Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 742

2003
‎Eta aitortza horri loturik, protagonista politiko berri horri, hots Nazioari edo Herriari, bere behinolako aurrekari historiko gloriosoak gogora ekarri nahi izan zitzaizkion, Numancia, Sagunto, Viriato, Pelayo eta halakoak aipatuz. Ohargarria da, hala ere, Álvarez Junco k mito historiko mobilizatzaile hauen erabilera soilik liberalengan seinalatzea; aldiz karlistek (lehen gerran behintzat) ez omen zuten gisa bereko historia nazionalik sustatu, nahiz herritar asko aldeko zituzten, karlistentzat protagonista politikoa ez baitzen herria edo nazioa, erregea baizik (Álvarez Junco, 2001: 363).
‎Bertso hauen tono didaktikoan argi ikusten da gipuzkoar herritarrek ezezagun zuten historia probintziala irakatsi nahi zitzaiela. Herritarrek, euskaldun edo gipuzkoar, subjektu aktibo gisa, bere iragana ezagutu beharra zeukaten, uneko egoera hobeto ulertu eta nola jokatu jakiteko.
‎Propaganda eta bertso bidez soldadu karlistak erregegairen erreibindikazioa uztera bultzatu nahi zituen, haien atxekimendua lortzeko era guztietako argudioak erabiliz (praktikoak, historikoak eta orotarikoak). Bertso hauen egilea Muñagorri bera barik, haren kolaboratzaile bat izan zela dirudi, ziurrenik Agustin Pascual Iturriaga apaiz eta pedagogo gipuzkoarra() 66.
‎Ordura arteko erdal historiografia ezin irakur zezaketen euskaldun elebakar haiei (Iztuetak emandako datuen arabera Gipuzkoako 120 mila biztanleetatik 100 mila ziren elebakarrak). Eta hauek kontatutakoa ulertuko bazuten, euskaraz idatzi beste biderik ez zen geratzen. Baina Iztuetak ez zuen utilitarismoagatik idatzi euskaraz, bokazio euskaltzalez baino.
‎Lehen esan dugunaren ildoan, Iztuetak herritar euskaldunei protagonismoa aitortzen zien, eta eskubidedun subjektu gisa beren historia ezagutarazi beharra zekusan. Propioki euskaldunentzako diskurtso historiko berezitu bat sortu barik, Probintziaren bizitza publikora, diskurtso historiko ofizialera inkorporatu nahi zituen herritarrak, baina herri hizkuntzan egindako narratiba baten bidez. Gainera Gipuzkoako biztanle hauen hizkuntza eta Probintziaren etorkizuna estuki loturik ikusten zituen:
‎Hola bada, XIX. mende erdialdetik aurrera, kantabrismoaren diskurtso historikoa herritar euskaldunen artean hedatzen ari zela ikus dezakegu. Ziurrenik Iztueta edo Hiribarrenen euskarazko historia lan urri eta xumeen bidez baino gehiago, erdal iturrietatik heltzen ziren topiko historiko hauek . Nolanahi ere, euskal festetako bertso eta poesiek, kontzientzia historiko horrek euskaldunen artean zuen hedaduren erakusgarri eta eragile ziren.95 Alta, historia generoko olerki hauek, nekez kontsidera ditzakegu euskarazko historiografia.
‎Ziurrenik Iztueta edo Hiribarrenen euskarazko historia lan urri eta xumeen bidez baino gehiago, erdal iturrietatik heltzen ziren topiko historiko hauek. Nolanahi ere, euskal festetako bertso eta poesiek, kontzientzia historiko horrek euskaldunen artean zuen hedaduren erakusgarri eta eragile ziren.95 Alta, historia generoko olerki hauek , nekez kontsidera ditzakegu euskarazko historiografia. Gehiago dira kontzientzia historiko baten agerpen literarioak, historiografia lanak baino.96 Gauza bera esan daiteke, XIX. mendetik ugaldu ziren kantu historiko apokrifoei buruz:
‎zuen Altabizcarreco Cantua (Karlomagno eta euskaldunen arteko borrokez); Xahok idatzitako Anibalen kantua (1845); Francisque Michel-en Abarkaren Kantua (1859), eta Klaudio Otaegik idatziriko Beotibarko Kantua (1882). 97 Hauek guztiek oso oihartzun urria izan bide zuten herritar euskaldunen artean. Nolanahi ere, (guk aztertu ez dugun) bigarren gerra karlistako bertsoen ikerketa egitea on litzateke, ideia historiko hauek 1876rako herritarren artean zenbat hedatu ziren ikusteko98 Halaber, espainiar eta frantses nazionalizazioek garai horretan aurrera egin baitzuten, interesgarria litzateke ere erdal historiografia horietako topikoak euskarazko bertsoetan nola islatzen ziren ikustea. Txema Larreak nazionalizazio prozesu horren testigantza zabala bildu du garaiko bertsoak aztertuz.
‎–Pelayo ta Anfonso, k/ zituzten [mairuak] beldurtu/ danakin amaitzera/ oraintxe goaz gu?. 99 Beraz, bertsoen bidez, XIX. mendean herritarren artean zabaltzen ari zen euskal kontzientzia historikoa ez ezik, espainiar eta frantses kontzientzia historikoaren hedapena ere beha daiteke. Alta susmoa dugu kontzientzia historiko hauek , euskal zein espainiar, ez zirela larregi zabaldu herri mailan.
‎indarrean zegoen ordenamendu juridiko historikoarena (hots, foru erregimenarena), literatura historikoarena eta zientzia historikoena. Antzinako Erregimenean hiru diskurtsu mota hauek aski nahasiak ibili ziren, eta gerora ere elkar eragiten segitu dute. Baina, erdaraz behintzat, XIXan zehar, literatura legendariotik bereiztea lortu zuen zientzia historikoak100 Aldiz euskaraz, ikusi dugunez, forma literarioei lotuta ageri zaizkigu historiaren inguruan gorde diren testu apurrak (bertsoak); are Iztuetaren kondaira, prosan idatzia izan arren, zenbait mitori lotua ageri da (Tubalismoa etab), literatura historikotik banatzea guztiz lortu gabe.
‎97 Kantu apokrifo hauei buruz ikus P. Urquizu (2000: 27, 49) eta Juaristi (1998:
‎Andres Poza bizkaitarrak (De la antigua lengua, 1587), Baltasar Etxabe gipuzkoarrak (Discursos de la antigüedad de la lengua cántabra vascongada, 1607), etab. Baziren euskal foru herrialde bakarrean zentraturiko historia lanak ere, baina elementu tubalista kantabrista berberak sartzen zituztenak, adibidez, Juan Martinez Zaldibiaren Suma de cosas cantábricas y guipuzcoanas (1571). Erdarazko lan hauetan , ez zen arraroa euskarazko kantu historikoak tartekatzea, baita inoiz balada apokrifoak sartzea ere. Esate baterako, Garcia Fernandez Cachopinek eta Juan Iñiguez Ibarguenek elkarlanean idatzitako Crónica General Española y Sumaria de la Casa Vizcaina obran (1588), Leloren kantu faltsua agertu zuten, euskaldunen eta erromatarren arteko gerrak kontatzen zituena.
‎Euskalduntasunaren gaineko erdarazko narratiba hauek sortu zuten kritikarik: –Burlatcen naiz Garibayez,/ bay halaber Echavez,/ Cenak mintzatu baitire/ Erdaraz Escaldunez.
‎21 Goyhenetchek ez du Garibaiz eta Hegoaldeko euskal historialarien auzia lantzen. Hauei buruz , ikus Castro Álava (1969), Mañaricúa (1971: 69), Caro Baroja (1972), Estornés Lasa (1985:
‎–Tubal cen Iapheten bortzgarren semea, eta Noeren illobassoa?,. Cein partetaric Tubal sarthu cen Espainiarat eta non eguin çuen bere lehenbicico egoitça?,. Tubalen hitzcuntça ala Escuara centz, ala bertce hitzcuntzaric?,. Escuara hitzcuntça çaharra[...] noblea, eta bertce hitzcuntcetaric ethorquiric gabecoa da?,. Cantabria icen hau nondic heldu den?,... 34 Beraz Etxeberri lapurtarrak erdarazko apologien eduki beretsua azaltzen zuen. Eta hein horretan ez bazen originalegia izan, mito kantabristak euskaraz garatzean esan daiteke aurreneko euskarazko historia lana idatzi zuela, aurreneko narratiba historikoa euskaraz, Klaberiak bere bertsoan eskatzen zuen huraxe; beti ere, diskurtso kantabrista hauek historia generokotzat har daitezkeen heinean, esan dugunez nahiko atenporalak eta beraz historikotasun gutxikoak baitziren.
‎Lapurdiko eliztar hauek , Leizarragaren saio kalbinista frustratuaren ostean, euskarazko narratiba berri bat abiatu eta garatu bazuten ere, ez zen historia beren gai behinena izan. Apaizak izanik, logikoki, erlijio asmoko testuak idatzi zituzten.
‎Idatzita utzi zituen ere Ama veneragarri Josefa Sacramentu guciz santuarena ceritzanaren vicitza eta vertuteac; eta Azpeitico erri chitez noblearen Gloria paregabeac edo Aita San Ignacioren bicitza laburra, baina argitaratu gabe. Bestetik Joakin Lizarraga Elkanoko nafar apaizak(), S. Francisco Xavierren Bicia eta Jesu Cristo, Maria eta santuen bicitzac idatzi zituen, hauek ere argitaratu gabe geratuz. Hegoaldeko euskal idazleon agerrera, hein handiz Larramendiri loturik dago.42
‎Hori erakusten digute pastoralek. Antzespen herrikoi hauek (XVII. mendetik idatziz jasoak), jatorria Erdi Aroan zutela dirudi, Mendebaldeko Europan aski hedaturik zeuden drama liturgikoetan hain zuzen (frantsesez mystères deituriko haietan). Hego Euskal Herrian ere XVI XVII. mendeetan gisa honetako teatro lanen kasuak dokumentatu izan dira, baina nagusiki Iparraldean eta bereziki Zuberoan landu ziren, pastoral izena hartuz.
‎Hego Euskal Herrian ere XVI XVII. mendeetan gisa honetako teatro lanen kasuak dokumentatu izan dira, baina nagusiki Iparraldean eta bereziki Zuberoan landu ziren, pastoral izena hartuz. Teatro lan hauen gai nagusia (bai Iparraldeko zein Hegoaldeko lekukotasunetan), historia erlijiosoak ziren: bai bibliako istorioak zein santuen bizitzak (Abraham, Maria Magdalena, Done Jakue, Santa Elena,...).
‎Godefroy Bouillongoa, Clovis, Errolan, Joan Parisekoa,... Hauen iturria kordel literatura zela dirudi (herritar apalentzat frantsesez idatzitako istorioak). Ez da aldiz, euskal historia gaidun pastoralik aurkitzen XX. mendearen aurretik.
‎Dirudienez Belaren agindupean soldadu ere izana zen. Eta beraz azken hauen historia aristokratikoak abiapuntutzat hartuz, euskal populu osoaren historia orokor bat,, hüskaldunen kondaira jeneral, bat idaztea proposatu zuen.
‎genero hau, genero literario gisa, geroagoko bertso eta bestelako herri literaturaren bidez egundaino luzatu da. Baina kantu zaharrenen lekukotasun gorde badugu, ez da izan haien memoria mendetan eta mendetan etenik gabe ahoz mantendu delako, baizik poesia hauek une desberdinetan idatziz jaso zirelako, hasi Garibaik XVI. mendean bildutako kantuetatik eta buka XX. mendean Antonio Zabalak egin dituen bertso bilketetan.
‎11 Euskal Herriaren inguruko aurreneko lan historiografiko hauetaz ikus K. Larrañaga (1996: 480).
‎Nolanahi ere, poesia hauek idatziz jaso arren, normalean, jatorriz ahoz erabiltzeko sortu ziren (salbuespena XIX. mendetiko bertso-paperak izan litezke). Hein horretan kantu eta ahozko herri legendak, ez lirateke historiografia, geroago haiek idatziz jartzea ekintza historiografikotzat har badezakegu ere.
‎Kasu bietan, euskal elite politikoek monarkia osoari (dela Espainiakoari dela Frantziakoari) zuzentzen zieten mezua, haren aurrean defendatu nahi baitzituzten euren pribilegioak, eta logikoki monarkia bakoitzeko erdara nagusian idazten zuten. Erdarazko euskal ikuspegi historiko hauek euskarazko narratibetan zeharkako isla batzuk izan zituzten arren, ez zen euskaraz ildo bereko historia lanik argitaratu XIX. mendera arte. Euskaraz, nolabaiteko produkzio idatzia sustatzeko interesa zuen erakunde bakarra Kontraerreforma osteko Eliza katolikoa zen, baina xede ebangeliko soilez.
‎Etxeberri Sarako medikuaren Eskuararen hatsapenac argitaratu gabea (XVIII. mende hasieran), Egiategi zuberotar irakasle filosofoaren euskal historia orokor proiektu gauzatu gabea (XVIII. mende amaieran), Iztueta gipuzkoar funtzionarioaren Guipuzcoaco Provinciaren condaira (1847an argitaratua), eta Hiribarren lapurtar apaizaren poema historikoak mende beraren erdialdean (1853an argitaraturiko Eskaldunak nabarmenduz). Ohargarria da lau autore hauetatik hiru laikoak izatea, eta guztiek ere euskaldun herritarren irakaskuntzaren inguruko kezka izatea. Pentsa daiteke euskarazko hezkuntza interesatzen zitzaien heinean, historia formazio zibil horren parte gisa ikusiko zutela, eta hortik euskarazko historia lanak idazteko beren proiektuak.
‎Hor koka daitezke Iztuetaren eta Hiribarrenen argitalpenak. Hala ere, saio hauek , artean ere, nagusiki eragile indibidualen esku egon ziren, eta oso eragin mugatua izan zuten. Euskaldun herritarrei heltzen zitzaien iraganaren inguruko kontakizun nagusia Eliza katolikoa lako erakunde sendo batek babesten zuen kontakizun erlijiosoa zen oraindik ere:
‎Bestetik, euskarazko narratiba historiko hauen kalitate historiografikoa, eredu gisa segitzen zituzten erdarazkoena bezain kaxkarra zen (garaiko erdal historiografian, soilik Oihenarten lana nabarmendu zen). Iragan urruneko garaiak azaltzean mitoz beterik eta zentzu kritikorik gabe egiten zuten, dokumentuen analisian oinarrituriko historia tenporal baten lekuan, euskararen iraupen ustez aldagaitzean oinarrituriko kontakizuna eskainiz.
‎Iragan urruneko garaiak azaltzean mitoz beterik eta zentzu kritikorik gabe egiten zuten, dokumentuen analisian oinarrituriko historia tenporal baten lekuan, euskararen iraupen ustez aldagaitzean oinarrituriko kontakizuna eskainiz. Nolanahi ere, kontakizun hauek Frantziako edo Espainiako historia orokorretan, bariante berezi bezala, txertatu nahi ziren. Bazen azkenik euskarazko historia lan hauek, beren berena zuten problematika bat:
‎Nolanahi ere, kontakizun hauek Frantziako edo Espainiako historia orokorretan, bariante berezi bezala, txertatu nahi ziren. Bazen azkenik euskarazko historia lan hauek , beren berena zuten problematika bat: diskurtso historikoa gorpuzteko forma narratibo erakargarri bat aurkitzea, bereziki ikasketa handirik gabeko herritarrengan pentsatuz.
‎Eta zentzu berean, arlo ez literarioko euskal letren historia aztertzeko saio batzuk ere aurki daitezke. Historiografiarekin izan dezakeen gertutasunagatik, erreferentzia interesgarriak izan daitezke euskal prosa zientifikoaren historiaz eta periodizazioaz oraintsu egin diren proposamen batzuk7 Beraz, erreferentzia hauek kontuan izanik, eta gure ikergaira moldatuz, guk ere euskal letren arlo bat aztertuko dugu, euskarazko historiografiarena alegia.
‎Elikadura garatuagoa hedatzen da denera (ostrak, adibidez). Zona hauetako zitu lurretan, atlantiar zonaldeko herriak razziak ere egingo zituzten elikagaiak lortzeko.
‎Mediterranear isurkian zitu gehiago (garia nagusi), ardo eta oliba olioa ere agertzen zen, eztia eta barazki gehiagorekin batera; mediterranear fruituak ere agertuz (almendrak,?). Arabiarren iritsiera aipagarria zaigu; hauek ortuariak ugalduko zituzten ureztapenez baliatuz, Ebroren eta bere isurkideen ertzetan: esparrago, porru, alkatxofa, espinakak,?; eta ez da ahaztu behar gozogintza eta turroia ere garatu zituztela.
‎ez dira errezetarik geratu, baina Busca Isusiren ustez (Busca Isusi, 1983) egongo ziren?; eta, balearen bila joan ostean, makailu harrapaketa hasten da Ternuan, makina bat hilko zirelarik lan gogorra izanik17 Foruek kongrioa ere aipatzen dute, baina egun apenas dago (agian balearen bide bera eramango zuen). Eta gero Ameriketara emigrazioa eta merkataritza edo burdingintzara dedikatzea izan ziren irtenbideak gosearen aurrean (irteera hauekin euskal sukaldaritzaren hedapena etortzea ez da arraroa), Aro Berrian garatuko zirenak (XVI. mendean batez ere).
‎San Prudentzio zen patroitzat hartua zuten santua, elkarte debozional bat sortzeko, baimena 1765ean prokuradoreak eman zielarik txostenak ikusi ostean24 Hala ere, hermandade honek urtero sei hautagai aurkezten zizkion udaletxeari, hango justiziak bi aukeratzen zituelarik veedores edo ikuskatzaile lana betetzeko. Ikuskatzaile hauek elkarte honetan zeukaten jurisdikzioa bakarrik. Besteetan, bisitatu eta ikuskatu zezaketen produkzioa, baina multak ezarri gabe, hiriaren justiziak hartu behar baitzuen parte eta, beraz, erabaki; ondorioz, egin zezaketen gauza bakarra denuntzia jartzea zen.
‎17 ikasle eta 4 maisutatik (tartean), 27 ikasle eta 11 maisu izatera pasatu ziren (tartean) (Mateo Pérez, 1995). Monopolioa lor ez zezaten aurka agertu ziren ilustratuak, merkatariak eta populazioa orokorrean, ordenantza desberdinetan eta hauei ezarritako oharretan ikus daitekeenez25.
‎jantzi, mantel,...; bitxi eta mahairako zerbitzuan ere, kopuru handiak zituzten, 11.000 eta 31.000 erreal tarteko kopuruak osatuz. Batzuetan oso zaila da jakiten gauza hauek , batez ere sukaldekoak, etxekoak ziren bakarrik ala negozioan ere erabiltzen ziren, inbentarioetan sailkatu eta banatu gabe aurkitzen baitira (gehienez ere, tresnak eginda zeuden lehengaiaren arabera sailkatuak agertzen dira inbentarioetan) 27.
‎Bisita hauek itxuraz urte batzuetan zehar ez ziren egin, eta, ondorioz, kalitatean iruzurra egiten zen, ordenantza desberdinek agertzen digutenarena arabera37.
‎Alkaideak antzera, alhondiga horretako partikular eta dendei ematen zizkien urtero beren zedulak, prezioen kobrantzarako. Ordenantza hauetan ere agintzen da, enpleguen aukeraketaz arduratu behar zirela udaletxeko kideek; udaletxeko kide hauek edonor har zezaketen ofiziorako, eta egin behar zutena bete zezatenaz arduratu ebhar ziren; bestetik, aukeratu dietenei agintzen zaie, lan egin behar zuten okupazioan fideltasun osoz lan egin zezatela, eta kexaren bat baldin bazuten haietaz zigortuak izango zirela, egindako gehiegikeriaren araber... Gainera, fideltasun juramentuaren baldintzarekin batera, hiriari finantza abonatuak eman behar zizkioten.
‎Alkaideak antzera, alhondiga horretako partikular eta dendei ematen zizkien urtero beren zedulak, prezioen kobrantzarako. Ordenantza hauetan ere agintzen da, enpleguen aukeraketaz arduratu behar zirela udaletxeko kideek; udaletxeko kide hauek edonor har zezaketen ofiziorako, eta egin behar zutena bete zezatenaz arduratu ebhar ziren; bestetik, aukeratu dietenei agintzen zaie, lan egin behar zuten okupazioan fideltasun osoz lan egin zezatela, eta kexaren bat baldin bazuten haietaz zigortuak izango zirela, egindako gehiegikeriaren arabera. Gainera, fideltasun juramentuaren baldintzarekin batera, hiriari finantza abonatuak eman behar zizkioten.
‎Hala ere, XVIII.ean liburuen zabalpena ematen da Ilustrazioaren inguruan, eta horiekin batera sukaldaritzako liburuek tokia izango dute, baina ez da ahaztu behar hau gizartearen goi mailetan izango zela, batez ere; herri arruntak ez zuen dirurik izango liburu bat erosteko (irakurtzen zekienean ere). Informazioa sakabanatua dago, esan bezala; horren inguruan Gorrotxategik diosku, moja konbentuetara zihoanean informazio bila, talde txiki baten eginkizunak, eta, beraz, jakituria sekretua zirela (pertsona gutxi hauek galtzean, haiekin desagertuz beren ezagutzak); gauza bera gertatzen da benediktinoen likoreekin?
‎Produktu exotiko hauek guztiak pixkanaka hedatu ziren Aro Berriko mendeetan Europan zehar; hasieran aberatsenek bitxikeria gisa kontsumituko zituzten, edo eta medikuntzan, botikarioek saltzen baitzituzten hasieran produktu hauek (aurrez ere jada, K.a. III. milakadan, sendagai gisa erabili nahi izan zen tea Shen Nung enperadorearen eskutik, adibidez). XVIII.ean dagoeneko gehiago hedatzen dira, modak garrantzi handia duelarik, luxuzko produktu gisa (hor frantziar moden eragina), eta Ilustrazioaren eta kulturaren hedapenarekin, bestalde, soziabilidaderako tresna bihurtu ziren eta tertulien lagungarri (adibidez, Lloyd' s daukagu, Edward Lloyd-ek 1687 Tower Streeten fundatu zuen Londongo lehen kafetegia, non negozio gizonak joaten ziren, eta azkenik munduko aseguru konpainia garrantzitsuena eta banku handi bat bihurtu zen).
‎XVIII.ean dagoeneko gehiago hedatzen dira, modak garrantzi handia duelarik, luxuzko produktu gisa (hor frantziar moden eragina), eta Ilustrazioaren eta kulturaren hedapenarekin, bestalde, soziabilidaderako tresna bihurtu ziren eta tertulien lagungarri (adibidez, Lloyd' s daukagu, Edward Lloyd-ek 1687 Tower Streeten fundatu zuen Londongo lehen kafetegia, non negozio gizonak joaten ziren, eta azkenik munduko aseguru konpainia garrantzitsuena eta banku handi bat bihurtu zen). Kofradiek eta gremioek ere, anaitasunezko bazkariak egiten zituzten (ospakizunetan eta bileretan), garrantzitsuak, bereziki, taldeari kohesioa emateko; bazkari hauetan azkenburukoen presentzia oso nabarmena zelarik.
‎Irailean eta azaroan ere, helburu berdinarekin partikularren etxeak bisitatuko ziren, baina baita konfiteroenak (gozogileenak) ere. Bisita honetan, udaletxeko lau kideak (prokuradorea, diputatua edo juez de oficios bat eta zin egindako maisu bat, auzokoa edo kanpokoa izan zitekeena35), eta hauekin batera bipersonas inteligentes (maestro examinador izenekoa eta otro que no lo sea, hots, partikular bat); eztabaida egonez gero prokuradoreak hiriz kanpokoa zen hirugarren bat izenda zezakeen.
‎mendialdeetan harkaitzak, larreak eta sasitzak; etxolak (egur eta buztinez eginak) eta landutako zonalde txikiekin (gari, zekalea, Araba aldean), trikuharriren bat? Animali talde basatiez gain, kontrolatuak egongo ziren (abelgorri, arresa, ahuntzak, txerriak), azken hauek gehituz joango ziren, ehiza baztertuz zihoazen heinean; hala ere, Eneolitikoan ere gizonek noizbehinka ehizan egingo zuten (basahuntz, orein eta basurdeak kasu). Ibilkariak ere baziren, zonalde baten barruan eta kilometro gutxi mugituz.
‎Ilustrazioaren, Barroko Rokokoaren eta Neoklasizismoaren, eta Despotismo ilustratuaren garaian elikadura nahiko eskasa zen, labore krisialdiekin erlazionatuta, nahiz eta krisi hauek indarra galdu zuten mende honetan, aurrez aipatu dugunez.
‎Pobre estrukturalak: Hauek ezin zuten lanik egin adinagatik, gaixotasunagatik baliogabeak izateagatik edo alferkeriagatik. Populazioaren %4 eta %8a bitartean izango ziratekeen, eta eskaleak ziren edo benefizentziaren menpean zeuden.
‎Artisauak, merkatari txikiak eta funtzionario txikiak: hauek pobreen kopurua %50etik %70era igotzen zuten krisialdietan.
‎Orokorki lurren jabegoa pribilegiatuen esku zegoen (%65a). Jabego feudalarekin batera lur komunalak ere erlotuak zeuden, beraz, lur askeak herena ziren, eta, hauek ere, atzerakadan zeuden, nekazariek zorpetzean galduz, batez ere, mendearen bigarren erdialdean errentak asko igotzean (prezioak baino gehiago). Populazio asko egonik, minifundismoa nagusitzen joan zen, herentzia sistemarekin edo premutasuna zegoen lekuan doteak ordaintzearekin?; honela, nekazari errentari kopurua haziz zihoan eta baita jornalariena.
‎Hasieran azukrea gutxi erabiltzen zen (apoteketan sendagai gisa) eta, esan dugunez, XVI. mendearen bukaeran oraindik, produkzio gehiena azukre kanaberatik lortzen zuten. XVII. mendetik Europan tea, kafea eta txokolatea ere produktu garrantzitsuak bihurtu ziren kontsumoan, eta produktu hauek gozotzeko modan jarri zen azukrea; horretarako, gero eta gehiago azukrea erabiltzen zuten-eta eztiaren ordez. Hala ere, produktu horiek beren jatorrizko lekuetan gozoki gisa ez zirela erabiliak izan gogoratu behar da.
‎Hala ere, produktu horiek beren jatorrizko lekuetan gozoki gisa ez zirela erabiliak izan gogoratu behar da. Europan edari hauei azukreaz aparte, esnea edota botatzen zieten, eta, ondorio moduan, hasieran izandakoak baino askoz gogorragoak ziren edarietan bihurtu ziren zapore aldetik. Beraz, XVII. mendea baino lehen azukrea ezaguna zen, baina kantitate askoz txikiagoetan.
‎Harrezkero elikaduraren historiari buruzko bibliografia asko hazi da Europan eta asko iritsi zaigu gaztelaniara itzulita guregana; jakina, hori guztia ez da ageri gure lanean. 2Eta horrela da oraindik, kontuan izan betiere, lan hau 1996ko otsailean aurkeztu genuen?, nahiz eta, azken urte hauetan ,. Historia Berria, deitu den korronte historiografikoa Espainiar estatuko unibertsitateetara eta, bide batez, Hego Euskal Herrietakoetara iristen ari den heinean, lantzen hasi den gaia izan elikaduradurarena ere.
‎Lekari motako zuhainen erabilera ere hedatu zen? Ingalaterran lehenengo eta gero Frantziara iritsi zen fenomenoa?; landare hauek (alfalfa, hirusta?) lurrari laguntzen zioten, errekuperatzeko behar zuen nitrogenoa eransten baitzioten; animalientzako elikagaia ere baziren, lanindarra eta ongarri ahalmena handituz. Gainera, lur gehiago lantzen hasi ziren (drenaiak Herbeheretan, lugorrien gutxitzeak), golde berriak agertu ziren (Jethro Tull Ingalaterran, Brabante goldea Herbeheretan); intelektualek nekazaritzari buruzko interesa garatu zuten (frisiokratak, ekonomi elkarteetako partaideak); nekazari munduan artisautzaren sarrera eta garapena gertatu zen lagungarri gisa (hirietako gremioetatik ihesi3); eta, azkenik, baina ez horregatik garrantzi gutxiago zuen fenomenoa, emigrazioa zen:
‎Gainera, Arabak ez zuen kode bateraturik lortu foruari dagokionez (Bizkaia edo Gipuzkoak bai zutena, eta Aiararen salbuespenarekin), eta probintziaren gehiengoan errege forua eta legea zen nagusi (Gaztelako erregearena, hiribilduetako hiri gutunen bidez). Hala ere, tokian tokiko erakunde hauek oso garrantzitsuak ziren, administratiboki autonomoak ziren eta. Probintziako bere Junta Generalak edo Batzar Nagusiak zituen, eta hauen buru ere Diputado Generala zen, baina udaletxeen gainean botere zentralak (Madrilek kasu honetan) zeukan eskumena eta kontrola.
‎Hala ere, tokian tokiko erakunde hauek oso garrantzitsuak ziren, administratiboki autonomoak ziren eta. Probintziako bere Junta Generalak edo Batzar Nagusiak zituen, eta hauen buru ere Diputado Generala zen, baina udaletxeen gainean botere zentralak (Madrilek kasu honetan) zeukan eskumena eta kontrola. Batzarretan periodikoki biltzen zirenak prokuradoreak edo ahaldunak ziren.
‎Batzarretan periodikoki biltzen zirenak prokuradoreak edo ahaldunak ziren. Probintzia mailako edozein gatazka mota konpontzen zuten azken hauek : erakunde lokalen arteko gatazkak, errepideen eraikuntzak planifikatu, probintzietako zergak ezarri, aginpide ezberdinak hautatu, eta abar.
‎Horren lekuko dugu dagoeneko bi libururen argitaratzea, Karlomagnoren ingurukoa (2001), eta euskal historiografiaren azken joerez kaleratutakoa (2002), edota arrakasta handiz antolatutako Historiagile Euskaldunen I. eta II. Topaketak, 2000 eta 2003 urteetan. Azken urte hauetako gai nagusiak honako hauek izan dira: 2001 urtean. Nafarroa, 3000 urte:
‎Horren lekuko dugu dagoeneko bi libururen argitaratzea, Karlomagnoren ingurukoa (2001), eta euskal historiografiaren azken joerez kaleratutakoa (2002), edota arrakasta handiz antolatutako Historiagile Euskaldunen I. eta II. Topaketak, 2000 eta 2003 urteetan. Azken urte hauetako gai nagusiak honako hauek izan dira: 2001 urtean. Nafarroa, 3000 urte:
‎Hogeita hamar urte hauetan , beraz, pertsona ugari bildu da Historia Sailaren inguruan eta udako ikastaroek goi mailako kalitatea lortu dute urteen eta ahaleginen poderioz. Bada, ordea, oraindik, zer hobetu.
‎Arratsaldeetan, aldiz, hiru mintegi antolatu ziren, BBBn (Batxilergo Bateratu Balioanitza) eskaintzen ziren Historia, Geografia eta Artea nola irakatsi lantzeko. Ikastaroen helburu nagusiak arlo horietan honako hauek ziren: egindakoaren eta egiten ari zenaren berria jaso, taldeen arteko harremanak erraztu, Batxilergoa eta Unibertsitatearen artean etena eragotzi, erdal unibertsitateetan eta zientzia elkarteetan egiten ziren lanak euskalgintzara erakarri eta «Ahal dela, Unibertsitaterako lanak burutzeko, taldeak sortu eta indartu».
‎Bigarrenik, saileko kideen ibilbide profesionala: hauetako batzuei ezinezkoa izan zitzaien dedikazio osoz jarraitzea sailaren zuzendaritzan. UEUko barne eztabaidek, azkenik, izan zuten bere pisua, historia saileko hainbat kide EHUrekiko harremanen aldekoak zirelako eta elkarrizketak porrot egin ondoren ezinegona sortu zelako UEUren barruan.
‎1986an Gerra Zibila, 1989an iraultza garaiak eta Historiaurrea, 1990an Industrializazioa, 1991an Faxismoa, 1992an Langile mugimendua, 1993an Nazionalismoa, 1994an Historiografia eta aldaketa ekonomikoa (Ekonomia sailarekin batera), 1995ean Militarismoa eta antimilitarismoa, 1996an Erromatarkuntza eta Irakaskuntzaren historia (Pedagogia sailarekin batera), 1997an Ekologia, Eliza eta itsasoa, aurrenekoa eta azkena berriro ere Ipar Euskal Herrian, 1998an Kirola Iruñean (Antropologia sailarekin batera) eta Historia eta Literatura Miarritzen, 1999an Frankismoa Iruñean eta Historiografia Miarritzen eta 2000 urtean, azkenik, Iruñean Sozialisten agintaldien balantzea eta Irudia eta Historia Miarritzen. Gasteizen antolatutako jardunaldien gaiak, honako hauek izan dira, 1996, Gerraosteko euskal nazionalismoa(); 1997, Karlistadak, 1998 Ipar Euskal Herriaren Historiaz, 1999 Baztertuak Euskal Herriko Historian eta, 2001, Euzko Alderdi Jeltzalearen Historia.
‎XIX. mende bukaeran, iraultza aurretik, Errusiak Malevich, Kandinsky eta Chagall margolari ospetsuak ekoitzi zituen. Hauek XX. mendeko artegile esanguratsuenetarikoen artean kokatzen dira, artearen historian muga bat ezarri zutelarik. Hauen lanetan garai hartako errusiar arteak izandako garrantzia antzeman daiteke.
‎Hauek XX. mendeko artegile esanguratsuenetarikoen artean kokatzen dira, artearen historian muga bat ezarri zutelarik. Hauen lanetan garai hartako errusiar arteak izandako garrantzia antzeman daiteke. Izan ere, hauek, Suprematismo eta Konstruktibismo mugimenduak (mendebaldeko artean eragin handia izango zutenak) bultzatu eta arte garaikideko abstrakzioranzko joera zehaztu zuten.
‎Hauen lanetan garai hartako errusiar arteak izandako garrantzia antzeman daiteke. Izan ere, hauek , Suprematismo eta Konstruktibismo mugimenduak (mendebaldeko artean eragin handia izango zutenak) bultzatu eta arte garaikideko abstrakzioranzko joera zehaztu zuten.
‎Eurek sortzen ari ziren arte berri horretan, kalean eta ideologian sortzen ari zen egoera eta pentsaera berriaren isla ikusten zuten. Aurreko erregimenean artista iraultzaile hauek baztertuak egon baziren, erregimen berrian, margolari ofizialak eta arte berriaren igorle izango zirela uste zuten. Uste hauek euren eskutik argitaratutako artikulu eta panfletoetan hedatuko zituzten.
‎Aurreko erregimenean artista iraultzaile hauek baztertuak egon baziren, erregimen berrian, margolari ofizialak eta arte berriaren igorle izango zirela uste zuten. Uste hauek euren eskutik argitaratutako artikulu eta panfletoetan hedatuko zituzten. Idazki hauetan, artistaren egitekoen artean gizartearekin harremana duten hainbat aktibitate badirela azaltzen zuten.
‎Uste hauek euren eskutik argitaratutako artikulu eta panfletoetan hedatuko zituzten. Idazki hauetan , artistaren egitekoen artean gizartearekin harremana duten hainbat aktibitate badirela azaltzen zuten.
‎1920.urtean arte eta teknika tailerrak sortu ziren Moskun. Institutu hauetan , artistarik ospetsuenek ere egingo zuten lan. Bestalde, hainbat ikerketa esparru eta kultura elkarte bultzatuko ziren.
Hauetan artea masen kontzientziaziorako tresna bezala erabiliko zen. Honen aurrean Kandinsky-k adibidez tailerrak utzi eta Alemaniara joan zen Bauhaus eskolan irakasle gisa aritzeko, Errusian bere sormenaren esparrua mugatzen ziotela argudiatuz.
‎Beste batzuk, ordea, iraultza eta haustura idei berri horiek abstrakzio eta abangoardietako artearen bidetik egin zitezkeela uste izan zuten. Hauek esperimentazioan arituko ziren, proletalgoa klase berria izanik, honentzako lengoaia berri bat sortu nahian.
‎Manipulazio hauen ondorioz, ez zen artea era naturalean garatuko, baizik tresna arrazional edo premeditatu gisa. Iraultzaren eta honen, bide zuzenaren?
‎Errusian 1917 urtean gertatutako Iraultza sozialistak aldaketa ugari ekarri zituen. Aldaketa hauek ez ziren arlo politiko, ekonomiko eta ideologikora soilik mugatu.
‎Kritikariek Ezkerretako artea izendatzen zuten, non hainbat korronte sartzen ziren: Primitibismoa, Futurismoa, Suprematismoa, Kubismoa eta Konstruktibismoa (azken bi hauek artearen historian paper garrantzitsua izango zutelarik).
‎–Ezkerreko? margolari hauek , indarrean zegoenaren ezeztapenean finkatzen ziren. Horrela, inspirazio iturria, Asia, Afrika edota Polinesiako arte primitiboan bilatu zuten.
‎Denbora gehiena esperimentazioan ematen zuten. Artista hauek garaiko figurarik ausart eta apurkorrenak izan ziren.
‎Esperimentuen munduan hainbeste murgilduko ez zirenen artean Koncharovski, Mashkov, Altmaw... aurkitzen ziren, etorkizuneko Errusian arte mailan lan gehien jorratuko zutenen taldea. Ordura arte bigarren maila batean kokatutako hauek , oharkabean laudorioak jaso zituzten arlo artistikoan; arte iraultzaile bezala aurkeztutako artistak berriz, korronte onartu eta ofizialetik at geratzen ziren bitartean.
‎Artea ideia politikoei lotua zegoen jada (bizitzatik eta bizitzarako burututakoa den heinean), eta militar terminoak ere erabiliko ziren hau izendatzeko, honela urte hauetan egindako artea, abangoardiako artea bezala ezaguna izango zen.
‎historiaren egungo estatus labainkorra zientzien artean, Euskal Herriko historiografiaren egoera, euskaraz historia lantzearen erronkak, etab. Izatez, urte batzuk lehenago, Iban Zaldua (Pruden Gartziarekin batera) antzeko auziez arduratu zen beste liburu batean (Historia: zientzia ala literatura?, UEU, Bilbo, 1995); eta horrek eta bere euskal idazle/ historialari kondizio bikoitzak, abiapuntu aparta eskaintzen zion gai hauetaz aritzeko. Hola bada, ekitaldi hartan Zalduari jaso zitzaizkion hitzak eman bezala argitaratzen dira, ondoren liburuen edukiari buruzko eranskin batekin osatuz.
‎Zalduak,, historialarien lanaren emaitzarik behinenetakoa liburuak eta artikuluak argitaratzea? dela oroituz, Karlomagnoren eta ikerketa berrien inguruko bi liburu hauek publikatu direlako poza agertu zuen,, gure jarduerak helbururik badu, gauzak idatziz uztea delako?. Era horretara, aurkezpen ekitaldira gonbidatzeagatik eskerrak emanda, liburuen analisiari ekin zion:
‎–Liburu hauek , berez, ez dira nagusiki ikerkuntzakoak, ikerkuntzaz ulertzen dugunekoak, behintzat; bestalde, ez dira, ezta ere, eta bistan da, dibulgazioko liburuak. Sintesi lanak dira.
‎–Ez dira artxiboetan edo indusketetan zuzenean mamitutako testuak, baizik eta oinarrizko ikerketen azterketaren gainean eraikitakoak. Jakina, liburu hauek osatzen dituzten artikuluen artean badaude egileek eurek egindako ikerketa zuzenetik ateratako ondorioak, baina testuetan nagusi da sintesi bat lortzeko nahia: gaiak erabat agortzea dute helburu, gaiaren egungo egoera laburbiltzea; adibidez, zein da gaur eguneko hiri arkeologiaren egoera Euskal Herrian, edo Karlomagnoren garaiko gizartearen funtzionamenduaz irudi laburtu bat ematea, ahalik eta eguneratuena.
‎Ludger Meesek eta Joseba Agirreazkuenagak defenditzen dute, Ikerketa Berrien liburuan hain zuzen ere, mota honetako sintesi lanen beharra euskal historiografiaren garapenerako. Ba, alde horretatik, bi liburu hauek bigarren mailako ikerketa mota horren adibide bikainak iruditzen zaizkit.?
‎–Ildo horretan pozgarria da, jakina, liburu hauek euskaraz eman direlako. Ez dut esan nahi hori meritua denik, berez:
‎Baina, bestalde, artikulu gehienetan dago historiaren aldarrikapen argi bat zientzia, bezala, hots, egia bilatzen duen ezagutza era edo diziplina bezala. Horrela, liburu hauetan ere jasotzen da, nire ustez, euskal historialariena den oso aspaldiko kezka: fikzioaren eta errealitate historikoaren arteko dialektika edo harremanena; oso argiki Karlomagnoren aldiari buruzko liburuan, eta nahikoa ere bigarren liburuko artikulu batzuetan (adibidez, nabarmen J. Agirreazkuenagarenean, baina baita Alberto Angulorenean ere).
‎–Auzia, nire ustez, insolublea da. Hala ere, historiak zientzia bezala duen maila kontserbatu nahi badu, mistifikazoan erori nahi ez bada, halako lanak egiten jarraitu dira (liburu hauek bezalakoak, alegia). Beraz, agian atentzioa jarri dugu eskaileraren hurrengo mailan, dibulgazioan:
2004
‎Erdigunean ezin zen etxebizitza gehiago egin, eta pixkanaka kanpoaldean auzo berriak eraikitzeari ekin zioten; Florida, Portu, Karabel... Auzo hauek langile auzoak izan ziren nagusiki. Emigrazio fenomenoaren protagonista izan zirenek oso gogoan dituzte hasierako etxebizitza arazoei aurre egiteko sortutako «bat bateko erantzunak», etxea elkarbanatzea ohiko, eta ezinbesteko, bihurtu baitzen.
‎Euskal Herri barneko migrazio hauen protagonista gizon nahiz emakumeak izan dira. Emakumezkoen migrazioa neskametzarekin lotuta dago, fenomeno honi bereziki interesgarria deritzogun arren bere analisia beste batean egin da.
‎Apopilotzak fenomeno gisara irakurketa ugari izan ditzake. Nik emakumeen lanarekin (patronen lanarekin) duen hartu emana aztertu dut, eta jarduera honen bitartez patrona gisara lan egin zuten emakumeek Hernaniko historiari eginiko ekarpenera inguratu naiz. jarduera hau egoki ulertu ahal izateko, ezinbestekoa da emakume hauek bizi izan zuten testuingurua ulertzea, hau da, bai industrializazio prozesuak, eta, nola ez, frankismoak, genero harremanetan izan zuen eragina ikustea.
‎Senarren nahia emazteak etxean izatea bazen ere, nahi honek soldata baxuen errealitatearekin egin zuen tupust. Senarraren soldata baxu hauekin ia ezinezkoa zen etxeko lan taldearen bizirautea. Kontraesan honek merkatu bikoitz baten sorrera ahalbidetu zuen.
‎Erregimen berriaren ideario morala familiaren gainean eraiki zen, eta Eliza katolikoak hartu zuen hau gainbegiratzeko ardura. Familia hauen osaketa guztiz iherarkikoa zen, eta autoritatea gizonaren esku zegoen. Emakumeek aginte hau onartu eta seme alabei helerazteko ardura zuten.
‎«Isilpeko merkatuan» lan egiten zuten emakume asko topa daitezke Hernanin. Artxibo eta errolda ofizialetan emakume hauek ikustezinak dira. Erroldak errepasatzen ditugunean badirudi emakumeen eta lan merkatuen arteko harremana noizbehinkakoa dela.
‎«Isilpeko merkatu» hauetan lan egitea beraien etxeko lan taldeentzat diru sarrerak lortzeko estrategia bat zen emakumeentzat. Bizi estrategia hauen artean jarduera ezberdinak aipa ditzakegu.
‎«Isilpeko merkatu» hauetan lan egitea beraien etxeko lan taldeentzat diru sarrerak lortzeko estrategia bat zen emakumeentzat. Bizi estrategia hauen artean jarduera ezberdinak aipa ditzakegu. Bazeuden Arantxaren moduan etxean jostun lanak egiten zituztenak.
‎Mercedesek azaltzen duenez, Zikuñagarako etxean egiten ziren lan hauek guztiz femeninoak ziren, isilpean egiten zirenak, eta isilpean ordaintzen zirenak.
‎Arantxa eta Mercedesena «isilpean» Hernaniko emakumeek egin zuten lanaren bi adibide dira. Bi adibide hauek ez dira anekdota edo salbuespenak, oso zabaldua zegoen errealitate baten isla baizik. «Isilpeko merkatuaren» errealitatearen barnean kokatu behar dugu baita ere lehen izendatutako patronen lana.
‎«Isilpeko merkatuaren» errealitatearen barnean kokatu behar dugu baita ere lehen izendatutako patronen lana. Adibideokin agerian uzten da emakume hauek egiten zuten lana, eta lan horren truke eskuratzen zuten dirua, oinarrizkoa zela beraien etxeko lan taldearen biziraupenerako. «Ogia irabazten» zuena soilik senarra zenaren irudia apurtzen da beraz.
‎«Isilpeko merkatuan» lan egiten zuten emakumeez gain bazeuden gizonekin batera fabriketan lan egiten zuten emakumeak ere13 Emakume hauek ezkongabe eta alargunak ziren. Izan ere, 1962 urtera arte indarrean egon zen ezkondu ostean emakumeak lana uztera behartzen zituen legea.
‎Eta beno andriak eta emakumiak klaro behin ezkonduz geotz etzuten lanik itten, itten zuten lan etxian» (Arantxa). Nahiz eta emakume hauek fabriketan lan egin, fabrika hauetan ere lanaren banaketa sexual bortitza ematen zen. Emakumeei lanik «sinpleenak» ematen zitzaizkien, inolako ardura eta prestigiorik gabekoak.
‎Eta beno andriak eta emakumiak klaro behin ezkonduz geotz etzuten lanik itten, itten zuten lan etxian» (Arantxa). Nahiz eta emakume hauek fabriketan lan egin, fabrika hauetan ere lanaren banaketa sexual bortitza ematen zen. Emakumeei lanik «sinpleenak» ematen zitzaizkien, inolako ardura eta prestigiorik gabekoak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
hauek 348 (2,29)
hauen 113 (0,74)
hauetan 88 (0,58)
hauetako 38 (0,25)
Hauek 27 (0,18)
hauei 20 (0,13)
Hauen 13 (0,09)
hauekin 13 (0,09)
hauen artean 11 (0,07)
Hauetako 8 (0,05)
hauetatik 6 (0,04)
hauei buruzko 4 (0,03)
Hauen arabera 3 (0,02)
Hauetan 3 (0,02)
hauen arabera 3 (0,02)
hauen inguruan 3 (0,02)
hauez gain 3 (0,02)
Hauei 2 (0,01)
Hauentzat 2 (0,01)
hauei buruz 2 (0,01)
hauen arteko 2 (0,01)
hauen aurka 2 (0,01)
hauen bidez 2 (0,01)
hauengandik 2 (0,01)
hauetarako 2 (0,01)
hauetaz 2 (0,01)
Hauei buruz 1 (0,01)
Hauekin 1 (0,01)
Hauen arteko 1 (0,01)
Hauen artetik 1 (0,01)
Hauen baitan 1 (0,01)
Hauetatik 1 (0,01)
hauei esker 1 (0,01)
hauek gabe 1 (0,01)
hauekiko 1 (0,01)
hauen aldeko 1 (0,01)
hauen aurkako 1 (0,01)
hauen aurreko 1 (0,01)
hauen esku 1 (0,01)
hauengana 1 (0,01)
hauentzat 1 (0,01)
hauetara 1 (0,01)
hauetarik 1 (0,01)
hauetatik at 1 (0,01)
hauetatik kanpo 1 (0,01)
oneik 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hauek ez 19 (0,13)
hauek ere 12 (0,08)
hauek batzuk 11 (0,07)
hauek egin 7 (0,05)
hauek lan 7 (0,05)
hauek oso 7 (0,05)
hauek bat 6 (0,04)
hauek aurre 5 (0,03)
hauek historia 5 (0,03)
hauek ikusi 5 (0,03)
hauek antzinako 4 (0,03)
hauek asko 4 (0,03)
hauek egon 4 (0,03)
hauek euskal 4 (0,03)
hauek lagundu 4 (0,03)
hauek sortu 4 (0,03)
hauek uste 4 (0,03)
hauek Donostia 3 (0,02)
hauek Hernani 3 (0,02)
hauek adibide 3 (0,02)
hauek berak 3 (0,02)
hauek bizitza 3 (0,02)
hauek eman 3 (0,02)
hauek erantzun 3 (0,02)
hauek esan 3 (0,02)
hauek euskara 3 (0,02)
hauek hiri 3 (0,02)
hauek kaleratu 3 (0,02)
hauek langile 3 (0,02)
hauek lur 3 (0,02)
hauek lurralde 3 (0,02)
hauek nekazari 3 (0,02)
hauek oinarri 3 (0,02)
hauek ondorio 3 (0,02)
hauek ukan 3 (0,02)
hauek zenbait 3 (0,02)
hauek Baztan 2 (0,01)
hauek Madril 2 (0,01)
hauek Sevilla 2 (0,01)
hauek agerpen 2 (0,01)
hauek amerikar 2 (0,01)
hauek analisi 2 (0,01)
hauek antolakuntza 2 (0,01)
hauek arte 2 (0,01)
hauek bakoitz 2 (0,01)
hauek banatu 2 (0,01)
hauek baskoi 2 (0,01)
hauek batera 2 (0,01)
hauek bi 2 (0,01)
hauek bizi 2 (0,01)
hauek biztanle 2 (0,01)
hauek eduki 2 (0,01)
hauek emakume 2 (0,01)
hauek erabili 2 (0,01)
hauek eremu 2 (0,01)
hauek errepikatu 2 (0,01)
hauek eurak 2 (0,01)
hauek ezin 2 (0,01)
hauek ezinbesteko 2 (0,01)
hauek gai 2 (0,01)
hauek galdu 2 (0,01)
hauek garapen 2 (0,01)
hauek garbi 2 (0,01)
hauek gehien 2 (0,01)
hauek gerra 2 (0,01)
hauek greba 2 (0,01)
hauek gutxi 2 (0,01)
hauek guzti 2 (0,01)
hauek hainbat 2 (0,01)
hauek harreman 2 (0,01)
hauek hasiera 2 (0,01)
hauek hiru 2 (0,01)
hauek indar 2 (0,01)
hauek indigena 2 (0,01)
hauek irudi 2 (0,01)
hauek izaera 2 (0,01)
hauek izendatu 2 (0,01)
hauek jainko 2 (0,01)
hauek kalitate 2 (0,01)
hauek landu 2 (0,01)
hauek mantendu 2 (0,01)
hauek mugalari 2 (0,01)
hauek ondorioz 2 (0,01)
hauek osatu 2 (0,01)
hauek proposatu 2 (0,01)
hauek saldu 2 (0,01)
hauek tratamendu 2 (0,01)
hauek tribu 2 (0,01)
hauek zehar 2 (0,01)
hauek zilar 2 (0,01)
hauek < 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
hauek antzinako biztanle 3 (0,02)
hauek aurre egin 3 (0,02)
hauek lan egin 3 (0,02)
hauek ez ukan 2 (0,01)
hauek gai nagusi 2 (0,01)
hauek < < 1 (0,01)
hauek adibide aipagarri 1 (0,01)
hauek adibide batzuk 1 (0,01)
hauek amerikar bizitza 1 (0,01)
hauek amerikar lur 1 (0,01)
hauek analisi burutu 1 (0,01)
hauek analisi funtsezko 1 (0,01)
hauek antolakuntza era 1 (0,01)
hauek antolakuntza izugarrizko 1 (0,01)
hauek antzinako euskaldun 1 (0,01)
hauek arte historia 1 (0,01)
hauek arte masa 1 (0,01)
hauek asko Baztan 1 (0,01)
hauek asko historia 1 (0,01)
hauek asko nekazaritza 1 (0,01)
hauek asko politikoki 1 (0,01)
hauek aurre buru 1 (0,01)
hauek aurre mugimendu 1 (0,01)
hauek bakoitz klan 1 (0,01)
hauek bakoitz talde 1 (0,01)
hauek banatu baimendu 1 (0,01)
hauek baskoi aipatu 1 (0,01)
hauek baskoi bezala 1 (0,01)
hauek bat ere 1 (0,01)
hauek bat espezializatu 1 (0,01)
hauek bat jabego 1 (0,01)
hauek bat ukan 1 (0,01)
hauek batzuk data 1 (0,01)
hauek batzuk debekatu 1 (0,01)
hauek batzuk emigrante 1 (0,01)
hauek batzuk ezinezko 1 (0,01)
hauek batzuk garapen 1 (0,01)
hauek batzuk hiri 1 (0,01)
hauek batzuk merkataritza 1 (0,01)
hauek batzuk unitate 1 (0,01)
hauek batzuk zerga 1 (0,01)
hauek Baztan independente 1 (0,01)
hauek Baztan itzuli 1 (0,01)
hauek berak buru 1 (0,01)
hauek berak etxe 1 (0,01)
hauek berak teoria 1 (0,01)
hauek bi buru 1 (0,01)
hauek bi gutxi 1 (0,01)
hauek bizi eredu 1 (0,01)
hauek bizitza baserritar 1 (0,01)
hauek bizitza ez 1 (0,01)
hauek bizitza sozial 1 (0,01)
hauek biztanle batzuk 1 (0,01)
hauek Donostia eraman 1 (0,01)
hauek Donostia hartu 1 (0,01)
hauek eduki erdi 1 (0,01)
hauek eduki oinarri 1 (0,01)
hauek egin arrazoi 1 (0,01)
hauek egin arte 1 (0,01)
hauek egin ezin 1 (0,01)
hauek egin guzti 1 (0,01)
hauek egin kanpai 1 (0,01)
hauek egon aipu 1 (0,01)
hauek egon ideologia 1 (0,01)
hauek egon langile 1 (0,01)
hauek emakume batzuk 1 (0,01)
hauek eman ezan 1 (0,01)
hauek eman kartutxo 1 (0,01)
hauek erantzun eman 1 (0,01)
hauek erantzun ezinezko 1 (0,01)
hauek erantzun gisa 1 (0,01)
hauek ere agindu 1 (0,01)
hauek ere argitaratu 1 (0,01)
hauek ere estatu 1 (0,01)
hauek ere ezinbesteko 1 (0,01)
hauek ere hil 1 (0,01)
hauek ere irabazle 1 (0,01)
hauek ere jaso 1 (0,01)
hauek ere lan 1 (0,01)
hauek ere oztopo 1 (0,01)
hauek eremu geografiko 1 (0,01)
hauek eremu malkartsu 1 (0,01)
hauek errepikatu aurkitu 1 (0,01)
hauek errepikatu egin 1 (0,01)
hauek esan ere 1 (0,01)
hauek eurak esku 1 (0,01)
hauek eurak isla 1 (0,01)
hauek euskal auzi 1 (0,01)
hauek euskal Herria 1 (0,01)
hauek euskal herritar 1 (0,01)
hauek euskal sukaldaritza 1 (0,01)
hauek euskara aspaldi 1 (0,01)
hauek euskara eman 1 (0,01)
hauek euskara narratiba 1 (0,01)
hauek ez biolentzia 1 (0,01)
hauek ez eduki 1 (0,01)
hauek ez egon 1 (0,01)
hauek ezin ukan 1 (0,01)
hauek galdu ukan 1 (0,01)
hauek garapen ekarri 1 (0,01)
hauek garapen propio 1 (0,01)
hauek garbi egon 1 (0,01)
hauek garbi ikusi 1 (0,01)
hauek gehien eskulangile 1 (0,01)
hauek gehien xurgatu 1 (0,01)
hauek gerra egon 1 (0,01)
hauek gerra lortu 1 (0,01)
hauek greba ez 1 (0,01)
hauek greba izaera 1 (0,01)
hauek gutxi mugitu 1 (0,01)
hauek gutxi ordaindu 1 (0,01)
hauek guzti femenino 1 (0,01)
hauek guzti gotorleku 1 (0,01)
hauek hainbat azpiatal 1 (0,01)
hauek hainbat kontakizun 1 (0,01)
hauek harreman ibilbide 1 (0,01)
hauek harreman sentimental 1 (0,01)
hauek hasiera bat 1 (0,01)
hauek hasiera hasiera 1 (0,01)
hauek Hernani artxibo 1 (0,01)
hauek Hernani berebiziko 1 (0,01)
hauek Hernani itxura 1 (0,01)
hauek hiri atxiki 1 (0,01)
hauek hiri ez 1 (0,01)
hauek hiri garrantzitsu 1 (0,01)
hauek hiru aldaketa 1 (0,01)
hauek hiru laiko 1 (0,01)
hauek historia aristokratiko 1 (0,01)
hauek historia ez 1 (0,01)
hauek historia genero 1 (0,01)
hauek historia nola 1 (0,01)
hauek historia parte 1 (0,01)
hauek ikusi K. 1 (0,01)
hauek ikusi p. 1 (0,01)
hauek ikusi poztu 1 (0,01)
hauek ikusi susmatu 1 (0,01)
hauek indar ez 1 (0,01)
hauek indar galdu 1 (0,01)
hauek indigena etxebizitza 1 (0,01)
hauek indigena irudi 1 (0,01)
hauek irudi beste 1 (0,01)
hauek irudi jaso 1 (0,01)
hauek izaera praktiko 1 (0,01)
hauek izaera zaharkitu 1 (0,01)
hauek jainko auzi 1 (0,01)
hauek kaleratu lan 1 (0,01)
hauek kalitate historiografiko 1 (0,01)
hauek kalitate oso 1 (0,01)
hauek lagundu hainbat 1 (0,01)
hauek lan batailoi 1 (0,01)
hauek lan garai 1 (0,01)
hauek lan tresna 1 (0,01)
hauek landu agiri 1 (0,01)
hauek langile auzo 1 (0,01)
hauek langile greba 1 (0,01)
hauek langile mugimendu 1 (0,01)
hauek lur bizilagun 1 (0,01)
hauek lur erosketa 1 (0,01)
hauek lur sail 1 (0,01)
hauek lurralde hura 1 (0,01)
hauek Madril etapa 1 (0,01)
hauek Madril PP 1 (0,01)
hauek mantendu egin 1 (0,01)
hauek mantendu zentratu 1 (0,01)
hauek mugalari lan 1 (0,01)
hauek mugalari txoke 1 (0,01)
hauek nekazari burla 1 (0,01)
hauek nekazari sail 1 (0,01)
hauek oinarri aztertu 1 (0,01)
hauek ondorio erromatar 1 (0,01)
hauek ondorio orokor 1 (0,01)
hauek ondorio Tolosa 1 (0,01)
hauek oso aberats 1 (0,01)
hauek oso berri 1 (0,01)
hauek oso bestelako 1 (0,01)
hauek oso egonkor 1 (0,01)
hauek oso garrantzitsu 1 (0,01)
hauek oso landatar 1 (0,01)
hauek oso ugari 1 (0,01)
hauek proposatu azalpen 1 (0,01)
hauek saldu behartu 1 (0,01)
hauek saldu hiri 1 (0,01)
hauek Sevilla engranaje 1 (0,01)
hauek Sevilla garatu 1 (0,01)
hauek sortu dokumentazio 1 (0,01)
hauek tratamendu aurreko 1 (0,01)
hauek tratamendu kimiko 1 (0,01)
hauek tribu arabiar 1 (0,01)
hauek tribu buruzagi 1 (0,01)
hauek ukan emultsio 1 (0,01)
hauek uste ekonomia 1 (0,01)
hauek zehar akusazio 1 (0,01)
hauek zenbait froga 1 (0,01)
hauek zenbait neska 1 (0,01)
hauek zenbait olerki 1 (0,01)
hauek zilar irudi 1 (0,01)
hauek zilar kloruro 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia