2001
|
|
Onelako zerbait izan nahi du ale onen azalak. Azal
|
ortan
gure gizartearen negar zotiñak, ikara larriak, zorne eta gaitzak agertzen zaizkigu. Eta aje guzi oien iturri?:
|
2002
|
|
Zifrek berez hitz egiten dute, eta erakusten dute gazteen alkohol kontsumoa, bereziki adingabeen artean, lehen mailako gizarte arazo bihurtu dela. “Espainia da, besteak beste, alkohol kontsumoak eta alkoholarekin lotutako arazoek garrantzi handiagoa hartzen duten herrialdeetako bat, kontsumoaren prebalentzia handiagatik eta ohitura
|
horrek
gure gizartean duen errotze sozial handiagatik”. Hala adierazi zuen Gonzalo Robles PNSDrako Gobernuaren ordezkariak, eta azpimarratu zuen “milioi bat pertsona inguru mozten direla hilean behin, gutxienez”, Drogen Kontsumoari buruzko azken Etxez Etxeko Inkestan jasotako datuen arabera.
|
2004
|
|
Aurreko astean jorratzen hasi ginen txostenak 16 urtetik gorako Espainiako Estatuko populazioa aztertzen du, eta ikerketa
|
horren arabera
gure gizarteak duen arazo handienetako bat sedentarismoa da. Gaur egun, 5,9 milioi pertsonak eserita dihardu lanean, beraz, ez du inolako jarduera fisikorik egiten lan orduetan.
|
|
Meritu
|
hori
gure gizarteari, osasun ekipoei eta emate prozesu zailak behar duen protokolo zorrotzari egozten die.
|
2008
|
|
65 orduko asmakizun hau atera zutenean, lana, familia eta eta norbanakoen beharrak uztartzeko kontuez zeharo ahaztu al ziren? Orduan, zertarako horrenbeste normatiba eta zuzentarau europar uztarketa
|
hori
gure gizarteetako premiazko beharra zela argudiatuta. Ala buruan zerabilten bikoteko kideetako batek etxean geratu lukeela gainontzeko guztiaren kargu har zezan?
|
|
adopzio ororen atzetik haur bat dagoela abandonaturik. Adoptatutako haur ororen atzean sufrimendu latz baten istorioa dago, baina ez dugu ikusten, ez dugu ikusi nahi izaten, hain dira itsusiak aditz
|
horrek
gure gizartean dituen konnotazioak. Baina hor dago, gure seme alaben irribarreek gehienetan ezkutatzen badute ere.
|
2010
|
|
«Gizon askok ez dute pentsatu ere egiten Saudi Arabian neska gazteak nola bizi diren. Gure etxean betidanik begirunean oinarritu dira anai arreben arteko harremanak, pentsatzen duguna esateko askatasuna izan dugu, baina
|
hori
gure gizartean gutxitan gertatzen da, zoritxarrez».
|
2011
|
|
Bernal Triviño ren aburuz (2010), bere arrakastaren parte bat gero eta«banakakoagoa eta isolatuagoa» (Rubio, 2009) den gizarte batean komunikaziokanal bat ordezkatu izanari dagokio; eta bestalde, egitura sinplea eta berehalakoerabilgarritasuna edukitzeari dagokio. Erabiltzaileak sarean bere nortasuna sortzeazgain, sare
|
horrek
gure gizarte egitura islatzen du (Walker, 2009).
|
2012
|
|
Gizartearen oinarria da. Familia, espazio pribatuan txertatzen den zelula
|
horrek
gure gizartea aurrera ateratzen du, gizaki espeziea birsortu, zaindu eta elikatzen du. Horren ardura guztia, orokorrean, emakumeari atxikitzen zaio.
|
2014
|
|
unibertsaltasuna (pertsona orori aitortu behar zaizkio giza eskubideak, salbuespenik gabe); zatiezintasuna (giza eskubideak zatiezinak dira eta elkarren mendekoak dira); partaidetza eta kontsulta (pertsona guztiek dute eskubideak babesteko erabakietan parte hartzeko eskubidea, eta euren iritziak aintzat hartu behar dira); bereizkeriarik eza (giza eskubideak bereizkeriarik gabe ziurtatu behar dira; printzipio hori bereizkeriazko eragina izan ditzaketen politiketara eta jardunetara ere hedatzen da); kontuak ematea (kontuak emateko mekanismoak sortu behar dira, eskubideak gauzatzea eraginkor bihurtzeko); eta gardentasuna (administrazioek argi eta garbi zabaldu behar dituzte eskubideekin zerikusia duten erabakiak hartzeko informazio osoa eta dagozkion prozesuak). Zenbait gizarte kolektibok nazioartean diseinatutako parametro jakin batzuk abiapuntutzat hartuta, eta erakunde politikoak hurrengo hauteskundeetarako hautagaien aurpegiak aurkeztu eta dagozkion programak prestatzen ari diren honetan, Argituz ek proposatzen du erakundeok beheko irizpide sorta aplikatzea programetan; izan ere, sorta
|
horrek
gure gizarteak giza eskubideen inguruan dituen gutxieneko itxaropenak egituratu ez ezik, tresna paregabea ere izan daiteke, programa horiek pertsona guztientzako giza eskubideekin dituzten konpromisoak objektiboki ebaluatze aldera. Honako hau argitu behar dute:
|
2015
|
|
Hackingen ustez, baldintza horiek konstrukzionismo sozial deituriko posizioa islatzen dute.5 Ikusten denez, statu quoarekiko pentsamendu korronte oso kritikoa da printzipioz. Ez dezagun ahantz X
|
hori
gure gizartean arbuiaezina izan den zerbait legez ikusi izan dugula. Horrela onartu behar izan dugula, benetakoa eta aldaezina bailitzan.
|
|
– Ikertu erreakzio kimiko
|
horrek
gure gizartean duen protagonismoa: praktikotasuna,
|
|
– Ikertu erreakzio kimiko
|
horrek
gure gizartean duen protagonismoa: praktikotasuna,
|
2016
|
|
Lanari buruzko ikuspuntu hori aldatzea erabat beharrezkotzat jo dute Langileon Autodefentsa Sareko kideek. " Gazteontzat larria baita lanak prekario izan behar duela onartzea eta laneko arlo
|
hori
gure gizarte borroketatik bereiztea", berretsi du Mirandak.
|
|
Giza harremanak, harreman fisikoa behar dik.
|
Horrek
gure gizarte" modernoaren" funtzionamoldeari buruz gogoeta egitera eraman behar gaitu. Bereziki, komunikazio molde berriekin (Internet eta beste...) truke asko gauzatzen badira ere, giza harreman gutti eraikitzen direla ondoriozta daiteke.
|
|
7 Erabat ados hirekin dioalarik giza harremanak harreman fisikoa behar duela eta, ondorioz,
|
horrek
gure gizarte modernoari buruz eta bereziki komunikazio molde berriei buruz (Internet…) gogoetatzera eraman behar gaituela, parez pareko giza harremanak gutxitzen dituztelako. Gogoeta hori jendartean ez dela batere aski zabaldua kezkaturik ikusten diat.
|
|
EiTBk berezko ikuspegi informatiboa du herrialdeari buruz eta munduan izaten diren jazoerei buruz, eta gai izan behar du ikuspegi
|
hori
gure gizartearen interesak presente dauden eremu guztietan txertatzeko. Hortik abiatu behar du EiTBren ekoizpen informatiboak:
|
|
Zenbateraino dugu zabaldua diskurtso demokratiko
|
hori
gure gizartean, barneratua. Dirudienez oso gutxi, nahiz itxurak egiten ere iaioak izan?
|
|
Ikertu erreakzio kimiko
|
horrek
gure gizartean duen protagonismoa: praktikotasuna, erabilgarritasuna, garrantzia
|
|
Ikertu erreakzio kimiko
|
horrek
gure gizartean duen protagonismoa: praktikotasuna, erabilgarritasuna, garrantzia
|
2017
|
|
Alta, azken 50 urteotan bederen, hizkuntza biziberritze eredu baten ondare komuna eraiki eta finkatu dugu, mundu mailan erreferente izaterainoko heinera helduz. Baina bitxi bada ere, ez dakigu ondare
|
hori
gure inguruko gizartean partekatzen, zabaltzen, konfrontatzen, molde kohesionatu eta koordinatuan, Garabide batek egin dezakeen modura Abya Yalako populuekin.
|
2018
|
|
Beste feminista batzuk jabetuta daude senidetasunaren eta aitaren eskubidearen ordena tradizionala ez dela ordena moderno bat, baina patriarkatu terminoa modu literalean interpretatzen dute oraindik, eta, haien ustez, ez dago kontzeptu
|
hori
gure gizartean erabiltzerik. Gayle Rubin en arabera,. Testamentu Zaharrean agertzen diren artzain nomaden gisakoez?
|
|
Mugimendu altermundista horretako kide Anaiz Agirrek eta Xabier Harluxetek Euskal Herri burujabe, jasangarri eta solidario baten arrastoan jartzen gaituzte. Eta Begoña Huarte ekintzaileak egun bizi dugun migratzaile eta errefuxiatuen krisi humanitarioari buruz eta krisi
|
horri
gure gizarteak ematen dion eta eman liokeen erantzunari buruz egiten du gogoeta.
|
|
Aurkibidean ikusi daiteken modura, azalean barrena egindako bidaia dirudi liburua... Oso gutxi egiten al dugu
|
hori
gure gizarte honetan?
|
2019
|
|
Hain da nabarmena, hain mingarria non maiz ahaztu egiten baitzaigu edota ez dugu gogoratu nahi adopzio ororen atzetik haur bat dagoela abandonaturik. Adoptatutako haur ororen atzean sufrimendu latz baten istorioa dago, baina ez dugu ikusten, ez dugu ikusi nahi izaten, hain dira itsusiak aditz
|
horrek
gure gizartean dituen konnotazioak. Baina hor dago, gure seme alaben irribarreek gehienetan ezkutatzen badute ere.
|
|
Harrituta eta haserre ari gara ikusten zein estrategia hartzen ari den EAJ azken hilabeteetan, gure aurka etengabe gezurrak eta irainak erabilita. Inozoak gu, hauteskunde kanpainako estrategia baino ez zela uste genuen; beharrezkoa zuela
|
hori
gure gizarteko sektorerik atzerakoienen botoa erakartzeko, eta behin hauteskundeak igarota, bestelako posizio politikoa hartuko zuela eta gure herriko lehen eta bigarren alderdien arteko harremana beste irizpide batzuen baitan eraikiko zela.
|
|
24 Ian Hunter (2013) bezalako autoreek adierazi dute eleberri
|
hori
gure gizartean nagusitu den kapitalismo berantiarra aztertzeko ezin baliagarriagoa dela.
|
|
Bere garaian, Londresek eta Edinburgok atzera egin zuten faktura zenbatekoa zen ikusita. Dirutza
|
hori
gure gizartean premia larrian daudenei bideratzea ez al da hobe. Moketako lasterketekin bainoago, asteburu askotan bidegurutzeak egiten dituztenekin nago, harrobia lantzen dutenekin.
|
2020
|
|
Arestian esan bezala, Gontz garaia liburu laburra da (ehun orrialde eta piko baino ez du), baina gogoeta egiteko iradokizunez bete nuen, literaturan dena esateak (edo idaztea...) ez baitu merezi. Iraganaren berri ez ezik, iragan
|
horrek
gure gizartean utzi duen aztarnaren berri ere eman nahi nuen, irakurleak estimatuko zuelakoan.
|
|
Gutxiagotasun eta txikitasun sentimendu (konplexu?)
|
horrek
gure gizarte psikologia ezaugarrituko luke dunon Egunkaria ko iritzi saileko zutabe labur batean segida baten azkena, goiburuko" (eta 6)" isatsak erakusten duenez, 1990eko euskal liburugintzaz honela mintzo da: " Hiztun komunitatean dago gakoa.
|
|
Euskaldungoa guttiengoa izatea ez da errealitate estatistiko soila, konportamentu modu bat ere bada, psikologia sozial bat" (1991b). Nolabait, gutxiagotasun eta txikitasun sentimendu (konplexu?)
|
horrek
gure gizarte psikologia ezaugarrituko luke. Eta artikuluak jarraitzen du esanez hiztun komunitate mugatu hori egoera diglosikoan guztiz murgilduta dagoela, errealitate hori aldatzeko politika ausartak galdegitearekin batera.
|
|
Baina, animalia soziala den aldetik, antzeko jokabideak izateko joera dugu gure ongizatea gidari dugula. Izan daiteke sen
|
hori
gure gizartearen galbide?
|
2021
|
|
Hasi Ekaingo kobazuloetatik eta erdi aroko eskuizkribu zaharretatik pasatuta, gaur egungo aldundi eta Eusko Jaurlaritzako paper ofizialetara, izokinak beti izan du bere txokoa, bere izena euskal gizartearen oholtzan. Ez da gutxiagorako, arrain
|
horrek
gure gizartean izan duen garrantziak, ikusi dugun moduan, utzi duelako bere arrastoa.
|
|
Hari horri tiraka, zer da desiragarri izatea? Begirada matxista batek erabaki ohi du
|
hori
gure gizartean. Irudiaren garaian bizi gara:
|
2023
|
|
Nik uste gaur egun badakigula hemen torturatu dela, baina ez dugu eremu erraza jarri hitz egiteko; beraz, ez gara jabetzen noraino iritsi den tortura. Proportzionalki hitz egiten ari gara urtean ia ehun pertsona torturatu direla, eta
|
horrek
gure gizartean izugarrizko trauma eta izugarrizko arazoa utzi ditu. Hortaz, bai, badakigu hor dagoela, baina oraindik ez dugu bere dimentsioa ulertu, eta ez dizkiegu horrek ekarri dituen arazoei eta ekarriko dituen arazoei konponbideak jarri.
|
|
Jakina da, gainera, funtsezkoa dela hori hezkuntza ingurunetik egitea, era formalean edo informalean, geure barruan modu naturalean barneratzen delako; aldiz, behar den unean barneratzen ez bada, behin lerroa gurutzatuta, gertaera hori bera izan daiteke seinalatua izateko kausa eta estigma. ...artuta suizidio saiakerak 14 urterekin hasten direla orokorrean181, garrantzitsua da adin hori baino lehen modu eraginkorrean horri buruzko prestakuntza ematea eta herritar oro gatekeeper bihurtzea, hau da, joera suiziden aurrean jakituria nahikoa eta egokia duten pertsona bihurtzea, alarma  seinaleak hautematea, entzuten jakitea eta behar duen pertsona bati laguntzeko baliabideak eskaintzea.182
|
Hori
gure gizartean errotu eta gatekeeperen kopurua nabarmen handitzea lortzen badugu, kolpe latza emango diegu etorkizunean suizidio saio potentzialei; izan ere, une horretan hautematea eta ekitea da eraginkorrena.
|