Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.068

2000
‎Dena izan da deskubrimendu bat... baina ez dut pentsatu ere egin nahi nolakoa izango zen herri hau ez balitz abertzaletasuna ezkerreko baloreekin uztartzen ahalegindu zen belaunaldi hura egon. Aresti, Zeruko Argiako «Gazte gara»ko artikuluak, euskalduntzearen konzientziazio kanpainak... garai horretan gure historiak hartzen duen birak egiten gaitu desberdin seguruenik beste herri askorengandik. Ozta ozta libratu garela esan liteke
‎Beti izango gara etorkizun nazional polemikodun gizarte bat. Egitasmo desberdinak dauden neurrian, eztabaida hori gurekin izango dugu. Eta ongi pentsatuz gero, ez da hain larria komunitate baten etorkizun egitasmoak modu irekian eta demokratikoan konfrontatzea.
‎Idazle horiek asko eragin dute estiloan, baina ez hainbeste edukian eta esanahian. Horretan gure belaunaldia sanoa da, bakoitzak bere giroa du eta horixe islatzen du. Bildu egiten ginen, bazkariak egiten genituen, baina batak bestearen poemak irakurtzen hasi eta esaten genuen:
‎Eta agian hala behar du izan. Arazoa da idazleok nola lotzen dugun hori gure bizimoduarekin. Nik profesional izan nahi badut, katakunbetan ez naiz ondo ibiliko.
‎Bizkaia alde horretan guk baino zorte gehiago dute. Laguntza handia dago egurra lortzeko ere.
‎Komunikabideei zera azaldu dizuegu: guk diru bat emango dugu produktu bat kaleratzeko, baina ezin dugu diru hori berau publizitatzeko erabili, ezin dugu publizitate klasikorik egin, horrek gure produktua bi edo hiru aldiz garestituko lukeelako. Eta komunikabideei produktuaren inguruko informazioa zabal dezazuen eskatzen dizuegu.
‎Hori da eskema nagusia. Eta eskema nagusia hori denez, niri gustatuko litzaidake eskema horretatik gure kultur agintariak pixka bat kutsatzea. Diferentzien gainetik egotea.
‎Izan ere, askotan aipatu izan den bezala, bizitzea hiltzen joatea baino ez denez, heriotzerantz doan bidaia horretan, antza denez, bizitzea dugu heriotzari aurre egiteko bide bakarra. Ondorioz, heriotz horrek gure bizitzan duen pisua adierazteko etengabeak dira leit-motiv hau gogora ekarriko diguten elementuak: gaua, iluntasuna, kolore beltza...
‎Liburu honetan antzematen da euskal literatura gazte hizkeran zein bizitzari hurbiltzen ari dela gero eta gehiago, eta horrek gure literaturari onurak baino ez dizkio ekarriko, izan ere, gazteengan literatura erakargarria izan dadin beharreko baldintzetako bat kontatzen diren istorioak gertukoak izatea da, fantastikotasuna martxan jarriz. (Gara II)
Horretarako gure hizkuntzaren iraupen beharrean gaude eta, ONUren adierazpenak ongi agertzen zuen bezala, hizkuntzak biziko badira mundu moderno honetan, gaur egun erabiltzen diren aurrerapen guztiak beharrezko dituzte. Hori zen Antonio Tovar hizkuntzalariaren iritzia ere, La lucha de lenguas en la Península Ibérica liburuan zioenez:
‎Zer nolako eragina izango du horrek gugan?
‎Peirce-k dioenez pragmatismoak ez du bilatzen soilik egia edo errealitatea zehaztea; pragmatismoak hitzen edo proposamenen esangura eta jarduera komunikatiboanolakoa den argitu nahi du. Objektu bati buruz dugun ideia ez da gauzatzen guregogoetan modu isolatu batean, gure zentzu edo oharmen sistematik at; ideia horiobjektu horrek gure jarduera mentalean eragiten dituen ondorioei lotuta dago, ezinbestez.
‎euskaldunakizan garela, euskarari gagozkiola, eta gure izatea euskara dela. Gero, botere kontuaketa, Estatu auziak eta, hori gure egoerari omen dagokio. Izan ala egon; izaera ala egoera.Izatezkoa (hizkuntza) ala axalekoa (boterea).
‎Bertzelako laguna nintzen, gure bizia normaltasunera bihurtu zenean. Unaik zazpi hilabete egitearekin itzuli zen Kristina lanera, bertze arropa denda batean, eta horrek gure diru egoera aisatu zuen puska. Erretzeari ere ekin zion berriz, usain jasangaitzeko tabako mentolatua.
‎Orain, kale lan gorrian zebilen, hasberri baten gisan. Berrogeita hamarrak gibelera utzita, porrotaren marka da hori gure lanbidean, baina Tomasek axola bera zuen bere kidekoen iritziaz eta iazko haizeaz.
‎abuztu horretan zazpi hilabete nituen atal horretako buru eta buztan. " Kazetari balioanitza" zaio horri gure lanbideaz aritzen diren aditu burutsuen ahotan. Nik" puta zuloanitza" erraten diot.
‎Batxilergoan nengoenean, elkarrekin joaten ginen goizero fraideenera, baina nik, aldean barik, aparte nahi nuen eta gibelera bidaltzen, neuregandik hamar metrora. Tarte hori gure" segurtasun distantzia" zen. Laburtuz gero hark, egurra nik.
‎Harik eta hilkutxa horretatik ihes egitea erabaki zuen arte, bizitza ostera ere bere zainetan sentitzen zuela. Eta ihesaldi horretan gu sartzen gara: antza, itxurazko turista bat balitz bezala Mexikora joan gura du, eta, egia esan, hara inguratzea lortu du orain arte.
‎Nahi ala ez, jarduera horretan ari direnen errokide dira, gara, euskaldunak. Lastre handia da hori guretzat Nafarroako paraje hauetan. Euskarari ordainarazi nahi diote eta horretan ari dira.
‎Oso ongi ulertzen du superstizio hori, ohikoa iruditzen zaion hitz baten bidez azaltzen baitigu. Edo, alderantziz, horrekin gure barruan basatien jokaeraren alde hitz egiten duen zerbait dagoela hauteman zezakeen. Nik —eta nik ez dut sinesten jainko dei genezakeen gizakirik/ gizakiaz gaindikorik dagoenik inon— esaten badut:
‎Zati komunak biltzeko lerroak egingo genituzke gustura. Baina, orduan, azterketaren zati bat galduko genuke, hau da, irudi hori gure sentimendu eta pentsamenduekin biltzen duena. Zati honek azterketari bere sakontasuna ematen dio.
‎Bere posizioa ez baitzen... ebidentea, esaten baita. Baina hori guk jakin, azkeneko egunean jakin genuen. Gu harrituta geunden, inoiz ez zelako hemendik ateratzen; Goretiri egiten zizkion kaleko mandatuak, egun batean tabakoa ekartzea zela, beste batean gutun bat eramatea zela... baina guk ez genuen susmatu ere egiten... hala zebilenik.
‎" Eta", esan zuen Xanek," zer zen ba barruan?". " Hori guk ez dakigu", esan zuen Belek;" baina, ateratzeko garaian, kontu handiz ibiltzeko esan zigun. Esan baitzigun:
2001
‎Orri bat sortuko da Interneten, eta edozein sartu ahal izango da bertara, animaliaren jatorriaren eta zehaztasunen berri izateko. Informazio hori gure erkidegoko hiltegietan akabatutako abereei buruzkoa baino ez da izango, hiltegiok akordioa egin dute eta.
‎Ikusleok pantaila handian bilatzen duguna gure errealitatea ahazten lagunduko digun ametsa da. Dokumentalek, berriz, errealitate hori gure begi aurrean jartzen dutenez, zokoratzeko tentaldian erortzen gara etengabe. Gainera, askotan, eta materiala nahikoa egon arren, gertatutakoaz lan egin beharrean, errealitatea fikzio bilakatzen da, ikusleak filmaren pertsonaiekin bat etor gaitezen, istorioaren tentsioan murgilduz.
‎Hori lortuko bagenu, arazo larri bat konpontzeaz gain, gaur egun blokeatuak dauzkan indar politiko eta intelektual asko bideratuko lituzke beste alorretara. Ez gara konturatzen hemen euro hiriaren diseinuarekin, lurralde antolaketarekin, azpiegitura erraldoiekin eta bilakatze ekonomiko liberal horrekin gure kontroletik kanpo dagoen naziogintza egiten ari direla. Eta horretara dedikatzeko, gure indarrak eta gatazka bideratu behar ditugu.
‎Onelako zerbait izan nahi du ale onen azalak. Azal ortan gure gizartearen negar zotiñak, ikara larriak, zorne eta gaitzak agertzen zaizkigu. Eta aje guzi oien iturri?:
‎" Sinplea da, itsasorekin zer ikusia duen oro jendeari helarazi nahi baldin badiogu, egokiena jendea bertara eramatea da", dio Prietok. Itsaso zabalera gerturatze hori Gure Zitaren bitartez egingo dutela gauza nabaria den arren, oraindik ez dute ordea zehaztu zenbatekoa izango den era horretako bidaia edo txango baten prezioa.
‎Halaber, enplegu bilarien sostengatzea eta lurraldearen aldeko promozioa, biztanleenganako harrera eta bizimoduaren hobekuntza, baita lantegiak honera biltzerko lana emendatuko ditu. Ikuspegi horretan, Zuberoa sartu behar dugu bide handi sare batean, aterabide nagusi bat da hori gure ibarrarentzat.
‎Izugarrizkoak jasan ditugu azkeneko bi urteotan, nazionalisten tonto inutilak ginela, baina azkenean jende askok ulertu du gure koherentzia, eta hori ez da aldatuko. Nahiz komunikabideak aurka izan ditugun eta horregatik gure ideia batzuk ulertuak ez izan, ezkerrari eskatu behar zaizkion tinkotasuna eta koherentzia mantendu ditugu. Bakerako bidean ez da gure koherentzia aldatuko, hori gobernuan egotearen gainetik dago.
‎Alderdi nazionalistak dauden beste autonomietan, alderdia elkarlanean ari da haiekin, hala behar denean behintzat; hor daude esate batera Aragoi, Katalunia eta Galizia. Horrek gu ere EAJ eta EAra hurbiltzera garamatza: lurraldetasunari dagokionez ez dugu berdin pentsatzen, baina beste gai askotan bat egiten dugu.
‎" Zerua Berlinen gainean" asko gustatzen zait. Oso poetikoa da, pelikula bera poema da, eta horrek gure irudiak sortzen lagun gintzakeela iruditu zitzaidan. Bestetik, publizitate munduan eragin handia izan duen pelikula izan da.
‎Hainbestetan aipatzen den demokrazia honek zuloak besterik ez ditu eta, finean, herriaren esku lukeen zerbait izan beharrean boteretsuenen esku dagoen tresna bat da. Baina sare horren baitan guk ere bizimodu mota honi eta ditugun ondasunei eutsi nahi diegu hein handi batean. Beraz, egoera kritikatzen dugu alde batetik, baina bestetik zaku horretan sartuta gaude.
‎P. AZPARREN. Autodeterminazio eskubidea gauzatu dadila nahi dugu eta alde horretatik gure jarduerak gizartearen gehiengoaren babesa bilatzen du, desobedientzia zibila eraginkorra izateko gizartearen babesa behar duelako.
‎Udalarekin harremanetan jarri eta toki hobea eman ziguten. Hogeita hamar bat metro koadrokoa, pentsa zer zen hori guretzat. Baina iluna, leiho txiki batekin, kaskarra ere.
‎Baina hiztegi horretan aurkitzen ahal duguna ez dagokie hitzei bakarrik, zeren eta orduko euskal mamiak, izaerak, nortasunak azaltzen zituen esamoldeak, erranahi sakoneko hausnarketak ere Azkuek gauzaturiko mirari horri esker guregana heldu baitira. Hau da, euskararena ez ezik, euskal kulturaren isla gardena ere bada.
‎Gantz horrek gure organismoarentzat kaltegarrienak diren azido saturatu ugari ditu (%34, batez beste).
‎Zuzendaritza batzordean bi espainiar daude, gure iritziz integrazioa alderantziz egin behar baita: Espainiako GKEek beren egituraren barruan etorkinak sartu beharrean askotan apaingarri hutsa izaten baita hori guk nahiago izaten dugu espainiarrak ATIMEn sartzea, gizarte honetako proiektu komun eta pluralean sinesten baitugu.
‎Sistema horien alderik iluneneta ezkutuena kulturarena da, dudarik gabe. Ordea, ez dugu lan tresna honenezaugarrietan sakonduko, ez baita hori gure oraingo asmoa.
‎Gaur egun, ordea, ezin esan dezakegu erabat nagusi den paradigma batenaurrean gaudenik. Alde batetik, aspaldi honetan nagusitu den paradigma dugu.Paradigma hori gure jardueraren helburuak termino formaletan adierazten dituztenproposiziozko egitarauetan islatzen da, eta sakon errotuta dago hizkuntzenirakaskuntzaren tradizioan. Beste aldetik, azken urteotan indarra hartzen ari denprozesuzko egitarauen bidez adierazitako paradigma berria dugu.
‎hau da, jariotasunean aurrerapenikegin. Egoera hori gurean maiz gertatzen zela konturatu nintzen eta, eginahalakeginagatik, auziari irtenbide egokia ematen ez genuela asmatzen iruditzenzitzaidan. Are gehiago, bazegoen gure artean horrelako etsipenezkosentsazioa:
‎Arrangura ozen horrek gure lumak anarteraino probatu gabeko bidera ekarriote zituen, ala gauzak berez etorri ziren, ez nuke erraten asmatuko. Kontua da, handik aitzina, gure artean ez direla gutxi izan zorioneko gatazka horretan harikaldutako liburuak.
‎Hala ere, Espainiako ospitaleetan diagnostikatzen diren elikadura jatorriko infekzioen ia erdiak eragiten ditu. Eta egoera hori gure inguruko herrialdeetan ere antzekoa da. Mikroorganismo hori oso ondo egokitzen zaie animaliei eta pertsonei.
‎hor ikusi ditugu, besteak beste," Lairon" eta" Zorrotz" lasterka, zein lehenago eta zein beranduago. Ba cross hori guk irabazi genuen azkeneko bi urteetan. Azkeneko bi urteak, jakina, 1934 dira.
‎Euskal literaturari eta euskararen biziari buruz horixe ikas dezagun eta, ikastea nahikoa ez delarik, buru bihotzetan josi: lan nekagarri hori, ia ezin jaso ahalako zama astun hori gure gain dagoela, ez duela bestek egingo, ez digula inork eramango. Eta aski murriztua eta erdi agorturik gureganaino heldu den hizkuntza aurrera ere biziko bada, gure eskuan dagoela ahalegintzea, orain arte inoiz ez bezala.
‎Bada lerro hauetan nahikoa ziri aspaldiko adiskide dudan Pepe  Berruezori, garai hartan El Diario Vascon idazten zuenari, zuzenduak.  Alferrik, ez zen horregatik gure adiskidetasuna hoztu. Ezta berotu ere, alazankoa!
‎Ez dagokigu guri, Jainkoari eskerrak, norbaitek Barojaren" auzia" dei lezakeena erabakitzea. Auzi hori gureak baino esku hobetan dago orain.
‎Euskal herrian publikatzen diren liburu guztien %95 ingu ru euskara batuan argitaratzen omen dira. Gure hizkuntzaz ematen den irakaskuntza testuak, azken hamarurteotan, praktikan %100ean hizkuntza estandarrean eskaintzen dira, eredu horretan gure gazte guzti guztiak alfabetatuak izanez. Euskaltegietan ari diren ia pertsona nagusi guzti guztiek euskara batua ikasten dihardute.
‎Datuok hizkuntza gutxituek Europan duten garran tzia agerian uzten dute eta, baten batek inoiz pentsatu izan badu hizkuntza bereziaizatea euskaldun, katalan eta galego bakan bitxi batzuen kontua zela, begi bistakoa da berezitasun hori uste baino hedatuagoa dela. Dena den, ezjakintasun edo uste oker hori gure artean nahikoa zabaldua dagoela susmatzen dut, hizkuntza gutxituak azpi-talde edoazpi giza rte batzuen berezitasuna izanik, hiztun komunitate horien bizipenak jendaurrean oihartzunik gabe gelditu ohi direlako; ezkutuan edo arlo pribatuan zokoratuta, duten garrantzi kuantitatiboa —eta zer esanik ez, kualitatiboa— dutela ere.
‎hizkuntza gutxituen normalkuntza hizpide bihurtzea, etxean bertan nahiz Europan. Lan hori guk geuk bete ezean beste inork ez duela bere gain hartuko argi izan behar dugu. Azken finean, EBko asmorik hoberenak ere ez dira inoiz gauzatuko horren premiarik sentitu ezean, eta premia hori gure eskutik soilik sor daiteke.
‎Lan hori guk geuk bete ezean beste inork ez duela bere gain hartuko argi izan behar dugu. Azken finean, EBko asmorik hoberenak ere ez dira inoiz gauzatuko horren premiarik sentitu ezean, eta premia hori gure eskutik soilik sor daiteke.
‎Bada, kontzeptu hori gure artean aplikatuz gero, euskararen komunitatearen bizindarraz zalantza potoloak pizten zaizkit. Izan ere, Hego Euskal Herriko gazteen artean, adibidez, euskaldunak gero eta ugariagoak badira ere, horietako gehienek ez dute hiztun komunitate sendo eta trinkorik osatzen, Etorkizuna Aurreikusten 99:
‎Honek izadia helburuen sistema gisa ulertzen du. Beraz, natura gauza bakanenetaraino sistematikoki bereiztua dagoela pentsatu behar da, ez benetan horrela delako, baizik eta hori gure ezagutza zuzentzeko egokia delako: esperientzia lege enpiriko berezien sistema gisa pentsatu behar da bertan zerbait ulertu nahi bada.
‎Satan omen da gezurraren aita, gizakiaren etsai huts den gezurraren aita nagusia. Betiko galdera horrek gugan badirau, orduan da benetako problema gure galdera hori.
‎Zigotoa izanik lehenbiziko zelula, zigotoko nonbaiten (kromosometan adibidez) egon duela zerbait kodez idatzia esango dute zientzialari batzuek, baina ia aipatu gabe kode arauen idazle nagusia, ezer harrotu gabe zigoto osoaren ibilera/ eraldatze bilakaeraren berri —bere kromosoma multzoa eraldatzea barru—, aldi orotan izaki osoaren gida buru bakar, orokor, iraunkor, holistikoa denaren berri. Eta hori gure ezjakin zientifikoaren eremu zientifiko jakina da. Sakonetan sakona eta erakargarrietan erakargarria.
‎Gaur goizean, tadjikak lapurreta egiteko asmoz gure kanpamentura zetozela jakin dut. Ez dakit nork jarriko zituen jakinaren gainean; alabaina ziur nago informazio hori guretako norbaitek zabaldu duela. Lapurreta nola edo hala ekidin beharrean, ihesa antolatzeari ekin diot.
2002
‎" Barrengoak ez daki ez baitaki kanpokoaren berririk", eta maizago entzun behar genuke bertsolaritza gu baino kanpoagotik bizi dutenen iritzia. Batetik, iritzi hori gurea baino garbiagoa delako (aurre-juzkurik gabea, sanoagoa). Eta, bestetik, guri, beharbada, gehiegi findu zaigulako mokoa, jate kontuetan ez ezik baita bertsoei dagokienez ere:
‎Lehenik eta behin, ikusten genuen AEKri eraso ezberdinak egin (eta egiten) dizkiotela eta, nolabait, guk salaketa bat egin nahi genuen eraso hauen aitzinean. Pentsatu genuen salaketa hori egiteko modu berriren bat asmatu beharra zegoela, eta orduan asmo hori gure diskoarekin lotu genuen. Horrez gain, Euskal Herrian, lehen, txikiteora ateratzen zen jendeak abestu egiten zuen, eta herri abestiak erabiltzen ziren.
‎«Adopzioa ez da paperak betetzea, tramiteak egitea... Prozesu hori gure bi urteko haurdunaldi berezia besterik ez da. Benetako adopzioa haurra etxera iristen denean hasten da»
‎Ez gaude aparatu eta sigla batzuei lotuta, eta honek proiektuan sinesteko aukera ematen digu. Beharbada alderdikideek larrutuko naute halakoak esateagatik, baina Aralar sortu genuen guztiok sinatuko genukeen hurrengo egunean bertan bere desagertzea, horretarako gure ustez egokiak liratekeen baldintzak balira. Guretzat egokiena litzateke ez aurkeztea gu bakarrik 2003ko hauteskundeetara, ezker abertzaleko bilgune oso zabal batean aurkeztea baizik.
‎Hori da nik hirugarren' alderdi' horretan dauzkadan ezagunei esaten diedana. Edozein modutan, Aralar bere inguruan ari da biltzen EHren inguruan ilusioz aritu eta Batasuna prozesuan galdutako ilusio hori gurean berreskuratzen ari den jende asko. Guztiok dakigu Aralarrek duen garrantzi sozialaz, eta horregatik sortzen da halako tentsioa; beste gauza bat da hori gero nola gauzatzen den Aralarren inguruan.
‎Alderdi Sozialista nik asko maite izan dut eta berataz ikerketak egiten segitzen dut, eta esan behar da euskal nazionalismoaz ideia nahiko motza zuela. Eta ezkertiarrok garai hartan mundu horrekin gure kontuak argitu genituen. Gero gainera beste mundu bat ezagutu baduzu, askoz hobeto.
‎J. KORTAZAR: Bada, hori gurean desagertu da. Gure artean, kritika luzeak daude edo orritxoak, tartekorik ez dago.
‎Hala eginez gero," hizkuntza sortzeko ahalmena" ere berreskuratuko genuke. Aski da horretarako gure herri eta hirietako hainbat euskaldun naturaltasun osoz mintzo denean gertatutakoari erreparatzea. Ez da harritzekoa, halakoetan, hizkuntzaren erregistro ezberdinak erabiltzeko duten trebetasuna, belaunaldi gazteagoetan galtzen ari dena, hain zuzen ere.
‎Epaile bat ez badago burutik ondo ezin dezake edozer gauza egin. Galdera hori guk hor dugu aspaldi, noiz planto egin astakeria juridiko politikoen aurrean.
‎Azken finean norberak izan behar du bere lanaren kudeatzailea eta sarritan bakarrik aurkitzen zara etxean inolako laguntzarik gabe. Horregatik guk ikasleen harreta zerbitzua dugu lau orduz arratsaldez, ikasleek beren kezkak eta abar galdetzeko aukera izan dezaten. Laguntza teknikoa eta bestelakoa ere ematen diegu.
‎Itzuli beharra seinale txarra litzateke, ama gaixo zegoenaren seinale. Amona maiz etortzen zen bisitan, tira, maiz, hilabetean behin( hori guretzako maiz zen). Beste parametro batzutan bizi ginen.
‎Heresia ez da. Guk adibidez lan handia egin genuen EAJk zuen bizkaitar kutsu hori gureak eduki ez zezan, aitzitik, hemengo inpronta garbi bat izan zezan. Eta gure alderdiaren sorreran bere garrantzia izan zuen EAJ barruan hemengo jendeekiko egon zen abegikotasun ezak.
‎Bizkaiko Foru Aldundi helburuak hauteskunde demokraziz gaur darabilenek, aspaldion izan dabe liburu bat argitaratzeko asmoa. Liburu horrek gure Lurralde Historiko honen irudia izango dau, bere lurrak gizonak, edestia, erakundeak, arazoak, saminak, lilurak eta itxaropenak agertuz. " Gura izango genduke liburu hori esaten eben izten dogun txartela lakoa izatea, gure bisitea adierazoten dogunean aina, gu ikustera datorrenari doaneango opari".
Horretara gure perspektibatik begiratuta, kaikukeria iruditzen zaigu, ezta?
‎Ezin da kategorikoki esan hau honela da eta egokiagoa da nik hau honela ikusten dut esatea, errealitatea interpretatzeko ikasi dugun moduak erabat baldintzatuko baitu gure aldartea, eta horrek gure bizitzari emango diogun norabidea.
‎Euskaraz ikasteak ez du aparteko baliorik; ez du aitorpenik edo onespenik, alegia. Eta hori gure aurkakoa da. Egiten dugun berariazko ahalegina, irakasleokzein ikasleek?
‎Horrek erakusten digu hainbat inplikazio maila duela aukeran euskalakademikoak, eta puntu desberdinetan koka dezakeela bere burua, eta zeregina, unibertsitatetik gizartera doan ibilbide horretan. Izan ere, unibertsitatearen eta gizartearen arteko harremanen auziari inoiz era sinplifikatuan ezin heldu izan bazaio, are gutxiago egin daiteke hori gurean. Euskal Herrian ez baita auzia ohikoa, hauda, zelan uztartu unibertsitatea bezalako gune kultural autonomoa gizartean, edonola lotu kultur sortzailea, kultur arloko kide gisa, gizartearekin.
‎Gaur egungo Udako Euskal Unibertsitatea funtsezko akuilua da etorkizuneko unibertsitate propio horren bideanteorian zein praktika mailan aurreratzeko. Halaber, interesgarria izangolitzateke ikastolen mugimenduaren tamainako herri ekimena aurreraeramatea, eta horretarako guk jarri behar ditugu bideak.
‎Aldi berean, irakurketa ozena etaipuingintza ere ondo josten direla uste dugu. Gainera, orain aipatutako autoreaklaugarren maila horretan guk proposatzen dugun ipuingintza generoaren lanketakbeste testu moten gainetik duen garrantzia azpimarratzen du (1993: 3). Hala ere, proposamena idatzizkoaren bidetik egin du batez ere.
‎aisialdia, eguneroko bizitza, jaiak, sinboloak eta mitoak, erlijio tradizioak edota egitura familiarrak, eta horienguztien funtzioa mezu nazionalista hedatzeko eta erreproduzitzeko. Birakulturalista hori gure artean garatzea ez da erraza izango, hemen askoz eregehiago irakurri baitugu Marx eta Lenin, Max Weber edo Emile Durkheimbaino; eta, horregatik, historia ekonomikoari eta politikoari arreta handiagoaeskaini ohi diogu, kulturak markatzen dituen baldintzei baino. Bestalde, ezdugu ahaztu behar, beste alorretako historiak garatu eta gero sortu delaEuropako eta Estatu Batuetako historia kulturala.
‎Egiten diharduguna aldatzera garamatza egonezin kognitibo horrek; koherentzia bermatu ahal izateko, koherentzian jardun ahal izateko, larritasun hori gure artetik urruntzeko, egonezinari aurre egin behar izaten zaio.
‎psikologiak, antropologiak, hiz kuntzaren filosofiak, semiotikak, zibernetikak... Baina ez da hori gure ardura, orain.
‎Nork ez du ulertuko bada Zesarrek bere armada paratu ez balu Antonioren itzulera eta horrekin gure akabua gertatuko ziratekeena. Zuenganako gorrotoarekin sututa baitzetorren atzera, bai Suessan eta bai Brindisin hil zituen erromatarren odolez beteta, Erromako herriaren hondamena baino beste burutaziorik ez zuela.
‎Informazio morfologikoa eskaini nahi badugu, neurri batean behintzat azpikategorizazioa hartu dugu kontuan. Ez da hori gure helburua, baina tasunik orokorrenak bildu nahi izan ditugu, besteak beste analisiaren irteeran beharrezko izango ditugulako. EDBL ezaugarria/ balioa bikoteka antolatua dago, azpilexikoak ondo ulertzeko ezinbestekoa baita.
‎Ale bakoitzaren prezioaren %20 Greenpeace natura babesteko erakundearentzat izango da. “Diru hori gure kanpainak finantzatzeko erabiliko da”, azpimarratu du Greenpeaceko Javier Bilbaok. “Irudiak aztertu ditugu eta gure lanarekin kontsekuenteak dira.
‎Zifrek berez hitz egiten dute, eta erakusten dute gazteen alkohol kontsumoa, bereziki adingabeen artean, lehen mailako gizarte arazo bihurtu dela. “Espainia da, besteak beste, alkohol kontsumoak eta alkoholarekin lotutako arazoek garrantzi handiagoa hartzen duten herrialdeetako bat, kontsumoaren prebalentzia handiagatik eta ohitura horrek gure gizartean duen errotze sozial handiagatik”. Hala adierazi zuen Gonzalo Robles PNSDrako Gobernuaren ordezkariak, eta azpimarratu zuen “milioi bat pertsona inguru mozten direla hilean behin, gutxienez”, Drogen Kontsumoari buruzko azken Etxez Etxeko Inkestan jasotako datuen arabera.
‎Aurreko gurpilak ibilgailuaren barrurantz pixka bat okertuko dira, ibilbide zuzena ziurtatzeko. Gainera, nahi gabe bolantea automobila martxan dagoela askatzen badugu, angelu horrek gure ibilbidetik desbideratzea eragotziko du. Eragin horretan eragina dute, halaber, direkzioaren piboteak, gurpilaren kontra finkatzen den piezak eta besoak eta norabide espekak birarazteko indarra hartzen duten piezak.
‎Ez dago heriotza horren lekuko izan zarela esan dezakeen inor. Hori guk bakarrik dakigu: zuk, amak eta nik.
‎Ordea, beste zerbait gaineratu nahi nuke: batzuetan, gazte, aipatzen ditudan goiti beheiti hauetan behin edo behin usteketan edo ezjakintasunez itzuli zaidan gurasokeriaren bat ikusten baldin baduzu, espero ez zenuen doinuan edo gogoko izango ez zenituzkeen hitzetan egia esan, hori gure adinekoei erraz gertatzen ahal zaigunez gaztigatzen dizut aitzinetik, ez egin kasurik, eta ez norabaiteratu, ez du merezi eta, arrisku hori beti dago gainean. Gutun luze hau zuri egin dizut, baina aldi berean tartekotzat ere hartzen zaitut, zu eta zure adiskideek ez ezik, bizkarrean zuk baino urte batzuk gehiago dituztenek ere ongi ulertuko baitute, eta zuzen aditu, hemen diodan gehiena, zeren euskararen etxeko istorio hauek denen sorbaldak, gazteenak nola zaharrenak, markaturik utzi baitituzte, zein bere eran.
‎hori euskal literatura da, baita ere: irakurleok gero eta itzulpen gehiago dugu eskura, munduko literatur ondarearen gero eta zati handiagoa irakur dezakegu euskaraz, eta horrek gure literaturgintzan ondoriorik izango ez duela pentsatzea zentzugabekeria litzateke). Eta eta abar.
‎Gure maparen arabera, navajo indioen erreserba batean sartzen ari ginen, eta esan gabe doa horrek gure jakingura pizten zuela ezinbestean. Munduaren aurrean hain harro agertzen diren Ameriketako Estatu Batuek badute lotsatzeko arrazoi aski, herri indioekin egindako bidegabekeriak direla eta.
‎eraikin erraldoia, irakasle eta ikasle kopuru handia duena, non eskolak era klasikoan ematen diren (irakasleak esan eta ikasleek aditu) eta inbertsio izugarria eskatzen duena. Gaur egun badakigu gauzak ez direna derrigorrez horrela izan behar, eta hori gure helburua lortzeko baliatu beharreko abantaila handia dugu, dudarik gabe.°
‎Ezbairik gabe euskaltzaleok hartu behar dugu zama hori gure gain; guk geuk erein ezean ez baitu inork uztarik jasoko. Zein da, baina, ahalik eta emaitzarik emankorrena lortzeko erabili beharreko hazia?
2003
‎Bai, jakina, egia hori gure historialari askok baino zorrotzago adierazi zuen Victor Hugok, eta hori II. Gerra Karlista pasa gabe zegoela. Hugok lehen altxamenduan ikusi zuen zer zegoen atzean, oso ikuspuntu librea eta hurbila zeukan, bera ez baitzen paristarra, bera Frantzia sakonekoa zen.
‎Lau saldu badira euskaraz, bat saldu da espainolez. Asmoa zen erakustea beste parte horri gu zer garen eta benetan simulakroaren teoriari ere aurka egitea, adieraziz benetan baditugula idazle onak, bakoitza gainera kolore bat da eta begira zer intelektual maila duten, begira zer ari zareten galtzen! Hau gertatzen ari da zuen ondoan eta ez duzue hemendik ezer hartzen!
‎Romain Garyk bere barruko alderdi batzuk azaltzen zituen eta Emile Ajarek beste batzuk. Horrek gure baitan pertsona bat baino gehiago bizi direla erakusten digu. Are gehiago esango nuke, gure izaera, dualista ez ezik anitza dela.
‎" Mentoa rythm&blues; eta soularekin nahastean ska musika sortu zen Jamaikan. Skatalites eta Laurel Aitken dira, besteak beste, estilo hori gure artean ezagun egin dutenak. Bob Marley bera hasieran ilea soilduta ibiltzen zen eta ska estiloa jorratzen zuen The Wailing Wailers taldearekin.
‎Garai haietan ikusle asko galdu genituen. Horregatik gure borroka ikusle haiek antzerkiak oraindik ere zeresanik bazuela konbentzitzea izan zen, gizartea hobe ezagutzeko eta aldatzeko tresna egokia zela, alegia. Borroka hura oso gogorra izan zen.
‎Ez dugu hori guk bakarrik eskatzen. Jabetu behar dugu estatu eraso batean aurrean gaudela eta horrek estatu defentsak, estatu estrategiak eskatzen dituela.
‎Baina Urkiolako eleiza honen ardurea dauken abade txalogarriok, azken urteotan, gure Euskal Herri maitearen premina handiren bat jarri ohi deuskue begien aurrean, kristau alkarte lez hori gogo bihotzetan hartu eta, gaurko egun honetan eta aurrerantzean, premina hori gure otoitz sutsu eta jokabide bihurtu daiten. Aurten, gure arteko lanik ezaren arazo larria jarri nahi izan deuskue aurrean.
‎Joan dan irailaren 29an, gotzain egin dabe Brasilen gure abade bat, Santurtziko semea, Jose Maria Liborio Camino Saratxo. Eleizkizun horretan gure arteko batzuk be parte hartu dabe, Bizkaiko Eleizearen izenean: euron artean, geure gotzain laguntzaile dogun Karmelo Etxenagusiak.
‎Behin baino gehiagotan entzun izan dot, eta noizbait irakurri be bai, lehenengo euskal mezea Bilbon emon zala, San Antongo parrokian, eta meza emoilea Don Klaudio ospetsua izan zala. Erroman Kontzilio ostean meza liburu barria erabilteko baimena emon aurretxuan egin ei eban hori gure elorriotarrak, bere herritar batek euskeraturiko meza liburua erabiliz, Kerexetaren Eguneroko Meza hain zuzen be. Ez dakit ziur zein urtetan izango zan hori, baina argi dago azken Kontzilioa amaitu eta gero izango zala, ez lehenago.
‎Gerrostea aitatu dozu, eta danok dakigu zelakoa izan zan hori gure euskerearentzat: hau sekulan baino umezurtzago gelditu zan...
‎Gure Salbaziño Egintza (Itun Zaharra) bizkaieratzea. Gogotsu egin eban itzulpen hori gure Mikelek. Eta jasotako zorion agurrak asko poztu eben.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hori 2.059 (13,55)
ori 9 (0,06)
Lehen forma
hori 928 (6,11)
horrek 431 (2,84)
horretan 178 (1,17)
Hori 97 (0,64)
Horrek 55 (0,36)
Horregatik 48 (0,32)
horretarako 42 (0,28)
horregatik 39 (0,26)
horrekin 33 (0,22)
horri 33 (0,22)
Horretarako 19 (0,13)
hortan 19 (0,13)
horretatik 18 (0,12)
horri esker 10 (0,07)
horren aurrean 8 (0,05)
horretako 8 (0,05)
ori 8 (0,05)
horren bidez 6 (0,04)
horren bitartez 6 (0,04)
horren inguruan 6 (0,04)
horretaz 6 (0,04)
horren 5 (0,03)
Horretan 4 (0,03)
Horri 4 (0,03)
Horrekin 3 (0,02)
Horretaz 3 (0,02)
horiak 3 (0,02)
horrekiko 3 (0,02)
Horren aurrean 2 (0,01)
Horren inguruan 2 (0,01)
horren baitan 2 (0,01)
horren ondoan 2 (0,01)
horren ondotik 2 (0,01)
horretara 2 (0,01)
hortakoa 2 (0,01)
hortarik 2 (0,01)
ortan 2 (0,01)
HORI 1 (0,01)
Horia 1 (0,01)
Horren arabera 1 (0,01)
Horren bidez 1 (0,01)
Horren ordez 1 (0,01)
Horrengatik 1 (0,01)
Horretara 1 (0,01)
hori gabe 1 (0,01)
horia 1 (0,01)
horien atzean 1 (0,01)
horren alde 1 (0,01)
horren arabera 1 (0,01)
horren aurka 1 (0,01)
horren aurretik 1 (0,01)
horren azpian 1 (0,01)
horren gainean 1 (0,01)
horren mende 1 (0,01)
horren truke 1 (0,01)
horretakoak 1 (0,01)
horretarik 1 (0,01)
horri buruz 1 (0,01)
horri buruzko 1 (0,01)
horri buruzkoak 1 (0,01)
hortako 1 (0,01)
hortara 1 (0,01)
hortarako 1 (0,01)
orienak 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 269 (1,77)
Berria 212 (1,40)
Argia 190 (1,25)
Consumer 154 (1,01)
Alberdania 112 (0,74)
Pamiela 92 (0,61)
UEU 80 (0,53)
Jakin 79 (0,52)
Open Data Euskadi 78 (0,51)
Susa 71 (0,47)
Herria - Euskal astekaria 50 (0,33)
Booktegi 48 (0,32)
Maiatz liburuak 41 (0,27)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 37 (0,24)
Euskaltzaindia - Liburuak 33 (0,22)
Uztaro 28 (0,18)
Guaixe 28 (0,18)
Labayru 26 (0,17)
goiena.eus 24 (0,16)
Hitza 23 (0,15)
hiruka 22 (0,14)
Jakin liburuak 22 (0,14)
EITB - Sarea 21 (0,14)
Uztarria 20 (0,13)
Anboto 20 (0,13)
Urola kostako GUKA 20 (0,13)
aiurri.eus 19 (0,13)
Goenkale 15 (0,10)
Noaua 14 (0,09)
Karmel Argitaletxea 12 (0,08)
alea.eus 12 (0,08)
Aldiri 11 (0,07)
Karmel aldizkaria 11 (0,07)
Maxixatzen 11 (0,07)
Erlea 10 (0,07)
LANEKI 9 (0,06)
erran.eus 9 (0,06)
uriola.eus 9 (0,06)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 8 (0,05)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 8 (0,05)
aiaraldea.eus 8 (0,05)
Txintxarri 8 (0,05)
Ikaselkar 7 (0,05)
Euskalerria irratia 7 (0,05)
aikor.eus 6 (0,04)
Bertsolari aldizkaria 6 (0,04)
ETB dokumentalak 5 (0,03)
Sustraia 5 (0,03)
barren.eus 5 (0,03)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 4 (0,03)
ETB serieak 4 (0,03)
Euskaltzaindia - Sarea 4 (0,03)
Euskaltzaindia - EHU 4 (0,03)
Osagaiz 4 (0,03)
HABE 4 (0,03)
Kondaira 4 (0,03)
plaentxia.eus 4 (0,03)
Karkara 3 (0,02)
Zarauzko hitza 3 (0,02)
Ikas 3 (0,02)
Euskaltzaindia - Iruñeko Komunikabideak Fundazioa 3 (0,02)
Deustuko Unibertsitatea 2 (0,01)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 2 (0,01)
Aizu! 1 (0,01)
EITB - Argitalpenak 1 (0,01)
Euskaltzaindia - Sabino Arana Kultur Elkargoa 1 (0,01)
Amezti 1 (0,01)
Berriketan 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
hori gu herri 50 (0,33)
hori gu herrialde 39 (0,26)
hori gu gizarte 36 (0,24)
hori gu ere 35 (0,23)
hori gu bizitza 26 (0,17)
hori gu egon 24 (0,16)
hori gu buru 22 (0,14)
hori gu egin 22 (0,14)
hori gu hizkuntza 22 (0,14)
hori gu lan 22 (0,14)
hori gu ez 20 (0,13)
hori gu baino 18 (0,12)
hori gu asmo 16 (0,11)
hori gu etxe 15 (0,10)
hori gu helburu 15 (0,10)
hori gu oso 14 (0,09)
hori gu bizi 12 (0,08)
hori gu eguneroko 12 (0,08)
hori gu uste 12 (0,08)
hori gu bezalako 11 (0,07)
hori gu gorputz 11 (0,07)
hori gu lurralde 11 (0,07)
hori gu aita 10 (0,07)
hori gu arbaso 10 (0,07)
hori gu harreman 10 (0,07)
hori gu historia 10 (0,07)
hori gu hitz 10 (0,07)
hori gu kontu 10 (0,07)
hori gu geu 9 (0,06)
hori gu ukan 9 (0,06)
hori gu azken 8 (0,05)
hori gu bakoitz 8 (0,05)
hori gu ekarri 8 (0,05)
hori gu mundu 8 (0,05)
hori gu osasun 8 (0,05)
hori gu ama 7 (0,05)
hori gu bakarrik 7 (0,05)
hori gu bi 7 (0,05)
hori gu egoera 7 (0,05)
hori gu esan 7 (0,05)
hori gu garai 7 (0,05)
hori gu guzti 7 (0,05)
hori gu jende 7 (0,05)
hori gu kultura 7 (0,05)
hori gu amets 6 (0,04)
hori gu arazo 6 (0,04)
hori gu ardura 6 (0,04)
hori gu arreta 6 (0,04)
hori gu beste 6 (0,04)
hori gu bizimodu 6 (0,04)
hori gu eduki 6 (0,04)
hori gu etorkizun 6 (0,04)
hori gu gain 6 (0,04)
hori gu Herria 6 (0,04)
hori gu jaun 6 (0,04)
hori gu kalte 6 (0,04)
hori gu lur 6 (0,04)
hori gu mesede 6 (0,04)
hori gu nahi 6 (0,04)
hori gu nortasun 6 (0,04)
hori gu organismo 6 (0,04)
hori gu web 6 (0,04)
hori gu zelula 6 (0,04)
hori gu barru 5 (0,03)
hori gu bide 5 (0,03)
hori gu dieta 5 (0,03)
hori gu ekonomia 5 (0,03)
hori gu erakunde 5 (0,03)
hori gu esku 5 (0,03)
hori gu familia 5 (0,03)
hori gu garun 5 (0,03)
hori gu gu 5 (0,03)
hori gu hezkuntza 5 (0,03)
hori gu identitate 5 (0,03)
hori gu inguru 5 (0,03)
hori gu jarri 5 (0,03)
hori gu kasu 5 (0,03)
hori gu kultu 5 (0,03)
hori gu lagun 5 (0,03)
hori gu on 5 (0,03)
hori gu proiektu 5 (0,03)
hori gu seme 5 (0,03)
hori gu sistema 5 (0,03)
hori gu alaba 4 (0,03)
hori gu begi 4 (0,03)
hori gu behin 4 (0,03)
hori gu benetako 4 (0,03)
hori gu bidaiari 4 (0,03)
hori gu datu 4 (0,03)
hori gu diru 4 (0,03)
hori gu eman 4 (0,03)
hori gu erabaki 4 (0,03)
hori gu euskara 4 (0,03)
hori gu gogo 4 (0,03)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia