsazio jakin bat irudikatzen dutenak. Bi orrialde edo orrialde bakarreko ipuin hauek gaur egun hedatzen ari den ipuin laburren ildoari jarraitzen diote. Hona hemen Cilleroren narrazioetan aurki daitezkeen ipuin mota hauetako zenbait ezaugarri:
‎Izenburuak berak iradokitzen duen legez, zinearen erreferentziak etengabeak dira: Casablanca, Hamlet,... baina, filme askoren aipamenak egitean ere, hauek ere desitxuratuko ditu, kontrastearen bidez sentsazio ezberdinak iradokiz, eta gogoetara bultzatuz. Izan ere, batzuetan gauzak zuzenki adierazteko joera nabaria den arren, beste zenbaitetan iradoki besterik ez dira egiten.
‎Batzuen iritziz, ipuinak bata bestearekin kateatzea izan ohi da bilduma baten lorpenetariko bat. Hona hemen Mendiguren Elizegiren adierazpen hauek :
‎Cid ek dioen bezala, musika, pintura, literatura eta zinemaz baliatu da narrazio hauek osatzeko orduan. Genero mota ezberdin ugari darabiltza:
‎Pertsonaia hauek biziki desiratzen duten pertsonaiak direla aipatu dugu: hots, errealitatea eta desioa nahastera iristen direnak.
‎Arantxa Iturbe eta Jasone Osororen ipuinetan ez bezala, Montoiak harreman hauek Euskal Herrian kokatu ditu: Irun, Gasteiz, Bilbo,...
‎Sakontasun psikologikoa bere obran gero eta handiagoa den bezala, bere lanean badago gero eta lortuago dagoen beste sakontasun mota bat ere, estilistikoa edo dei dezakeguna. Ipuin hauek mundu literario koherentea eskaintzen digute, eta estilo finkaketa batez horniturik. (Egunkaria I)
‎Liburu honetan hamaika ipuinez osaturiko bilduma osatu du. Ipuin hauek estiloari eta gaiari dagokionez estuki lotuta daude. Gaiari begiratuz, ipuinok maitasunaren zein bikoteen harremanen inguruko istorioak direla ikus daiteke.
‎Ikuspuntuari dagokionez, ipuin gehienetan pertsonaiek lehen pertsonan hitz egiten digute. Gainera, pertsonaia hauek bere barne sentimenduetan murgilduko gaituzte, bere zalantzak, beldurrak, itxaropenak, desirak,... adieraziz.
‎Dena dela, aniztasuna da ipuin bilduma honen ezaugarri aipagarriena. Pergolako iruzkinean honako ezaugarri hauek aipatu genituen estiloaz jardutean:
‎Lehen eldarnio honetako ipuin gehienak Euskal Herrian kokaturik daude, eta honako giro hauek aurkezten zaizkigu: gerra edo gerra osteko giroa, industrializazioa, aurrerapena, ohiturak, Ameriketarako emigrazioa.
‎Istorio hauek ikuspuntu ezberdinak azalduz kontatzen dizkigu: " Irakurleari erakutsi nahi nion edozein istoriok ikuspuntu bat baino gehiago duela, literaturan, batez ere." (Elizondo, Edurne:
‎Biziki desiratzeak errealitatea eta desioa nahastera eramango ditu, Jasone Osororen pertsonaien antzera. Honela, fantasiazko mundu batean bizi dira pertsonaia hauek , desioak ez lortzearen beldurrak sorturikoa.
‎Desioen hiri honek, bestalde, ez du kokaleku finkorik. Hau da, bi narrazio hauek ez dira leku jakin batean kokatzen. Hiri edo herri konkretu batzuen izenak aipatzen diren arren (Bartzelona,...), desiraren inguruko gorabehera nagusienak non gertatzen diren ez da zehazten.
‎Lehenengo ataleko ipuinetan, argazkiek leku berezia dute: hauek oroitzapenak gogora ekartzeaz gain, pertsonaia ezberdinak uztartzeko lokarria baitira. Bestalde, ipuin hauetan bidaia ezberdinak kontatzen zaizkigu, hauetan guztietan pertsonaiek beldurrak, izuak, istripuak, iragana, ilusio txikiak, zalantzak... bidai lagun izanik.
‎Beraz, aipatu bezala itsas giroaz gain, gaiek ere kateatzen dituzte ipuinok. Bere aurreko narrazioetan jada zeharka aipatzen ziren hauek narrazio hauen ardatzak izango dira. Beraz, bi hauek izango dira luzera ezberdineko sei ipuin hauen hari nagusiak:
‎Bere aurreko narrazioetan jada zeharka aipatzen ziren hauek narrazio hauen ardatzak izango dira. Beraz, bi hauek izango dira luzera ezberdineko sei ipuin hauen hari nagusiak: herioaren eta desiraren zantzuak nonnahi ikusi ahal izango ditugu, hots, eros eta thanatosen zantzuak.
‎Besteak beste, ipuin hauetan bidaiak, pertsonen arteko harremanak, zoriontasunaren bilaketa... aurkeztu dizkigu. Nahiz eta sei narrazio hauek gai beraren inguruan harilkatu dituen, ezaugarri ezberdinekoak dira. Hala ere, Javier Rojok aipatzen duen bezala badute beste ezaugarri komun bat ere:
‎Idazle laudiarraren lehen ipuin bilduman bere itsasoarekiko atxikimendua agerian geratzen da. Izan ere, Haize kontra ipuinbilduma osatzen duten bederatzi ipuinak autonomoak diren arren, bada hauek uztartzen dituen pertsonaia bat: itsasoa.
‎hainbat klasiko eta Joseba Sarrionandia, besteak beste; bestetik, Joseph Conrad, Henry Melville eta Salgari bezalako lan ugari irakurri ditu. Bestalde, itsasoarekin harreman esturik ez duten honako idazle hauek ere atsegin dituela aitortu zuen:
‎Bidaiak alde batera utzi eta Montoiaren antzera Gasteiz aldean kokatu ditu Arretxek honako bi ipuin bilduma hauek : Ostegunak (1997) eta Ostiralak (1999).
‎Ostegunak (1997) eta Ostiralak (1999). Trilogia baten lehen bi aleak ditugu hauek .
‎Bi bilduma hauen arteko harreman eta loturari buruzko adierazpen hauek jasotzea egokia iruditu zaigu:
‎Idaztankerari dagokionez, hizkera zuzena eta erraza aukeratu du pasarte zoro hauek sortzeko. Garako iruzkingilearen aburuz," askotan zuzenegia, eta horrek dakarren ankertasuna" (Gara II) azpimarratzekoa da.
‎Arretxeren liburu hauek merkatuan arrakasta handia izan dute, eta arrakasta hori lortzearen arrazoiak honakoak izan daitezke, besteak beste:
‎Bi istorio hauek kontatzeko bi plano ezberdin erabiltzen ditu: batean 1930eko gertaeraren berri ematen digu; bestean, 1960ko gertaerak kontatzen ditu:
‎Beraz, ikuspuntu ezberdinak darabiltza bi plano hauek bereizteko: 1930eko gertaeren berri narratzaile estradiegetiko batek emango digu; 1960koez, ostera, narratzaile autodiegetiko batek.
‎Haatik, hasieran bereizturik aurkezten zaizkigun bi istorio hauek , narrazioak aurrera egin ahala, espazioan eta denboran gerturatuz joango dira. Eta hurbilketa hau azaleko nahiz sakoneko alderdietan suma daiteke.
‎Are gehiago, pertsonaiak berak elkarrizketen bidez aurkezten zaizkigu, eta hauei buruz dakigun apurra elkarrizketa hauetatik jasotzen dugu. Gainera, elkarrizketa hauek zeharkako estilo librearen bidez txertatzen ditu kontakizunean. Era honetan, elkarrizketek narrazioaren pisu nagusia bereganatzen dute, narrazioa bera bilbatzen baitute.
‎Geroago, Tuparen seme alabak (1996) deituriko kronika liburua argitaratu zuen. Hala ere, hauek eleberriak ez direnez, lan honen helburutik kanpo geratzen dira. Kronika liburu hauekin batera, bere joerari jarraiki bidaiak hizpide dituzten eleberriak ere idatzi ditu.
‎" Honela, partitzeko orduan liburu osoaren haria zena ez da azkenean kristal zati hautsi bat baino, ispilua eratzen duten kristal zati guztien arteko bat." (Egunkaria) Egileak berak dioskun bezala," Hasieran, beharbada, errealagoa, sinesgarriagoa da kontakizuna, baina apurka apurka gero eta gauza eta pertsonaia bitxiagoak hasten dira agertzen." (Egunkaria XII) Ondorioz, bigarren zatian aurrera egin ahala, eleberrian hiru plano ezberdin azaltzen zaizkigula ikusi ahal izango dugu. Hiru plano hauek bigarren zatiko lehen atalean egiten dute bat. Are gehiago, plano bakoitzean gainerako planoen hainbat elementuri erreferentzia egiten zaie, plano ezberdinen arteko lotura estutuz.
‎Beraz, honako bi plano hauek bereiz daitezke eleberri honetan: batetik, herri ustez ezagun batera iritsi den bidaztiaren planoa:
‎Halaber, askotan une berean gertaturiko ekintza bat birritan kontatzen digu, baina, ikuspegi ezberdin batez (beste pertsonaia ezberdin baten ikuspegiaren arabera). Ondorioz, irakurleak antolatu behar ditu denborari dagokionez nahasturik doazen pasarte hauek . Bestalde, askotan kontatzen ez denak ere garrantzi berezia bereganatzen du:
‎Zabala da oso alorra. Mutur batean mitologiako kontakizunei buruzkoak leudeke, Cyrano de Bergerac, edo Gulliverren abenturak adibidez; hauek ez dute oinarri zientifikorik. Beste muturrean, berriz, koka daitezke oso istorio zientifikoak, Julio Vernek idazten zituenak kasu.
‎Beste muturrean, berriz, koka daitezke oso istorio zientifikoak, Julio Vernek idazten zituenak kasu. Laburbilduz, niretzako hauek dira eleberrigintza honen ezaugarri nabarmenak: alegiazko mundu batez aritu arren, mundu horren oinarrietan bada beti zientziarekin zerikusia duen zerbait.
‎Eguneroko bizitzako harremanetako gertaerei irudimena erantsi die: batzuetan, gertaera hauek pertsonaien obsesio bilakatuko ditu. Izan ere, kontakizun labur hauek gizon emakumeen arteko harremanen ikuspegi berezia eskaintzen dute:
‎batzuetan, gertaera hauek pertsonaien obsesio bilakatuko ditu. Izan ere, kontakizun labur hauek gizon emakumeen arteko harremanen ikuspegi berezia eskaintzen dute: bikoteen arteko adar-jotzeak, gaizki ulertuak, jelosiak, gorrotoa, maitasuna, adiskidetasuna Askotan harreman horiek pertsonaien ilusio iturri bakarra izango dira.
‎Gizon emakumezkoen arteko harreman hauetan telefono nahiz eskutitzek leku berezia betetzen dute, sarritan hauek baitira harremanetarako tresna: hau da pertsonaien arteko lotura tresna.
‎Estiloari dagokionez, ipuin motz, arin eta irakurterrazak dira: estilo bizia, zuzena eta freskoa aukeratu du istorio hauek josteko. Honela mintzatzen da Lertxundi Iturberen idaztankera aipatzean:
‎Bestalde, kontakizun hauek badute umore ukiturik. Muruaga bigarren liburuari buruz ari delarik honakoa diosku:
‎Pertsonaiei dagokionez, Lutxo Egiaren hitz hauek jaso ditugu:
‎bertan, borroka armatua utzi aurretik sator modura lanean zebilen bat hiltzeko erabakia nola hartu zuen kontatzen zaigu. Beraz, plano bat bestearen barruan txerta badezakegu ere, bi plano ezberdin hauek zeharo bereizirik eskaintzen zaizkigu: Mikelen oraina eta Dionisosen iragana.
‎Garai historiko honen berri emateko, noski, kronotopo determinatua darabil. Izan ere, gertaera hauek Mundakan kokatzen ditu; eta protagonistak 1571 urtean jaio zela ere azaltzen digu. Ordutik aurrera denboraren tarte guztiak zehaztuak emango ditu.
‎Hala ere, hiru leku hauek erlazionaturik daude, eta ez gerragatik soilik, baita hirurek pertsonaia komun bat dutelako ere. Honela, Fidel, protagonista izateaz gain hiru istorioak elkartuko dituen pertsonaia ere izango da.
‎Hiru kokagune hauek txandakatuz eta tartekatuz eskaintzen zaizkigu, aurreko eleberrietan bezala, kasu honetan ere plano ezberdinak pertsonaia baten bidez lotuz: Fidel.
‎Fidelekin batera honako hauek dira pertsonaia nagusiak: bere iloba den Donostiako neska anarkista CNTkoa, eta bahituta hartzen duten fraile karmeldar inozo bat.
‎Laburbiltzeko, trilogia honetako eleberrietan aurkitu ditugun antzekotasunak bilduko ditugu: plano ezberdinen erabilera, eta hauek pertsonaia nagusi baten agerpenaren bidez lotzeko joera; nekazal mundua; pertsonaia lauak; denboraren jarraikortasuna plano ezberdinetan bada ere; paisaiaren deskribapenen nagusitasuna; eta polifonia: hainbat pasartetan gaztelera tartekatzen baitu.
‎maila metadiegetikora. Honela, istorio ezberdin hauek tartekatuz doaz eleberrian barrena, baina ez dira atal ezberdinen bidez bereizten.
‎Bestalde, datozen orriotan aurki daitezkeen akats zein hutsengatik barkamena eskatzen dizugu, irakurle. Dena den, hemen bilduriko iruzkinak erabilgarriak diren neurrian, hauek kritikatzeko bada ere, lanaren helburuak erdietsirik egongo lirateke: hots, isilpean edo bigarren planoan igarotako idazleak hizpidera ekartzea.
‎hil zaion anaiaren oroimena, maitasun istorioak, gaixotasuna... Haatik, denborari buruz mintzatzean aipatuko dugun bezala, bi ardatz hauek nahasirik aurkezten zaizkigu, bata bestean tartekatuz. Gainera, idazleak aipatu zuen bezala, bi hari hauek honela uztartzen ditu:
‎Haatik, denborari buruz mintzatzean aipatuko dugun bezala, bi ardatz hauek nahasirik aurkezten zaizkigu, bata bestean tartekatuz. Gainera, idazleak aipatu zuen bezala, bi hari hauek honela uztartzen ditu: " Julen Azkue, edizioaz gain inplikatuta dago ezkutuko lan batean ere, eta hor lantzen dut jokoa, zentsura eta klandestinitatea baliatuz." (Petrikorena:
‎Giroari bagagozkio, pertsonaia hauek 60ko hamarkadako giroan kokatu ditu, nahiz eta narrazioan zehar askotan denbora eta espazioa zehazteke utzi dituen: kronotopo indeterminatua gailentzen da, ezkutuko giro bat islatzeko egokiena baita.
‎Pasaia Blues eleberrian, ordea, honako bi plano hauek bereiz ditzakegu: batetik, erakunde armatu baten inguruko ikerketa bere gain duen ertzainen taldea; bestetik, erakunde armatu bateko kideen arteko harremanak.
‎Hala ere, idazleak egoki lortzen du bi plano hauek bata bestearekin jostea: lehen eleberrian, Bob Ieregi eroetxeko zoroen artean kokatzen du; bigarrenean, era bertsuan, erakunde armatuan sator modura sartu den ertzain bat izango da istilu gehienen ardatza.
‎lehen eleberrian, Bob Ieregi eroetxeko zoroen artean kokatzen du; bigarrenean, era bertsuan, erakunde armatuan sator modura sartu den ertzain bat izango da istilu gehienen ardatza. Hortaz, eleberrietan zehar hain bereizturik aurkezten zaizkigun bi plano hauek estuki uztartzen dira istorioek aurrera egin ahala. Are gehiago, lokarri gisa aurkezturiko bi pertsonaia hauek izango dira musikaren berri emango digutenak:
‎Hortaz, eleberrietan zehar hain bereizturik aurkezten zaizkigun bi plano hauek estuki uztartzen dira istorioek aurrera egin ahala. Are gehiago, lokarri gisa aurkezturiko bi pertsonaia hauek izango dira musikaren berri emango digutenak: Bobek jazz aren berri emango digu; eta satorrak, aldiz, blues aren munduan murgilduko gaitu.
‎Izan ere, jazz eta blues aren artean antzekotasunez gain, badira ezberdintasun aipagarriak ere. Egileak berak honela deskribatzen ditu bereizgarri hauek eta hauek eleberrien eraketan izan duten eragina:
‎Izan ere, jazz eta blues aren artean antzekotasunez gain, badira ezberdintasun aipagarriak ere. Egileak berak honela deskribatzen ditu bereizgarri hauek eta hauek eleberrien eraketan izan duten eragina:
‎gizon emakume batzuen bizitzaren hainbat une ezberdin. Askotan pertsonaia hauek droga, alkoholarekin arazoak dituzte eta bere inguruari ilusiorik gabe begiratzen diote: indar moralik gabeko pertsonaiak, kritikarako gaitasunik gabekoak,... lirateke.
‎Bilboko gau giroaren iluntasunarekin batera, zenbait pasartetan absurduaren ikutua ere nabaria da. Giroaren inguruko adierazpen hauek egin zituen egileak:
‎Eta, bestetik, akzioari garrantzi handiago ematen diotenak egonen lirateke. Azken hauek lehengoaren antz handiago dute, baina ez dira betetzen generoaren ezaugarri guztiak" Pasaia Blues" ez da akzio hutsezkoa. Nobelak baditu, hala eta guztiz ere, hainbat eta hainbat ezaugarri, nobela beltzen ezaugarriekin bat datozenak, adibidez, badu sintesirako ahalmena, esaldi laburrak erabiltzeko joera...
‎Bi eleberri hauek trilogia baten lehen bi aleak omen dira.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hauek ere 28 (0,18)
hauek egin 8 (0,05)
hauek bereizi 6 (0,04)
hauek oso 6 (0,04)
hauek aipatu 5 (0,03)
hauek ez 5 (0,03)
hauek idatzi 4 (0,03)
hauek azpimarratu 3 (0,02)
hauek bat 3 (0,02)
hauek bera 3 (0,02)
hauek irakurri 3 (0,02)
hauek jaso 3 (0,02)
hauek narrazio 3 (0,02)
hauek pertsonaia 3 (0,02)
hauek anekdota 2 (0,01)
hauek aurreko 2 (0,01)
hauek bizitza 2 (0,01)
hauek eleberri 2 (0,01)
hauek erakutsi 2 (0,01)
hauek erantzun 2 (0,01)
hauek esan 2 (0,01)
hauek ezagun 2 (0,01)
hauek gai 2 (0,01)
hauek gehiago 2 (0,01)
hauek gehitu 2 (0,01)
hauek gerra 2 (0,01)
hauek iragan 2 (0,01)
hauek joan 2 (0,01)
hauek literatura 2 (0,01)
hauek nabarmendu 2 (0,01)
hauek nahasi 2 (0,01)
hauek osatu 2 (0,01)
hauek ukan 2 (0,01)
hauek Alemania 1 (0,01)
hauek Andoni 1 (0,01)
hauek Eki 1 (0,01)
hauek Joxe 1 (0,01)
hauek Marx 1 (0,01)
hauek Mundaka 1 (0,01)
hauek Saizarbitoria 1 (0,01)
hauek abestu 1 (0,01)
hauek adierazi 1 (0,01)
hauek aditu 1 (0,01)
hauek antolatu 1 (0,01)
hauek apez 1 (0,01)
hauek argi 1 (0,01)
hauek aurkeztu 1 (0,01)
hauek aurre 1 (0,01)
hauek aztertu 1 (0,01)
hauek baizik 1 (0,01)
hauek batu 1 (0,01)
hauek bereizgarri 1 (0,01)
hauek beste 1 (0,01)
hauek bete 1 (0,01)
hauek bezain 1 (0,01)
hauek bigarren 1 (0,01)
hauek biziki 1 (0,01)
hauek definitu 1 (0,01)
hauek desagertu 1 (0,01)
hauek didaktika 1 (0,01)
hauek diseinatu 1 (0,01)
hauek droga 1 (0,01)
hauek ebaki 1 (0,01)
hauek eduki 1 (0,01)
hauek egile 1 (0,01)
hauek ekarri 1 (0,01)
hauek elkarrekiko 1 (0,01)
hauek eman 1 (0,01)
hauek erabat 1 (0,01)
hauek erlazionatu 1 (0,01)
hauek erosi 1 (0,01)
hauek erraz 1 (0,01)
hauek errentagarritasun 1 (0,01)
hauek eskaini 1 (0,01)
hauek espainiera 1 (0,01)
hauek estilo 1 (0,01)
hauek estuki 1 (0,01)
hauek eterno 1 (0,01)
hauek euskal 1 (0,01)
hauek euskara 1 (0,01)
hauek ezer 1 (0,01)
hauek ezin 1 (0,01)
hauek gainditu 1 (0,01)
hauek garatu 1 (0,01)
hauek gaur 1 (0,01)
hauek gauza 1 (0,01)
hauek gizon 1 (0,01)
hauek gogoeta 1 (0,01)
hauek gogoratu 1 (0,01)
hauek gorabehera 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
hauek anekdota harantzago 2 (0,01)
hauek ere ez 2 (0,01)
hauek gerra zibil 2 (0,01)
hauek oso presente 2 (0,01)
hauek aditu eman 1 (0,01)
hauek aipatu ezan 1 (0,01)
hauek Andoni ta 1 (0,01)
hauek apez auzi 1 (0,01)
hauek aurre eduki 1 (0,01)
hauek aurreko bereizi 1 (0,01)
hauek aurreko bilduma 1 (0,01)
hauek aztertu ezan 1 (0,01)
hauek bat beste 1 (0,01)
hauek bat ere 1 (0,01)
hauek bat kantatu 1 (0,01)
hauek batu fruitu 1 (0,01)
hauek bera barne 1 (0,01)
hauek bera mundu 1 (0,01)
hauek bereizi eduki 1 (0,01)
hauek bereizi ezan 1 (0,01)
hauek beste gabeko 1 (0,01)
hauek bigarren zati 1 (0,01)
hauek biziki desiratu 1 (0,01)
hauek bizitza haize 1 (0,01)
hauek didaktika eskaini 1 (0,01)
hauek eduki tripa 1 (0,01)
hauek egile lehenengo 1 (0,01)
hauek egin ahozko 1 (0,01)
hauek egin bide 1 (0,01)
hauek Eki proiektu 1 (0,01)
hauek eleberri eraketa 1 (0,01)
hauek eleberri ez 1 (0,01)
hauek elkarrekiko erreferentzia 1 (0,01)
hauek erabat bereizi 1 (0,01)
hauek erantzun diferente 1 (0,01)
hauek ere apez 1 (0,01)
hauek ere atsegin 1 (0,01)
hauek ere berak 1 (0,01)
hauek ere data 1 (0,01)
hauek ere desitxuratu 1 (0,01)
hauek ere egiazko 1 (0,01)
hauek ere egin 1 (0,01)
hauek ere esku 1 (0,01)
hauek ere idatzi 1 (0,01)
hauek ere ikastetxe 1 (0,01)
hauek ere ipuin 1 (0,01)
hauek ere lege 1 (0,01)
hauek ere nagusi 1 (0,01)
hauek ere narrazio 1 (0,01)
hauek ere ohargarri 1 (0,01)
hauek ere orokor 1 (0,01)
hauek ere sinatu 1 (0,01)
hauek ere zaldi 1 (0,01)
hauek ere zirriborro 1 (0,01)
hauek erlazionatu egon 1 (0,01)
hauek erosi joan 1 (0,01)
hauek erraz eraman 1 (0,01)
hauek errentagarritasun ekonomiko 1 (0,01)
hauek esan behar 1 (0,01)
hauek esan irribarre 1 (0,01)
hauek espainiera idatzi 1 (0,01)
hauek estuki uztartu 1 (0,01)
hauek euskal Herria 1 (0,01)
hauek ez ukan 1 (0,01)
hauek ezer ez 1 (0,01)
hauek gai alde 1 (0,01)
hauek gai bera 1 (0,01)
hauek gainditu behar 1 (0,01)
hauek garatu aukera 1 (0,01)
hauek gaur egun 1 (0,01)
hauek gehiago bildu 1 (0,01)
hauek gehiago hurbildu 1 (0,01)
hauek gizon emakume 1 (0,01)
hauek gogoeta moduko 1 (0,01)
hauek gogoratu ere 1 (0,01)
hauek idatzi ari 1 (0,01)
hauek idatzi neu 1 (0,01)
hauek idatzi utzi 1 (0,01)
hauek irakurri bultzatu 1 (0,01)
hauek jaso egoki 1 (0,01)
hauek Joxe idatzi 1 (0,01)
hauek literatura kontsumo 1 (0,01)
hauek literatura testu 1 (0,01)
hauek Mundaka kokatu 1 (0,01)
hauek nahasi aurkeztu 1 (0,01)
hauek nahasi samar 1 (0,01)
hauek narrazio bana 1 (0,01)
hauek narrazio hauek 1 (0,01)
hauek narrazio osagarri 1 (0,01)
hauek osatu ordu 1 (0,01)
hauek oso diferente 1 (0,01)
hauek oso funtzio 1 (0,01)
hauek oso nabarmen 1 (0,01)
hauek oso zatikatu 1 (0,01)
hauek pertsonaia izaera 1 (0,01)
hauek pertsonaia nagusi 1 (0,01)
hauek pertsonaia obsesio 1 (0,01)
hauek ukan umore 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia