Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 7.656

2000
‎Emaztearen heriotzaren berri modu lazgarrian ezagutu zuen. Emazteak telegrama bat bidali zion Castellongo espetxera ebakuntza bat egin behar ziotela esanez. Telegrama hura ez zuen eskuratu, ordea.
‎Orain, gainera, gero eta gehiago, euskaraz irakurri ahal izatearen «morboa» gehitu behar diogu horri
‎Ausardia EAJn, eta ez nolanahikoa, `erosotasunean' bizitzera ohitua dagoen alderdiari ezin baitzaio samur egin bat batean zikloiaren erdigunean egotea; bizi dugun gatazka giroak ezin diezaioke besterik eskaini euskal gizartean halako ordezkaritza eta erantzukizuna duen alderdiari, eta goxoa ez den gozokiari heldu behar diote jeltzaleek eta bereziki Ibarretxe lehendakariak.
‎Ez ei da prozesua hondoratu dena, eredua baizik; beste eredurik duenak mahaigainera dezala bada, bestela Lizarra Garazikoa da duintasunez kudeatzeko moduko bakarra, eta horrek, jakina den moduan eta orain ikusten den legez, su etena eskatzen du. Lizarrakoa lehen urrats gisa, aurrerago ezinbestekoa baita espainiar identidadearekiko atxikimendua dutenak eta abertzaleen arteko beste prozesu bat. Lizarrak edo gisako batek gatazka armatua eta bere ondorioei eman behar dio amaiera, ez gatazka berari, euskal gizartean dauden ikuspegi desberdinek gatazka iraunaraziko dutelako. Bi. hiru, edo lau munduen arteko ikuspegi desberdinek gatazka iragartzen dute; gatazka hori modu zibilizatu eta demokratikoan eman dadin oinarriak jarri behar dira, eta armak baztertu behar dira etorkizuneko gatazka bideratze modu horietatik.
‎Nik ordurarte pasa nuen une gogorrena izango zen hura. Estimatu egiten duzu, hainbeste jende joan izana, baina bestetik estuasuna ematen du, nola erantzun behar diot nik jende honi?
‎Mende berriaren atarian gaudela eta, forma demokratiko honi eduki pragmatikoa jarri behar diogu daukagun hiritargo berri honekin: hau izango da datorren mendearen erronka.
‎Gure herri euritsu honetan lainoak eta hodeiek anitzetan eguzkia estaltzen dute. Hala ere, egoera nahasiaz gain, gero eta jende gehiagok, jakin, badaki gatazka konpontzeko arazo politikoari heldu behar diogula. Helburu horrekin, ahalegin handiz eta anitz jenderen partehartzeari esker, prozesu politikoa abian jarri da Euskal Herriko eragile politiko, sindikal zein sozial guztiei parte har dezaten eskainiz.
‎Horregatik, pairatzen dugun gatazkaren ondorio guztiekin bukatzeko hain zuzen ere, gatazkaren muinari erantzun diogu. Izaera politikoa duen gatazka historikoak konpontzeko arazo politikoari heldu behar diogu, gaitzespen lasaigarri bezain antzuen gainetik eta eraginkortasuna lortzeko asmoz.
‎Bada aukera zehatz bat abertzaleen arteko itun bat egin eta euskal prozesua abiarazteko, idatzia eta zehaztua. Horri heldu behar diogu.
‎Datu hauek ezagutu ondoren galdera bat egin behar diogu gure buruari. Errealitatea izanik Nafarroako populazioaren bi herenek elebitasunaren aldeko apustua egiten duela, zergatik aurkitzen dugu euskararen kontrako jarrera bortitza?
‎Aurrera begira mugimendu euskaltzaleak kalitatezko eskaintza erakargarria luzatu behar dio gizarteari orain arte egin duen bezala. Etengabe aldarrikatu behar ditugu gure eskubideak, ez dagoelako askatasunaz hitz egiterik eskubide hauek bermatzen ez diren bitartean.
‎Hemendik denbora gutxira bertoko pertsona euskaldun nagusiak ez direlako gure artean egongo eta" arrazoitu digu Alberto Martinez de la Cuadra Lagatzuko kideak. Bestenaz, Bizkaia partean gure hizkuntzak tokian tokiko euskararen galera eta erdararen nagusitzearekin tupust egin ez eze, aurre ere egin behar dio, etorkizunean gaur bezain bizi iraun gura badu bederen. Iñaki Gaminde ikerlariaren iritziz," Zamudioko eta beste hainbat herritako euskara euskararen egoera orokorragaz batera doa.
‎Bailara gehiena kableatuta dagoenean ekingo diogu kablez emititzeari". Hain zuzen, hitzarmena dute Euskaltelekin berauen plataforman sartzeko," herri bakoitzean Euskaltelek kate bat libre utzi behar dio Udalari, bere programazioa eskaini dezan". Kable bidezko irudia eta soinua askoz hobeak dira euskarri analogikoan baino, bideo galera oso txikia baita.
‎Istorioa. Gidoia irakurri eta gero zuzendariari galdetzen diot zein estetika eta erritmo eman behar dion. Zuzendariak egin nahiko lukeena kontatzen dit, batzutan lortzen du eta besteetan ez.
‎Garai latzak ziren haiek gure herriarentzat. Bertako hamasei gazte abertzalek epaiketa militar bati aurre egin behar zioten eta beraietako batek baino gehiagok herio epaiketa jasan zezakeen. Gauzak horrela, mundu guztia zegoen zer gerta begira Burgoseko hiriari, eta ZERUKO ARGIAk ere" Epaiketa Burgosen" nabarmentzen zuen bere lehen orrialdean, Gaztelako hiri horretan zetzan kuartel militarraren argazkia eskainiz.
‎" Irakurleak pertsonaia bat imajinatu du, eta nik zeharo ezberdina marrazten badut, gaizki: ahalik eta gutxien egin behar diot irakurleari kontra".
‎Sarrionandiarengana ere heltzen da Verlainez geroztiko agindua: musikalitatea oroz gainetik, esatea merezi duen eta poesiari iradokior zaion horrek belarriari ere atsegin eman behar dio, eta horretarako hitzen hotsaren, perfilen eta adieren armoniak gidaturik osatzen du poetak bere mintzaira hain karakterisitiko hori.
‎Kable bidezko zerbitzuen eragiketa ere emakida edo baimen prozeduraberezi baten menpe dago. Sarea ezarriko den eremu inguruko udaletxeak edoudaletxe multzoak egin behar dio CSAri proiektuaren eta eragilearen proposamena, eta honek, baldintza teknikoak, programatikoak zein finantzieroakegokiak direla ziurtatu eta gero, baimena luzatuko dio proposatutako sozietateari21 Kable sistemaren eragiketa, sozietate batek, elkarte batek zein agintepublikoak berak egin dezakete.
‎– Norbaitek ikus entzunezko komunikazio zerbitzu bat eskainiko duen sozietate baten botoen edo kapitalaren %10 baino gehiago izatekotan, egoerahorren berri eman behar dio CSAri; baita egoera horretan gerta daitekeenedozein aldaketarena ere.
‎–(...) ez dugu inoiz interpretatu behar. Berrelikatu eta pertsonari bere buruaaurkitzeko aukera eman behar diogu?. 21
‎Ametsak lantzeko modua terapeutaren eta bezeroaren nortasunaren eta estiloaren araberakoa izango dira. Hala ere, honetaz ahalik eta gehien baliatzeko, prozedura sistematikoari jarraitu behar diogu:
‎Bere drama irudikatzeko prest dagoen publikoko pertsona, bikotea edo taldea da.Rolari nagusitasuna eman behar dion aktoreak ez bezala, hemen protagonistari denbezalakoa izatea eskatzen zaio. Horretarako, ahalik eta erlaxatuen etadesinhibituen egotea lortu du, hasi berariazko beroketarekin, eta dramatizazioan zehar zuzendariak sartuko dituen teknikekin jarraituz, hain zuzen ere, beredrama espontaneoki adieraztea ahalbidetuko diotenekin.
‎Autodrama, aurkezten duen egoeraren pertsonaia ezberdinak protagonistakberak antzezten dituenean. Elkarren aurrean, taldeak protagonistari edo subjektubatek besteari, pentsatu eta sentitzen duena adierazi behar dioenean. Hauzuzenean, bortizki edo zeharkako adierazpenekin.
‎Orain arte, talde psikoterapia analitikoak, banakakoarekin konparatuz bere laneanzeri eutsi behar dion adierazi dugu: subjektuak bere kexa eta sintomen oinarriandagoen barne taldeari eta honek baldintzatuko dituen harremanei.
‎izan behar al du euskarak? Zeri erantzun behar dio eredu honek, idatzizkoarauari ala solaskideen arteko komunikazioari. Zein eredu erabili hedabideetan?
‎Ez dugu ahantzi behar esaten ari garena aldaera kolokialari buruzkoa dela, etamaila diskurtsiboa bideratzeko berebiziko garrantzia duen esparru honetan gertatzendenari arretarik eskaini ez baldin badiogu ere, emaitzak ikusita, gure ardura eskatzenduela.
‎Behin partehartze guztiak aurretiaz erabakitako ordenan bildu eta gero, muntaia lan korapilatsuago bati ekin behar diogu (txolarte luzeegiak ezabatu, etab.). Honez gero saioaren iraupenari buruzko ideia bat eduki dezakegu. Azkenik, nahasketa egiten da, eta zintako sekuentziei diskoak edo estudiotiko loturak (une egokian eta gidoiaz bat) gainezartzen zaizkie, hau guztia bigarren zinta batean grabatuz.
‎–suhiltzaileak gauerdian sute abisua jasotzen duenean, prakak janzteko eta sua amatatzeko baino ez du denborarik. Berriemaileak makina bat pertsonari azaldu behar dio nork edo zerk eragin zuen sutea eta zergatik?.
‎Beraz, irratilariak kasu egin behar dio Hasling en esaldi horri, eta anglosaxoien munduan esaten den bezala, rewrite edo berridatzi egin behar da despatxoa, irratilari berriemaileak datu gehiago lortuz edo datuak kontrastatuz, salbu eta, apika, azken orduko flashen kasuan, informazio labur hauek berehala eman behar izaten baitira mikrofonotik. Teletipotik zein konputagailuaren terminaletik datorkigun albistea dagoen dagoenean emateko tentazioa handiegia izaten da sarri, eta irratilariak errazegi ahanzten du, informazio datu berriak eta audio lekukotasunak bilatzea bere langintzako zeregin garrantzitsua dela.
‎Hau egiteko, irratilariak ahalik eta gehien jakin behar luke bere entzuleez eta irratiaren izaeraz. John Hasling ek (1980) aipatu duen bezala, programazio departamentuak lerro informatibo nagusi egokiak zein izan daitezkeen esan behar dio iturriari, berriemaileari kasu honetan, irratiemandegiaren entzuleria zelakoa den kontuan harturik. Izan ere, berriemaileak hainbat informazio jaso dezake, informazio unitateak hautatu aurrez edo hautatze prozesuan.
‎noiz. Azkeneko honek berehalakotasuna eman behar dio informazioari, hots, orain dela gutxi gertatu dela esanarazi behar dio: –gaur goizean?,, orain dela hiru ordu?,, une hauetan?
‎noiz. Azkeneko honek berehalakotasuna eman behar dio informazioari, hots, orain dela gutxi gertatu dela esanarazi behar dio: –gaur goizean?,, orain dela hiru ordu?,, une hauetan?
‎Berriemaleak edo hizlariak argi eta garbi esan behar dio entzuleari gertatu dena, estilo kolokiala erabiliz. Estilo hau ez da inola ere inprobisatua, oso erredundantea eta zatarra izan behar, ohikoa, kolokiala eta ulergarria baizik.
‎Programazioa finkatzen denean, estiloa ere finkatu ohi da. Wilby k eta Conroy k azaldu duten bezala, estiloari ongi erreparatu behar diogu: –the manner of presentation is as important, if not more important, than programme content and that considerable thought and planning lie behing the overall, sound?
‎Argiro bereizi behar ditu zurrumurruak, egiazko datuak, informazio ofiziosoak eta abar. Heziketa on horrek lagundu behar dio irratilariari lortutako datuak testuinguru batean jartzen, eta era batean edo bestean interpretatzen. Gainera honi ere ematen dio garrantzia kazetariak.
‎Badakigu Estatuaren monopoliopean dagoen hezkuntza sistemak kultur asimilaziorako tresna zuzen gisa jokatzen duela, eta izaera honek monopolio horrekin amaitzeko ahaleginak eskatzen ditu nazionalismo horien aldetik, eskolarena borrokagune politiko garrantzitsuenetarikoa bilaka daitekeelarik. Zeren, nazionalismo horiek aurre egin behar baitiote aipaturiko, amnesiak, sortzen duen eta Estatu Nazioarenak ez diren hizkuntzekiko urruntasunari, urruntasun afektiboa barne, honek komunitate nortasunaren apurketarekin duen loturarekin?, hizkuntza horiek ahaztu edota gutxiesten diren heinean.
‎Frantziako hezkuntza sistema nazionalaren sorreraz hitz egiteko, nahitaez iraultza frantsesari luzatu behar diogu begirada. Hezkuntza arloan sistema horrek izan dituen eraginak, nahiz bat batekoak ez izan, Frantzian ez ezik Europa osoan ere nabarmenak izan dira60 Helburuak gauzatzeko urte asko pasa behar izan arren, Iraultza frantsesak hezkuntza sistema nazionalaren zutabeak ezarri zituela esan daiteke, eta errealitate hau guztiz oinarrizkoa da Estatu Nazio frantsesa eraikitzeko gertatu zen prozesuan61 Horrela, 1789ko abenduan aldarrikatutako dekretu baten bidez, Nazio Biltzar Konstituziogileak garbi asko erakutsi zuen zein zen Estatuak hezkuntza kontrolpean izateko zuen asmoa, hezkuntza publikoaren eta irakaskuntza politikoaren zaingoa Departamenduen eskuetan utzi zuenean, edota 1791ko irailean herritar guztientzako irakaskuntza berdina sortu eta antolatzeko hitza eman zuenean62.
‎Aita Bartolome jesuita zen, baina jesuita berezi bat, baldin jendeak haiei buruz zuen iritziari kasu egin behar badiogu behintzat, zeren erraiten baitzen haietaz —Parisko jesuitek jansenisten kontra izan zituzten borroken ondotik bere batez— ezen ez zutela deus ere jakin nahi bekatu benialetarik harat, eta aita Bartolomek, aldiz, bekatu mortaltzat zituen kasik bekatu guztiak; eta jesuita berezia zen, orobat, bertze alde batetik, jaun inkisidorearen lagun zelako eta instituzione harekin harreman e... Bertzenaz, guztien ahotan zebilen ezen jesuita misionestak jendearen baitarat iristeko —jendea beldurtzeko, jaun André? — dohain berezia zuela, eta bazirudiela ezen spirituak —beldurraren spirituak, jaun André? — ukitua zela, zeren joaiten zen herri guztietan uzten baitzuen jendea hunkiturik eta gogo aldaturik, halako suertez, non, misioneak akabatu bezain fite, ezin konta ahalekoak izaiten baitziren konfesionea solizitatzen zioten herritarrak, beren egunorozko desbidetik bidezko biderat egiteko asmotan.
‎‘Zentzurik ez duela? Orain nehoiz baino gehiago, zeren eta aita hil baitzen eta ezin lohi baitezaket, halatan, aita hilaren memoria, orain nehoiz baino gutiago, neure heredentziari uko egin behar badiot ere. Zeren behin egin bainion uko neure heredentziari, aitak heredero izendatu ninduenean, eta zeren berriro eginen baitiot uko, aitari emanikako hitza bete ezean’".
‎—Eta zer izen jarri behar diozu?
‎—Lehengoan berorrek erran zidan ezen, meditatzeko, gai bati atxiki eta hari jarraiki beharra diogula, baina imajinazinoa apo gaixtoz beterik bezala dut batzuetan. Eta, ene pentsurik onenen arterat orain apo batek egiten duela jauzi, orain bertze batek, azkenean galtzen dut gaiaren haria, eta galtzen naiz ni ere, finean...
‎Eta nola oroitzen zen aita bere seme kuttun hartaz, hura kanpoan zegoenean!, mihian mila erran erabiltzen zituela: nola ote dago etxeko primua, nola nabaritzen dudan haren hutsa, datorrenean present bat egin behar zioat...
‎Eta, nola afaria ohiz kanpokoa izanen den, zeren halaxe saritu nahi baititu hire aitak gonbidatuak hain egun seinalatuan, ohiz kanpoko zerbait egin behar diagu guk ere... gonbidatuei saria lehenbailehen egotzaraziz, konparazione, berdin zait goitik edo behetik —eta, azken hitzak hatzaren bi keinuekin laguntzen zituela, batean ahorat zeramala eta bertzean uzkirat, eratxiki zuen—: Eta ni baino areago... eta hire anaia baino areago, zeren, oker ez banago, Mattinek errezitatu behar baitio dukeari, afal aitzinean, oda itsusi hori, hi izan haiteke, Joanes, festako protagonista...
‎Denek zakitek hemen. Eta autopsia egin behar ziotela, hori ere neronek oroitarazi behar. Gertakari sailetik pasatu diren guztiek zakitek horrela agertzen diren hilei, aurkitu eta 24 ordura egiten dietela autopsia...
‎Baduk gauza bat hire alde: abuztuan hiri alu honetan deus gertatzen ez denez, zorioneko hilketa honi zuku guztia atera behar zioagu. Hi hasi baihaiz gaiarekin, herorrek eman segida.
‎" Porque no puede ser sano lo que nunca se ha podrido". Eta Teresari bihar dei  tzen diodanean, ez diot nire pisu konturik aipatuko, baina Karmelorena, arranopola!, kontatu egin behar diot lehertuko ez banaiz....). Guztiarekin, neure urduritasunari eutsi, eta, egunero bezala, gaur gertatu den guztia jasotzen saiatuko naiz.
‎Ez dut ukatuko: gaur oso gustura hitz egingo nuen Teresarekin; lehertuko ez banaiz, atzokoa, eguneroko honi ez ezik, hezur eta haragizko norbaiti ere kontatu behar diot; baina deitu diodan bi aldietan erantzungai  lua atera zait eta ni, halabeharrez, harria baino isilago geratu naiz.
‎Hala gauzak, ispiluak islatzen didan irudiak hori pentsarazten ez didan arren, bistan da nire GMI a oso baxu dagoela, gogoa bezala, eta bidaia hau ongi amaituko badut, kontuz elikatu behar dudala. Teresak behin eta berriro aholkatzen zidan bezala, neure buruari kontu gehiago egin behar diot. Guztiarekin, ez dakit, bada, lortzerik izango ote dudan, izan ere, nola esango nuke, jatetxe merke eta ez hain merkeetatik irten eta usaina hatsa arropari itsatsia geratzen den bezala, Dabiden oroitzapen zamatsua gainetik kendu ezina baitzait:
‎Nire barrena gutxi asko argitu den arren eta, lehertuko ez banaiz, hau guztia norbaiti azaldu behar diot. Inorekin baino gusturago Teresarekin hitz egingo nuke, baina bihar arte itxaron ezin, eta oraintxe Rubenen dendara joango naiz joan beharra daukat.
‎Dabidek egiaz tiro egin aurretik, haren zain gero eta denbora gehiago igarotzen nuenez, Teresak zenbait liburu utzi edo aholkatzen zidan," Hire barne su lama horri pizturik eutsi behar zionagu". Behin MartÃn Garzoren nobela batekin etorri zitzaidala oroitzen dut," Amodio historia hau hiri gustatuko zain; nik, ordea, gogorragoak nahiago ditinat", esan zidan.
‎Bertan, aintzat hartu nuen Teresaren aholkua: " Orain heure buruari kontu egin behar dion, mimoak eman, beste inork ez baitu egingo hire partez..."; eta bertan, neure buruari eskaini nizkion Dabidek ukatu lapurtu zizkidan laztanak.
‎Harrigarria bada ere, euskal literaturgintzan aurten gauza positibo gehiago ikusi dut aurreko urteetan baino. Orain arte esandakoari, emakumeen literatura gehitu behar diogu. Euskal literaturaren historian inoiz ez da hainbeste emakume izan, ezta emakumeek idatzitako hainbeste lan argitaratu ere.
‎Bizkaiak bere seme euskaltzale bati zor ziona bete du, Frai Bartolomerenak berriro gure eskuetan jarriz. Urkiza eta Baraiazarra euskaltzaleen adoreari eskertu behar diogu hori. Tartean, beste behin ere, Bizkaiko Foru Aldundiaren laguntza.
‎Fase berri bati aurre egin behar diogunez, nazioarteko katalogazio arauak eta gainerako sarrera puntuak euskaraz prestatzen hasi gara.
‎Hezkuntza eta Kultura Departamentuaren eta Iruñeako Udaletxearen artean akordio bat sinatu da, Nafarroako Liburutegi Nagusia San Frantziskoko egungo Eskoletan kokatzeko. Hau guztia jakinik egin behar dio aurre irakurleak artikulu honi.
‎Nondik nahi begiratuta ere, ohitura egiaztatu eta norbanakoen arteko liskarrari aplikatzea epailearen ekintza da, eta ez legearena. Ekitate edo justizia banatzaile horren aplikazioak jarraitu behar dio, kasu bakoitzean, alderdi baten eta bestearen arteko hari meheari. Ezin legegilearena izan, legegilea baita justizia edo ekitate orokor horren ministraria.
‎Izan ere, gure ardura (bakarra) analisi logikoan datza. Eginahal horri oraindik filosofia deitu behar badiote, izan bedi horrela; baina filosofiaren arazo tradizional guztiak kontuan ez hartzea aurresuposatzen du.63
‎Frazer Nemiko basoaren erregearen historia kontatzen hasten denean, sentitzen duen eran egiten du hau, eta hemen zerbait arraro eta ikaragarria gertatzen dela nahi digu guri sentiarazi. Baina" zergatik gertatu da hau?" galderari egokiro hurrengoa erantzun behar diogu: ikaragarria delako.
‎Niretzat bai behintzat. Gutxieneko errespetu bat izan behar zioagu elkarri. Hor zagok akatsa.
‎ate ondoko aulkian, egur puxka ihartu bat bezala kiribildua. Ja hari heldu behar zioten, ja handiak paratu zion esku mazoa gainean. " Ni ez", esan zuen sumindurik amatxik," hura"; heldu ziren bada aitatxigana gizaseme biak; han eta hemen apur bat ukitu, errutinazko galdera pare bat egin, aitatxik hinkik esaten ez zuenez, kamillan ezarri zuten; laga zuen aitatxik eramaten; agian ulertu zuen kontra egitearen alferra, gizaseme lar sendo eta propio lan hartarakoxe entrenatuak ziratekeenez; guztiaz ere, nabari zen haren begietan izua, noski, etxea behin betikoz lagatzeko izua, baina izu konkretuago bat ere, bertan behera erortzekoa:
2001
‎Izan ere, lehen orrialde laudoriotsu hartan esaten zuenez," nork esan orain amar hamabost urte, olako gazte taldea gure herri zaharra jasotzen asi behar zuela? Nork uste zezakeen, oinbeste neska mutillek bide zabalari utziaz estuari eldu behar ziotenik. Nork konta dezazke gure artean, erri miñaz eta zuzentasun miñaz, aspaldi ontan bide latzetik jo duten gazteak?".
‎Eta Estatuko arautegitik zertxobait aldendu direnean berehala etorri dira inguruko autonomiak, Estatua edo Europar Batasuna errekurtsoa sartzera, azken egun hauetan berriz ere gertatu den bezala. Hau gutxi bazen, Madrili kupo bat ordaindu behar diogu gure burujabetza ukatzeko Estatuak erabiltzen dituen tresnak ordaintzeko. Besteak beste, armada, errege etxea eta polizia.
‎Elkarrizketa hauek albistegiaren osagarri dira. Politika, enpresa edo sindikatuen gaietan sartzen zarenean eguneroko erritmoari eutsi behar diozu. Horrek eskatzen du elkarrizketa sakon bat egin beharrean titular bat ateratzea.
‎Agintean dagoena dagoela, guk garbi daukagu zer eskatu behar diogun, egoera politikoa alde batera utzita. Euskaltzalea izan gabe ere euskararen normalizazioa eskatu behar diogu.
‎Agintean dagoena dagoela, guk garbi daukagu zer eskatu behar diogun, egoera politikoa alde batera utzita. Euskaltzalea izan gabe ere euskararen normalizazioa eskatu behar diogu. Alemanian, adibidez, inmigranteen hizkuntza eta kultura hartzen dira kontuan liburutegi zerbitzuak antolatzerakoan.
‎Demokrazia, elkartasuna, berdintasuna, askatasuna... horiek dira lortu beharrekoak diozuenaren arabera. Baina edozein diskurtso liberal entzunda balore horiek ere aldarrikatzen dituzte.
‎Motore berri bat jarri behar diogu euskal autogobernuaren ereduari. Erabakitzeko gaitasuna da motore hori.
‎Miren Azkaratek eta Patxi Altunak eginiko" Euskal morfologiaren historia" gure hizkuntzaren azterketan egileek sumatutako hutsunea betetzera dator. Izan ere, duela 20 bat urte, diakroniaren ikuspegitik euskal flexio morfologia lantzeko orduan, arazo latz bati egin behar zioten aurre Miren Azkarate eta Patxi Altuna bezalako irakasleek: euskaraz eskainiriko material bateratu baten faltari.
‎Behin esan beharrekoa esanda, ulerkorrago agertzen zen Olalde: " Gazteentzat zoramena eta eriotza itz utsak dira eta ez diete beldurrik.
‎Baina gauza bat da edarizale amorratua izatea, eta bestea duintasunik ez izatea, dirua hartzeko orduan mozkorrak baldintzak jarriko dizkio bere ongileari: mailegu bat behar du izan, inolaz ere ez limosna, eta beraz, hura itzultzeko bidea jarri behar dio. Horrela egingo du ongileak, eta bestea saiatuko da bere hitza betetzen, baina beti izango du trabaren bat bidean.
‎Alde batetik medio berriotan hegemonia berreskuratzearen helburua agertu dute, jadanik, AEBk. Horrela, Collin Powellek oso argiro esan du beraiek munduari produktu bat saldu behar diotela: demokrazia alegia; eta hori ez dela beti erreza.
‎Edozein modutan ere, garaian literatura, eta konkretuki, nobela mailan eragin ziren aldaketa horiek euskal irakurleriarengan sortu zuten etendurari, euskal munduak bizi zuen egoera erantsi behar diogu: zenbat irakurle alfabetatuk irakur zezakeen Ene Jesus bezalako nobela bat?
‎Guztiarekin, ahula zen benetan garaiko argitaletxeen egitura, eta momentuko kezka eta aldarrikapenen adibide ditugu 1969an R. Arregik argitalpen politika sendo baten beharraz esandakoak (ik. Jakin 34, 1969, 7). 1
‎Beti jarraitu diogu arrasto berari. Errealitatea fikzio bihurtzen ikusi dugu zine pantailan, itxura aldatzen ispilu baten ate ostearen miasmetan; hirugarrenez begiratu behar diogu orain aurrez aurre itxuraldaketari.
‎Etxera seme prodigoaren antzera itzuli da, baina dena dago aldatua, eta berak bere patuari jarraitu behar dio. Lehen orrialdean egin zuen bezala, azken orrialdean ere atea itxi eta etxetik kanpora irten du.
‎Ispilu barreneko kartografia igaro dugu Sarrionandiaren poesia ikusi nahian, bidaiatzen ikusi dugu ondoren, Europa korritzen zuen artean. Orain aurkako eszenatokiari begiratu behar diogu. Bidaiak higidura dakar berarekin, hormak gelditasuna; bidaiak aire berria, hormak berdintasuna; bidaiatzea kulturarekin lotzen da, geldirik egoteak baditu bere abantailak eta abaguneak, geldiak barrenera begiratzen du, barne begiradarako toki aparta da hormaren sendotasuna; kartzela eta autobiografia bildu egiten dira besarkada bertsoan, barne begirada eta idazlearen bakartasun sortzailea biltzen diren bezala... zoritxarrez!
‎Lehen edo Bigarren Hezkuntzan (DBH) ikasten ari den seme alabarik izateak testu-liburu, koaderno eta material osagarrietan (hiztegiak, atlasak eta antzekoak) bakarrik 30.000 pezeta inguru ordaindu beharra esan nahi du.
‎Lehen edo Bigarren Hezkuntzan (DBH) ikasten ari den seme alabarik izateak testu-liburu, koaderno eta material osagarrietan (hiztegiak, atlasak eta antzekoak) bakarrik 30.000 pezeta inguru ordaindu beharra esan nahi du.
‎Laburbilduz, udal batek etxebizitza arloan duen politika garestia den ala ez jakiteko, bere etxebizitzaren balio katastralari eta ezartzen zaion zerga tasari begiratu behar dio erabiltzaileak.
‎Esku telefonoen estaldura zeinahi zokotara iritsi eta teknologia berri horren erabilera biderkatzeko helburuz antenak ere ugaltzeko ahaleginetan, Telefonica, Airtel Vodafone eta Amena operatzaileek aurre egin behar diote antena horien (eta, hein apalago batean, telefono mugikorrek ere) erradiazio elektromagnetikoek herritarren osasunean eragiten dituzten ondorio kaltegarriez kezkaturik egunetik egunera haziz doan iritzi publikoari.
‎Lehendakariak hamabost egunen barruan erantzun behar dio eskatzaileari, kontuan izanik ezin dela inolako obra partikularrik egin eraikinean lehendik azpiegitura hori baldin badago edo hiru hilabete baino lehen horrelakorik jartzea aurreikusia badago edo berri bat instalatzea aurreikusia badago aipatutako zerbitzu horietara iritsi ahal izateko asmoz.
‎Karabana baldin badaukazu (are erabiltzen ez baduzu ere) erantzukizun zibileko asegurua egin behar diozu.
‎Begira jartzen zaio. Halako batean asmatzen du sakatu behar dion botoia. TOMAS ikusiko dugu, denbora guztian buruaz baiezka.
‎JOXEPAk barreari eutsi behar dio. Denak TOMASen mahairantz doaz.
‎Jabeari itzuli behar diozu.
‎d) Estrategia metakognitiboetan trebatzeko, ikasleari ardurak bere gain hartzekogonbitea egin behar diogu ikas ereduan, behar ezberdinetara egokituko etaikasgelako errealitate ezberdinei erantzuna emateko egokiak izango direnproposamen malgu eta anitzen bitartez.
‎3 Zuk zeuk!: bakarkako lana egin behar dute; alde batetik, egoera horretanerabiliko luketen idazkia sortu behar dute, eta bestaldetik, nobelatxoaren atala garatu eta amaiera eman behar diote, nahi dituzten baliabideakerabiliz.
‎Arazo honengatik, ziurtasunaren beharrarengatik, hain zuzen ere, oraindik ere, irakasle asko egituragramatikalen magalean kulunkatzen dira. Helburu komunikatiboek irakasleariegiturek eskaintzen dioten ziurtasun bera eskaini behar diote. Ulergaitzak, beteezinak eta neurtezinak izateak ziurtasun eza sortuko luke, eta ez lukete berenfuntzioa beteko.
‎Era berean, aldez aurretik hizkuntzak komunikatzeko eskaintzen dizkigunaukera guztiak klasean lantzeko aukerarik inoiz izango ez dugula aitortu beharbadugu ere, ikasleari bere eguneroko harremanetan komunikatzeko behar dituentresna guztiak eskaini behar zaizkio; eta, gainera, aukera eskaini behar diogu, emandako tresnekin bere arlo sortzailea garatu ahal izateko.
‎Ezdago testu pururik; izatez, testuak era nahasian agertzen zaizkigu, eta bertan dagohizkuntza bidezko komunikazioaren arlorik zailena. Gure ustez, ikasleari aukeraeskaini behar diogu bere burua prestatzeko, hau da, gaitasun komunikatiboaeskuratzeko; eta hori helburuak ondo isolatzen baditugu soilik lortuko dugu, geroarretaz, patxadaz eta sakontasunez lantzeko. Baina, era berean, aukera eskainibehar diogu ikasleari arlo sortzailea landu dezan, eta zatika landutakoak bere beharkomunikatiboen arabera ager ditzan, aldez aurretikako inolako irizpiderik gabe, irizpide bakarra komunikazioa bera izanik.
‎Beste aldetik, esan dugun bezala, ikasleak hasi berri duen ikas prozesuarijarraipena emateko erabakia hartzea izango da maila horretako beste helburunagusia. Horretarako, alde batetik, dagokion erritmoari jarraituz euskara arazohandirik gabe ikas dezakeela erakutsi behar diogu (ikasteko erritmo ezberdinakdaudela eta gure jardueran erritmo guztiek lekua dutela ulertarazi diogu), eta bestetik, ikaste horrek merezi duela eta bere esperientzia aberasteko balioizango duela erakutsi diogu.
‎Ondo ikasi dugu, bai, diskurtsoa dela hizkuntza sistemaren unitate komunikatiboa, eta, hartara, testuak dira gure eskoletan erabiltzen ditugun tresna komunikatiboak. Baina, esaldi maila gainditzen duen guztia egokia al da klasera eramateko. Komunikazio honen helburua, galdera horri ezetz erantzun behar diogula argitzensaiatzea da.
‎Euskal gizarteari bagagozkio, ez dut uste ene baieztapen horrek azalpenhandirik behar duenik. Hona, berriz ere oroitarazi behar diot neure buruari, literaturaz aritzera etorri gara, eta ez ETAren su etenaz, kale borrokaren amaierazedo Lizarra Garazi akordioak ekar litzakeen bide eta aukera berriez. Ezjakinenakere badaki, ordea, gizartearen joan etorriek gizarte horren beraren baitan mamitzenden literaturari ere eragiten diotela.
‎Adibidez, Nathalie Sarraute, Susmoaren aroasaioaren egileak, eleberrigintza zaharraren errepresentazio teknikak (alegia XIX.mendekoak) arbuiatzen ditu, ez haien emaitza errealista eta prosaikoa delako, XX.mendearen erdialdeko errealitate psikologikoa bere konplexutasunean agerrarazteko gai ez direlako baizik. Mitterrand-i sinetsi behar badiogu, XX. mendekoliteratura ez da eraiki errealismoaren auzia eginez, beronen ahalmenak hedatuzbaino14 XIX. mendeko errealismo klasikoaren ondoan errealismo modernoa, geuk bizi dugun errealitateari egokituagoa, izango genuke bere baliabide teknikoguztiekin (perspektibismoa, mikrodeskribapenak, behaviourismoa, eta abar).
‎Filosofo greziarrak ongiaren errepresentaziora mugatunahi zuen poesia. Zer esanik ez, Vayne eta Barthes ez dira imoralitatearen errepresentazioaren beldur; agian imoralitatearen kontzeptua bera ere arrotza zaie, bainaerrepresentazio errealistaren konbentzigarritasunak oraindik izutzen bide ditu.Bestela zergatik xahutu hainbeste indar, errealismoak proposatzen dizkigunerrepresentazioak errealitatearekin irakurleak ez dituela nahasi behar esaten. Ez aldaki irakurlerik inozoenak ere ipuinak ipuin direla?
‎Guztiarekin, ahula zen benetan garai hartako argitaletxe egitura, eta momentukokezka eta aldarrikapenen adibide ditugu 1969an R. Arregik argitalpen politika sendo baten beharraz esandakoak (ik. Jakin 34, 1969, 7) 2.
‎(3) eskemak bizioaren sakontasuna erakusten du: nahiz eta bere merkataritza esportazio netoen kontrapartida monetarioa (x HM ko gordailuak) sakrifikatu, H k oraingoz kanpo zor berberari aurre egin behar dio, zeren oraingoz x HM ko zor netoa hornitu behar baitu, zor hori ibilgailuzko diruan izanik.
‎H ren kanpo zorraren azken zerbitzua soilik I diruan gauza daiteke; horregatik, Hegoak lehendabizi kanpo irabazi bat lortu behar du, bere kanpo zorra zerbitza dezakeen epealdi bakoitzean; logikoki, irabazi hori (kanpo monetan, hau da, I diruan) bere merkataritza soberakinetik etor daiteke soilik. faktikoak zorpeko herrialdeek (H) aurre egin behar dioten muga egiaztatzen du; izan ere, zorpeko herrialdeek merkataritza ondasunen esportazio netoa gauzatu behar baitute, beren kanpo zorren zerbitzurako beharrezkoa den kanpo moneten kopurua irabaztearren (puntu hau 4.2 azpiatalean aztertu dugu).
‎Hizkuntza berri baten ikasketa bezalako prozesua da lehengaien heziketa, baina usaintzen hazten dena. Honekin batera usaina errekonozitu behar da, eta berari izen bat eman behar diogu; ikasketa hori, buruko prozesua, den neurrian, pertsonala da, beraz.
‎Bada musua antzinako elkar usnatze baten aztarna dela dioenik ere. Gaur egun ere, eskimalek sudurrak elkartzen dituzte agur gisa, eta goi mailako gizarteko arauek emakume bati eskuan mun egitean ez zaiola musurik eman behar diote; sudur puntaz ukitu bakarrik egin behar omen zaio.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
behar izan 7.356 (48,43)
behar 274 (1,80)
bear 25 (0,16)
biher 1 (0,01)
Lehen forma
behar 7.437 (48,96)
beharrekoa 50 (0,33)
beharrekoak 47 (0,31)
beharra 36 (0,24)
bear 25 (0,16)
beharrez 19 (0,13)
beharrik 8 (0,05)
BEHAR 6 (0,04)
Behar 6 (0,04)
beharraz 5 (0,03)
beharrak 4 (0,03)
beharrean 4 (0,03)
beharrik gabe 3 (0,02)
beharren arabera 2 (0,01)
beharraren 1 (0,01)
beharrari 1 (0,01)
beharrei 1 (0,01)
biher 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 1.139 (7,50)
Consumer 965 (6,35)
Berria 759 (5,00)
Open Data Euskadi 610 (4,02)
Argia 414 (2,73)
Alberdania 354 (2,33)
UEU 338 (2,23)
Booktegi 287 (1,89)
Pamiela 276 (1,82)
Susa 259 (1,71)
Deustuko Unibertsitatea 256 (1,69)
LANEKI 209 (1,38)
Goenkale 182 (1,20)
Jakin 136 (0,90)
EITB - Sarea 134 (0,88)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 85 (0,56)
Euskaltzaindia - Liburuak 76 (0,50)
Ikaselkar 72 (0,47)
Uztaro 70 (0,46)
Maiatz liburuak 68 (0,45)
Labayru 60 (0,39)
ETB serieak 57 (0,38)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 49 (0,32)
goiena.eus 47 (0,31)
Jakin liburuak 47 (0,31)
Hitza 47 (0,31)
ETB dokumentalak 44 (0,29)
Urola kostako GUKA 42 (0,28)
Karmel Argitaletxea 39 (0,26)
alea.eus 35 (0,23)
Uztarria 33 (0,22)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 30 (0,20)
ETB marrazki bizidunak 30 (0,20)
aiurri.eus 30 (0,20)
hiruka 29 (0,19)
Guaixe 27 (0,18)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 26 (0,17)
Herria - Euskal astekaria 26 (0,17)
Erlea 20 (0,13)
Karmel aldizkaria 17 (0,11)
uriola.eus 16 (0,11)
aiaraldea.eus 14 (0,09)
Bertsolari aldizkaria 14 (0,09)
Maxixatzen 13 (0,09)
Anboto 13 (0,09)
Zarauzko hitza 12 (0,08)
Euskaltzaindia - EHU 11 (0,07)
Noaua 11 (0,07)
Aldiri 10 (0,07)
Karkara 10 (0,07)
Txintxarri 10 (0,07)
HABE 9 (0,06)
erran.eus 9 (0,06)
Ikas 8 (0,05)
EITB - Argitalpenak 7 (0,05)
Kondaira 7 (0,05)
Sustraia 7 (0,05)
Aizu! 6 (0,04)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 5 (0,03)
Euskaltzaindia - Sarea 5 (0,03)
plaentxia.eus 5 (0,03)
Osagaiz 4 (0,03)
Euskalerria irratia 4 (0,03)
Kresala 3 (0,02)
aikor.eus 3 (0,02)
barren.eus 3 (0,02)
Euskaltzaindia - Iruñeko Komunikabideak Fundazioa 3 (0,02)
IVAP 2 (0,01)
AVD-ZEA liburuak 2 (0,01)
Chiloé 2 (0,01)
JADO aldizkaria 1 (0,01)
Amezti 1 (0,01)
Euskaltzaindia – Sü Azia 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EITB 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
behar esan aurre 221 (1,45)
behar esan bera 100 (0,66)
behar esan orain 63 (0,41)
behar esan hori 50 (0,33)
behar esan gu 45 (0,30)
behar esan ere 44 (0,29)
behar esan ni 42 (0,28)
behar esan geu 39 (0,26)
behar esan zer 39 (0,26)
behar esan elkar 33 (0,22)
behar esan jende 30 (0,20)
behar esan zu 30 (0,20)
behar esan esan 28 (0,18)
behar esan gizarte 25 (0,16)
behar esan egoera 24 (0,16)
behar esan beste 23 (0,15)
behar esan ez 23 (0,15)
behar esan euskal 21 (0,14)
behar esan euskara 21 (0,14)
behar esan lan 19 (0,13)
behar esan bezero 18 (0,12)
behar esan haur 18 (0,12)
behar esan jakin 17 (0,11)
behar esan nahi 17 (0,11)
behar esan aita 16 (0,11)
behar esan arazo 16 (0,11)
behar esan uste 16 (0,11)
behar esan beti 15 (0,10)
behar esan ama 14 (0,09)
behar esan guzti 14 (0,09)
behar esan hau 14 (0,09)
behar esan azken 13 (0,09)
behar esan diru 13 (0,09)
behar esan emakume 13 (0,09)
behar esan erabiltzaile 13 (0,09)
behar esan estatu 13 (0,09)
behar esan herri 13 (0,09)
behar esan arreta 12 (0,08)
behar esan enpresa 12 (0,08)
behar esan gai 12 (0,08)
behar esan gaur 12 (0,08)
behar esan informazio 12 (0,08)
behar esan lehen 12 (0,08)
behar esan unitate 12 (0,08)
behar esan berak 11 (0,07)
behar esan ea 11 (0,07)
behar esan gauza 11 (0,07)
behar esan leku 11 (0,07)
behar esan pertsona 11 (0,07)
behar esan uko 11 (0,07)
behar esan zein 11 (0,07)
behar esan zeu 11 (0,07)
behar esan administrazio 10 (0,07)
behar esan banku 10 (0,07)
behar esan epaile 10 (0,07)
behar esan gizon 10 (0,07)
behar esan kasu 10 (0,07)
behar esan mundu 10 (0,07)
behar esan bide 9 (0,06)
behar esan ebakuntza 9 (0,06)
behar esan egon 9 (0,06)
behar esan erabaki 9 (0,06)
behar esan ikasle 9 (0,06)
behar esan izen 9 (0,06)
behar esan jabe 9 (0,06)
behar esan kontsumitzaile 9 (0,06)
behar esan langile 9 (0,06)
behar esan neu 9 (0,06)
behar esan paziente 9 (0,06)
behar esan bat 8 (0,05)
behar esan bi 8 (0,05)
behar esan egin 8 (0,05)
behar esan egun 8 (0,05)
behar esan erronka 8 (0,05)
behar esan eskola 8 (0,05)
behar esan lehenbailehen 8 (0,05)
behar esan adierazi 7 (0,05)
behar esan argi 7 (0,05)
behar esan buelta 7 (0,05)
behar esan eman 7 (0,05)
behar esan etorkizun 7 (0,05)
behar esan etxe 7 (0,05)
behar esan eurak 7 (0,05)
behar esan ezer 7 (0,05)
behar esan galdera 7 (0,05)
behar esan herrialde 7 (0,05)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia