Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 155

2000
‎maiz izan dira borroka latzak, mapetako marrak harago edo honago eraman edo ekartzeagatik. Lurraren eta lurraldearen gainetik dagoen kontzeptu politiko eta sozial garrantzitsua da lurraldetasuna.Lurraldetasunak medio fisikoarekin harreman zuzena duen arren, batez ere, eremufisiko batean bizi den jendearekin du harreman zuzena: jende-talde horrek kolektibitate bateko partaide sentitzearen sentsazioarekin, argiro esanda.
‎1-Bizi izandako istorioa, fantaseatutako erreferentziekin. (Subjektuak momenturen batean bizi izandakoa, benetan edo irudimenean, izan dituen desplazamendueta deribazio guztiekin).
‎Beti ez geunden ados, baina ezadostasunak ez ziren estrukturalak, koiunturalakbaizik. Gainera, bere etxean biltzean (Donostiako etxea seme-alabei utzita, mendiangaldurik dagoen baserri batean bizi zen ordurako), bera eta bere ingurunea ikustekoparada ederra eman zigun, bai eta zein pianojole fina den frogatzeko ere.
‎Etikoki ala estetikoki, baina bietan bat. Gogoeta egin genezake bi erei (biestadioei, esferei) buruz batera, baina ez biak batera bizi. Gizakiak, ezer direnakbehintzat, era batekoak ala bestekoak dira.
‎Ez inkontziente. Fundamentala, erabaki baten gainean bizitzeko erabakia da, erabaki hutsa, existentzia zentzuz betetzen duena, de fakto gero zirkunstantzienarabera zentzu hori zein izango den ikusi baino lehen. Existentziari zentzua emanegiten zaio.
‎Gizajoa. Nik ez dakit gauza handirik: seminaristak etxeko beste alde batean bizi ginen-eta. Baina izango da gehiagodakienik.
‎Bukatzeko, frankotiratzaile edo freelancer-ak ere aipatu behar ditugu. Mundu lehiakor batean bizi garenez gero, irratigintzan eta beste komunikabideetan ere islatzen da libretik doan kazetariaren figura, azken urteotan beren kasa lan egiten duten eta independenteak diren kazetariak gero eta gehiago izanik. Batzuek nahiago izaten dute beren kabuz irrati-erreportaiak, albisteak eta abar egitea, irrati jakin edo konkretu baten menpean egotea baino.
2001
‎Hona hemen talde horretakokideen jatorrizko izenak: meschinus, minor (pobrea, txikia), subditus, pedisecus (menpekotasuna adierazteko), rusticus, debitor, peitarius (zergak ordaintzenzituena), caserus (landetxe jakin batean bizi zena), excusatus (salbuespenen batzuena). Horietatik nabarmentzekoak dira meschini zirelakoak, belaunaldizbelaunaldi transmititzen zen morrontza-egoeran bizi baitziren.
‎Tradizio batek eragin nabarmena izan zuen bestean, eta euskararen munduan zizelkatu ez zen erromantikoatzerakoien klixe horrek kalte handia egiten dio, oraindik ere, euskarari: euskararenoilalurreko gaurko bizipen egunerokoak ezin du, anartean ere, sukar hori aspaldigainditu zuela sinetsarazi, bizirik dagoen mundu batek bizi gaituela jakinarazi.Euskararen zailtasun deabruaren topikoa langa bat da tradizioen arteko komunikaziorako, baina ni nago (eta oker egon ninteke) bi tradizioen arteko komunikazioaeragin behar luketenek (agintariek, hedabideek, eragile sozialek...) ez dutela komunikazio horretarako premia ikusten, eta, halaber, ez direla konturatzen komunikazio hori joan-etorrikoa (berdintasunezkoa) ez den bi... arazo izaten iraun ere, alegia.
‎Gaztelaniaz egindako literatura nazionalista tradizionala deitoragarria egitenzait, euskarak aspaldi arbuiatu eta baztertu zuen euskal munduari buruzko idealizazio atzerakoi kitsch idiota batek bizi baitu literatura hori. Ni nago euskaltzalenazionalisten eta ez-nazionalisten fedea eta pazientzia frogatzeko daukagulaeuskara souvenir soiltzat hartzen duen nazionalista-klase hori.
‎Nigandik hasita, edo, nahiago bada, neure etxetik hasita, neure iruditeriadomestikotik, alegia?, formulatzen, irudikatzen eta eraikitzen dut mundua. Eta nihori denbora eta espazio jakin batean bizi da, beste ni batzuen ondoan; eta beste nihoriek ere denbora eta espazio jakin baten jabe dira. Bizitza koespaziala da gurea, eta elkar-bizitzaren (koexistentziaren) premia agertzen du.
‎ekarri, Brecht-ek argudiatu zuen urrutiramendu ezagunaren bidetik: plazerra bekatua zeneta plazerra bekatutzat jotzen zuen gizarte bihotz-estu batean bizi izan garaoraintsu arte; orduko artearen inguruko lehia ere interesgarria egiten zitzaidan, oraingo hainbat gorabehera ulertzeko; giza taldeen satanizazio-prozesuak aztertunahi nituen; agintarien harrokeria ulertzen saiatu.
2002
‎Antzinako Erregimenean, foru-diputazioak eta foru-batzarrak zeuden, baina ez bestelako erakunderik, Nafarroanbezala. Lehen Karlistada bukatu zenean, ez zen Nafarroakoaren antzeko akordioriksinatu liberalen eta gobernu zentralaren artean, eta garai isabelinoan erakunde haieketa Estatu liberalaren berezko figurak, gobernadorea eta diputazio probintziala? batera bizi izan ziren. Hirugarren karlistadaren ondoren, Foruak Deuseztatzeko Legea onetsi zen (1876-VII-21), homogeneizatzeko helburuarekin, eta desagerraraziegin ziren erakunde haiek; bi urte beranduago, ordea, 1878-II-28ko Errege-Dekretuan araututako hitzarmen ekonomikoa sinatu zen.
‎Nortasuna ez dago aurrezarrita, bizitzan zehar aldaketak eman ahal dira. Toki jakin batean bizitzeak eta lanbide jakin bat edukitzeak jada ez du norbanakoaren nortasuna modu bakar eta betiereko batean zertan definitu.
‎Beharrezkoa da, albait arinen, aldatzen ari den gizarteari ohiko kontzeptuei esanahi berria emanaz, edo hobeto, hizkera berri baten bidez, erreferentzia egitea. Sakoneko aldaketa zientifikoetan jazo zen bezala, gizabanakoak eta taldeak orduan baino ez dira egingo kontziente modernitate industrial-kapitalista bere azkenera iritsia dela; hau da, mundu berri batean bizi direla.
‎Ez litzateke hizki handitan idatziriko Historia egingo, baina ezta makurtuta biziko ere. Sumisoa eta autoritarioa den kultura batean bizitzetik, askatasunean eta demokrazian oinarritutako hiritartasun ekologikorako urratsa emango luke txikitok, eta historia egingo luke.
‎Gaur egungo masa-hedabideen jarduera globalizatzaileen aurkari eta areriorik nagusienek diotenez, informazioaren abiadurak jendea jakin-min iraunkorrean edukitzeko baino ez du balio; jendea urduritu egiten du informazioaren jabe izanbehar iraunkor horrek, eta artegatasun horrek ezinegona baino ez du ekartzen, ez baitu ahalbidetzen, gehienetan, informazio egokiagoaren jabe izaterik. Ustezko informazio-hurbiltasun hori dela medio, informazio-masa erraldoiagaz batera bizitzean, tamalez, jendeak gertakarietan parte har dezakeela uste du, baina ez da horrela. Gaur egungo hedabideetan gertaera hain hurbiletik ikusten denez, gertatzen ari den horretan eragin dezakeela uste du jendeak.
‎errepresentamena (zeinu igorgarria, fisikoa), interpretantea (ulertarazlea, zeinu mentala) eta objektua (erreferentea). Hiru osagai horiek batera bizi dira, ez dira ezer bata bestetik aparte, Saussure-ren adierazlea eta adierazia legez. Munduak, dio Peirce-k?
‎Gizakiak berak sinetsi beharra dauka nonbait bizi dela, gizarteren batean txerta-turik dagoela, gizarte bati zor dizkiola bere izatea eta ongizatea. Espektakulu baten barnean bizi da herritarra, hedabideei esker.
‎«Espazio geografiko jakin batean bizi den talde bateko partaideek konpartitzen duten ohitura-multzoa, aztura-piloa»; era horretan defini daiteke kultura zer den.
‎Bere garbitasuna zala ta, entzute andia zuen-emazteki andiki bat bizi omen zan beiñola, Efeso, n. Atzerrietako emakume asko efesoratzen ziran bera ezagutu naiez, eta baita, garbitasunarekiko zuen-ospea egiazkoa zanentz egiztatzeko ere.
‎– Bildots bat ari haiz ikusten, ez astoa; eginkizun guztietarako otzana duk, ez dik horzkarik egingo, ez eta ostikadarik jaurtiko; astotxo horren larruaren barnean aiurri oneko gizon bat bizi dela esan zitekek. Ez duk zaila hori ikustea; aurpegia hanka artean sartzen badiok, heuk igarriko diok zer nolako egonarria erakusten duen.
‎bada, haren liburu batzuk ditugu grekeraz idatziak, horien artean rodiarrei eskainitako Gneo Manlio Volsok Asian buruturiko ekintzei buruzkoa. Askok idatzi dituzte haren guda-ekintzak oroimenerako, horien artean harekin kanpamenduan egon eta, zoriak utzi zien bitartean, batera bizi izan ziren bik, Sileno eta Sosilio Lazedemoniarrak. Eta Sosilio hauxe izan zuen grekerazko letren maisu.
2003
‎Jendeak izan ohi duen segurtasun-bermearen ustea sarritan ustel geratzen da. Arriskuarekin bizitzen ikasi behar dugu, berezko arriskuari aukera berriak eman gabe; hortaz, ibai-arroak, orokorrean, etaibaiertzak, zehatzean, zentzuz kudeatu behar dira, ibaiari errespetua galdu gabe.Kontua ez da, ezina delako, natura-arriskuak desagertaraztea, horiekin maila onargarri batean bizitzea baizik.
2004
‎2. Lcku batean bizi izan, egoiliarra izan?; kolonia (jenderik ez zuen iekuan jendeasortzea).
‎(1) Munduko leku batean bizitzeko gizakiak behar duen jakite/ informazioa dakultura. Hasieran nekazaritza (agricultura) besterik ez zen (colere lur-eremua lantzea da, cultura).
‎Hasieran izadia eta gizakiaren arteko harremana zen kukura. Geroago, gizakienarteko harremana sakonduz arimaren kultura erc sortu zen munduko leku batean bizitzeko.
2005
‎harreman horietaz Bionomia Zoologikoa arduratzen da. Gune eta une jakin batean bizi diren espezieak ikasten ditu, eta bai zelako harremanak ezartzen diren haien artean ere. Bionomia, beraz, ekologiaren barrukoa ere bada.
‎Populazioa espezie bereko bizidunen multzo bat da, gune jakin batean eta une jakin batean bizi dena. Hau da, espezie bakoitza populazio batzuez osotuta egongo da.
‎Oraingo honetan hurrengo mailetara joko dugu. Horrela, komunitatea gune eta une jakin batean bizi diren populazioen multzoa da, eta beraz, komunitatean erreinu guztietako bizidunak aurkituko ditugu oro har.
‎Izatez, dibertsitate kualitatiboa lurralde batean bizi diren espezieen zerrenda da, eta bai ere beste kategoria taxonomikoen taxon-zerrenda. Dibertsitate kualitatiboa neurtzeko erabiltzen diren parametroetatik bat, aberastasun faunistikoa da:
‎Ektoparasitoak dira, kasurako, zorriak, kaparrak, landare-zorriak, izainak... eta endoparasitoak, ostera, teniak, heste-zizareak, gibel-fasziolak, eta abar. Dena dela, badaude bizkarroi batzuk kategoria bi horietara egokitzen ez direnak; hau da, ostalariaren gorputzeko barrunbe batean edota ingurunearekin kontaktuan dagoen guneren batean bizi daitezke, esate baterako, arrainen zakatz-ganbaran edo animalia baten ahoan edo uzkian. Orduan mesoparasitoez egingo dugu berba.
2006
‎Baina lege hori baino askoz lehenagotik nabari eta bistakoa zen homosexualen bazterkeria bikotekide batekin bizitzeko garaian. Aldarrikapen horien aurrean, eta Estatuak ezer egiten ez zuenez gero, ahalmena zuten erkidego autonomoekberen eskumenak euren mugetaraino eraman zituzten Izatezko Bikoteen legeakegiteko.
‎Zalantzarik gabe, adina kontuan hartzeko aldagaia da, horren arabera desberdinak direlako haurraren bizipenak banantze edota dibortzioaren inguruan, egoeraren ulermena, familia-nozioa ulertzeko dituen gakoak eta kanpoan aurki ditzakeenlaguntzak. Beraz, badirudi haurtxoek ez dutela horrenbeste jasoko dibortzioarenberaren eraginik, ez bada sarritan gurasoengan epe laburrean probokatzen dituenalterazioen erruz, beharbada besoetako haurren familia-kontzeptua batera bizitzearekin edo kideen kopuruarekin lotuta dagoelako gehienbat.
‎Oro har, gurasoek banandu aurretik, bitartean eta ostean hartuko duten tonua, kooperaziozkoa edo gatazkatsua, lotzen omen da seme-alaben geroztiko garapenhobearekin edo txarragoarekin. Banandu ostean, gurasoak euren arteko tentsioakgutxitzen eta seme-alabekiko gaietan elkarlanerako ahalegintzen baldin badira, argi ikusten da eboluzioa positiboagoa dela epe ertainean, egunerokotasun gatazkatsuan biziarazten dituzten familietako haurrekin konparatuz, gurasoak banandutazein oraindik batera bizi arren (Amato eta Booth, 1996; Rodrigo eta Palacios, 1998; Arranz, Manzano, Martfn eta Olabarrieta, 2005).
‎– Familiatik kanpo dagoen zaintza-testuinguru batean bizi izana adopziokofamilian sartu aurretik.
‎1996an ipuin liburu txiki bat argitaratu nuen nire bigarren eleberriarenaurrerapen gisa, eta bertan agertzen diren hiru kontakizunak euskal gatazkariburuzkoak dira. Bigarrenean ETAk hil zuen nire ikasle baten istorioa kontatzen da.Neska hau polizia baten alaba zen eta bera eta bere familia bizi ziren polizientzakoetxean ETAk bonba bat jarri zuelako beste etxe batera bizitzera joan behar izanzuten, ikastetxetik urruti. Horregatik, aitak eramaten zituen goizero bere autoan.Polizia honek beti begiratzen zuen autoaren azpian bonbarik bazegoen ere, eta ezzien seme-alabei sartzen uzten dena ondo miatu arte.
‎moradores: Biztanleak, leku batean bizi direnak (auzokide izan gabe).
‎Zazpigarrenean zioen jaun batekin bizi zenak, edo berarengandik acostamiento (lo egiteko lekua) edo quitacion (soldata) izango balu, ezin zuela alkate, fidel, errexidore, eskribau edo diputatu (ez zazpietakoa ez hemezortzietakoa) izan, ez bazen haien jauna erregea, erregina edo printzea. Eta ez bazen betetzen, balio gabe geratuko zen hautaketa eta ofizioa kenduko zitzaion.
‎Beste modu batera esanda: gizarte modernoetan funtsezko tentsio bat bizi da efikaziaren eta zentzuen artean, arrazoiaren eta fedearen artean, arrazionaltasun instrumentalaren eta balio-arrazionaltasunaren artean. Salvador Giner-i helduko diogu berriro:
‎–Burdinazko kaiola? batean bizitzera kondenatu gaitu horrek.
‎Egia da Weber-ek arrazoi modernoaren bilakaera paradoxikoa aztertzen duenean destino moduko bat marrazten duela. Baina, atzerabiderik ez daukan sekularizazio hori onartu beharra dago, eta halako mundu batean bizitzeak dakarrena ulertu; dualismo etengabean bizitzea dakarrela horrek, alegia: giza borondatearen eta munduko egituren artean; gogo etikoaren eta adaptazioa bilatzen duen efikaziaren artean?
‎Lege espezializatu horren izaera, ostera, arrunta da. Erregulazio orokor horren ondorioz, publizitate-lege hori batera biziko da publizitateak ukitzen dituen beste zenbait gai arautzen dituzten Estatuko legeekin. Beraz, publizitatearen erregimen juridikoak kontuan hartu behar du lege horietan aurreikusita datorrena.
2007
‎Beti beldurrez bazaude, gauzak okerrago egitendira. Guztiontzako da zaila etengabeko aldaketa batean bizitzea, jendeari bereanegotea gustatzen baitzaio, menderatzen duen alorrean. Guk alderantzizkoakomunikatzen dugu, ordea, gauzak aldatzea bultzatzen dugu.
‎Hori bai dela profesionaltasun faltaeta espezializazio falta. Oso sintomatikoa den esperientzia bat bizi izan nuen nikneuk: prentsa-bulegoko arduradun batek deitu zidan behin, nik idatzi nuenarengaineko informazioa nondik atera nuen galdezka.
‎Lehenik eta behin, herri-aginteak dira informazio-iturri nagusiak. Halakoprentsaurreko-mania batean bizi gara eta herri-aginteak ere kutsatu ditu birus horrek. Askotan, bata bestearen atzetik, goiz batean lau edo bost prentsaurreko izatendira.
‎Guri bi gauza gertatu zitzaizkigun; alde batetik, ezin genuela txoria ukitu, hain polita eta erakargarria, hain, ikurrina?, hain maitagarria izanda. Bestetik, txorihark hamahiru pieza ezberdin zituen (hegaleko itzaltxoak eta guzti) eta lau kolore.Zentzugabekeria batean bizi ginen; huraxe zen gure marka eta ezin genuen erabili, telebistan ere ezin genuen ezer egin berarekin. Beraz, zerbait egin behar genuenerabilgarri izan zedin.
‎Nik uste dut azken urte hauetan fikzio handi batean bizi garela. Komunikabidebakoitzak bere nortasuna, bere sena defendatu nahi du, «zerbait ezberdinagara».
‎Kulturegitura bezala gorpuztuak ote daude ala bereizgarri batzuk partekatzen dituztesoilik? Lurralde batean bizi direnen artean nortasun-agiri bat banatzea ez da zaila, baina hori nortasun partekatu baten adierazle ote da. Nola moldatzen ahal dalekuan lekuko kulturen eta estatuetako, euro-herrialdeetako edo Europa osokoarenartean ohikoa den tirabira, betiere datozen belaunaldietakoak gizatiarragoak izandaitezela helburu nagusi izanik?
‎Baina bere hegemonia edo nagusitasuna ez da erabatekoa izan.Agian bai diskurtso mailan, hau da, jendeak definizio eta baliabide diskurtsibohoriek erabiltzen ditu bere irudikapenetan eta euskal kulturaz eta nortasunaz kontuematean, baina bere eguneroko bizimoduan ez du gauzatzen diskurtsoan ezarritakoeredua. Oztopoak ditu gauzatzeko, egikeran diskurtsoari hitzez hitz jarraitzeko.Anbiguotasun batean bizi gara; eta anbiguotasun hori areagotzen denean gatazkaiturri izan daiteke. Baina onartu beharra dago modernitate, erreflexibo?
‎gutasuna eraikitzekoeta elkargo sozio-politikoa irudikatzeko behar dugulako. Elkarkidetza hurbil eta bero batean bizitzeko behar omen dugulako. Baina diodan berriro: garai honetan etxekonekoa lekutan bizi daiteke.
‎Nondik etazein modutan ekartzen ditugu ez ditugun lehengaiak eta nora doaz gure hondakinak? Kalteekologikoak ikusirik, argi dago gure eredua ezin dela mundu osora zabaldu (nahiz eta Txina edoIndia horretan ari), ez baitago beste planetarik errekurtso horiek guztiak erdiesteko, eta ondorioz, munduan nolabaiteko berdintasuna nahi badugu ezarri, guk geuk ere aldatu behar dugu bizimodua; beste era batera bizitzen ikasi beharra dugu (aukeran, berdintasuna gure balioetatik erauzi ahal dugu,, ondo, bizitzeko oztopoa baita).
‎Ados nago erreferentzia-ugalketa batean bizi garela, eta identitateak ereerreferentzia askotakoak direla. Onuragarria izango da, oso, euskal jendearentzatespainiar eta frantziar erreferentzietatik askatzea eta erreferentzia-aniztasuneanmurgiltzea.
‎Espainiarra edo frantsesa izatea hizkuntza horretan bizitzearekin lotzendugu guk nahigabe ere. Bizitzea, hizkuntza batean bizitzea delako, hizkuntza batenbaitan bizitzea, giza bizitzarik ez dagoelako giza hizkuntzatik at.
‎Bi kontzeptu horien artean, ondorioz, aldea jartzen duen dimentsioa, era batenagerpenarena da: Zoek ez dauka erarik, bakarrik bizitzen du behar duen bizitza; Biosek, ostera, era baten bitartez bizitzen du bere bizitza, eta era horrek ematen diobere identitatea, bere ezberdintasuna. Bizitza adierazterakoan, desberdintze haumantendu ez den arren, Agamben-ek mantendu egingo du, Foucault-en tesiakgaratzeko orduan.
‎Garapenean faktore biologikoek duten garrantziari dagokionez, zenbaitkritikaren arabera, gizakia hornidura genetiko batekin jaiotzen da, eta horixe dapertsonen artean dauden ezberdintasunen kausa, eta ez bakoitza testuinguru zehatzeta berezi batean bizi izana, ikaskuntzari buruzko teoriak dioen bezala.
‎Azkenik, honako hau aipatu behar da: herrialde batean bizi diren haurrek taldenazionalekiko dituzten sentimenduak haien gizarte-klasearen, talde soziolinguistikoaren eta etniaren arabera alda daitezkeela. Lambert-en eta Klineberg-en (1967) arabera, klase ertaineko haurrek langile-klasekoek baino sentimendu positiboagoakzituzten kanpo-talde nazionalekiko.
‎14.2 irudia. Munduko biztanleen heren bat bizi da pobrezian, eta hori egiturazkobortizkeriaren agerbide bat da (argazkia: www.rel-uita.org).
‎Hizkuntza bat jende modu inguru bat da, harreman eta tratu modu, sentimendu mundu, unibertso bat. Hil baino lehentxeago, D. H. Lawrence Toskanako landetxe baztertu batean bizi da, osasunez pattal, esperantzaz ere makal honezkero Ingalaterrako gizartearen eta gizadiaren etorkizunari buruz, eta, Lady Chatterley grinatsu paratzen amaitu eta, haurtzaroko paisaia ingelesaren nostalgiaz beterik idatzi dio gaztetako adiskide bati:
‎Ez gara mekanikari handiren baten artefakto ttattarrak ere. Deismoa jopuentzako, haurrentzako, genevarrentzako, erlojugileentzako erlijioa da»18; panteismoa, gizon-emakume natural haziaren fedea; Goethe-ren naturaren sentimendua; naturarekin bat bizi ziren antzinako germaniarren erlijioa19 Batez ere, ordea, Jainkoaren inkarnazioa gizadia da20, eta horregatik, «guk ez dugu konbatitzen herriaren giza eskubideen alde, gizakiaren Jainko eskubideen alde baizik»21.
‎Ez da, idealismoak ez daukala munduaren eta historiaren izaera tragikoarentzat sentsurik. Hölderlin berehala «desengainatu» da; hau da, gaurko munduan gizakia ez da eta ezin da naturarekin bat bizi, kantatuko du malenkoniaz, bera ez delako gizartearekin ere bat, eta jainkoak ere ez direlako polisaren politikarekin bat. Alegia, Tübingengo gazteek Grezian identifikatu duten natura jainkozkoa jada hila dago, jainko grekoak eta polis grekoa hilak diren bezala?, naturaren eta gizon-emakumearen harmoniazko ezkon-
‎Herri etxe batean bizi zen Saguak behin kanpora irten zen, zelai eta basoetan zer igarotzen zen jakin nahirik.
‎-Herri etxe batean bizi zen Saguak [irten zen] behin kanpora, [jakin nahirik] zer igarotzen zen zelai eta basoetan.
‎-Herri etxe batean bizi zen Saguak kanpora [irten zen] behin, [jakin nahirik] zer igarotzen zen zelai eta basoetan
‎Bazen behin baserri batean bizi zen neskato bat.
‎[baserri batean bizi zen] [neskato bat]
‎Lehen ipuinak dio bazela Gorritin lizar baten gainean bizi zen sorgin bat.
‎Bazen behin baserri batean bizi zen neskato bat.
‎[baserri batean bizi zen] [neskato bat]
‎-Bazen behin neskato bat, [baserri batean bizi zenA].
‎Lehen ipuinak dio bazela Gorritin lizar baten gainean bizi zen sorgin bat.
‎Lehen ipuinak dio bazela sorgin bat, Gorritin lizar baten gainean bizi zenA.
‎Herri etxe batean bizi zen Saguak behin kanpora irten zen, zelai eta basoetan zer igarotzen zen jakin nahirik.
2008
‎Sasoi hartan, gainera, botere-zentrotik urruti zeuden guneak kontrolatzeko aukerak ez ziren gaur egungoak. Euskal lurraldeek gozatzen zuten status juridiko hau ezagututa, autore batzuek baieztatu zuten68 absolutismoaren garaian euskal lurraldeetan sasidemokrazia bat bizi zela.
‎Juan Maria Gardoik, bigarren lekukoak? zioenez bere begiekin ikusi zituen erreketok, Isasi baserriko hamalau gela horietako batean bizi baitzen. Baserri handi horri su eman aurretik gainera, bere emaztea lotuta utzi zuten bertan,«?
‎ESE zehatzago neurtzen da elkarren artean lotuta dauden aldagai jakin batzuen konbinazioaren bidez, hau da, familiaren diru-sarrera, heziketa maila, bizilekua eta lanbidea. Esate baterako, haur batek, lanik gabeko ama batek eta urtean 12.000 euro irabazten duen aita batek osatzen duten familia bateko ESE klase apala izan daiteke, langilea ontzi-garbitzaile analfabetoa bada, gutxieneko soldataren truke egun osoan lan egiten badu eta bazterreko auzo batean bizi bada. Familia-egitura bera eta urteko diru-sarrera bera, ordea, erdiko klasekoa izango da, langilea irakasle lizentziaduna bada, campus batean bizi bada eta egun erdiz irakasten badu.
‎Esate baterako, haur batek, lanik gabeko ama batek eta urtean 12.000 euro irabazten duen aita batek osatzen duten familia bateko ESE klase apala izan daiteke, langilea ontzi-garbitzaile analfabetoa bada, gutxieneko soldataren truke egun osoan lan egiten badu eta bazterreko auzo batean bizi bada. Familia-egitura bera eta urteko diru-sarrera bera, ordea, erdiko klasekoa izango da, langilea irakasle lizentziaduna bada, campus batean bizi bada eta egun erdiz irakasten badu. Argudioa da ESEk ez duela soilik finantza-egoera islatzen; gizarteestatusak banakoarekin lotuta egon daitezkeen aukera eta desabantaila guztiak eta aukera eta muga guztiak lotzen ditu, gainera.
‎hiriburuan argirik eta ur garbirik gabe bizi dira; emakumeen aurkako eraso sexualak gertatzen dira eta abar. Familia handi batean bizi da anaia-arreba askorekin batera.
‎Presidente berria Evo Morales indigena da. Noelia, bere familiarekin batera, nekazaritza-eremu batean bizi da baliabide askorik gabe.
‎Historiarekin erlazionatutako gertaera normatiboek garai eta gizarte jakin batzuetan bizi diren pertsona guztiengan dute eragina, baina ez beste garai eta gizarte batean bizi izan diren edo biziko diren pertsonengan. Gertaera horiek eta adinarekin erlazionatutakoek ezaugarri alderantzizkoak dituzte; izan ere, adinarekin erlazionatutako gertaera normatiboek eragin ahuleko ezaugarriak dituzten tokian, historiarekin erlazionatutakoek, berriz, ezaugarri sendoak dituzte, eta alderantziz.
‎Adibide gisa, lau adinekoren egoera eta bizimodua kontatzen da: dirudun batena, behartsu batena, hiritar batena eta herri txiki batean bizi den beste batena.
‎osasun ona eta maila ekonomiko altua du. Egun, pertsona zaharrentzako zerbitzuak eskaintzen dituzten apartamentu-eraikin batean bizi da Bartzelonan. Santiveri markako produktuak ekoizten dituen familiako enpresara joaten da egunero korreoa sailkatzera, erretiratua izan arren.
2009
‎Des-herritze prozesu bat bizi dugula iruditzen zait. Des-euskalduntze praktiko batbizi dugula esango nuke.
‎Gertakari jakinen inguruan jasotzen dirennarrazioak dira lekukotzak. Gehientsuenetan hitzezko narrazioak izan ohi dira, gertakari jakin bat bizi izandako pertsonek sortutako narrazioak. Badira irudizegindakoak ere, bai eta biak uztartzen dituztenak13 ere.
‎Horrela, hiruneurritakoak izan behar dira: 200 cm2, eme bat bere kumeekin edota umeketarako bikote bat bizi daiteke; 450 cm2 eta 900 cm2, animalia gehiago ostatudaitezke. Kontuan izan behar da, nahiz eta andui bakoitzak portaera ezberdina izan, arrak batera bizi direnean oldarkor jokatzen dutela euren arteaneta zauriak edo/ eta heriotzak egon daitezkeela (2 taula).
‎200 cm2, eme bat bere kumeekin edota umeketarako bikote bat bizi daiteke; 450 cm2 eta 900 cm2, animalia gehiago ostatudaitezke. Kontuan izan behar da, nahiz eta andui bakoitzak portaera ezberdina izan, arrak batera bizi direnean oldarkor jokatzen dutela euren arteaneta zauriak edo/ eta heriotzak egon daitezkeela (2 taula).
‎Garai hartako Ipar Euskal Herriko euskarazko kazetaritzaz jardun gura izatekotan, bertako abertzaletasunaren garapenaz berba egin beharra dago, ezinbestean, bata eta bestea estu loturik doazelako. Horrela, Aintzinakoek defendaturiko «Euskalherriaren alde» programak elebitasunaren bidezko euskararen ofizialtasuna eskatzen zuen, eta baita autonomia pixka bat ere Frantzia federal batean biziko zen Ipar Euskal Herriarentzat. Jeltzaleen programari zenbait eraldaketa eginda berau Iparraldera egokitzen saiatu ziren, baina Euskal Herriaren batasunaz eta burujabetasunaz inoiz ere ezertxo esan gabe.
2010
‎KATTALIN duela bederatzi urte alargundu zen. Orain 89 urte ditu Aguraineko etxe batean bizi da eta bera bakarrik oso ongi moldatzen da janariaprestatu eta erosketa txikiak egiteko. Etxez etxeko laguntza jasotzen du hainbatgarbiketa-lan egiteko.
‎Azken urte hauetan bere seme batekin bizitzen egon da baina orain, beresemeak etxe bat erosi du eta bakarrik gelditu da bere etxean bizitzen. Julitak 71urte ditu.
‎Portaera ahozkoa (esate baterako, mehatxuak edo irainak), kognitiboa (esate baterako, eldarnioak) zein motorra (esate baterako, noraezeanibiltzea) izan daiteke. Adibidez, egoitza batean bizi den adineko emakume batarratsaldero negarrez hasten da. Portaera negar egitea da, komunikazio ez-berbalaren adierazpena hain zuzen ere.
‎Egun Miren egoitza batean bizi da. Bost urtetan zehar eguneko zentrobatean egon ondoren, egoitzara eraman behar izan du Pellok, etxean ezinbaitzuen gehiago zaindu, beharrezko baliabiderik ez zuen-eta.
‎Ikuspegi horretatik, lekualdatzeko beharra murrizteko tresnak oso garrantzitsuak dira, ondokoak adibidez: ...elburutzat hartzea (hirigintza trinkorako ereduak, zirkulazioa arintzeko neurriak, kaleakoinezkoentzat bakarrik izatea, jarduerak eta zerbitzuak erabilera mistoen araberakokatzea eta abar); garraio publikoa sustatzea (zerbitzu, bide berezi eta abargehiago eskaintzea); gaur egungo ekoizpen-, banaketa-eta kontsumo-ereduak berrizaztertzea; eta, herritarrak gehiago kontzientziatzeaz gain, beste modu batera bizitzeko heztea. Are gehiago, jabetzaren eta erabileraren arteko lotura estua kontuanhartuta, ibilgailu pribatuen jabetza murriztea mugikortasun iraunkorraren politikaren helburu esplizitutzat har daiteke.
‎Aspaldidanik ikasi genuen planeta mugatu batean bizi garela eta nahiz eta osoerraldoia izan, gure hazkunde ekonomikoak zein gure zibilizazioaren garapenteknologikoak Ama Lurra osoa okupatu egin dutela. Toki guztietara heldu gara etabueltaka jarraitzen dugu pentsatuz gure mugimenduek ez dutela amaiera edomugarik.
2011
‎Bitartean baina, hainbat xedapen eman ziren. Horrela, 1926ko abenduaren 17ko dekretu-legeak urte horretako abenduaren 31n bukatu behar zuten udal-epaileen karguak luzatu zituen berriro, udal-justiziaren antolaketa erreformatu arte, eta 1927ko abenduaren 14ko errege lege-dekretuak aldi baterako udal-epaile eta fi skalen izendapena baimendu zuen7 Horrenbestez, ezin uka daiteke garai hartan udal-justizia behin-behinekotasun egoera batean bizi zela, erreforma handi baten zain.
‎Izendapena gauzatzeko Zuzenbidearen ezagutza baino gehiago herriaren eta herritarren ezagutza gailenduta, betebehar honek normala dirudi. Hala ere, kasuan kasuko Justizia Auzitegi Nagusiko gobernu-salak, kari justifi katuak egonez gero, bake-epaileari beste herri batean bizitzeko baimena eman diezaioke, betiere «karguari darizkion betebeharrak zehatz betetzearekin bateragarria bada»49.
‎Edozelan ere, bake-epaileen eskumeneko espedienteen betearazpena beraiei dagokie. Horretarako laguntza behar badute (kondenatu beste toki batean bizi delako, eta abar), beste barruti bateko epaileari eska diezaiokete exhorto bidez (PKLren 984 art.).
‎152 Horrela adibidez, Segoviako probintzia-auzitegiak (1998-IX-15) zaldi batek pairatutako tratutxarra jarduera ez-tipikotzat jo zuen, nahiz eta sozialki oso gaitzesgarria izan eta isun administratibobat galdatzen duela adierazi, zaldia ukuilu batean bizi zelako beste seirekin eta jabeak saltzeko zuelako.
‎1) Literatura unibertsaleko, eta bereziki greko-latindarreko obra ezagunak euskaratzea ez zen berria, baina oraingoan urrezko garai bat bizi izan zuen193 Gerraurrean zenbait saio izan ziren, eta gerraostean bide horretan sakondu zuten, Zaitegiren Euzko-Gogoa plataforman. Beraz, testu greko-latindar askoren itzulpena EuzkoGogoa aldizkarian argitaratu zen, eta maiz aldizkaritik kanpo ere, liburu formatuan, lanari zabalpen handiagoa emateko gogoz.
‎Gatazkarik gabeko balizko bizitza bat bizi dute animaliek. Zorioneko orekan bizi dira.
‎Zentsura bera baloratzean ez dute jarrera argirik, ezta ahobatezkoa ere. Alde batetik, ustezko demokrazia batean bizi garela uste dute (Gasteiz I, DBH, formaziorik gabe); baina, bestetik, badakite oso egokiak ez diren produktuak ekoizten direla.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
batean 95 (0,63)
bat 34 (0,22)
batera 13 (0,09)
baten gainean 4 (0,03)
batekin 3 (0,02)
batek 2 (0,01)
batez 2 (0,01)
baten barnean 1 (0,01)
baten bitartez 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bat bizi izan beste 4 (0,03)
bat bizi izan sagu 4 (0,03)
bat bizi izan anai-arreba 2 (0,01)
bat bizi izan baliabide 2 (0,01)
bat bizi izan espezie 2 (0,01)
bat bizi izan neskato 2 (0,01)
bat bizi izan sorgin 2 (0,01)
bat bizi izan adineko 1 (0,01)
bat bizi izan animalia 1 (0,01)
bat bizi izan antisozial 1 (0,01)
bat bizi izan antzinako 1 (0,01)
bat bizi izan ari izan 1 (0,01)
bat bizi izan arren 1 (0,01)
bat bizi izan baimena eman 1 (0,01)
bat bizi izan baizik 1 (0,01)
bat bizi izan Bartzelona 1 (0,01)
bat bizi izan behar izan 1 (0,01)
bat bizi izan delako 1 (0,01)
bat bizi izan efikazia 1 (0,01)
bat bizi izan egon 1 (0,01)
bat bizi izan ekarri 1 (0,01)
bat bizi izan emakume 1 (0,01)
bat bizi izan erabaki 1 (0,01)
bat bizi izan erabili 1 (0,01)
bat bizi izan eraikin 1 (0,01)
bat bizi izan esan 1 (0,01)
bat bizi izan fenomenologia 1 (0,01)
bat bizi izan garai 1 (0,01)
bat bizi izan gazte 1 (0,01)
bat bizi izan gizaki 1 (0,01)
bat bizi izan gizon 1 (0,01)
bat bizi izan haur 1 (0,01)
bat bizi izan herritar 1 (0,01)
bat bizi izan hezi 1 (0,01)
bat bizi izan hiri 1 (0,01)
bat bizi izan ikasi 1 (0,01)
bat bizi izan iruditu 1 (0,01)
bat bizi izan IX. 1 (0,01)
bat bizi izan jakinarazi.euskararen 1 (0,01)
bat bizi izan jarraitu 1 (0,01)
bat bizi izan jende 1 (0,01)
bat bizi izan joan 1 (0,01)
bat bizi izan kondenatu 1 (0,01)
bat bizi izan kultu 1 (0,01)
bat bizi izan literatura 1 (0,01)
bat bizi izan nortasun-agiri 1 (0,01)
bat bizi izan oldarkor 1 (0,01)
bat bizi izan omen 1 (0,01)
bat bizi izan ordu 1 (0,01)
bat bizi izan orduko 1 (0,01)
bat bizi izan pertsona 1 (0,01)
bat bizi izan pobrezia 1 (0,01)
bat bizi izan populazio 1 (0,01)
bat bizi izan senar 1 (0,01)
bat bizi izan sentitu 1 (0,01)
bat bizi izan talde 1 (0,01)
bat bizi izan uste izan 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia