2001
|
|
Santa Teresak argi bereizten
|
ditu
gogoa (alma) eta bere ahalmenak (potencias), eta ahalmenak aritzeke ere gogoa ari izaten dela baiesten du, zehazki maitatzen. Baina ez du jorratzen —nik uste— bere gizakiaren izaerari buruzko aurkikuntza nagusia eta ez du argitzen ezagumena eta askatasuna non dauden errotuta.
|
|
San Ignaciok ez
|
ditu
gogoa eta bere ahalmenak kontzeptuz bereizten; baina praktikan, aldiz, gogoa, gizakia, bere nahimenaren eta adimenaren jaun dela, desberdina dela eta biak bere esanera (gogoarena) erabil ditzakeela eta behar dituela erakusten digu.
|
2004
|
|
Bestalde, antzinakoen analisiak eta gaurko algebrak, oso gai abstraktuak eta inolako erabilerarik gabekoak aztertzen dituzte; baina horretaz gain, lehenak irudiak hartu behar
|
ditu
gogoan, horretara mugatuta dago beti, eta horregatik ezin du ulermena erabili irudimena asko nekatu gabe, eta azkena arte ilun eta nahasia bihurtu da, adimena landu baino trabatzen duena, arau batzuei eta zifra batzuei lotuta baitagokie.14
|
|
Beraz, gizakiaren jokabideen etikotasunak lau irizpide nagusi hauek hartu behar
|
ditu
gogoan, bakar bat baztertu barik: a) jokabidearen gizatasunaren gutxieneko neurria segurtatzea, b) egoeraren oinarrizko beharkizunei egokiro erantzutea, c) subjektuaren (auto) errealizazioa, d) errealizazio pertsonala kolektibitatearenarekin uztartzea.
|
2006
|
|
18 Zizeronek Verres eta Katilinaren aurka idatzitako bi testu
|
ditu
gogoan Humek. Bai Verres bai Katilina erromatar politikariak ziren, eta zenbait bidegabekeria egin zituzten.
|
2013
|
|
besteak beste, eztabaidatzeko, ezagutzeko, enpatizatzeko, kritikak egiteko eta jasotzeko gaitasunak, baita egoerak ikuspuntu ahalik eta neutroenetik ebaluatzeko gaitasuna ere. Prozesu etikoaren adibide gisa, batzorde etikoak ekartzen
|
ditu
gogora Walter Sinnott Armstrongek. Haietan planteatzen diren arazo etikoen aurrean ez dago aldez aurreko erantzunik.
|
|
Aristotelesek eta Elizabeth Bohemiakoak zioten bezala, dualista klasikoak ez dauka erraz azalpen hori emateko. Izan ere, dualista klasikoak oso bestelakoak diren bi substantziatzat hartzen
|
ditu
gogoa eta gorputza, eta bestelakotasun horrek zailtzen du azalpena. Materialistak, aldiz, azalpen bat eman dezake, oso azalpen sinplea:
|
|
Beraz, ez da harritzekoa amorrua sumatzen dudan bakoitzean halako gorputz egoera gertatzea, gauza bera baitira. Azken buruan, materialistak identifikatzen
|
ditu
gogo egoera eta gorputz egoera, eta, gauza bera direnez, ez da harrigarria bien arteko hartu emana estua izatea, ezin estuago. Materialistaren arabera, ustez bi ziren haiek gauza bera dira.
|
|
Esaterako, Francisco J. Ayala biologo ospetsuak adierazten du zientziari mundu materiala bakarrik dagokiola; erlijioari, berriz, balioen eta zentzuaren esparrua dagokio. Asko miresten duen Freeman Dyson zientzialari eta idazle ospetsuaren hitzak ekartzen
|
ditu
gogora Ayalak:
|