2015
|
|
Frai Luis zenak Santa Teresaren idatz-tankera zer nolakoa zen zehatz
|
adierazi
zuen: y en la forma del decir, y en la pureza y facilidad del estilo, y en la gracia y buena compostura de las palabras, y en una elegancia desafeitada, que deleita en extremo, dudo yo que haya en nuestra lengua escritura que con ellos se iguale.
|
|
Oi Jesus! Eta nork jakin ditzakeen arimaren bake hau
|
adierazteko
izango diren Eskritura Santuko hainbeste gauza! Ene Jainkoa, zenbateraino doakigun [bake hau] ikusten duzunez gero, egizu kristauek bilatu nahi dezatela, eta eman diezunei ez iezaiezu ken, zeure errukiagatik; izan ere, egiazko bakea ematen diezun arte, eta ezin amaitu den lekura eramaten dituzun arte, beti bizi behar da beldurrez.
|
|
Gure Jaunak arimari hain mesede handiak eginez zer nahi duen
|
adieraziz
amaitzen du, eta nola den beharrezkoa Marta eta Maria batera ibiltzea.
|
|
7 Hauxe da Jainkoak egindako gauza eta mesedea delako benetako seinalea, dagoeneko esan dizuedanez?, izan ere, gutxi balio izango dit oso bilduta gure Jaunarekin bakarrean asmoak zertzen egoteak, haren zerbitzurako gauza miragarriak egingo ditudala
|
adieraziz
eta hitzemanez, handik irtetean, aukera agertzean, guztia bestera egiten badut. Gaizki esan dut gutxi balioko duela, Jainkoarekin egotea beti baita probetxu handikoa; eta erabaki hauek, egitez betetzeko gero ahulak izan arren, halako batean emango digu Jaunak egiteko modua, baita, beharbada, gure gogoz kontra ere, askotan gertatzen den bezala:
|
|
8 Kontuan izan nik
|
adierazten
dakidana baino askoz ere garrantzi handiagokoa dela hau. Jarri begiak Gurutziltzatuan eta gutxitzat joko duzue guztia.
|
|
4 Nire Jainko eta Jaun hau zerbitzatzen zuei laguntzeko nolabait parte hartzeko dudan gogo handiagatik, eskatzen dizuet, hemen irakurtzen duzuen bakoitzean, nire izenean Haren Maiestatea biziki gorets dezazuela eta eska diezaiozuela bere Elizaren hazkundea eta luterotarrentzat argia; eta niretzat, barka diezazkidala nire bekatuak eta atera nazala garbitokitik, jakintsuek ikusi ondoren ikusteko eran balego, beharbada, han egongo bainaiz, Jainkoaren errukiz, hau irakurtzeko ematen zaizuenean. Eta zerbait oker badago, nik ulertu ez dudalako da, eta gauza guztietan men egiten diot Erromako Eliza Katoliko santuak ontzat duenari, horren baitan bizi naizela eta biziko eta hilko naizela
|
adierazten
eta agintzen dut.
|
|
Malenkonia: Teresaren lexikoan, hitz honek, neurosi depresiboaren hainbat mota
|
adierazi
ohi ditu. Ik. Fund.
|
|
Grazia hauek esaten jakitea beste gauza bat dela dio; Bizitza Liburuan ere ongi bereizten ditu grazia hauek hartzea, nolakoak diren ulertzen eta hitzez
|
adierazten
jakitea.
|
|
Nahi duenean eta nahi duen eran eta nahi duenari ematen dizkio: formula hau erabiltzen du Teresak, baita Joan Gurutzekok ere, grazia mistikoak egitean, Jainkoaren doakotasun osoa
|
adierazteko
: hauek Jainkoak nahi duenean eta nahi duen bezala ematen dituen dohainak baitira, eta ez daude denborarekin ezta zerbitzuekin ere loturik (Bizitza 34, 11).
|
|
Sen batean: aldaketarik gabe, egoera berean (Bizkaierazko hiztunek, adinekoek batez ere, erabiltzen duten esamoldea, Teresak hemen esan nahi duena
|
adierazteko
, era erara datorrena).
|
|
Apaltasunaren indarra biziki
|
adierazi
zuen Perf. Bid. 16, 1 ere: bai azkar egingo diogula mate jainkozko Erregeari, sarri erabiltzen badugu!
|
|
nahiz, gelditasuna? hitzaz
|
adierazten
ditu era berean. Perf. Bid. 26 eta 29 kapituluetan, ordea,, bildutasunezko otoitza?
|
|
Bizitzan ere
|
adierazten
du tamal handiz: –aitor entzule erdi letradunek nire arimari kalte handia egin zioten?
|
|
Goi isurizko otoitz era honen ondorioei buruz 2 kapituluan hitz egingo du (ik. Izenburua eta 7 zenb.).. Zenbaki honetan ere Teresak ziurtzat jotzen dituela dioeneko pasarteak zuzendu egin zituen A. Graciánek, ziurtasuna
|
adierazten
duten hitzen ordez,, uste dut?,, ikusi duelako ustea geratu zaio?,, hala zela ulertu zuen?,, hala iruditu zitzaion, etab. jarriz.
|
|
8 Gudu hauekin guztiekin, pertsonari berari zentzugabekeriak direla esango dionik izan arren (hau da, aitor entzuleak, gauza hauek haiekin tratatzen baitira), eta ezin daitezkeela bete
|
adierazten
duten gertakari txar guztiak tarteko izan arren, txinparta bat geratzen da, ez dakit non, beteko dela adieraziz hain bizia, non, gainerako esperantza guztiak hilak izan arren, ezin baita, nahi balu ere, bizirik gabe egon ziurtasunezko txinparta hura.
|
|
8 Gudu hauekin guztiekin, pertsonari berari zentzugabekeriak direla esango dionik izan arren (hau da, aitor entzuleak, gauza hauek haiekin tratatzen baitira), eta ezin daitezkeela bete adierazten duten gertakari txar guztiak tarteko izan arren, txinparta bat geratzen da, ez dakit non? beteko dela
|
adieraziz
hain bizia, non, gainerako esperantza guztiak hilak izan arren, ezin baita, nahi balu ere, bizirik gabe egon ziurtasunezko txinparta hura. Eta azken batean, esan dudanez?
|
|
16 Bosgarrena, hitzekin batera, askotan, nik esaten ez dakidan era batez, hitzik gabe hitzek esaten dutena baino askoz ere gehiago
|
adierazten
delako.
|
|
5 Arima honela ahalmenak geldiarazita dagoela, Jaunak sekretu batzuk, esaterako, zeruko gauzak eta irudizko ikuskariak, hari agertzea nahi duenean, hau jakiten du gero hitzez
|
adierazten
, eta oroimenean josita geratzen zaio sekula ere ez ahanzteko eran; adimenezko ikuskariak direnean, ordea, ez du jakiten adierazten; izan ere, batzuk garai hauetan hain goi mailakoak izanik, lurrean bizi direnek esan ahal izateko eran ulertzea ez da komeni; hala ere, zentzumenak argi izanez gero, adimenezko ikuskari hauetako asko adieraz daitezke hemen. Gerta daiteke zuetako batzuek ez ulertzea zer den ikuskaria, batez ere adimenezko ikuskaria.
|
|
5 Arima honela ahalmenak geldiarazita dagoela, Jaunak sekretu batzuk, esaterako, zeruko gauzak eta irudizko ikuskariak, hari agertzea nahi duenean, hau jakiten du gero hitzez adierazten, eta oroimenean josita geratzen zaio sekula ere ez ahanzteko eran; adimenezko ikuskariak direnean, ordea, ez du jakiten
|
adierazten
; izan ere, batzuk garai hauetan hain goi mailakoak izanik, lurrean bizi direnek esan ahal izateko eran ulertzea ez da komeni; hala ere, zentzumenak argi izanez gero, adimenezko ikuskari hauetako asko adieraz daitezke hemen. Gerta daiteke zuetako batzuek ez ulertzea zer den ikuskaria, batez ere adimenezko ikuskaria.
|
|
...ak, hari agertzea nahi duenean, hau jakiten du gero hitzez adierazten, eta oroimenean josita geratzen zaio sekula ere ez ahanzteko eran; adimenezko ikuskariak direnean, ordea, ez du jakiten adierazten; izan ere, batzuk garai hauetan hain goi mailakoak izanik, lurrean bizi direnek esan ahal izateko eran ulertzea ez da komeni; hala ere, zentzumenak argi izanez gero, adimenezko ikuskari hauetako asko
|
adieraz
daitezke hemen. Gerta daiteke zuetako batzuek ez ulertzea zer den ikuskaria, batez ere adimenezko ikuskaria.
|
|
Irudirik ez badute eta ahalmenek ere ulertzen ez badituzte, nola gogora ekar daitezke? . Hori ere ez dakit nola; baina badakit arima honetan Jainkoaren handitasunaz hain errotuak geratzen direla egia batzuk, non, bera nor den eta Jainkoagatik sinestera behartua dagoela esaten dion federik ez duenean, une hartatik Jainkotzat gurtuko bailuke, Jakobek egin zuen bezala eskailera ikusitakoan, eta harekin batera gero
|
adierazten
jakin ez zituen beste sekretu batzuk ere jakingo zituen; aingeruak jaisten eta igotzen ziren eskailera ikusiz besterik gabe, barruko argitasun handiagorik izan ezik, nekez uler zitzakeen hain misterio handiak.
|
|
Horrela dira espirituzko beste gauza batzuk ere: ez da asmatzen haiek
|
adierazten
, baina haien bidez jakiten da zein behekoa den gure izaera Jainkoaren handitasun handiak ulertzeko; bada, hauek ulertzeko ere gai ez garenez gero, hauek hartzen dituenak bizi ditzala Haren Maiestateaganako harrimenez eta Hura goretsiz; eta beraz, berariazko eskerrak eman diezazkiola hauengatik; estimu handitan izan behar da mesede hau, ez baita guztiei egiten zaiena, eta zerbitzu handiagoak egite... Hemendik dator hori dela-eta bere burua handiagotzat ez hartzea, eta lurreko guztietatik Jainkoa gutxien zerbitzatzen duena dela bera pentsatzea, horretara beste inor baino gehiago behartua dagoela uste duelako, eta edozein hutsegitek erraiak zulatzen dizkio alderik alde eta, gainera, arrazoi handiz.
|
|
6 Beharbada, gaitik irtenda nabilela irudituko zaizue, ene ahizpak, eta ez naizela zuekin ari; izan ere, horrelakorik ez dago hemen, ez dugu ogasunik, ez dugu nahi ere eta ez gabiltza horren atzetik, ezta ez gaitu inork iraintzen ere. . Horregatik konparazioek ez dute
|
adierazten
hemen gertatzen dena; baina gerta daitezkeen beste gauza asko ateratzen dira haietatik; ez da komeni izendatzea, ezta ez dago zertan izendaturik ere. Hortik aterako duzue utzi zenutenaz erabat hustuak zaudeten ala ez; izan ere, badira gauzatxo batzuk, honelakoak ez badira ere, zeuen grinen nagusi zareten ala ez ikusteko.
|
|
Gozotasunak, berriz, Jainkoagan hasten dira eta berezkotasunak sentitzen ditu eta esan ditudanak adina gozatzen du haiekin eta askoz gehiago ere bai. Oi Jesus, zein biziki nahi nukeen nik hau ongi
|
adierazten
jakitea!; izan ere, neure iritziz, argi dut bien arteko aldea eta nire jakintza ez da iristen hori adieraztera. Egin beza Jaunak.
|
|
Gozotasunak, berriz, Jainkoagan hasten dira eta berezkotasunak sentitzen ditu eta esan ditudanak adina gozatzen du haiekin eta askoz gehiago ere bai. Oi Jesus, zein biziki nahi nukeen nik hau ongi adierazten jakitea!; izan ere, neure iritziz, argi dut bien arteko aldea eta nire jakintza ez da iristen hori
|
adieraztera
. Egin beza Jaunak.
|
|
Goragoko plano mistikora igo da eta horko gauzak egoki
|
adierazteko
Espiritu Santuaren laguntza eskatzen du (ik. IV. Egoitzak 4, 1; VI. Egoitzak 1, 1).
|
|
Bizitza 25 kapituluko 12 zenbakitik 13.era bitartean sendoago
|
adierazten
du.
|
|
Ikus honek 15 Kontakizunean. Salamancako estasia? izenaz (1571)
|
adierazten
duenarekin duen lotura; hau nobizia batek jolasaldian. Véante mis ojos?, koplatxo ezaguna kantatzean gertatu zitzaion.
|
|
maitasun zauri iraunkorrari (VI. Egoitzak 1 kap., 1 zenb.);, eskuak elkarri emateak? jainkozko senarrak arimaren gain ezartzen duen arreta eta babesa
|
adierazten
ditu: –inork ez diola ukiturik egin behar?
|
|
Baina esaten ari naizena beste era batekoa da, eta batzuetan Jainkoagan pentsatzen hasi baino lehen, jende hau jadanik gazteluan da, ez dakit nik nondik ezta nola entzun zuen ere bere artzainaren txistua. Ez zen entzumenaz izan, ez baita ezer entzuten, baina nahiko argi sumatzen da barrurantz biltzea, hortik igarotzen denak ikusiko duenez, nik ez baitakit argiago
|
adierazten
. Uste dut, bere baitan biltzen den kirikinoaren edo dortokaren antzera dela irakurri dudala, eta ongi ulertu behar zuen idatzi zuenak.
|
|
3 Eginahalak egiten ari naiz, ene ahizpak, maitasun egintza hau zuei aditzera emateko, eta ez dakit nola. Izan ere, bata bestearen kontrakoak dirudite, alde batetik, Maiteak arimarekin argi eta garbi bat eginik dagoela
|
adieraztea
, eta bestetik, dei egiten diola dudarik ez egiteko seinale ziur batez eta arimak uler diezaion honek entzun gabe uzterik ez duen txistu zoli zoli batez; bada, ez dirudi besterik zazpigarren egoitzan den Senarrak hitz egitean, (ez hizkera egituratuan, noski), gainerako egoitzetan den jendea ez da ausartzen mugitzen, ez zentzumena, ez irudimena ezta ahalmenak ere.
|
|
1 Oi ene ahizpak!, nola
|
adierazi
nik zuoi bosgarren egoitzetan gordetzen diren aberastasuna, altxorrak eta atseginak. Uste dut hobe litzatekeela ezer ez esatea geratzen diren ondorengoei buruz, bada, ezin da adierazi, eta adimenak ere ezin du ulertu, ezta konparazioek ere ez dute balio hori azaltzeko, lurreko gauzak kaskarregiak direlako xede honetarako.
|
|
1 Oi ene ahizpak!, nola adierazi nik zuoi bosgarren egoitzetan gordetzen diren aberastasuna, altxorrak eta atseginak? Uste dut hobe litzatekeela ezer ez esatea geratzen diren ondorengoei buruz, bada, ezin da
|
adierazi
, eta adimenak ere ezin du ulertu, ezta konparazioek ere ez dute balio hori azaltzeko, lurreko gauzak kaskarregiak direlako xede honetarako.
|
|
2 Eta, batzuk? esan badut ere, oso gutxi dira orain
|
adieraziko
dudan egoitza honetan sartuko ez direnak. Gehiagoa eta gutxiagoa dago, eta horregatik diot gehienak direla haietan sartzen direnak.
|
|
Bedeinkatua izan bedi haren errukia, horrenbesteraino apaltzea nahi izan baitu! Eta konparazio arruntegia bada ere, nik ez dut aurkitzen nahi dudan hori hobeki
|
adieraz
dezakeenik ezkontzako sakramentua baino besterik. Izan ere, beste era batera izan arren, orain ari garen gai honetan sekula ez baita espirituzkoa ez den ezer (gorputzezko hau urruti geratzen da, eta Jaunak ematen dituen espirituzko poz eta gozotasunak ezkontzen direnek izango dituztenekin konparatuz, milaka legoara daude batzuk besteetatik), guztia maitasuna maitasunarekin delako, eta haren egintzak hain fin eta leunak, non ez baitago adierazteko erarik, baina Jaunak oso ongi daki sentiarazten.
|
|
Eta konparazio arruntegia bada ere, nik ez dut aurkitzen nahi dudan hori hobeki adieraz dezakeenik ezkontzako sakramentua baino besterik. Izan ere, beste era batera izan arren, orain ari garen gai honetan sekula ez baita espirituzkoa ez den ezer (gorputzezko hau urruti geratzen da, eta Jaunak ematen dituen espirituzko poz eta gozotasunak ezkontzen direnek izango dituztenekin konparatuz, milaka legoara daude batzuk besteetatik), guztia maitasuna maitasunarekin delako, eta haren egintzak hain fin eta leunak, non ez baitago
|
adierazteko
erarik, baina Jaunak oso ongi daki sentiarazten.
|
|
9 Hau guztiau ez da ezer, honen gainera aitor entzuleei barrukoa
|
adierazten
ez dakielakoa eta engainatuak dituelakoa ez badator; eta pentsatu eta pentsatu egin arren eta lehen mugimendurik ez duela haiei esango ez dienik ikusi arren, alferrik da; adimena hain ilun egonik, ez da egia ikusteko gai, irudimenak agertzen diona (orduan hau baita etxekoandrea), eta deabruak agertu nahi dizkion zorakeriak sinesteko baizik; dirudienez, baimena emango dio gure Jaunak azter dezan e... Izan ere, asko dira erasotzen dioten gauzak hain minbera eta jasangaitza den barruko estura batekin, non nik ez baitakit zerekin konparatu, infernuan sufritzen dituztenekin ez bada; bada, ekaitzaldi honetan ez da onartzen inolako pozbiderik.
|
|
–Oi ene ahizpak!, nola
|
adierazi
nik zuoi bosgarren egoitzetan gordetzen diren aberastasuna, altxorrak eta atseginak. Uste dut hobe litzatekeela ezer ez esatea geratzen diren ondorengoei buruz, bada, ezin da adierazi, eta adimenak ere ezin du ulertu, ezta konparazioek ere ez dute balio hori azaltzeko, lurreko gauzak kaskarregiak direlako xede honetarako.
|
|
–Oi ene ahizpak!, nola adierazi nik zuoi bosgarren egoitzetan gordetzen diren aberastasuna, altxorrak eta atseginak? Uste dut hobe litzatekeela ezer ez esatea geratzen diren ondorengoei buruz, bada, ezin da
|
adierazi
, eta adimenak ere ezin du ulertu, ezta konparazioek ere ez dute balio hori azaltzeko, lurreko gauzak kaskarregiak direlako xede honetarako.
|
|
Dena dela, hitzaurrean azpimarratzen du zein zail gertatu zitzaion kasu honetan, obedientzia? eta berriro
|
adieraziko
ditu erresistentzia horretarako zituen arrazoiak: buruko min handietatik hasita idazteko inspirazio gabezia nabarmeneraino.
|
|
zeruak zabaltzen ikusi nituela iruditu zitzaidan, ez beste batzuetan bezala sarrera bat. Beste batzuetan berorri ikusi dudala esan nion tronua irudikatu zitzaidan, eta honen gainean beste bat eta, ikusi ez banuen ere,
|
adierazten
ez dakidan albiste baten arabera, Jainkotasuna zegoela ulertu nuen. Animalia batzuk eusten ziotela iruditu zitzaidan; uste dut entzun dudala animalia hauek duten irudia; ebanjelariak ez ote ziren izango pentsatu nuen.
|
|
Gai berean jarraitzen du, Jaunak egin dizkion mesede handiak
|
adieraziz
. Haietako batzuetatik doktrina oso ona har daiteke, hau izan baita, esan duenez, bere ahalegin nagusia, obeditzearen hurrengo:
|
|
Ez nuen ezer ikusi, baina Jainkoagana gehiago hurbiltzeko baliagarri ez diren gauzei jaramonik ez egitea on handia dela bai ulertu nuen, eta honela aditu nuen arima bat benetan Egia beraren aurrean ibiltzea zer den. Ulertu nuen hau, Jaunak Egia bera dela niri
|
adieraztea
izan zen.
|
|
10 Esan dezagun Jainkotasuna diamante argi argi bat bezala dela, mundu osoa baino askoz ere handiagoa, edota ispilua dela, arimaren beste ikuskari horretaz esan nuenaren antzera; baina era askoz ere goragokoa delako,
|
adierazten
jakingo ez nukeena; eta egiten dugun guztia diamante horretan ikusten da, guztia bere barruan hartzen duena izanik, handitasun honetatik kanpo ez baitago ezer. Izugarria iruditu zitzaidan hain une laburrean hainbeste gauza batera ikustea diamante argi honetan, eta oso samingarria, gogora etortzen zaidan bakoitzean, argitasunezko garbitasun hartan, hain gauza itsusiak irudikatzen zirela ikustea, esaterako, nire bekatuak.
|
|
Jaunak egin zizkion mesede handi batzuk
|
adierazten
ditu, bai zeruko hainbat ezkutuko agertzean, bai Jaunak ikustea nahi izan zuen beste ikuskari handi eta errebelazioak
|
|
Gai berean jarraitzen du, Jaunak egin dizkion mesede handiak
|
adieraziz
. Nola
|
|
19, 10ean berriro
|
adieraziko
du.
|
|
Azkeneko hau esatean, zigorrak, gaixotasunak eta lanak
|
adierazi
nahi ditu,, mesedeak hartzeari, kontrajarririk.
|
|
Gauza bera
|
adierazten
du 8, 12an ere.
|
|
Atsegin eta gozotasunak: termino hauek otoitz mistikoaren zenbait grazia edo forma
|
adierazteko
erabiltzen ditu soilik.
|
|
Gauza bera 11, 5ean ere. Terminologia horren beste aipamen batzuk, 12, 5ean eta 18, 2an; azken honetan argiago
|
adierazten
du ez dela aditua termino horien erabileran: –Teologia mistikoan azaltzen da hori, baina nik ez dakit horko izenak ematen?.
|
|
Izenburuan aditzera ematen du kapitulu honetan irudi baten bidez otoitz graduak
|
adierazteari
ekiten diola. Arimaren baratzea da erabiliko duen irudia.
|
|
Azken pasarte honetan (18, 2), hau dio: . Batasuna deitzen dioten hori nola den eta zer den, nik ezin
|
adieraz
dezaket. Teologia mistikoan azaltzen da hori, baina nik ez dakit horko izenak ematen, eta ez dut ulertzen zer den gogoa ezta nola bereizten den arima edo espiritutik ere?.
|
|
Orain dela gutxi ohartu da barruko esperientziak
|
adierazteko
gai dela. Bestalde, hainbat aldiz eta hainbat pasartetan agertu izan du, berez horretarako duen moldakaiztasuna (13, 11).
|
|
17 kapituluko 5 zenbakian mistikako fenomenoen adierazte bidean hiru etapa bereizten ditu: esperimentatzea, ulertzea eta
|
adieraztea
(ik. 30, 4).
|
|
Gorago
|
adierazitako
zentzuan (ik. 12 kapituluko 156 oharra).
|
|
Gelditasun hau eta arimaren bildutasuna: Bi termino hauek bigarren graduko otoitza
|
adierazten
dute (otoitz mistikorako sarrera).
|
|
besoak, hau da, gure arrazoitze besoei eragitea, edonola jarritako egur lodiak balira bezala hartzen da hemen, eta hauek ito egiten dute txingartxoaren garra, edo goi isurizko borondatearen maitasuna. Irudi hori zabalago
|
adierazten
da 7 zenbakian.
|
|
Ahalmenen loa: (estasi aurrekoa) izen teknikoa da, ahalmenak ez direla galtzen estasian bezala
|
adierazteko
; ahalmenek nola lan egiten duten ikus 10,1.
|
|
eta gozatzen egotea: esperientzia mistikoa
|
adierazteko
paradoxa horretara jotzen du. Aurreko lerroan:
|
|
Naturaz kontra bizi: adierazpen eskolastikoa da, naturaren joeraren aurka bizi izatea
|
adierazten
duena. San Pauloren oihartzuna dela dirudi:
|
|
Hiru graziak graduz gradu
|
adierazten
ditu, esperientzia mistikoa sentitzetik haren adierazte literariora: esperimentatzea, ulertzea eta adieraztea.
|
|
Hiru graziak graduz gradu adierazten ditu, esperientzia mistikoa sentitzetik haren adierazte literariora: esperimentatzea, ulertzea eta
|
adieraztea
. Psikologia modernoan hiru fase agertzen dira:
|
|
Gauza hauek
|
adierazteko
ez dagoela hitzik esan nahi du.
|
|
Ahalmenak galdu eta berreskuratu egiten direla esan nahi da. Espiritu hizkuntza da, lehenago 14, 2an eta 16, 1ean erabili duena, ahalmenak estasian sartzen eta hartatik irteten direla
|
adierazteko
.
|
|
Berriro ere ohiko terminoak erabiltzen dituela
|
adierazten
digu. Egoki dator San Joan Gurutzekok Teresaren doktrina honi buruz idatzitako gorespen hitzak hona aldatzea:
|
|
Kontua da nik ez dakidala nola
|
adierazi
barruko su hura eta etsipen hura, oinaze eta min larri larriez gainera. Ez nuen ikusten nik nork ematen zizkidan, baina neure burua erretzen eta zatitzen ikusten nuen, dirudienez.
|
|
12 Behin, premialdi batean nengoela zer egin eta langile batzuei zerez ordaindu ez nekiela, San Jose agertu zitzaidan, nire egiazko aita eta jauna, eta
|
adierazi
zidan ez zitzaidala ezer faltako eta egiteko kontratua. Eta hala egin nuen esku artean zurikorik ere eduki gabe, eta Jaunak, entzuten zutenak harritzeko eraz, hornitu ninduen.
|
|
Beste era honetara: hizketa mistikoa esan nahi du, 1 zenbakian
|
adierazi
duenez. 2 zenbakitik aurrera, hizketa mistikoen eta hizketa gezurrezkoen artean bereizketa ezartzen du.
|
|
2 zenbakitik aurrera, hizketa mistikoen eta hizketa gezurrezkoen artean bereizketa ezartzen du. Mistikoak
|
adierazteko
beste era hau, beste era honetara... formak erabiltzen ditu ia beti.
|
|
Gorputz itxuran: ez du esan nahi gorputzezko ikuskaria zenik, halakorik ez baitzuen sekula ikusi; irudizko ikuskarietan bezala, forma eta irudia zituela
|
adierazten
du (ik. 28 kap. Eta 31 kap., 9).
|
|
Esaldi honek argi
|
adierazten
du, behin baino gehiagotan hartu zuela grazia hori.
|
|
Kredo baten tartea: tarte txikia
|
adierazteko
darabil (ik. 15, 7).
|
|
Begira, liluramenduan sartzea
|
adierazteko
erabiltzen dituen hitzak eta moduak: –beretik irten eta galdu egin zen gehiago irabazteko?; hau da, bere burua galdu Jainkoagan irabazteko.
|
|
–Jabego pribaturik ez edukitzeko agintzen zuen?. Pobretasun osoa
|
adierazteko
era bat da hori, Teresaren hizkeran, errentarik gabe, esatea bezala.
|
|
Jainkoa
|
adierazteko
erabiltzen den Bibliako irudia (Ml 4, 2). (Ik.
|
|
Ni izu ikaraz geratu nintzen, eta gero beste egun batean zaldunari esan nion gertatzen zena, hartan gehien egiten zuena izanik, harengana jotzen bainuen?, eta ez zezala inola ere errenta edukitzerik onartu esan nion, eta auzia aurrera joan zedila. Hura ni baino askoz sendoago zegoen horretan, eta biziki poztu zen; gero
|
adierazi
zidan zein gogo txarrez hitz egiten zuen akordioan.
|
|
Hemen atsekabe ugari izan nituen, laguntzen zidaten asko horretan bat zetozelako, eta deabruak eragin zuen nahasmendu hau izan zen guztietatik egosten zailenetakoa. Guztian lagundu zidan Jaunak; honela labur esanda, ezin da ongi
|
adierazi
etxe hau hasita zegoen bi urteetatik amaitu zen arte zer gertatu zen. Azken erdi hau eta hasierakoa izan ziren latzenak.
|
|
2 Beste hau, berriz, nola den
|
adierazten
hasterik ere ez dago, ezta ulertzerik ere; baina ariman berariazko sua sentitu nuen, nolakoa den esaten ez dakidana. Gorputzeko minak ezin jasanezkoak; bizitza honetan oso larriak igaro banituen ere eta, medikuek diotenez, hemen sufri daitezkeenik handienak (izan ere, elbarritu nintzenean nerbio guztiak uzkurtu zitzaizkidan, izan ditudan beste era askotakoak, eta are gehiago deabruak eragindako batzuk ere, kontuan hartu gabe), ez dira ezer ere han sentitu nituenen ondoan, eta amaierarik gabe eta sekula ere eten gabe izango zirela jakitea.
|
|
Hau ez da, bada, ezer arimaren agoniaren ondoan: estura bat, itolarri bat, atsekabe minbera bat, hain ezinegon etsigarri eta nekagarriarekin, non ez baitakit nik nola
|
adierazi
. Izan ere, arima bere lekutik ateratzen aritze etengabea dela esatea, gutxi da, bizia beste batek kentzen dizula dirudielako; baina hemen arima bera da bere burua zati zati egiten duena.
|
|
Iruditu zitzaidan urrezko lepoko eder ederra jarri zidala idunean eta gurutze bat berari lotua, oso baliotsua. Urre honek eta harribitxi hauek ez dute hemengoekin zerikusirik, ez dira konparatzekoak; izan ere, haien edertasuna hemen pentsa dezakegunaren ondoan, guztiz bestelakoa da, eta adimenak ezin du ulertu zerez egina zen arropa ezta Jaunak
|
adierazi
nahi duen zuritasuna irudikatu ere; horrela, hemengo guztia, nolabait esateko, kedarrez egindako marrazki bat besterik ez da.
|
|
Arima beretik galdua zegoen: termino eta esamolde mistikoak, estasian sartzea
|
adierazteko
.
|
|
Liburuan grazian sendotzea
|
adierazten
duen kasu bakanetako bat da hau. Konpara bedi ikuskari honetako sinbolismoa 33, 14an datorrenarekin.
|
|
hitz honek esanahi berezi samarra du harengan: giza konposatuaren alde sentibera
|
adierazten
du, baita zentzuak ere eta are haragia, arimaren areriotzat hartua (ik. azken adiera honetan dator, esaterako, 7, 4an eta hemen).
|
|
Pasarte hau guztia (1) mistikan gertatzen den
|
adierazi
nahi eta ezinaren arteko lehia tipikoa da; egiaren eta Bibliako hitzaren adierazi nahia eta ezina.
|
|
Pasarte hau guztia (1) mistikan gertatzen den adierazi nahi eta ezinaren arteko lehia tipikoa da; egiaren eta Bibliako hitzaren
|
adierazi
nahia eta ezina.
|
|
15 Ez dira lehoien artean ibiltzeko beldur; bakoitzak bere zatia eraman nahi duela dirudi; hau da, munduak ohoreak eta atseginak eta pozak izenez ezagutzen dituenak; eta hemen deabruak satitsuen beldurra sartu nahi duela dirudi. Mila aldiz izutzen naiz eta hamar mila aldiz nahi nuke negarretan ase eta oihu egin guztiei, neure itsumen eta gaiztakeria
|
adierazteko
; izan ere, probetxugarri balitz behintzat haiek begiak ireki ditzaten. Ireki diezazkiela ahal duenak, bere ontasunagatik, eta ez dezala utz berriro itsutu dakizkidan niri.
|
|
Gauza espiritualen berri ongi zekiela
|
adierazten
digu Teresak. Ik. 11, 6; 12, 5; 14, 8; 27, 7.
|
|
Beragana itzuli nau: Karmeldar bokazioa eta konbertsioa
|
adierazi
nahi ditu esaldi horretan.
|
|
hitz honek esanahi berezi samarra du harengan: giza konposatuaren alde sentibera
|
adierazten
du, baita zentzuak ere eta are haragia, arimaren areriotzat hartua (ik. azken adiera honetan dator, esaterako, 7, 4an eta 38, 18an).
|
|
Aditzera emateko konparazioak jarri besterik ez nuen egiten; eta, egia esan, ikuste era honetarako, ez dago bete betean dagokionik. Gorenetakoa denez gero (geroago aipatuko dudan gizon santu eta goi espiritudun batek, fraiPedro Alcántara izenekoak, esan zidanez, eta beste jakintsu handi askok esan didatenez, eta guztietarik deabrua gutxien sar daitekeena), ez dago hitzik gutxi dakigunok hemen esatekorik; jakintsuek, ordea, hobeki
|
adieraziko
dute. Bada, esaten badut ez dudala ikusten ez gorputzeko begiez, ez arimakoez, irudizko ikuskaria ez delako, nola ulertzen eta baieztatzen dut nire ondoan dagoela ikusiko banu baino argitasun handiagoaz?
|
|
Hain hizkera zerukoa da, non, hemen esan nahi izanik ere, nekez aditzera eman baitateke, Jaunak esperientziaz irakatsi ezik. Jaunak arimaren barne barnean ezartzen du honek ulertzea nahi duena, eta han
|
adierazten
du hitz irudirik ez formarik gabe, esanda geratu den ikuskari honen antzera. Eta azpimarra bedi Jainkoak darabilen era hau Berak nahi duena eta egia handiak eta misterioak arimari ulertarazteko; izan ere, askotan horrelakoa da ulertzen dudana Berak adierazi nahi didan ikuskariren bat Jaunak agertzen didanean, eta uste dut deabrua gutxien sar daitekeena dela arrazoi hauengatik.
|
|
Jaunak arimaren barne barnean ezartzen du honek ulertzea nahi duena, eta han adierazten du hitz irudirik ez formarik gabe, esanda geratu den ikuskari honen antzera. Eta azpimarra bedi Jainkoak darabilen era hau Berak nahi duena eta egia handiak eta misterioak arimari ulertarazteko; izan ere, askotan horrelakoa da ulertzen dudana Berak
|
adierazi
nahi didan ikuskariren bat Jaunak agertzen didanean, eta uste dut deabrua gutxien sar daitekeena dela arrazoi hauengatik. Arrazoi onak ez badira, oker ibiliko naiz beharbada.
|
|
– Irudizko ikuskaria zer den
|
adierazten
du. –
|
|
Iruditzen zaio Jainkoaren maitasun bizi berria goren graduan hasten dela berriro, nire iritziz; esan dudan lehenagoko ikuskaria, Jainkoa irudirik gabe agertzen duena, goragoko mailakoa bada ere, gure ahultasunaren arabera oroimenean gordetzeko, pentsamendua ongi okupaturik izateko, gauza handia da halako jainkozko presentzia irudikatua eta irudimenean ezarria geratzea. Eta ia beti era batera etortzen dira bi ikuskari mota hauek; eta gainera, hala etortzen dira, arimaren begiez Gizatasun guztiz santuaren gorentasun eta edertasun eta aintza ikusten delako, eta esanda geratu den beste era horren bidez Jainkoa nolakoa den
|
adierazten
zaigulako, hau da: ahalguztiduna eta guztia ahal duen eta guztia agintzen eta guztia gobernatzen eta guztia bere maitasunez betetzen duena.
|
|
2 Bi urte eta erdian oso ohikoa izan zen Jainkoak niri mesede hau egitea. Hiru urte baino gehiago izango dira hau hain segidan izan ez dudala, baina bai honen ordez goragoko beste bat, beharbada, gero esango dudanez?; eta Hura hitz egiten ikusi eta ni edertasun handi hari eta aho guztiz eder eta jainkozko hartatik hitz haiek esaten zituen leuntasunari, eta beste batzuetan zorroztasunari, erreparatzen egonagatik, eta nik,
|
adierazten
jakin ahal izateko, haren begien kolorea nahiz tamaina hartzea biziki nahi izanagatik, sekula ez nuen merezi izan ikusterik, ezta ez da nahiko izan saiatzea ere; alderantziz, ikuskaria guztiz galtzen zait. Batzuetan errukiz begiratzen didala ikusi arren; baina ikuskari hau hain indartsua izanik, arimak ezin du eraman, eta hain goi liluramenduan geratzen da, non, hura bete betean gozatzearren, ikuskizun eder hau galtzen baitu.
|
|
Ezin da handietsi ezta
|
adierazi
ere Jainkoak arima zauritzeko darabilen era, eta ematen dion min bizi bizia, bera zertan den ere ez jakitera daramana; baina min hau hain da gozoa, non ez baita bizitzan poz handiagoa eman dezakeen atseginik. Beti egon nahiko luke arimak, esan dudanez?
|
|
Oi, nire arimaren Jauna, eta nork izan ditzakeen hitz egokiak Zuk zeugan uste ona dutenei ematen diezuna
|
adierazteko
, eta egoera honetara iritsi eta beren buruarekin gelditzen direnek zer galtzen duten adierazteko! Zuk ez duzu hau nahi, Jauna, izan ere, hau baino gehiago egiten duzu, nirea bezalako ostatu kaskarrera zatoz-eta.
|
|
Oi, nire arimaren Jauna, eta nork izan ditzakeen hitz egokiak Zuk zeugan uste ona dutenei ematen diezuna adierazteko, eta egoera honetara iritsi eta beren buruarekin gelditzen direnek zer galtzen duten
|
adierazteko
! Zuk ez duzu hau nahi, Jauna, izan ere, hau baino gehiago egiten duzu, nirea bezalako ostatu kaskarrera zatoz-eta.
|
|
11 Hura nire inperfekzio hain handiak ulertuz joan zenean, eta bekatuak ere izango ziren (harekin harremana izan ondoren, zentzatuago egon arren), eta argi egin ziezadan Jainkoak egiten zizkidan mesedeak agertu nizkionean, esan zidan bata ez zela bestearekin uztartzen, grazia haiek oso aurreratu eta hilduratuak zeuden pertsonentzat zirela, beldur handia izan beharra nuela, gauza batzuetan parte txarreko espiritua zeritzolako, azken ebatzirik hartzen ez bazuen ere, baina ongi pentsa nezala neure otoitzari buruz nik ulertzen nuena eta esateko berari. Eta nik ez nekien ezertxo ere esaten neure otoitzari buruz; izan ere, nolakoa den ulertzen eta
|
adierazten
jakiteko mesedea, orain dela gutxi egin dit Jainkoak.
|