2000
|
|
" Mundu ederrak eraikitzen laguntzekoa da hizkera hori (sirenak, marinel zaharra, geltoki desertuak, printzesak, e.a.) bai, egunekotik nahikoa urrun dagoen heinean." (9 or.) Iñigo Kaminok ere(" Joseba Sarrionandia. Narrazioak", Argia, I, 4 or)
|
bide
beretik jotzen du: " Josebak bere ipuinetan aldi iraganetara labaintzeko joera dauka,() Baditu lehen aldian kokatutako ipuin horietan giro zahar preziosistak, mundu geldo fantastikoa (aspaldiko ipuinetako marfilezko objektuak, neska ederrak, petrikilo misteriotsuak, agure jakintsuak...)".
|
|
Bizitzari buruzko gogoetak eskaintzen dituenez, heriotzari nola aurre egin ere azaltzen ari da. Izan ere, askotan aipatu izan den bezala, bizitzea hiltzen joatea baino ez denez, heriotzerantz doan bidaia horretan, antza denez, bizitzea dugu heriotzari aurre egiteko
|
bide
bakarra. Ondorioz, heriotz horrek gure bizitzan duen pisua adierazteko etengabeak dira leit-motiv hau gogora ekarriko diguten elementuak:
|
|
" Je suis un syntaxier", definitu zuen bere burua Herodiasen egileak. Idazle baten mailu eta ingude hitza izaki, hitz horren zerbitzutara, sentimenduen eta estadu animikoen esanetara baino, jarri behar luke
|
bide
horri ekin nahi liokeen idazleak. Zerbitzu hori korrekzioa eta dotorezia bera baino harantzago doa Unzuetari ukatu ezin zaizkionak hitza bilakatzeraino atmosferaren habe eta sostengu bakar.
|
|
hots, eguneroko egoerak bere testuingurutik kanpo aurkeztuaz joko bitxiak sortu ditu. Are gehiago, askotan ezagunak ditugun egoerekin jolastu egiten du beste ikuspuntu batzuetara bideratuz, honela, errealitateari so egiteko
|
bide
ezberdinak erakutsi asmoz. Izenburuak berak iradokitzen duen legez, zinearen erreferentziak etengabeak dira:
|
|
Halako atmosfera falta nabaritzen zaie ipuinei, oso azkar kontatuta dago dena, pertsonaiak behar gisa ezagutzeko betarik eman gabe. Lerro gutxitan garatzen du haiei buruzko nondik norakoa, kontaerak eskatuko lukeen erritmoa ez du errespetatzen, arrapaladan bezala joaten zaigu istorioa, detailetan finkatu gabe, elkarrizketetan gozatu gabe, eta, batzutan bukaerako
|
bide
okerra hartuz. Oso presaka idatzitakoak dirudite gehienetan, eta horregatik ipuin batzuk absurdoak egiten zaizkigu, kontatzeko moduagatik gehiago, kontatzen denagatik baino.
|
|
hots, eldarnioa da ipuin hauetako gai nagusia. Haatik, eldarnioaren sentsazio hori lortzeko
|
bide
ezberdinak jorratuko ditu ipuin bakoitzean. Izan ere," errealitate arerioak gizarteak eta pertsonaiak eginikoabakardadea, gaixotasuna desamorioa, heriotza, suizidioa, erahilketa sortzen ditu errealitate hori eldarniagarri bihurtuz." (Egan 49) Bestalde, pertsonaien inguru eta egoerek eramango dituzte horrelako ezinegona jasatera:
|
|
Hiru lanen ondoren, Beluna Jazz eleberria eman zuen argitara. Bai berarentzako bai guretzako bere
|
bide
labur baino intentsoaren apustu arriskutsuena izan zen. Eta oraindik bere estiloa guztiz libre azaltzen ez bazen ere, liburu bikaina egin zuen Harkaitz Canok.
|
2001
|
|
Azken hau, J. Prévert poeta surrealistaren Paroles (1949) liburuko" Le Chanson dans le sang" (Odolezko kanta) izeneko kanta dugu. J. Kosmak jarri zion musika 1936an eta besteren artean, J. Guidonik edo Joan Baez ek kantatu izan dute, kantagintza aldarrikapen politikoak egiteko
|
bide
garrantzitsua izan zen garaietan. Kanta honetan iradokitzen den krudelkeriak eta basakeriak ihesleak bere patu tristearen aurrean duen bakardade tragikoa areagotzen dute.
|
|
Kontaketa mota objektibo hau izan zen Frantzian 1950 inguruan sortu zen Nouveau Roman mugimenduaren ezaugarri nabarmenetakoa, hasierako lanetan, bereziki. Begirada hotza dugu gauzetara heltzeko
|
bide
bakarra. Gauzak, mundu objektiboa,... ez dira egia absolutu baten irudi, egon edo gertatu egiten dira eta begirada dugu eurengana iristeko biderik egokiena.
|
|
Eta bidaia osatzen dugunean eta fikzioa asmatzen dugunean, beti geratzen zaigu
|
bide
bakarra ortzi mugan: nortasunaren aldaketa.
|
|
Ez da bidaia norbera indartzeko
|
bide
bakarra. Fikzioa ere hor dago baliabide gisa.
|
|
Bidaiaren zentzuak azaldu ditugu, nahiz eta aipaturikoak Erdi Aroan jaioak izan, neurri handi batean zentzu sinbolikoa gaurkoa ere badutelako egin dugu horrela. Hemendik aurrera saioak
|
bide
desberdin bi hartuko ditu. Alde batetik, jarraituko dugu bidaiaren zentzuan sakontzen, baina utopiarekin eta aldaketarekin lotu beharrean kontzeptua, Izuen gordelekuan barrena liburuan jarraitzen den garapen deskriptiboarekin lotuko dugu.
|
2002
|
|
Euskal eleberrigintzari dagokionez, egia da Jon Etxaidek 1950eko hamarkadan hasitako
|
bide
historikoak ez duela jarraitzaile askorik izan euskal autoreen artean. 1983ko Irun Hiria Saria erdietsi zuen Mario Onaindiaren Gillen Garateako batxilerra [itz.:
|
|
Existentzialismoak izateari buruzko hausnarketa egiten du eta horretarako, gizakien esperientzian oinarritzen da. Hausnarketa horretan, existentzia esentzia baino garrantzitsuagoa dela baieztatzen du eta bizipen subjektiboa kontsideratzen ezagutzarako
|
bide
nagusi. M. Heidegger, S. Kierkegaard, J. P. Sartre edo S. de Beauvoir ditugu filosofo nabarmenenak.
|
|
* Euzkadi, VIII erderazkuak, ixango ei dira. Orixe da, ba
|
bide
bakarra geure elia berpiztuteko: euzkeraz mintzatu, euskeraz idatzi... eta euskeraz iragarri.
|
|
Zapatuak domekea ekarri eban, eta honek... sagardauaren eta bertsolarien urira
|
bide
Leonentzat. Mendiak goisko samar egozan, nunbait.
|
|
Alea jacta est. Kaiku, gizon jaregina haiz esan nion nire buruari. Beste
|
bide
zabal horretan zehar joan eta Olinpo zoragarrira helduko haiz; Venusik gabe, ordea. Beharrik!
|
|
Amurrua ta gorrotoa agiri da itzetan, irudietan. Bake
|
bide
egokiak ete dira orreik?
|
|
Munduan gerra izugarriena sortzeko
|
bide
bakarra ez dala atomika indarra, esan barri dau gizon zintzo orrek.
|
|
gogoetan jardun onbidetsua:
|
bide
onekoa ondamuz: tamalez onerapenezkoa:
|
|
Txirringa ganean aldatzetan gora hasi baino lehenago,
|
bide
lauetan zehar joatea erosoago ez ete zan uste izan eban Leonek. Horrelan, Erriberatik aurrera joiala.
|
|
Isillean ari dira. Ta niretarrak ere, joko biguin horren
|
bide
linburian eror ditezke. Areago.
|
|
Arik eta, Marx-ek agertutako egundoko egi borobilak, munduko
|
bide
ugarietan zehar ibilten asi ziran arte.
|
|
Azturak
|
bide
garbia jarririk zeukan eta aztergaiak poliki jorratzen hasi ziren ximin haundikiek eta primigeniak eta ximin eta ximinkoi oro, orangutan eta txinpantze eta gorilak.
|
|
Eguzkia tipi tapa zihoan bere
|
bide
ixilean zehar eta inularreko hodei gorrizkak dantzari ari ziren goietan.
|
|
Entzundako itzaldijetatik ori baño onura obia ataraten ez baldin ba" dogu, ez uste ixan egingo dogunik ezer, len baño lotuago geratu eta galdubago egin baño. Ezta ori
|
bide
ona. Maketuen aurka egitia errez da, geu gara gu naikua maketo esango ba" geunke, guzurrik andirik ez genduke esango.
|
|
Abijau gara bidez
|
bide
Amoroto" rantz.
|
2003
|
|
Ingelesa ohi darabil jatorri hizkuntza bezala. Urte luzeetan ingeles irakaslea izanik, hizkuntza horrekiko atxikimendu berezia zuen, eta argi zekusen ingelesak hizkuntza gisa duen kontzeptuak adierazteko zehaztasuna eta hizkuntza horretan garaturiko literaturarik onena euskaraz ematea
|
bide
emankorrak zirela euskal hizkuntza eta literaturarentzat. Itzulpengintza ugaria eskaini ez arren, bere laburrean lan zehatza eta eredugarri gertatzen dena, bai behintzat.
|
|
Liburua bere diruz eta ekimenez argitaratu zuen, egile argitaratzaile legez, agian beste
|
bide
hoberik aurkitu ez zuelako, esan nahi baita, orduko erakunde edo argitaletxeek erraztasunik eskaini ez ziotelako.
|
|
Euskara batuaren kezka aspaldirik, gudu aurretik bazetorren ere, eta Azkueren gipuzkera osotuaren erreferentzia begi aurrean bazuten ere gerraosteko belaunaldiko idazleek, hala ere batasunerako bideak berritzen hasiko dira, batzuk Euzko Gogoa ren inguruan, beste batzuk Egan en inguruan edota Jakin Arantzazukoaren inguruan. Belaunaldi zaharrekoek, edo tradiziozaleek, gipuzkera osotu horri eutsiko diote
|
bide
seguruen modura, edota euskalki literarioei beste barik.
|
|
Gizonen artean ordena zuzena jarteko
|
bide
ziurra ta bakarra gogorkeria dalako esana, guk ezin onartu daikegu. Gizonak beste bide batzuk bilatu behar ditu bakerako.
|
|
hau da, tradizino jakin bati lotuta egon da eta dago gaur be. c) Kanpotarren aurrean eder agertzea baino, bertoko euskaldunak erraz irakurria izatea gehiago bilatu izan dau (eta oso ondo lortu!): horregaitik, herriagandik hur hurrean bizi izan da beti hizkeraz, esaeraz, asmoz, pentsakeraz..., gure arteko ameskeria usteletan galdu barik. d) Leizarragaren
|
bide
kulteranista alde batera itxi, eta Axularren bide herrikoiari jarraitu izan deutso (jokabide biok izango zirean mesedegarri, bakotxa bere mailan). e) Eleizgizonen eskuetan egon da, ia beti eta guztiz, eta hori holan dala ta, gairik gehientsuenak erlijinozkoak izan dira; baina badira osterantzekoak be, eta ez horren gitxi. f) Hemendikaldeko euskal literatureagaz ez dau hartuemon handirik ez esturi... (Ikus L. Michelena, Historia de la Literatura Vasca, Madrid, 1960, 17 or. Baita Ibar, Genio y Lengua, Tolosa, 1936, 141 or.).
|
|
hau da, tradizino jakin bati lotuta egon da eta dago gaur be. c) Kanpotarren aurrean eder agertzea baino, bertoko euskaldunak erraz irakurria izatea gehiago bilatu izan dau (eta oso ondo lortu!): horregaitik, herriagandik hur hurrean bizi izan da beti hizkeraz, esaeraz, asmoz, pentsakeraz..., gure arteko ameskeria usteletan galdu barik. d) Leizarragaren bide kulteranista alde batera itxi, eta Axularren
|
bide
herrikoiari jarraitu izan deutso (jokabide biok izango zirean mesedegarri, bakotxa bere mailan). e) Eleizgizonen eskuetan egon da, ia beti eta guztiz, eta hori holan dala ta, gairik gehientsuenak erlijinozkoak izan dira; baina badira osterantzekoak be, eta ez horren gitxi. f) Hemendikaldeko euskal literatureagaz ez dau hartuemon handirik ez esturik izan, ezta gure artekoaren gorabehera eta goi eg... (Ikus L. Michelena, Historia de la Literatura Vasca, Madrid, 1960, 17 or. Baita Ibar, Genio y Lengua, Tolosa, 1936, 141 or.).
|
|
latzena, gogorrena, dan dana bertanbehera itxi eta bere burua oso osorik Jaungoikoari eskaintzeko eskatzen eutsana. Eta bere bizitzako bidekurutze horretan,
|
bide
horretatik abiatu zalako, begira zelako aldaketa haren izate guztian, begira zenbat mesede etorri jakozan hortik Eleiza osoari eta munduari. Zer izango ete zan bera, lehengo bide hari jarraitzekotan?
|
|
Eta bere bizitzako bidekurutze horretan, bide horretatik abiatu zalako, begira zelako aldaketa haren izate guztian, begira zenbat mesede etorri jakozan hortik Eleiza osoari eta munduari. Zer izango ete zan bera, lehengo
|
bide
hari jarraitzekotan. Jakingo ete genduan bere izenik be?
|
|
geure dialektua ondo ikasi, ta besteena be, gitxienez, ondo ulertu? Antologia honek, nire ustez,
|
bide
horretan zerbait lagunduko deutsulakoan nago.
|
|
gure liburuak ez dira aldatu (izan be, ez da hain erreza goizetik gauera holako liburuak barriren barri aztertu eta argitaratzea). Baina gauzak oraingo bidetik aurrera badoaz, eta euskaldun fededunen belaunaldi barriak
|
bide
horretatik joten badabe, Eleizeak be bere liburuak egokitu egin ditu. Nik dakidanez, hor dabil aspalditxuan taldetxu bat meza liburu eskurakoia (txikia) egin guran; bide batez, egindako itzulpenak zehatz aztertu gura ei dabez.
|
|
Ezkerretik hasita Bizente Hernandorena (N), Karmelo Etxenagusia (B), Pedro Mari Zabalza (N), Mixel Idiart (L), Miguel Azpiroz (N), Piarres Xarriton (L) eta Jesus Gaztañaga (G). bihotzeko min barik!), eta barri hori hartu genduan guztiok, batasunari berea emonez. Geroago ikusi dodanez, ingelesak be
|
bide
bardinetik jo eben zati honen itzulpenean.
|
|
Nik Gangurenera baino ez deutsuet lagunduko, eta handik beste mendion izenak eta bideak erakutsiko. Gero mendiotara igon gura badozue, zeuok egin dozue
|
bide
hori..." Ikastaro labur baten gehiago ezin egin!
|
|
Baina herri baten ohiturak sustrai sakonak izan ohi ditu, eta gauzak goizerik gauera eta goitik behera aldatu gura izatea arrisku handitzat jo izan dot beti. Arazoak patxadaz eta zentzunez aztertu eta gero,
|
bide
artezak erakustea, argibide zuzenak emotea ondo baino hobeto dator hori. Baina gaurko egoerea hain bizkor eta zehatz aldatzeko egin diran ahaleginak (batez be, arazo honen lehenengo urteetan eta orduko egoera larrian), alde batetik borondate onekoak eta mesedegarriak izan badira be, ez dira arrisku eta kalte bakoak izan.
|
|
Baina zuk hainbat urte emon dozuz,
|
bide
horretan sartu orduko.
|
|
Geroago, bai Altarako Liburua eta bai Irakurgaiena egiterakoan, kiputzak eta bizkaitarrok alkartuago egin dogu azken lana; eta, batasunaren izenean, ahal danik eta bardintasunik handiena lortu nahi izan da itzulpenetan, Erromako aginduak be
|
bide
horretara bultzatzen gaituala ta. Autor dagidan jokabide barri honek min handia emon deuskula bizkaitarroi, behin baino sarriago:
|
|
Eta, esango ete dot? Guraso asko pozik, umeak
|
bide
horretatik ikustean, eurak baino erdera gehiago ekiela ta...
|
|
irakurgai egokien beharrizana. Argi be argi ikusten neban nire ikasleak zentzunez eta
|
bide
artezetik eroan behar nebazala irakurgai onak irakurtera. Handik urte batzuetara, gure Udako Ikastaroak bere ikurtzat hartu eban bide zuhur horretatik eroatea ikasleak:
|
|
3 Gaurko eleiztarrok be
|
bide
bardinetik jo behar dogu:
|
|
Etxenagusiak
|
bide
hori hartu eban, horretan ibili da bere irakasle denpora guztian, eta berak lan apaltzat daukan hori izan da bere eskoletatik igaro diran ikasle askorentzat, literaturaz gozatzeko, eta gehiago leiduteko grina bizitu deutsena. Liburuan bertan honetara deskribatzen deusku lehenengo eskoletako metodologia:
|
|
Eskoletan, bere zaletasuna nahastetan ekian. Bide erakusle izan da eta
|
bide
horri ekiteko gogoa emoten jakin dau.
|
|
Hatan horretan, neuk gitxien uste nebanean, Euskaltzaindiak bere" urgazle" edo laguntzaile izendatu ninduan, eta hori be
|
bide
ona izan jatan euskaltzale barriak ezagutzeko. 1964 urtean izan zala uste dot.
|
|
Hiztegi hori Montianok berak asmatua da, erderazko zeintzuk berba sartu be berberak erabagi eban. Guri eskatu jakunak
|
bide
estua estuegia! eukan: erderazko hitz bakotxari euskerazko bat edo, goia jota, bi jartea, berba egokiak eta erabilienak, beti be bizkaiera ta gipuzkera euskalkien barrutitik urten barik.
|
|
aldi ta alde guztietako idazleak, jokabide ta idazkera askotarikoak, hainbat eskolatakoak, gure euskalkiaren batasuna ta ezbardintasuna, lehengo ta oraingo gorabeherak argi ta garbi ikusi dagiezan. Errezago ta atseginago izango zan guretzat, beharbada, geure gogokoak baino ez hautatzea, edota guztiak geure eretxiaren neurrira bateratzea; baina nor gara gu inori
|
bide
estuegirik erakusteko, besteri geure gurariak eta aukerak ezarteko?
|
|
Salbau gagizuz, Jesus Jauna, atara gagizuz gure bihotz estutik, gure lukurreriatik, gure
|
bide
okerretatik.
|
|
" Ni ikusten nauanak, Aita ikusten dau", esan euskun Jesusek berak. Gure Jaungoikoa zelangoa dan jakin gura badogu, ez daukagu
|
bide
ziurragorik, beste biderik, hauxe baino: Jesus jarri geure begien aurrean eta ikusi zelangoa dan, zer egiten eta zelan jokatzen dauan.
|
|
ze ezagun egongo zen haiekin klasean? Bai, gehienak joango ziren ikastola berberera, euren ikastolatik aurrerako
|
bide
naturala bakarra zen eta, behin bigarren hezkuntza amaituz gero. Batek edo bik errepikatu zuten, baina ikastolan bertan, artean ezagunen artean zeudela.
|
|
Egia esan, guztia zelan hasi zen eta bera zelan iritsi zen puntu hartaraino ere ezin zehaztu zuen. Ez zekien aurretik hura saihesteko aukerarik izan zenentz, ezta ze unetan hasi zen
|
bide
hartarantz jotzen. Dena ilun eta nahasi zegoen haren burmuinetan, eta ukitzen zuen eskua Unax ala Idarena zen ere ezin bereizi zuen.
|
|
Emakume harroputza ematen zuen eta alabaren gorabeherek ezer gutxi axola ziotela pentsatzen hasia zen. Elkarrizketak
|
bide
beretik jarraitu zuen tartetxo batez. Neska horrek haren laguntza behar zuen momentu horretan.
|
|
Baina oraingo etsaia askoz boteretsuagoa zen lehian jarduteko, arerio gaindiezina. Horren aurrean indarrak ezin neurturik, zegoen
|
bide
bakarra etsia zen: zelanbait biak izorratzeko bidea bilatzea, biak suntsitu.
|
|
Lehenengo egunean Unax ez zen haraino ausartu, eta orain lehenengo aldiz sentitzen zuen berea ez zen esku bat han laztan eta jostari. Babesten zuen kotoizko ehuna blai, atzamar batez alderatu, eta beste batek
|
bide
labainkorra aurkitu zuen neke handirik gabe, artean estua eta hertsia, Ainhize marru baten urtu zela, burua zoratu beharrean holako sentipen berri eta bortitzpean.
|
|
barruan ezin itzali den sua, grina darama, eta gudura gazterik gogor eta trebeenak joango dira, haietariko asko berriro ez itzultzeko. Hori da
|
bide
ergela mutilak inguruan galtzeko, esango luke zerbait galdetuz gero. Pentsamendu honek irribarrea marraztu zuen nebaren ezpainetan.
|
|
Idak goiz ikasi zuen sentimendu oroz biluzten, atsegin hutsa bilatzen ezertaz arduratu barik. Burua ez galtzeko
|
bide
bakarra, esaten zuen. Eta gizaldi batzuek joan behar izan zuten berak ere onartu artean.
|
|
Azken musua kotxe barruan eman ostean, Ainhize eta Unax banandu egin ziren. Neskatilak nahiago izan zuen gizonak Alde Zaharreraino ez eroatea; hiruzpalau minutuko
|
bide
hura oinez egingo zuen, inork irakaslearekin ikusteko ahalik eta aukerarik gutxien egon zedin. Abandoko geltokia atzean gelditzen zitzaiola, Unaxen kotxea Udaletxeko zubirantz galtzen ikusi zuen, espaloitik agur egiten ziola.
|
2005
|
|
Itsas ertzean egoan Chora Sfakionera bidean joian, Imbros mendi hegaletik beherantza. Horixe zan bere ohiko ibilaldia, hainbat urteren buruan gidari trebea izatera heldu zalako eta horrek bideorrek, horren
|
bide
estu eta malkartsuak, zinez, gidari trebe eta iaioa eskatzen ebalako.
|
|
Berak amaitu arren, segundo batzuetan oraindino bere ahiztaren ahotsaren oihartzun eztitsua jatorko belarrietara, berak luzaroago iraun nahiko eukean oihartzuna. Oihartzuna ezezik laster bere ahots propioa be, bere aurpegia be ikusteko aukera izango daualakoan dago, ez eban eta alperrik egingo urte batzuk lehenago bere ahiztak egin eban
|
bide
berbera, leku berbereraino, hemen bere ahiztaren koaderno higatua aurkitzeko bere zain, Emiliaren zain.
|
|
Generoari dagokionez, esperimentazio aroa da. Generoa ez dago zehaztuta eta egileek
|
bide
ezberdinak hartzen dituzte ipuinak idazteko orduan. Narrazio arrunten ondoan alegia, gogoeta eta kronikatik ezaugarriak hartzen dituzten elementuak agertzen dira.
|
|
Hala ere, liburu honek, Labayruren zirkuitu inguruan geratzean, ez zuen oihartzun handirik jaso. Hurrengo lanei itxaron behar izan zien
|
bide
emankorragoari ekiteko. Harrezkero, Jon Arretxe, argitalpen eta salmenten aldetik, ezin oparoagoa suertatu da.
|
|
Gorago zertxobait aurreratu dugunez, idazle hauen hasiera Derioko Udako Euskal Ikastaroaren literatura eskoletan aurkituko genuke. Euskaldun belaunaldi askorentzat literatura ikasketara hurbiltzeko
|
bide
bakana, urteetan ia bakarra. Baina benetako jauzi kualitatiboa Labayruk berak argitaratzen duen Idatz & Mintz aldizkariak ekarri du.
|
|
" Gowna" izenekoan, Irlandako kondaira baten aitzakiaz, benetako gertaeren anbiguotasunaz jolasten da, eta" Autobus gorria" ipuinean errealitatearen eta irrealitatearen arteko anbiguotasuna ere nagusitzen da. " Sendagaia" ipuinean, berriz, ageri den nolabaiteko fantasia
|
bide
errazagotik doa, protagonistari pilula batzuek eragiten dioten metamorfosiaren bidetik, besterik ez.
|
|
Hamarkadaren hasieran, gainera, eleberrigintzan joera aldaketa antzematen zen, 80ko hamarkadan narratiban, ipuingintzari esker batez ere, zabaldu zen joera fantastikoak honetan joera errealistari eman zion bidea. Euskal literaturako izen handiak17 ere
|
bide
horretatik ibiltzen hasi ziren, aurreko hamarkadako ipuingintzak izan zitzakeen irakurleak eleberrira eramanez.
|
|
Uste izan da Narrazioak bildumak ezarritako bideak beste biek jarraitu dituztela. Ez da egia osoa, baina esan behar da hirurek estetika
|
bide
bertsuak jorratzen dituztela. Are gehiago, hirurek ziklo oso bat osatzen dute.
|
|
Pott bandaren garaia aldaketa bortitzen garaia izen zen, eta une batez batera jokatu zuten idazle horiek gerora oso
|
bide
ezberdinetatik jo zuten, bide ezberdinak bezain oparoak.
|
|
Pott bandaren garaia aldaketa bortitzen garaia izen zen, eta une batez batera jokatu zuten idazle horiek gerora oso bide ezberdinetatik jo zuten,
|
bide
ezberdinak bezain oparoak.
|
|
Norbaitek balu zinezko zorion horren segeretua, munduko aberatsena litzateke epe laburrik barne. Azken finean, zorionerako
|
bide
horren ezagutzeko, behar litzateke lehenik jakin zer den zoriona. Europako parabisuaz gose hamikatuak eta Gibraltarreko itsasartean itotzen diren afrikar horiek denak ere ez ote ziren zorion bila abiatuak?
|
|
Gure jakitateari esker haien ernamuinetarik jakin zitekeen hori. Bereiztearen
|
bide
hori hartuz, haien ernamuinak botaiak izanen ziren. Bai eta gizarteari ekarri diotena.
|
|
Birmoldaketa nora arte? Digneko diozesan, Alpesetan, badira berrogei kilometroz goiti egin behar dutenak, mendiko
|
bide
hertsietan, dena bihurgune eta patar, apezik hurbilena ikusteko! 158 Duela ehun urte %99, 5 katolikoak ziren. Orai %25, han ez delarik mahomatar imigraturik.
|
|
Ez ote dugu gauza bera egina aspalditik gure diozesan berean Garlin eta Lembeye alde haietan? 60 urteren buruan
|
bide
bera hartzen ari garelarik ez ote liteke besten esperientziei begirada bat eman behar. Boulard dudakor zen ordukotzat, apez bakar batek ez zezakeela bi herritako lana baino gehiago egin! 169
|
|
Baina badakigu gaizki ari garela eta hori biziki garrantzitsua da: gaizki ari dela dakienak
|
bide
xuxenera itzultzeko xantza badu. Ez dakienak aldiz ez.
|
|
Horra nolako behartsuetaz ari den. Jainkoaren beharra, ez Hark egiteko guk bizi honetan egin behar genukeen lana, (hori da molde guzietako sorginen gandik igurikatzen dena, mendeetan barna, lur honetako lau hegaletan) baina erakusten digun bidea ikusteko argia eman diezagun, bai eta
|
bide
horretan ibiltzeko kemena.
|
|
Hain dira gora non, miresten baldin baditugu, ez baitigute haiei jarraikitzeko gogorik ematen:
|
bide
hori ezinezkoa zaiku. Sinestearen sailan gutarik hurbilago dauden besterik ez ote liteke?
|
|
Bigarrenean gutixago eta emeki emeki jartzen gara, hiriko burrunbari bezala. Emeki emeki, entzutearen bortxaz, gauza horiek denak, normalak iduritzen zaizkigu eta normalak diren pundutik, a normalak ez izan nahiz,
|
bide
berera lerratzeko arriskuan gaude. Itsasotik heldu den haizea nagusi den leihorretan, zuhaitzak barne aldera makurtuak diren bezala, gure gogoa ere alde horretara doa emeki baina segurki, nahi ala ez.
|
|
Mezan, igande oroz oroituko gara zein den Jesusek erakusten digun norma, bidea, zorionerako
|
bide
bakarra. Astean barna, batzuek eta besteek pusaturik bide bazterreko arroilari soberaxko hurbilduak baginen, gider ukaldiño bat emanen dugu eta bide erdira itzuliko.
|
|
Gure norma berak dituzten besteak ere badirela. Besteak ere badirela gure
|
bide
berean ibilki, sineste berarekin, bide zuzenean, bide hoberenean dabiltzala segur eta fida. Mezatik ateratzen gara bideari jarraikitzeko gogoarekin.
|
|
Gure norma berak dituzten besteak ere badirela. Besteak ere badirela gure bide berean ibilki, sineste berarekin, bide zuzenean,
|
bide
hoberenean dabiltzala segur eta fida. Mezatik ateratzen gara bideari jarraikitzeko gogoarekin.
|
|
Hots, gauzak denek ulertzeko gisan errateko, apezpikuek erraten digute beren ustez Jesusen Berri Ona nola hedatu, intelektualki bederen. Berenaz, girixtinoen biziaren lekukotasuna baita fedearen zabaltzeko
|
bide
bakarra.
|
|
Hala nola Axularren putaseme p... seme bilakatzen den. Egia erran, geroago Sartrek ere
|
bide
bera hartu behar zuen la p. respectueuse. Axularrek garbiki erraten duelarik Neron mutiko gaztekin eta bere amarekin etzaten zela, Intxauzpek ez du horrelakorik aipatzen.
|
|
Bidetik baztertzen badira, gaizki doazela senditzen dute. Bide onera itzultzeko xantza zerbait badute,
|
bide
hori ezagutzen baitute, bide hori ona dela baitakite.
|
|
Bidetik baztertzen badira, gaizki doazela senditzen dute. Bide onera itzultzeko xantza zerbait badute, bide hori ezagutzen baitute,
|
bide
hori ona dela baitakite.
|
|
Zer arriskatzen duzu sineste horrekin, sineste horrek eskatzen dizun bidea hartzen duzun pundutik? Behin
|
bide
hori hartuz geroz, bizi hobea eramanen duzu, mundu honen mugak ikusiz goza dezakezun hoberena. Mundu hobe baten eraikitze obretan zure partea ekarriko duzu.
|
|
Mundu hobe baten eraikitze obretan zure partea ekarriko duzu. Eta gero, segur eta fida naiz, egun ez bada bihar,
|
bide
horrek eramanen zaituela, bide hori erakutsi digunaren gana. Alabaina, errana digu" Ni naiz bidea." (Jn 14,6).
|
|
Mundu hobe baten eraikitze obretan zure partea ekarriko duzu. Eta gero, segur eta fida naiz, egun ez bada bihar, bide horrek eramanen zaituela,
|
bide
hori erakutsi digunaren gana. Alabaina, errana digu" Ni naiz bidea." (Jn 14,6).
|
|
Aintzina! Segi
|
bide
beretik" erratea aski ote liteke. Eta han hemenka hartu kasu zenbait baizik ez ditugu aipatu.
|
|
Zeruko Aita bezain saindu izatera deitzen gaitu Jesusek, eta Elizak gaitu
|
bide
horretan laguntzen Jesusen ondotik. Jainkoa bezain onak izatera entseatu behar dugu.
|
|
Zorionerako
|
bide
hori non den erakutsi digun norbait bada. Hori da Jesu Kristo.
|
|
bide luzea gelditzen zaio. Mendez mende urak egiten du
|
bide
Jesu Kristok ideki isurgiari behera. Bide horretan segitzen dugu, ez gara bidearen burura helduak oraino.
|
|
Europak 700.000 ikertzale behar ditu 2010erako, baitezpada. Berak formatuetan %70 Ameriketara baitoazi, ez ote da normal, amerikarrek erakutsi
|
bide
bera hartzea hor ere: ikertzaleen bila joan gaitezen diren tokira.
|
|
Hori baita konda. Munduak ematen dituen zorionerako beste xendra
|
bide
horietarik baztert gintezke menturaz.
|
|
Zorionerako
|
bide
hori Jesusek erakusten digu beraz Ebanjelioan. " Ba!
|
2006
|
|
Oraindino gogoan dot meategian hasi nintzan eguna. Amak goizaldeko bostetan, berak egunero egiten eban legez, itzartu eta anaiagaz batera neguari erion euri langarraren azpian
|
bide
idoitsuetan zehar abiatu ginan meategirantz. Bide osoan amak ez eutsan nire besotik oratzeari itxi, beharbada oinak jarten ez nekian zidor iluna erakutsi guran.
|
|
Ha zan egun haretan pozutik ahaleginetan atera nahi neban gizona. Ito arren, ez neutsen besteai txanda egiten ixten, neuk egin nahi neban ospitalerainoko
|
bide
osoa aita lepoan neroiala. Zenbat aldiz, domeketan, ez nintzan begiak ubelduta etxeratu ni, batzuetan bai eta besteetan benetan mierderoaren semea ez ei nintzala auzoko lagunen artean bala bala ebilelako.
|
2007
|
|
Jainkuai graziz ez dedilla izan orduan
|
bide
okerrak.
|
|
XIX. mendeko Montevideo hirian, euskal etorkin askok bizimodua ateratzeko oso
|
bide
errentagarria aurkitu zuten: esnegintza.
|
|
Ez batzuek, ez besteek ez zuten ikusten etorkizun garbirik gerraosteko Nafarroan. Amerikak, aldiz, bazuen bi anaientzat aurreko belaunaldietan izan zuen erakargarritasuna; ez ziren, ez, Uruguaira emigratu zuten lehen errazkindarrak izango; lehenagotik ere, gurasoen ahotik entzuna zuten moduan, beste herrikide batzuek ere
|
bide
berari ekin zioten; esaterako, Fermina Peteati, 1909tik Salto hiri inguruan bizi zena.
|