Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 35

2023
‎G Zaintzaeta kontrol eginkizunak, enpresako lana gauzatzeko dauden segurtasuneta osasun baldintzen inguruan. Halaber, kontuan hartu behar da LELTBren 19 artikuluak ezarritakoa, eta azaroaren 8ko 31/ 1995 Legea, Lan Arriskuen Prebentzioari buruzkoa.
‎Alabaina, autonomia erkidegoan negoziatu ezin diren gaitzat jotzen dira, salbu eta bestelako araubideren bat aplikatu behar denean, hala ezarri delako LELTBren 83.2 artikuluaren arabera estatu mailan negoziatutako akordio edo hitzarmen kolektiboaren bidez: probaldia, kontratazio modalitateak, lanbide sailkapena, lan egiteko urteko gehieneko lanaldia, diziplina araubidea, lan arriskuen prebentzioari buruzko gutxieneko arauak eta mugigarritasun geografikoa (ikusi LELTBren 84.4 artikulua).
‎Langileen ordezkariak dira, lan arriskuak prebenitzeko arloan eginkizun bereziak dituztenak. Beraz, langileen ordezkaritzaeta partaidetza organoa da, laneko segurtasun eta osasuneko arloan espezializatutakoa.
‎Parte hartzeko erakunde parekidea (enpresaburua edo horren ordezkariak// prebentzio eskuordeak) eta kide anitzekoa da, lan arriskuak prebenitzeko arloan enpresaren jarduerak erregulartasunez eta aldizkakotasunez kontsultatzeko.
‎3 Lan arriskuak prebenitzearen inguruko eskubide eta eginbeharrak
‎" Langileek eskubidea dute, laneko segurtasuneta osasun arloan benetako babesa izateko. Eskubide horrek enpresaburuarentzat dakar langileak lan arriskuetatik babesteko eginbeharra" (enpresaburuaren" segurtasun zorra" deritzona).
‎Gainera, lan arriskuen prebentzioaren arloan enpresaburuek eta langileek dituzten eginbehar eta eskubideak zeharo baldintzatuta daude, ordena publikora biltzen baita prebentzio horren inguruko arauketa.
‎Hain justu ere, Espainian zuzentarau horren transposizioa gauzatu zen azaroaren 8ko 31/ 1995 Legearen, Lan Arriskuen Prebentzioari buruzkoaren, bidez (LAPL). Eta hori garatu duten erregelamendu ugarien artean nabarmendu behar da urtarrilaren 17ko 39/ 1997 Errege Dekretua, prebentzio zerbitzuen erregelamendua onestekoa.
‎Nolanahi ere, lan arriskuak (lan istripu eta lanbide gaixotasunak) enpresan gauzatu ohi direnez, LAPLk enpresa hartu du abiapuntu eta horren gainean dihardu gehienbat.
‎Horrela, Lan Arriskuen Prebentzioaren xedea da lan arriskuak eta lanbide gaixotasunak ez gertatzea (prebentzio ikuspuntua). Horrek bereizten du Gizarte Segurantzako Sistematik, azken horrek oinarri hartzen baititu lan arriskuek eratorritako gertakizunak (konpontze ikuspuntua).
‎Horrela, Lan Arriskuen Prebentzioaren xedea da lan arriskuak eta lanbide gaixotasunak ez gertatzea (prebentzio ikuspuntua). Horrek bereizten du Gizarte Segurantzako Sistematik, azken horrek oinarri hartzen baititu lan arriskuek eratorritako gertakizunak (konpontze ikuspuntua).
‎Horrela, Lan Arriskuen Prebentzioaren xedea da lan arriskuak eta lanbide gaixotasunak ez gertatzea (prebentzio ikuspuntua). Horrek bereizten du Gizarte Segurantzako Sistematik, azken horrek oinarri hartzen baititu lan arriskuek eratorritako gertakizunak (konpontze ikuspuntua). Salbuespenez, Gizarte Segurantzako Sistemak prebentzio izaerako neurri batzuk ere jaso ditu:
‎" Prebentzio ekintzaren printzipio" deritze horiei. Lan arriskuen aurkako borrokan eragingarritasunez aritzeko hurrenkera ezartzen dute. Honako hauek dira printzipio horiek:
‎(a) Lan arriskuak ebaluatzea: enpresaburuak arriskuen hasierako ebaluazioa egin behar du, kontuan hartuz jardueraren izaera, lanpostuen ezaugarriak, lanpostuotan jardun behar duten langileak eta langileok lan egiteko instalazioak.
Lan arriskuak, horiek sortzen dituzten agenteen edo inguruabarren izaerari nahiz jatorriari erreparatuz, modu honetara sailka daitezke: © Agente mekanikoek eragindako arriskuak:
‎8 Zein da Lan Arriskuak Prebenitzearen eta Gizarte Segurantzako Sistemaren arteko desberdintasuna. GSLOk jaso al du prebentzioaren inguruko neurririk?
‎9 Zer da lanbide arriskua? Aipatu Lan Arriskuen Prebentzioak bere baitara biltzen dituen arriskuak.
‎© Langileek geldiarazi ahal dituzte kasuan kasuko lanak arrisku larri eta hur hurrekoak daudenean?:
‎2.2 Langilearen eginbeharrak. —3 LAN ARRISKUAK PREBENITZEAREN INGURUKO ESKUBIDE ETA EGINBEHARRAK: 3.1 Enpresaburuaren eginbeharrak.
‎(b) Eskubide eta betebeharrak lan arriskuen prebentzioan.
‎★ Osotasun fisikorako eskubidea (ikusi 15 artikulua): lan arriskuen prebentzioko legeria guztiaren oinarri da.
‎(F) Lan arriskuak prebenitzeko eskubidea
‎Distantziara egindako lanaren arriskuak ebaluatzean eta prebentzio jarduera planifikatzean kontuan hartu behar dira lan modalitate horretan esanguratsuak diren arriskuak, arreta berezia jarriz faktore psikosozialetan, ergonomiari eta antolaketari lotutako faktoreetan eta lan inguruaren irisgarritasun eragingarrirako faktorean. Bereziki, kontuan hartu behar dira lanaldiaren banaketa, prestasun denborak eta lanaldian zehar izan beharreko atsedenaldiak eta deskonexioak bermatzea.
‎proletalgoa), eta horiek ere ezin ziezaioketela bizirauteko laguntzarik eskaini (izan ere, proletalgoaren hasierako logikaren arabera," zenbat eta seme alaba gehiago izan hobeto zen, horrek kolokazioak sortzen zituelako eta, ondorenez, diru sarrera berriak"), liberalismoaren krisiaren ondoreak pairatzen zituztelako. Edonola ere, gehienbat, lan istripuak izan ziren proletalgoaren erreakzioa eragin zutenak, euren interesak eta, batik bat, gizaki gisa zuten duintasuna defendatzeko; egin eginean ere, gizarte arriskuak gehitzean, eta horien artean, lan arriskuek eragindakoak, euren babesik eza erabatekoa zen.
‎3 LAN ARRISKUAK PREBENITZEAREN INGURUKO ESKUBIDE ETA
‎Azaroaren 8ko 31/ 1995 Legea, Lan Arriskuen Prebentzioari buruzkoa
‎Horrekin, eraikina amaituta egongo litzateke. Aitzitik," lan kontratuaren" lur eremuak zenbait bide zor behar ditu, Gizarte Segurantzaren Sistemara eta Lan Arriskuen Prebentziora heldu ahal izateko. Zuzenbidearen adar horiek lege aginduz lotzen zaizkio lan kontratuari.
‎★ Hirugarrenez, lan arriskuak prebenitzeari dagokionez, printzipioz, berezko jardueraren obra edo zerbitzuak beste enpresa batzuekin kontratatzen edo azpikontratatzen dituzten enpresek, obra edo zerbitzu horiek euren lantokietan gauzatzen badira, zaindu behar dute kontratari eta azpikontratari horiek lan arriskuak prebenitzeko arautegia betetzen dutela (LAPLren 24.3 artikulua, urtarrilaren 30eko 171/ 2004 Errege Dek...
‎★ Hirugarrenez, lan arriskuak prebenitzeari dagokionez, printzipioz, berezko jardueraren obra edo zerbitzuak beste enpresa batzuekin kontratatzen edo azpikontratatzen dituzten enpresek, obra edo zerbitzu horiek euren lantokietan gauzatzen badira, zaindu behar dute kontratari eta azpikontratari horiek lan arriskuak prebenitzeko arautegia betetzen dutela (LAPLren 24.3 artikulua, urtarrilaren 30eko 171/ 2004 Errege Dekretuaren 10 artikuluak garatutakoa).
‎Nolanahi ere, kontuan hartu behar da LAZLTBren 42.3 artikuluak administrazio erantzukizun solidarioa ezarri duela enpresaburu nagusiaren eta horren berezko jardueran obrak egin edo zerbitzuak ematen dituzten kontratari nahiz azpikontratarien artean, ondoko baldintzak gertatzen direnean: batetik, enpresa nagusiaren lantokietan kontratarien edo azpikontratarien zein langilek lan egin eta kontratariek edo azpikontratariek langile horiei begira ez betetzea lan arriskuak prebenitzeari dagokionez ezarritako betebeharrak, eta, bestetik, arau haustea lantoki horietan gauzatzea. Erantzukizun hori izango da kontratak iraun bitartean.
‎© Jarduerak koordinatzeko hartutako neurriak, lan arriskuak prebenitzeari dagozkienez (horren inguruan kontuan hartu behar dira LAPLren 24 artikuluak araututako jarraibideak, eta, batez ere, urtarrilaren 30eko 171/ 2004 Errege Dekretuan, araututakoak, azken horrek LAPLren 24 artikulua garatu duen neurrian).
‎Halaber hurrengoen berri ere eman behar die: kontrataren objektua eta iraupena; kontrata betearazteko lekua; hala denean, kontratariak edo azpikontratariak enpresa nagusiaren lantokian erabiliko duen langile kopurua; eta jarduerak koordinatzeko hartutako neurriak, lan arriskuak prebenitzeari dagozkienez (LELTBren 42.5 artikulua). Eginbehar hori ez betetzea arau hauste astuna da (LAZLTBren 7.11 artikulua).
‎Azken buruan," lan legegintzaren" gainean estatuak duen eskumen titulua batasunean oinarritzen da, eta horrek berarekin dakar" estatuak araututakotik kanpo autonomia erkidegoek inolako arauketa esparrurik ez izatea; izan ere, autonomia erkidegoek estatuko arautegia betearazteko eskumena bakarrik izan dezakete". Hori dela eta, esate baterako, lan arriskuen prebentzioa eta lanbide prestakuntza, okupaziorakoa nahiz etengabea," lan arloan" kokatzen dira. Baina otsailaren 18ko 39/ 2021 KAEk autonomia erkidegoen eskumena aitortu du langileen lanbide prestakuntzaren inguruko deialdia egiteko.
‎G Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala (LSHIN/ INSHT). Bere eginkizunak lan arriskuak prebenitzearen ingurukoak dira (ikusi LAPLren 8 artikulua), berau baita estatuko Administrazio Orokorreko organo zientifiko eta tekniko espezializatua, helburu duena laneko segurtasuneta osasun baldintzak aztertzea eta ikertzea, bai eta baldintza horien inguruan hobekuntzak sustatu eta babestea ere. Era berean, gai horretan eskumena duten autonomia erkidegoek euren organoak dituzte.
‎© Azaroaren 8ko 31/ 1995 Legea, Lan arriskuen Prebentzioari buruzkoa (LAPL).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia