2000
|
|
Hedabideetan egunero, behin eta berriro, irakur, entzun, ikus dezakegu, globalizazioaren munduan bizi garela. Halere ez daukagu nahikoa ezagupena errateko hitz horrek
|
adierazi
nahi duena. Ba hitz horren atzean aurkitzen dugu sistema oso bat, ekonomikoa, soziala, kulturala eta komunikatiboa.
|
|
" Irratilari berri hauek askatasun osoa dute nahi duten formatoa asmatzeko. Gainera, gu ez gara sartzen haiek
|
adierazi
nahi duten gauzetan", adierazi digu Isabele Barreitx kazetariak.
|
|
Honela, belaunaldi ezberdinen joan etorriak denboraren sinbologia izango lirateke. Aitzitik, denborak aurrera egin arren, belaunaldi berrien bizitzak funtsean aurrekoen ildotik jarraitzen duela
|
adierazi
nahi duela dirudi. Hots, sentimenduen, beldurren, zalantzen, ilusioen,... betierekotasuna adieraziz.
|
|
Hala ere, gure aburuz, ez ditu beti irudi iradokitzaileak erabiltzen,
|
adierazi
nahi duena hainbatetan zuzenean aipatzen du. Iturberen ipuinetan bezala, ipuinotan ere elkarrizketek garrantzia handia dute, narrazioari bizitasuna eransten baitiote.
|
|
Azkenik, Laudanoa eta sutautsa bilduma izango dugu hizpide. Oraingoan, mundakarrak izenburuaren bidez, atseginaren bilaketa eta heriotzaren ezinbestea
|
adierazi
nahi ditu. Beraz, aipatu bezala itsas giroaz gain, gaiek ere kateatzen dituzte ipuinok.
|
|
Bestalde, lekuari buruzko aipamen gutxi egiten direla azpimarratu behar da. Javier Rojoren hitzek oso ongi adierazten dute
|
adierazi
nahi duguna:
|
|
Baina oraingo honetan ez dut ondorio politikoez edo balioen erabilpen zinikoazaritu nahi. Orain
|
adierazi
nahi dut, kultura batean, gure baitan pentsatzeko ematen denprozesuan, zer pisu duten balioek erabakiak eta jarrerak hartzeko orduan.
|
|
Euskalherri nortasunaren sisteman, gure aldetik, besteak beste, geruza maila hauek atzemanditugu. Ikus dezagun gainjarritako zirkuluen bidez
|
adierazi
nahi duguna:
|
|
Tenedoreak asko balio du, baina ez zopa jateko.
|
Adierazi
nahi dugun gauzada, borroka nazionalerako, bestelako kontzeptuak asmatu behar direla. Sexuen ustiaketaklaseen ustiaketarekin alderatzea, sagarrak udareekin alderatzea bezalakoa da.
|
|
" Ezen, jaunak, orrialde hauetan dena baita posible, dena baita egia eta gezur, dena errealitate eta amets, dena pasio eta eldarnio, dena literatura eta magia; edo agian ez, agian orrialde hauek guztiak jolas bat baino ez dira, jolas existentzial bat, non batek ez baitu euskarririk aurkitzen inon, eta oro zaio mozorro, oro labainkor eta sinestezin...". Eta ondoren,
|
adierazi
nahi duen ideiaren atari gisa, lau txiste kontatzen ditu, eta denak barrez lehertu beharrean jarri dituenean, beste azalpen hori irteten da bere ahotik, ezari ezarian: " Aldarte ona du bai liburu honen irakurleak, aldarte umoretsua, eta distantzia; baina beste gauza bat ere aitor dezadan:
|
|
Halaxe, bada,
|
adierazi
nahi dugu ez dakigula oso ziur eta ez du askorik inporta, ohartuko da irakurlea zer aldatu zitzaion lehenik Brown jaunari, ezker eskuko hatz txikiko azazkala, ala eskuin eskukoa; edota biak batera aldatu zitzaizkion, edo zein aldaketaz jabetu zen lehenago. Ez dakigu, era berean, zer eguraldi egiten zuen Brown jaunaren eskuan aldaketa txiki hura gertatu zen egunean, euria ari zuen ala eguzkia zegoen; badakigu, ordea, zein egun zen, eta hori jakinik, eguraldia ere nolakoa zen jakitea baino gauza errazagorik ez dago.
|
|
Berdin dio gainera, edo berdin behar du izan, honezkero; ezen, lankideen iritziak ez baitu axaleko garrantzirik ere Brown jaunaren itxuraldaketaren garapenean, eta ez dugu horretaz puntu honetan gehiago sakonduko. Hala ere, eta iritzi pertsonal bat zilegi bazaigu,
|
adierazi
nahi genuke Brown jauna errugabea zela, ez zela inpostore bat, eta, beraz, bere burua defendatzeko gezur errukitsu batzuk asmatu behar izan zituela ezinbestean, ez maltzurkeriaz, eta alde horretatik uste osoa daukagu lankideek gogo onez hartuak izango zituztela gizagaixo haren hitz sinpatikoak, jakina baita gizakiak ez duela egia dena sinesten, sinetsi nahi duena baizik....
|
|
Bakarra ere ez. Eta tristea da esatea, baina zer
|
adierazi
nahi du etsenplu odoltsu horrek. Bada, ezinezkoa dela komunikazioa gizakion artean.
|
|
Harritzarra aise jaso zuen gerri pareraino, amen batean; behin hantxe eroso ipini zuelarik, hamalau txortaldi jo zizkion segidan, su eta fu, begiak zuri zuri, mihia hortzartean dantzari, espasmodikoki. Neu izan nintzen txalojole bakar; beste milaka begi ezin zabalduago haiek zer
|
adierazi
nahi zuten ez dut sekula jakin.
|
|
Jostaketa luze eta samur baten ondotik, Rubenen arnasketa geldoa ohetik datorkidala, gaurkoan ere eguneko bizipen nagusienak laburbiltzen saiatuko naiz. Eta Ruben aipatu dudanez,
|
adierazi
nahi dut berarekin gero eta gusturago nagoela, eta nor sentiarazten nauela. Eta berari ezertxo ere aipatu ez badiot ere, gaur burutazio txoro bat izan dudala:
|
|
Eta Ruben aipatu dudanez,
|
adierazi
nahi dut gaur berarekin ibili naizela erosketak egiten. Hiritik ehun bat kilometrora, merkatalgune handi batean erosketak egiteko eta baz  kaltzeko geratu garenean, Danek esan digu:
|
|
Defentsak ez du argumentu gehiegirik behar bere bezeroaren errugabetasuna frogatzeko. Lehenik eta behin,
|
adierazi
nahi dut fiskalarekin bat eta ez dugula presidentearen iragana zertan kontuan hartu; aitzitik, atzoko adierazpenenetatik datu bat, datu oso esanguratsu bat nabarmendu nahi nuke: honaino ekarri gaituen auzi honen jatorrian edozein arrazoi dagoela ere, Lewinsky andereñoak amarru makur bat prestatu zuen gure presidentea harrapatzeko, eta horrek guztiz baliogabetzen ditu bekadunaren amodioaren benetakotasunaz esandako guztiak.
|
|
Liberalek" bizimodu edota bizitza onaren ikuskera" esaten dutenean, gizabanakoek hausnarketa sakon baten ondorioz bizimodu batekin duten konpromisoa
|
adierazi
nahi dute. Gure gizarteetan, eguneroko esperientzian bizimodu onen aniztasuna islatzen dituzten honako adibide hauek aipa ditzakegu:
|
|
Filosofia politiko garaikidearen 1970eko hamarkadako berpizkundearen erantzule nagusiaren arabera," ni a bere helburuak baino lehenagokoa da" (Rawls, 1971: 560), honekin zera
|
adierazi
nahi duelarik: edozein egitasmo edota harremanen aurrean, gizabanakoak bere" autodeterminazio" eskubideari eusten diola.
|
|
Xan,, gelditu egin zen. Bertan lagun haiek zerbaitek, segurrenik ideia, edo kausa batek batu zituela zirudien; antza beren isilaz zerbaitegatik protesta egin, zerbaiten alde edo kontra zeudela
|
adierazi
nahi zuten. Inoiz ez elkarri begira, inoiz ez elkarri mintzo, bazitekeen aldez aurretiko erabakiz, baina bazitekeen lotsaz, bazitekeen elkarrenganako estimarik ezaz.
|
2001
|
|
Eta animaliari ere bai, norberekoikeriaz ez jokatzearen erakusle. Azken finean, denok denona errespetatu beharra
|
adierazi
nahi dut; baita ere aldamenekoa gure laguna izan daitekeela, eta arazoak konpontzeko ez zaiola arazo gehiago erantsi behar lehendik dugunari, baizik eta borondatea eta hitza jarri behar direla konponbidean.
|
|
Guziarekin ere, nobelaren" forma" hizkuntzazkoa den heinean, nobela oro," ahots desberdinez osaturiko koru baten moduan", bizi duen garai sozio historikoaren eta aurreko testu literarioen oihartzunez betea dago. Terminologia bajtinianoa erabiliz, nobelaren polifoniaz edo dialogismoaz hitz egiten dugunean, nobela sortu den gizarte egiturak nobelaren beraren egitura formalarekin duen erlazioa
|
adierazi
nahi dugu.
|
|
Alabaina, gure ustez, badago bertan zenbait iluntasun. Esate baterako, barru fokalizazioaz ari garenean, zer
|
adierazi
nahi dugu zehazki?: fabula barruko pertsonaia bat dela fokalizazio ekintza horren subjektua edota fokalizatzen den hori psikeari (sentimenduak, pentsamenduak,...) dagokiola?, ala biak?
|
|
Murrizpen horren atzean ez da ulertu behar Saizarbitoriaren azken nobela honek teknikaren alderditik baliabide aberastasunik ez duenik. Ez da hori
|
adierazi
nahi duguna, baizik eta, bere erreferentea behin eta berriro zalantzan jartzen duen nobela izatean datzala bere berezitasunik aipagarriena.
|
|
Joseba Sarrionandia ere zalantzan dago; alde batetik bere duda mudak daude, bere izaeraz nahiaren eta ustearen arteko kinkan eta zalantzan; beste aldetik, zazpi zenbakiak
|
adierazi
nahi duen harmonia nahia.
|
|
Hain zuzen ere, espazioan definitzen baikara, eta denborari buruzko filosofiari aurre eginez, espazioari buruzko filosofiak munduan dugun tokiaz galdetzen du. Bizitzari buruzko galdera da, eta, zuzenean, munduan gurekin batera bizi direnekin zer nolako loturak eta harremanak eduki ditzakegun
|
adierazi
nahi luke, elkarkidetzaren filosofia sortuz.
|
|
Gartzelako poemak idazten hasi zenean, Sarrionandiak alde batera utzi zuen Izuen gordelekuetan barrena liburuan agertu zuen estetika. Estetika neosinbolista hori ez zitzaion aski,
|
adierazi
nahi zuen errealitate bortitzarentzat. Joera errealista aukeratu du, bada.
|
|
Gutun honen bidez hauxe
|
adierazi
nahi dut...
|
|
Hizkuntza trebetasun bakoitzean (mintzamena, idazmena, entzundakoarenulermena eta irakurmena) ikasleak zer egiteko gai izan behar duen azaltzenziguten. Helburu zehaztuen atalean, aldiz, nozioak (proposiziozko esanahiak, ZER
|
adierazi
nahi dugun) eta funtzioak (esanahi ilokutiboak, ZERTARAKOhitz egin edo idazten dugun) agertzen ziren. Baina, helburuak sailkatu etazerrendatu ez eze, egitarauak sekuentziatu ere egiten zituen ikas prozesuan.Dagokigun kasuan, oinarrizko maila xede izanik, sei urratsetan banatu genituenaurretik aipaturiko helburuak.
|
|
Gaur egun perfume hitzari ematen zaion esanahiak, ziur aski, ez dauka zer ikusi handirik etimologikoki dagokion esangurarekin, hots, latinezko per fumum hitzaren esangurarekin,, kearen bidez datorrena?
|
adierazi
nahi baitu azken honek. Antzinako errituetan eta gaur egun dirauten batzuetan otoitzak eta eskaerak kearen bidez egiten ziren, esate baterako, intsentsuaren erreketaren bidez.
|
|
garatu eta landu gabe dirau oraingoz, sarritan ez baitago identifikazio zuzenik. Hona hemen galdera bi zer
|
adierazi
nahi dugun biribiltzeko: Nola hartzen du usaina gure gorputzak?
|
|
Alfabetoaren araberako sailkapenean erabilitako laburdurek, familiaka egindako sailkapen eta azpisailkapenean erabilitako letra eta zenbakiak adierazten dituzte; esate baterako, B3 laburdurak lore sortaduna
|
adierazi
nahi du, L. Air du Temps delakoaren tankerakoa.
|
|
Goio Bluefields alboan bizi da, Josean Prinzapolkan, itsasbazter atlantikoan baina iparralderago. Goio izoztu egin dela eta, auskalo zer
|
adierazi
nahi duen Joseanek izoztu horrekin.
|
|
Ez da frogaketan ari beharrik, eskola ofizialaz jabetuko bagara (eta eskola ofizialaren bitartez
|
adierazi
nahi nuke kontrol ofizialaren azpian dagokeen edozein irakastegi), irakasle euskaldun eta euskaltzaleen beharrean gaudela erakusteko. Eta badirudi, eta izan ere horrela da, aski urri gabiltzala sail horretan:
|
|
Vulgares versificatores zirelakoen artean eduki behar zuen Etxeberri, baina maxiaketa horrek ez dio honi deus kentzen ez eransten. Aitzitik, badirudi Altunak azpimarkatzen duen Heguyren primus horrek Etxeberriren berritasuna eta are lehentasuna
|
adierazi
nahi duela, Elizakoetan  erabiltzen duen bertso lanari legokionez bederen. Ezin ahatz daiteke Materreren bi edizioak Manualarena baino lehenagokoak direla, hau beste maila umilago batean âhitz lauz gaineraâ ari bazen ere.
|
|
Halaz ere, uste dugu oraingo ezinegona eta gehiegikeriak osasungarri izan daitezkeela zenbait aldetatik, edo osasunbidean gaudelako ezaugarriak behinik behin. Gure jendeak, alegia, zerbait
|
adierazi
nahi du zuzen ala oker, garbi ala zikin. Eta izenari baino izanari lotuagoa ageri den mintzabehar horrek, barren irakite horrek, uzta joria sor dezake, dirudien bezala jatorra eta benetakoa baldin bada.
|
|
b) Hitanokoan, anbiguitatez josia dago. Zernahi diogula, bi gauza esaten ditugu,
|
adierazi
nahi genukeen bakarraren ordez. Egin diat" hiri zerbait egin diat" da batetik, baina, bestetik eta ezinbestean, baita" egin dut (hirekin ari nauk)" ere.
|
|
Zorioneko bezain ezezagun dugunez gero. Balioaren aldetik, bai, esan daiteke ez dagoela ilunegi," ez, arren, ezetz esan" edo
|
adierazi
nahi baitu dudarik gabe. Eta euskaraz ukatzea izanik" ezetz esatea", horra hor lan handirik gabe, vcatu gaizki irakurri zela medio, Gerrak itxuratxartu zuena:
|
|
Eta galdera horri erantzuten saiatu gara, axaletik bederen. Axalean dagoena, zorigaiztoz, eta hor datza auziaren muina, ez da beti, ezta beharbada maizenik ere, perpausen azpiegiturak
|
adierazi
nahi lukeena. Bestela esan, perpausek berez nahirik, gogorik ez gurarik ez dutela, zer esan nahi duten perpausak iruten eta ehaiten diharduten autoreek.
|
|
Asma dezaket, gainera, gutxi gorabehera zer esan nahi luketen 1978ko euskaldun batentzat, mintzatzen zaizuenarentzat esaterako. Baina ez dakigu horrenbestez zer
|
adierazi
nahi zuen aditz horien bitartez Arestik, orduko Arestik. Esaten eta idazten dugun asko eta asko ez da batere  iraunkor gertatzen, iheskor baizik.
|
|
Zenbaitek badakite, Chaucer irakurri ez badute ere, nor zen Bath eko andrea; beste zenbaitek badute Camachoren ezteien aditzea. Baten batek, azkenik, igarriko dio
|
adierazi
nahi duzunari Maisu Juanek ostatuan kontu larregia kitatzeko erabili zuen burubideaz.
|
|
Aldez aurretiko batzuk
|
adierazi
nahi nituzke, horrelakorik zilegi bazait. Izan ere, aurkeztu zaizkidan galderei atarikoa egiten dien testuak ikuspegi baten —ikuspegi alderotu baten, alegia— isla nabarmena iruditzen baitzait, eta, sa rrera horretatik abiatuta, badirudi erasoei kontraerasoa dela eskatzen zaiguna.
|
|
Gorputz bat jasotzean bere pisua sentitzen dudala esan dezaket, baina hori nire inpresio subjektibo soila da. Aitzitik, zera esaten badut," gorputza pisua da", orduan egia objektibo bat
|
adierazi
nahi dut. Horretarako, substantzia batek (gorputza) akzidente batekin (pisutasuna) duen harremana adierazten dut, eta ez hautemapen soil bat.
|
|
" Gatazka hauen borroka lekuak, bada, Metafisika izena du" (A VIII (E29)). Metafisika ezagutza ororen bilkura da, arrazoimen hutsak sistematikoki ordenatzen duen heinean; eta, beraz, oro har Filosofia
|
adierazi
nahi duela uler daiteke. Hau aspaldi batean zientzia ororen erregina omen zen, eta merezi zuen titulua gainera bere ikerketaren garrantzia dela eta, baina gaur bere izena aitatzeak mespretxua baino ez du sortzen.
|
|
Borges ez dela existitzen
|
adierazi
nahi duzu, moztu nion.
|
|
Publikoaren arteko batzuek protesta
|
adierazi
nahi zuten imintzioak eta eztulak egin zituzten. Guebokinderrek lo seko zirauen.
|
|
Tribunok bizitzan gezur asko entzundakoa zela
|
adierazi
nahi zuen keinua egin zuen, galdetu zuelarik, Bai. Nor?
|
|
Hutsa zegoen. Bertan Juliak behin bakarrik begiratu zidan begietara, baina nahikoa izan zen berak
|
adierazi
nahi zuena nireganatzeko. Horixe zuen berezi neska hark.
|
2002
|
|
Pauso oso garrantzizkoa ikus daitekeenez. Nik hemendik zoriondu nahi ditut erabakia hartu duten guztiak eta pare bat desio
|
adierazi
nahi nuke amaitzeko: bat, itun honek luzaro iraun dezala, eta bi, horrelako eta antzeko ekintzak zabal daitezela Euskal Herrian barrena lehenbailehen
|
|
Ondoko puntuetan ikusiko dugunez, gaur egungo euskal eleberriak barrura begiratzen du batez ere (ik. subjektibitatea ardatz duten eleberriak) eta kanpora begiratzen duenean ere (ik. eleberri errealistak), gertakari batzuen lekukotza objektiboa eman baino gehiago, kontzientzia batean izandako eragina
|
adierazi
nahi du (ik. ETAren gaia ukitzen duten eleberriak).
|
|
Horregatik mintzo zen J. C. Mainer 1996an" literaturaren pribatizazioaz", barrurantz begiratzen dutelako gaurko eleberrigileek. Braudillardek" subjektuaren heriotzaz" esandakoek horixe
|
adierazi
nahi baitute finean: hil dela mundua neurtzen eta menderatzen zuen subjektu modernoa (ik.
|
|
Hamaika pauson bezala, hemen ere oroimena da eleberriaren bilakaera baldintzatzen duena. Orduko hartan, C. Simonen ahotan jarritako baieztapenak" oroimena plater hautsi bat da" irakurketaren bidez osatuz zihoan puzzle narratiboa definitzen bazuen, Bihotz bin oroitzeak imajinatzea
|
adierazi
nahi du, etengabe errepikatuz doazen eszenak osatzea. A. Robbe Grilleten" gogoratzea irudikatzea da beti" izango litzateke eleberri honen leitmotiv garrantzizkoenetakoa.
|
|
1990), euskal literatur testuen produkzioa, bitartekaritza, harrera eta birsorkuntza barneratzen dituen egituraz mintzo garela zehaztu genuke. Egitura horretan, azken atalean sartuko lirateke kritikak egin ditzakeen ekarriak, birsotze terminoarekin hauxe baita
|
adierazi
nahi duguna: testu literarioen gainean egiten den irakurketa sortzailea.
|
|
Eleberriari dagokionez, VI. eta VII. mendeetako Euskal Herriaren egoera berreraikitzen ahalegintzen da Etxaide, Estornés Lasaren eta A. Xahoren lan batzuetan oinarrituta. Hala ere, egileak bertan
|
adierazi
nahi zuen tesia, Euskal Herria salbatzeko euskaldunok batu egin behar dugula, nabarmenegia suertatzen da irakurketan. Rojoren iritziz, eleberriak abenturazko nobela politizatuaren itxura du eta ez dago historiaren, pertsonaien eta tesiaren artean orekarik.
|
|
Txosten honen bidez, EIREk antolatu duen Euskal Unibertsitatearen Kongresua dela eta, teknika eta teknologia zientzien alorrean euskararekin loturik dagoen egoeraren azterketa egin eta datuen arabera ikus ditzakegun perspektibak etaeginbeharrekoak
|
adierazi
nahi ditugu.
|
|
Hizkuntza kohesiorako organoak. zentro guztietan daude sortuta, zentroakaipatzen ditudanean, fakultateak eta eskolak
|
adierazi
nahi ditut?, eta horien egikera euskararen normalizazio planaren segimendua egitea da. Ez bakarrik segimendua, baizik eta antolaketa eta, horrekin batera, suspertzea eta jarraipena ereegitea.
|
|
Gure geroko proposamena irakasleentzako eredu kontraktual batean gauzatukodugun arren,. Irakaslego Propioa? kontzeptua darabilgunean, hori baino zerbaitgehiago
|
adierazi
nahi dugu, hitzen mugetatik harago dagoen proiektu bati egitenbaitiogu erreferentzia. Izan ere, Euskal Herriaren eraikuntza sozial, kultural, linguistiko eta politikoa prozesu modura ulertzen dugun era berean, Euskal Unibertsitatea bera ere prozesu modura ulertzen baitugu, zer esanik ez, unibertsitateeuskalduna egiteko dagoen une honetan; baina baita balizko etorkizunean legalkiegituratuta egon dadinean ere?, prozesu horretan unibertsitate askatzaileaetengabe eraikitzeko.
|
|
Bi dira ezagunenak. Alde batetik, historialariok idatzitako lanen bilduma osoa
|
adierazi
nahi du. Bestetik, lan horieiburuzko hausnarketaz ari da.
|
|
Eskuak buru atzetik pasatu zituen Alexek, gogoetatsu zegoela
|
adierazi
nahi zuen bakoitzean egiten zuen bezala.
|
|
Zer esango zion, ba? Mirarik bere jantzi koloretsuek aldarrikatzen zuten moduko hippya izan nahiko zukeen, maitasun librea, askatasuna eta horrelako hitz potoloek
|
adierazi
nahi zutena bizi. Baina etsita zegoen ameslari urardotua baizik ez zela; nahi eta ezinaren irudi bakartia.
|
|
Zakurrak buztana jaso eta poliki poliki higitzen badu, bera nagusi dela
|
adierazi
nahi du. Bi ar horrela elkarrengana hurbiltzen badira, ia seguru borroka izango da.
|
|
Gidariek klaxona jotzen zuten arren, haien deiadarrak hutsaren hurrengo gertatzen  ziren, izan ere bat batean sirena hots beldurgarriak entzuten hasi ziren, haien soinua irentsi zutenak. Nik berehala jakin nuen zer
|
adierazi
nahi zuten sirena hots beldurgarri haiek. Beharginentzako deiak ziren.
|
|
euskara landua eta aberatsa, baina arina. Erraz irakurtzen da, eta
|
adierazi
nahi duena ederki komunikatzen du, hori berehala ikusten da. Zein da Zuazoren ardura?
|
|
Erakunde gisa nolabaiteko harremanak dituzten eta elkarren artean osagarriak diren unibertsitate guneen multzoa
|
adierazi
nahi dut sistema berbaren bidez. Euskadin, edo Euskal Herrian, zenbait unibertsitate edo unibertsitate gune daude; hori ezaguna da. Baina unibertsitate gune horiek ez dute osatzen lehen definitu dudanaren antzeko egiturarik.
|
|
Aurreko azpiatalean mintzatu naiz kontu honetaz, ikerketarako baliabideen kantitatea eta erabilera aztertu dudanean, eta, beraz, ez dut hemen errepikatuko lehen esandakoa. Hala ere, ez ditugun institutu horietaz zerbait gehiago
|
adierazi
nahi nuke.
|
|
Euskal Unibertsitate a, bada, aldarrikapen hutsala izatetik beharra izatera iritsi da. Hori argi
|
adierazi
nahi dugu.
|
2003
|
|
Noemi Etxeberria, Maria Urrutia, Asier Blas, Saioa Gorroño eta Igor Ahedo ikasleekin batera gauzatu dut. Ikasle hauek nirekin lan egiteagatik diskriminatuak izan direla
|
adierazi
nahi dut, halaber.
|
|
Testuinguru horretan sortu zen Ez Dok Amairu, euskal kulturan hamairuaren adur gaiztoa hautsi eta pizkundeak aurrera joko zuela
|
adierazi
nahi zuten. Antolatzaileen esanetan egun, Korrikak gauza bera adierazi nahi dio gizarteari:
|
|
adimen egoerak eta emozioak, adiskidetzako sentimenduak, kontrako sentimenduak, buru jarduerak eta ekintzako hizkera. Baina gainera sentipen horiek guztiak
|
adierazi
nahi dituzten esamoldeak hainbat erregistrotan daude jasoak eta letra mota desberdinen bidez bereiziak. Hau da, hizkera jasoan, arruntean, lagunartekoan eta trauskilean.
|
|
Edo zuria hartzen badugu, guretako edozeinentzat birjintasuna edo garbitasunaren baliokide dena, hitz hori euskaldun zaharrentzat ez da beti batere ona izan: ' zaldi zuri', edo' asto zuri' zioten, alferkeria izendatzeko… Edo' zaldi urdin' esaten zuten, lanerako ez zuela balio
|
adierazi
nahi zutenean. Eta' elezuriko' pertsona, fidatzeko ez dena da…", dio Lizarduikoak.
|
|
Nik ere haritza erabiltzen dut, baina desberdin tratatua. Kasu batzuetan material tradizionalok erabiltzen ditut, baina beti ere
|
adierazi
nahi dudanarekin koherentea bada.
|
|
Adieraz dezagun, anekdota moduan, eta garaiko errealitatearen lekuko, inkestak lau egoera zibil onartzen zituela, ezkongabea, ezkondua, alarguna eta elkartua. Azken hori, ordea, nahiko iluna zen eta ez zegoen argi, komunitate berezietan (fraide elkarte eta antzekoetan) bizi izatea adierazi nahi zuen edo, alderantziz, ezkondu gabe, baina elkarturik bizi ziren bikoteak
|
adierazi
nahi zuen. 101 irakasle aritu ziren UEUn, horietako 74 tituludunak:
|
|
Adieraz dezagun, anekdota moduan, eta garaiko errealitatearen lekuko, inkestak lau egoera zibil onartzen zituela, ezkongabea, ezkondua, alarguna eta elkartua. Azken hori, ordea, nahiko iluna zen eta ez zegoen argi, komunitate berezietan (fraide elkarte eta antzekoetan) bizi izatea
|
adierazi
nahi zuen edo, alderantziz, ezkondu gabe, baina elkarturik bizi ziren bikoteak adierazi nahi zuen. 101 irakasle aritu ziren UEUn, horietako 74 tituludunak:
|
|
Herritarrok herria osatzen dugu", adierazi dute. Euskal Herritarrak izateko borondatearekin batera, Euskal Herriarekiko, dagozkion eskubideekiko eta euskararekiko begirune eta konpromisoa ere
|
adierazi
nahi dute.
|
|
Lasai zegoela
|
adierazi
nahi zuen Oskarrek eta baineraren ertzean eseri zen, Rakeli begira.
|
|
Auskalo, nire buruan hainbat susmo gorpuzten ari bazen ere: ahal zuen bezain pronto horrek
|
adierazi
nahi zuen patruilak gainezka zebiltzala, hau da, langile guztiak beste gizaki batzuk salbatzeko ahaleginean zebiltzala. Oker nenbilela sinetsi nahi izan nuen, ez nuela entzun ahal zuen bezain pronto izugarri hura; ez nuen, hala ere, susmo gaiztoa nire burutik ezabatzerik lortu, ezen, egiaz, zer berri genuen Sartaldeko hondartzan gertatzen ari zitekeenaz?
|
|
Airean gazteluak egitea amets egitea da, errealista ez izatea; gazteluak hondarretan egitea, berriz, justu kontrakoa da:
|
adierazi
nahi du zeuk eraiki duzula zeure eskuez errealitatea, zeuk sortu duzula ezerezetik bizia. Niri, behin  tzat, hala iruditzen zait.
|
|
hau da, euskaraz bizi ahal izatea. Nola gauden jakiteko atzera begira dabilenak ez bide daki, hori eta horrenbestez zehazki zer
|
adierazi
nahi duen hitzetik hortzera darabilen normalizazioaren paradigmak.
|
|
Horrexegatik, Papinianok horien alde erabaki zuen ordezpena iraungita zegoela, hauxe azalduz: ekitateari ekinez, uler daiteke, testamentugileak ez duela adierazi
|
adierazi
nahi zuen guztia, eta aitona edo amona horrek ilobak seme alabak izatearen kasua aipatu ez arren, ezin ondoriozta daiteke horiei euren gurasoen oinordetza kendu nahi zienik. Gauza bera ulertu izan balitz zurtz ordezpenaren kasuan, pentsa zitekeen aitak ez zuela kontuan hartu kasu bat:
|
|
Jakina ez dudala eztabaidarik piztuko termino baten inguruan.3
|
Adierazi
nahi dudana honakoa da: zientziaren historiak gogoratzen dituen zientzialarien artean gutxi direla, baten bat izanez gero, zientzialari ‘normalduak’ Kuhnen zentzuan.
|
|
–Eta honek zerikusia du Mallonaren kasuarekin? –galde egin zidan, burua galduta edo neukala
|
adierazi
nahi zuen hasperen batez.
|
2004
|
|
Egunkariaren itxiera gezur handi baten historia izan dela. Eta hori da liburuak berak, eta izenburuak zehazki,
|
adierazi
nahi duena. Liburuan, itxiera ondorengo orduak eta egunak kontatzen ditut, Egunkariako langileen artetik datorren ahots eta begirada batetik kontatu ere.
|
|
Eta zer
|
adierazi
nahi duzue abestien bidez?
|
|
Badakigu zer
|
adierazi
nahi duten beste alderdi guztien ahotan, onerako zein txarrerako, bakoitzaren kaleidoskopioaren arabera, baina ez Ezker Abertzalearenean. Horrek adierazi nahi ez badu ere Ezker Abertzaleak ez duenik malgutasunerako edo pragmatismorako gaitasunik.
|
|
Buruaz beste egitea zer den, alegia, esamolde lazgarri horrek zertan duen sorrera eta funtsean zer
|
adierazi
nahi duen, Hondarribian ikasi dugu oraindik orain: Jokin Z. ez zen izaten ahal nahi ez zuen hura, ez zen izaten ahal bestek izatera kondenatu zuten hura kakatia, salataria» eta horregatik egin zuen beste buru batera.
|
|
Zorionez baita ere, entzun izan dut bitartekoa bera helburu dela batzuentzat. Hau diotenengandik gertuago dago
|
adierazi
nahi dudana, gauza bera ez dela uste dudan arren.
|
|
" Guk heriotza sinbolikoa erakutsi nahi genuen. Heriotza hitza erabiltzen dugu baina zuloak edo bizi krisiak
|
adierazi
nahi genituen. Krisiak gainditzen badituzu posible da beste ikuspegi bat eskuratzea, ikastea.
|
|
Helburua, horrela, beti da kokapen egokia bilatzea, eta bestearena ahalik eta txartoen uztea. Aljeriako elkarrizketak fase erabakigarrian zeudenean, adibidez, EAJk bultzaturik, Bilbon deitu zen ETAren kontrako manifestaldiak zuzenean Aljerian ez zeuden eragileekin ere kontatu behar zela
|
adierazi
nahi zuen, bide batez ezker abertzaleari legitimitatea eta protagonismoa kendu nahi zitzaiola. Eta kasu honetan ere antzera jokatu da:
|
|
Eragingarri izateak berarekin dakar, orobat, erantzun judiziala azkarrago ematea, babes eskakizunetatik hurbilago egotea denboraren aldetik eta gauzak errealitate bihurtzeko gaitasun handiagoa izatea. Hortaz, justizia zibila eragingarri izateak
|
adierazi
nahi du kasu zehatzetan alde juridikoak behin betiko zehazteko behar den denbora murriztea eta xede hori duten tresnen multzoa eskura izatea. Bestera esanda, epaiak prozesua hasi zenetik ahalik arinen eman behar dira; kautela neurriak eskuragarriagoak eta eragingarriagoak izan behar dira; nahitaezko betearazpenak karga gutxiago ekarri behar dizkio hori eragiten duenari; eta, eskubide eta interes legitimoak benetan asetzeko, aukera gehiago izan behar dira.
|
|
Euskara ezin da despolitizatu, euskararen aldeko lege eta neurri politikoak behar direlako. Ostera, desidentifikatu diodanean, nazionalismoa ez dela hizkuntza batekin identifikatu behar
|
adierazi
nahi dut. Hizkuntza hori herri oso batena delako eta ez korronte politiko batena bakarrik.
|
|
nolabait esan, sentimendu eta atxikimendu bizi bizien elikagai joria. Horrek, nire aburuz bederen, zera
|
adierazi
nahi luke: nazionalitate jakin baten bilakaera historikoan hizkuntza eta lurraldea elkarrekiko elikagai bihurtzen direla.
|
|
Ñabardurak ba ote du ordea nik eman nahi diodan garrantzirik? Alegia, erregimen politikoaren kontzeptuak
|
adierazi
nahi duenetik Estatu adigaira dagoen tarte semantikoak eta teorikoak horrenbesteko eragina ote du gure pentsamenduan eta jokabidean. Ez nahitaez.
|
|
Diglosiaren infernua ezagutu duenak badaki zerbait horren berri: Xenpelarren euskarak zertaraino balio zion Mitxelenari honek
|
adierazi
nahi zuen mundu kulturala eta sinbolikoa adierazteko?
|
|
Zorretan gaude orduko Aracil harekin, oraingoaren ibileretan sartu gabe. Orduko hartan, izan ere, euskal soziolinguistikaren kultura zertan zetzan
|
adierazi
nahi bagenu, nik honako adierazle poetiko hau erabiliko nuke: –Hizkuntza bat ez da galtzen ez dakitenek ikasten ez dutelako, dakitenek erabiltzen ez dutelako baizik?.
|
|
Baita J.M. Barandiaran antropologoak ere «euskal gizakia» deitu ohi zaionaren jatorriaz jardutean, zei naren eboluzio abiapuntua 7.000 urte inguruan finkatzen baitu (277). Honekin
|
adierazi
nahi duguna da, bat, arrazaren kontzeptua Sabino Aranaren garaian, eta oraindik geroago ere, diskurtso zientifikoan erabiltzen zen ohiko terminoa zela, eta bi, lan honen hasieran esan bezala, komunitate etnikoaren edo nazio aren edukia eman ziola Sabinok arrazari.
|
|
Geroago piztuko den eztabaidan agertuko den bezala, alderdi linguistiko zein historikotik begiratuta, berak
|
adierazi
nahi zuen herri errealitatea adieraz teko desegoki asmatutako hitza izango da Euzkadi-rena; baina arreta jarri, hitz horren bidez azaldu nahi zuen kontzeptuaren edukian ezarri behar da, hor ha tez ere, honek baitu garrantzirik gehien, eta ez hainbeste, agian, kategoria po litiko hura adierazteko berak erabilitako hitzaren desegokitasunean. Euzkadi hitzak, lehenik eta funtsean, bere lurralde historikoan zein diasporan bizi den euskal jatorriko guztien komunitate etnikoa esan nahi du.
|
|
Horrela,, balio sistema antolakuntza egiturak espektatibak? trinomioak, etengabeko berregokitzapenean, berrirakurketan eta inguruarekiko kontrastean oinarrituriko prozesuaren muineanelkarreragiten duela
|
adierazi
nahi dugu.
|
|
Horrek ez du erran nahi tirabirak sortu ez zirenik, halanola 2000 urtean zenbait sailetan eginiko egun batzuetako lanuztea edo greba. Honen bitartez
|
adierazi
nahi duguna hauxe da: enpresaren barrenean kultura demokratizatzailea zabaltzeko eta indartzeko oztoporik izan arren, prozesua eta hitzarmenak oraindik ere irekirik daude.
|
|
Transdiziplinaritate barneratzailearekin hauxe
|
adierazi
nahi dugu: errealitatearruntean ikus daitekeen banaketa objektiboen azpian esentziazko batasun batdagoela oinarri izanda, errealitate arrunteko banaketa areak ezagutzeko eratu direndiziplina tradizionalen artean logika komunak bilatu behar dira.
|
|
Dakienak ez du jakin nahi, etadeus ez dakienak hutsaren ideia mikorik cz du. Eros gosea da, jakin mina, eta hitz hori latineko eura hitzetik datorrela eta kezka
|
adierazi
nahi duela ikusirik, zer zait falta. Zer jakincta zcrgatik edo zertako?
|