2000
|
|
Ezker abertzaleko euskaldunak, subjektu politiko legez, gizarte talde kualifikatulegez, Gara estutzen ez duten bitartean, edo eskuin abertzaleko euskaldunek, arrazoiberengatik, Deiari konturik eskatzen
|
ez
dioten bitartean, eta espainolista euskaldunek, honelakoak ere badira euskaldungoan, prentsa erdaldun hutsari jarrera euskaltzaleago exijitzen ez dioten bitartean, euskarak zailtasun handiak izango ditu moduduinean aurrera egiteko.
|
|
Ezker abertzaleko euskaldunak, subjektu politiko legez, gizarte talde kualifikatulegez, Gara estutzen ez duten bitartean, edo eskuin abertzaleko euskaldunek, arrazoiberengatik, Deiari konturik eskatzen ez dioten bitartean, eta espainolista euskaldunek, honelakoak ere badira euskaldungoan? prentsa erdaldun hutsari jarrera euskaltzaleago exijitzen
|
ez
dioten bitartean, euskarak zailtasun handiak izango ditu moduduinean aurrera egiteko.
|
|
Frantziako telebistek
|
ez
diote aparteko tarte berezirik eskaintzen Iparraldeari.Aztertu ditugun hiru kate frantsesek ignoratu egiten dute Euskal Herriaren profilaberen urrezko emanaldietako tarteetan.
|
|
Honekin
|
ez
diot Monzon-i arrazoirik kendu nahi, zerbaitek ekartzekotan, borrokak ekarriko baitio herri honi askatasuna; eta, borrokatzeko, utopikoa izanbehar du pertsonak. Alternatiba politiko bat bideratzeko orduan, ordea, ez da nahikoa mundu hobea nahi dugula esatea7 Politika, ekimen hori epe eta marko mugatubatean egin ahal izateko formula azaltzean datza.
|
|
EHk proposatutako estrategia da, agian, errazena eta argiena hiruren artean: haren premisa da Euskal Herriak oinarri demokratiko bat behar duela, beren proiektuak defenditu eta gauzatzeko denek baldintza berdinak izan ditzaten. Gaur egungolege barrutiari
|
ez
dio baliotasunik ematen, Euskal Herria estatu burujabe bilakatzeko oinarri oinarriko ezintasuna duelako, batez ere; eta Batzar Nazional Eratzaileasortzea proposatzen du, trantsizioaren buruzagitza hartu eta barruti juridiko politiko nazionala presta dezan.
|
|
Behin, irribarrez, aipatu zidan Gabriel Arestik esanziola olerkitarako sena zuela. Egia esan, ez dakit duen ala ez,
|
ez
baitiot olerkirikirakurri. Baina sentibera eta umoretsua dela ikusi izan dut.
|
|
Hizkuntza ofiziala izango da, eta erakatsia. Beste batzuk nik baino askoz hobeki deskribatuko dituzte xehetasunezbatua eraikitzen Txillardegik egin lan eskerga, eta bere sinetsarazteko indarra, eremuhonetako ez kazike guttiren isilkeriak, etsaikeriak
|
ez
esateagatik, garaitzeko.
|
|
Aut aut. Kierkegaard-ek
|
ez
dio esatenirakurleari zein bizimolde hautatu behar duen, estetikoa ala etikoa (hirugarrenposibilitatea, erlijiosoa, Bat ala Beste n ozta ozta dago aipatuta) 3; hori norberakbakarrik erabaki dezakeena da hain zuzen (indibidualismo erradikala), eta berak bakarrik erabaki beharra daukana, norbera izateko. Kategoria fundamentala erabakiarenada.
|
|
Ukipenak gazte euskaldunek lagunarteko elkarrizketan darabiltzaten operatzailepragmatikoen eremuan duen eragina arras nabarmena da. Idatzizkoaren eredu normatiboak
|
ez
dio ezer honi buruz, ez dago indarreango operatzaileen taxonomiarik etahiztunek ardura handirik gabe darabiltzate.
|
|
Honelako kasuetan, ordea, galdera egileak kezkabaino gehiago nahasmena du bere buruan. Alde batetik, konturatu gabe euskaltzaleokzapaltzaileen diskurtsoa geureganatu dugula ematen du; bestetik, guda galtzailearenedo porrotaren morala izenda dezakegun hori sumatzen da; eta azkenik, laburbilduta, besteak baino gutxiago izatearen konplexua agerian gelditzen da (espainiar frantziarbatek
|
ez
dio galdera hori egiten bere buruari, ez modu existentzial horretan behinikbehin; eta orokorrean ez du onartzen bere izatearen ukapena). Gainera, gure izateariburuzko zalantza horiek ezjakintasuna edo planteamendu metodologiko okerra uztendute agerian.
|
|
Txillardegi inor bainolehen ohartu zen hizkuntzaren dimentsio politikoaz, eta egokiro ohartu ere. Gezurrabadirudi ere, oraindik
|
ez
diogu gainartu aurreiritzi tamalgarri horri euskaltzaleonmunduan: hots, Estatu nazioaren eskutik abian jarritako nazionalismoak hizkuntzarenizaera eta funtzioa errotik aldatu dituela bere batasun politikoaren sistema egituratzekoprozesuan.
|
|
Alde egiteko garaia zen, baina lehengo galderen ordez zalantza izugarriagoakneuzkan orain, buru bihotzen barruan. Aitari hitzik
|
ez
esatea erabaki nuen,.
|
2001
|
|
MA./ beira normalen
|
ez
esan porque orain arte gertatu dana behintzat netzat normala ez ta oseanormalen ez esan
|
|
MA./ beira normalen ez esan porque orain arte gertatu dana behintzat netzat normala ez ta oseanormalen
|
ez
esan
|
|
c) Aribide horrek argi eta garbi adierazten du mintzaideek
|
ez
diotela alderdihorri jaramon handiegirik egiten, ez baitute horren tratamendurako ahaleginikerakusten. Hor gaia zintzilik dago, eta sinekdoke legez funtzionatzen du.
|
|
asmo didaktikoz erabiltzea, hauda, itzulpen ariketa klasikoa gainditzea. Inongo didaktikak
|
ez
dio itzulpenari itzuriegiten. Galdetu ere egin genezake zergatik egin behar ote dion?
|
|
Lehenengo bost ikasleek testuari buruz eginiko hipotesiak azaldu beharzituzten, eta besteek asmatu zuten ala
|
ez
esango zieten.
|
|
Gure iritziz, ikas estrategietan instruitzeakareagotu egin luke ikas prozesuarekiko ikasleen atxikimendua, eta bultzatu egin lituzke ikasleak ikasgelatik kanpo ere beren hizkuntz trebetasunakerabiltzera. Oraindik goiz da, gure lan hipotesia baieztatu den ala
|
ez
esateko, etagure atazek espero genituen fruituak eman dituzten ala ez jakiteko.
|
|
ikasturtean zehar burutu nuen izenburu bereko memoria, eta, izatez, gaia ez nuen besterik gabe aukeratu. Izan ere, hasiera batean ikasturte horretakoarazo jakin modura aurkeztu zitzaidana, hots, ikastalde bateko ikasleak hainziren esanekoak non agindutakoari besterik
|
ez
baitzioten jaramonik egiten, eta horren ondorioz ezinezkoa zen ezarritako helburua lortzea, hau da, ezin zen jariotasunean aurrerapenik egin?, gurean maiz gertatzen zen egoera zela konturatunintzen; eta, eginahalak eginagatik, auziari irtenbide egokia ematen asmatzen ezgenuela iruditzen zitzaidan. Are gehiago, bazegoen gure artean horrelako etsipenezko sentsazioa:
|
|
4 Haranetako biziguneak: Mota honetako hamabi ezarkuntza ezagutzen dira, eta denak
|
ez
diote kokapen eredu berdinari jarraitzen: batzuk harana zabaltzen den lekuan zeuden (Mungia, Iona, Tabira, Arandia, ArrigorriagakoSanta Maria); beste batzuk mendi magaletan, hegien oinean (Kortezubi, Arteaga, Fruniz, Etxebarriako San Agustin, Abadiño); baina haranarensakon sakonean kokatutakoak ere bazeuden.
|
|
Azken batean, literaturaren ardura gertatu zen gizarte burgesharen sentsibilitatearen heziketa sentimentala. Horixe da, E. Mendozaren ustetan, amaitu dena; alegia, gaur egun
|
ez
dio nobelak giza imajinario horri garai bateaneman bide zion elikadurarik ematen.
|
|
Zergatik izan da hain berantiarra eleberri errealistaren loratzea euskal esparru literarioan. Lasagabasterrek euskararen pisu soziolinguistikoa aipatzen zuen, eta ildo beretikbaina urrunago joanez, esan dezakegu gure hizkuntzaren pisu sinbolikoarenemendatzeak argitu dezakeela bat bateko eta ezusteko errealismoaren normalizatzea. Gaurko euskal idazleek
|
ez
diote beldurrik errealitateari. Konstatazio arruntadirudien arren, oroitu behar gara luzaz eleberrigintza gauza artifizialtzat jo delaeuskal esparruan.
|
|
Autonomiaren belaunaldia esapideak, ene hiztegi pertsonalean,
|
ez
dio hegoaldeko hiruprobintziak batzen dituen erakundeari erreferentzia egiten, 1975etik aurrera, historialariek Ezdezagun konposturarik gal, halere manifestua jotzen dute abiapuntu ofizialtzat, hedatuz joan denliteratura pentsatzeko modu berri bati baino.
|
|
Ez da ordura arteFelixekin ibili diren neskak bezalakoa. Felixi inoiz ezetz esan
|
ez
dioten horietakoa.Adibidez, hauxe da Felixek nesken inguruan egiten duen gogoeta:
|
|
Bada, hain zuzen, esaten ez den horretandago, benetan komunikatu nahi zaiguna. Argi dago, beraz, testuak
|
ez
dioena ere, hutsunea, testuaren osagai dela, eta gure partehartzearen eragile, beharturikbaikaude esan zaigunaren inplikazioetatik tiraka hastera, idazleak komunikatuasmo zigunera heltzeko16.
|
|
Baina, orduan, nola lotu isiltzeko eta aldi berean hitz egiteko beharra? Bada, hain zuzen, isiltasunaren bidez mintzatuz,
|
ez
esatearen bidez esanez, mututasuneanerortzeke. Horrexegatik dira bere testuak diren modukoak, komunikazio inplizitueta bikoitzaren bidez esplizituki ezer esan gabe mintzatzen ari da eta.
|
|
Ez hain aspaldi Nazio Batuen Erakundeak aurkezturiko Giza Garapenari buruzkotxostenaren atal batean agertzen da, argiki, 1999ko uztailaren 13ko Egunkariakdioen eran, «Pauso nabarmenik ez d (el) a izan berdintasunaren alde» azken urteotan, eta ez bakarrik hirugarren munduko herrietan. Alderantziz, atzerakada handiakpairatu dira emazteen lanaren (gure Iparraldean %25 langabetuen artean %60 emakume gazteak dira), osasunaren (Frantzian Weil legea hautsi nahiz dabiltza lobbyintegristak), gorputzaren erabiltze eskubidearen (Alabamako epaile batek emanduen jujamenduak
|
ez
dio emazteari «orgasmorako neholaz ere funtsezko eskubiderik onartzen»), politikagintzako agerpena segurtatzearen (Elisabet Badinter andereakuota direlakoen aurka dago) eta kirolaren (behin gizon eta emakumeen Tourrakgarai berean egiten zirenean, entzun zen Marc Madiot txirrindularia erraiten, emaztea bizikleta gainean biziki itsusi zela) alorretan. Eta, jadanik literatura aipatugabe, eskubide murrizteen zerrenda luza nezake lasaiki.
|
|
Bigarren orientazio mota, hau da, orientazio instrumental edo pragmatikoagertatzen da bigarren hizkuntzaren jabekuntza errekonozimendu soziala irabaztekoedo abantaila ekono mikoak lortzeko bide bezala ikusten denean. Horrelako motibazioa besterik ez duenak
|
ez
dio kasu handirik egiten bigarren hizkuntzako hiztunei, eta bere helburuak lortzeko bigarren hizkuntzak nola lagunduko dion bakarrikhartuko du aintzakotzat.
|
|
1) Lurraldetasuna, 2) Konpartitutako kultura, 3) Komunalitate genealogikoaren oroitzapen historikoa, eta 4) Kelman ek (1983) esango lukeen bezela, estatu nazio edo nazio estatuaren existentzia. Salazar-ek, Montero-k (1996) bezalaxe, Tajfel, Turner eta besteek garatutako identitatesozialaren teoriari
|
ez
dio garrantzi pragmatikoa ematen; autore horien arabera, identitate sozialaren teoriak balio psikologiko indibiduala dauka eta ez sozietala.Ikuspegi horretatik identitate nazionala identitate sozial modura ulertzen da; horrela, talde etnikoa definitzeko, kategoria objektiboak erabiltzen dira, bainaprozesu horretan objektiboak ez diren kategoriek ere parte hartzen dute. Fishman-ek (1966, 1972, 1989) etnien arteko harremanak ikertzeko etnizitatearen, hizkuntzaren, identitatearen eta nazionalismoaren arteko interakzio teoriko enpirikoaproposatzen du, bertan, etnizitatea?
|
|
Simetria bikoitzaz ere mintza gaitezke; kanpo zorraren zerbitzu bakoitzak asimetria bat sortzen du bera gauzatzen deneko epealdian bertan, p epealdiaz geroztik; baina horrelako asimetria bakoitza identikoki egiaztatua da zorra sortua den epealdiaren, p, eta bera zerbitzatua den epealdiaren, p, artean. Zorpeko herrialdean zama guztia jarririk, bere kanpo hartzekodunen zerbitzuak sortzen duen asimetriak ondokoa erakusten du, alegia, herrialdea beharturik dagoela moneta huts bat onartzera, bere merkataritza soberakinaren ordainketa bakar eta azken modura (bere kanpo zorra zerbitzatzeari uko egiten
|
ez
badio, behintzat).
|
|
Zorraren ezagutza soil bat zeina betetzeko ez baita inoiz eskatua izanen ematen da baliabide errealerako trukean. Erositako aktiboak ondasunak, zerbitzuak edo bonuak izatea, horrek
|
ez
dio axolarik. Kasu bakoitzean EEBBek aukera daukate zerbait lortzeko ezerezaren truke, erosteko ordaindu barik, eta behin aukera honetaz baliatu eta gero, gainerako munduak amerikar IOU direlakoak nazioarteko likidezia gisa edukitzen ditu hau da, nazioarteko transakzioen ordainketarako eskuragarriak diren stock aktibo agregatu modura.
|
|
Liburu gehienetan, guztietan
|
ez
esatearren, autoreak eskerrak eman ohi dizkie liburua idazten lagundu diotenei. Eskertze hori, nire kasuan, erritua edo ohitura baino gehiago, nahitaezko ekintza dela esan behar dut, lagunen laguntzarik gabe sekula ez bainintzateke gai izango liburua amaitzeko.
|
2002
|
|
Berrogeiko hamarkadako lehen urteetan arazo handiak egon ziren gerra egoeraren ondorioz, nahiz eta Ipar Euskal Herriak, gerraren jokalekuetatik urrun, ez zuen ez suntsipenik
|
ez
esateko moduko distortsio materialik jasan behar izan.Arazo ekonomiko handienak lan eskuaren eskasiaren ondorioa ziren, produkzio jarduerarako ezinbestekoak diren gizonezkoetako asko eta gazteetako ugarimobilizaturik baitzeuden.
|
|
Motahorretako erakundeek esplotazioa eta klaseen arteko gatazka nagusi diren ingurubatean kokatzen dira; enpresen xedea errentagarritasuna hobetzea da, kostuenmurriztapenaren bidez, normalean. Zuzendaritzak
|
ez
dio informazio nagusia inoriematen; ez langileen ordezkariei, ez akziodunei, ezta bezeroei ere. Beraz, erakundehoriek ez dute konpromiso eta betebehar handirik hartzen beren inguru eta gizartearekin.
|
|
EHUren bilakerarekin oso kritikoa dugun Jose Ramon Etxebarriarentzat «Atsegin etasatisfazioz esan dezakegu, letrari dagokionez bederen, UPV/EHUko estatutuek duten atal onargarriena (onargarri bakarra
|
ez
esatearren), VIII. atal hori dela» (Etxebarria, 1991: 33).
|
|
Joera hori aldatuko den ala
|
ez
esatea ez da posible. Orain dela berrogei urte, Herbert Simon-ek gizakiaren mugak aztertzeko deia egin zuen, baina ez ziren askoizan horri erantzun zioten ekonomialariek, eta agian gaur ere ez dira asko izangoReinhard Selten ek eta beste batzuek egindako antzeko deiari erantzungo dietenak.
|
|
Fase honetan
|
ez
diogu idaztea proposatzen eta gehienetan azpitrebetasunakjorratzen ditugu, edo gero erabil ditzakeen zenbait adibide eta baliabide eskaini.
|
|
Klaseari loturiko talde handiekiko desloturak ez du esan nahi guztien eskubideak bermatuta daudenik, edo are gehiago, aburgesazio prozesu orokortu bat eman denik. Hiritarrek
|
ez
diote talde handietan, kasu honetan klaseetan, egituratzeari muzin egin desberdintasunak desagertu izanagatik. Bestelakoak dira arrazoiak.
|
|
Jarraikortasunari muzin egiten
|
ez
dion lanaren sistema eredu horrek lan hitzarmena, lantokia eta lan denboraren estandarizazioa izan ditu oinarritzat. Baina hirurogeita hamargarrenera arte nagusi izan den ereduak lanaren eta ez lanaren bereizketa garbia egin badu, gaur egun enplegu betearen sistema hori ahultzen ari da lanpostuen galeragatik (Gorz, 1995a).
|
|
Botere harreman berriak ere sortzen dira, lan hitzarmen eta lan merkatuaren harremanak lehertzearekin. Toki jakin batean kokatutako lan ekoizpen prozesuaren zatikatzearekin eta lan denbora eta zikloen harreman egonkorraren hausturarekin, langileei automatikoa izan zaien nortasun komuna, elkartasuna eta bizitzeko forma homogeneoak eratzea zaildu egiten zaie, ezinezko bilakatzen dela
|
ez
esatearren (ikus: Offe, 1993).
|
|
Hamar urte lehenago, 1973 urtean, israeldarrek hegazkin libiar bat bota zuten, zibila hura ere. Mendebaldeak ez zuen protesta gogorrik egin, ez zuen salaketa kanpainarik piztu; estatubatuarrek ez zuten euren aberria arriskuan ikusi eta
|
ez
zioten berrarmaketa kanpainari ekin.
|
|
Gobernuak behera datoz iraultzaileek bultzatuta, batetik; eta, bestetik, jendearen iritziak, iritzi publikoak, honengatik edo harengantik, gobernua abandonatzen duelako. Herritarrek
|
ez
diote beren konfiantza aitortzen gobernuari, eta hau jausi egiten da. Gorantz datozen iritzien alde jotzen du orduan gizabanakoak.
|
|
Hedabideak dira iritzi giroa zein den ikusteko publikoak duen baliabiderik garrantzitsuena. Pertsonak ezin du jakin bere begien aurrean gertatzen denaz aparteko ezer, baldin eta kontatzen
|
ez
badiote. Kontalari paper hori hedabideek berenganatu dute; eta lekukoa ez den testuingurutik aparteko errealitatearen berri hedabideen bitartez bereganatzen du gizakiak.
|
|
Nolabait kuantifikatzeko, esan dezagun ezen baztertutako hizkuntzan idatzitako artikuluek ehuneko bost eta hamar bitarteko kopurua osatzen dutela. Jarrera anekdotikoak babes soziala eskain diezaioke minoria linguistikoari, nahiz eta zerbitzu mediatikorik eskaintzen
|
ez
dion: ez baitu asebetetzen irakurlearen jakin mina ingurukoaren ezagutzan.
|
|
Azterketa kritikoa partidista da: posizioa hartzen du (azterketa eredu guztiek hartzen dute, esan
|
ez
dioten arren), bere ikuspuntuak dauzka, bere ereduak ditu, bere helburu soziopolitikoak dauzka. Analisi kritikoak talde dominatzaileen jarduera informatiboa aztertu gura du; eta, hartara, honako hauek ikusi gura ditu:
|
|
Venezian gaude, XIII. mendean. Beira debekatuta daukate hiritik ateratzea, beira zelan egiten den inori
|
ez
esateko. Jakintzaren edo ezagutzaren bati praktikotasuna aurki dakiokeenean, ezagutza horrek konpetentzia sortzen du.
|
|
Beraz, komunikazioa ez da bakarrik esatea, idaztea edo erakustea. Komunikazioa esatea eta idaztea eta erakustea eta izatea da; eta
|
ez
esatea, ez idaztea, ez erakustea eta ez izatea ere, bada.
|
|
Lehenago ere esan da: komunikazioa esatea eta idaztea eta erakustea eta izatea da; eta
|
ez
esatea, ez idaztea, ez erakustea eta ez izatea ere, bada..
|
|
Izate eta jatorri desberdineko elementu ugarik hartzen dute parte komunikazioan: idatziek, ikusiek, iragarriek, esanek... baita gordeek ere (ez idatziek, ez ikusiek,
|
ez
esanek...).
|
|
Harreman pertsonalean nahiz gizarte harremanetan, diskurtsoa bezain garrantzitsua da diskurtsorik eza. Esatea bezain garrantzitsua da
|
ez
esatea. Idaztea bezain garrantzitsua da ez idaztea.
|
|
AEBetako produktuak Europa inbaditzen duen bitartean, produktu europarrak ez du bere estatu mugak gainditzen asmatzen. Estatubatuarrak telebistaz dio; europarrak, ostera, esan ere, ia
|
ez
dio.
|
|
– Aizak hi, hilotz gor eta mutu hori, ergelkeria besterik
|
ez
dioan aldarrilari hori: itsu utziko ahal haute Siria jainkosak, sorturiko ororen ama unibertsal ahalguztidunak?, Sabadio jainko sainduak, Belonak. Idan bere Atisekin bizi den amak?, eta Venus erreginak, bere Adonis lagun duela?, niri denbora luzez irain egiteagatik bufoi bati dagozkion txantxez.
|
|
Atzetik datozen bietan Gias aurreratzeko itxaropen gozagarria ernetzen da orain, atzean geratzen ari baita hau. Sergesto doa lehenen eta harkaitzera hurbiltzen da, baina lehiakideari
|
ez
dio ontzi osoa kentzen, zati bat baino, albotik muturra erakutsiz ezesten baitu Herensugeak. Mnesteo lasterka doa ontzi erditik tostartekoak gogoberotuz:
|
|
Zuk, berriz, ez dakit norenean, ostrak, urdeme sabelkiak, itsas lakatzak eta Gadestarrak gurago izan dituzu. Hartuko duzu zigorra,
|
ez
diot zein. Gaizki egin duzu; zeuri ez dakit, baina niri bai, ezetza eman didazu, eta zuri ere bai agian.
|
|
Hiri, Cinnamus, esan, inork
|
ez
diosk halakorik ostera.
|
|
Ecarri didatenean nere aurrera beste gatigüen artean arquitzen zan zure emaztegaia, jaquin det guciz asco laztantzen dezula, ta bere edertasunac siniserazo dit ala dala. Ezpaneranbil Taldeaguinteac cereguin ta arazo ardura andicoetan ta beguiratu bear banio nere gaztetasun, ta onén griñai, asmo videgabeco ta chatarric
|
ez
diodan ezquero, artuco nuque nere emaztetzat. Nere escuan, ta nere mendean det, ta nai zaitut bere jabe eguin, ta ez quendu zure amorearentzat gorderic cegoana.
|
|
zubia amaiturik, garrantzizko bost hiri bere hitzarmenera etorririk, gari kontua konpondurik, Mauritaniatik barrena Pompeius ekin hurbiltzen ari, omen? ziren legio laguntzaile batzu zirela-eta zabaldu izan ziren zurrumurruak isildurik, beste hiri urrutiagoko askok
|
ez
diote kasorik egiten Afranius i eta Caesar ekin hitzartzen dira.
|
|
Iguituco ez dà ecertara. Esan zayozu nai al gucia;
|
ez
diozu viotz berriric, ez sendotasunic erantsico beldurti bati. Beti izango dá icaracor, chaldan, ta gauza eza.
|
|
Prozesadore morfologikoan estaldura handitzeko erabiltzen da, gorago esan dugunez. Hain zuzen, lehenengo analizatzaile estandarrak probatzen du hitzak analizatzen eta hark
|
ez
badio emaitzarik eskaintzen, orduan aldaeren tratamendura jotzen du. Gehienetan aldaera dialektalak eta forma estandarraren ezezagutzak eragindakoak dira, eta ez dira maiztasun urrikoak.
|
2003
|
|
Izan ere, oniritzitako dokumentuek balio moral handia dute, horrelako akordioek aurrekariakizan daitezkeelako eta aurrerantzean nazioarteko erakunde askotan eragin handiaizan dezakeen lege leun bihur daitezkeen politikak sendotu ditzaketelako? (Ambienta, 2002ko urria). Hobe ezer
|
ez
esatea.
|
|
McDonalsek
|
ez
dio munduari jaten ematen, negoziazioetan garrantzi handiadaukate bai, baina munduari jaten ematen diotenak baserritar txikiak dira eta eredujasangarri bati lehentasuna eman behar zaio, jasangarritasun sozial eta ekologikoari. Bigarren kontua prezioa da.
|
|
Benetako erabakiak Segurtasun Kontseiluan hartzen dira, eta hor, txandakatuz doazen hamar kideek baino, bost partaide iraunkorrek (Txina, AEB, Errusia, ErresumaBatua eta Frantzia) erabakitzen dute egin beharrekoa, haien beto eskubidea baliatuta. FernandezDuranek (2001) dioskunez, bestalde, Kofi Annanek 1998an NBEren diru arazoak konpontze alderaNazioarteko Merkataritza Ganberarekin sinaturiko akordioak
|
ez
dio legitimotasun handirik erantsiNBEri; egin kontu akordio horretan, multinazionalen presioei men eginez, kapitalen zirkulazio askeaeta mundu osoko merkataritza librea sustatzeko konpromisoa hartu zutela Nazio Batuek. Ezin ahaztu, azkenik, Erresuma Batuak eta AEBek 2003an Iraken aurka eginiko eraso garaian, NBEk izanikojokabideak ez duela lar lagundu erakunde horren balizko zilegitasuna sendotzen.
|
|
Edozein kasutan, eta Etxenikeren jarrera gorabehera, Iruñean plazaratutako iritzi gehienek unibertsitatearen euskalduntzea epe luzeko prozesu moduan ikusten zuten, hogeita bost urte aipatu zuen zientzialari batek eta, beraz, UEUk jarraipena izan behar zuen, besteak beste, bere topaleku izaeragatik. Bestalde, ez zen falta, erakundeekiko mesfidantza, Txillardegik ondo adierazten zuenez, orduko erakundeek
|
ez
zioten UEUri bermerik eskaintzen bere lanean autonomia osoz jarduteko88 Nabarmena zen, azkenik, zenbait lagunen artean eta sektore politiko batzuetan, Ezker Abertzalean zehazki, zegoen nolabaiteko beldurra, UEU desagertuz gero, beraien alternatiba politikoa ahulduko zela pentsatzen baitzuten. Izan ere, UEUren alternatibatasuna honako honetan zetzan «Euskal Herrian apurka apurka sendotuz doan gizarte projektuaren barruan biharko unibertsitatea zelakoa gura dugun gorpuztuz joatean»89 EHUn integratuz gero UEU, bere nortasuna eta ekarpenak galtzeko arriskuan zegokeen, eta jatorrizko helburuei muzin egingo ziekeen, hau da, Uztaritzen 1975ean finkatutako produkzio prozesuen eta hezkuntza prozesuen artean zegoen etena gainditzeko ahaleginei.
|
|
Zenbait toki ikusi ondoren, Aita Klaretarren Larraona Ikastetxe Nagusia aukeratu zen. Baina,
|
ez
zioten berehala erantzun eskakizunari, Ikastetxeko nagusiak hainbat ohar egin baitzituen UEUren garapenaren inguruan; besteak beste, UEUren jarduerak ez zuen kaltetu behar Ikastetxearen eta Nafarroako Unibertsitatearen arteko harremanak «Por lo tanto, deberán evitarse manifestaciones, actividades o escritos públicos que impliquen, en sentido negativo, a la Universidad de Navarra».... Horretaz gain, Ikastetxea ez zela hotela gogorarazi zuten, eta bertako ohiturak errespetatzeko eskatu, baita bere independentzia erakunde moduan ere45.Beste alde batetik, Nafarroako Unibertsitateko zuzendaritzak UEUren berri zehatza eskatu zuen, iritzi propioa osatu ahal izateko.
|
|
Bazen, ordea, diferentzia garrantzitsu bat. Ordurako katalana unibertsitatean sartua zen, hezkuntza hizkuntza moduan, nahiz eta legeek ezer
|
ez
esan horren inguruan. Are oihartzun handiagoa izan zuen azken solasaldiak; izan ere, Enric Montanerrek egindako saioan katalanak bizi zuen egoera diglosikoa gainditzeko, berau hizkuntza ofizial bakartzat hartzeko premia azpimarratu zuen.
|
2004
|
|
Eta dialektika gainditzen edo, tolesten? laguntzen duenpoloa altruista litzateke, benetako maitasun sakon batek ez duelako inoiz ondokoaezeztatzen, nahiz eta kontrakoa izan (gogoratu aurretik emandako argudioak). Horrela, altruismo sakon batek puntako norberekeria ere onartzen du; benetakoaltruista batek
|
ez
baitio berekoi bati laguntza ukatuko, hau desberdina eta kontrakoa izan arren.
|
|
diskurtsoak egiten (Aristofancs, Las Nubes, 239) eta argudioei aurreegiten ikasi nahi du (ibid. 321) mugarik gabe,
|
ez
baitio aginduko aitak ideia handiakerrespeta ditzan (ibid.), zuzenbidea bera ez baita eragozpena izango semearentzat (ihid.434). Halako batean, semearen garapena bertatik bertara antzematera joatcn da Estrepsiades.
|
|
Sofistek engainua biiatzcn dute hitzarekin eta aberasteko idaztcn dute;
|
ez
diote inori onurarikekartzen ezertan (Xenofonte, Cinegetico, XIII, 8).
|
|
Testuarenazkeneko orrialdeetan honela mintzo da Sokrates: . Uste dut Atenasko bakarrenetarikoanaizela, bakaira
|
ez
esateko, benetako arte poiitikoari atxikia eta nik dudala gaur praktikatzen?, Politeian Platonek politikari buruz egiten digu teoria, beti maisua mintzaraziz, haatik aholkularia bere izenean ari zaigularik gero eta gehiago. Orain politikaren zientziabat eratzekoa da.
|
|
–Frantziako erregea, ren gisako deskribapen zehaztuak ulergarrilirateke nahiz eta ezer ez denotatu, hori osatzen duten tenninoak(. Frantzia? eta, errege?) zuzenean edota deskribapen bidez ezagutzen baititugu.Bestalde, (4) ere ulergarri gertatzen zaigu bere forma logikoa aintzat hartzen badugu.Funtsean (4) k
|
ez
dio elementu bati inexistentziazko propietaterik ematen, baizik eta formagramatikalean subjektu papera betetzen duen deskribapen zehaztua(, zirkulu karratua?) aseko lukeen elementurik ez dagoela azaltzen du. Russellen deskribapen zehaztueninterpretazioan existentzia ez da predikatua, kuantifikatzailea baizik, Bide horrekin zentzuabaztertzen du Russellek eta ezagutza zuzenean oinarritutako epistemologia baterako egokialitzatekeen Hizkuntzaren Filosofiaren eskema bat eratzen du.Horrekin, Russellek izen propioen arazoari eta identitatezko perpausen arazoari ereerantzun diezaieke, Lehen ere aipatu dugunez, Russellen ustez, izen propio puru batekdenotatu egingo du soilik, eta ez du inolako arrasto konnotatiborik izango.
|
|
Adibidez, guk behaturiko azukre koskororo iitro bat uretan disolbatu bada cre, gerta litcke bcste askoz hori bcra esatea cgia ez izatca, bchatuak ez direlako izan, csaterako. Arrazoinamendu mota horrek
|
ez
dio Humeri balio. (b) arrazoinamendu esperimentala'. sortzen duen oinarrizko galdera esperientziari dagokio, hots, nola justif ikatuko luke cspericntziak indukziozko arrazoinamcndua. Horijakitcko ez da nahikoa behaketa zuzena, indukziozko inferentziak behatu gabeko kasueiburuz ere baieztapenak egiten baititu.
|
|
Jakina, infcrentzia biak ezagutzen ez ditugunerlazio kausalen mendc daude. Inferentzia horiek
|
ez
diote balto fenomenistari. Beraz, soiliknire gogoa geralzen zait (solipsismoa).
|
|
sailkatzaiiea eta aztertzailea. Lchenbizikoak objektu bat artea den ala
|
ez
esateko balio du; bainahor geratzen da eta ez digu ezer esaten artelanaren ontasunari buruz. Hau da, ez du aztertzen edo ebaluatzen.
|
|
Idazlan guztiek, jakina,
|
ez
diote kanon berari jarraitzen, Ikasle baten idazlanari, adibidez, ez zaio eskatzen ikertzaile batenari eskatzen z.aion zorroztasun, originaltasun edosakontasuna, Ez litzaioke eskatu behar, behintzat, idazlanen artean badagoelako egongraduazio nabarmen bat.
|
2005
|
|
Irizpide horri zorrotz jarraituta, zenbat, benetako, irundar (eta hondarribiar: Hondarribiko baztertzaileek historiari froga juridiko gisahainbesteko garrantzirik eman
|
ez
diotenez, Irungo kasuari lotu natzaio, baina argudio, historikoak, berdintsu dira bietan) geratuko litzateke Alardean foru garaipenaren eszenifikazioa, iragan historikoan gertatu bezalaxe?
|
|
2002ko ekainaren 21eko eta irailaren 10eko EAEko Auzitegi Nagusiaren biepaien harira azpimarratu behar da epaileek
|
ez
diotela eztabaida juridikoaren muinariheltzen. Epai horietan adierazten denez, beste Alarde bat antolatzeko aukera dagoenbitartean ez dago diskriminaziorik eta adierazpen hau ez dator bat inolaz ere soldadu gisa parte hartu nahi duten emakumeen eskaerarekin.
|
|
Hain zuzen, tradizionalistei dagokienez, haien jokabidearen alderik erasokorrenak azpimarratzenditu Eginen diskurtsoak, emakume eskopetadunen aurrean darabilten intransigentzia eta zurruntasuna agerian utziz. Zentzu horretan, Eginek
|
ez
dio uko egitenirain eta iseka deigarrienak islatzeari: «Putakumeak!
|
|
esk.,) eta zenbait akronimo (IPC KPI, BMW eta antzekoak)
|
ez
esan CCOO edo IU, baizik eta Comisiones Obreras eta Izquierda Unida, kakofonia ez egiteko. Beste batzuk esplikatu egin behar dira (Soziologi Ikerketa Zentrua, CIS delakoa), etab.
|
|
siglarik eta zenbakirik
|
ez
esan, esanahia nahastu eta zaildu egiten badute
|
|
Eragina dauka entzulearengan esatariaren jarrerak, dudarik gabe. Jarrera lehorra izan edo irribarretsua izan,
|
ez
dio ez batarekin ez bestearekin lagunduko aditzen dagoenari testuaren esangura osoa eta baliabide guztiak jasotzen, alde ezkorrak zabaltzen dutelako horrelako jarrerek. Lehorrak distantzia eta tartea jarriko du entzulearen belarrian eta irribarretsuak sinesgarritasuna kenduko dio esaten duenari eta esaten denari.
|
|
Kazetariaren lana askotan eta askotan presakako lana izaten da. Azken orduko korrikaldiek eta estuasunek
|
ez
diote ezertan laguntzen eztarritik ateratzen dugun ahotsari. Patxadarik gabeko uneotan egin ohi diren albisteak, zein telebistan edo irratian, ez dira onenak izaten.
|
|
Afrika, Europa eta Amerika noizbait batera egon zirela zirudiela esan zuen eta ondoren banatu. 1620 urte inguruan, Francis Bacon-ek idatzitako Novum Organum liburuan Hego Amerikako eta Afrikako mendebaldeko kostaldeen antzekotasuna aipatu zuen ere, nahiz eta horren zergatiari buruz ezer
|
ez
esan.
|
2006
|
|
Emakumeak gizonaren gain lehentasuna izango luke lan baimenaerabiltzeko. Aitak ezin izango luke lan baimena eskatu amak
|
ez
badio lagatzen etaezin izango luke lan baimena eskatu amak ez balu lanik egingo (Cabeza, 2000: 805).
|
|
Piztia asetzen baizik ez dute. Argibego gainera piztiaren ez bazkatzeak ez duela errango Euskal Herriari maitasunazor
|
ez
diogunik. Ez bagenu herria maite ere, zer?
|
|
Ez naiz lehen orrialdetik gezurretan arituko, eta, beraz, aitortuegin dut, hasieran ongi konturatu ez banintzen ere, engaiamendua rockmusika anglosaxoitik datorkidala. Horrek
|
ez
dio nire biografiari kutsu intelektualhandirik emango segur aski, baina agian hain gaizki ere ez da gelditukopostmodernitate dontsuaren garai ñabar honetan.
|
|
Ziztu bizian iragaiten da guzti hori bere burutik. Gizon gaztea ikusi, etaberehala konturatu da bera akatzera doala, azkenean
|
ez
diotela, enpresako, kideekborroka armatua uztea barkatu.
|
|
Idazteak beti transgresio bat dakar.Profanazio lan bat da. Eta mendeku ekintza bat, zergatik
|
ez
esan. Sufriarazi digun, angustia ekarri digunaren kontrako mendeku ekintza bat.
|
|
Badakit irakurlegoari ahalegin bateskatzen diodala, idaztea nekeza egin zaidan bezala irakurleari nekeza egingo zaiolairakurtzea. (...) Badakit
|
ez
diodala liburua eskaini eta atsedena proposatzen, etaestimatzen dut jende hori, pentsamendua deskantsuan eta alferkerian utzi beharrean, erraza egingo ez zaion liburu bat zabaldu duelako.
|
|
Ez dutenek, ordea, laurden bat ordaintzea. Boto horiek betetzeko, eta aberatsek gutxi eskeintzen dutela ez iruditzeko, eta txiroek berriz, borondateko eskaintza horretan, jazarriak direla
|
ez
esateko, bakoitzari bere jabegoaren arabera eskatuko zaio.
|
|
Diotenez, gainera, apezpiku, guztiak? daude dokumentaturik kronikatik kanpo, baina
|
ez
diote non edo nondik atera duten informazioa; diotena da, hamabi direla, zenbaki sinbolikoa oso, beraiek ere baieztatzen dutenez (Gil, Moralejo, Ruiz de la Peña, 1985: 93), berez esanguratsua dena.
|
|
Edonola ere, erregearen posizioa indartzen zuten hiribilduek, bertako biztanleak bere mendekoak baitziren eta ez beste inongo jaunenak, eta berari zor zioten leialtasuna eta zerbitzua (edozein zela ere), esandako moduan. Baina defentsa izaera estrategiko horri lotuta, kuriosoa da ikustea
|
ez
ziotela erregeari ozteratea pagatu behar, agian inguruaren defentsa beren esku zutelako eta hori haien kontu egiten zutelako.
|
|
Kontuan izan behar da, ez dutela ukatzen eta kentzen haien lekuetan zegoen zuzenbidea edo sortzen ari zen jurisprudentzia»246, (Fortún, 1985: 604 eta 605), hots,
|
ez
diote jurisdikzio edo legedi berririk eskaintzen leku horri247, bestelako foruak dira, Fortun-ek berak jasotzen duen moduan, Maurice Berthe k, franquezas menores, deitu zituenak.
|
|
Pentsalari ugarik eta diziplina anitzek izan dute lekua eskola honetan, eta, gainera, aberastasun intelektual handikoa izan da. Beraz, oso zaila da, ezinezkoa
|
ez
esatearren, eskolako guztiak iritzi berean biltzea. Hala ere,, espiritu?
|
|
Esan bezala, lehenengoari zentzua atxikitzen diogu; bestea, ordea, portaera irreflexibo edo automatikoa dugu. Azken horri aktoreak
|
ez
dio zentzurik atxikitzen eta, beraz, ez zaigu ulergarria. Kontzienteki orientatutako ekintza moldeari zentzua dario.
|
|
608 eta 611). Baina beste autore batzuek
|
ez
diote horri berdin irizten, jokaera horrek (arau biak ezartzea) juridikoki ziurtasun eza ekar bailezake. Horretaz gain, eskubideak murrizten dituzten arauak ezartzeko, ez lirateke beteko arauak irauteko beharrezkoak diren printzipioak (esaterako, lege berezia edo lege berria lehenetsi behar dira) (De la Cuesta, 2002:
|
|
PLOko engainuari buruzko kontzeptuak bi balizko kasu jasotzen ditu: alde batetik, gertatzen denari buruz egia
|
ez
esatea, eta bestetik, esaten denak, egia izan arren, uste okerra sortzea (Tato, 1995a: 5.494; Massaguer110, 1999:
|
|
Publizitatearen Lege Orokorrak II. Tituluko 3 artikuluan erregulatzen du publizitate ez zilegia, balizko lege hausteak bost ataletan jasotzen dira; hau da, legeak
|
ez
dio publizitate zilegia zein den, baizik eta baldintza jakin batzuk betetzen ez dituen publizitatea ez zilegitzat jotzen du. Hiru dira baldintza horiek:
|
|
PLOren 20 eta 21 artikuluek
|
ez
diote ekarpenik egiten Kode Zibilaren erregimen orokorrari, eta diziplina horren adaptazio zehatza baizik ez dira honako kasu hauetan: hedabidearen (gure kasuan, babestuaren) betetze akastuna gertatzen denean, eta ez betetze osoa hedabideari zein iragarleari (babesleari) egotz dakiokeen kasuetan.
|
|
AEBko zuzenbidean agertzen den omisioari buruzko kasu esanguratsua aipatzen du aditu horrek, Keele Hair versus Federal Trade Comission kasua, alegia, 1960ko otsailaren 17an Bosgarren Zirkuituko Apelazio Auzitegiak konpondu zuena. Auzitegiak ez zilegitzat jo zuen burusoiltzearen aurkako produktu bat, merkaturatzen zuen iragarkiak gizonezkoen burusoiltzearen aurkako produktua zela
|
ez
zioelako eta ez zuelako zehazten ez zela egokia denontzat (gizonentzat eta emakumeentzat). De la Cuesta k (1995:
|
|
127 Halere, ez organo judizialek, ez administratiboek, ezta autorregulaziokoek ere,
|
ez
diote arau horri jarraitu, zeharkako publizitateari buruz egindako interpretazioan ikus daitekeen bezala (ikus I.3 atala). (De la Cuesta, 2002:
|