2000
|
|
Gainera, identifikazio estrategiaren hiru kidetzekin estereotipoen antolakuntzanola ematen zen ikusteko, hiru kluster analisi egin ziren (Ward metodoarekin), norbere
|
taldearekiko
eta estatuarekiko estereotipoak berdin edo desberdin antolatzenzituzten ikusteko.
|
|
Azkenik, identifikazioko hiru taldeak eta estereotipoak nahiz informazioarenarteko erlazioak ikusteko, Anova motako analisi desberdinak egin ziren, hiru taldeak aldagai aske gisa, eta gutxiengo egoerako
|
taldearekiko
eta estatuarekiko estereotipoak eta informazioa menpeko aldagai gisa hartuz. Hala ere, hori egin baino lehenago, norbere gutxiengo egoerako taldearekiko eta estatuarekiko estereotipoak faktore ekoizle modura analizatu ziren.
|
|
Azkenik, identifikazioko hiru taldeak eta estereotipoak nahiz informazioarenarteko erlazioak ikusteko, Anova motako analisi desberdinak egin ziren, hiru taldeak aldagai aske gisa, eta gutxiengo egoerako taldearekiko eta estatuarekiko estereotipoak eta informazioa menpeko aldagai gisa hartuz. Hala ere, hori egin baino lehenago, norbere gutxiengo egoerako
|
taldearekiko
eta estatuarekiko estereotipoak faktore ekoizle modura analizatu ziren. Norbere gutxiengo egoerako taldearekiko etaestatuarekiko estereotipoek bina faktore ekoitzi zituzten.
|
|
Hala ere, hori egin baino lehenago, norbere gutxiengo egoerako taldearekiko eta estatuarekiko estereotipoak faktore ekoizle modura analizatu ziren. Norbere gutxiengo egoerako
|
taldearekiko
etaestatuarekiko estereotipoek bina faktore ekoitzi zituzten. Talde bietan afektuzko dimentsioak saturatzen zuen faktore bat (lagunkoia eta alaia), eta gaitasun dimentsioakbeste faktorea (garbia, argia, langilea, eta onesta).
|
|
Beraz, aurreko faktore analisirako estrategian oinarrituz, estereotipoen konputu berriak egin ziren: Norberegutxiengo egoerako
|
taldearekiko
eta estatuarekiko afektuzko eta gaitasunezko estereotipoak batetik, eta herrialdeko eta estatuko informazioa bestetik.
|
|
Estatistikoki, analisiak desberdintasun nabariak agertu zituen asimilazio etaseparazio taldeen artean, bai gutxiengo egoerako taldearen eta estatuaren estereotipoekiko, bai eta herrialdeko informazioarekiko ere. Hain zuzen, asimilazio taldeakestereotipo negatiboagoak zituen norbere
|
taldearekiko
, eta positiboagoak estatuarekiko. Gainera, herrialdeko informazioarekiko ere puntuazio baxuagoak agertzenzituen.
|
|
Separazio taldeak alderantzizko puntuazio patroia agertu zuen: estereotipopositiboagoak norbere gutxiengo egoerako
|
taldearekiko
, eta negatiboagoak estatuarekiko. Gainera, informazio handiagoa adierazi zuen.
|
|
gizabanako baten kultur identitateari eustearen eta gizarte zabalagoarekiko (hau da, estatuarekiko) ukipen nahiaren arteko erlazioek identitate erlazioen laueredu sortzen dituzte. Eredu honek identitate sailkapen laukoitza sortzen du, gizarte anitzetan taldeek norbere
|
taldearekiko
identifikazioaren eta gizarte zabalagoarekiko ukipen nahiaren arteko interakzioaren arabera jardun dezaketelako. Lau identitate eredu horien ezaugarri bereizgarriak honako hauek dira:
|
|
iv) Dekulturazioa edo estres akulturatiboa, norbere ohiko
|
taldearekiko
etagizarte zabalagoarekiko ukipen kultural eta psikologikoaren galera onartuz.
|
|
Norbere
|
taldearekiko
IdentifikazioaBai Ez
|
|
Azken testuinguru honetanizango da nazioen (adibidez Ipar Irlanda (Crains 1979) edo Euskal Herria (Valencia& Villarreal 1992; 1993; Valencia 1996; 1999)) eta estatuen arteko gatazka emangodeneko kasua. Gainera testuinguru honetan garrantzi berezia hartzen dute lau identifikazio eredu horiek, zeren norbere
|
taldearekiko
leialtasunak gizarte zabalarekikoedo estatuarekiko leialtasuna bazter baitezake, azken leialtasun biak elkarren aurkabaitaude.
|
|
status quoaren ilejitimitatea etainestabilitatea (Ikus Valencia 1991). Orduan izango da posible, gutxiengo egoerandagoen taldeak gehiengoan dagoen
|
taldearekiko
identitate ziurra sortzea, eta, gehiengoan dagoen taldeari abantaila ateratzeko, edozein gauza egitea (Moscovici& Paicheler, 1978). Gainera, gutxiengo egoeran dagoen taldearen eta estatuarenarteko erlazio horretan, taldearteko erkaketak futsezko zeregina betetzen du (Tajfel, 1978).
|
|
batzuk estatuarekinindentifikatzen dira eta beste batzuk estatutik bereizten dira, honela, taldeen kokapen horiek beren talde identitatearen autoestimarako funtsezko funtzioak betetzendituztelarik. Bigarrenean, aldiz, Berry-ren identifikazio estrategiak ikusten saiatukogara, horren ondorioz azalduz ezen berezko hizkuntza duten gutxiengo egoerandauden taldeek identitate estrategiatarako funtsezko tokia beteko dutela gatazka egoeretan, hain zuzen ere, norbere eta beste
|
taldearekiko
identifikazio eta estereotipoetan.
|
|
Pertsona anitzenarteko harremanak arautzen dituzten legeen izaerak, gizabanako gisa harturikpartaideek dituzten ezaugarri psikologikoek, egitura psikikoak? eta sistemarenantolaketaren bi maila horien arteko harremanak erabakitzen dute patologia.Familia bakoitzak, edozein giza erakundek bezala,
|
taldearekiko
partaidetzaarautzen duen leialtasun sistema berezkoa du. Taldean, bikotekidearekin, neba arrebekin edo lagunekin ezarritako leialtasuneko konpromiso horizontalez gain, aurretiko edo ondorengo belaunaldiak biltzen dituzten konpromiso bertikalak erebadaude.
|
|
Ildo honetatik jarraituz, psikoanalisiaren orientabideetako batean subjektuakbere eraikuntzan barne objektua ardatza duen bezala, talde psikoterapiaanalitikoan barne taldea dugu, subjektuak bere harremanak eta
|
taldearekiko
elkareragina ulertzeko dituen oinarrizko elementu modura. Ikus dezagun nola den hori.
|
|
Neurathek lan talde gisa ikusten zuelako, eta Schlickek bakoitzak bere erara lan egin dezakeen gizabanakoen multzoa bailitzan. Jakina,
|
taldearekiko
jarrera bakoitza beren iritzi etikoekin estuki loturik zegoen. Neurath gizakiaren ongiaren aldeko ideiak zituen sozialista zen —lan kooperatiboa, tolerantzia, elkarrekiko errespetua—; Schlickek, aldiz, bere estatus ekonomiko eta sozialarekin bat zetorren indibidualismoa nahiago zuen:
|
2001
|
|
–talde batek bere patua eta bestetaldeena erabakitzeko duen kontrol gradua?. Bizitasun etnolinguistikoaren dimentsio hori, talde batek beste
|
taldearekiko
edo taldeekiko duen botere sozialarengradu bezala har daiteke. Bere zabaltasunean, talde dominatzaile horretako kideekberen boterea beste taldeetako kideengan beren abantaila ezartzeko erabil dezakete.
|
|
Integratiboki motibatuta dagoen ikasleak beste hizkuntza
|
taldearekiko
jarrerapositiboa agertzen du, eta baita hizkuntzaren ikaskuntzarekiko, ikaskuntza egoerarekiko (ikastaroa eta irakaslea) eta edozein hizkuntzaren ikaskuntzarekikoere, eta gurasoengandik hizkuntza hori ikasteko animo handia jasotzen zuten.
|
|
Talde horrekin komunikazioa osoagoa izatekoeta talde horrekin eta bere kulturarekin harreman estuagoak edukitzeko ikasi nahidu hizkuntza. Gizarte egitura irekia eta malgua bada, beste
|
taldearekiko
orientaziopositiboak, hori erreferentzia taldetzat harturik?, talde horretan sartzea errazdezake, integrazioa erraztuko duen sozializazio aurreratua eskaintzen duelarik.Kasu horretan, hizkuntza beste taldean integratzeko bidea da.
|
|
Gainera, ikusi izan da, beste
|
taldearekiko
jarrera lagunkoi eta integratiboaktalde horren mintzamen errendimendu ona aurresaten duela, bai ulermen mailaneta baita produkzio mailan ere; hau da, orokorrean konpetentzia komunikatibo onalortzen dela (Gardner eta Lambert, 1972).
|
|
3 Azkenik, ukipena kontuan izanik, 2H duen
|
taldearekiko
gertutasuna aldatuegin daiteke estatus politiko linguistikoaren baitan. Horrela, hizkuntzaofizialak ikasteko arrazoiak arras desberdinak dira, atzerriko hizkuntzarenjabekuntzan agertzen diren orientazioen arabera.
|
|
Beren ikerketetan ingurune elebakar nahiz eleanitzetan agertzen diren lauorientazio mota aurkitzen dituzte: 1) orientazio instrumentala; 2) bidaiatzea; 3) adiskidetasuna eta 4) norberarekiko eta beste
|
taldearekiko
ezagutza.
|
|
SVQaz eginiko zenbait ikerketek erakutsi zuten zenbait ingurunetan hizkuntztaldeetako kideek beren bizitasuna beste
|
taldearekiko
posizio erlatiboan hautematen zutela.
|
|
Hizkuntzaren jabekuntzari dagokionez, Labrie eta Clement ek (1986) bizitasun etnolinguistikoaren pertzepzioaren efektua aztertu zuten H2rekiko jarreraeta motibazioetan. Emaitzek erakutsi dutenez, ez zegoen inongo erlazio estatistikorik bizitasun subjektiboaren pertzepzioen artean (SVQaz neurtzen ziren modura) eta frankofonoen H2 zuen
|
taldearekiko
jarreren eta H2 ikasteko motibazioen etaH2ren erabilpenaren artean.
|
|
gehienetan aplika daiteke, hau da, azken hamarkadetan gutxi garaturik dauden nazioetatik garatuta dauden nazioetara bideratzen den emigrazioaren ondorioz sorturikoukipen egoeretan. Ereduaren arabera, harrera taldeak (bizitasun etnolinguistikoaltukoa) etorkin
|
taldearekiko
(bizitasun etnolinguistiko baxukoa) ondorengoakulturazio estrategiak gara ditzake: 1) Taldeartekoak:
|
2002
|
|
Baina garaiko dokumentuek beste errealitate bat erakutsi ziguten: gizarteestamental eta korporatibo baten errealitatea, non gizabanakoaren posizioa
|
taldearekiko
zuen harremanean definitzen zen; honek eraldatu egin zuen emakumeenjokaerak aztertzeko modua, eta horrela ulertu ahal izan genuen zergatik egitenzituzten emakume haiek beren etxeentzako negozioak, nola gobernatzen zituztenberen seme alabak, eta zergatik balio zuten ezkontzaren bitartez harremanak bideratzeko. Noski, gizarte estamental hartan bazeuden menpekotasunak, eta, legez etatradizioz, gizona zen gizarte hartan nagusiena.
|
|
etxea mantentzearen inguruanantolatutako leinuen egitura eta gobernu moduak zirela medio, emakumeek bazeukaten jokaera espazio bat horien barnean, baita zenbait botere eta autoritate ere, batez ere etxekoandre modura, eta zenbait momentutan etxearen gobernua berengain hartzera irits zitezkeen. Gaitasun horrek zerikusi handiagoa zukeen emakumehoriek etxearen hierarkian zeukaten lekuarekin,
|
taldearekiko
gordetzen zutenposizioarekin eta etxearen eta leinuaren parte izatearekin, emakume izatearekinbaino7 Horrek zerikusi zuzena zeukan Gipuzkoako gizartea estamentala izatearekin. Gizarte estamental eta korporatibo batean, gizabanakoen posizioa eta haienpribilegio eta betebeharrak, bere indibidualtasunaren baitan baino gehiago, taldearekiko definitzen ziren.
|
|
Gaitasun horrek zerikusi handiagoa zukeen emakumehoriek etxearen hierarkian zeukaten lekuarekin, taldearekiko gordetzen zutenposizioarekin eta etxearen eta leinuaren parte izatearekin, emakume izatearekinbaino7 Horrek zerikusi zuzena zeukan Gipuzkoako gizartea estamentala izatearekin. Gizarte estamental eta korporatibo batean, gizabanakoen posizioa eta haienpribilegio eta betebeharrak, bere indibidualtasunaren baitan baino gehiago,
|
taldearekiko
definitzen ziren. Emakumeek ere etxeko partaide modura eta taldeareninteresen arabera ikusten zuten definiturik beren tokia etxearen barne gobernuaneta hierarkian.
|
2003
|
|
Ezaugarri horiek —lurraldean bizitzea, oroimen historikoa eta
|
taldearekiko
atxikipen borondatezkoa— ez dute gizabanakoengan indar eta modu berean eragin historia ren bilakaeran. Eta, ondorioz, unean uneko soluzioak lortu dituzte.
|
2004
|
|
Gainera, jarduera horretan parte hartzen duten hiru agenteen garrantzia nabarmendu du, eta hauek nabarmendu ditu: Iparlaten “seriotasuna eta sinesgarritasuna”, kooperatiben “bultzada eta etorkizuneko ikuspegia” eta Kantabriako Gobernuaren “zehaztapena”, “arazo bat aldatzen jakin baitu, hala nola industria
|
taldearekiko
akordioak ez betetzea”. Bestalde, Iparlateko kontseilari delegatu Eduardo Urrutiak “abeltzaintza jarduera duintzeko” eskatu du, eta, horretarako, kalitate handiko segmentuan dagoen Altamira marka merkaturatzen lagunduko du.
|
|
Eta nire entrenamendu haietako batean –denboraldia bukatzear zela, hiru partida falta baitziren, eta Parma
|
taldearekiko
tratua ixtear–, zorabioak hartu, eta futbol zelaian etzanda geratu nintzen.
|
2006
|
|
Gainbehera, adibidez, arrautzen bolumena txikiagoa da, larba txikiagoak dira eta bideragarritasun txikiagoa dute ale handiagoak arrantzatzen diren taldean. Larben hazkundean ere bai, ausazko arrantza
|
taldearekiko
%25 txikiagoa baitzen. Gainera, 10 egunen buruan, biziraupena %61 txikiagoa zen.
|
2007
|
|
Erretzen duten nerabe
|
taldearekiko
gaztetxo hori errugabe sentituko da; erretzeak duen arriskua ikusten dutelarik, gurasoen aurrean, berriz, errudun ikusiko du bere burua.
|
|
Aipatu ditugun ezaugarri horiek, lurraldean, oroimen historikoaketa
|
taldearekiko
atxikipen borondatezkoak, ez dute gizabanakoengan indar etamodu berean eragin historian barna.
|
|
deritzon ikerlari taldeakbazterketaren baldintza minimoen bila(, talde minimoaren paradigma?) hainbatesperimentu eginez, egiaztatu ahal izan zuen nahikoa dela jendea taldeka banatzea, edozein irizpide erabiliz, talde horien arteko bereizkuntza sor dadin. Bi norabidetan: alde batetik, taldekideen arteko berdintasuna puztuko da eta bestetik, beste
|
taldearekiko
aldeak handietsiko dira. Horrela, barne berdintasunarekin batera norberarentaldearen aldekotasuna agertuko da eta kanpo bereizkuntzari loturik beste taldearenaurkakotasuna.
|
|
, (2003): . Talde identifikazioa, barne
|
taldearekiko
faboritismoa eta hautemandako homogeneotasun maila testuinguru soziopolitiko desberdinetangaratzen ari diren haur eta nerabeengan?, Uztaro, 43, 105
|
|
Ikerketa horiek aztertu dute, gehienbat, Nlren sei alderdiren garapena: norberaren aberriari eta beste herrialdeei buruzko ezagutza; herrialdeekiko sentimenduak eta norberaren aberriarekiko atxikimendua; ikur nazionalen eta haienesanahiaren ezagutza; talde nazionalen inguruko ezagutza, usteak eta estereotipoak; barne talde nazionaleko eta kanpo talde nazionaletako kideekiko sentimenduak, eta autokategorizazioa eta barne
|
taldearekiko
identifikazio subjektiboa.
|
|
Hala ere, badira salbuespenak. Adibidez, Barrett eta kolaboratzaileak (2004) ohartu ziren afektuzko eskalak erabili zituztenean 6, 9, 12 eta 15 urteko hauringelesek, eskoziarrek, espainiarrek eta italiarrek barne
|
taldearekiko
lehentasunaadierazten zutela; lehentasun hori, ostera, ez zen hain nabarmena ezaugarrienegozpena delako teknika erabili zutenean. Gainera, ikertzaile horiek ikusi zutenezaugarrien egozpena erabili zutenean barne taldearekiko lehentasunaren garapenaaldatzen zela herrialdearen arabera.
|
|
Adibidez, Barrett eta kolaboratzaileak (2004) ohartu ziren afektuzko eskalak erabili zituztenean 6, 9, 12 eta 15 urteko hauringelesek, eskoziarrek, espainiarrek eta italiarrek barne taldearekiko lehentasunaadierazten zutela; lehentasun hori, ostera, ez zen hain nabarmena ezaugarrienegozpena delako teknika erabili zutenean. Gainera, ikertzaile horiek ikusi zutenezaugarrien egozpena erabili zutenean barne
|
taldearekiko
lehentasunaren garapenaaldatzen zela herrialdearen arabera. Italiarren kasuan, 6 urtekoek barne taldenazionalarekiko lehentasuna adierazi zuten; ez, ordea, beste adinekoek.
|
|
Italiarren kasuan, 6 urtekoek barne taldenazionalarekiko lehentasuna adierazi zuten; ez, ordea, beste adinekoek. 6 urtekoeskoziarrek, berriz, ez zuten adierazi barne
|
taldearekiko
lehentasunik; bai, ordea, 15 urtekoek. Azkenik, adin guztietako haur espainiarrek adierazi zuten barne taldenazionalarekiko lehentasuna.
|
|
Gainera, aztertutako laginak ere oso ezberdinak izan dira. Hori guztia dela-eta, tentu handizibili behar da barne
|
taldearekiko
lehentasunari buruzko ondorio orokorrakateratzeko garaian.
|
|
– Haurrek gehienetan garatzen dute barne
|
taldearekiko
lehentasuna.
|
|
– Barne
|
taldearekiko
lehentasuna, ordea, ez da unibertsala: ez da jasoezaugarrien egozpena delako metodologia erabiliz egindako ikerketetan.
|
|
– Ez dago harreman sistematikorik barne
|
taldearekiko
eta kanpo taldeekikojarreren artean.
|
|
13.3.6 Autokategorizazioa eta barne
|
taldearekiko
identifikazio subjektiboa
|
|
Batetik, ez zegoenharremanik nazio identifikazioaren mailaren eta talde nazionalekiko atseginmailaren zein ezaugarrien egozpenaren artean. Bestetik, nazio identifikazioaren etabarne
|
taldearekiko
atsegin mailaren artean korrelazioa zegoen adin guztietan.Azkenik, ez zegoen korrelaziorik nazio identifikazioaren mailaren eta barne taldenazionalari egotzitako ezaugarrien artean, haur espainiarren kasuan izan ezik. Kasuhorretan, zenbat eta identifikazio maila altuagoa izan, orduan eta ezaugarripositiboagoak egozten baitzizkioten barne talde nazionalari.
|
|
haurrek beren talde nazionalariezaugarri negatibo gehiago egozten dizkiote, eta beste talde nazionalei ezaugarripositibo gehiago. Hala, urritu egiten dira norberaren
|
taldearekiko
lehentasuna zeinbeste taldeekiko aurreiritziak, eta norberaren talde nazionalaren estereotipaziomaila apaltzen da. Teoria Kognitibo ebolutiboaren arabera, aldaketa horiek 6urtetik 10 urtera artean gertatzen dira, eta honako gaitasun hauen ondorio dira: kontserbazioaren, sailkapen anizkunak egiteko gaitasunaren, itxuraz ezberdinakdiren taldeen barneko antzekotasunak identifikatzeko gaitasunaren, eta, azkenik, taldeen barnean gizabanakoen arteko ezberdintasunak identifikatzeko gaitasunaren.
|
|
Identitate sozialari buruzko teoriak eta gizarte kategorizazioari buruzkoteoriak diotenez, identitate sozial bat garatzeak zenbait ondorio kognitibo ditu, besteak beste, barne
|
taldearekiko
lehentasuna, kanpo taldeei buruzko aurreiritziaketa barne taldearen zein kanpo taldeen estereotipazioa. Teoria horien arabera, ondorio horiek nabarmenagoak dira, baldin eta gizabanakoarentzat talde jakinbateko kide izateak garrantzi handia badu (identitate sozialaren teoria) nahiz, testuinguruaren ondorioz, pertsonarentzat identitate sozial batek besteek bainogarrantzi handiagoa hartzen badu (gizarte kategorizazioari buruzko teoria).
|
|
Nazio identitatearen garapenari dagokionez, identitate sozialaren teoriak haudio: norberaren talde nazionalarekiko sentimenduak eta jarrerak nahiz beste taldenazionalekikoak aldatu egiten direla norberaren
|
taldearekiko
identifikaziosubjektiboaren mailaren arabera (Hinkle eta Brown, 1990; Mummendey, Klink etaBrown, 2001). Hala ere, ikerketek ez dute iragarpen hori baieztatu.
|
|
Aldaketa horren ondorioz, haurrekbarneratzen dituzte beren gizarte taldearen baitan kanpo taldeen aldera daudenjarrera negatiboak. Badira barneratze horretan eragina izan dezaketen hiru aldagai: batetik, barne
|
taldearekiko
identifikazio maila; bestetik, barne taldeko kideenartean zenbateraino zabalduta dauden jarrera negatibo horiek; azkenik, barnetaldeko kideek sentitzen ote duten beren estatusa zein ongizatea arriskuan daudela.
|
|
Batetik, zenbaitetan, 5 urteko haurrei gutxiago gustatzen zaizkie beren herrialdearen etsaiakbeste kanpo taldeen aldean (Barrett eta Short, 1992; Bennett et al., 2004; Buchanan Barrow, 1999, 2001). Identitate sozialaren garapenaren teoriak ez dufenomeno hori azaltzeko gaitasunik, teoria horren arabera adin horretako haurrek, batik bat, barne talde nazionalari erreparatzen baitiote, eta ez kanpo taldeei.Bestetik, 5 urtetik 11 urtera artean apaldu egiten da barne
|
taldearekiko
sentimendueneta horri egozten dizkioten ezaugarrien positibotasuna (Barrett eta Short, 1992; Barrett et al., 2003; Buchanan Barrow, 1999, 2001; Lambert eta Klineberg, 1967; Tajfel et al., 1970). Bestalde, zenbaitetan ez da jarrera nazionaletan aldaketarikizaten, adinaren arabera (Lambert eta Klineberg, 1967; Reizabal et al., 2002, 2004). Bestetik, barne taldearekiko identifikazio mailak barne taldearekiko afektuan dueragina soilik, eta ez barne taldeari egotzitako ezaugarrietan, kanpo taldeekikoafektuan edo kanpo taldeei egotzitako ezaugarrietan (Barrett et al., 2004).
|
|
Identitate sozialaren garapenaren teoriak ez dufenomeno hori azaltzeko gaitasunik, teoria horren arabera adin horretako haurrek, batik bat, barne talde nazionalari erreparatzen baitiote, eta ez kanpo taldeei.Bestetik, 5 urtetik 11 urtera artean apaldu egiten da barne taldearekiko sentimendueneta horri egozten dizkioten ezaugarrien positibotasuna (Barrett eta Short, 1992; Barrett et al., 2003; Buchanan Barrow, 1999, 2001; Lambert eta Klineberg, 1967; Tajfel et al., 1970). Bestalde, zenbaitetan ez da jarrera nazionaletan aldaketarikizaten, adinaren arabera (Lambert eta Klineberg, 1967; Reizabal et al., 2002, 2004). Bestetik, barne
|
taldearekiko
identifikazio mailak barne taldearekiko afektuan dueragina soilik, eta ez barne taldeari egotzitako ezaugarrietan, kanpo taldeekikoafektuan edo kanpo taldeei egotzitako ezaugarrietan (Barrett et al., 2004).
|
|
Identitate sozialaren garapenaren teoriak ez dufenomeno hori azaltzeko gaitasunik, teoria horren arabera adin horretako haurrek, batik bat, barne talde nazionalari erreparatzen baitiote, eta ez kanpo taldeei.Bestetik, 5 urtetik 11 urtera artean apaldu egiten da barne taldearekiko sentimendueneta horri egozten dizkioten ezaugarrien positibotasuna (Barrett eta Short, 1992; Barrett et al., 2003; Buchanan Barrow, 1999, 2001; Lambert eta Klineberg, 1967; Tajfel et al., 1970). Bestalde, zenbaitetan ez da jarrera nazionaletan aldaketarikizaten, adinaren arabera (Lambert eta Klineberg, 1967; Reizabal et al., 2002, 2004). Bestetik, barne taldearekiko identifikazio mailak barne
|
taldearekiko
afektuan dueragina soilik, eta ez barne taldeari egotzitako ezaugarrietan, kanpo taldeekikoafektuan edo kanpo taldeei egotzitako ezaugarrietan (Barrett et al., 2004).
|
|
Lopez et al., 1994). Zergatik? Besteak beste,
|
taldearekiko
erantzukizunak lehenago lantzen hastendirelako landa kulturetan, eta, hiri kulturetan, aldiz, helburu indibidualak eta lehiabultzatzen direlako. Dena den, gizartearen aldeko jokabideak bultzatzeko saioakkultura gehienetan egiten dira.
|
|
Lehen zatian hiru kirolari nabarmendu ziren, Gorka Mujika ondarrutarra, Patxi Urizar billabonatarra eta Mitxel Agiñaga narbartearra. Bizikleta hartzean 50 segundoko aldea zuten ondotik zetorren
|
taldearekiko
. Ordu arte lasterketa buruko hiru kirolariak elkarrekin egon baziren, bizikletan egin beharreko kilometroak, eta batez ere Bikotx Gane mendateak aldeak sortu zituen.
|
|
Beraz, aldageletan giro onik ezean partiduetan ere sumatzen da. Bestalde, eibartarrek
|
taldearekiko
duten zaletasuna ere berezia da eta hori ere igartzen dugu. Elgoibarren ere sumatu dut zaletasuna.
|
2008
|
|
Emaitzek adierazten dutenez, bateraezintasun handiagoa du identitate espainiarra duenak globalki hizkuntzarekiko, kulturarekiko identitate euskaldunarekiko, alderantziz baino; bestela esanda, eta paradoxikoa bada ere, talde boteretsuenak menpeko
|
taldearekiko
gorroto handiago du, alderantziz baino.
|
|
euskaldun eta espainiartasun dimentsioek ez dute modu independentean jokatzen, alderantziz, oso lotuta eta modu interaktiboan garatzen dira; gehienetan, era konpetitibo+ gatazkatsuan. Emaitzek adierazten dutenez, bateraezintasun handiagoa du identitate espainiarra duenak —globalki hizkuntzarekiko, kulturarekiko— identitate euskaldunarekiko, alderantziz baino; bestela esanda, eta paradoxikoa bada ere, talde boteretsuenak menpeko
|
taldearekiko
gorroto handiago du, alderantziz baino.
|
|
Sentsazio partikularrak Azterketa klinikoaren beste alderdi deigarri bat pazienteen egoerari dagokiona da. Musika entzun zutenek depresio eta nahaste sentimendu gutxiago agertu zituzten kontrol
|
taldearekiko
. Ikertzaileak ziur daude ezagutzahobekuntza musikak zuzenean eragiten duela.
|
|
Hamar asteko jarraipenaren ondoren, ikertzaileek egiaztatu zuten prestakin hiperproteikoa kontsumitu zuen esku hartze taldeak nabarmen murriztu zuela dietaren energia kontsumoa, eta horrek berretsi egiten du proteinek asetze ahalmen handia dutela. Era berean, gantz masaren (2,7 kg) murrizketa handiagoa hauteman zen osagarri hiperproteikoa kontsumitu ondoren, kontrol
|
taldearekiko
(1,1 kg). Ondorio horien arabera, beste azterketa batzuen bidez egiaztatu behar da itxuraz frogatuta dagoela gorputzeko gantza galtzean eraginkorra dela makronutrienteen (proteinak, koipeak eta karbohidratoak) proportzioa manipulatzea, dietako kaloriak murriztu beharrik gabe.
|
|
Topaketa bakoitzean, gai batzuk eta prestakuntza dokumentu batzuk lantzen dira, talde finkoa edo irekia izan. Koordinatzaileak bertaratutakoak aurkeztu, gaiak proposatu,
|
taldearekiko
konfiantza sortu eta bertan parte hartzera gonbidatzen ditu. Iritziak trukatzeko, zortzi eta hamar lagun arteko talde txikiak antolatzen ditu.
|
|
Badakite, irabazteko, taldea dela garrantzitsuagoa, nagusia bera baino. Eta, harrigarria bada ere, azterketak dio gazte horiek soziableagoak direla, eta leialagoak
|
taldearekiko
, bideo jokoetan ibili ez diren gazteak baino.
|
2009
|
|
Horrela, nazio nortasunaren kasuan Estatua edota eremu publikoa (public sphere) izan daitezke bitartekari nagusiak; nortasun erlijiosoaren kasuan Eliza; eta abar. Zuzenean ezagutzen ez ditugun kideak ordezkatzen dituen neurrian, bitartekari hauekin harremana izatean
|
taldearekiko
harremana gauzatzen dugu.
|
|
Gainera, Boixos Nois talde ultrako kideek sarrerak lortu dituztela adierazi dute. Guardiolak Ligan jokatu zuen
|
taldearekiko
aldaketa asko egingo ditu.
|
|
Los Secretos
|
taldearekiko
paraleloan, gainera, Los Problemas taldea ere jarri zuen martxan Enrique Urquijok bere gustu pertsonalenak adierazi ahal izateko. Rantxerak, bertsioak eta bestelako abestiak jotzen zituen, Los Secretos izenburupean jarri ezin zituen kantuak, alegia.
|
|
Barne kudeaketa ere orain artekoaren guztiz berria da. Proiektuaren arduraduna ez da delegatu edo ordezkari soil, baizik eta zinezko kudeatzaile erantzukizun guztiekin bere
|
taldearekiko
eta hartzen dituen konpromiso guztiekiko. Merkataritzakontratua egiten da arduradunarekin.
|
|
Grabaketaren eta taldearen arteko interakzioak esanguratsua izaten jarraitzen du aldagai bientzako. Talde esperimentalak kontrol
|
taldearekiko
duen bilakaera diferentziala kontrolatu gabeko beste faktore batzuek azal dezakete hein batean.
|
|
Gure ikerketaren lehenengo helburua arnasketa eta biofeedback aren erabilerarekin bigarren grabaketako bihotz tasa jaistea eta kontrol
|
taldearekiko
eragiketa honen ondorioz talde esperimentalaren bilakaera ikustea zen.
|
|
Beraz, Donostiako taldeari gauzak zaildu zaizkio mailari eusteko ahaleginean. Izan ere, une honetan, lehiaketa bukatzeko zazpi jardunaldi falta direla, garaipen bakarreko aldea dauka jaitsiera postuetan dagoen lehen
|
taldearekiko
Murtzia. Datorren igande eguerdian Cai Zaragozaren etxean ariko da Bruesa, eta neurketa ezin garrantzitsuagoa da, bi taldeek balantze bera daukatelako:
|
|
" Geratu den plantillako jokalari batzuen jarrera ez da egokia. Ez dituzte entrenamenduak serio hartzen eta
|
taldearekiko
oso jarrera negatiboa dute, guztia nahasiz eta giroa korapilatuz. Jokalariak baino lehen pertsonak gara, eta ez badugu errespeturik ez jarrera egokirik jartzen horrela ezin da lan egin" dio Pablo Lopezek, triste, beste jokalari batzuk ardura handikoak direla gaineratuz.
|
|
Tio Pete estudioetan hasitako prozesua Santi Garciaren Ultramarinos estudioan amaitu zuten nahasketekin. Lortu duten soinua
|
taldearekiko
fidela izateaz gain, kantuei sinesgarritasuna ematen die.
|
2010
|
|
Globalizazioak, ziurgabetasun sozialaren logika eta osatugabearen logika elkartzera daramatzanez, izugarri areagotzen ditu indarkeria leherketa handietarako baldintzak, logika biok elkarri elikatzen baitiote bakoitzaren potentzialtasun suntsitzailea. Orduan, indarkeria kolektiboak,
|
taldearekiko
guztizko konpromisoa eskatzen duenez, ziurtasun kolektiboa sendotzen du. Biktimak, martirrak, heroiak?
|
2011
|
|
Hala, txano beltzekoak (ibilbidea 45 minutu baino gutxiagoan egiten dutenak) irtengo dira lehenengo; berdezkoak (bidea 45 minutuan egiten dutenak) jarraituko diete; txano txuridunak (2.850 metroak 52 eta 60 minutu bitartean egiten dutenak) jarraituko diete berdezkoei, eta laranjazkoak irtengo dira azken postuan, ibilbidea ordubetetik goran egiten dutenak, alegia. Aurreko
|
taldearekiko
bost minutuko tartearekin aterako da taldea bakoitza.
|
|
– Etnizitatea (nor bere
|
taldearekiko
identitifikazioa) termino aldakorra da nazio kontzeptuaren aldamenean. Ethnos tik dator, hain zuzen ere, nazioa, jatorri bertsua zuen gizataldearen jatorrizko adiera?
|
|
Familiatik askatu ahala, lagunekiko loturak indartzen joaten dira nerabezaroan. Horrela, autonomo xamarrak diren pertsonek lagun
|
taldearekiko
mendetasun pixka bat sumatzen dute, baina mendeko nortasunaren nahastea duen nerabea familiako mendetasunetik lagun taldearen mendeko izatera pasatzen da. Taldearen identitate kolektiboan edo lagun kuttunarekiko harreman estuetan murgiltzen da sarritan mendeko nerabea (Marcia, 1993; Hartup, 1999).
|
|
Honaino helduta, jendea prest dago azken urratsa egiteko, hain zuzen ere, norberaren pentsamendua geldiarazteko. Horren guztiaren helburua liderrarekiko,
|
taldearekiko
eta ideiekiko erabateko atxikimendua lortzea da. Eragindako kalteak guztiontzako dira ezagunak:
|
|
Eragindako kalteak guztiontzako dira ezagunak: nortasun aldaketa,
|
taldearekiko
mendekotasuna, beldurrak, gaixotasun psikikoak, bizitza pribatuaren deuseztapena, heldugabetasuna, makaltasuna, sexualitatearen ukazioa, inkomunikazioa... Jendea liluratzeko teknikak ere aipatzen ziren orri askotan; modu horietako batzuk ageri agerian geratu ziren aurreko gaueko zeremonian:
|
2012
|
|
Eta zeregin horretan nahiko sendo ikusten du bere burua. Alabaina, deserosoa egiten zaio zaigu, bere gure buruarekiko edo
|
taldearekiko
jarduerarekin auto kritikoa izatea, batez ere jarduera hori berria denean.
|
|
Lehenengo etapan lortutako lidergoa mantentzea lortu du Albasinik Gironan esprintean garaipena lortuta. Alejandro Valverde (Movistar) murtziarrak erorikoa izan du eta faboritoen
|
taldearekiko
02:10 galdu du helmugan.
|
|
Egokigarritasuna. Proiektua aldatzeak, behar justifikatu bati erantzuteko,
|
taldearekiko
konfiantza eta motibazioa areagotzea dakar. –
|
|
Horretaz gain, pentsatzen dugu azalpena lotua egon daitekeela gazteak duen identifikazio beharrarekin. Gazteak
|
taldearekiko
identifikazio beharra du eta uste dugu talde nortasuna Goizuetako hizkeran bertan topatzen dutela. Etxabek bere lanean (2010:
|
2013
|
|
Goofyrekin solasean geundela, La Unica rugby taldeari egindako ekarpenak gogora ekarri zizkigun. Beti geure
|
taldearekiko
eta kirol honekiko maitasuna erakusten zigun. Dena ematen zuen mutila da; adorez jokatzen zuen, geuregan motibazioa piztuz.
|
|
Egun, identitate globalen garaietan, gizabanakoaren loturak higatu egin dira, aro garaikide postmodernoaren ondorioa da hori. Halere, norbanakoak ematen dituen urratsak eta hartzen dituen erabakiak, erabakigarriak zaizkio norbere erabakimenean eta
|
taldearekiko
loturan egiten duen bide komunitarioaren agerbide izateraino. Horren arabera identitatea ez da jomuga edo iritsi beharreko leku finkoa izango, identitatea, zeregina bihurtzen zaigu.
|
|
Web nabigatzaileak, gainerako aplikazioak bezala, ez dira inoiz %100 seguruak, batzuetan hainbat akats izaten dituzte eta gaizkileek erabiltzailearen informazio pertsonala eskuratzen dute. Beraz, oso garrantzitsua da nabigatzailearen azken bertsioa instalatuta edukitzea, bai
|
taldearekiko
erasoen arriskua minimizatzea, bai informazio sentikorrenaz jabetzea. Luzapenen potentziala optimizatzea Ez da garrantzitsua nabigatzailea eguneratuta edukitzea, baita hari lotutako gainerako aplikazioak eta luzapenak ere Nabigatzailea eguneratuta mantentzea ez ezik, hari lotutako gainerako aplikazioak eta luzapenak ere bai; hau da, pluginen azken bertsioak edukitzea, Adobe Flash, Java edo Microsoft Silver Light bezalako multimedia teknologiez baliatzeko.
|
2014
|
|
Orduan ere futbola negozioa zen, herriaren opioa zen... Orduko futbolak bazeukan zerbait, baina; besterik ez bada, batek astegun buruzuri batez kaletik ibili eta han ikusten zituen jokalariak, xalo xalo, mundu guztia zebilen tokietan, beste edozein herritar bezala, ospetsuak izan arren; dirua irabazten zuten, baina ez hainbeste ere;
|
taldearekiko
atxikimendua gertutasun horretatik sortzen zen. Zorra?
|
|
beste taldeko kideekin izandako harremanen ezaugarrien (maiztasuna eta kalitatea) araberakoa da norberak bere buruan duen konfiantza. Era berean, konfiantzak ere izan dezake eragina norberak beste
|
taldearekiko
dituen jarreretan, eta, beraz, talde horrekiko identifikazioan.
|
|
Hilabetea igarota, talde esperimentaleko haurrek zortzi hilabete eta erdiko aurrerapena zuten hizkuntza trebetasunean eta sei hilabeteko aurrerapena hiztegi trebetasunean, kontrol taldeko haurrekin alderatuta. 10 hilabeteren buruan, talde esperimentalak sei hilabeteko aurrerapena zuen, artean, kontrol
|
taldearekiko
. Hala, bada, ondoriozta liteke ahots goran irakurtzeko metodo horrek hobetu egiten dituela hizkuntza eta hiztegi trebetasunak.
|
2015
|
|
Eta aztertzen dugu pertsona bakoitza hiruhileko horretan zelan dagoen, aldaketarik izan duen osasunean, lanean, zaintzan... Gero aztertzen dugu zelan sentitu den norbera aurreko hiruhilekoan
|
taldearekiko
eta proiektuarekiko, zerk sentitu arazi duen ondo eta zerk gaizki. Proiektuarekiko ditugun kezka, ilusio eta atxekimenduan ematen diren aldaketak garrantzi handia izaten dute gure Meteosaten.
|
|
sexu heldutasunera iristen garenean, nola gorputzean, hala portaeran(
|
taldearekiko
harremana,
|
|
Ko mentoriaprozesu osoa modu iraunkorrean zeharkatzen duen estrategia da. Mentoreak aldez aurretikmetodologia hauen praktikan esperientzia frogatua duten irakasleak dira eta aukeraketametodologiaren garapenean erakutsi duten gaitasunaren arabera egiten da, bai eta elkarlaneanarituko diren
|
taldearekiko
diziplinazko hurbilpenagatik ere. Azken puntu honek berebizikogarrantzia du, aholkulari lanetan ariko diren edukietan aditu diren heinean.
|
|
Eli eta Gurutzek dioten ildo horretan, gainera, badirudi taldean aritzeko aukera hori izatea benetako indargunea dela pilotariek jarduerarekiko erlazio eta irrika sendoa manten dezaten, hurbiltasun keinuak ugari izaten direlako paleta saioetan ere. Izan ere, emakumeek diote eurek pilotan jarraitu ala ez eragin dezaketela
|
taldearekiko
duten loturak eta erlazioen nondik norako eta ezaugarriek.
|
2016
|
|
Gaur egun, zazpi urteren ondoren, taldekide baten aldaketa, lau disko eta hasieran espero gabeko hamaika kontzerturen ostean, Euskal Herrian dagoen hardcore talderik egonkor, sendo eta indartsuenetako bat dela esan dezakegu ozen; estilo honetako erreferente bihurtzeko bidean daudela, inguruko lurretan geroz eta sona gehiago lortzen diharduten bitartean.Onartu beharra daukat nire bizitzan izugarrizko garrantzia izan zuen, eta oraindik daukan? Kuraia
|
taldearekiko
nostalgiak bultzatuta entzun nuela lehen aldiz Estricalla, zein doinu aurkituko nuen jakin gabe baina horrenbeste gustatzen zaidan Fernando Apoaren ahots bereziaz berriro gozatuko nuelakoaz ziur. Gaur, lehen aipatu zazpi urteak, lau diskoak eta hamaika kontzertuak pasatuta, eta, noizean behin oraindik Kuraiaren nostalgia hori ageri bazait ere, Bati, Pano, Hodei, Erik eta Apoaren musika entzuteko grinaz ipintzen ditut euren diskoak.
|
|
– Atal bakoitzaren amaieran, ebaluatu zure
|
taldearekiko
konpromisoaren betetze maila.
|
|
Gizakiongan, beste zenbait animaliarengan bezalatsu, hainbat aldaketa gertatzen dira sexu heldutasunera iristen garenean, nola gorputzean, hala portaeran(
|
taldearekiko
harremana, sexu jokabidea&).
|
|
Shane MacGowan The Poges talde mitikoaren kantaria izan zen. Musikari eta poeta hau punk folk irlandarraren aitzindaria izan zen, Sex Pistols
|
taldearekiko
miresmenak bultzatuta. The Poges taldea gidatu zuen alkoholak eragindako gaixotasunek eszena uztera behartu zuten arte.
|
|
inguruan. Itsasuko Enbataren agerraldia 1963ko apirilaren 15ean izan zen, baina urte bat edo bi lehenago sortuak izan ziren ikasleen
|
taldearekiko
bereizketa eta funtzionamendu propioa. Nik bigarren urtean hartu nuen parte Enbatan.
|
2017
|
|
2008ko liga ere irabazi zuen Baskoniarekin, eta zaleek gehien maitatu duten jokalarietako bat izan da.Josean Kerejeta Baskoniako presidenteak ere nabarmendu zuen Prigioni jokalari «ezberdina» izan dela: «Arrasto handia utzi du, gure
|
taldearekiko
konpromiso maila oso altua izan duelako». Presidenteak esan zuen erabakia ulertzen duela, baina hala ere Prigioni konbentzitzen saiatu zela erretiroa har ez zezan.Antolatzaileak argi utzi zuenez, zaleen sentimendu hori bi norabidetakoa izan da, Baskonia baita bere talde kutuna, «mugarri bat» bere ibilbidean.
|
|
Elkartasuna, elkarlana eta errespetua bezalako baloreak sustatzea, lehiakortasun oro ezabatuz. Norbanakoek
|
taldearekiko
konpromisoak hartzen dituzte, aske izateko ardurak hartu behar direnaren ideiaren pean,, askatasun kolektiboa, eraikiz.
|
|
Atal bakoitzaren amaieran, ebaluatu zure
|
taldearekiko
konpromisoaren betetze maila.
|
2018
|
|
Partaide garen
|
taldearekiko
isuria: gure taldekideei mesede egiteko joera.
|