Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 110

2007
‎Izan ere, errealitate soziolinguistikoa ez da bakarrik benetan jasotzen dena, errealitateari buruz jendeak pentsatzen duena ere oso adierazgarria da. Modu berean errealitatearen eta irudipenen arteko aldeak zergatik gertatzen diren aztertzea oso interesgarria suertatzen da.
‎Izan ere, errealitate soziolinguistikoa ez da bakarrik benetan jasotzen dena, errealitateari buruz jendeak pentsatzen duena ere oso adierazgarria da. Modu berean errealitatearen eta irudipenen arteko aldeak zergatik gertatzen diren aztertzea oso interesgarria suertatzen da. berrietara egokitzeko. Aldaketak fitxetan eta neurtutako herrien kopuruan izan dira gehienetan, baina kasu guztietan neurketen arteko konparaketa egin ahal izateko irizpideak errespetatu dira.
‎Udalerrietatik haratagoko portzentajeak (herrialdeetakoak edo Euskal Herri osokoak, esate baterako) kalkulatzeko, udalerri bakoitzeko portzentajeak udalerri horretako hiztun kopuruarekin biderkatu dira. Modu horretara estimatzen da udalerri batean zenbat egiten den euskaraz, zenbat gaztelaniaz edo frantsesez, eta zenbat beste erdararen batean. Udalerrietako kopuru horiek batuta, udalerrietatik haratagoko portzentajeak kalkulatu dira.❚
2008
‎• Modu kritikoan entzuten ikasi.
‎dagoeneko euskal soziolinguistikarekin harreman zuzena izan duten ikerlarien lana bultzatzea eta oraindik harremanik izan ez duten ikerlariak euskal soziolinguistikaren eremura biltzea. Modu horretan hizkuntzaren eta soziolinguistikaren inguruko ikerketen oinarri teorikoak zabaldu eta aberastuko dira. Gonbidapena egiten diegu, beraz, giza eta gizarte jakintza alorretako ikertzaile guztiei deialdian parte hartzeko.
‎Hasierako erantzuna da kultura autonomiaren hurbilketaren arabera hiru osagaiak direla ezinbestekoak. Modu sinplean adierazita, tripode baten hiru hankak dira. Hanketako bat ahultzen bada, tripodearen egitura osoa ahuldu egiten da.
‎kanalen kopurua handituz, euskarrien arteko sinbiosiak sortuz eta azpititulaketa eta emisio dualak erabiliz. Modu honetara, EITBren euskarri guztietan euskara presente izan da, modu batera ala bestera. Kasuan kasuko epeak ezarriz, euskara integratzeko taktikak aplikatuz, zaharkitua geratu den hizkuntzen erabilera baztertzaileari bizkarra ematea da helburua.
2009
‎Historikoki, baina, soziolinguistikaklusterra martinugalde, kp/ 20140andoain bere garaian hizkuntza inperiala zenari esaten zitzaion hizkuntza globala. Modu itsusiagoan deitzen zitzaien; hizkuntza haiek mundu osoan zeuden zabaldurik, eta jendeak pentsatzen zuen —edo, inkontzienteki, sinesten zuen— lehen mailakoak zirela, onak eta indartsuak. Eta, haien ondotik, etxe zuloko hizkuntzak zeuden.
‎Urteak dira euskararen historia soziala ahalik eta xehetasun gehienarekin ezagut dezagun. Modu berean, urteak behar izan dira hizkuntzaren maila soziolinguistikoari dagokion lekua aitor diezaiogun. Orain proiektua abian jarri da eta, espero denez, laster ikusi ahal izango dira bere lehenengo emaitzak.
‎Izan ere, premia argia da... a)... bai edozein komunitateren arrazoi existentzialak direla medio (imajinario sinboliko propioa jorratu eta biziberritzearen garrantzia, mundu erreferentzial beregainaren estrategikotasuna)... b)... bai arrazoi pragmatikoagoak direla tarteko (ba ote dago produktuak hobetzerik ikerketa barik? Modu horretan kultura bat errotu eta sendotzerik?)
‎AHTk Euskal Autonomia Erkidegoko hiru biztanle gune handiak batuko ditu (Bilbo, Gasteiz eta Donostiako hiri eremuak); Iruñea gehituko zaie, adar baten bitartez. Modu horretan, Euskal Herriko gainerako herri eta eskualdeak ahulago eta baztertuago geratuko dira, handi horiekiko eta beste metropoli gune batzuekiko mendekotasun handiagoarekin. Hedatzen ari diren euskal hiriak botere globalen sukurtsal izateko borrokatuko dira.
‎Hori horrela, euskara beraien artean erabiltzeari dagokionez bikote hauek egin dituzten prozesuak edo bideak aztertu eta alderatu dira bikote motak bereizteko ere. Modu honetan, ondorengo hiru bikote motak bereiz ditzakegu beren arteko harremanaren hizkuntza gaztelaniatik euskarara aldatu duten EAEko bikoteen artean: Berreskuratu motako bikoteak, Eskuratu motakoak eta Euskaratu motakoak.
2010
‎ikasle bati euskara batuan edota euskalkian hitz egin, neska bati printzesa eta mutikoari txapeldun deitu ala ez, etorri berri den haurrari jatorrizko hizkuntzan hitz egin ala euskaraz jardun lehen egunetik, guraso bilerak zein hizkuntzatan egin, etab. Erabaki horiek hartzeko irizpideak eta hausnarketa gunea eskaini nahi ditu materiak. Modu horretan, gainera, komunikazio trebetasunen lanketa modu testuinguratuan eta ikasleentzat esanguratsuak diren edukiak aintzat hartuz egiten da, eduki bidezko hizkuntza ikas irakaskuntzako oinarriak kontuan hartuta (Snow, Met eta Genesse, 1989).
‎— Iruñerriko Euskalerria Irrati jazarriak, Bizkaia Irratiak, Iparraldeko Euskal Irratiek (Gure Irratiak kasu) eta, maizago, Bilbo Hiria irratiak ere tarteka deitzen naute; analisi laburrak edo elkarrizketak egiteko. Modu xume baina ulergarrian jardutea izan da beti asmoa.
Modu sinplean bada ere, honela definitu izan dugu orain arte komunikazioaren prozesua:
‎Egunkariak, irrati emisoreak, telebista... Modu erraz eta sinple horrexek identitatea jartzen du agerian: bitartekaria den enpresa hori da komunikazioa.
‎Lehen bidetik, ahaleginak egiten dira etorkinek dakarten hizkuntzak agerian jartzeko, eta horien errekonozimendua ikasleen artean pizteko. Modu horretan, norbanakoaren jatorrizko hizkuntza eta kultura baloratzen da. Ildo honetan hiztegitxoak prestatzen dira, pertsonaeta leku izenak zabaltzen dira, esamolde baliagarriak ematen dira ezagutzera, eta abar.
‎hizkuntza erroldek hamaika aplikazio dituzte, baina haien azken helburua hizkuntza gutxitua garatzeko neurririk egokienak planifikatzeko tresna baliagarria izatea da. Modu berean, sen onak esaten digu ezin dela hizkuntza politika bera aplikatu gehiengoa elebiduna den eremu batean eta berreskurapen prozesua hasiberria den beste batean. baina honetan datza gure arazo handia: normalizazioa ez dela asmo handikoa, estatuaren menpeko egiturei dagokienez. hain zuzen ere, datorren urtean egin behar da europako kontseiluaren menpeko adituen batzordearen hurrengo txostena. azken txostenean, 2008koan, ez zen oso toki onean uzten espainiako estatuak euskararen normalizazioprozesuan zuen jarrera. izan ere, txostenak zituen gaikako zazpi ataletatik soilik irakaskuntzari zegokionean egiten ziren nagusiki iruzkin positiboak, batez ere lehen eta bigarren hezkuntzari zegokienez; hau da, neurri handi batean autonomia erkidegoko gobernuaren menpe dagoen arloan. egiaztapen triste hori alde batera utzita, txostenean bertan ere estatuko hizkuntza lege bat onartzearen alde egiten zen, europako beste hainbat estatuk onartu duten bezala, bertan hitz egiten diren hizkuntza guztien berariazko aitortza xehatua egiteko eta erabiltzaileek dituzten
2011
‎egile, eztabaida kide, artikulugile. Modu berezian aipatu nahi genuke hABe liburutegiko langileek eskaini diguten arreta eta emaniko laguntza, ezinbestekoa izan baita lan hau egin ahal izateko. euskaltzaindiari gure esker ona adieraztea besterik ez dagokigu, lankidetza bide berri honetan lehen urratsa izan dadineko esperoan. eta zer esanik ez, Mikel zalbideri gurekin batera lan honi heltzeko ilusioa transmititu digulako.•
‎" Language shift" edo" language death" hori bada azterketa eremu bat Ipar Amerikako soziolinguisten artean baina diglosiarekin nahasten ez dena nahiz eta aitortu, noski, diglosia egoera apurtzen denean" language shift" etor litekeela. zalbide kritikoa agertzen da menderatuen ereduarekin eta Lüdi eta Suitzaren adibidea erabiliz (72 or.) zalantzan jartzen du egoera diglosiko bat derrigorrez gatazkatsua izan daitekeenik. Modu egokian konfliktua kontzeptuari orrialde batzuk eskaini die zalbidek eta kontzeptua zein
‎Herri normalizatu batek ondo finkatzen du eta hobeto transmititzen duezagutza hori; bermatuta dago diruz, formazioaren bitartez kurrikulumean, komunikabideen bitartez. ditugula. non ikusten duzu zuk erronka nagusia? Modu bateko liburuetatik abiatuta, non dago dibulgazioaren erronka?
‎Soziolinguistika klusterrak antolatutako IV jardunaldian egindako elkarrizketa honetan, lan horren beharraz hitz egin du, ez berez gai zientifikoaren ikuspegitik aparteko interesa duelako, baizik eta euskaraz bizitzeko dauden zailtasunak ulertzeko ezinbestekoa delako soziolinguistikak aztertzen dituen gaiak ulertzea. Modu horretan soilik ahalbidetuko da irtenbideak bilatzea. • Hitz gakoak:
‎Izan ere, aztertu litzateke hiztunek nola erabiltzen dituzten hizkuntza baliabideak giza harremanak sortzeko, identitate anitzak adierazteko, eta abar. hori guztia, ikerketa makro demolinguistikoei lotuta, oso aberasgarria izango litzateke. Modu horrek hiztunentzat hizkuntzak duen balioa ulertzen lagunduko liguke. Jadanik, ez da nahikoa jakitea zenbat edo zein testuingurutan erabiltzen den euskara. uste dut etnografiak baduela horretan zeresana.
Modu sintetikoan azaldu moduan" teorizatu, aplikatu eta sozializatu".
2012
‎Geroz eta indibidualistagoa den jendarte honetan, beste kulturetako herritarrekin dagoen harremanari dagokionez, esan daiteke ez dela oso oparoa. Modu pertsonalean harremanak daudela ezin uka, baina jendarte mailan, orokorrean, bide horretan asko dago egiteko oraindik:
‎Bestea, aurrekoa bezain erabakigarria, normalkuntza arduradunen zintzotasuna da. zintzotasuna diogunean eguneroko jarduna betetzean ondo jokatzea adierazi nahi da; hau da, egiten dena egiten dela, beti, eskola elkarteko kide guztien onura bilatzea. dagoeneko aipatu denez, euskal ereduek aurrera egin dute ikastetxeetan kalitatezko hezkuntza irakatsi delako, eta, bezeriak –gurasoek– euskaraz ikasteak onurak baino ez dakartzala ikusita, horren hautua egiten jarraitu duelako. Modu berean jokatu genuke normalkuntza proiektuetan. Ikastetxeetako eskola elkarteak borondatez hartzen
‎Gela barruan irakasteredu berbera izanik ere, oso argazki diferentea izan dezakete ikastetxe bateko edo besteko ikasleek. Modu grafikoan, kolore bidez, alegia, aditzera ematen du gela argazkiak kasuan kasuko egoera konkretua.9
‎4 Transmisio naturalaren garrantziaz ohartaraztea. Modu eraginkorra eta merkeena berau delako hizkuntza indarberritzeko xedeak aurrera eramateko. Etxearen babesa eta eredu izaera indartzea.
2013
‎ikaskideen artekoa batetik (ikasle ikasle jarduera) eta ikasleen eta euren irakasleen artekoa bestetik. Modu horretan, bigarren maila batean edo gure azterketatik kanpora utzi izan dugu eskolako testuinguruan gertatzen den beste hainbat harreman. Hautu honetan ere, funtsean, bat datoz Arrue proiektuan egin duguna Gela argazkiaren planteamenduan eginikoarekin.
‎Beraz, gure burutik pasatzen dena oso garrantzitsua da. Modu berean, Karmelo Ayesta – Goza daiteke gehiago. Euskaldun baten hizkuntz bidaia arrisku fisikoak eta psikologikoak nahastu egiten ditu garunak; onartua ez izatea edo besteen aurrean ezgai agertzea benetako arrisku fisikotzat hartzen ditu, eta biziraupen mekanismoa martxan jartzen du.
2014
‎Erakarle berriak industriak ziren, baita lurraldera lehenik iristen zirenak ere. Modu horretan ibai hertzetako lurrik hoberenak fabrikek hartu zituzten eta garaiko landa inguruko populazioa erakarri zuten bere inguruetara, langileentzako etxebizitzak bigarren mailako lurretan eraikiz. Euskal Herrian kasu askotan, behin ibai hertz lauak industriak harturik, langileen etxebizitzak malda eta malkarretan kokatu ziren.
‎Lana, ohiturak eta lurrarekin interakzioa, aldiz, tokian aurkitzen ditugula. aztertuz, antropologiaren bidetik eginiko gerturatzea. Modu horretan, eta Boasek esaten digun bezala, behin oinarrizko biziraupenerako beharrak ase ondoren, garai historiko bakoitzean gizarteak lurraldearekin izan dituen interakzioak begiratu dira. Aldaketa horiek gauzatzean, gizarteak zein ikuspuntu zuen ikusi dugu.
Modu horretan bizitzako eginkizunetan, produkzioan beraz, diruari lotutako funtzioak eta eginbeharrak topatzen ditugu, lan produktiboa bezala adierazten direnak. Bestalde, bizitzari, zainketei eta eguneroko bizitzaren osasunari eta elikadurari oinarri ematen dioten lanak ditugu, diruz ordaintzen ez direnak, eta lan erreproduktiboa bezala adierazten direnak.
‎Prozesua gizarte osora ireki haurretik Zaldibarko gizartearen analisi soziala egin da. Modu horretan gizartearen egitura ulertu ahal izan da eta bertako taldeek inguruarekin dituzten harreman mota ugariak berezi nahi izan dira, ondoren hasiko den parte hartze prozesuan kide izan daitezen. da, hirigintza barneratzailea eta genero ikuspuntuarekin, aztarna ekologikotik, lurraldearen kapitalaren baliotik, paisaiatik edo ekonomia berdetik.
‎Prozesua gizarte osora ireki haurretik Zaldibarko gizartearen analisi soziala egin da. Modu horretan gizartearen egitura ulertu ahal izan da eta bertako taldeek inguruarekin dituzten harreman mota ugariak berezi nahi izan dira, ondoren hasiko den parte hartze prozesuan kide izan daitezen. Honetarako Zaldibarko etnografia moduko bat egin da perfil ezberdinetako 20 pertsona elkarrizketatuz.
‎kontsumo ohiturak, produkzio tokiak, ur hornidura, zainketa tokiak eta moduak, giza harremanak eta abar. Modu horretan herriaren garapen fisikoan bertako biztanleek izandako esperientziak txertatu dira. Usteak, beldurrak, pertzepzioak, intuizioak, nahiak eta desirak, pentsamolde desberdinak eta ikuspuntu anitz jaso dira jakintza bezala, azterketaren oinarri izan den lurralde bakar batean.
‎Aurreko puntu eta paragrafoetan esandakoek euskararen identitate zentzua, toki garapenean eta komunitate garapenean hain garrantzitsua dena, gainditu (baina ez baztertu) egiten du, eta saiakera egiten du euskararen erabilerari zentzu praktiko bat ematen. Modu honetan euskaraz lan egiteak, kontsumo produktuak zein industrialak eskaintzeak abantaila konkretuak azaldu arazi ditzake, abantaila teorikoak zehaztea ekarriz. Hartara agerikotasuna lortzen da, bai hizkuntzarena, baita hizkuntzaren berreskurapen prozesuarena ere.
‎Begiratu dio baita ere eskualdeko (tokiko) ongizateari eta garapen kualitatiboari (kohesioari) laguntzen dieten faktoreei, hauen artean dago-eta hizkuntza. Modu honetan garapen proiektuetan beharrezko mintzakide bihurtuko da euskararen normalizazioan diharduen erakundea edo erakunde multzoa4.
‎Kanpoa jute haiz bakaziota ta, euskaldun bat ikusi ta igual hika hitz eiteiok ta gertutasuna kontsegitzek, konfiantza. Modu informal bat da. (Iñaki.
‎Beraz, nola ikusten da antropologiaren ikuspuntutik hizkuntza? Modu errazean adierazten digu hori Jone Miren Hernandez EHU ko
‎Esandakoaren bidetik beraz, aisialdi taldearen hartzaile direnek haur direnetik eta ondoko urteetan zehar, egitasmo ezberdinetan parte hartzeko aukera izango dute, azpimarratu berri den jarraikortasunaren ildotik. Modu honetan, Atxutxiamaikak esku hartzearen koherentzia mantentzen du.
Modu honetan, aisialdi taldeak bere helburuetako bat lortzen du: 16 urte bitarteko herriko gazteek euskararen erabilera aktibo izatea eta beste gaztetxoentzako eredu izatea.
‎Hau dela eta, kopuru hau oinarri harturik, lagina %10ekoa izan da eta beraz, 30 haurrei pasa zaie inkesta. Modu berean, 30 gurasok bete dute beraiei zuzenduriko galdetegia.
2015
‎Beraz, adibidez, gurasoak eragile izan daitezen lehendik haiengan eragitea da helburua. Modu berean, irakasle eta hezitzaileengan eragitea ezinbestekoa izango da. Azkenik, eragile izan daitezkeenen arteko sare lokalak osatzea tresna oso egokia dela frogatu du Elgoibarren eragileen sarea deiturikoa adibide gisa jarriz.
‎Baina ekimenak sortu eta diseinatzeko kezka izateaz gain, eremu honen inguruko datuak biltzeko ardura ere garatu da. Modu horretan, esan daiteke, euskara familian gauzatzen ari zen ibilbidea aztertzeko eta neurtzeko saiakera ezberdinak egin direla. Kasu batzuetan ikerketa zabalak eta ikuspegi makroa dutenak egin dira.
‎Usteak eta iritziak alde batera utzita, kasu honetan hiztunek hizkuntzarekin egiten duenari egiten zaio erreferentzia. Modu honetan erabilera dago erdigunean eta honi lotuta galderak hauek izan daitezke:
Modu honetako tailer eta jarduerekin ikasleekin euskararen inguruan eta euskararen erabileraren inguruan hausnartzea bilatzen da, eta soziolinguistikako oinarrizko kontzeptu batzuetatik abiatuz testuinguruan bizi duten errealitateaz ohartzea eta hor eragile izan daitezkeela ikustea. Azken batean hizkuntza sozializazio prozesuaz jabetzea nahi da eta hor ematen diren egoerak aldakorrak direla eta beraiek aktiboki aldatu ditzaketela konturatzea bilatzen da.
‎Bi batzordeak pertsona berberak dinamizatzen ditu. Modu horretan, batzordeen arteko lotura egitea erraza da eta herri mailako eragile ere badira Euskara Elkartea bitartekari izatean.
‎Euskara Elkarteak dinamizatzen ditu batzorde horiek. Modu horretan, eskolara egokitutako plangintza bat egiten da baina herriarekin lotura ere egiten da: eragile diren gazte horiek, eskolako ibilbidea amaitzean, dagoeneko badute euskara elkartearekin lotura eta herri mailan eragile izatera pasa daitezke.
Modu grafikoan esanda, Espainian nagusi izan zen Francoren erregimen zapaltzaileak udalerri hauetan lortu ez zuena gertatu da honen ondorengo erregimenean: euskal hiztun komunitate naturaletan gazteleraren edo frantsesaren erabilera soziala bere lekua egiten hasi da, eta ondorioz hiztun askoren hizkuntza identitatea (eta erabilera) euskaldun izatetik hibridoa izatera pasa da.
‎Lehen saioaren aurretik bidaltzen zaie kontsigna irakasleei1 eta prestatzaileok hor ikusitakoen itzulpenarekin (bestela esanda, egunkarien gure irakurketa eta interpretazioarekin) hasten dugu lehen saio presentziala. Modu horretara, irakasleak bere praktikaren lehen gogoeta egingo du egunkaria betetzerakoan eta gogoetak jarraipena izango du prestatzaileen itzulpenarekin.
Modu honetara uztartu ditugu motibazioa eta ahozkoa. Eta, ahozkoa lantzeko beharra sortutakoan, orduan hasten gara ahozkoan sakontzen.
‎euskarak etxean hitz egiteko baino ez du balio, hitz egizue erdaraz bizitzan nor izan nahi baldin baduzue. Modu horretan, euskarari uko egin eta erdaraz hitz egitea sozialki gora egiteko baldintza bihurtu izan dute, guk geuk ere sinesteraino. Aurreiritziz jositako hiztunak gara, gizalegea, errespetua edo begirunea4 erakutsi behar izaten diogu parean daukagunari, eta berak erdaraz hitz egitea nahikoa izaten da geuk ere hala egiteko.
‎Galdetegi hauek ikasleei helarazteko, ezinbestekoa izan da Etxepareren irakurleen lankidetza, haiek birbidali baitiete euren ikasleei inkestaren linka jasotzen zuen mezua. Modu honetan, unibertsitarioen datu eta iritziak kuantitatiboki jaso ditut.
2016
‎Horrekin batera, maiz agertzen den beste kategoria bat ‘erantzukizuna’rekin eta ‘ardura pertsonala’rekin du zerikusia. Modu partekatuan hartutako ‘erabaki kolektiboa’ren indarra eta euskal hiztunaren ‘eskubideak’ ere agertzen dira argudio garrantzitsu gisa hiru herritan. Beste zentzu batean, defentsarenean baino gehiago eskaintzaren zentzuan, euskal hiztun ez den horri ‘lagunduz ahalmentzea’ ‘arreta pertsonalizatua’ eskaintzea eta ‘aldebiko elkarrizketak’ sustatzea erabili dira argudioetan.
‎antropologiaren ikuspegian bederen, hizkuntzaren izaera sortzailea nagusitzen da, baliabide kultural gisa eta praktika multzo bat bezala (Duranti 2000) irudikatuz. Modu honetan, hiztuna protagonista bilakatzen da, gizarte aktorea edo ekintzaile bihurtzen baita. Komunitate bateko partaide izateaz gain, errealitatearen sortzaile gisa —hizkuntzaren jabe den neurrian— ere agertzen zaigu.
‎Eta gorputzarekin batera emozioak, horiek baitira gorputzak transmititzen digun informazioa. Modu horretan, esan dezakegu —behintzat antropologiaren eremuan—, gorputz antropologia emozioen antropologiarekin batera garatu dela. Azkeneko lan ildo honek hiru hamarkada bete ditu Michelle Rosaldok (1980) Ilongot komunitatearen inguruan egindako liburua mugarria izanik.
Modu naturalean garatzen ez den zerbaitek, etsaia dauka hirian. Hori gertatzen zaio euskarari.
‎Jokabide horren arrazoiak asko izan daitezke; pertsona horiek beren hizkuntzari buruz dituzten jarrerengatik eta autogorrotoagatik gertatu ohi dira maiz horrelakoak. Modu horretan," zer egiten duzu x egoeran?" galdetzen bazait erantzungo dudana ez da benetan" zer egiten dudan" baizik eta" zer uste dudan egiten dudala" edo/ eta" zer gustatuko litzaidakeen egitea", edo, are gehiago, ikertzailearen presentziagatik (Labov ek aztertu zuen behatzailearen paradigmaren eraginez)" gizarteak zer eskatuko lidakeen egitea?" ed... Irakurleak barka beza ebidentzia horiek hemen aipatzea:
‎barnehizkuntzalaritzak egokitzen digun karakterizazio tipologikoaren eta soziologikoaren zentzuan. kuantitatibo hotzak; horrez gain, emaitza horien ondorioak eta metodoak eztabaidan jarri dira. Modu horretan, inkesta horietan adierazten da ofizialtasunari eusten zaiola gehienbat, eta hori legezkotasun demokratikoko iturritzat hartzen da hizkuntza aldarrikapenari dagokionez. Hala ere, inkestek bat ez etortzea eta hurrenez hurrengo hauteskundeetako emaitzak (ofizialtasunaren kontra dauden alderdiak bermatzen dituztenak) argumentu onak dira inkestei berei garrantzia kentzeko.
‎asturiera gisa antzeman behar den definizio estuago baten agerreraren aldia da, non hibridazioek legezkotasuna galtzen duten. Modu horretan, inkestatutakoek euren hizkuntza gaitasunak ebaluatu zituzten agertutako eredu erreferentzialaren arabera. Gainera, inkestatutako pertsonen zati nabarmen batek identifikatzeko gaitasunak galdu zituzten eredu horrekin.
‎Asturiaseko soziolinguistikaren azterketa azken hamarkadetako hizkuntza aldarrikapenaren mugimenduarekin batera garatu da, eta, funtsean, planteatutako hizkuntza politikei buruzko erabilera, identitate kontzientzia eta jarreren inguruko estimazio kuantitatiboak dituen inkestetan oinarritu da. Modu horretan, ikuspegi soziologiko zehatz bat deskribatu du, neurri handi batean hizkuntzaren inguruko debate publikoko terminoen bitartez adierazitakoa, baina, agian, ez du ikuspegi hori behar bezain sakon deskribatu gako garrantzitsuen berri emateko. Kontu horietako batzuk teoria soziolinguistikoa formulatu baino askoz lehenago planteatu ziren, inplizituki edo bakar bakarrik hizkuntzaren inguruko gogoeta intelektualetan zein dialektologia tradizionaleko lanetan, baina, ordea, ez dira era intuitiboan edo anbiguoan lantzen gaur egungo hizkera soziologikoan.
2017
‎Hori betetzeko, lehen urratsa hizkuntza komunitate bakoitzak arestian aipatutako Kaiera prestatzea izango da. Modu horretara Protokoloak bere translazioa izango du hizkuntza gutxitu bakoitzera eta eguneroko politiketan eragiteko balio izango du.
Modu arinean gogoratzearren, Euroituna berretsi duten Estatuek bertan jasotako hainbat neurri bere egin behar dituzte, eta horiek bete. Itunak berak ezarrita duen ebaluazio sistema baten bidez, hiru urtero betetzemaila neurtzen du aditu batzorde batek.
‎Orduan ere zailtasunak oso agerikoak ziren, baina gaur egun bezala, orduan ere bidea egin beharra nahitaezkoa ikusten zen. Modu prekarioan geunden eta modu prekarioan jarraitzen dugu. Aitzitik, prekarietate eta zailtasun horiek guztiak ez ligukete pesimismoaren antzutasunera eraman behar.
Modu prekarioan geunden eta modu prekarioan jarraitzen dugu. Aitzitik, prekarietate eta zailtasun horiek guztiak ez ligukete pesimismoaren antzutasunera eraman behar.
‎Odriozolak ongi esan bezala, kapitalismoaren garapenak bretoiera ondoratu zuen. Modu gradualagoan izan bada ere, gauza bera gertatu zen irlanderarekin. Beste hizkuntza batzuetan ez dugu asko sakondu, baina antzeko fenomenoak gertatu izan direlakoan gaude.
‎Honekin beraz, noka mundu pribaturantz abiatu zela esan daiteke eta tokak mundu publikoan iraun zuela. Modu honetan noka berez galdurik ez dagoen arren galdurik dagoela dirudi zirkulu pribatuetan etxeko giroetan, meza osteko tertulietanmantendu delako soilik.
Modu honetan noka berez galdurik ez dagoen arren galdurik dagoela dirudi zirkulu pribatuetan etxeko giroetan, meza osteko tertulietanmantendu delako soilik.
Modu orokorrean ezin da euskararen erabilera lan hizkuntza moduan derrigortu; baina aipatutako ñabardura guztiak aintzat hartuz, esparru honetan euskararen normalkuntzan aurrerapausuak emateko aukera badago. esate baterako, administrazioak eraginkortasunez jarduteko printzipio konstituzionalean oinarrituta, herritarrek euskaraz hasitako izapideak euskaraz izapidetzekoa. lan hizkuntzaren esparruan, ho...
2018
‎Guk bigarren horren alde egin dugu hautua eta, ondorioen atalean aipatuko dugun moduan, bertan praktika komunitate nozioari protagonismoa eman diogu. Modu honetan prestigioa zerbait moldakorra, aldakorra eta dinamikoa agertzen zaigu, Euskal Herriko gune batetik bestera eta une historiko batetik bestera aldatu daitekeena.
‎Departamendu edo sail bat izan da kasu guztietan esperientzia garatu den gunea, elkarrekin harremana maiz izaten duten lankideek osatutako gune ez oso handi bat, eta hasieratik ongi definitu da kasu guztietan talde edo gune hori osatzen zuten lankideen zerrenda. Modu horretan, esperientzian parte hartzen zuten lankideek garbi izan dute zein lankide zeuden sartuta dinamika horretan (eta zeintzuk ez, enpresa edo erakunde berekoak izan arren).
‎Hala, eusle ez diren hainbat lankidek euskaraz egitearen aldeko indar bat sumatzen dute, bai eusleen jokaera elebakarrera egokitzeko behar naturalagatik, eta bai beste lankideen euskarazko urrats berriek kutsatuta. Modu horretan, lankide gutxi batzuei jarritako baldintza adostuak talde osoko kideen erabilerara zabal dezake bere eragina. •
‎— Ebaluazioak gizarte zientzietako tresnak (kuantitatiboak eta kualitatiboak) eta gerentzia publikoko teknikak erabiltzen ditu. Modu sistematikoan aplikatzen du informazioaren tratamendu zorrotza, aztertutako errealitatea hobeto ezagutzeko asmoz.
‎7 Modu askotara sailkatu eta multzokatu dira faktoreak Modu integratu ala isolatuagoan, hiztunaren inguruneari dagozkion faktoreekin batera, hiztunaren beraren motibazioa, hizkuntza ideologia eta gaitasun objektibo zein subjektiboa dira hiztunaren hizkuntza hautua baldintzatuko duten faktore nagusitako batzuk (Coyos, 2007, 2009; Mart� nez de Luna, 2004). Faktore horiek elkarreraginean artikulatzen dira, noski, eta erabilerak berak ere berrelikatzen ditu aipatu faktoreak.
‎7 Modu askotara sailkatu eta multzokatu dira faktoreak Modu integratu ala isolatuagoan, hiztunaren inguruneari dagozkion faktoreekin batera, hiztunaren beraren motibazioa, hizkuntza ideologia eta gaitasun objektibo zein subjektiboa dira hiztunaren hizkuntza hautua baldintzatuko duten faktore nagusitako batzuk (Coyos, 2007, 2009; Mart� nez de Luna, 2004). Faktore horiek elkarreraginean artikulatzen dira, noski, eta erabilerak berak ere berrelikatzen ditu aipatu faktoreak.
‎Lan honekin, euskararen presentzia bermatu nahi da etorkizun batean Lintzirinera hurbilduko diren enpresa berriekin egingo diren hitzarmen eta tramiteetan. Modu honetan haien jarduera ekonomikoak euskaran eragin dezakeela erakusteko baliatuko da lana, eta hortaz, neurri batzuk ezinbestekoak direla adierazteko. Horrela, Oiartzungo euskara zerbitzuak delako enpresek izan dezaketen hizkuntza politikan parte hartzea errazagoa izango da.
‎42) arabera beraz, transmisioak ez du zertan era bertikalean izan beharrik. Modu horizontalean, hau da, berdinen artean ere izango da transmisio une edota ekintzarik; transmisioa belaunaldien artean eta adinkideen artean emango den fenomenoa izango da. Autore honek oro har, orain dela gutxi arte transmisioaren inguruan garatutako nozioak ezbaian jarri ditu.
2019
‎Beste modu batean esanda," jada emakumeena —gazteena behintzat— ez den hitanoan muturra" sartzea, galdutako esparru linguistikoa berreskuratzea izango litzateke (Legorburu, 2018, 104 or). Modu horretan, akaso, noka ere, toka bezalaxe, normala bihurtuko da, tratamendu naturala eta ez markatua.
2020
‎inkestatuen% 67k lehen baino gehiago ikusi zituen albistegiak,% 51 puztu zen ordainpeko fikHego Euskal Herrian ere handia izan zen koronabirusaren eragina telebista kontsumoan. ziozko zerbitzuen kontsumoa eta% 45 izan ziren ohiko telebista lehen baino gehiago ikusi zutenak. Modu berean, handitu egin ziren IKTen artean daude bat bateko mezularitza(% 45), sare sozialak(% 44) edo bideo-jokoak(% 36). Joera horien baitan gertatu zen honezkero aztertu den informazioaren kontsumoaren hazkundea —hedabide digitalena zein sare sozial edo mezularitza aplikazioena— eta jarraian azalduko den telebistaren eta streaming plataformen fenomenoa.
‎• Modu atseginean planteatzen denean, erabiltzaile euskaldunen eta zerbitzuetako langile euskaldunen eta ia euskaldunen artean, motibagarri eta lagungarri izan daitekeen" identifikazio eta kide sentiarazten" aukera ematen du.
2021
Modu horretan, kirola eskolaren eta kalearen arteko zubi gisa irudika daiteke, beti ere hiztun gazteen euskarazko sozializazio prozesuaren baitan (Soziolinguistika Klusterra 2019, 15). Hau da, eskolaren eredutik desberdina den berezko eredu bat proposatuko genuke, bereziki kirolean eta oro har aisialdian:
‎Denboraren kudeaketari dagokionez, bigarren grabazioan ikusten diren esku hartzeak beste lasaitasun batekin egin dira, bereziki, saioaren hasieran, jarduerak azaltzeko orduan eta saioaren amaieran. Modu berean, irakasleek interakzio handiago bilatu dute ikasleekin, galderak egin dizkiete, parte hartzeko gonbidapenak egin dizkiete...
‎Ikasleari aurreko saiokoak gogoratzeko, egindako saioa laburtzeko, ulertutakoa azaltzeko, hurrengo saioko gaiari buruzko hipotesiak egiteko, esandakoa arrazoitzeko... eskatzen diozunean, aukera ona eskaintzen diozu ahozko komunikazioaren erabileran trebatzeko eta, aldi berean, haren garapen kognitiboan eragiten duzu. Modu planifikatuan eskaintzen dituzu aukerak une horietan ahozko komunikazioa lantzeko?
2022
‎Baina beste aldean, euskararen erabilera praktiko emozionalari dagozkion datuak oso deigarriak dira. Modu orokorrean galdetzen denean maila emozionalean komunikatzeko zenbat balio duen, euskarak indize positibo ertain bat eskuratzen du(% 43,1). Baina horren adierazpide posibleetan zehatzago sartzen garenean (umeei errieta egiteko, eztabaidatzeko, txisteak egiteko, haserrea adierazteko), balioak erdiko puntura, ez positibo ez negatibo, jaisten dira; eta iraintzeko kasuan, batere ez aldera mugitzen da.
‎Libertimenduaren barruan herri kulturaren hainbat atal sartzen dira, besteak beste, musika, dantza, antzerkia edota bertsoa eta orokorrean, umorearen erabilera ohikoa izaten da, transgresio gune bezala bilakatuz batzuetan, gazte identitatea lantzeko toki bezala ere kontsideratuz (Bastida, 2021). Modu horretara, ikusi daiteke herri kulturaren eta hizkuntzaren uztarketaz gain, beste elementu batzuek ere garrantzia hartzen dutela hizkuntzaren marko ez diskurtsibo horren garapenean.
‎Bestela, bertsolaritzak ere aipamen berezia behar du, bilakaera handia eduki zuelako mugimenduaren baitan. Modu orokor batean, XIX. mende osoan zehar landu zen kultur elementuetariko bat izan zen, politikari lotuta askotan, eta batez ere, bertso-paperen formatuan, hortaz, Pizkundearen aurretik ere bizirik zegoen kultur elementua zen (Agirre, 2019). Edonola ere, Pizkundearen bigarren etapan modernizazio garapen bat edukiko du, Joxe Ariztimuño Aitzol-en eskutik, honek bertsolaritza sustatzeari ekingo diolako eta 1935tik aurrera Bertsolari Txapelketak antolatuko dituelako (Agirre, 2019).
‎Ikastolen mugimendua, mugimendu sozial bezala ulertu behar da eta 60ko hamarkadan zehar beraien arteko sareak eratzeaz gain, urteek aurrera egin ahala ikasleen kopurua areagotu egingo zaie baita ere. Modu honetara, berebiziko garrantzia hartuko dute euskararen biziberritzean.
‎Ikastolen mugimendua, mugimendu sozial bezala ulertu behar da eta 60ko hamarkadan zehar beraien arteko sareak eratzeaz gain, urteek aurrera egin ahala ikasleen kopurua areagotu egingo zaie baita ere (Fernandez, 1994). Modu honetara, berebiziko garrantzia hartuko dute euskararen biziberritzean.
‎kultura deitzen dugunaren oinarria izango litzateke eta kultura burmuinaren garapenerako beharrezkoa egiten du. Modu honetara, bere planteamendua aurretik ikusi ditugun bi joeren artean kokatu daiteke, gizakiaren eboluzioa biokulturalki eman dela esatea ahalbidetzen duen heinean.
‎egunerokoan zein erritual edota festa berezietan gertatzen diren praktikek kultura osatzen dutela. Modu honetara, kultura ez litzateke soilik ideietara mugatuko, baizik eta eguneroko praktikek ere berarengan eragingo dute.
‎Katalizatzaileek ez dute inolako albo ondoriorik edukitzen erreakziotan eta hauen funtzioa, besterik gabe, erreakzio kimikoa bera azkartzearena izaten da. Modu honetara, emaitza berbera azkarrago lortzen da.
‎Hizkuntzaren kultur testuinguruaz hitz egiterakoan, hau hizkuntzaren inguruan dauden praktika eta errepresentazioek osatzen dutela aipatu da. Modu honetara, hizkuntza inguruan dituen praktika eta errepresentazioekin harremanetan, testuinguruan, kokatu behar dela aipatu dugu. Bide honetan, batez ere metodologikoki, oso baliozkoa egiten da hizkuntza antropologiatik proposatzen den praktika komunitate (Eckert eta MacConnel Ginet, 1992) kontzeptua.
‎Pazientean zentraturiko arreta) da egungo osasun jardueraren paradigmen oinarria. Modu indibidualizatu eta errespetuzkoan pazientearen egoeraren abordatze holistikoa egiten duen arreta eredua da iradokitzen dena, arlo biologiko medikoa, psikosoziala eta espirituala bere baitan biltzen dituena. Pazientearen autonomia eta erabakitze partekatua bultzatu behar dira.
Modu sintetiko baina oso argian, Iñaki Herasen (Heras 2003, 169–70) lanean jasotzen dira antolaketa eredu berrien eta kudeaketa aurreratuaren ezaugarri esanguratsuenak: 1) antolaketa integratua:
‎Komenigarria da adierazleekin lortutako emaitzak urteko txostenean edo iraunkortasun memorian barneratzea, interes talde guztiek emaitza horiek ezagutu eta azter ditzaten. Modu horretan lortzen da iraunkortasun memorian dimentsio linguistikoa integratzea.
‎Komenigarria da, dena den, adierazle horietan lortutako emaitzak urteko txostenean edo iraunkortasun memorian barneratzea, interes talde guztiek emaitza horiek ezagutu eta azter ditzaten. Modu horretan, GRI (Global Reporting Initiative) estandar eta adierazleen osagarritasuna lortzen da eta iraunkortasun memorian dimentsio linguistikoa integratzea.
‎informazioa jasotzeko teknika kuantitatiboak (asebetetze eta ospe inkestak; barneko zein kanpoko interes taldeetan), teknika kualitatiboak (sakoneko elkarrizketak, eztabaida taldeak, eta bezero, inbertsore, erakunde publiko, komunitateko ordezkariekin) eta markaren Interneteko irudiaren segimendua (interneteko aipamenak; markaren inguruko iritziak eta abar). Modu horretan lortuko da enpresaren eta interes taldeekiko harreman interesgarri eta emankorra.
‎Ikerketan ez dira datu pertsonalak tratatu edo erabili. Modu anonimoan bildu da informazioa, pertsona horiek identifika ditzakeen daturik edota elkarrizketa horien edukiaren gaineko informaziorik jaso gabe.
‎Datuak, nagusiki, Neurgailuaren bidez jaso dira, mugikorreko aplikazioaren bidez, alegia. Modu horretan, datu bilketan diskrezioa hobeto bermatu da, eta, unean une, behatu den elkarrizketa kopuruari jarraipen estua egin zaio.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia