2000
|
|
maiz izan dira borroka latzak, mapetako marrak harago edo honago eraman edo ekartzeagatik. Lurraren eta lurraldearen gainetik dagoen kontzeptu politiko eta sozial garrantzitsua da lurraldetasuna.Lurraldetasunak medio fisikoarekin harreman zuzena duen arren, batez ere, eremufisiko
|
batean
bizi den jendearekin du harreman zuzena: jende-talde horrek kolektibitate bateko partaide sentitzearen sentsazioarekin, argiro esanda.
|
|
1-Bizi izandako istorioa, fantaseatutako erreferentziekin. (Subjektuak momenturen
|
batean
bizi izandakoa, benetan edo irudimenean, izan dituen desplazamendueta deribazio guztiekin).
|
|
Beti ez geunden ados, baina ezadostasunak ez ziren estrukturalak, koiunturalakbaizik. Gainera, bere etxean biltzean (Donostiako etxea seme-alabei utzita, mendiangaldurik dagoen baserri
|
batean
bizi zen ordurako), bera eta bere ingurunea ikustekoparada ederra eman zigun, bai eta zein pianojole fina den frogatzeko ere.
|
|
Gizajoa. Nik ez dakit gauza handirik: seminaristak etxeko beste alde
|
batean
bizi ginen-eta. Baina izango da gehiagodakienik.
|
|
Bukatzeko, frankotiratzaile edo freelancer-ak ere aipatu behar ditugu. Mundu lehiakor
|
batean
bizi garenez gero, irratigintzan eta beste komunikabideetan ere islatzen da libretik doan kazetariaren figura, azken urteotan beren kasa lan egiten duten eta independenteak diren kazetariak gero eta gehiago izanik. Batzuek nahiago izaten dute beren kabuz irrati-erreportaiak, albisteak eta abar egitea, irrati jakin edo konkretu baten menpean egotea baino.
|
2001
|
|
Hona hemen talde horretakokideen jatorrizko izenak: meschinus, minor (pobrea, txikia), subditus, pedisecus (menpekotasuna adierazteko), rusticus, debitor, peitarius (zergak ordaintzenzituena), caserus (landetxe jakin
|
batean
bizi zena), excusatus (salbuespenen batzuena). Horietatik nabarmentzekoak dira meschini zirelakoak, belaunaldizbelaunaldi transmititzen zen morrontza-egoeran bizi baitziren.
|
|
Nigandik hasita, edo, nahiago bada, neure etxetik hasita, neure iruditeriadomestikotik, alegia?, formulatzen, irudikatzen eta eraikitzen dut mundua. Eta nihori denbora eta espazio jakin
|
batean
bizi da, beste ni batzuen ondoan; eta beste nihoriek ere denbora eta espazio jakin baten jabe dira. Bizitza koespaziala da gurea, eta elkar-bizitzaren (koexistentziaren) premia agertzen du.
|
|
ekarri, Brecht-ek argudiatu zuen urrutiramendu ezagunaren bidetik: plazerra bekatua zeneta plazerra bekatutzat jotzen zuen gizarte bihotz-estu
|
batean
bizi izan garaoraintsu arte; orduko artearen inguruko lehia ere interesgarria egiten zitzaidan, oraingo hainbat gorabehera ulertzeko; giza taldeen satanizazio-prozesuak aztertunahi nituen; agintarien harrokeria ulertzen saiatu.
|
2002
|
|
Nortasuna ez dago aurrezarrita, bizitzan zehar aldaketak eman ahal dira. Toki jakin
|
batean
bizitzeak eta lanbide jakin bat edukitzeak jada ez du norbanakoaren nortasuna modu bakar eta betiereko batean zertan definitu.
|
|
Beharrezkoa da, albait arinen, aldatzen ari den gizarteari ohiko kontzeptuei esanahi berria emanaz, edo hobeto, hizkera berri baten bidez, erreferentzia egitea. Sakoneko aldaketa zientifikoetan jazo zen bezala, gizabanakoak eta taldeak orduan baino ez dira egingo kontziente modernitate industrial-kapitalista bere azkenera iritsia dela; hau da, mundu berri
|
batean
bizi direla.
|
|
Ez litzateke hizki handitan idatziriko Historia egingo, baina ezta makurtuta biziko ere. Sumisoa eta autoritarioa den kultura
|
batean
bizitzetik, askatasunean eta demokrazian oinarritutako hiritartasun ekologikorako urratsa emango luke txikitok, eta historia egingo luke.
|
|
«Espazio geografiko jakin
|
batean
bizi den talde bateko partaideek konpartitzen duten ohitura-multzoa, aztura-piloa»; era horretan defini daiteke kultura zer den.
|
2003
|
|
Jendeak izan ohi duen segurtasun-bermearen ustea sarritan ustel geratzen da. Arriskuarekin bizitzen ikasi behar dugu, berezko arriskuari aukera berriak eman gabe; hortaz, ibai-arroak, orokorrean, etaibaiertzak, zehatzean, zentzuz kudeatu behar dira, ibaiari errespetua galdu gabe.Kontua ez da, ezina delako, natura-arriskuak desagertaraztea, horiekin maila onargarri
|
batean
bizitzea baizik.
|
2004
|
|
2. Lcku
|
batean
bizi izan, egoiliarra izan?; kolonia (jenderik ez zuen iekuan jendeasortzea).
|
|
(1) Munduko leku
|
batean
bizitzeko gizakiak behar duen jakite/ informazioa dakultura. Hasieran nekazaritza (agricultura) besterik ez zen (colere lur-eremua lantzea da, cultura).
|
|
Hasieran izadia eta gizakiaren arteko harremana zen kukura. Geroago, gizakienarteko harremana sakonduz arimaren kultura erc sortu zen munduko leku
|
batean
bizitzeko.
|
2005
|
|
harreman horietaz Bionomia Zoologikoa arduratzen da. Gune eta une jakin
|
batean
bizi diren espezieak ikasten ditu, eta bai zelako harremanak ezartzen diren haien artean ere. Bionomia, beraz, ekologiaren barrukoa ere bada.
|
|
Populazioa espezie bereko bizidunen multzo bat da, gune jakin batean eta une jakin
|
batean
bizi dena. Hau da, espezie bakoitza populazio batzuez osotuta egongo da.
|
|
Oraingo honetan hurrengo mailetara joko dugu. Horrela, komunitatea gune eta une jakin
|
batean
bizi diren populazioen multzoa da, eta beraz, komunitatean erreinu guztietako bizidunak aurkituko ditugu oro har.
|
|
Izatez, dibertsitate kualitatiboa lurralde
|
batean
bizi diren espezieen zerrenda da, eta bai ere beste kategoria taxonomikoen taxon-zerrenda. Dibertsitate kualitatiboa neurtzeko erabiltzen diren parametroetatik bat, aberastasun faunistikoa da:
|
|
Ektoparasitoak dira, kasurako, zorriak, kaparrak, landare-zorriak, izainak... eta endoparasitoak, ostera, teniak, heste-zizareak, gibel-fasziolak, eta abar. Dena dela, badaude bizkarroi batzuk kategoria bi horietara egokitzen ez direnak; hau da, ostalariaren gorputzeko barrunbe batean edota ingurunearekin kontaktuan dagoen guneren
|
batean
bizi daitezke, esate baterako, arrainen zakatz-ganbaran edo animalia baten ahoan edo uzkian. Orduan mesoparasitoez egingo dugu berba.
|
2006
|
|
– Familiatik kanpo dagoen zaintza-testuinguru
|
batean
bizi izana adopziokofamilian sartu aurretik.
|
|
moradores: Biztanleak, leku
|
batean
bizi direnak (auzokide izan gabe).
|
|
–Burdinazko kaiola?
|
batean
bizitzera kondenatu gaitu horrek.
|
|
Egia da Weber-ek arrazoi modernoaren bilakaera paradoxikoa aztertzen duenean destino moduko bat marrazten duela. Baina, atzerabiderik ez daukan sekularizazio hori onartu beharra dago, eta halako mundu
|
batean
bizitzeak dakarrena ulertu; dualismo etengabean bizitzea dakarrela horrek, alegia: giza borondatearen eta munduko egituren artean; gogo etikoaren eta adaptazioa bilatzen duen efikaziaren artean?
|
2007
|
|
Beti beldurrez bazaude, gauzak okerrago egitendira. Guztiontzako da zaila etengabeko aldaketa
|
batean
bizitzea, jendeari bereanegotea gustatzen baitzaio, menderatzen duen alorrean. Guk alderantzizkoakomunikatzen dugu, ordea, gauzak aldatzea bultzatzen dugu.
|
|
Lehenik eta behin, herri-aginteak dira informazio-iturri nagusiak. Halakoprentsaurreko-mania
|
batean
bizi gara eta herri-aginteak ere kutsatu ditu birus horrek. Askotan, bata bestearen atzetik, goiz batean lau edo bost prentsaurreko izatendira.
|
|
Guri bi gauza gertatu zitzaizkigun; alde batetik, ezin genuela txoria ukitu, hain polita eta erakargarria, hain, ikurrina?, hain maitagarria izanda. Bestetik, txorihark hamahiru pieza ezberdin zituen (hegaleko itzaltxoak eta guzti) eta lau kolore.Zentzugabekeria
|
batean
bizi ginen; huraxe zen gure marka eta ezin genuen erabili, telebistan ere ezin genuen ezer egin berarekin. Beraz, zerbait egin behar genuenerabilgarri izan zedin.
|
|
Nik uste dut azken urte hauetan fikzio handi
|
batean
bizi garela. Komunikabidebakoitzak bere nortasuna, bere sena defendatu nahi du, «zerbait ezberdinagara».
|
|
Kulturegitura bezala gorpuztuak ote daude ala bereizgarri batzuk partekatzen dituztesoilik? Lurralde
|
batean
bizi direnen artean nortasun-agiri bat banatzea ez da zaila, baina hori nortasun partekatu baten adierazle ote da. Nola moldatzen ahal dalekuan lekuko kulturen eta estatuetako, euro-herrialdeetako edo Europa osokoarenartean ohikoa den tirabira, betiere datozen belaunaldietakoak gizatiarragoak izandaitezela helburu nagusi izanik?
|
|
Baina bere hegemonia edo nagusitasuna ez da erabatekoa izan.Agian bai diskurtso mailan, hau da, jendeak definizio eta baliabide diskurtsibohoriek erabiltzen ditu bere irudikapenetan eta euskal kulturaz eta nortasunaz kontuematean, baina bere eguneroko bizimoduan ez du gauzatzen diskurtsoan ezarritakoeredua. Oztopoak ditu gauzatzeko, egikeran diskurtsoari hitzez hitz jarraitzeko.Anbiguotasun
|
batean
bizi gara; eta anbiguotasun hori areagotzen denean gatazkaiturri izan daiteke. Baina onartu beharra dago modernitate, erreflexibo?
|
|
gutasuna eraikitzekoeta elkargo sozio-politikoa irudikatzeko behar dugulako. Elkarkidetza hurbil eta bero
|
batean
bizitzeko behar omen dugulako. Baina diodan berriro: garai honetan etxekonekoa lekutan bizi daiteke.
|
|
Ados nago erreferentzia-ugalketa
|
batean
bizi garela, eta identitateak ereerreferentzia askotakoak direla. Onuragarria izango da, oso, euskal jendearentzatespainiar eta frantziar erreferentzietatik askatzea eta erreferentzia-aniztasuneanmurgiltzea.
|
|
Espainiarra edo frantsesa izatea hizkuntza horretan bizitzearekin lotzendugu guk nahigabe ere. Bizitzea, hizkuntza
|
batean
bizitzea delako, hizkuntza batenbaitan bizitzea, giza bizitzarik ez dagoelako giza hizkuntzatik at.
|
|
Garapenean faktore biologikoek duten garrantziari dagokionez, zenbaitkritikaren arabera, gizakia hornidura genetiko batekin jaiotzen da, eta horixe dapertsonen artean dauden ezberdintasunen kausa, eta ez bakoitza testuinguru zehatzeta berezi
|
batean
bizi izana, ikaskuntzari buruzko teoriak dioen bezala.
|
|
Azkenik, honako hau aipatu behar da: herrialde
|
batean
bizi diren haurrek taldenazionalekiko dituzten sentimenduak haien gizarte-klasearen, talde soziolinguistikoaren eta etniaren arabera alda daitezkeela. Lambert-en eta Klineberg-en (1967) arabera, klase ertaineko haurrek langile-klasekoek baino sentimendu positiboagoakzituzten kanpo-talde nazionalekiko.
|
|
Hizkuntza bat jende modu inguru bat da, harreman eta tratu modu, sentimendu mundu, unibertso bat. Hil baino lehentxeago, D. H. Lawrence Toskanako landetxe baztertu
|
batean
bizi da, osasunez pattal, esperantzaz ere makal honezkero Ingalaterrako gizartearen eta gizadiaren etorkizunari buruz, eta, Lady Chatterley grinatsu paratzen amaitu eta, haurtzaroko paisaia ingelesaren nostalgiaz beterik idatzi dio gaztetako adiskide bati:
|
|
Herri etxe
|
batean
bizi zen Saguak behin kanpora irten zen, zelai eta basoetan zer igarotzen zen jakin nahirik.
|
|
-Herri etxe
|
batean
bizi zen Saguak [irten zen] behin kanpora, [jakin nahirik] zer igarotzen zen zelai eta basoetan.
|
|
-Herri etxe
|
batean
bizi zen Saguak kanpora [irten zen] behin, [jakin nahirik] zer igarotzen zen zelai eta basoetan
|
|
Bazen behin baserri
|
batean
bizi zen neskato bat.
|
|
[baserri
|
batean
bizi zen] [neskato bat]
|
|
Bazen behin baserri
|
batean
bizi zen neskato bat.
|
|
[baserri
|
batean
bizi zen] [neskato bat]
|
|
-Bazen behin neskato bat, [baserri
|
batean
bizi zenA].
|
|
Herri etxe
|
batean
bizi zen Saguak behin kanpora irten zen, zelai eta basoetan zer igarotzen zen jakin nahirik.
|
2008
|
|
Juan Maria Gardoik, bigarren lekukoak? zioenez bere begiekin ikusi zituen erreketok, Isasi baserriko hamalau gela horietako
|
batean
bizi baitzen. Baserri handi horri su eman aurretik gainera, bere emaztea lotuta utzi zuten bertan,«?
|
|
ESE zehatzago neurtzen da elkarren artean lotuta dauden aldagai jakin batzuen konbinazioaren bidez, hau da, familiaren diru-sarrera, heziketa maila, bizilekua eta lanbidea. Esate baterako, haur batek, lanik gabeko ama batek eta urtean 12.000 euro irabazten duen aita batek osatzen duten familia bateko ESE klase apala izan daiteke, langilea ontzi-garbitzaile analfabetoa bada, gutxieneko soldataren truke egun osoan lan egiten badu eta bazterreko auzo
|
batean
bizi bada. Familia-egitura bera eta urteko diru-sarrera bera, ordea, erdiko klasekoa izango da, langilea irakasle lizentziaduna bada, campus batean bizi bada eta egun erdiz irakasten badu.
|
|
Esate baterako, haur batek, lanik gabeko ama batek eta urtean 12.000 euro irabazten duen aita batek osatzen duten familia bateko ESE klase apala izan daiteke, langilea ontzi-garbitzaile analfabetoa bada, gutxieneko soldataren truke egun osoan lan egiten badu eta bazterreko auzo batean bizi bada. Familia-egitura bera eta urteko diru-sarrera bera, ordea, erdiko klasekoa izango da, langilea irakasle lizentziaduna bada, campus
|
batean
bizi bada eta egun erdiz irakasten badu. Argudioa da ESEk ez duela soilik finantza-egoera islatzen; gizarteestatusak banakoarekin lotuta egon daitezkeen aukera eta desabantaila guztiak eta aukera eta muga guztiak lotzen ditu, gainera.
|
|
hiriburuan argirik eta ur garbirik gabe bizi dira; emakumeen aurkako eraso sexualak gertatzen dira eta abar. Familia handi
|
batean
bizi da anaia-arreba askorekin batera.
|
|
Presidente berria Evo Morales indigena da. Noelia, bere familiarekin batera, nekazaritza-eremu
|
batean
bizi da baliabide askorik gabe.
|
|
Historiarekin erlazionatutako gertaera normatiboek garai eta gizarte jakin batzuetan bizi diren pertsona guztiengan dute eragina, baina ez beste garai eta gizarte
|
batean
bizi izan diren edo biziko diren pertsonengan. Gertaera horiek eta adinarekin erlazionatutakoek ezaugarri alderantzizkoak dituzte; izan ere, adinarekin erlazionatutako gertaera normatiboek eragin ahuleko ezaugarriak dituzten tokian, historiarekin erlazionatutakoek, berriz, ezaugarri sendoak dituzte, eta alderantziz.
|
|
Adibide gisa, lau adinekoren egoera eta bizimodua kontatzen da: dirudun batena, behartsu batena, hiritar batena eta herri txiki
|
batean
bizi den beste batena.
|
|
osasun ona eta maila ekonomiko altua du. Egun, pertsona zaharrentzako zerbitzuak eskaintzen dituzten apartamentu-eraikin
|
batean
bizi da Bartzelonan. Santiveri markako produktuak ekoizten dituen familiako enpresara joaten da egunero korreoa sailkatzera, erretiratua izan arren.
|
2009
|
|
Garai hartako Ipar Euskal Herriko euskarazko kazetaritzaz jardun gura izatekotan, bertako abertzaletasunaren garapenaz berba egin beharra dago, ezinbestean, bata eta bestea estu loturik doazelako. Horrela, Aintzinakoek defendaturiko «Euskalherriaren alde» programak elebitasunaren bidezko euskararen ofizialtasuna eskatzen zuen, eta baita autonomia pixka bat ere Frantzia federal
|
batean
biziko zen Ipar Euskal Herriarentzat. Jeltzaleen programari zenbait eraldaketa eginda berau Iparraldera egokitzen saiatu ziren, baina Euskal Herriaren batasunaz eta burujabetasunaz inoiz ere ezertxo esan gabe.
|
2010
|
|
KATTALIN duela bederatzi urte alargundu zen. Orain 89 urte ditu Aguraineko etxe
|
batean
bizi da eta bera bakarrik oso ongi moldatzen da janariaprestatu eta erosketa txikiak egiteko. Etxez etxeko laguntza jasotzen du hainbatgarbiketa-lan egiteko.
|
|
Portaera ahozkoa (esate baterako, mehatxuak edo irainak), kognitiboa (esate baterako, eldarnioak) zein motorra (esate baterako, noraezeanibiltzea) izan daiteke. Adibidez, egoitza
|
batean
bizi den adineko emakume batarratsaldero negarrez hasten da. Portaera negar egitea da, komunikazio ez-berbalaren adierazpena hain zuzen ere.
|
|
Egun Miren egoitza
|
batean
bizi da. Bost urtetan zehar eguneko zentrobatean egon ondoren, egoitzara eraman behar izan du Pellok, etxean ezinbaitzuen gehiago zaindu, beharrezko baliabiderik ez zuen-eta.
|
|
Aspaldidanik ikasi genuen planeta mugatu
|
batean
bizi garela eta nahiz eta osoerraldoia izan, gure hazkunde ekonomikoak zein gure zibilizazioaren garapenteknologikoak Ama Lurra osoa okupatu egin dutela. Toki guztietara heldu gara etabueltaka jarraitzen dugu pentsatuz gure mugimenduek ez dutela amaiera edomugarik.
|
2011
|
|
Bitartean baina, hainbat xedapen eman ziren. Horrela, 1926ko abenduaren 17ko dekretu-legeak urte horretako abenduaren 31n bukatu behar zuten udal-epaileen karguak luzatu zituen berriro, udal-justiziaren antolaketa erreformatu arte, eta 1927ko abenduaren 14ko errege lege-dekretuak aldi baterako udal-epaile eta fi skalen izendapena baimendu zuen7 Horrenbestez, ezin uka daiteke garai hartan udal-justizia behin-behinekotasun egoera
|
batean
bizi zela, erreforma handi baten zain.
|
|
Izendapena gauzatzeko Zuzenbidearen ezagutza baino gehiago herriaren eta herritarren ezagutza gailenduta, betebehar honek normala dirudi. Hala ere, kasuan kasuko Justizia Auzitegi Nagusiko gobernu-salak, kari justifi katuak egonez gero, bake-epaileari beste herri
|
batean
bizitzeko baimena eman diezaioke, betiere «karguari darizkion betebeharrak zehatz betetzearekin bateragarria bada»49.
|
|
Edozelan ere, bake-epaileen eskumeneko espedienteen betearazpena beraiei dagokie. Horretarako laguntza behar badute (kondenatu beste toki
|
batean
bizi delako, eta abar), beste barruti bateko epaileari eska diezaiokete exhorto bidez (PKLren 984 art.).
|
|
152 Horrela adibidez, Segoviako probintzia-auzitegiak (1998-IX-15) zaldi batek pairatutako tratutxarra jarduera ez-tipikotzat jo zuen, nahiz eta sozialki oso gaitzesgarria izan eta isun administratibobat galdatzen duela adierazi, zaldia ukuilu
|
batean
bizi zelako beste seirekin eta jabeak saltzeko zuelako.
|
|
Zentsura bera baloratzean ez dute jarrera argirik, ezta ahobatezkoa ere. Alde batetik, ustezko demokrazia
|
batean
bizi garela uste dute (Gasteiz I, DBH, formaziorik gabe); baina, bestetik, badakite oso egokiak ez diren produktuak ekoizten direla.
|
|
Helduon ikuspuntutik, egungo nerabeak, eta gazteak oro har, beste orbita
|
batean
bizi dira. Gailu elektroniko berriekin batera jaio dira, kasik beraien zati ere badirela esan daiteke.
|
|
Emozio eta dibertsioaren munduan mugarik gabe arriskatzen dira, eta berehala pasatzen dira maitasunetik gorrotora. Mundu dikotomiko
|
batean
bizi direnez, zuria eta beltza bakarrik ez daudela sarri gogoratu behar izaten zaie. Mugako nortasunaren nahastea dutenek ezegonkortasun nabaria ageri dute umorean, afektibitatean eta pertsona arteko harremanetan, eta oso oldarkorrak ageri dira.
|
|
Scarlett O. Hara neska gazte aberats eta harroa Estatu Batuetako hegoaldeko etxaleku
|
batean
bizi zen IX. mendearen erdialdean. Aita hil ostean, gerra-giroa dago eta bizimodua ateratzeko lehian murgildua dago Scarlett.
|
|
Gerora nahaste obsesiboa garatuko duten haurrak ingurumen zurrun eta ongi antolatu
|
batean
bizi izan dira txikiak zirenean. Aro sentsoriomotorrean beren autonomia lortzen saiatzen dira haurrak, baina guraso hiperkontrolatzaileek mugak jartzen dizkiete.
|
|
Gogoetaren, irudimenaren edo aurreikuspenaren aurretik jartzen du ekitea. Urgentzia-giro
|
batean
bizi da antisoziala eta ez du denborarik hartzen gogoetarako edo fantasiarako. Haren pentsamenduaren egituran mito eta ipuin gutxi ageri da; agertzen direnak ekintza eta esperientzia gordinen errepresentazioak dira.
|
2012
|
|
Familiak (kulturaren transmisiorako eragilenagusietako bat) gero eta txikiagoak dira, hirietako bizimodua anonimoa da, populazioaren mugikortasuna hazi egin da, lan-eta bizi-baldintzen aldakortasunagero eta handiagoa (finkatutako egituren zein ohituren eta tradizioaren kaltetan), eta abar. Egunean telebistaren edo Interneten aurrean batez beste hiru ordu bainogehiago ematen duen gizarte
|
batean
bizi gara, kontsumitzen dugun hori modu geroeta bakarkakoagoan kontsumitzen dugularik gainera. Eskolan bertan ere gero etapresentzia handiagoa daukate Interneteko edukiek, zuzenean zein eskola-eragileenbitartez.
|
|
Ezinbestean, euskaraz sortzenedo ekoizten diren liburu, disko, antzerki edo pelikulek erakunde publikoen dirulaguntzak behar dituzte aurrera egiteko. Egoera horretan, asko dira diotenak euskalkultura gezur sozial
|
batean
bizi dela. Liburuak, CDak, pelikulak, antzerkiak... ekoitzi, saltzen edota kontsumitzen direnak baino askoz gehiago ekoizten dira, eta jendeak, irakurtzen, entzuten edo ikusten duena baino gehiago erosten du.
|
|
Eta hori, gizartekiokgaren neurrian, gutasunetik egiten dugunez, hau da, gure espazialitatea eraikitzeazeregin kolektibo gisa ulertzen dugu?, gure lurra edo gure lurraldea definitzerajotzen dugu. Etengabeko behargintza horretan gizartekion historian ezagutu ditugunkultura eta zibilizazio askotan lurralde eman
|
batean
bizi diren beste espeziekin etalurrarekin berarekin harreman (gutxi gorabehera) harmoniatsu eta jasangarriakartikulatzeko gauza izan gara (eta gara hau, gu hau, oso-oso sinbolikoa da, gu, gizaespeziea historian zehar) eta beste kultura eta zibilizazio askotan oso harreman (gutxi gorabehera) harrapari eta suntsitzaileak eratu ditugu. Era berean, gurearteko harremanak antolatzean, gure sen hierarkiko eta lehiakorrak antolamendupolitiko, ekonomiko eta kultural autoritario, ez-zuzen eta areago genozidak ezartzerabultzatu gaitu, eta gure sen kooperatibo eta elkarren laguntzaileak antolamendudemokratiko, zuzen eta askeak eratzera eraman gaitu (azken esaldi honetan, bistanda pare bat gutxi gorabehera ipini behar nuela, parentesi artean, aurrekoan bezala, irakurle azkarra konturatu den moduan).
|
|
Eta hori, gizartekiokgaren neurrian, gutasunetik egiten dugunez, hau da, gure espazialitatea eraikitzeazeregin kolektibo gisa ulertzen dugu?, gure lurra edo gure lurraldea definitzerajotzen dugu. Etengabeko behargintza horretan gizartekion historian ezagutu ditugunkultura eta zibilizazio askotan lurralde eman
|
batean
bizi diren beste espeziekin etalurrarekin berarekin harreman (gutxi gorabehera) harmoniatsu eta jasangarriakartikulatzeko gauza izan gara (eta gara hau, gu hau, oso-oso sinbolikoa da, gu, gizaespeziea historian zehar) eta beste kultura eta zibilizazio askotan oso harreman (gutxi gorabehera) harrapari eta suntsitzaileak eratu ditugu. Era berean, gurearteko harremanak antolatzean, gure sen hierarkiko eta lehiakorrak antolamendupolitiko, ekonomiko eta kultural autoritario, ez-zuzen eta areago genozidak ezartzerabultzatu gaitu, eta gure sen kooperatibo eta elkarren laguntzaileak antolamendudemokratiko, zuzen eta askeak eratzera eraman gaitu (azken esaldi honetan, bistanda pare bat gutxi gorabehera ipini behar nuela, parentesi artean, aurrekoan bezala, irakurle azkarra konturatu den moduan).
|
|
nire bizinahia eta nire hil beharra eta nire arrazoimena dira arazoa.Izan ere. filosofiak. zientziak. esplikazioz beterik daude gizakia zer omen den.Baina ni ez naiz filosofietako zerki abstraktu hori. bere toki jakinarekin unibertsoan.noiznahi eta nonahikoa dena izan. ezpada existitzen naizen hezur eta haragizkogizon-emakume galdu hauxe. Hautatu ez nuen mundu batean jaio naiz. aldatu ezindudan bizitza
|
batean
bizi naiz. Nire existentzia atzematen hasten naizenean. aurkitzendut. egon ez dakit zeinek hementxe ipinita nagoela. ez dakit zergatik. zertarako.Aurkitzen dut galderaz eta kezkaz eta minez beteriko izakia naizela.
|
|
Pentsamendu honen baitan unibertsoak jada ez zuen koherentziarik, ez zuenordenarik. Nola onartu ordura arteko moral jakin
|
batean
bizitzen jarraitzea bi MunduGerrek ekarritako giza sufrimendu eta desesperazio haiek guztiak ezagutu ostean. Nola jarraitu ezer gertatu izan ez balitz bezala? «Indarra eta Gezurra dira nagusi».Belaunaldi harentzat ezinezkoa zen gizatasunaren helburu on eta zoriontsu bateansinestea, ezinezkoa ordura arteko egia eztabaidaezinetan sinestea.
|
|
Hori da gizakiaren paradoxa. Eta beraz, paradoxa handi horretatikgizarte perfektu
|
batean
bizi gaitezkeela pentsatzera iristea, Moderniatik jaso dugunaurretik aipatu mentalitate hori oinarrian izanda pentsa daiteke soilik. Horren harirakontuan hartzekoa da Azurmendik dioskuna:
|
|
Hori da gizakiaren paradoxa. Eta beraz, paradoxa handi horretatikgizarte perfektu
|
batean
bizi gaitezkeela pentsatzera iristea, Moderniatik jaso dugunaurretik aipatu mentalitate hori oinarrian izanda pentsa daiteke soilik. Horren harirakontuan hartzekoa da Azurmendik dioskuna:
|
2013
|
|
1941eko inspekzio baten arabera, Txaltxazelaiko etxe bateko gela batean gurasoak eta lau alaba bizi ziren, eta beste batean aitona, bi iloba eta beraiekin familia-erlaziorik ez zuen bikote bat246 Urte batzuk geroago egoerak ez zuen hobera egin. 1950ean familiaburu batek aitortzen zuen alokairuzko logela
|
batean
bizi zirela senar-emaztea eta sexu ezberdineko bere bi seme-alabak247 1955eko datu ofizialen arabera, San Kristobal kaleko etxe batean hiru familiako hogei pertsona bizi ziren, eta bestean lau familia ezberdinetako hogeita sei pertsona, etxe bakoitzak lau logela eta sukaldea zituelarik. Kasua arraroa barik, arrunta omen zen orduan, eta antzeko egoerak topatu ahal ziren egungo Errebal edo Toribio Etxebarria kaleetako azken solairuetan.
|
|
Kasua arraroa barik, arrunta omen zen orduan, eta antzeko egoerak topatu ahal ziren egungo Errebal edo Toribio Etxebarria kaleetako azken solairuetan. Gehienetan familia bakoitza gela
|
batean
bizi zen, nahiz eta familia etxe ezberdinetan banatuta egon ahal zen ere. Besteetan etxearen jabea logela batekin geratu eta gainerakoak prezio altuan alokatzen zituen, sukaldea txandaka erabiltzeko eskubidearekin.
|
2014
|
|
1977 urtean Amaiurren sortua, gurasoak ere amaiurtarrak ditu. 18 urte bete zituenarte Amaiurretik gertu dagoen baserri
|
batean
bizi izan zen bere guraso, anaia etaahizparekin. Etxean beti euskaraz mintzo dira.
|
|
Horiegin ostean kategoria horiekiko gure kokapenarekin lan egingo dugula azalduko dugu.Pentsatu beharko dugu zein den gure kokapena kategoria bakoitzean. Klarionarekinzirkulu bat marraztuko dugu eta zirkulu honen barruan sartuko dira partaide guztiak.Dinamizatzaileak kategoria bakoitza aipatuko du eta haien definizioa gogoratuko, bitartean, partaideak geldi geratuko dira kategoria horren barruan ikusten baduteeuren burua, baina bazterketa sozialen
|
batean
bizi direla sentitzen badute, kategoria horretatik kanpo uzten dituena, pauso batzuk emango dituzte (batetikbostera) kategoria horren partaide zenbateraino ez diren kontuan hartuta. Taldeandiskriminazioren bat baldin balego, aurretik aipatutakoez apartekoa, interesgarriaizango litzateke hori (ek) ere aipatzea.
|
|
Halere, egunerokotasuneko praktikei erreparatzen badiegu, antzeman daiteke aldaketak ezdirela guztiz errotu eta askotan diskurtsoak errealitatearen aurretik doazela. Sinetsiegin dugu berdintasuna lortu dela, berdintasun-egoera
|
batean
bizi garela. Uste dugudenok, gizonezkoek eta emakumezkoek eskubide berdinak ditugula eta horrelaaplikatzen zaizkiela, modu automatikoan?
|
|
Hori egia da, baita norbera «benetakoemakume» bat izateagatik modu beroenean eta onberenean zoriontsu den kasuetanere. Nahiz eta egon badagoen sexu
|
batean
bizitzearen fenomenologia bat, horretatikkanpora eta barrura kulunka aritzeko mugimenduek zerikusi gehiago dute deskribapenberrietan menturatzearekin, hastapeneko kondizio sexual batera itzultzearekin baino.
|
|
naturalismoan eta biologismoan14 oinarrituta, pentsamendu misoginoak emakumeamurrizten du ugalkortasunaren eskakizun biologikoetara, ondorioztatuz emakumeakgizonezkoak baino nolabait biologikoagoak, gorpuzdunagoak eta naturalagoakdirela, soilik transformazio biologiko, fisiologiko eta endokrinologiko jakin batzuenpoderioz. Feminitatea gorpuztasunarekin lotzearen ondorioz, gizonezkoei praktikokiahalbidetzen zaie soilik kontzeptuala dela (faltsuki) uste duten ordena
|
batean
bizitzea, eta aldi berean, posible zaie beren gorputz-kontakturako premia (batzuetan ukatua) asetzea, emakumeen gorputzetarako eta zerbitzuetarako duten sarreraren bitartez.
|
|
hiriburuan argirik eta ur garbirik gabe bizi dira; emakumeen aurkako eraso sexualak gertatzen dira eta abar. Familia handi
|
batean
bizi da anaia-arreba askorekin batera. «Daniela».
|
|
Presidente berria Evo Morales indigena da. Noelia, bere familiarekin batera, nekazaritza-eremu
|
batean
bizi da baliabide askorik gabe.
|
|
– Ingurune estresagarri
|
batean
bizitzeak edo nahaste bera duten ereduak inguruan edukitzeak ere eragin dezake nahaste obsesibo-konpultsiboa.
|
2015
|
|
Babes bat. Orduan hizkuntza aniztasuna aberastasunada ekologiaren ikuspuntutik, eta ez hori bakarrik, aniztasuna da baita ere biziraupenerako giltza.Gero eta mundu konplexuago
|
batean
bizi gara, elkarreraginak daude, gaur egun diziplina batetikerronka berri bati aurre egitea oso zaila da, hizkuntza teknikariak, ingurumenean adituak direnak, legelariak... behar ditugu. Eta baita ere pentsamendu eta mundu ikuskera ezberdina behar dugu.Hizkuntzak ez dira bakarrik komunikatzeko tresnak, mundua interpretatzeko moduak baizik, eta pentsamendu aniztasuna ere hizkuntza aniztasunarekin lotua dago.
|
|
Gaur egun, palestinar gehiago bizi da euren lurraldetik kanpo euren lurraldeetan baino. Horietatik 1,5 milioi errefuxiatu-guneetan bizi dira, 58 gunetan Zisjordanian, Gazako Zerrendan, Jerusalem ekialdean, Jordanian, Sirian eta Libanon59 Palestinar asko, beraz, Palestina historikoaren mugen barnean bizi ziren 1948 eta 1967 baino lehen, baina orain beste lekuren
|
batean
bizi dira, haien etxeak eta herriak suntsitu baitzituzten. Sionismoak hasieratik zituen asmoak ongi betetzen ari dira, biztanleria palestinarra juduekin ordezkatzen ari baita.
|
2017
|
|
Bideo-grabaketak hamabostero egingodira sei hilabetean zehar umeen eskolan eta etxeetan. Corpusa L1 euskara duten 10 umek osatutaegongo da 0; 9 eta 1; 3 bitartekoak, herri euskaldun
|
batean
bizi direnak. Komunikazio funtzioak etaahozko produkzioa behaketa kode batekin kategorizatuko dira, analisirako ELAN eta PRAAT softwareespezifikoak aplikatuko dira eta emaitzak SPSS pakete estatistikoa erabiliz analizatuko dira.
|
|
Herrialde garatuek euren mugetatik urrun gero eta prozesu gehiago kokatzendutenez, bizi garen hiriak funtzio jakinik gabe geratzen dira. Hortaz, gure egunerokotasuna eremu geroeta uniformeago
|
batean
bizi dugu. Halere, arretaz begiratzen baldin badugu, ikusiko dugu badirelahirietako bazterretan dauden poligonoetan edo oporretan joateko erabiltzen ditugun aireportuetan ereoffshoring arkitekturak.
|
2019
|
|
Kolya Errusia iparraldeko herri txiki
|
batean
bizi den gizona da, bere semearekin (Roma) etaemaztearekin (Lilya). Herriko alkateak, Vadim, eta apezpiku nagusiak Kolyaren etxeko lurretan Elizabat eraiki nahi dute.
|
|
Lete bost urte arte Oiartzungo Landetxe eremuko etxe
|
batean
bizi izan zen eta haren atzealdeanparke bat zeukan Joxe Arregik egindako elkarrizketa batean kontatu zuenez (Hemen 2004 -4). Bereaitak, Pasaian fabrika batean lan egin arren, mendizaletasun handia zuela dio Jabier Muguruzakegindako elkarrizketan (Noticias de Guipuzkoa, 2009 -3).
|
|
Astronomiaren eta euskal hizkuntzalaritza diakronikoaren bide paralelo honetan, itzul gaitezenorain XIX. mendearen erdialdera, antzeko egoera
|
batean
bizi baitziren orduko astronomoak. Data batjartzeagatik, eraman dezagun gure burua 1840 urtera.
|
|
Gizarte jasangarri
|
batean
bizitzeko eraikinen energia-kontsumo handia ezinbestean murriztu beharda. Beraz, lan honetan exergia-analisia eta termoekonomia metodoak eraikinetan aplikatzen dira.
|