2000
|
|
Erabiltzen dituzten abesti geienak beaiek sortutakoak dira eta oso lan onak lortu dituztelakoan nago. Aginduta bezela, euskeratutako abesti berri bat
|
azalduko
det gaur, eta ain zuzen Beatles' ek sortu eta beren berri azaltzen lagundu zituan bat.
|
|
Natura eta ekologia ikuspegietatik balio handiko lekuak dira. Segidan, Euskal Herriko irla eta itsas harkaitz garrantzitsuenen errepasoa eta berauen jatorria eta bilakaera
|
azalduko
ditugu.
|
|
Saioaren atal ezberdinei gatza eta piperra ematearren, eskarmentuko gidoilari taldea hartu dute, horien artean Andoni Egaña, Anjel Lertxundi eta Inaxio Mujika direla. Dena den," Festaburu" ren bereizgarria Anabel Arraiza eta Iñaki Beraetxek hartuko duten jokamoldea da, aurkezleen ohiko estilotik urrun samar
|
azalduko
dira-eta, beren agerraldiak joko bihurtuz eta beren ukitu pertsonalarekin antzeztuz.
|
|
kutsua duten neurriak hartu ditu, herri txiroetatik etorritako etorkinei sarrera debekatuz eta sartzea lortu dutenei oztopo eta trabak jarriz. Beraz, eredu ideala zein litzatekeen
|
azalduko
dugu".
|
|
13:00etan, Zumardian, soilik ikusteko den eguneko ekitaldi bakarra egingo da, gainontzeko guztiak parte hartzekoak dira-eta. Ekitaldi hau erakusketa bat izango da, Euskal Herriko lurralde eta eskualde ezberdinetan dantza soltean egiteko dauden era ezberdinak
|
azalduko
dituen erakusketa. Euskal Herri osotik etorriko dira dantza bikote edo taldeak, eta horrez gain, dantza solte munduan garai bat eta estilo bat markatu duten belaunaldi, sendi edota eskolak ere izango dira agerraldian.
|
|
ABn benetako debate baten bultzatzeko osagaiak hor daude. Heldu den martxoko herriko hauteskundeetan, denak batera eta eskakizun berdinen inguruan aurkezteko beharra
|
azalduko
da. Hauteskundeak helburu izanen ditugu, ahantzi gabe nazio eraikuntzan hasi lana jarraitu behar dugula.
|
|
Nola
|
azalduko
zenuke azken 20 urteotako bertsolaritzaren ibilbidea?
|
|
Amaren sentimenduen errepikapenek nahiko nobela triste eta melankoniatsua bihurtzen dute. Gorrindok bere bigarren eleberri honetan berriro ere errealismoaren ildotik aritzea hautatu badu ere, ez du inguruko giroa xehetasunez
|
azalduko
. Izan ere, bere lehen eleberrian giroak eta inguruak bideratuko dituzte pertsonaien sentimendu eta bilakaerak; oraingo honetan, ordea, gertaera jakin batek sortaraziko du bereziki amaren oinazea.
|
|
Narrazioaren aitzakia narratiboa litzateke. Gainera, honek sortaraztea lortuko du; hartara, liburuaren bukaera arte ez da gertaturikoa
|
azalduko
.
|
|
Gainera, bidaia izpiritual honi eskaintzen dion garrantzia delaeta, Arretxek bere beste liburuetan eskainiriko sentimendu batzuk
|
azalduko
dizkigu. Izan ere, kontraesanez beteriko pertsonaia biribila aurkezten digu.
|
|
sarritan sinonimo moduan erabili ohi diren hainbat kontzeptu (hiritartasuna, herritartasuna, naziotasuna eta nazionalitatea besteak beste) ez dira beti elkarren baliokide. Eta bereizketa erreal horiek, Leizaola-k
|
azalduko
duen moduan, gatazka iturri gerta daitezke, DNI edo Carte d, identite ren ordez ENA sortzeko erabakia kasu.
|
|
Kapitulu honek teknologia informatikoaren kontrola teknozientziaren eta gizartearen arteko harremanen markoan kokatzea du helburu. Horrela kontrol mekanismo demokratikoak ezarri beharra arrazoituko dugu, eta, era berean, zein politikateknozientifiko den posible eta bideragarri erabakitzeko, eztabaidaren premia
|
azalduko
dugu. Beraz, datozen paragrafoetan informatizazioaren aurrean jarrera kritikoa arrazoitzen eta arazoa ingurune teknozientifikoan jartzen saiatuko gara, hausnarketa ahalbidetzeko.
|
|
Ikerketa akademikoaren interes falta salatzearekin batera, egoera horren zergatia
|
azalduko
luketen bi argudio aurreratzen ditu egile horrek: batetik, eta soziologia politikoari dagokionez, gizarte nazional jakin bat aintzakotzat hartu izana.Kritika beste kontzeptu eta disziplina eremuetara zabal daiteke, ordea.
|
|
Ikuspuntu gestaltikoak ez du erabiltzen babes mekanismoa delako terminoa (nahiz eta freudiar kontzeptu beretik datorren), kontaktuekiko erresistentziakbaizik. Jarraian horien deskribapen eta funtzioak
|
azalduko
ditugu.
|
|
Orokorrean, subjektuek segurtasuna ala segurtasun eza adierazten dute atxikimendu irudiei buruz. Biak adaptatiboak badira ere, haurraren ingurunearenezaugarri bereziei emandako erantzuna baita atxikimendu mota?, segurtasun ezakgeroago
|
azalduko
ditugun desabantaila batzuk ditu gizakiaren ongizatea izateko.
|
|
Adibide zehatzei heldu aitzin, lanean zehar
|
azalduko
diren kontzeptu eta premisa zenbait aipatzeko dira: 1) edasti mitikoen bertsioen aniztasuna, 2) mitoen berraragitzea, 3) mitoen denbora.
|
|
Horiek hola, mito berraragituen bi mota
|
azalduko
ditut hemen, bi maneraz eginaketa inplikazio desberdinekoak. Lehen multzokoak aspaldian gertatuak dira, ez hala eredenboren hasieran, arbaso hurbilen garaian baizik.
|
|
horrela galdu zuen besoa; gero, ezin hilez ereegon zen, bere sorgingoa beste norbaiti eman ahal zion arte, hori baita parte txarrekoakdituztenen akats nagusia. Beherago
|
azalduko
den istorio ezagun batek dio pertsona batkolpatua izan zela gauez abere itxuraz zebilelarik, eta nola biharamunean zauriakfrogatu zuen sorgina zela.
|
|
Araneko gizonaren ezaugarriak eta bitxikeriak ondo ulertzeko, Eulalik esan barikutzi zituen zehaztasun asko jakin behar dira. Hasteko, tradizioko sorgin katuen ibilmoldeak
|
azalduko
ditugu, bai Euskal Herrian bai besteetan.
|
|
Batzuetan, herri berezi baten nortasuna ageriago dago, originaltasuna, bilakaera, aldartea, direla-eta. Besteetan, ez dahain nabarmen
|
azalduko
ezberdintasuna zertan den, baizik nola dagoen itsatsita bildutako osotasunean. Beti ere, guretasun?
|
|
Horretarako kultur adierazle deitzendirenek lagunduko digute. Ez dut
|
azalduko
zertan diren, ebidente samarrak direlako, baina nire ustez euskal kulturaren kasuan dituzten gakoak komentatuko ditut.
|
|
Abiapuntu honetatik ulertu behar da, uste dugunez, ondoren
|
azalduko
ditugunetanikusiko dugun Lauzurikaren jokabidea. Eta goazen, arau orokorren historia egitekobehar genuen ingurumenaz diogun honetatik, arau haiek jaso zituen eliz erakundebatera.
|
|
Lana lau ataletan banatuko dugu: a) Debeku eztabaiden historiaurre eta ingurumen sozio-politikoaz argibide batzuk emango dira, lehenik. b) Arazoak izan zuenkronologia
|
azalduko
da, gero. c) Hirugarren, ezarri nahi izan ziren debeku eta arauenedukia jarriko dugu argitan. d) Azkenik, debekuaren aurrean aipatutako komentu etxejakin horretan nola jokatu zen erakutsiko da. Eta izango dugu aukerarik lanaren buruanondorioren bat edo beste azpimarratzeko.
|
|
Honela, ba, banan banan
|
azalduko
ditugu geure laborategian garatutako sistemetan aurkitu ditugun berezitasunak.
|
|
kulturari buruz), bainadenok kontuan hartu behar ditugu jadanik aipatu ditugun alderdi batzuk: 1) komunikazio sozialaren mekanismoak eta joera errepresentatiboak ez dira bereziak euskaldunontzat; 2) gure komunikazioan gauzatzen diren fenomenoak eta agertzen direnkategoria analitikoak Mendebaldeko gizarte guztietan agertzen direnak dira; 3) errepresentazio kulturalak konbentzionalki finkatutakoak dira (gero
|
azalduko
dugu ideiahau); eta 4) betiko topiko kulturalen bidez norbere burua defendatzea (objektukulturalaren ezaugarri fisikoak, jatorria eta abar aipatuz, alegia) antzua eta ez zientifikoa izateaz gain, galdegilearekiko morrontza adieraztea da. Azkenik, argigarria izandaiteke zuzenean politikoak diren bi galdera egitea:
|
|
Ondorengo orrietan Lekuonaren pasarte poetikoetan atzeman daitekeen baliakizun espresibo berezi zenbait
|
azalduko
ditugu, beraietako espresaera, irrazionalen, ildoa sakonduz.
|
|
Mariano Cebrián irakasleak, ostera, sakon aztertu du zarataren funtzioa, irratian eduki ohi duena, eta maisukiro aztertu ditu zaratak dituen aukerak eta posibilitateak. Nik hemen bere lanetik (Cebrián, 1983) ateratako ideak
|
azalduko
ditut, maisu honek inork baino hobeto esplikatu baitu zaratak informazioan daukan eragina.
|
|
Txema sukaldera joan zen, une hartan hutsik zegoelako eta ez zuelako gogorik ordenagailuko pantailan
|
azalduko
zitzaizkion hitzak (eta gutxiago hitz horiek sortuko zioten ohiko zirrara) inorekin konpartitzeko. Jakinda, gainera, Eiderren krudelkeria ikaragarria ari zela izaten, eta horren ondorioz Txema sarritan hasten zitzaiola maldizioka neskalagunari, mekauenka hormak eta mahaiak kolpatuz.
|
|
Biharamunean estazioan ginen, trena noiz
|
azalduko
zain. Urrunean kea ikusi genuenean kili kiliak sortu zitzaizkigun tripetan, eta gure buruak trenaren bila lehiatu ziren arratsero egiten genuena ez bezalako borrokan.
|
|
Txinan ibili diren misiolariek erraiten dute ezen txinatarrek erabiltzen dutela suplizio eta tortura mota bat, hitz guti batzuetan
|
azalduko
dizudana: lotzen dute biktima goiti beheiti jarleku batean; ipintzen dute iturri baten azpian, zeinari ura, itogin edo itaxur baten modurat, xortaka darion; erortzen zaio biktimari ura buru gainerat, beti toki bererat, orain xorta bat eta orain bertze bat, harik eta, xortaz xorta, buruan zulo bat eragiten dioten arte...
|
|
Eta baldin barbaro honek hori erran badu, bietarik bat: edo orain berean bere damua
|
azalduko
zidak, birao egin duelako, edo ene ezpatarekin neurtu dik —eta, gipuzkoarrari goiti beheiti so egiten ziola eta ezpata lepo inguruan jartzen ziola, segitu zuen—: Baina gure oilo honek ezpatarik ez dik eta...!
|
|
Itzulingururik gabe
|
azalduko
dut: goganbehartua nago honainokoak ez ote nauen inolako estrategiarik edo xederik gabe olatuen joan etorrietara kulunkatzen den kortxo muturraren pare jarriko.
|
|
Eta guztietan garbiena, erabiliena eta sinesgarriena gaixo zegoela esatea zen, ohean zegoela gripe izugarri batek jota. Halaxe bota zuen aitzakia han eta hemen, eta eragozpenik gabe izan zen berriz ere sinetsia (amak aholku ugari eman zizkion telefonoz, baina ez zegoen semearen etxean
|
azalduko
zen kuidadorik: elbarria zen); hortik aurrerakoak Brown jaunaren guztiz gogoz kontrara gertatu ziren, barne indarrak kontrolatu balitu bezala:
|
|
Eta hausnarketa sakon honen haritik, hausnarketa zeina, oker ez banago, sortu baitzen aireak irentsi zuen nire esaldi ahoska  tzen hasi berri batek eragin zidan ondoez xumetik, eta hankamotz gelditu baitzen, nire minerako eta lagunen nahasbiderako, bada, orduan, argiak beren indar guztian piztuak zeudelarik gargolen aho zuloak ezinago artistikoki argitzeraino, baina artean hiru aurkezleak beren paperak errepasatzen ari zirela aprobetxatuz, alboan nuen gizaseme gorraizetu samartzen hasiari bere estasi une propialari buruz itaundu nion; ez, baina,, adiskidantza estutzeko asmo soil soilarekin baizik, eta, bidenabar, zergatik ez, haren erantzunaren arabera zein gizaseme klase zen jakiteko aukera egokitzen zitzaidalako. Nolako estasi unea, halako gizakumea zen beste nire teorietako bat, orain, labur beharrez,
|
azalduko
ez dudana. Igorle hartzaile kanala ongi joan zen oraingoan, eta gonbidatukideak, berriz ere itauna gaizki ulertuz, hauxe erantzun zidan, rau:
|
|
Hori dela eta, hiriko animali denda guztietan ibili ziren antzeko katu baten bila, eta noizbait ere antz antzeko bat lortzeko zortea izan baitzuten, amona itzu  li zenean, haren lorategian askatu zuten mixiñoa. Amona, ordea, ez zerurako ez lurrerako geratu zen bere katuaren berdin hura ikustean, zeren, familiakoei laster
|
azalduko
zienez, bere katua egun batzuk lehenago hil baitzen. Nonbait, amona bera arduratu zen katua lorategian bertan lurperatzeaz.
|
|
Bada behin gertatu zen Polikarpo desagertu egin zela, eta etxeko zoko moko guztietan bilatu genuela, baina alferrik. Etxekoek" Lasai, emakumea,
|
azalduko
da eta" esanez adoretu nahi izan zuten amona, baina handik gutxira amak arropa zabaltzen laguntzeko esan zidan, eta, gustukoa bainuen, ni arduratu nin  tzen garbigailuko arropa ateratzeaz. Eta nik bota nuen garrasia katu koitadua arropa artean itoa topatu nuenean!
|
|
Hortik aurrera, irakurleak albisteetan sakontzeko aukera du klik eginez nahi duen lotura hipertestualean. Automatikoki
|
azalduko
zaio berri osoa irudi eta guzti. 1998ko erdialdera paperezko egunkariaren 8 edizioak webgunean sartu zituzten.
|
|
Baliabide telematiko berrien informazio uholdea egunkarietako erredakzioetara ailegatzen den heinean, kazetariak behartuta sentitzen dira erantzun bat ematera. Hilabete batzuk pasa ondoren, 1996 urtean zehar, gai hau egunkari guztien orrialdeetan
|
azalduko
da sakonki jorratuta. Informatikari buruz tutik ere ez zekiten kazetari haiei ezinbestekoa egin zitzaien gai honi buruz beren iritzia plazaratzea irakurleen artean zegoen egarria asebetetzeko.
|
|
Idazle hauen guztien arteko elementu komuna erlijio sinesmena zen; bereziki, kanpoko intelektualen testuak" Iritzi katolikoak" lemapean
|
azalduko
dira askotan. Asmo honi erabat lotuta, Pio XII eta, orokorrean, apezteriaren manifestazioak tamaina handitan jasoko ziren beti Eusko Deya ren orrialdeetan.
|
|
bere poesia gailena, ene iduriko. Poeta zurruna zirudiena hunkitua eta zirraragarri
|
azalduko
zaigu batean, ironiko zorrotza bestean, liriko minbera hurrengoan. Beti erakutsi zuen ahalmen deskriptibo harrigarriari, sinboloak aukeratzeko sena gaineratzen dio, eta adierazkortasuna bete lanik gabeko bertso trinkotan garatzen du, irakurraldi bakoitzean zuku berria kentzen zaion hizkeran.
|
|
|
azalduko
dira.
|
|
Eta nik ez zaukaat batere gogorik orain pikoletoei esplikazioak ematen hasteko. Nola
|
azalduko
diet ba zertan nabilen, paraje hauetan eta itxura honekin, hire ondoan, lana eta etxea utzita, bidez bide baina ibilbide jakinik gabe, oinez beti, Gorbeiapeko sagasti baterantz. Eta ni baino askoz ere okerrago hago hi inori ezer azaltzeko.
|
2001
|
|
Segidan Bilbon burutu IV. Jardunaldi Teknikoan atera ziren konklusioak
|
azalduko
ditut. Gure sektoreko jabeen jubilatzea dela-eta hainbat harategi ixten ari diren arren, aurrerantzean saltoki guneak ez dira gutxiago izango.
|
|
Hala, bertako arduradunaren iritziz,' achicar' txukatu da, baina adibideak behar dira, ura txukatu... " Tolosar batek nobela batean txukatu ikusi eta hiztegira badoa, nola erabiltzen den jakiteko adibideak behar ditu, azken finean artzainari ez diozu
|
azalduko
ardia zer den".
|
|
Badu beste afizio bat, margotzea, eta bi afizio horiek uztartuz egiten duena da, ahal duen gutxitan behintzat, gurasoen gelatik hor bada, jakina, bigarren zera bat, inkonszientearekin lotuko litzatekeena, baina ez naiz ur horietan sartuko parkea marraztea. Gero mutila urruneko paisaia batean
|
azalduko
da, Japonian. Arrotza egingo zaio hango guztia, eta nahiz eta lagun bat topatu, berriz ere ihesbidea leihoan aurkituko du, bestela han ere nahikoa bakarrik sentitzen delako.
|
|
Baldintzak oraindik ez dizkiogu aurkeztu Ibarretxeri, beraz ez ditut publiko egingo. Hauteskunde kanpainan garbi utzi genituen zeintzu diren gure arlo nagusiak eta proposamenean
|
azalduko
dira berriro ere. Orain berak erabaki behar du.
|
|
Bilkura herrrikoi hauek dira kanpainaren ardatza. Herrikoa zer eta zertarako den
|
azalduko
dute, baita egitasmoen berri eman ere
|
|
Hortik aurrera egin den guztiarekin ez gaude ados, baina akaso ez gara oso erasokorrak izan gaiarekiko eta, halakoetan, hori egiten ez denean, agian badirudi bestearekin zaudela. Oso zuzenetik jarraituko dugu euskararen inguruan Gobernuak egin dezakeena eta ados ez bagaude garbiki
|
azalduko
dugu. Gobernuak ezin dezake egin UEUrekin egin duena; hau da, Nafarroako administrazioarekin halako harreman luzea izan duen elkarte kultural bati ezin zaio diru-laguntza kendu Gobernuak euskararen aurka gerrilla gerra bat hasi duelako.
|
|
Ordea, behar den perspektibatik begiratzen badugu, azken bi urteotan gertatu dena gertatu izan ez balitz, egungo gobernuak ez lituzke izango gaur egun dituen helburuak. Hau da, bizitzaren aldeko errespetua, elkarrizketaren aldeko apustua, gai politikoen argitzea bakea eta nazio eraikuntzaren planoen bereiztea edota Euskal Herriaren hitza eta erabakiaren errespetuaren aldarrikapenak ez ziren hain garbi
|
azalduko
egun, Lizarra Garaziko Akordioa eduki izan ez bagenu.
|
|
Gainera, inguru basati honetara ailegatzeko aukerarik baduzue, inguruetako bidezidorren bat aprobetxatuz (geroxeago
|
azalduko
dizuegu pare bat), izugarrizko harritzar gorrixka hauen artean txundituta geratuko zarete. Dena den, natur mirari honetara hurbildu baino lehen, mendi berberaren pean dagoen santutegia bisitatuko dugu.
|
|
Azken herritik zuzen, 6,5 kilometrotara aurrean Dorreaga Torres del Rio agertuko zaigu, Logroñorako bidean. Beste kilometro. batean elizaurrean
|
azalduko
gara.
|
|
Elkarrizketa, proposamen eta eztabaida guztien ostean alderdi guztiek adostasun bat lortuko balute (bagenu), edota gehiengoaren borondatea proposamen zehatz baten alde
|
azalduko
balitz, Eusko Alkartasunako gizon emakumeok leialki errespetatuko genuke emaitza. Zalantzarik gabe.
|
|
Mundu mailako zubia eraikitzeko, berriz, lau liburu kaleratuko ditu Elkarteak. Euskaraz, ingelesez, frantsesez, eta gazteleraz, bertsolaritza
|
azalduko
dute, ikuspegi ezberdinetatik: Zer da bertsolaritza gizartean?
|
|
Alabaina, bi nobela hauetan plano desberdinetan istorio desberdinak kontatzen direla esatea axaleko irakurketa deskribatzailean gelditzea litzateke. Bestalde, aipatutako nobeletan, autoreak euskal nobelagintzan lehenengo aldiz
|
azalduko
diren kontateknika berrien esplizitazio hutsa egiten duela baieztatzea ere,, nolakotasun horren oinarrian dagoen azken pausoa, hau da, nobela interpretagarri egiten duen modu hori kontuan ez hartzea izango litzateke. Honi dagokionez, esan daiteke nobela honi buruz egin diren iruzkin eta azterketa gehienetan forma aberastasun hori nabarmendu besterik ez dela egin eta metodologia kritiko batzuen esplizitaziora mugatu direla azterketa gehienak.
|
|
zoroetxe bateko(?) gela batean ohean etzanik dagoen pertsonaia batek" denbora pasatzeko asmoz" kontatzen dituen istorio eta pentsamenduak azaltzen dizkigula esan daiteke. Intrigaren denboraren esplizitaziorik ez dago eta ezin esan daiteke zehazki zenbat denbora pasatzen den (nahiz eta, geroago
|
azalduko
dugunez, bertan azaltzen zaigun" impasse" hori den deigarriena). Espazioari dagokionez, berriz, kontalaria hormak akoltxaturik dituen gela batean ohean datza, baina denborarekin gertatzen den legez, espazio fisikoak berak baino pisu handiagoa du kontaketak berak irudikatzen duenak.
|
|
" Hitzik ez, zeinu bat, ez dut gehiago idatziko" (80.or.),"" Je serais un grand mort", esan zion ispiluari" (434.or.). biografikoak arakatzen emango du denbora. Iñaki Abaituak aurrera daraman saio literario honetan, bere iragan propioa Zabalegirenarekin loturik
|
azalduko
da, iragan horretan konpromiso politikoak eta irakurketa literarioak (Loretta Sheridan en afusilamentua kontatzen duen nobelarena, adibidez) behin eta berriro gurutzatuko direlarik.
|
|
Dagoeneko Ene Jesus nobelaren epilogotik ezagutzen genuen psikiatra hau, fikziozko pertsonaia bihurtu zaigu nobela honetan eta bere garrantzi narratiboa dudaezinezkoa da. Askotan ironia izugarriz euskal gizarteaz eta gure topikoez ematen dituen interpretazioekin batera (elkarte gastronomikoetako gizon mantaldunen trabestismo gordeari dagokion pasarteak irribarre bat baino gehiago eragingo du), heriotzarean aurrean gizakiok dugun beldur eta bakardadea, heriotzaren inguruko gizarte eta erlijio sineskeriak, neurosiak,... eta nola ez, protagonistaren ametsetan
|
azalduko
den" mater terribilis" a gai dituzten gogoetak daude (hau ere, Ene Jesus eko amaren modura," zapi txuritxoa manga beltzetik ateratzen duena"). Guztiak" hiltzeko garela" (et muriremur) azpimarratzen dutenak (media vita in morte sumus) 17.
|
|
Victoriak dioen moduan," Sleeping beauty" ak (126) maite zituztelako prerrafaelitek, Perrault eta besteren bertsio edulkoratuek azaleratu ez dizkiguten loti eder bortxatuak. Heriotzaren Aingeru hori da, hain justu, Juan Martini
|
azalduko
zaiona Eugeniak aluan duen testura hurbiltzen denean. Bere hilobitik aterako bailitzan, erabateko mendekua hartuko baitu Siddalek bere senar ohiaren obsesio bera duen Juan Martinekin (207):
|
|
Bidaiariengan agertzen den sentipen honek
|
azalduko
luke liburuan Sorterriaren eta Deserriaren artean egiten den kontrajarpena, eta sakonean," Etxera itzuli" gisako poemak:
|
|
Tailer guztiek metalezko plaka urdin bereizgarri bat agertu behar dute, leku ikusgarrian: bertan, establezimendu horretan bezeroari nolako zerbitzuak egin dakizkiokeen
|
azalduko
da, ikurren bidez.
|
|
Nolanahi ere, aurrera egin baino lehenago, argi dezagun indarrean dagoen legeria hitzez hitz bete nahi duenarentzat, bederen, finantzetan miraririk egitea ahalbideratuko lukeen formularik ez dagoela: badira murrizketak eta kenkariak eragiten dituzten abantaila fiskalak, hurrengo lerroetan luze zabal
|
azalduko
den bezala, baina horiek ere badituzte muga jakinak.
|
|
Zerua ulertzeko mapak, planisferioak edo entziklopedia tematikoak har ditzakegu gidari eta une bakoitzean ikusten duguna
|
azalduko
digute.
|
|
Ederki taxuturiko orri pertsonal honetan, zine sistema zure etxean nola instala dezakezun
|
azalduko
dizute.
|
|
25 urte baino gutxiagoko gizonezkoa bazara, gidatzeko baimena duela bi urte baino gutxiago eskuratu baduzu, aukera handiak dituzu: ia ia aseguratzailerik ez da prest
|
azalduko
zu bezalako bezero bati autoaren poliza bat izenpetzeko, biztanleriaren multzo honek ezbehar kopuru handia sortarazten baitu.
|
|
Halaz ere, konurbazio horretan omen dauden liburutegietako bakoitza non kokaturik dagoen
|
azalduko
luketen xehetasunezko mapa guztiak ez ditugu aurkitzen.
|
|
Erregistro Zibileko idazpenean gurasotzat adoptatzaileak bakar bakarrik
|
azalduko
dira, izaera horri buruzko inongo aipamenik egiteke, guraso biologikoen maila berberean.
|
|
Huts egin diodala esan dit... (kopetilun) Eta ez naiz ikerketan
|
azalduko
...
|
|
Harris-ena (barne ikuspegia edoformala) eta Benveniste rena (kanpo ikuspegia). Baina bi ikuspegi horiek ere ezdira elkarren kontrako, elkarren osagarri baizik, berriro ere Bronckart ek dioenbezala (1985, 97 or.). Eta Bronckart ek berak
|
azalduko
dizkigu, hurrengo orrialdeetan, testuen azterketetan nagusi diren hiru norabide nagusiak: kontakizunarenazterketa, argudioaren azterketa eta hizketaren azterketa.
|
|
Bainahauek ere ondorioetara garamatzate. Eta ondorioak
|
azalduko
ditugu ondoren.
|
|
– Gertaera bizi dutenek testigantza bezala
|
azalduko
dute.
|
|
Hitzalditxo honetan
|
azalduko
dugu nola sortu dugun 3 mailaren hastapenerakomateriala komunikazio egoerak kontuan hartuz eta nolako testuak erabili dituguneta zertarako. Bi bloke hauen lanketaz hitz egingo dizuegu, alegia, hizkuntzapertsonen arteko harremanetan eta hizkuntza lan giroan, erakundeekiko harremanetan.
|
|
Testuak sailkatzeko irizpide batzuk zehaztu behar ditugu lehenengo; etahonetan ere irizpide desberdinak egon daitezke. Guk eginda daukagu geurea, bainaez dugu hemen
|
azalduko
, luze joko bailuke; gainera, interesa izanez gero, lasterargitaratuko dugu, eta orduan aukera izango da hura aztertzeko. Nolanahi dela, testuak zelan tratatuko ditugun azalduko dugu hemen.
|
|
Guk eginda daukagu geurea, bainaez dugu hemen azalduko, luze joko bailuke; gainera, interesa izanez gero, lasterargitaratuko dugu, eta orduan aukera izango da hura aztertzeko. Nolanahi dela, testuak zelan tratatuko ditugun
|
azalduko
dugu hemen.
|
|
Hasteko mintegi hauek abian jarri zireneko kontestua
|
azalduko
dizuet. HelduenEuskalduntzearen Oinarrizko Kurrikulua (HEOK) aplikatu eta hedatzeko asmoz, 1997an HABEk hasiera eman zion materialgintza proiektuari.
|
|
Materialgintza proiektu hau ezin da ulertu irakasleen prestakuntzarako plan zabal baten baitan ezbada. Izan ere, aurrerago
|
azalduko
dudan mintegian ikas-materialak beharrezkoakgenituen, ikas-materialek mintegia behar zuten moduan.
|
|
Heziketarako materiala idatzikoduten irakasle eta teknikarientzat, HABEn heziketan arituko diren teknikarientzat etamaterial horiek erabiliko dituzten irakasleentzat. Euskaltegietako irakasle askoaldaketarako prest baitaude une honetan, baina, aldaketarik egin ahal izateko, material hezitzaileak behar dituzte, aldaketa hori nola gauzatzen den
|
azalduko
dutenereduak (Azkue, 1999).
|
|
Ez ote da egongo teoriakerakusten digun lur emankorretara hurbiltzeko biderik? Galdera horiei erantzunnahian, irakasle batzuekin bildu eta haiek lagun hartuta, jarraian
|
azalduko
dugunesperientzia burutu dugu Bizkaiko AEKn.
|
|
Ikastalde guztietan izandako emaitza oso antzekoa izan zenez, eta batez ere, zuek irakurleok (inor irakurtzen ari bada) gehiegi ez aspertzeko, kasu gutxi batzukbaino ez ditut
|
azalduko
orri hauetan, horiek behar bezain adierazgarriak izangodirelakoan.
|
|
Ikastaldeareningurune hurbiletik taldera eta taldetik ingurune hurbilera, zubiak luzatu behardira, ikas prozesuaren hastapenetatik ohitura komunikatiboak sortzen hasteko.Jarduera honek ikaslea eta euskal hiztuna harremanetan jartzea du helburu, batetikikasleak hiztunak ezagut ditzan eta haiekin ohitura komunikatiboak sortzenhasteko, eta bestetik euskal hiztuna ikaslearen ikas prozesuaz jabe dadin eta lagundiezaion. Aurrerago
|
azalduko
dugu hau patxada handiagoz, adibide batzuen bidezhobeki ulertzeko.
|
|
Ideiak garraiatzen dituen euskarria da.Diskurtsoak zuzen zuzenean eragiten du ideiak azaltzeko moduan, bertan araujakin batzuen arabera funtzionatzen dutelako. ...idal diezaguten geure familiarekin harremanetan jartzen bagara, aukeratzen dugun bidearen arabera, komunikatzeko modua desberdina izango da.Telegrama erabiltzen badugu, ez dugu azalpen askorik emango eta zuzen zuzeneanharira joango gara; telefonoz egiten badugu, ordea, azalpen gehiago emangobadugu ere, hainbat ideia geroko utziko ditugu; eta eskutitza erabiliz gero, patxadaeta zehaztasun handiagoz
|
azalduko
ditugu gauzak. Hau da, ideia bera azaltzekomodua aldatzen da, erabiltzen dugun bideak zuzen zuzenean eragiten baitu komunikatzeko moduan.
|
|
Beraz, eduki orokorrak funtziokomunikatiboekin estuki erlazionaturik daude, eta erlazio hau aprobetxatuko dugubeharrezkoak diren zehaztapenak lortzeko. Hala ere, eduki guztiekin bide hau ezinerabil daitekeenez, banan banan
|
azalduko
dizuet aurrerago eduki mota bakoitzakduen sailkapena. Interesgarria da eduki mota bakoitzari definizio txiki bateskaintzea, zertaz hitz egiten ari garen hobeki uler dezagun.
|
|
Trebetasun emaileari dagokionez, lehen fasean ukituez badugu ere, oraingo honetan ikaslea zerbait ekoizten hasiko da, ideia nagusietanbaka rrik oinarrituz. Hau da, ikasleak ekoiztuko duena, datu zehatzik gabekoaizango da; ideia orokorrak
|
azalduko
ditu, eta zehaztapenak geroko utziko ditugu.
|
|
Ikaslearenak izango dira bere ikas prozesuari buruzko erabaki guzti guztiak. Aholkulariak ez du ezer erabakiko; baina ikaslearen erabakiak aztertuz, zein gabezia, zein ondorio, zein behar ekardezaketen eta zer adierazten duten
|
azalduko
dio, ikasleak ikasten ikas dezan.
|
|
Arazoak izangoditugu aktoreak identifikatzeko. Eszenatokira etengabe
|
azalduko
dira elementuberriak, eta hauen arteko harremanak elkarreraginean ulertuz interpretatukodugu antzezlanaren amaiera.
|
|
Aurrekoa esanda, materialak sortzen hasteko unean buruan genituen printzipioorokorrak
|
azalduko
dizkizuegu hemendik aurrera:
|
|
testua ahozkoa ala idatzia izango den
|
azalduko
zaigu,
|
|
Azkenik, komunikazio eginkizun bakoitzean aukeratutako testua jasotzea alaekoiztea proposatzen den
|
azalduko
da.
|
|
Atalhorretan, eta beti ere maila bakoitzean lortu nahi diren jakintza, gaitasuna etajarrera helburuak oinarri hartuta (aurreko atalean aipaturikoak, hain zuzenere)? mailaz maila lantzea proposatzen diren testuak
|
azalduko
dira. Komunikazio eginkizunen atalean esan dugun bezala, eskaintzen diren makroegintzak (testuaren helburu nagusiak) eta testu erak (testuaren formak) elkarren arteankonbinatuta sortuko dira testu horiek.
|
|
hau argituz doa azken aurkikuntza arkeologikoei esker. Beraz, testuhonetan aurkikuntza horien berri emango dugu, eta Iruñea, Buzaga, Aldaieta etaFinaga ko nekropoliak aipatu eta
|
azalduko
ditugu, beraien hainbat ezaugarriaztertuz: nekropolien barne antolaketa eta hilobietan aurkitutako materialenezaugarriak, hain zuzen.
|
|
Beste kondaira batzuenarabera, mirariak egiten ez uzteagatik, Marte jainkoaren zerbitzariek hil zuten.Bestalde, XVII. mendeko Rouen go kondairaren arabera, Itun Berria zabaltzekoJaun Done Leoi hegoaldera pasatu zen. Horrela, bere kultuak Baztanen, Malerrekan, Bortzirietan eta Gipuzkoako ekialdean duen garrantzia
|
azalduko
litzateke42.
|
|
Izanen da gure artean, guri ez ezik, kanpotarrei ere galderak eginarazikodizkien eta mundua nolakoa den
|
azalduko
dien euskal sortzailerik. Izanen daizkiriatzaile arrotzik, gure hizkuntza bitarteko dela, bihotzaren zolaraino landatukozaiguna, amorrua eta bakea, mina eta plazerra txertatuz.
|
|
didanadibide baten ildotik; ondotik, esplikazio bila abiatzen saiatuko naiz, aterabiderakoproposamen batekin bururatzeko. Geroxeago
|
azalduko
dudan idazle kuota horietarik naizela dakidan arren, Iparraldekoa eta aldi berean emaztea izanez, harribatez bi txori??, eskertzekoa dut Eli Tolaretxipi mahai inguru honetara gonbidatunauelako, batez ere ene, iparraldekotasunaren, aldetik (baina ez naiz bakarra: Pelot, Arkotxa, Aire, Legorburu, Hirigoien, Albizu).
|
|
2Hren jabekuntza prozesuan parte hartzen duten faktoreak, ikuspegiak eta aldagaiak mota askotakoak dira, baina lan honen aukeraren baitan, batez ere psikosozialak interesatzen zaizkigu orain. Horregatik, ondoren
|
azalduko
diren ereduakbatez ere psikologia sozialaren edo psikosoziolinguistikaren tradizioan sortutakoaketa landutakoak izango dira, zuzenean edo gutxienez zeharka.
|
|
Tradizio horretan badaude, zorionez, gai honi buruz zenbait argitalpen halakoeredu ezberdinen jasotze eta azterketa laburbiltze sintetiko bat egiten dutenak, hemen
|
azalduko
den laburbiltze sintetikorako baliagarriak izango direnak etahorretarako neurri handi batean jarraituko direnak. Tradizio horretan oinarrituz, jarrai daitezkeen modu ezberdinen artean aukeratzen dena kronologiaren araberakoaizango da.
|
|
Esan beharra dago ez direla eredu eta eztabaida guztiak hemen
|
azalduko
, luzeegi joko lukeelako; berriz ere aukeratu beharrean, erabilienak edo interesgarrienak aurkeztuko dira ondoren:
|
|
2 BELTetik, geroxeago
|
azalduko
den bezala, bizitasun etnolinguistikoarenkontzeptuan hiru dimentsio estruktural hartzen dira kontuan (Giles, Bourhiseta Taylor, 1977): 1) Demografia, 2) Estatusa, eta 3) Euskarri eta kontrolinstituzionala.
|
|
4 Ondoren datoz aldagai psikosozialak (euskararekiko jarrerak, motibazioak, leialtasuna, usteak, nahiak, identitatea, eta abar), ikerketa batzuetan (EJ), ez ordea beste batzuetan, beherago
|
azalduko
den bezala.
|
|
horren oinarrizko ideiak. Horren ostean gure laborategian teknika berri horiekin egindako dibulgazio saio batzuk
|
azalduko
dira, adibide hauek askoz adierazgarriagoak izan daitezke eta.
|
|
Disolbatzailea hutsean lurrindu eta gero, esentzia olioa biltzen da, ohiko azterketa kimiko fisikoak egiteko: dentsitatea, iodometria, ultramoreko absorbantzia, errotazio indizea, disolbagarritasuna alkoholean eta abar; baina horiek ez ditugu hemen
|
azalduko
.
|
|
delakoan. Funtsean zer den, ondoko moduan
|
azalduko
dugu: esentzia olioan dauden konposatu kimikoak kromatografia zutabea zeharkatu eta gero banan banan irteten direnean, zutabearen irteeran bertan adartxo berezi bat jartzen da, konposatu horiek masa espektrometrora sartu baino lehen.
|