Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 614

2010
‎Garbizaletasunaren inguruan eztabaidak izan ziren. Severo Altubek lexiko garbia erabiltzera baino joskera ona, euskarari dagokiona, erabiltzera jarri nahi zituen euskal idazleak. Erderismos liburuan agertu zituen ideia horiek eta, bide batez, euskal hitz garbiak erabiliz, erdal kutsuko testuak osatzea salatzen zuen.
‎Umetatik ezagutzen zuten elkar, Saturrarango Seminariotik. Augustinek Deia egunkarian idatzitako hitz hauek jartzen dizkigu autoreak, bien arteko harreman estua adierazten dutenak:
‎Biografia liburuan garai hartako idazleek izenordez sinatzeko zuten ohitura aipatu da. Ohitura eta aldi batzuetako debekuak jarri izan dira horren arrazoitzat. Julenek, liburu honen sarreran zehatz mehatz ematen dizkigu Augustinek erabili ohi zituenak:
‎Jaungoiko Zale Bazkunak Jaungoiko Zale aldizkaria argitaratzen zuen eta garai hartan, euskal gaien inguruan astekari bat plazaratu nahian zebiltzan. 16 urteko gazte harengan jarri zituzten begiak hura antolatzeko. Augustinek baietz, baina berriro ere gaixoaldiak jota, etxera itzuli behar.
‎Kultura arloan baziren garai honetan ereduak eta gidari onak, herria eraikitzeko euskaran eta literaturan tresna guztiz baliagarria ikusi zutenak; horietako bat zen Jose Ariztimuño. Aitzol?. Honek El Día egunkari elebiduna, EAJren organo ofiziosoa, abian jartzea lortu zuen. Goian aipatutako idazle horiek eta Augustinek egunkari hartarako Ondarroako kronikak idazten zituzten.
‎Euzkadin Lauaxetarekin harremanetan jarri zela adierazi dugu. Harreman hauek sendotuz joango dira gerora eta Lauaxetak, herriko kronikak ez eze, herri jakintza, ohiturak, estropada bertsoak etab. biltzea ere eskatu zion.
‎zigorgabetasun edo inpunitate kontzientziaz jokatzen dutela. Hau begi bistan jartzeko adibide xume bat baino ez dut aipatuko hemen. Operatiboburu izandakoak honako hau esan zuen nitaz (erdaraz, noski):
‎Txarrena: ni beti zutik eduki nindutela eta eskuburdinak jarrita , eta eskuak sorbalda aldean. Bukaeran gela utzi eta bainura sartzeko baimena eskatu nuen, handia eta txikia?
‎+ 08:00etan edo Madrilako bidea hartu genuen burua makur patrol(?) batean eta eskuburdinak jarrita , eskuak atzealdera eramanda. Zorionez pixka bat beranduago eskuburdinak kendu eta eskuak aurrealdean ipintzen utzi zidaten.
‎Euren lana zen. Madrila iristean, autoaren sirena abian jarri eta jo eta fuego ailegatu ginen, gure, egoitzara, 5 egun luze eta infernukoak izan ziren haiek emandako lekura.
‎Ez sinestekoa! Manta bana hartu eta oheko 2 izkinatan jarri gintuzten: batzuetan biak eserita, besteetan bat zutik paretara begira eta bestea ohe gainean etzanda, e.a. Bera ezarrita ikusi eta neu zutunik egoteak enbidia pixka bat sortzen zuen nire baitan:
‎Ez dakit, 2zpa3 besterik mintzatu ez baziren ere, koadrila handi samarra (8/ 10?) otu zitzaidan. Begiak itxita (buruan estalkiren bat jarrita nengoela uste dut, baina ez nago seguru), pareta baten aurrean zutik, paretara begira, eta nire atzean, urruti samar, besteak.
‎eta nire atzean, urruti samar, besteak. Batek besoak altxa eta paretaren kontra jartzeko esan zidan. Berehala egin nuen.
‎ofizioko abokatua (emakumezkoa) heldu ziren. G.z.a bestearen ondoan jarri zen, nire aurrean; abokatua, berriz, nire atzean, ikusteko aukerarik izan ez nuelarik. Formalitateak bete eta ea galdera bat egin nezakeen agertu nuen, alegia deklarazioak egin baino lehenagoko galdera, bestela deklaraziorik ez nuela egingo.
‎Goiko pasiloetara igo eta betikoa: gorputza tenteago jarri eta begiak irekitzeko baimena, noizean behin bidean beste atxiloturen batekin topo eginez geratu eta buru makur eta begiak itxita edukitzen nindutelarik segundo batzuetan. Azkenean, forentsearen aurrean:
‎Legeak babestutako jokabide bidegabe perbertso hura, gizakiak suntsitu eta umiliatu besterik egin nahi ez dituen jokabide hura, giza eskubide oinarrikoak urratzen dituen jokabidea (sistema polizial juridikoa) salatu eta gaitzetsi beharra sentitu dut kontzientzia eragozle bihurtuz. Erabakia tinko eta irmoa da, poz izugarria ekarri didana, bihotza bor borka jarri didana. Galdera bakarra:
‎Hitz batez: pobreekin eta pobreen artean bizitzeko parada jarri zait, bizitzan neuk inolako pausorik egiteke. Laus Deo!
‎Del Olmo epaileak itxiarazi zuen EGUNKARIA guardia zibilen eskaria onartuz eta hauxe izan da gure kontrako salaketa: ETAkide izatea eta egunkaria ETAren zerbitzuan jartzea . Hasierako fiskalak bere egin zituen salaketa hauek, baita Herri salaketa aurkeztu zuten. Dignidad y Justicia?
‎2003 urteko urrian gertatu zen: orduan Del Olmo instrukzio epaileak sumarioa edo auzi nagusia bitan banatu zuen eta 2007.ean bultzada erabakigarria eman zion, 3 lagun gehiago inputatuz eta auzi hau epaiketa bidean jarriz .
‎Hitza hartu zuen azken abokatuak maisu-lana egin zuen: lehenik, 10 puntuko argazki eder eta ikusgarrian EGUNKARIA kasua bere gordinean jarri zuen han geundenon aitzinean,, prozesu inkisitoriala, izan zela nabarmenduz eta, bigarrenik, bere bezeroen, eta sarri askotan beste hiruron defentsa zoragarria eta hunkigarria burutuz.
‎Agian aurten kalera dezakete. Aukera ona dauka bere bizitza aldatu eta beste norabidean jartzeko : senideen babesa eta bere neska lagunarena ere baitauzka.
‎Puntu honetan Chambrako eredua jatorrizko grafian jarriko dugu eta mami zein azalaren iruzkin laburra egingo dugu. Konparagai erabiliko ditugun gainerako bi ereduak Haritschelhar (hemendik aurrera Hts.) eta KKK liburukoak izango dira.
‎–Herri metafora da Graziano Anduagaren liburuan agertzen denez Jaungoikoa eskilara egilea dela, goikoak behean jartzen dituelakoa eta behekoak goian, denboraren joanean. Gure irudi hau landu edo kultuagoa dirudi.
‎Guk halaxe uste dugu. Jarri dezagun, azkenik, hamar ahapaldiak eskuidatzian agertzen diren bezalaxe, inongo aldaketarik gabe:
‎12. Puntu suspentsiboen kasua konplexuago ere izan daiteke., arrazoi nagusia Haritschelharrek aipatu duena bada ere. Guk esku artean dugun eskuidatzian zazpigarren eta bederatzigarren ahapaldien ondoan lerro bakarreko eten puntuak jartzen ditu eta ez dakigu zertarako diren eten puntu horiek.
‎14. Ez dago oso garbi hasierako ümi delakoa, hots, lehen u? horren gainean bi puntuak jarri dituela, gaineko lerroko, g, kontsonantearen beheak ez baitu uzten argi?
‎15. Lehen idatzialdian badirudi baiezko forman idatzi duela, hau da, badizu. Gero, zuzenketa eginez, kontrara jarri du: eztizü.bat eragin diola.
‎Goragoko puntuan jarri digutun bi ahapaldiez gainera, badago besterik ere eskuidatzian. Marginalia bezala, letra txikiago batez goragoko puntuan jarritako ahapaldiez gainera, beste ahapaldi batzuk ere agertzen dira.
‎Goragoko puntuan jarri digutun bi ahapaldiez gainera, badago besterik ere eskuidatzian. Marginalia bezala, letra txikiago batez goragoko puntuan jarritako ahapaldiez gainera, beste ahapaldi batzuk ere agertzen dira. Eskuidatzia nagusiki transkribatu duen esku berak idatziak ote dira?
‎Zentzuari gagozkiola, aldaketa txiki bat egin dugu. Bigarren ahapaldian eztitüt jarri beharrean ezitüt jarri dugu, hau da, euskara estantarreko, ez zaitut?. Honelako zerbait izan behar luke:
‎Zentzuari gagozkiola, aldaketa txiki bat egin dugu. Bigarren ahapaldian eztitüt jarri beharrean ezitüt jarri dugu, hau da, euskara estantarreko, ez zaitut?. Honelako zerbait izan behar luke:
‎17. Lehen idazkeran erbiak jarri duela dirudi. Geroagoko zuzenketak erbia garbi markatzen du.
‎Aurreko puntura ekarri ditugun lau ahapaldiak ez direla kantu osoan edozein ordenatan jartzen. Non jarri behar diren markatzeko marra beltz batez markatzen da lekua. Guk uste dugu marra beltza leku zehatza markatzeko dela.
‎Egin dezagun lehen lehenik ohar bat. Aurreko puntura ekarri ditugun lau ahapaldiak ez direla kantu osoan edozein ordenatan jartzen . Non jarri behar diren markatzeko marra beltz batez markatzen da lekua.
‎Eta antropologiako asignatura horretan bada agerikoa, sentido comun? deritzana, batez ere jartzen dutenean Marvin Harrisen teoria zentruan. Eta teoria hori materialismo kulturala da, zeina aplikatzen ahal zaion historiaren estudioari:
‎Luis Arostegi-k: Egia da, kontaezin herri, kultura eta gizarte eta pertsonakaz hartuemoneten jartzen zaitu karguak. Aukera hori ordain ezinekoa da.
‎Baina bitartean, eguneroko ekintzak betetzen jarraitzen dogula, pentsa egin behar dogu sakon, bakean, garraztasun barik, pentsatu. Eta zuzentasunaren alde jarri koherentziaz. Eta otoitz egin, hau da, kristau fedearen gunean, bihotzean murgildu.
‎Ohorea Aita Zavalarentzat izan zen, doktore boneta Tolosako jesuitaren buruan jarri zuten, jantzi bereziak ere Xabierren bizi zen langile porrokatuaren soinean pausatu ziren... Edozelan ere, doktore berri izendatzen zuten euskaldun apalak bazekien, sentitzen zuen?
‎Izan ere, Aita Zavalaren ustetan, Deustuko ekitaldi akademiko hartan buruan jarri zioten bonet hark beste buru asko ere jantzi zituen, buru apalak, buru azkarrak...: –Aldi ontan, neri ez ezik beste askoren buruari ere eransten diozute estalki ori?.
‎Ziur gaude Aita Zavalak, Deustun jarri zioten bonetaren lits txikitxo bat, hots, doktore buru estalkiaren bueltan zintzilik dauden haritxoetariko bat, Jose Manuel Arriolarentzat gordeko zuena. Hil aurretxoan amaituta eta inprentarako prestatuta laga zuen Mondragoiko kalezaiñaren bertsoak liburuaren aleren baten egongo da firutxuhori.
‎Idazteko edo klasea emateko nahitaezko lehen premisa kontzeptuak edukitzea da. Hori hola izanik ere, baina azalpenerako trebetasuna, ordenatzearena, bata bestearen atzean jartzea eta kontzeptuak elkarrekin lotzea, estudio bidez eta ariketen bitartez lortzen da.
‎Hala joka daiteke hiperonimoekin zein hiponimoekin, hierarkian berba orokorragoak goian jarririk eta konkretuenak azpian.
Jar dezagun arreta berezia oinarrizko zazpi printzipioetarik hirutan:
‎Geu ere, artega jartzen gara, zuhur, taldeko erosotasunetik bakan izatera aldatzean, begirale izatetik begiratu bihurtzean. Baliteke, Xabier Amurizaren iritziz, urduritasuna ondo etortzea, baldin saioa hasi arteko urduritasuna bada.
‎Ikasleen aurrean, bestalde, erne jartzen garela ere baieztatu dugu, zeren kontzentrazioa eskatzen baitu hizlari, aktore hizlaria aktore baita, beste izen batekin bada ere lanak eta askok uste baino handiagoa gainera. Lagungarri zait niri neuri paperezko euskarria eskuetan dudala ikasgelaratzea, txosteneko garrantzitsuena koloreztaturik dudala, azpimarraturik, ideia nagusiak argi bezain garbi azaldurik.
‎Zer egingo? Orain zutunik, orain makurturik jartzen hasi zela, banakusu, enakusuesanik, ea tarte horretan memoria freskatzen zitzaion.
‎Interaktibotasuna errazteko, neure praktikari jaramon eginik, ikasleengandik hur jartzea dut gogoko ezen, hurbiltasun horretatik inplikazioa hazi egiten baita. Sartzen nintzenean ikasgelara eta abiatu esanik:
‎Hirugarren saioan bertsolariak hiruna bertso abestu behar izan zituzten, Zubimendi jaunak puntua jarrita : –Asi dezagun berriz/ bertsotan saioa,/ nik oi, ak emanikan/ or yarraitzekoa?.
‎–Bertso batek honelako indarra izanik, zenbat eta zenbat egin lezakete bertsolariek, bide zuzenean jarrita , gure egiaren zabalkunderako! Hau izan zen une hartako oldozkuna.
‎Berez, zorrotza eta zirikatzailea zen arren, Uriartek bazekien bere sentimentuak bertsoen bitartez adierazten, samur eta sakon adierazi ere. 1928an anaia hil zitzaionean, samin eta atsekabez beterik, lau bertso eskaini zizkion, bere fede irmoa ere agirian jarriz :
‎1 o.; 32 cm; bertso-paperak; hasten da: . Iru lau bertso jarri biarrik/ aurkituten yat barrua?; Gregorio Mujikaren liburutegitik etorritako alea. Editorea:
‎Buruz behera jartzen naizenean ikusten dut mundua zuzen.
‎Horretarako kurtso desberdinak antolatzeari ekin zioten Santutxun egin ohi zuten bezala. Proposamenak mahai gainean jartzea ere lortu zuen: –bertako euskaldunek beti euskara erabiltzeko konpromisoa hartzea; ikastola sortu berriari laguntzea; aurreko urtean hasitako gau eskolak indartzea; euskarari berehala eskola nazionalean tokia egitea.
‎Euskaltzainburua Patxiri domina jartzen .
‎Lehenengo hitzetan Henrike knör izan zuen gogoan haren aulkia hartu baitu Arabako lurraldetik. Estimatua zuela agerian jarri zen, biek euskararen alde jardun baitute urteetan zehar beren lurraldean. Patxik adierazi zuen bezala, zaila gertatzen da hitz gutxitan adieraztea Henrikek burututako lan guztia.
‎Patxik adierazi zuen bezala, zaila gertatzen da hitz gutxitan adieraztea Henrikek burututako lan guztia. Aipagarria onomastikan eta toponimian aditua zela eta besteen laguntzaz Gasteizeko Euskal Filologiako fakultatea mar txan jarri izana.
‎Bestalde, psikologiak diosku pertsonon izaera, zeharo taxututa edota finkatuta geratzen dela, hainbatean, sei, zazpi edo zortzi urte bete orduko. Hau da, bizitzako lehen urte horietan jartzen ditugula gure geroko norabideen oinarriak. Adin horretan bideratuta geratzen omen da, gure nortasuna.
‎Guzti hori kontuan izanik, nire jardun honetan Aramaioko nire jaioterrian euskarak azken mendean egin duen ibilbide luzeko ikuspegi orokorra jarri nahi dizuet aurrez aurre: nondik gatozen, non aurkitzen garen, eta norantz goazen.
‎2) Euskara ta kulturadituzu oinarri, filologo jantziaeuskara giltzarri, berezko dohain onakhartara zuk jarri ; ekarpen ugariakingurura ekarri.
‎Etxean, kalean eta eskolan, gure unibertso gaztean, erdera jaun ta jabe genduaneta euskera bihotzean. Agertu zan orduan maisu bat, hartu gintun babespean, bihotzean geneukan altxorra jarri euskun mingainean.
‎Matxini dagokionez, tamalez, bertso bi baino ez zaizkigu heldu, bitzuak hirugarren saiokoak, hain zuzen ere60 Saio horretan bertsolariak hiruna bertso abestu behar izan zituzten, Zubimendi jaunak puntua jarrita : –Asi dezagun berriz/ bertsotan saioa,/ nik oi, ak emanikan/ or yarraitzekoa?.
‎Bertsu gutti jarriko zuen harek paperetan. Beharbada bat ere ez.
‎Tresna benetan lagungarria izan zen, beraz, Jousseren lan hau M. Lekuonarentzat: . Ikaslan konparatiboak egiteko eta hemengoa zabalagoko beste ikuspegi, irizpide eta lanetara jartzeko , laguntza paregabea izan zuen Manuel Lekuonak gorago aipatu dugun Marcel Jousseren idazki nagusia, Le style oral deiturikoa, egilearen lehenengo lana eta idazlan handi bakarra? (Lekuona, Juan Mari:
‎84Marcel Jousse, nagusiki, lau bertsolarirekin jarri zen harremanetan Euskal Herrian: Matxin Irabola, Etxahun, Larralde eta Ligueix.
‎Mundu zabalerako bideak ireki dizkigun globalizazio tresna ugariek irrati, telebista, internet, eskuko telefono eta halakoek inguruko hizkuntzen indarra hain handia izanik, euskara itobeharrean jarri digute. Euskaltzaleen artean edonon ari gara ardura eta kezka sumatzen.
‎Edurne Alegriak gorago aipaturiko txostenean zenbait galera jartzen dizkigu aurrez aurre: –Azken hamarkadetan egin diren ahaleginak, ikastolak, euskararen aldeko kanpainak, arauak,?
‎Beste hainbeste agertzen zigun horrek sortzen zion barruko kezka Anjel Lertxundi idazleak oraintsu telebistan egin zioten elkarrizketan. Gazteen artean euskararen erabilerak izan duen atzerakada kontuan izanik, irakaskuntza metodoak aldatzea ere proposatu zuen, euskara irakasterakoan beraren ahozko erabilera bultzatzen ardura gehiago jartzea proposatuz.
‎Giroak traba asko jartzen ditu.
‎Inpase egoeran gaude. Ataka horretatik ateratzeko, zerbitzuen alorra eragin nahi duen Lehen Hitzetik zerbitzua euskaraz eragite ekintza jarri du abian kontseiluak, euskalgintzak abiatutako bideari eutsi eta are indar handiagoa eman nahirik(?) Euskaldun kontzientziatuok euskaraz bizitzeko jarrera geure egin eta indartuz gero, bizkortu dezakegu eragile sozial eta politikoek euskararekiko jokabidea aktiboak izatea? (Erabili.com.:
‎Gurasoak geroago eta asti gutxiago dute umeekin euskaraz jarduteko. Hizkuntzak erroak sendo jartzeko beharrezkoak dituen inguru euskaldunak desagertzen ari zaizkigu.
‎Estrategia egokiak abian jarri beharra aipatzen dute. Horren bila ibili gara azken urte hauetan.
‎Bertan gazteen iritziak zuzenean jaso nahi izan ziren. Hau da, gazteak eurak hizketan jarri . Bertan jardun izan zuten Kike Amonarriz moderatzailearen esanetara, Aritza Escandon, Jaime Altuna, Irati Otamendi, Lieerni Garmendia, Ander Jauregi eta Joseba López gazteek.
‎Batez ere garrantzi handia eman zion kirol jardunetan egiten diren egintzei, aisialdiaren aldirik handiena barne hartzen dutelako. Jardun guzti horiek euskaraz eskaintzea lortu da, aparteko egintzak (barnetegiak eta abar) abian jarri aurretik. Egintza horien ardura hartzen duten enpresei zerbitzua euskaraz eskaintzea eskatu behar zaie.
‎Egintza horien ardura hartzen duten enpresei zerbitzua euskaraz eskaintzea eskatu behar zaie. Eta talde egokia dagoenean euskara hutsean gauzatzeko bideak abian jarri . Talde nahasiak direnean ere, euskarari eman behar zaio lehentasuna.
‎Baina nik aukeratu dudan fedebidea, dirudienez, ez da eskriturista horien gustokoa, bistan dago, haiek, niretzat, fede motivo argi bat deuseztatzen ari dira, nola egongo dira nirekin nik euren argumentazio ilustratu, arrazoizkoak? hankaz gora jartzen baditut?. Zeren ematen baitu ezen arrazoi naturalakin ez datorren fenomenoa, miraria adibidez, gutsietsi eta aintzat hartzekoa ez dela (mitoaren mailan estudiatzen da), hortik Jesusen gloria antzematen bada ere, eta ez nik bakarrik, ero desterratu honek, baizik eta Bere diszipuluek ikasten dute Haren gloria horrela (Canaango esteguetako pasadizoa ikusi).
‎Lege hau ere, gehienbat, gizonezkoen saldukeriak onartua da. Alderdi politikoetan andrazkoen botoak galduz gero agintea galtzeko arduratan, gizonezkoek ez dira ausartzen andrazkoei ezer ukatzen, ezertan gaizki ari direla esan eta aurka jartzen . Hori beren alderdiaren porrota izango litzatekeela kalkulatzen dute.
‎Se ha decidido utilizar la expresión Reimplantación en vez de la de Restauración, pues esta palabra está cargada de significados que no corresponden al acontecimiento que se narra en los documentos. Nik reimplantación hitzaren ordezkoa berrezarpena jarri dut euskaraz?.
‎Eragin handia izan zuen komunitatean militarrek komentuan, komunitatea bizi zen partean eta Priorearen ardurapean, jarri zituzten apaiz atxilotuen etorrerak. Elizbarrutietako apaiz hauei Bizkaitik ekarritako lau karmeldar gehitu zitzaizkien 1937ko maiatzean.
‎Erroman 1938ko otsailaren 16an datatutako gutuna. Bilboko Gobernaria ere Kapitulura erlijiosoen zerrenda bat bidaltzera ausartu zen, zerrenda hartakoei hautatuak izateko betoa jarriz . Dirudienez, beto honi dagokio Kapituluko kideek isilekoa gordetzeko egindako zina.
‎Gainera, adierazgarria da ohartaraztea, nola 161 orriaren azpiko oharrean jartzen duen kapituluko kideek, arazo bat, sekretupean edo isilik gordetzea zin egin zutela?
‎Lazkaoko komentua ere kuartel bihurtu zuten frantziarrek eta geroago odol ospitale espainiarrek. Karmeldarrak 1813an itzuli zirenean, inoren etxean hartu behar izan zuten ostatua, harik eta gaixorik gabe, bizitzeko eran jarri eta karmeldar bizitzari berriro ekin ahal zioten arte?.
‎Gaur nire gaztetasuna hil dutbat bateanNotario jaunak sinadura jartzeko eskatu didaneanberearen ondoan.
‎Zuk ongi irakatsi zenidan, ene Ama maite, eta ikastetxera heldu nintzanean, neu nintzen nire adineko haurren artean aurreratuena. Ikasle guztiak ni baino handiagoak ziren ikasgela batean jarri ninduten. Haietariko bat hamahirutik hamalau urte artekoa zen, ez zen buru argikoa, baina hala ere bazekien ikasleen gain jartzen, baita irakasleen gain ere.
‎Ikasle guztiak ni baino handiagoak ziren ikasgela batean jarri ninduten. Haietariko bat hamahirutik hamalau urte artekoa zen, ez zen buru argikoa, baina hala ere bazekien ikasleen gain jartzen , baita irakasleen gain ere. Hain gazte ikusirik, ia beti neure eskolan aurrenengoa eta moja guztiek maite nindutela, barruko ikasle batengan harritzekoa ez den bekaitzak jo zuen, antza, eta hainbat eratara ordainarazi zizkidan neure garaipen txikiok?
‎–Sarritan, jolasaldietan, zuhaitz baten kontra jarri eta ikuskizuna begiratzen nuen, gogoeta serioetan murgildurik. Nik neure gogoko jolas bat asmatu nuen; zuhaizpetan hilik aurkitzen genituen txoritxo errukarriei lur ematea zen.
‎Faustine k neure antza dauka, ilearen luzeran izan ezik? bere ezaugarrietan nire izaeraren parte handi bat jarri dut.
‎baita). Nire aitonak eta aita pontekoak ezizen hau jarri zidaten txikia nintzenean, gauza guztiei, ez, esaten nielako?
‎AEBtako euskal aldizkari eta elkarteengandik interes eta laguntza handia jaso dut, ikaragarria dena! Izugarri gustatuko litzaidake euskal argitaletxeren batekin harremanetan jarri eta euskarara itzulita, Euskal Herrian ere argitaratu ahal izatea. Ea nola paratzen den etorkizuna!
2011
‎salaketapean. Besteak beste, 1936ko irailaren hasieran, Bizkaia Defendatzeko Batzordeak 120.000 pezetetako isuna jarri zion alkate tradizionalistaren aitari, Alejandro Gaytan de Ayalari (Barruso, 1996), batzorde honen arabera, hitzez eta egitez frankisten altxamendua babestu zuelako, eta matxinatuei armak erosteko dirua eman zielako. Alejandro Gaytan de Ayala 1936ko abuztuan desagertu zen Markinatik, eta, beraz, ez zuen isuna ordaindu; ondorioz, 1936ko irailaren 13an, bizi ziren jauregia eta beste hainbat jabego bahitu zizkioten erabilpen militarretarako (Azkona, 2007: 28).
‎Zabala jauregiko militarrek hasieratik bultzatu zuten herritarren errepresioa, eta, ondorioz, tradizionalistek lan asko egin zuten herriko abertzaleak, euskaltzaleak, ezkertiarrak edota errepublikazaleak salatzen eta kartzelaratzen. Herriko tradizionalistek eta FET JONS eko kideek nortzuk atxilotu behar ziren, zein emakumeri ilea moztu behar zitzaien edota isuna zein familiei jarri behar zitzaien zehazten zuten. Hainbat kasutan, salatu ostean, kartzelatik edo heriotza zigorretatik libratzeko atxilotuek epaiketetan behar izaten zituzten eskuindarren, aldeko txostenak?
‎ukatu zizkieten (Gerrikagoitia, 2000). Aurretik politikan sartu gabe zeuden markinar eta xemeindar asko ere FET JONS alderdiko kide egin ziren, badaezpada, eta 1937ko maiatzetik aurrera ezkertiarren eta abertzaleen kontrolatzaile eta salatari bihurtu ziren, Markinako eta Xemeingo gizarte bizitza hankaz gora jarriz .
‎Kasurik onenean,. Erantzukizun politikoak? delako isuna jartzen zioten jendeari, txostenetan abertzale edo ezkertiar bezala agertzen zirelako (Molina, 2005: 164). Salaketa, isun eta heriotza hauek guztiek beldur asko eragin zuten herritarren artean, eta funtsezkoak izan ziren erregimen berria sendotzerakoan.
‎Ezkertiarren eta abertzaleen seme alaba gazteenak ere ez ziren bortxazko lanetatik libratu. Euren gurasoak kartzelan, ihes eginda edo atzerrian zeuden bitartean, neska gaztetxoak erabilpen militarra zuten eraikuntza garbitzen jarri zituzten eta mutil gazteak militarrentzako ordenantza lanak egiten.
‎Nahiz eta errepresio hau guztia gauzatzeko behar ziren bitartekoak eta azpiegiturak militar matxinatuek goitik behera bideratu eta antolatu zituzten, herritarren salaketak izan ziren errepresio honen guztiaren oinarria. Herriko tradizionalistak edota sortu berria zen FET JONS alderdiko kideak beste herritarren zaintzaile eta salatari bihurtu ziren, Markinako eta Xemeingo gizarte bizitza hankaz gora jarriz .
‎Errepublika aurreko garaietan, oso gutxi ziren jauntxoen eta herriko buruzagi tradizionalisten autoritatea zalantzan jartzen zutenak. Tradizionalistek eta jauntxoek arazorik gabe lortzen zituzten alkatetzak, zinegotzi postuak, Aldundiko kargu politikoak edota eragin ekonomiko, politiko eta sozial handia zuten erakundeetako aginte postuak.
‎Tradizionalistek eta jauntxoek arazorik gabe lortzen zituzten alkatetzak, zinegotzi postuak, Aldundiko kargu politikoak edota eragin ekonomiko, politiko eta sozial handia zuten erakundeetako aginte postuak. Autoritate politikoa euren eskuetan edo euren gustuko hautagaienetan zegoen, eta hori ez zuen inork zalantzan jartzen .
‎Bigarren Errepublikak autoritatearen eskuz aldatzea ekarri zuen Estatu espainiarrera, eta horrek eragina izan zuen Markinan eta Xemeinen ere. Sistema politiko berriak zalantzan jarri zituen jauntxoen eta tradizionalisten pribilegioak eta status quo a, eta horrek hauen autoritatea ahuldu zuen. Errepublikarekin, EAJ asko indartu zen, eta tradizionalistek lehen aldiz galdu zuten Markinako alkatetza, EAJ ren mesedetan.
‎Bigarren Errepublikak zalantzan jarri zuen jauntxoen eta tradizionalisten autoritate ekonomiko, politiko eta soziala; ondorioz, jauntxoak eta tradizionalistak Errepublikaren aurka eta matxinada militarraren alde agertu ziren. Izan ere, matxinatuen helburuetariko bat zen jauntxoek eta eskuindarrek galdutako autoritatea berreskuratzea.
‎Izan ere, matxinatuen helburuetariko bat zen jauntxoek eta eskuindarrek galdutako autoritatea berreskuratzea. Are gehiago, gerra osteko errepresioaren helburu garrantzitsuena izan zen jauntxoen eta eskuindarren autoritatea zalantzan jarri zutenak desagerraraztea. Horrela, errepresioa bereziki bortitza izan zen abade eta fraide abertzale eta euskaltzaleekin, sindikatuetan afiliatutako baserritar eta langileekin, eta alderdi abertzale, ezkertiar edo errepublikazaleetako militanteekin.
‎Dena dela, Hego Euskal Herriko beste hainbat herritan bezala, mentalitateak, ideologiak eta balioak aldatzen hasi ziren. Eta horrek zalantzan jarri zuen herriko jauntxoen eta tradizionalisten autoritatea, status quo a edota pribilegioak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
jarri 271 (1,78)
jartzen 106 (0,70)
jartzea 37 (0,24)
jartzeko 37 (0,24)
jarrita 30 (0,20)
jarriko 27 (0,18)
jarten 22 (0,14)
jarritako 17 (0,11)
jarriz 17 (0,11)
jarririk 14 (0,09)
jar 11 (0,07)
jarriz gero 4 (0,03)
jarri gabe 3 (0,02)
Jar 2 (0,01)
jarri ondoren 2 (0,01)
jarririko 2 (0,01)
jartzean 2 (0,01)
jartzeari 2 (0,01)
Jarri 1 (0,01)
jarri arte 1 (0,01)
jarri ostean 1 (0,01)
jarritakoa 1 (0,01)
jarteko 1 (0,01)
jartzeagatik 1 (0,01)
jartzearren 1 (0,01)
jartzera 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
jarri behar 17 (0,11)
jarri nahi 11 (0,07)
jarri ezan 10 (0,07)
jarri ukan 6 (0,04)
jarri egon 5 (0,03)
jarri erabaki 4 (0,03)
jarri ez 4 (0,03)
jarri zira 4 (0,03)
jarri aurre 3 (0,02)
jarri beharrean 3 (0,02)
jarri bide 3 (0,02)
jarri ere 3 (0,02)
jarri erraz 3 (0,02)
jarri garai 3 (0,02)
jarri asmo 2 (0,01)
jarri barik 2 (0,01)
jarri beharrizan 2 (0,01)
jarri erremedio 2 (0,01)
jarri eutsi 2 (0,01)
jarri gaitu 2 (0,01)
jarri jainko 2 (0,01)
jarri ohi 2 (0,01)
jarri plaka 2 (0,01)
jarri urrats 2 (0,01)
jarri Manuel 1 (0,01)
jarri Orhi 1 (0,01)
jarri adibide 1 (0,01)
jarri ahalegin 1 (0,01)
jarri ahalegindu 1 (0,01)
jarri ahapaldi 1 (0,01)
jarri ahari 1 (0,01)
jarri alkar 1 (0,01)
jarri arazo 1 (0,01)
jarri arizale 1 (0,01)
jarri aukera 1 (0,01)
jarri baino 1 (0,01)
jarri balizko 1 (0,01)
jarri bateratu 1 (0,01)
jarri be 1 (0,01)
jarri begirada 1 (0,01)
jarri beharrezko 1 (0,01)
jarri belar 1 (0,01)
jarri belauniko 1 (0,01)
jarri beldur 1 (0,01)
jarri bera 1 (0,01)
jarri beste 1 (0,01)
jarri bidaia 1 (0,01)
jarri bizimodu 1 (0,01)
jarri diputazio 1 (0,01)
jarri dohain 1 (0,01)
jarri ebanjelizatu 1 (0,01)
jarri edota 1 (0,01)
jarri eduki 1 (0,01)
jarri egin 1 (0,01)
jarri ekin 1 (0,01)
jarri eliza 1 (0,01)
jarri eman 1 (0,01)
jarri erran 1 (0,01)
jarri erraztu 1 (0,01)
jarri esan 1 (0,01)
jarri eskatu 1 (0,01)
jarri esklabo 1 (0,01)
jarri estrategia 1 (0,01)
jarri eurak 1 (0,01)
jarri euskara 1 (0,01)
jarri ezinezko 1 (0,01)
jarri fundazio 1 (0,01)
jarri gabe 1 (0,01)
jarri goiburu 1 (0,01)
jarri gotzain 1 (0,01)
jarri hartu 1 (0,01)
jarri hasi 1 (0,01)
jarri helburu 1 (0,01)
jarri heldu 1 (0,01)
jarri herri 1 (0,01)
jarri ikusi 1 (0,01)
jarri iturri 1 (0,01)
jarri izen 1 (0,01)
jarri izendatu 1 (0,01)
jarri jende 1 (0,01)
jarri koherentzia 1 (0,01)
jarri konpromiso 1 (0,01)
jarri lau 1 (0,01)
jarri lege 1 (0,01)
jarri lortu 1 (0,01)
jarri merezi 1 (0,01)
jarri molde 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
jarri nahi ukan 5 (0,03)
jarri behar ukan 3 (0,02)
jarri ez joan 3 (0,02)
jarri garai bat 3 (0,02)
jarri erremedio hain 2 (0,01)
jarri ezan berori 2 (0,01)
jarri ezan erremedio 2 (0,01)
jarri jainko zerbitzatu 2 (0,01)
jarri urrats garrantzitsu 2 (0,01)
jarri adibide xume 1 (0,01)
jarri ahalegin jarraitu 1 (0,01)
jarri ahari harta 1 (0,01)
jarri alkar bizitza 1 (0,01)
jarri arazo sortu 1 (0,01)
jarri arizale egon 1 (0,01)
jarri aukera ezin 1 (0,01)
jarri aurre aurre 1 (0,01)
jarri baino gehiago 1 (0,01)
jarri balizko elementu 1 (0,01)
jarri barik egon 1 (0,01)
jarri bateratu lan 1 (0,01)
jarri behar aipatu 1 (0,01)
jarri behar kalbario 1 (0,01)
jarri beharrean mundu 1 (0,01)
jarri beharrezko ukan 1 (0,01)
jarri belar ondu 1 (0,01)
jarri bera hilobi 1 (0,01)
jarri beste galde 1 (0,01)
jarri bidaia goratu 1 (0,01)
jarri bide egin 1 (0,01)
jarri bide erraz 1 (0,01)
jarri bizimodu berri 1 (0,01)
jarri diputazio onespen 1 (0,01)
jarri ebanjelizatu bide 1 (0,01)
jarri edota egokiro 1 (0,01)
jarri eduki gogo 1 (0,01)
jarri egin inortxo 1 (0,01)
jarri egon ekitaldi 1 (0,01)
jarri egon ertzain 1 (0,01)
jarri egon uste 1 (0,01)
jarri eliza zimentarri 1 (0,01)
jarri ere ekarri 1 (0,01)
jarri ere lortu 1 (0,01)
jarri erran ahal 1 (0,01)
jarri erraztu ere 1 (0,01)
jarri estrategia burutu 1 (0,01)
jarri eurak eskubide 1 (0,01)
jarri euskara oso 1 (0,01)
jarri eutsi mingain 1 (0,01)
jarri ez egon 1 (0,01)
jarri ezan adibide 1 (0,01)
jarri ezan arreta 1 (0,01)
jarri ezan konparazio 1 (0,01)
jarri ezan zailtasun 1 (0,01)
jarri ezinezko gertatu 1 (0,01)
jarri fundazio hauek 1 (0,01)
jarri gaitu bera 1 (0,01)
jarri goiburu oso 1 (0,01)
jarri gotzain egoitza 1 (0,01)
jarri herri guzti 1 (0,01)
jarri iturri oparo 1 (0,01)
jarri konpromiso hartz 1 (0,01)
jarri lau aitzindari 1 (0,01)
jarri lege bete 1 (0,01)
jarri Manuel Diego 1 (0,01)
jarri merezi ukan 1 (0,01)
jarri molde egokitu 1 (0,01)
jarri nahi ez 1 (0,01)
jarri ohi den 1 (0,01)
jarri Orhi altzo 1 (0,01)
jarri plaka Euskerazaintza 1 (0,01)
jarri ukan eskritura 1 (0,01)
jarri ukan gogoko 1 (0,01)
jarri ukan liburu 1 (0,01)
jarri ukan Teresa 1 (0,01)
jarri ukan zinemagile 1 (0,01)
jarri zira hizlari 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia