Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2000
‎Isilpeko eragozpena, ustekabeko gertaera,... horrek desegiten du haien aurrearreta; horretan, alabaina, guraria, itxura eta ezkontzaren izena saritzen dira; gutxiago ederresten da seme alabak zer diren, guraso horiek euren ondorengoentzat duten gogoa eta nahia baino.
‎Erromako azken legeek, Justinianoren Bildumara ekarritako horiek, onuragarritasun eta ekitate naturalean dute gogoa. Aita amaren oinordetza, zati berdinetan dagokie seme alaba guztiei, sexu bereizketarik gabe; horiek ezean, senide hurbilekoenei.
2001
‎Filosofia batzuek pertsona zeharo naturaz haraindiko izaki bihurtuz arazoa sinplifikatu dute, baina orduan giza izaeraren dimentsio zeharo berehalako eta agerikoak bazterrean uzten dituzte, hala nola, bere izaera biologikoa. Bestelako ikuspegi batzuek pertsona argi eta garbi inguruko izakien artean kokatzen dute, eboluzionista eta ekologistek kasu; baina honela ez digute beste izakiekiko gizakiek dituzten ezberdintasunak edo pertsonak bere burua ezagutzeko duen gogo indartsuaren zergatia azaltzen laguntzen.
‎Eta onestezina da filosofiak neurtu behar duela gizakia. Hau da, adimenak neurtu behar duela gogoa. Gogoa da, berriz esan, jaun, arbitro, epaile, erantzule bakarra.
‎Eta elkarrekiko irakasle eta ikasle garela. Bestalde, nik zera eduki behar dut gogoan —aurrerago azalduko dugu hau— bestearen egia bere gogoko denez, baita ere nire gogoko dela eta izan behar duela. Eta nirea berarentzat, berdin.
‎Sasi egiak, sasi ederrak, sasi ongiak jota eta menperatuta izaten garela aldi askotan. Lehenago ukitu dugu puntu hau ere, informazioa jaso eta epaitu behar duen gogoa mugatua dela erakutsiz. Gogoaren mugak gorabeheratsuak dira, bai norberagan gaien arabera, baita ere gizakitik gizakira.
‎Nigandik at daudenen artean erabateko aldea dago maitagogo direnen eta gogogabeko direnen artean. Maitagogo ez direnek ez dute gogorik, ez dira maitale. Beraz ez eta ezagule, ez eta aske.
‎San Ignaciok ez ditu gogoa eta bere ahalmenak kontzeptuz bereizten; baina praktikan, aldiz, gogoa, gizakia, bere nahimenaren eta adimenaren jaun dela, desberdina dela eta biak bere esanera (gogoarena) erabil ditzakeela eta behar dituela erakusten digu.
‎Zientzia, filosofia, jakituria guztiak, gizakiaren izaeran biltzen dira. Beraz, gizakia aipatuz ona, ederra, egia aipatzen dugula eduki behar dugu gogoan, kosmos osoko ezer uzteke. Maitakizunak gizakiak gizaki denez ekintza sail eta modu guztietan burutu ditzakeen egiteak dira.
‎Maitariak maitajarduna aldi eta eremu guztietara zabaltzea du gogo. ‘Arilaria’ da, ase ezinik.
2004
‎Bestalde, antzinakoen analisiak eta gaurko algebrak, oso gai abstraktuak eta inolako erabilerarik gabekoak aztertzen dituzte; baina horretaz gain, lehenak irudiak hartu behar ditu gogoan, horretara mugatuta dago beti, eta horregatik ezin du ulermena erabili irudimena asko nekatu gabe, eta azkena arte ilun eta nahasia bihurtu da, adimena landu baino trabatzen duena, arau batzuei eta zifra batzuei lotuta baitagokie.14
‎Beraz, gizakiaren jokabideen etikotasunak lau irizpide nagusi hauek hartu behar ditu gogoan, bakar bat baztertu barik: a) jokabidearen gizatasunaren gutxieneko neurria segurtatzea, b) egoeraren oinarrizko beharkizunei egokiro erantzutea, c) subjektuaren (auto) errealizazioa, d) errealizazio pertsonala kolektibitatearenarekin uztartzea.
2005
‎Norberaren ikuspuntua norberarena bada ere, berau besteekiko elkarreraginean osatutakoa da eta, aurrerantzean ere, modu berdinean garatuko da baita ere. Gizakiaren" indibidualitateaz" ari garenean, hirugarrenik, pertsona ororen izate erlatiboa dugu gogoan.
2006
‎Patuaren onartze horretan ere harrotasun eta ausardia aristokratikoak igartzen dira. Heroi homerikoak ez du gogo onez hartzen patuak aukeratu diona —aitzitik, behin eta berriro darabil kexua—, baina bere heroikotasunak arrenguraren gainetik jartzen du ohorea74 Duin jokatuko du, halabeharrak heriotzara eramango badu ere, halabeharrak bizitzaren laburtasunaz sarituko badu ere.
‎18 Zizeronek Verres eta Katilinaren aurka idatzitako bi testu ditu gogoan Humek. Bai Verres bai Katilina erromatar politikariak ziren, eta zenbait bidegabekeria egin zituzten.
‎Alabaina, daltoniko batek beste kolore bat egokituko lioke. Gertakari hori azalduko genuke daltonikoaren kasuan zentzumenek ‘akats’ bat dutela gogora ekarriz. Nonbait, daltonikoaren judizioa okerra da.
‎Atal honi amaiera emateko, Humeren sistemak duen ezaugarri orokor bat ekarri nahi dut gogora. Behin baino gehiagotan teoria edo sistema moralak hiru taldetan sailkatu dira:
‎Egun, zenbait testuinguru filosofikotan ekintzaren humear teoria aipatzen da. Teoria horren arabera, ekintza baten arrazoia edo justifikazioa eman nahi dugunean gogo egoera batzuk eman behar dira aditzera. Gogo egoera horiek bi motatan bana daitezke.
‎Hitzaurre hau amaitze aldera, modu batean edo bestean lan honen inguruan ibili diren zenbait lagun ekarri nahi ditut gogora. Eskerrak denei.
2007
‎Modu horretan bakarrik itxaron dezakegu egungo mehatxuekin amaitzea. Horrekin M. Buber dut gogoan, zeinak bere azkenetako idazlan batean —" Konbertsioa, dekadentziaren mehatxuaren aurrean" izenburu zuhurreko idazlanean— elkarrizketaren gauzatzean ikusten duen ere azkeneko askapena. Honela idazten du berak:
2010
‎Hala ere, kontuan hartu behar da legeak ezaugarri hori duela mendekoaren gain ikusita, eta horrela ulertuz gero, legea arrazoiaren egintza da, irakasteko edo argitasuna emateko balio duena, aurreko kapituluan azaldu bezala. Horregatik, autoreen kontsulta egiten denean, esangura bikoitz hori izan behar dugu gogoan: legea arrazoiaren bitartez zehazten denean, mendekoaren gaineko legea aipatzen da, lege naturala naturak ezarritako arrazoi zuzena dela esaten den bezala.
‎237 Ikus M. Siguan & I. Vila, 1991: 747 Autore horiek, hor, B. McLaughlin (1978) dute gogoan.
‎242 Ikus M. Siguan & I. Vila, 1991: 754 Autore horiek, hor ere, B. McLaughlin (1978) dute gogoan.
2011
‎Milagros Bidegainek eta biok Koldo Mitxelenari euskarako eskolak ematen genizkion garai hartan —ekarri du gogora Txillardegik—, eta Mitxelenarekin harreman handia nuen. 1956an, karrera amaituta eta soldaduskako azken sei hilabeteak egitera Ferrola joatekoa nintzela, Mitxelenari Knut Hamsunen Pan itzultzeko asmoaren berri eman nion, eta berak esan zidan ezetz, zerbait berria sortu behar nuela.
2017
‎Edo, goragotik ikusita, desagerraraz dezakegu? Zehaztu behar dugu gogoa dela den eta ez den izatea, zehaztu dugun bezala bere baitarakoa badela bera ez dena eta ez dela bera dena. Galderak ez du zentzurik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia