2023
|
|
— Deskribapenak egiteko proposamenak: norbere
|
buruarena
, pertsona jakin batena, diapositibaren irudian topatuko duten egoera, toki, objektu edo pertsonaiarena.
|
|
1 Euskara irakaslea naiz, Bigarren Hezkuntzan, azken hogei bat urte luzeetan. Hori naizen neurrian badut, noski, hizpide dugun gaiaren inguruan, zer kontatua edo zer partekatua, baina ez nuke inondik ere adituaren ikuspegitik aritu nahi, ez dudalako neure
|
burua
gai honetan hala ikusten, hasteko, horretarako baditugu gainera gurean, espezialistak –soziolinguistak eta–, eta segitzeko, ez zaidalako iruditzen hortik etor daitekeenik nik egin dezakedan ekarpen xumea; gehiago ikusten dut neure burua arituaren tokian, eta horregatik, hortik egingo ditut analisiak, proposamenak, galderak. Behaketak eman didan esperientziatik sortutako sentsazioek, burutazioek, emozioek eta arrazoiek harilkatuko dute artikulu hau, horiexek izango ditu abiapuntu eta ardatz, eta maila pertsonal hori gainditzen ez saiatzea da oraingoan egin dudan hautua.
|
|
1 Euskara irakaslea naiz, Bigarren Hezkuntzan, azken hogei bat urte luzeetan. ...ut, noski, hizpide dugun gaiaren inguruan, zer kontatua edo zer partekatua, baina ez nuke inondik ere adituaren ikuspegitik aritu nahi, ez dudalako neure burua gai honetan hala ikusten, hasteko, horretarako baditugu gainera gurean, espezialistak –soziolinguistak eta–, eta segitzeko, ez zaidalako iruditzen hortik etor daitekeenik nik egin dezakedan ekarpen xumea; gehiago ikusten dut neure
|
burua
arituaren tokian, eta horregatik, hortik egingo ditut analisiak, proposamenak, galderak. Behaketak eman didan esperientziatik sortutako sentsazioek, burutazioek, emozioek eta arrazoiek harilkatuko dute artikulu hau, horiexek izango ditu abiapuntu eta ardatz, eta maila pertsonal hori gainditzen ez saiatzea da oraingoan egin dudan hautua.
|
|
Euskara irakasle etsitu baten gogoeta kaiera... dugunaren esku, goiko instantzietan eta politika gorenean egiten eta gertatzen denarenean baizik. Hori ere jakin behar dugu, ez diezaiogun geure
|
buruari
gehiegizko espektatiba baten erronkarik sor.
|
|
Noiz sentitu nuen azkenekoz hizkuntzaren poza?, galdetzen diot neure
|
buruari
. Entzundako zerbaitek, irakurritako zerbaitek noiz eragin zidan azkeneko aldiz emozioa, zein testu ederra aitortzerainoko gozamena?
|
|
Hitzaren poza transmititzen duten testuak bilatu, sentitu, eta haiek eman dezaketen etekina ezagutu. Testu jakin batzuen dotorezia, edo izaera ludikoa, edo erritmo
|
burutik
kendu ezina deskubritu eta haien jabe egin buruz —bihotzez— ikasteraino. Deskubrimendu horrek eramango gaitu —ez beste ezerk— umeari hitzaren poza transmititzera.
|
|
Umeak ez daki berak eragin dienik. Agian, ezin dugu jakin, atzo amonak errezitatu zion hatz joko bateko monodia dauka
|
buruan
: honek egurra ekarri, honek sua piztu, honek esne zopak prestatu...
|
|
Hitz esana airean dabil kantuan eta errezitatzen ari denaren ahotik haurraren belarrira. Hitz idatzia, ordea, geldia da, pertsonala, hitza
|
burutik
paperera doa eta bertan gelditzen da. Ez du hitz esanaren arintasunik, apenas dagoen bat batekotasunik, estilizaziorik, freskotasunik.
|
|
Aita eta ama nor bere lanean daude, ez dute umeak irakurri duena entzun.
|
Burutik
pasatu zaio, gauean, afaltzeko orduan, esaldia irakurriko diela gurasoei. Arretarik jarriko ahal diote...
|
|
Hitzekin jolastu, hitzei bueltatxo bat eman
|
buruan
, ahaideak aurkitu eta elkartu, familiak egin...
|
|
Isilik. Lagunak esandakoa darabilt
|
buruan
. ‘Hori, Euskal Herrian, ezinezkoa! ’.
|
|
Bainuontzi bete bat. Bainuontzian sartuta zaudela, ur beroak
|
burua
ez beste guztia estaltzen dizu. Bainuontzian ur beroa eta bertan, zu.
|
|
Euskaltzaindiko Sustapen batzordeko
|
burua
|
|
Bien arteko oreka ez dagoenean oreka berreskuratuko da jarrerak aldatuz: " jendeak bere
|
burua
zuritzeko behar duena sinesten du". (Apodaka, 2004:
|
|
(...) Desberdintzea bezain garrantzitsua da, ordea," nor garen" adieraztea, identifikazioa, alegia. Gazteak bere
|
burua
bere egoera berean dauden beste batzuekin identifikatzen du. (...) Dena den, adina ez da gizartean diberjentziak sortzen dituen dimentsio bakarra.
|
|
Apodakak azaltzen duen bezala, kontrako adibideak egon badaude, jazarpen edo debekualdietan bere iritzi eta balioak aldatu ez dituztenenak, esaterako, baina oro har, jarreraren kontrako jokabide bat denean aurreko sinesmenak aldatuko dira eta jokabidearekin bat datozen sinesmenei eutsiko die subjektuak (rola bereganatu edo bere
|
burua
zuritu) tentsio psikologikoa gutxitzeko, gizakiok koherente izateko beharra omen dugulako (Apodaka, 2004: 108) 11.
|
|
19" Kultura ez da produktu edo ondare bat. Bere
|
buruaz
pentsatzeko gai den gizartearen jarduera esanguratsua da." (Garcés, 2022: 95). eas_ ikerketak/ eu_ def/ adjuntos/ VII. INKESTA SOZIOLINGUISTIKOA_ laburpena.pdf
|
|
Plan orokorra zein izango den erabaki ondoren, sekuentziak baliatuz, arestian aipatu ditugun eragiketa kognitibo linguistikoetatik eratorritako testu zatiak bere testu nagusira ekarriko ditu. Azkenik, geruza honetan erabakiko du, era berean, bere
|
burua
diskurtsoan txertatuko duen ala ez; hau da, testu interaktiboa ala autonomoa egingo duen.
|
|
Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza bukatzean ikasleen irteera profilak zein izan behar duen zehazte aldera, zenbait kontu argitu genituzke, bereziki, ikasleen ahozko komunikazio gaitasunean ikasleek erdietsi behar duten gaitasun mailari dagokionez. Gehienon
|
buruetan
bueltaka dabilen Europako Markoa kontuan hartuta, B2 maila3 erdietsi lukete ereduko ikasleek euskara hizkuntzan. Hori da buruan darabilgun konstruktoa.
|
|
Gehienon buruetan bueltaka dabilen Europako Markoa kontuan hartuta, B2 maila3 erdietsi lukete ereduko ikasleek euskara hizkuntzan. Hori da
|
buruan
darabilgun konstruktoa. Kontuan hartuta euskara hizkuntza gutxitua dela eta horrek hizkuntzaren zenbait erabilera funtzional baldintzatzen dituela, konstrukto horrek gurean ñabardura zehatzak eta irteera profil horren eredu batzuk definitzea eskatzen du.
|
|
Ahozkoan ere beharrezkoa da ebaluazio eraikitzailea: norberak bere
|
buruarena
, ikaskideena eta irakaslearena. Ahozkoaren ebaluazioa ahalik eta objektiboena eta deskriptiboena izateko gomendatzen da ikasleak egiten duena jasotzea.
|