2013
|
|
Behin hori erabakita, zuetako bakoitzari ikastetxe eta gela jakin horrekin harremana izatea egokituko zaizue. Taldeka
|
jarrita
, formulatu hautaketa egiteko hiru irizpide. Talde handian kontrastatu ondoren, finkatu behin betiko irizpideak irakaslearen laguntzaz.
|
|
2 Mezua nori bidali behar diozun idatzi. Kasu honetan, irakaslearen helbidea
|
jarri
.
|
|
Euskal Herriko beste lurralde bateko kideekin harremanetan
|
jartzean
, elkarrekiko begirunea adierazteko, ondo legoke bestearen euskalkiko hitz edo esapide batzuk esateko saiakera egitea.
|
|
Horrez gain, elkarri galderak egiten dizkiogu etengabe. Galderak, gainera, ez dira gauza solteak izaten normalean; galdera batek erantzuna dakar, sarri haren ondoren beste galdera bat dator& eta horrela jarrai daiteke, elkarri galderak eginez, adreilu bat beste baten gainean
|
jarriz
bezala, elkarren zeregin komunikatiboa amaitutzat ematen den arte. Jakina, solaskideek trukatzen dituzten galdera erantzunen artean, lotura eta ordena logikoa egon behar da.
|
|
3 helburua. Ikastetxetik irtendakoan, zer egin erabakitzen ari zaretela, Andonik proposamen bat egin du, eta Kepa urduri
|
jarri
da. Andoniren proposamenarekiko Keparen iritzia jakin nahi duzu.
|
|
8 Asteburu honetan taberna batean kanta
|
jarrita
, gazte kuadrilla handi bat ikusi dut kantuan eta zuk bideoan egiten dituzun keinuak zehatz errepikatzen. Zer gogoeta eragiten dizu horrek?
|
|
Saltsa guztietako perrexila da oraindik. Agendako tarte zuriak eta telefonoaren isiltasun mementoak aprobetxatu ditugu Xabier Payarekin hitzordua
|
jartzeko
. Euskalduna Jauregian ez, baina bai Bilbon.
|
|
Quebeceko urteak asko aldatu zidan bizimodua; kirol asko egin nuen, bizimodu ordenatua nuen& Ez dakit noiz, baina ihesalditxoren bat egin nahi nuke. Musikari ere heldu nahi nioke; orain ere, etxera haserre heltzen naizenean, pianoaren aurrean
|
jartzen
naiz.
|
|
1 Irakur ezazu honako informazio testu hau, eta, ondoren, osatu galderen hutsuneak galdetzaile egokia
|
jarriz
.
|
|
4 Gisa honetako trukeetan ez ezik, zure eguneroko bizitzan ere, etengabe ari zara besteekin elkarrizketan: korridorean beste gelako lagun batekin ari zarenean, sare sozialetan, irakasleak taldeka lanean
|
jartzen
zaituztenean& Orain arte ikasi duzun guztia kontuan harturik, zure ingurukoekin begirunez jokatzeko konpromisoa hartu nahi zenuke. Idatz ezazu, beraz, zein den zure konpromisoa.
|
|
Sailka itzazu izenak hiru irizpide horien arabera. Kontuan izan izen batzuk zutabe batean baino gehiagotan
|
jar
daitezkeela.
|
|
2
|
Jarri
dituzun hitz horietaz gainera, osatu taulako hiru zutabeak otutzen zaizkizun izen gehiagorekin.
|
|
1 Abentura honetan, aukera paregabea izan duzu lagun berriekin harremanetan
|
jartzeko
eta informazioa trukatzeko. Baina ziur badela, oraindik ere, elkarrengandik jaso ez duzuen informazioren bat eta hura ezagutzeko irrikaz zaudela.
|
|
1 Erosoen sentitzen zaren moduan
|
jarri
: eserita, zutik&, baina inoiz ez hanka edo bizkarra hormaren kontra duzula.
|
|
Txakurraren galeraren berri zabaltzeko, txakurra nolakoa den deskribatzen duten kartelak egitea otu zaizu. Lehenik, galdu den bazterretik gertuen dagoen herrian
|
jartzea
pentsatu duzu, inork paraje haietan ikusi badu, zurekin harremanetan jar dadin.
|
|
Txakurraren galeraren berri zabaltzeko, txakurra nolakoa den deskribatzen duten kartelak egitea otu zaizu. Lehenik, galdu den bazterretik gertuen dagoen herrian jartzea pentsatu duzu, inork paraje haietan ikusi badu, zurekin harremanetan
|
jar
dadin.
|
|
Oilagorretan ongi ikasitakoa da. Txerto guztiak
|
jarrita
dauzka. Gorri kolorekoa da eta orban txuri bat dauka bularraldean.
|
|
Esandakoa egiten du:
|
jarri
, etzan, txokora joan Iaz bost txakurkume izan zituen. Emea da.
|
|
Txerto guztiak eta mikrotxipa
|
jarrita
dauzka. Oso artzain ona da.
|
|
4 Txakurraren deskribapenaz gain, gogoratu zurekin harremanetan
|
jartzeko
modua eskaini behar duzula kartelean.
|
|
2 Binaka
|
jarrita
, txakurraren jabearen eta aurkitu duen pertsonaren arteko elkarrizketa egingo duzue, aurrez prestatu dituzuen galderei jarraituz. Erabaki nork emango dion hasiera elkarrizketari, eta nola; adostu esango duzuen guztia eta esateko modua.
|
|
Ikasleen arteko elkartrukeek aukera paregabea eskaintzen dute herrialde bateko eta besteko adin bertsuko gazteak harremanetan
|
jartzeko
, elkar ezagutzeko eta elkarbizitza lantzeko. Izan ere, halako ekintzek gazteen hartu emanak sustatu egiten dituzte, ez bakarrik trukean, baita trukearen prestatzeeta antolatze lanetan ere.
|
|
IKABILek era bateko eta besteko hizkuntza eremu eta gizarte giroko eskola taldeen arteko elkartrukea bultzatzen du. Ikastetxean taldea osatu, Euskal Herriko mapa mahai gainean
|
jarri
, dauden aukerak aztertu, eta, azkenik, aukeratutako herrira abiatzen dira gazteak, bertakoekin denboraldi labur bat igarotzeko asmotan. Irteera hau, jakina, aukeratu den herriko ikasle taldearen bisitarekin osatzen da.
|
|
2 Bideoa ikusi ondoren, binaka
|
jarri
, eta Mertxeri egindako galderen zerrenda osatuko duzue. Kontuan izan zerrenda berria bi kideen ekarpenez osatu behar duzuela.
|
|
Neska arduratsua da, eta egun horietan ikastetxean egindakoaren berri jakin nahi du. Hori dela eta, hitzordua
|
jarri
duzue astebururako. Lagundu iezaiozu" Elkarrekin bizi (hi) tza" unitatean kokatzen:
|
|
Izenak aldatu egin dira, eta, horien baitan, aditzetan ere aldaketak egin dira. Binaka
|
jarrita
, ahoz eta txandaka, batak esaldiaren hasiera irakurriko du, eta besteak aditz egokiarekin osatuko.
|
|
2 Identifikatu berri dituzun hitzak beste batzuez ordezkatuz, tristura adierazteko ez ezik, beste hainbat sentimendu adierazteko ere erabil liteke bertso hori: haserrea, ausardia& Seiko taldetan
|
jarrita
, taldekide bakoitzak olerkiaren eraldaketa bat egingo du, honako jarraibide hauek baliatuz:
|
|
4 Bertsoaren hasieraren arabera, hautatu hirugarren bertso lerroan joan daitekeen hitza. Horrek
|
jarriko
zaituzte deskribatzen den sentimenduaren arrastoan.
|
|
5 Oparia jasotzen duenak, opariei
|
jartzen
zaien lazoaren modura, adjektibo bat gehituko dio; egokitu zaion hitz sorta horrekin, testu labur bat idatziko du, sentimendu bat adieraziz.
|
|
2 Egin dituzun eraldatzeetatik, bereziki harro al zaude horietako batez? Hura ere zure bilduman jasoko duzu;
|
jarri
izenburua, eta, beharrezkoa ikusten baduzu, egin azkeneko txukunketak.
|
|
3 Launaka
|
jarrita
, kontrastatu erantzunak. Ados al zaudete?
|
|
3
|
Jarri
izenburua egokitu zaizuen bideoari.
|
|
1 Binaka
|
jarrita
, praktika ezazue ahotsaren bolumenen erabilera, honako hitz hauek erabiliz. Erreparatu hitzen esanahiari; hautatu hiru izen eta hiru adjektibo, eta ahoska itzazue bakoitzari dagokion bolumenarekin:
|
|
Ez al zaizue iruditzen, poema horren irakurketa adierazkorra egitean, nabaritu litzatekeela hitz horien garrantzia? Egin itzazue probak binaka
|
jarrita
:
|
|
1 Binaka
|
jarrita
, hautatu eraldatutako bertso bana. Zabaldu ateak bertsoek dakarzkiguten sentimenduei, eta irakur itzazue ahotsa eta gorputza lagun dituzuela.
|
|
1 Binaka
|
jarrita
, irakurri honako poema hau elkarrizketa bat balitz bezala. Errepara iezaiezue puntuaziomarkei:
|
|
2 Binaka
|
jarrita
, entzungaia beste behin entzuten duzuen bitartean, idatzi testuan falta diren puntuazio markak; garrantzitsuak dira pertsonaiek sentitzen dutena irudikatzeko.
|
|
Herorri bare ederra, hi & atzo izorrai jo eta orain hemen & lata eta zikina
|
jarrita
& eman ezak bakea, motel, bakea eman ezak
|
|
Baina, olerkia kanturatzean, konturatzen al gara esanahiaz? Taldeka
|
jarrita
, poema irakurri, eta esanahian jarriko duzue arreta.
|
|
Baina, olerkia kanturatzean, konturatzen al gara esanahiaz? Taldeka jarrita, poema irakurri, eta esanahian
|
jarriko
duzue arreta.
|
|
1
|
Jarri
binaka, eta irakurri honako testu hauek, jarraian dituzuen ariketak eginez, txandaka. Kontuan izan hitzak osorik eta argi ahoskatu behar dituzuela.
|
|
Ariketa horiek zenbat eta gehiago egin, orduan eta trebeagoa izango zara, ahoko muskuluak garatuagoak izango baitituzu. Etxean ariketak egitea erabakitzen baduzu,
|
jar
zaitez ispiluaren aurrean, ondo egiten ote duzun ikusteko.
|
|
f) Aho korapilo berria orrian kopiatu ondoren, eta beste baten bila joan aurretik, ordura arte kopiatutako guztiak esan dituzte segidan, batean zutik
|
jarrita
, bestean etzanda, hurrengoan burumakur eta, azkenik, eserita.
|
|
Orain, audioaren laguntzarik gabe aritzeko unea da. Binaka
|
jarrita
, elkarri irakurriko diozue hemen datorren testua.
|
|
Irakurtzen ari denari arretarik ez
|
jarri
. Aurreiritziekin entzun kidearen jarduna:
|
|
2 Egin duzu aukera, badituzu bildumarako ale preziatuak, eta, orain? Ordena
|
jarri
da testu sorta horretan! Nola ordenatuko dituzu?
|
|
Ikasle talde batek gelan bizi izan duen esperientzia aztertuko duzue. Mikel, Xabi, Eunate, Miren eta Urko dira ikasleak; haien lekuan
|
jarriz
, pentsa ezazue nola sentitu diren, zer bizipen izan dituzten, zer ekintza egin dituzten zailtasunei aurre egiteko
|
|
Zuetako bakoitzak tokatu zaion testuaren irakurketa adierazkorra egingo du. Horretarako, testuaren egilearen azalean
|
jarri
da, eta testuak adierazten duen sentimenduarekin bat datorren ahotsa eta keinuak erabiliko ditu. Taldekideen lekuan jartzeko gai izatea oso garrantzitsua da taldean lan egin ahal izateko!".
|
|
Horretarako, testuaren egilearen azalean jarri da, eta testuak adierazten duen sentimenduarekin bat datorren ahotsa eta keinuak erabiliko ditu. Taldekideen lekuan
|
jartzeko
gai izatea oso garrantzitsua da taldean lan egin ahal izateko!". Zer ondorio izan ote ditu irakaslearen proposamenak?
|
|
b) Aditzen pertsonak aldatu: ni horrelakoa naiz
|
jarri
beharrean, zu horrelakoa zara jarriz, ekintzen egileak eta haren ondorioak jasotzen dituztenak trukatuz
|
|
b) Aditzen pertsonak aldatu: ni horrelakoa naiz jarri beharrean, zu horrelakoa zara
|
jarriz
, ekintzen egileak eta haren ondorioak jasotzen dituztenak trukatuz
|
|
e) Esaldiak ezezkoan
|
jarriz
.
|
|
1 Taldeka
|
jarrita
, talde bakoitzak bideo bat ikusi eta aztertuko du. Eta bost minutuko tarte batean, taldekide bakoitzak honako fitxa hau osatuko du:
|
|
Zer eta zer, zertzeladarik eman al dizue? Zerbaiten arrastoan
|
jarri
al zaituzte?
|
|
Baina zer hots ateratzen ditu gure bihotzak? Castillo Suarez bereari adi
|
jarri
zitzaion, eta hara zer entzun zion:
|
|
Ez zaitez badaezpada ondoan
|
jar
|
|
" Nire ustez, nekatuta sentitzen da a) azkar, ziztu bizian
|
jartzen
baitzaigu bihotza kirola gogor egiten dugunean, eta esfortzuari neurririk hartzen ez badiogu, lehertu behar zaigula ematen baitu".
|
|
Zerekin lotzen dituzu? Bikoteka
|
jarrita
, koloreen esanahiei buruz jardungo duzue
|
|
Eta, zergatik ez, ezinegona edo deserosotasuna eragiten dizun beste bat. Koadroei bezala, zer izenburu
|
jarriko
zenieke irudi horiei. Egin probak.
|
|
1 Bikoteka
|
jarrita
, hitzen makulurik gabe, sentimenduak irudikatuko dizkiozue elkarri, soilik aurpegia eta gorputza erabilita. Bakoitzak bi sentimendu pentsatuko ditu, eta, txandaka, elkarri antzeztuko dizkiozue.
|
|
1 Gelakide guztiak elkarren segidan
|
jarrita
, suge luzea osatuko duzue.
|
|
Zerk salatzen du honako irudi hauetako sentimendua? Lauko taldetan
|
jarrita
, jolas egingo duzue.
|
|
2 Bi testuetan hitz batzuk nabarmenduta daudela ikusi duzu.
|
Jarri
arreta horietan, eta erantzun galderei:
|
|
Ezer baino lehen, jokoaren oinarrizko arauak errepasatuko dituzue denon artean. Ondoren, binaka
|
jarrita
, hiru jokaldi egingo dituzue. Jokaldi bakoitzaren lehenengo fitxa, haren segidakoa, eta azkeneko fitxa ematen zaizkizue.
|
|
1 Lehenengo jokaldian, fitxak elkarren segidan
|
jartzeko
baldintza honako hauxe da: izen arruntei izen arruntek jarraitu behar diete, eta izen bereziei bereziek.
|
|
Unitate honetan, beldur
|
jarri
beharrean, beldurra jarri dugu. Hiztegian ikusitakoa eta gaztelaniaz izen sintagmari buruz ikasitakoa baliatuz, ondoriozta daiteke izena beldur dela eta beldurra izena gehi artikulua.
|
|
Unitate honetan, beldur jarri beharrean, beldurra
|
jarri
dugu. Hiztegian ikusitakoa eta gaztelaniaz izen sintagmari buruz ikasitakoa baliatuz, ondoriozta daiteke izena beldur dela eta beldurra izena gehi artikulua.
|
|
Sentitzeari ezin utzi!
|
Jar
ezazu, orain, zure irudimena martxan. Imajina ezazu sentimenduekin loturiko zerbait (objektu, gailu, leku, izaki&), edozer, existitzen ez dena, baina existitzea nahiko zenukeena.
|
|
Imajina ezazu sentimenduekin loturiko zerbait (objektu, gailu, leku, izaki&), edozer, existitzen ez dena, baina existitzea nahiko zenukeena. Zer izen
|
jarriko
zenioke?
|
|
1
|
Jarri
sarrera bakoitzari bere izenburua.
|
|
" Animaleak" eta" Kultura eta bizimodu bitxiak" testuetan bi kulturek animalien aurrean dituzten edo izan dituzten jokamoldeak azaltzen dira. Irakasleak emango dizkizue testuok, eta, taldeka
|
jarrita
, paragrafoka irakurriko dituzue, ozen eta txandaka. Honako galdera hauek adieraziko dizuete zertarako irakurri eta entzun behar dituzuen.
|
|
Aldizkarirako artikulu bat maketatzen ari zinetela, izugarrizko nahastea sortu zaizue testu zatiekin. Talde txikitan
|
jarrita
, ea konpontzerik baduzuen!
|
|
2 Beso kurbatuak dituen gurutze bat da, azken urteotan sinbolo moduan oso modan
|
jarri
dena.
|
|
3 Zer izenburu
|
jarriko
zenioke bost zati horiekin osatutako testuari. Kontuan izan izenburuak, batetik, gaiarekin duela erlazioa.
|
|
4 Testu baten zatiak hautatu dituzu, testuari izenburua
|
jarri
diozu& Baina, testua taxutzeko, zati horiek ordenatzea falta zaizu oraindik! Nola ordenatuko dituzu?
|
|
Taldekide bakoitzak sarrera bat idatzi eta taldean proposatuko du. Ondoren, taldean erabakiko duzue zer sarrera
|
jarri
artikuluari: taldekide batena hautatu, berri bat osatu taldekideen ideiak batuz eta erlazionatuz
|
|
1 Hirunaka
|
jarrita
, konpara itzazue bi testuak, eta markatu zer aldaketa egin diren.
|
|
1 Ikatza egiteko eratzen den kono formako egur meta. Egurrak bata bestearen gainean
|
jarriz
eta erdian zulo bat utziz egiten da, eta, ondoren, lurrez eta goroldioz estaltzen da. Gero, su ematen zaio, eta, egurra zeharo erre gabe, pixkanaka egosten da; horretarako, suak airea har dezan, alboetan zuloak egiten zaizkio.
|
|
Zer eragiten dute? Bikoteka
|
jarrita
, eztabaidatu zertarako erabiltzen diren.
|
|
1 Bikoteka
|
jarrita
, eztabaidatu testuetako irudien egokitasunari eta baliagarritasunari buruz. Hona eztabaida gidatzeko pista batzuk:
|
|
Nahikoa hitz egin dugu orain arte.
|
Jar
dezagun praktikan irakurri dugun guztia.
|
|
Tradizioan gehien ageri den txalapartak bi euskarri izan ohi ditu: otarreak edo saskiak ahoz behera
|
jarrita
, edo aulkiak edo bankuak. Horien gainean, isolatze funtzioa egiten duen zerbait ipini ohi da:
|
|
Jotzaile bakoitzak bere zeregina du. Batek ordena oreka
|
jartzen
du: ttakuna, eta besteak herrena egiten du, hau da, jarritakoa hautsi, desordena desoreka sortuz.
|
|
Batek ordena oreka jartzen du: ttakuna, eta besteak herrena egiten du, hau da,
|
jarritakoa
hautsi, desordena desoreka sortuz. Horrela, joaldian zehar erritmoa eginez eta deseginez, gero eta azkarrago, ordena oreka hautsezin batera iristen da.
|
|
1 Zer irudiren oinean
|
jarriko
zenituzke hiru esaldi hauek?
|
|
Komunikazio asmo jakin baterako informazioa eskuratu dute Maitek eta Anek: beharrezko informazioa galdera moduan
|
jarri
dute, informazioa bilatu egin dute, eta erregistratu egin dute. Txukun egin ote dute?
|
|
Izan ere, elementu horiek testuan funtzio bereziak dituztelako nabarmendu dira: ideiek testuan duten hurrenkera adieraztea; kontzeptu, ideia edo datu garrantzitsu edo berri bat azpimarratzea; adibideak
|
jartzea
|
|
itxura eta balioa. Bi azpigaiak bereizteko, azpi izenburuak
|
jarriko
dira: Nola ezagutuko duzu?
|
|
" letra mota, letra estiloa, marjinak eta lerrokatzeak egoki
|
jarriz
.
|
|
1 Ekintza bat martxan
|
jarri
aurretik, ezinbestekoa da ekintza hori planifikatzea:
|
|
Tradizioan gehien ageri den txalapartak bi euskarri izan ohi ditu: otarrak edo saskiak ahoz behera
|
jarrita
, edo aulkiak edo bankuak. Horien
|
|
Deskribapenean, informazio bakoitza dagokion atalean
|
jartzea
eta ulergarritasuna balioetsiko dira.
|
|
Hemen behean daukazu. Lehiaketako oinarrietan
|
jarritako
baldintzak kontuan hartuz, txantiloia berrikusten hasi zarete, eta nola hobetu daitekeen aztertu duzue.
|
|
Erretiratuen egoitzan ordenagailuak
|
jarri
dituzte.
|
|
Lehiaketako oinarrietan sarreraedo ongietorri bideorako
|
jarritako
baldintzak.
|
|
Testuei buruzko galderei erantzunez, zer informazio ematen den eta hura nola antolatu den aztertuko duzue. Testuak entzun aurretik, irakurri testu bakoitzari lotutako galderak, horrela, entzuketan zeri
|
jarri
behar diozun arreta jakingo duzu.
|
|
Zelten kulturan zuhaitzek duten garrantziaz ohartarazteko testu bat planifikatzen ari da Igor. Talde txikitan
|
jarrita
, lagundu egingo diozue.
|
|
Lurrean errotua eta adarrak zerurantz jasoak zituztelako, jainkoekin harremanean
|
jartzeko
bitarteko aproposena zirela uste zuten.
|
|
2 Lana taldean egin behar duzue. Irakur ezazue arretaz antolaketari buruz esaten dena, eta, ondoren, egin zereginen taulan
|
jartzen
duena.
|
|
Mapa sortu. Maparen izenburuan ikaslearen izena eta bidaiarien izena
|
jarri
(1A, X. Etxabe: Elkanoren bidaia).
|