Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 414

2013
‎Gainera erakunde horren eta Euskaltzaindiaren artean hitzarmena sinatu izanak itxaropen soila baino zerbait gehiagoren ekarpena egin dezakeela pentsarazten digu. Horrela EIMAko IABekoen nahiak ere epe laburrean portu onera iritsi ahal izango dira, bai eta egunero lan tresna horretaz baliatu behar duten milaka irakaslerenak ere.
‎Erabilera estrategikoa (2011), gramatikaren eremuak utzi eta estilistikaren zelaiak hasten direnetan behar beharrezkoak direnak teknologia berriek zalapartaka idaztera bultzatzen gaituzten aroan. Horrelako gomendioak eta ezagutzak idazle on askok garai guztietan erakutsi badituzte ere, milaka pertsona bere buruan estandarizatzen eta normalizatzen ari den hizkuntza batean eskolatzeak, eta gaurko bizimoduak testuak idaztea eta jendaurrean eraginkortasunez hitz egitea askori eskatzen dion garaiotan, inoiz baino hobeki txertatzen dira gure aurrerabide neketsuan. Beraz, gramatikaren mugetatik harago, estilistikaren alorrean ekarpenak egiteak ibilbide oso bat biribiltzea esan nahi du, herri literaturaren azterlanarekin eta Esnalen erabilera estrategikoko bi ekarpenekin, azkenik, B. Atxagak maisuki gidatzen duen Erlea aldizkariarekin galdorra ezarriz.
‎Kutun ebana ederretsi nahiak sakatuta, Lekeitiori kantaten eutsan ohitura koadroen estiloko erretratuak eginez. Kresal usaina, kaigaineko irudiak eta arrantzu onaren poza, antzinako sinesmenen hutsminagaz batera, gazte gaztetako olerkietan be topaten doguz.
‎albista onak portuan
‎adu on sorginak keinu;
‎gure alkarmin on egartiak
‎Utz, adiskide onok , ibar urduriak;
‎Begi onetik hartu ninduan Eusebiok. Halantxe, iruzkin bat egin eban Uneka?
‎Eta gaien aldetik, baliotsuak zirala harentzat amatasuna, emakume jatorraren eredua gizonarentzako aldakuntza indar gisa, ohituren aldekotasuna, erlijioaren defentsa, izen onaren ardura, edota zorigaitzaren agerpen errealista.
‎Uste dut Parma' tar Pantzeska Xabier' en idazkari izandu zala. Ba dakizute gañera Parma au errege nai oietakoa dala eta beste karlista askok, Franco' ren aldeko diranak ez dutela begi onez ikusten. Diotenez euskel izlari ona da baña nik ez det jakin euskeraren alde itzaldi oietzaz gañera ezer egin duenik.
‎Ba dakizute gañera Parma au errege nai oietakoa dala eta beste karlista askok, Franco' ren aldeko diranak ez dutela begi onez ikusten. Diotenez euskel izlari ona da baña nik ez det jakin euskeraren alde itzaldi oietzaz gañera ezer egin duenik.
‎Lojendio jaunak berriz euskeraren aldeko izena izan du betikoz eta au ere izlari ona izan dala entzun izandu det. Ba dakizute Lojendio' tarren kastakoa dala eta onekin jabetuko zerate gauza askotzaz. Ala ere, diotenez, Lojendiotarren artean jatorrena omen degu eta batzuk diotenez benetan jatorra.
‎Lojendio jaunak berriz euskeraren aldeko izena izan du betikoz eta au ere izlari ona izan dala entzun izandu det. Ba dakizute Lojendio' tarren kastakoa dala eta onekin jabetuko zerate gauza askotzaz. Ala ere, diotenez, Lojendiotarren artean jatorrena omen degu eta batzuk diotenez benetan jatorra.
‎Neri iruditzen zait bi gizon ok euskelzain egin ba dituzte, eralguntza oni abertzaletasun usaia kentze arren izango zala eta bide batez euskerarentzat erreztasun eta laguntasun geio arkitzen ote duten. Ala izan dedilla.?
‎Desierto ori ezta Erandio' koa izan, noski. Orrelako xaltxan parre egitea izaten da onena .? (II).
‎209). Kritikak esandakoarekin amaitzeko, Ibon Sarasolaren ustez, eleberri honen aurkezpenean egindako adierazpenetan esan zuenez, nobela honetan daude Urretabizkaiaren orrialderik onenak .
‎Zergatik panpoxlanarekin jarraituz, liburu honek izandako harrera kritikoa buruan, Olaziregik dio euskal kritikariek liburuari harrera ona egin ziotela. Olaziregiren esanetan, Aldekoak 1979ko nobela onentzat jo zuen, eta Txuma Lasagabasterrek gehien laudatu duen nobela da, J. A. Arrietaren Abuztuaren 15eko bazkalondoa rekin batera.
‎Zergatik panpoxlanarekin jarraituz, liburu honek izandako harrera kritikoa buruan, Olaziregik dio euskal kritikariek liburuari harrera ona egin ziotela. Olaziregiren esanetan, Aldekoak 1979ko nobela onentzat jo zuen, eta Txuma Lasagabasterrek gehien laudatu duen nobela da, J. A. Arrietaren Abuztuaren 15eko bazkalondoa rekin batera. –Bere 1986ko Antología de la narrativa vasca ren hitzaurrean dioena guztiz da azpimarratzekoa, nobela biribil eta xarmangarri gisara definitu ondoren, euskal ahots femenino lortuentzat jotzen baitu.
‎Baina, aldi berean, amatasunaren alde ezkorrak begi bistan jarri ditugu, Beauvoirrek edota Firestonek aipatu zituzten moduan. Adrianne Richek, ordea, amatasunaren alde onak eta esperientziak aipatu zituen, eta horietarik eratorriak ditugu hainbat amatasun: ekofeminismoa, adibidez, lurra eta amatasuna (Shiva, 1995) bandera bihurtu dituena, edota amatasuna eta bakegintza (Ruddick, 1984) uztartu dituen feminismoa.
‎Gauza jakina da euskal literatura oso begiratua, lotsa onekoa izan dela. Lizunkeriak inoiz harrapatu bazuen euskal idazketa, Etxeparek moldatutako bertsoetara jo behar.
‎6 eta 9 aginduen urraketak ez dakar ondorio berdinik Manu Araibar eta Loli Menarentzat: Loli Menak bere izen ona galduta ikusten du. Izen onak inoiz ez du kezkatuko Manu Araibar.
‎Loli Menak bere izen ona galduta ikusten du. Izen onak inoiz ez du kezkatuko Manu Araibar. Bizimodu lizuna eraman izanak ere ez dio ekarriko inolako galerarik.
‎Hiriko geografia zen pertsonaia nagusiari ondoen egokitzen zitzaiona. Pertsonaiaren estatusak, ogibide dituen negozioak (inmobiliaria,...), lizunkeriara emana izateak, konkistaz konkista ibiltzeaz gainera, emagaldu eta burdelei ere abegi ona egiten diena, hiriko paisaia eskatzen zuen.
‎Esamesak ibilli dira(...) novela onen inguruan . Batzuek gordinkeriren bat edo beste arkitzen omen zioten, eta eztakit azkenik pixkaren bat orraztu ez dizkioten.
‎Hala eta guztiz, bada gordinkeriarik sumatzen dioenik. Pertsonaia nagusiak 6 eta 9 aginduak urratuz gauzatutako ekintzak esplizituegiak edo izango ziren eta talka egingo zuten ordu arte euskal literaturak erakutsitako lotsa onarekin , nahiz eta berez kontalariak xehetasun handiegiz ez jantzi Araibarren maite jokoak. Xehetasun handiegitara jo ez arren, maite joko horiek ñabardura askorekin azaldu ez arren, ez ditu zeharo ezkutatzen.
‎Gordinkeriaren bat atzematen diotenentzat, zalantzarik gabe, euskal literaturak lotsa onekoa , begiratua, izaten jarraitu behar du. Testuinguru horretan ezin izan zitekeen langintza erraza bizimodu lizuna zeraman pertsonaia bat moldatzea:
‎Hasteko, oraindik ezkutuago gorde beharreko gaia zerabilelako. Lotsa onekoa zen literaturarako pedofilia harremanez jarduteak, andrezale baten ibilerez jarduteak baino arau urraketa askoz sakonagoa zekarren. Are sakonagoa andrezale horren ibilerok xehetasunetan sartu gabe kontatzen zirenean, pedofilia harremanez ziharduenak, zati zenbait aski erotiko?
‎Dena den, idazten entrenatu daiteke, eta entrenamendu hori bizitzako helburu bihurtu. Gola sartzen duen jokalaria bezain ona da bere herriko taldean txukun aritzen den futbolaria, nahiz eta egunkarietan aurrekoa agertu. [Zortzi unibertso, zortzi idazle, Ana Urkiza (Alberdania, 2006) Orr.:
‎Haren emaitzek unibertsal zehatz hori morfologia arauak burmuinean prozesatzen diren moduaren ondorio dela berresten dute, hots, flexioa eratorpenaren ekoizkinei aplikatuz, baina ez alderantziz. Dena dela, Greenbergenak ez dira adibiderik onenak Babel baino lehenagoko Gramatika Unibertsal neurologikoki baldintzatu baten bila aritzeko. [Hizkuntza sena, Steven Pinker/ Garikoitz Knörr (EHU, 2010) Orr.:
‎«Diputatu gehien gehienek ukatu dute erraustea berreskuratze edo balorizazio energetikoa dela. Alegia, errausteari itxura berdea emateari uko egitea oso ona da ingurumenarentzat, eta kolokan jartzen du Euskadin erraustearen alde egiten ari den apustua» [EPD, Berria]
‎Poesia Erkiagarentzat berba egiteko modua da, bere espresio bidea. Lekeitioko jaiak direla, ba bertso batzuk egingo ditu; baten batek zoritxarren bat izan duela (gaixotasuna, istripua, heriotza?), ba poema bat dedikatu; baten batek zeozer ona daukala (ezkondu, umea eduki, sari bat hartu?), ba bertso bat agindu. Horrek beste barik ondorio bi dakartza argi eta garbi:
‎–Lekeitioren historia, ohiturak, lekurik ezkutuenak, herriko kontuak eta kantuak, pertsona ospetsuak, gertaera historiko zein barregarriak. Hori dena jasota dauka Eusebio Erkiagak, esan dugun moduan behatzaile on ona zen eta. Hango berri zehatz ematen du, sarritan miniatura moduan, gauza txikiei aparteko xehetasunez erreparatuta.
‎–Egualdi onek ' orain ere eresan bear du?
‎152 aleetatik bakarrak ez du hitzaurrerik, 35.ak: Karlos Cid Abasolok itzulitako Xveik soldadu onaren menturakII (Jaroslav Hasek). Begi bistakoa da arrazoia:
‎Biak ala biak Literatura Unibertsalabildumaren azterketa zabalago baten bi piezatzat har daitezke. Bihoakie nire esker ona Mari Jose Olaziregi irakasleari, emandako aholkuengatik, eta Isabel Etxeberria eta Iñigo Roque adiskideei, orrazketa lanengatik (testuan egon daitezkeen akats guztiak egilearenak dira, noski).
‎Itur ondoanpoeman, zehazki, zenbait irudi duten indar iradokitzaileagatik nabarmentzen dira, eta ez hainbeste duten zentzu alegoriko konkretuagatik. Iturria poema honetan irudi jainkotiarra da, borondate onaren eta eskuzabaltasunaren alegoria; iturriak, dio Arrutik poeman, beti isurtzen du ura, edonorentzat, eskuzabal, baina gizaki gaizto askok ez du esker onik adierazten. Sinbolikoki, beraz, poema irudiaren eta erreferentearen arteko erlazio alegorikoaren baitan euskarritua dago.
‎55). Aitzolek ere ontzat ematen zuen Lizardiren poesian sentimentalkeriarik ez egotea: horren ordez fantasia eta gogoeta daudela dio Aitzolek eta, bere irakurketa poetikoa literaturatik harago badoa ere, Lizardiren poesiaren ezaugarrien deskribapenean zuzen dabil Aitzol:
‎Aitzolen artikuluek agerian uzten dute Lauaxetaren eta Lizardiren poema liburuak argitaratzen direnean bere jarrera intelektuala pixka bat desberdina dela, hauen berrikuntzak ontzat ematen baititu. Alabaina, 1933tik aurrera lehengo jarrerara itzultzen da eta bertsolaritzarena da laudatzen duen estilo poetikoa.
‎continuum diglosiko baten osatzaile modura. Garrantzitsua ez da fetitxismo testual filologikoa (euskaraz idatzita dago, oso euskara maila ona du, lapurtera klasikoa eratzen du...) baizik eta testuen eraketa diglosiko historikoa.
‎Larramendi hizkuntzaren apologistak, ostera, baztertu ez ezik aldarrikatu ere egiten ditu, euskarak molde horietara egokitzeko gaitasuna baduela frogatu nahirik. Molde jaso eta izen oneko horietarako euskarak duen gaitasuna erakusteko asmoz, Mikoletak bazterturiko décimaeta sonetoen adibideak bildu ditu Larramendik (lirarenik ez ote zuen aurkitu?). Eta horiekin batera euskaraizeneko moldeari dagokion poema bat ere ekarri du, ez soilik gaztelaniaren romancedelakoaren euskal baliokidea, baizik eta haren ordain erabatekoa itxura guztien arabera.
‎euskarazko herri poesiako molde handi eta txikiak diren bitartean (Mitxelenak ikusarazi zuenez), andoaindarrak euskaraizeneko moldea gaztelaniazko romancemoldearen ordain zurrun egiten du, honen ezaugarri guztiekin. Eta jarreraren aldetik, Mikoletak euskarazko herri moldeak hobetsi (lelori koplak izan ezik) eta arrotzak baztertzen dituen bitartean, Larramendi molde jasoagoen aldeko ageri da, bertakoak nahiz arrotzak izan, molde nagusi eta txikia bezalako herri ereduak aipatu ere egin gabe, behar bada eredu arrotz baina izen onekook egokiagoak direlakoan bere tesia frogatzeko, alegia euskarak duen gaitasuna arte poetikoaren arauetara makurtzeko, gramatikaren artearen alorrean egin berri duen legez. Hortik ondorio bikoitza aterako litzateke:
‎1724ko liburutxoko euskalduna tricksterdelakoaren trikimailuaz baliatzen ikusi dugu: ezusteko poema txundigarriak egin ditu euskaraz, latinez eta gaztelaniaz, depués de haber afectado una discreta bozalidad en romance?, eta ez du aukerarik galduko argi uzteko denetatik onena lehenengoa dela: –pero siempre quedó con más gusto y gala en el bascuenze?
‎Urkizuk ere zenbait berri jaso du bere euskal literaturaren historian (Urkizu, 2000). Herri literaturan ere ontzat jo liteke ugari dela galdutakoa.
‎Ebaluazioa berritasunaren mailakoa litzateke, eta esan beharrik ere ez dago: berria izateak ez ditu bere baitan barneratzen baliotsua edo ona ezaugarriak. Bistakoa da, berritasuna irizpideak beste irizpide batzuk baztertzen dituela, dela kalitatearena, dela irakurleak egindako harrerarena...
‎Argitalpenak. Apolo eta Musak? izenburupean jasotzen dituen neurtitzei, bai alegiei tarte egiteak Neoklasizismora igortzen badu,? ¡ ¡ ¡ Antxiñarik ona !!!, ri, bere aldetik, kutsu erromantikoa dario.
‎Hirurogeiko edo hirurogeta hamarreko hamarreko urteetako genero literariorik ospetsuena izatetik, poesiaren garrantzi soziala gainbeheran hasi zen laurogeiko hamarkadaren erdialdera. Laurogeita hamarreko hamarraldian, poesia liburu on batek narratibako beste liburu kaskar batek baino oihartzun gutxiago du, guk hori gustuko izan ala ez. Hamarraldi horren hasieran inork ez zuen zalantzan jartzen poesiaren gailentasuna literaturaren Parnasoan, eta gure arteko irakaspen literariorik eraginkorrena Bernardo Atxaga edo Joseba Sarrionandia bezalako poetena zen.
‎Onaindia, S., 1990, Euskal literatura, VI alea. Online kontsultatua. http://zubitegia.armiarma.com/, p= ona [2014? 08]
‎Valladolideko errektoreari zuzendutako informean E. M. Azkuek diotso Pilotutza, Fisika eta Geografiako kabinete hautak eratu dituztela, diru asko kostata, eta Biblioteka on bat egiteko urratsak ere hasiak dituztela.
‎Gorazarrea Euskaltzaleak kultura erakundeak eratu zuen, Lekeitioko taldearen laguntzaz, Bizkaiko gobernadorearen baimen etaLekeitioko Udalaren babesaz, gastuak partekatuta. Euskaltzaleak erakundearen eta Lekeitioko Udalaren arteko harreman onak Errepublikarekin hasi ziren: Aitzolek Lekeitioko Udalari diru-laguntza eskatu zion Euskaltzaleak en kultura kanpainarako, euskal eskoletan materiala sortzeko (1931), eta Udalak dirua eman:
‎M. Azkueren irakasletzaz, antzerkilari eta musikagintzaz, eta, literatura lanaz, hurrenez hurren. Abestaldeak. Vizcay, tik Bizkai, ra, ren arrantzaleen abestia kantatu zuen, eta ondoren Eusebio Mariaren. Antxinarik ona !, eta. Gaba?
‎Zabaldu belarrijac/ Euscaldun maitiac,/ Entzuteco gozaro/ Zuben albistiac: / Ez da beste soñuric/ Mundu zabaletan,/ Zuben icena baño/ Aspaldi onetan .
‎Milla osuetan/ Talda ugarijac/ Alde guztijetatic/ Ona etorrijac: / Arma, diru ta soñez/ Osaro jantzijac,/ Ynglaterratic dauquez/ Cañoe barrijac.
‎Francesac batera, ta/ Ynglesac bestera,/ Duaz euren lecuban/ Barri emotera: / Polaco, Portuguesac,/ Lagunac ichiric,/ Ta ona etorrijaz/ Ondo damuturic.
‎Cerubari esquerrac,/ Euscaldun maitiac;/ berac sendatu ditu/ Zuben eguitiac. / Beragan daucazubez/ Garaitza guztijac;/ Daben leguez esango/ Guda onen amaijac.
‎491; Kortazar. Billelabeitiaren ediz., 245). Bermeon bizi izan ziren biak eta Uriartek adierazten dio Bonaparteri berak bultzatuta ondu dituela Azkuek bertso asko eta bizkaierazko poeta onena dela (Ruiz de Larrinaga 1957: 333). Bestalde, bertsoen egilea karlista amorratua agertzen da, eta badakigu E. M. Azkue ere ideologiaz eta hizkeraz tradizionalista porrokatua zela.
‎Gure ásaba onac (1830, V)
‎Alperric gura eban (1819, IV); alperric dira/ nire aleguiñac, Alperric legue onac dira zabalduten (1825, IV, VIII); Alperra izango da/ ondo aguintzia (1825, XVIII)
‎[Maiz aditz inversioa: laguntzailearen eta trinkoen aurreratzea] Alperric legue onac dira zabalduten (1825, VIII).
‎bertsoetan; ez, ordea, E. M. Azkueren poema narratiboetan (behin bakarrik. Apolo ta Musak? poeman eta. Anchinarik ona !, delakoan; birritan. Moguel ta Characa, n).
‎[Gutxiagotan] Erromatar soldadu,(...) ona etorri zirian/ Ezarten catiak(. Anchinarik ona –, A B 229). Leongo Infantea, Jaun Zuria, Padurako bataila, Bizkaiaren libertatea (ibid., A B 228)
‎[asaba zaharrak eredu] gure asaba/ guraso zaharrak edo onak (1818, 1819, 1825, 1828, 1829, 1830 1832)
‎Nun dira orduco guizon/ Gueure Patriarcak(. Anchinarik ona !?, A B 231) Au da bicimodua/ Orain daukaguna/ Lengo guisaldijhetan/ Etzana ezaguna (ibid., A B 235)
‎Bat datoz hirurak Bizkaiko zortziko txikia erabiltzean (7/ 6A/ 7/ 6A/ 7/ 6B/ 7/ 6B). E. M. Azkuek ere maiz darabil(. Apolo ta Musak?,. Jaunaren Legueko aginduak?,. Euzcadia?,. Ipuiñac?,. Libertadian arguitasuna?,. Anchinaric ona !?,. Moguel ta Characa?...); horietako batzuetan 4 bertso lerrotan tolestuta, Iparraldekoen erara. Baina bertso moldez bariatuagoa da.
‎Orducoak cirian/ Utzak Vizcaitarrak,/ Iñok vencidu bako/ Munduan bakarrak:/(...) Euskaldunak danak(. Anchinarik ona ,!?, A B 231).
‎/ Nora mendijetako/ Igas dabe egurrak? / Arech ta egurrak saldu/ Ta erosi gabana/ Au da gaurko eguneko/ Guizonen afaná (E.M.A.,. Anchinarik ona !?, A B 233).
‎Vizcaijan eguin dira/ Bide laun zabalak/ Libre sartu deitezan/ Ekandu zitalak (E.M.A. . Anchinaric ona !?, A B 232).
‎Biztuko balitz ere/ orain Jaun Zuria/ Ezagutuko ez leuke/ Vizkaiko gentia (E.M.A. . Anchinaric ona !?, A B 228).
‎–vici modu barri bat/ aurrera jarraitu. // Alan izango dogu/ eriotza ona / eta aren ondoren/ Ceruco ondasuna (GK 1832, XII).
‎Aldi berean, egileen arteko eragina eta testuartekotasuna aztertzea ere litzateke. Azkenik, guztiz premiazkoa genuke E. M. Azkueren olerkien edizio on bat izatea, Astigarraga. Bijuescaren lana erreferentziatzat harturik, baina ortografia berdinduta eta gaurkotuta.
‎OARRA: Bazkarira eldu nai dabenak, illa onen 25 karrenerako adierazo begioe Yai Batzorde oneri. –Zuzenbidea:
‎Bidezkotzat jotzen du E. M. Azkueren entzutea berriztatzea eta gaztediari eredutzat jartzea. . Olerkari arauz, ona zan. Punterengua?
‎Punterengua? Eztiñogu olakorik, baña guztiz ona . Asko beragandik ikasi daikegu.
‎Adibideak oso gutxi dira poema aski luzeetan: egozan vicirik(. Moguel ta Characa?, A B 289); Cer eguan/(...) escatuten(. Apolo, ta Musak?, A B 292); zirianak/ Aberats(. Anchinarik ona !?, A B 232).
‎2 s. . Anchinaric ona !. I:
‎GK eta. Carlistenac? bertsoetako errima ohikoez gainera, beste honako hauek ere ageri dira. Apolo ta Musak?,. Euzcadia?,. Libertadian arguitasuna?,. Anchinaric ona !?,. Moguel ta Characa, poemetan:
2014
‎esan beharrik ez dago. Hazi ona behar dela, hori erran gabe doa; ez erein dudako hazirik.
‎Goiz etortzeko erran diot. Erran ohi da gauza ona , galdu arte, ez dela ezagutzen. // Hazi ona behar dela, hori, erran gabe doa; ez erein dudako hazirik.
‎Erran ohi da gauza ona, galdu arte, ez dela ezagutzen. // Hazi ona behar dela, hori, erran gabe doa; ez erein dudako hazirik. Erran nahi baita:
‎Antzeko harrera ona egin zaio egungo euskara estandarrean jatorriz Iparraldekoa den hots birformulatzaileari. Hegoaldeko egungo testuetan, bereziki erregistro zainduan, barra barra erabiltzen da hots, aurrean esan dena argiagotu nahi dela adierazteko; hau da, atal birformulatzailearen hitz iragarle gisa.
‎Batetik, irakaskuntzan eta industrian gai bakoitzari buruz adituak diren pertsonak kontratatu ditugu ariketak idazteko. Hau da, arlo bakoitzean, mundu osoko onenak laguntzen ari zaizkigu kapitulu bakoitzeko oinarrizko kontzeptuak aztertzen modu berriak bilatzeko, eta irakurleak material horri buruz jaso duen informazioa zenbat ulertu duen jakiteko. [EHU, Konputagailuen arkitektura, Hennessy, John L. et al. (EHU, 2009) Sarrera]
‎1980ko hamarraldian sekulako boom a izan zen matrikulazioetan; egin kontu garairik onenetan , hamarkada erdialdean, 5.000 ikasle geneuzkala Bilbon(...) Boom hura apur bat fiktizioa ere bazen: asko ziren hiruhileko baterako izena eman eta gero bueltatzen ez zirenak, edo moda hutsagatik apuntatu eta laster nekatzen zirenak?
‎Nafarroako hezkuntza sistemak ebaluazio emaitza onak jaso ditu nazioarteko PISA txostenean. 2009ko ekitaldian komunikazio konpetentzian NFK k 497 puntu lortu zituen, Espainiako batez besteko emaitzak baino aisa hobeak (Espainiaren batez besteko emaitza 481 puntukoa izan zen) (ISEI IVEI, 2010).
‎Orotara datuek erakusten dute ikasleen %49k gainditu zuela froga eta %51ekez. Ereduka eginik analisia, ikusten da ereduko ikasleen %39k gainditu zuela froga, eta ereduan ibiliriko ikasleen %67k ere eman zuela emaitza on hori. Beraz, erran daiteke ereduko %33k ez zuela froga, gainditu?, eta ereduko %61 ere gelditu zela nahi den mailatik beheitiago.
‎eredu publikoan bi heren gelditzen dira hasierako mailan euskaraz, eta laurden bat baino gehixeago gaztelanian (%27, 5). eredu publikoan eta itunduan, bietan ere emaitza onak ateratzen dira gaztelanian: eredu itunduaren emaitzetatik hurbil, eta B publikokoak baino garaiagoak.
‎Gainerako guzietan gaztelaniazko emaitzak askoz ere hobeak dira euskarazkoak baino. Hortaz, ondorio nagusi gisa, ikusirik ereduek gaztelaniaz ere emaitza onak ematen dituztela, erran liteke eredua dela emaitza orekatuenak ateratzen dituen jardunbidea bi hizkuntza ofizialei dagokienez.
‎Bestalde, mundu globalizatu honetan, nazioarteko harremanen ugaritzeak eta Informazio eta Komunikazio Teknologien zabalkunde gaitzak (batez ere Internetek) ekartzen dute ondorio gisa jendartea gero eta ohartuago eta kontzientziatuago dagoela ahal bezain komunikazio gaitasun ona lortu behar dela nazioartean erabiltzeko egokia den hizkuntza batean. Horrek errazten eta laguntzen du (batik bat) ingelesaren sarrera ikastetxeetan, hori baita nazioarteko lingua francaindartsuena; orain artean dagoeneko eskola curriculumetan ageri zen/ ziren atzerriko hizkuntzari/ hizkuntzei ezartzen zitzaizkion/ zitzaizkienhelburuakbaino zehatzagoak eta premia handiagokoak ezartzen zaizkio gaur egun atzerriko hizkuntzari (edo hizkuntzei).
2015
‎Ipar Euskal Herriaz dihardugunez, balio luke auzi honetan katixima aipatzea, errient errientsek eskolan ez bezala, denboraz apezek euskaraz eginarazten baitzuten katixima Elizan. Honela, euskara katiximan landu zitekeen, apezaren ahotik entzundakoa euskara on eta zuzena zatekeen, elizgizonek irakurtzeko zaletasuna, ahala eta premia ukan ohi dutenez.
‎Ahoskera eredu ona , heskuara huna, katiximan entzun dutela esan digute Arberoako Mehainen eta Amikuzeko Behauzen eta honek beste auzi batera garamatza: eskualde bateko ala besteko mintzoaren kalitatearenera.
‎Iduria da iritzia Amikuzen ere: oro har ezkorra da, euskara ona Lapurdiko Hazparnen egiten dela entzun ohi dugu. Amikuzeko Sarrikotako hiztun batek Garazin dakusa euskara ona ere, uste baitu ez dutela Amikuzen bezainbat erdal hitz baliatzen euskaraz mintzatzean.
‎oro har ezkorra da, euskara ona Lapurdiko Hazparnen egiten dela entzun ohi dugu. Amikuzeko Sarrikotako hiztun batek Garazin dakusa euskara ona ere, uste baitu ez dutela Amikuzen bezainbat erdal hitz baliatzen euskaraz mintzatzean.
‎Eta esker ona agertu nahi diot ni jardunaldi honetan parte hartzera gonbidatu nauelako, gonbit horrek esan nahi baitu bete betean sinesten duela antzerkiak baduela zer emana eta zer esana ahoskera kontuetan. Eta hori oso pozgarria da.
‎Oso adibide ona da konturatzeko buru erdaldun batek nola prozesatzen dituen hizkuntza arrotz batean idatzitako hitzak: banan banan eta berak ezagutzen duen doinuan txertatuta.
‎Carlos Sarrió, TrastornosItzultzailea: ...ETA DOSTOIEVSKIZNAGORE (Arbizu)(?) Bakit ze en nehi duzun nekin: pilulekin denez denez lelotu ta bela bela buketu.Beya ni e nau prest.Ez neiz hirugarren pixukoi bezela, ordubek eta ordubek emate ttu kafe makinai beira.Eztakit ze arraio ikusten dion urdanga zikin horrek, ta ez esan bortitza neizela, nola detteke ordubek eta ordubek ematia kafe makina putabeti beira.Ez esan ni neizela babu horrek be onetik atatzen dubenbakarra, zuk eztuzu entzuten bestiek ze esate dubien.Beya, karo, gio kikildu eten dia denak.Arrazoia dakazu, ez nuben kafe makina txikitu ber.Beya artabu horrek ne onetik atatzen nau! Ulertzen dezu. Babu horrek etsi en du, eztu be buba aguantatzen ta amore emate du.Ta hoi ezi a ein, hoi errenditzia delakoz.Ta, hola, gutxiyen espia zunien, itzuli ezinda gelditzen za, oskol bihurtuba, ...
‎Carlos Sarrió, TrastornosItzultzailea: ...ubek emate ttu kafe makinai beira.Eztakit ze arraio ikusten dion urdanga zikin horrek, ta ez esan bortitza neizela, nola detteke ordubek eta ordubek ematia kafe makina putabeti beira.Ez esan ni neizela babu horrek be onetik atatzen dubenbakarra, zuk eztuzu entzuten bestiek ze esate dubien.Beya, karo, gio kikildu eten dia denak.Arrazoia dakazu, ez nuben kafe makina txikitu ber.Beya artabu horrek ne onetik atatzen nau! Ulertzen dezu. Babu horrek etsi en du, eztu be buba aguantatzen ta amore emate du.Ta hoi ezi a ein, hoi errenditzia delakoz.Ta, hola, gutxiyen espia zunien, itzuli ezinda gelditzen za, oskol bihurtuba, oskol hustuba.
‎«Zuek agertokian, mikrofono edo kamera aurrean, jende aurrean testu bat irakurri/ interpretatu behar duzuenean, zer irizpide erabiltzen dituzue? »Eta erantzun bera jasotzen dut beti: «Sena, intuizioa! »Sena eta intuizioa oso lagun onak dira edozein arlotako profesionalarentzat, ez dago horretan batere dudarik; baina lan tresna batzuk eskainiz gero, askoz hobeto burutuko lukete beren lana; batez ere, sena galdurik dutenek edo haren aztarnarik sekula izan ez dutenek.
‎Ibilbidearen lehen pausoa da. Fase honetan oso garrantzitsua da testu onekin lan egitea, ikasleak aukera izan dezan, hitz eta mezu egokiak asmatzen ibili gabe, paperari ahotsa jartzeko, hitz ederrak barru barruan sentitu eta grabatzeko; haren lan bakarra testua musika bihurtzea da. Eta behin hizkuntzaren doinuaz (formaz) jabetuta, hasi gaitezke oratoriari dagozkion bestelako lanetan.
‎Lantzeko premia, berriz, latza. Baina zorte onekoak gu: ez dugu zertan ibili doinu berri bat asmatzen laborategiko lau pareten artean sartuta.
‎Konturatuta egongo zarete zeinen hiztun onak diren bertso eskoletan ibilitakoak. Bertsolaritza desagertzeko zorian egon zen garai batean, baina begira orain zer indartsu dabilen.
‎laburraren bukaeran dioenez: , al dabenak al daben euskera garbijenaz argitaratzen badoguz irakurgei ta ipuin onak , beteko dogu euskera maitia garbitzeko ta zabaltzeko daukagun egipidia?. Horra hor bete nahi lukeen helburua.
‎Horra hor bete nahi lukeen helburua. Halaber, xede moralizatzailea duen kontakizuna da,, irakurgei ta ipuin onak –horrek aurreratu legez.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
ona 135 (0,89)
onak 34 (0,22)
onetan 27 (0,18)
ontzat 26 (0,17)
on 25 (0,16)
Ona 18 (0,12)
onez 14 (0,09)
onaren 12 (0,08)
onek 12 (0,08)
onen 12 (0,08)
onena 11 (0,07)
onac 10 (0,07)
oneko 8 (0,05)
onetik 7 (0,05)
onekoa 6 (0,04)
onenak 6 (0,04)
Onek 4 (0,03)
onean 4 (0,03)
onekoak 4 (0,03)
onerako 4 (0,03)
oni 4 (0,03)
onera 3 (0,02)
Ontzat 2 (0,01)
onari 2 (0,01)
onekin 2 (0,01)
onenetan 2 (0,01)
onik 2 (0,01)
Onak 1 (0,01)
Onari 1 (0,01)
Onen 1 (0,01)
Onena 1 (0,01)
Onenean 1 (0,01)
onarekin 1 (0,01)
onaren ostean 1 (0,01)
onarenari 1 (0,01)
onekook 1 (0,01)
onen artean 1 (0,01)
onen aurkako 1 (0,01)
onen inguruan 1 (0,01)
onen truke 1 (0,01)
onenek 1 (0,01)
onentzat 1 (0,01)
onetako 1 (0,01)
onetarako 1 (0,01)
onok 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
on eman 21 (0,14)
on bat 17 (0,11)
on hartu 10 (0,07)
on egin 9 (0,06)
on ukan 5 (0,03)
on emon 4 (0,03)
on ikusi 4 (0,03)
on lortu 4 (0,03)
on agertu 3 (0,02)
on egon 3 (0,02)
on etorri 3 (0,02)
on aipatu 2 (0,01)
on ama 2 (0,01)
on atera 2 (0,01)
on baldin 2 (0,01)
on behar 2 (0,01)
on ere 2 (0,01)
on esan 2 (0,01)
on gauza 2 (0,01)
on hartz 2 (0,01)
on hori 2 (0,01)
on jo 2 (0,01)
on joan 2 (0,01)
on lan 2 (0,01)
on lege 2 (0,01)
on zein 2 (0,01)
on zuzendu 2 (0,01)
on ' 1 (0,01)
on > 1 (0,01)
on Babel 1 (0,01)
on Guadalupe 1 (0,01)
on Karmelo 1 (0,01)
on Lapurdi 1 (0,01)
on Mari 1 (0,01)
on abertzaletasun 1 (0,01)
on aldare 1 (0,01)
on amaiera 1 (0,01)
on arau 1 (0,01)
on ardura 1 (0,01)
on argudio 1 (0,01)
on as 1 (0,01)
on asko 1 (0,01)
on atal 1 (0,01)
on aurkitu 1 (0,01)
on azpimarratu 1 (0,01)
on baizik 1 (0,01)
on benetan 1 (0,01)
on bertze 1 (0,01)
on bete 1 (0,01)
on bilatu 1 (0,01)
on bota 1 (0,01)
on bukaera 1 (0,01)
on desiratu 1 (0,01)
on detektibe 1 (0,01)
on eduki 1 (0,01)
on egarti 1 (0,01)
on egoki 1 (0,01)
on egun 1 (0,01)
on emaitza 1 (0,01)
on erakutsi 1 (0,01)
on errepublika 1 (0,01)
on euskara 1 (0,01)
on ez 1 (0,01)
on ezagutu 1 (0,01)
on ezaugarri 1 (0,01)
on gai 1 (0,01)
on galdu 1 (0,01)
on gertaera 1 (0,01)
on gomendatu 1 (0,01)
on gorde 1 (0,01)
on gu 1 (0,01)
on hautatu 1 (0,01)
on hitz 1 (0,01)
on horiek 1 (0,01)
on ibili 1 (0,01)
on idatzi 1 (0,01)
on identifikatu 1 (0,01)
on inoiz 1 (0,01)
on iritsi 1 (0,01)
on iturri 1 (0,01)
on izen 1 (0,01)
on jabetu 1 (0,01)
on jaso 1 (0,01)
on lagundu 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
on agertu nahi 2 (0,01)
on eman objektu 2 (0,01)
on gauza bat 2 (0,01)
on lege eskatu 2 (0,01)
on zein txar 2 (0,01)
on ' orain 1 (0,01)
on > o 1 (0,01)
on abertzaletasun usaia 1 (0,01)
on aipatu ikusi 1 (0,01)
on ama maite 1 (0,01)
on argudio aurki 1 (0,01)
on as zira 1 (0,01)
on asko garai 1 (0,01)
on atal egon 1 (0,01)
on Babel baino 1 (0,01)
on bat alde 1 (0,01)
on bat bermatu 1 (0,01)
on bat eduki 1 (0,01)
on bat egin 1 (0,01)
on bat egon 1 (0,01)
on bat ikasi 1 (0,01)
on bat narratiba 1 (0,01)
on bat zuzentasun 1 (0,01)
on bertze eredu 1 (0,01)
on bilatu ezan 1 (0,01)
on bota ukan 1 (0,01)
on bukaera oi 1 (0,01)
on desiratu bizitza 1 (0,01)
on detektibe bat 1 (0,01)
on egon agerian 1 (0,01)
on egon kolokazio 1 (0,01)
on egun artzain 1 (0,01)
on eman artio 1 (0,01)
on eman aurre 1 (0,01)
on eman ere 1 (0,01)
on eman gero 1 (0,01)
on eman izugarri 1 (0,01)
on eman praktika 1 (0,01)
on ere gu 1 (0,01)
on errepublika hasi 1 (0,01)
on esan omen 1 (0,01)
on ez ukan 1 (0,01)
on galdu ikusi 1 (0,01)
on Guadalupe dorre 1 (0,01)
on hautatu asmatu 1 (0,01)
on hitz hauek 1 (0,01)
on hori atxiki 1 (0,01)
on horiek euskara 1 (0,01)
on idatzi zer 1 (0,01)
on ikusi euskara 1 (0,01)
on ikusi frantses 1 (0,01)
on inoiz ez 1 (0,01)
on iritsi ahal 1 (0,01)
on Karmelo ez 1 (0,01)
on lagundu ari 1 (0,01)
on lan egin 1 (0,01)
on lan hau 1 (0,01)
on Lapurdi Hazparne 1 (0,01)
on lortu behar 1 (0,01)
on lortu ezan 1 (0,01)
on Mari Jose 1 (0,01)
on ukan jaiotza 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia