Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 92

2000
‎Au da, alako ez dala gauza soil edo abere uts bat bakarrik, adierazteko pertsona dala, kristau dala esan oi dugu. Pertsona eta kristaua ez dira biak berdin, baiña berdin balira bezela erabilli oi ditu erriak. Baiña euskaldunontzat pertsona asko izan ditezke nor ez diranak.
2001
‎Or, langille burrukan sartuek, arrixku ederretan... Or dabiltz beren zarpa zarretan, amari jersei bat erosten uzten ez diotenek, lehengoa soñean erabilli diteken bitartean".
‎joan den urtean, Donostian, Oñatibia, tar Jonek argitara duen Iztegi berria. Horren zatietarik" irugarrena, Bizkai, ko gure anayak maiz erabilli ta guretzat arrotz diranen iztegia da".
2002
‎Eta" H" letreari dagokionez, zer gertau izango zan, Arana Goiri gazteari, Bidasoaz aruntzekok lenengo liburuetatik arrezkero erabili daben eta gaur bere darabillen" h" errubako ori, Iparrean ta eguzkialdean lez Egoaldean bere, erabiltea otu izan balitzakio? Ziur ziur, guztiok erabilli izango gendukeala. Itsasoan ura dagoan legetxe.
‎Askok eta askok, gu euskaldunok izentatuten gaituenean, vascongado berbea erabilli oi dabe. Irakurle batek itaundu deusku:
‎Gari soloetan igaz baiño lur ta azia gitxiago erabilli arren, legerri osoan, igaz baiño gari geiago artu da, euneko 2,2 inguru geiago. Guztiz, 57,2 milloe kintal metriku, garitan bakarrik.
‎Oargarri da, orduan ezpatadunak erabilli eben jokabidea.
‎Bibliatiko kutsu daben itzok sarri be sarri erabilli ohi zituan gure abade azkarrak. Ez da beste tankerako, il bezperan Madrilleko ministru bati esana:
‎Aditz formek menpe tankeretan, atzizkiren premiñarik ete eben aldi haretan? Oraintsuetan, ostera, gure umezaroaren inguru, elantxobetar batek eta nabarriztar batek erabilli ebezan euskal asmaketak. Neologismo ta superneologismo, eta ausardiaren haundiz, aditzean be txertuak, mozketak eginez.
2003
‎Ze gai erabilli oi dira saio aietan?
‎Kerexetak hasiera hasieratik autortzen deusku bere euskaltzaletasun bizia be: " Euskeraganako maitasunak erabilli nau; bai, aldarrika diñot: argitara damodazan lerro oneik, arek sortu ta eragiñak dozuz." (Orbelak, Hitzaurrea, 9).
‎Onelako zenbait izan dira gure auzoan, baita Cadizen eta Madriden ere, baña oek dira mundu guziaren desonragarriak eta aintzakotzat autan dabiltza. Beste batzuek gure auzoan Jainkotzat artu zuen arrazoia eta aintzakotzat onratu zezeen jendeak, andetan erabilli zuen kalez kale onen idoloa. Badakizue nolakoa?
‎Arritu zaitezte, Zeruak! Emakume zikin limuri bat Jainkotzat erabilli zuen era onetan! Ez da gure artean malla onetaraño igo zentzugabekeria, baña eztakit zer gertatuko zan Jaunaren guganako onginai eta urrikaltasunak gorde ezpagindu (1850b: 20).
2004
‎Beraz naiago bear dugu izan gaur denak erabiltzen dutena, berria baño; eta noizpait euskaldunak erabilli zutena, berria baño. Beraz au da nere illara.
‎1) Gaur erabiltzen dana; 2) atzo erabiltzen zana; 3) gaur toki batzutan oraindik erabiltzen dana, eta azkenean, 4) sekulan erabilli ez dana. Beraz, oiturak agintzen.
‎Eta, alere, ahalik eta gutxienetan sortu bear dugu itz berririk. Ontarako, ikasi egin bear da aurrena sufijoak nola eta noiz erabilli diran orain arte, eta, bigarren, itz berria asmatzea bearrezkoa ote dan. Erderaz" comedor" atera dugu" comer" itzetik; ez, alere," cenador" edo" desayunador".
‎Ideia zaharrak, ots, euskaldunak mendeetan zear erabilli dituztenak, itz egokiak dituzte, eta emen ez dago EZER asmatu bearrik. " Barkatu"," arima"," pekatu", eta olakoak, latiñetik datozela bide, euskeratik kendu nai izatea, zorakeria bat izan da.
‎" Barkatu"," arima"," pekatu", eta olakoak, latiñetik datozela bide, euskeratik kendu nai izatea, zorakeria bat izan da. Euskerarik bizienean eta jatorrenean oietxek erabilli dituzte beti euskaldunak. Baserriko tresnak, abereak, landareak, arrantzaleen gauzak, erlijioaren gora beherak, burniari buruzko xehetasun asko, errotak, eta abar, itz egokiak dituzte aspaldi danik.
‎a)" Ha"," h" bakarra (Hau, hotz, haran, sehi, ahizpa, t. a.), Euskalerri guzian erabilli zan antziñan; eta gaur bereon ere Xuberoa’n, Baxenabarre’n. Lapurdi’n eta Nafarroa garaian ere erabiltzen da.
‎Biltzar Nagusi hortan, beraz, baitazpadako ortografia bat onhartu behar da, bozkatzez edo nahi den bezala. Eta gero euskaltzain guziak ortografia hori baizik ez erabilli . Beren setai ekiten dietenak, Euskaltzaindi’tik egotziak izanen dira.
‎Gizonaren" Logika" beti bat baita, eta hizkuntzak ez baitu mundua ikusteko eran ikuskizunik batere. Izenak aldatu, beraz, hiztegia xuxen erabilli , izakiak berriz bataiatu, potoei etiketak trukatu, eta... egiña! Euskaldunek" urdin" esaten duten lekuan, euskotarrek" azul" (edo" bleu") esango dute; euskaldunek" anaia" diotenean, euzkotarrek" hermano" (edo" frère").
‎Hizkuntzalariek diotenez, etnia batentzako hizkuntza antiparren antzekoa da: " Lehenagoko belaunetan zehar bildutako esperientzia osoaren jabe, hizkuntza bakoitzak ikuskera berezi bat ematen dio ondorengo belaunari, kosmoaren ulerkera bat, pentsabide bat, mundua begiratzeko erabilli duen betaurreko bat, prisma bat" (Ulmann).
‎Galdera bat baizik ez da egin behar: zein da hartu eman egokiera horietan, alkar ulertzeko, alkar aditzeko, alkarri laguntzeko, nork bere bizia irabazteko, erabilli behar dan hizkuntza. Bizi beharrez ta hitzegin beharrez, zein da egiazko mintzabidea?
2006
‎Oriek ez dute batere edertu iñongo izkuntzarik. [...] Ortara ezkero, iakingai oriek erabilli detzagun beste edozein izkuntzetan. (Yakin 9, 1959, 92 or.)
2007
‎Nire lagunen artean gertatzen dena esaten dizut: geienak ez dutela filosofia edo Teologiako gairik erabilli nai, nekeza baita. Gaiñera, ba da literatura gaientzat ere txoko bat, berezia ez bada ere:
‎Eta nere ura irakurrita, eta Bilbo’koa, eta ‘Egan’en azaldu dudan azkeneko artikulua, eta abar, ezagutzen ba dituzu, badakikezu gañera zergatik enatorren bat, eta zertan datzan nere diferentzia: erabilli dan izkuntzari buruz batez ere. Onetzaz luzatuko naiz, ba, gero nere iritzi osoa emateko.
‎Leenik, erruz erabilli bear genuke latera eta gerkeratik datorren kultura terminologia. Oneri onela erantzun oi zaio:
‎" Orixekeria" gaizki xamar erabilli ez ote nuan galdetzen zenidan. Ori zeuk ikusi bearrekoa da, ez baikera gizonok gerean epaille zuzen.
‎ia danak gatzaizkio erabiltzen dute; baiña Orixek arkitu du nunbait gakio (ezta gakizkio ere) esaten dutela. Bi erri izango dira gakio bedeinkatu au esaten dutenak; baiña Orixe’ren belarriari goxoago zaio gakio, ta, jakiña, gakio erabilli bear da, euskal literaturan oraiñartean erabilligabea izanarren. Orixeri etzaio dejenerazio bat ere izan ditekenik bururatuko; bai zera!, pollita baita, emeagoa, ta, gaiñera, Orixe euskal idazleak ez ote du, ba, ortarako eskubiderik...?
2008
‎Bestelan gogoratu egixube: Oinguan Academia, k autarkiz (botaziñoz) erabagi daun lez euzkera, tik z kentzia, geruagoko batzarretan autarkiz erabagiko ba, leu Euzkadi itza eztala egokija gure aberrijaren ixentzat eta beste bat erabilli biar dala, Kizkitza, k eta Axe, k Euzkadi itz geure­geuriau, itz maite­maitiau, Sabin, an aldetik ona amaika bidar ¡ gora! Didarrez gozaro erabilli dogun au jaurtingo leukie; baña guk ez.
‎Oinguan Academia, k autarkiz (botaziñoz) erabagi daun lez euzkera, tik z kentzia, geruagoko batzarretan autarkiz erabagiko ba, leu Euzkadi itza eztala egokija gure aberrijaren ixentzat eta beste bat erabilli biar dala, Kizkitza, k eta Axe, k Euzkadi itz geure­geuriau, itz maite­maitiau, Sabin, an aldetik ona amaika bidar ¡ gora! Didarrez gozaro erabilli dogun au jaurtingo leukie; baña guk ez. ¿ Zubek irakurliok?
‎Ondiño geyago. Academia, k autarkiz erabagiten ba­dau guk Sabin, i ikasita darabilguzan euzkel­itz eder asko, aberri, abixen, abenda, sendi, eta abar eta abar kendu egin biar dirala, txarrak dirala, ta euren ordez Azkue abadiak asmau ditubenak erabilli biar dirala; ori erabagi ezkero Academia orrek, Kizkitza, k eta Axe, k (eurek diñoe) Sabin, aren itz egoki gustijok jaurtingo leukiez Azkue abadiarenak artzeko, baña guk ez. ¿ Zubek, irakurliok?
‎Ondiño be geyago. Academia, k autarkiz erabagiko ba, leu, guk, Sabin, aren lorratzian, ainbeste neke ta burrukaz aurrera daruaguzan notiñen euzkel­ixenak, txarto eralduta dagozala ta eztirala erabilli biar, Kizkitza, k eta Axe, k euzkel ixenok jaurtingo leukiez, Academia, n gure arerijuak autarki geyago daukelako beste barik; baña guk ez[...] Eta azkenez, argi ta garbi, Academia ori guk eztogu ezautzen geutartzat, oker sortu ta eraldu dalako; guretzat Academia ori ezta besterik gixon­aldra bat, eurek euretara batzen diranak egiña guri gustijoi eurek agintzeko[...] 326.
‎ezarritako guztia suntsitzeko gai ziren akademikoak, jeltzaleek hainbeste neke, borroka eta maitasunekin defenditutako guztia («Euzkadi itz geure­geuriau, itz maite­maitiau, Sabin, an aldetik ona amaika bidar ¡ gora! Didarrez gozaro erabilli dogun au jaurtingo leukie; baña guk ez. ¿ Zubek irakurliok?»).
2010
‎–bertsolarien sorpena, irudipena, bertsotarako erreztasuna, bertsoen neurketa, puntuak eta oi, en berdintasuna?. Era berean, bertsolariek, gaiak erabilli zituzten edo ez; eta bakoitzari emandako ogibidearen yabe egin zan edo ez, ere, kontuan hartu zuen epaimahaiak.
‎Mendiruntz anka besoak erabilli ditzagun,
2011
‎Eta badirudi talde onek ez duela Etxepare ezagutu, edo beintzat ez duela onen lana aintzat artu. Sara inguruko talde orrentzat, Etxeberri Ziburukoa izan da Jainkoarekiko gaiak, kristau gaiak euskal bertsotan leenbizikoz erabilli eta landu dituen idazlea.
‎Jakintza bidean ordea ez zaizkio euskerari bide ta ate guziak itxi bear itz berri edo erdi berriak eratzeko duan gaitasunari. Etorri berezia du orretarako ta ongi sortutako neolojismoak erabilli ditezke arrotzekin batera. Esate baterako:
‎Mokoroak, ez zuen batasunaren beharrik ikusten, eta H-aren aurka egin zuen, Aita Onaindiak antzeko jarrera agertu zuen, eta Kamiñazpi lapidarioa izan zen: «Euskeraren batasuna euskalkien eriotza da» eta «H ezelan be ez genduke erabilli biar» (Euskaltzaindia, 1968: 226).
‎Formalismua, berriz, literaturan egin ditekeen pekaturik astunenetakoa da: euskera euskeragatik erabilli ; izkuntza absolututasunez jantzi dugu orrela» (Intxausti, 1959a: 86).
‎Orrenbestetan aipatzen duzun Orixe' k egoki erabilli du beti ikakoa. Zuk berriz zearo gaizki.
‎Leenik, erruz erabilli bear genuke latera eta gerkeratik datorren kultur terminologia. Oneri onela erantzun oi zaio:
‎euskerazko eskola balego, zer egingo genuke? Oraindik Geografía adierazteko erabilli bear den itzaz ez gera bat etorri, gramatika arazoetan denok onarturiko terminologia bat eztaukagu, eta kultur alorreko sail guztietan beste ainbeste gertatzen zaigu (Villasante, 1956a: 168).
‎Orain arte, beti ez bada ere ia beti, Literaturari dagokion gairen bat erabilli izan da mai ontatik. Literaturari, Literaturaren Edestiari, Literaturaren Atzeari, gure Orixe' k liokean bezela (Lekuona, 1956b:
‎Kardaberaz Bazkunak antzera, batasunerako «h' rik gabeko gipuzkoera osotua» erabiltzea eskatzen zuen, eskola mailan lurraldeko hizkera, eta «ortik gorako ikasketa mailletan, gizpukoera [sic] osotua erabilli naiez [sic] dutenak beste edozein euskera erabilli dezaketela» (Euskaltzaindia, 1978: 795).
‎Kardaberaz Bazkunak antzera, batasunerako «h' rik gabeko gipuzkoera osotua» erabiltzea eskatzen zuen, eskola mailan lurraldeko hizkera, eta «ortik gorako ikasketa mailletan, gizpukoera [sic] osotua erabilli naiez [sic] dutenak beste edozein euskera erabilli dezaketela» (Euskaltzaindia, 1978: 795).
‎Orrenbestetan aipatzen duzun Orixe’k egoki erabilli du beti ikakoa. Zuk berriz zearo gaizki.
‎Zuk ez duzu Orixe maixutzat, zeure burua baizik. Alde batetik, zure" zesaidakekan"," zekuskat"," zekikat"," baditekek"," zerizkiokat" (99)," zidakekan" (99, aurrekoa bezela gaizki," zidakan" baita)," zitzaidakekan" (100, zitzaidakan, noski), eta olako asko ere, eztira beiñere erabilli orrela euskeraz, eta jeometria txarra dira. Beraz, ez dira EZER, zure tema bat besterik.
2012
‎Eta ez zaitezte zuen on antzeko maindire itxupean ikaratu. Orain arte euskerarik orlako nobela ta olerkietan erabilli ezpadugu, ez da izan oitura onak gordetzeko, alperkeriz, eta okerrago oraindik, gure izkuntza maitagarriaren erdeñuz baizik. Eta oitura onak zaitzeko orrela yardun dugula liokenak, gezurra dio (Ibinagabeitia 1952:
‎Edertasunaren izenean, beraz, olerkariak gai ederrak erabili behar ditu,(, olerkariaren oldozpen edo pentsamentuak ez beitez edozelanguak izan, jagi ta txukunak baiño?, Onaindia 1959c: 69;, ederra sortu ta zabaltzean, ezpei erabilli bere gai zantar, motz edo itxusirik?, Onaindia 1959b: 37), eta, horri lotuta, baita idazkera ederra ere(, ezta lizunki edo era nabarmenean aurkeztu be.
‎Euskera gutxitan aintzat artu dute gure iakintsu eta eskolatuek, orregatik gure erri xeak ere euskera gai arruntenak erabiltzeko baizik ez dala uste du. Gure olerkariek gainera, gutxi batzu kendu ezkero, gai arruntenak besterik ez ditute erabilli beren poemetan (Mirande, apud Ibinagabeitia 1953: 100).
2014
‎Monzon jaunari h’ren arrazoiak adierazotzea eskatzen zaio. Lafitte, Haritxelar eta Larzabal jauneri, h’a, nun eta noiz erabilli behar dan azaltzea eskatzen zaie.
‎Hasteko eta behin, garbizalekeriak ez du balio: " Ideia zaharrak, ots, euskaldunak mendeetan zear erabilli dituztenak, itz egokiak dituzte, eta emen ez dago ezer asmatu beharrik. ‘Barkatu’, ‘arima’, ‘pekatu’, eta olakoak, latiñetik datozela bide, euskeratik kendu nai izatea, zorakeria bat izan da.
‎‘Barkatu’, ‘arima’, ‘pekatu’, eta olakoak, latiñetik datozela bide, euskeratik kendu nai izatea, zorakeria bat izan da. Euskerarik bizienean eta jatorrenean oietxek erabilli dituzte beti euskaldunak. Baserriko tresnak, abereak, landareak, arrantzaleen gauzak, erlijioaren gora beherak, burniari buruzko xehetasun asko, errotak, eta abar, itz egokiak dituzte aspaldi danik.
‎[...] Euskal itzak dira euskera bizian sustraituak daudenak[...] Sustrai aundiko itzak, bada, euskal itzak dira, naiz eta erderatik etorri[...] Euskal itzak dira, bada, erderatikakoak izanarren. Itz oiek eskubide osoz erabilli ditezke, eta oien lekuan erabiltzeko asmatu diran itz berriak eztira geienetan euskal itzak eta eztute haiek ainbat eskubide erabilliak izateko.
‎Euskaltzaindiak, bada, itz auek eta antzekoak diran beste asko, eskubide osoz erabilli ditezkeala erabagitzen du, euskaldunak, jatorrak eta garbiak diralako. Eta idazle ta izlariei erabilli ditzatela eskatzen die, itz asmatuetara jo gabe.
‎Euskaltzaindiak, bada, itz auek eta antzekoak diran beste asko, eskubide osoz erabilli ditezkeala erabagitzen du, euskaldunak, jatorrak eta garbiak diralako. Eta idazle ta izlariei erabilli ditzatela eskatzen die, itz asmatuetara jo gabe.
‎Oriek ez dute batere edertu iñongo izkuntzarik. Itsusitu bai gogotik[...] Ortara ezkero, iakingai oriek erabilli detzagun beste edozein izkuntzetan (Orixe 1959, 92).
2015
‎Euzkera ziatzaren zalia ba" zara, urrian sarri musturra okertuko dozu irakurgaitxu oneitan aurkituko dozuzan erderatiko itz ugarijak ikusita; baña gogoratu eikezu eurok eztirala idatzi eun urte geruagoko euzkeldunentzako, ezta gaur euzkera ziatz ziatza ta erdel antz apur bat daben itz bakua jakin eta erabilli oi daben euzkeldun banakarentzako bakarrik be. Ez, eurok idatzi dira gaurko euzkeldun geyenak dakijen euzkeraz, geyenak irakurri ta ulertu al dagijen euzkeraz.
‎Zer esanen ote luteke Frai Luis biak eta Cervantesek, egungo gaztelan itsusia eta aldrebesa irakurriko balute? Ortara ezkero, jakingai oriek erabilli detzagun beste edozein izkuntzetan.
‎Bekoki zabalagokin jokatzen naiz batasun arlo ontan. (...) Euskera bat da ta lasai erabilli bear ditugu nunaiko esakera ta itz.
‎Sustrai ori zenbat eta sakonagoa izan, ainbat eta eskubide geiago du itz batek erabillia izateko. Itz baten zabaluneak, antziñatasunak eta idazle zaarrak itz ori erabilli ote duten jakiteak, asko esan nai du itzaren sustraia zenbaterañokoa den neurtzeko. Sustrai aundiko itzak, bada, euskal itzak dira, naiz eta erderatik etorri.
2016
‎Munduaren misterioa izkutuagoa da gaur iñoiz baiño. Joan dan Maiatzeko mogimenduaren aintzindarietan, absolutu egarria izan da bultzatzaile nagusia; neronek hemen, lerro hauetantxe, bestetan esan izan dudan bezela(...) Erlijioa (gaiñerako guzia bezelaxe) gizona zanpatzeko erabilli dute zapaltzailleek betidanik. Zalantzarik ez.
‎Atomiko Indar Ola jartzeko erabilli diran arrazoiak, guztiak teknika eta ekonomi arrazoiak izan dira. Beste sozioloji aldetik dauden arrazoi-bideak ez dira aztertu eta erakutsi bear bezala?
‎(Gipuzkoako Artxibo Orokorra) cergatic chit contrarioa zan jendiaren il emen dituzte guizonac ero machino oriec, eta neu ere larri egon naiz. Docena bat guizonec artu naute erdian, erabilli naute joca, estocaraca, azquenian navaxarequin belarria ere ia qendu ziraten, dituranac ere agertu ta navaga batez pusca bat quendu ciraten, eta oraindic ere ecin picha ero chisa eguin derala nago, mericoac curacen diratela; eta esa [n] ciraten emendican dozena bat et’ erdi egun bano lenago pasatuco zala beste pestari Azpeitian eta ciudade oneta jendi’au murazen ez bazan edo gauza onec ... Orain da bulucio eme [n], chit agiz iru milla
‎" Gai irrigarriak aukeratzen ditu, irri eztenka erabilli ere. Erriaren biotza iñork jotzekotan, onexek bai.
‎" Bein baiño sarriagotan idatzi didate makalegia naizela kritikagintzan; obe nukela eztia baiño egurra erabilli nere idaz-lanetan, baña ez diet kasurik egin[...] Naiago dut luma au milla zati egin eta surtara jaurti, euskal idazle bat, den delakoa, betiko ondatu baiño. Ain oparoa da gure soroa ernemin xamurrenak ere ostikopean zapaltzeko?".
2017
‎Tamalez, ez daukaguz bertsolari langilleak. Zelan erabilli leikez iñok, bizi ez dituan prolemak, naiz eta orretarako borondate ona izan?
‎Biak bear doguz. Baiña bertsolaritzeak gaztedia batu gura badau, Abel Muniategiren bideari jarraitu bearko deutso; au da, gure inguruari begiratuaz, gure gaurko prolemak erabilli bearko ditu".
‎Irurogueyta irugarrena. Iñorc urratu, erabilli edo variatcen baldin badu, mojonac edo beste edocin señale mugatacoric, izanen da entregatua Tribunaletera eman diquiyon tocatcen zayon castigua.
2019
‎M. Azkue, J. Urquijo, F. Krutwig eta N. Oleagarekin batera: " Azkenez Tovar euskal urgazle jaunak dino Salamanka’ko Irakastegi Nagosian aurtengo neguan euskal gaizko irakaskuntzea erabilli dabela" (Euskaltzaindia 1956: 329). 326 Izan ere, ikasturtetik A. Tovarrek Espainia osoan ematen ziren euskal filologiako eskola bakarrak eman zituen Salamancan, legez filologia erromanikoko espezialitatea zuten unibertsitate guztiek ikasturtetik aurrera horretarako aukera izanagatik (Ramos Ruiz 2007:
‎Ene iritzirako berriegia ere bai. Agertu zizkigun oiñarriak jatorrak dira geienbat, derizkiodanez, baiña populistegia, Krutwig’en itza erabilli bear emen, arkitzen dut. Gauzak bere neurria bear dute beti eta erabateko jokabide extremistak eztira beti onenak izaten jendea nai dugun bidetik eramateko.
‎" Etzegoan ain ongi Azkue zana, zionean Bera eta López Mendizabal’ek egindago iztegi txiki polita, plagio edo lapurketa zala. Gutxik onestuko zuten iritzi mingor ori eta asko erabilli ditunak, dak [i] ongi ori. Au esateko ordua zan eta pozik esaten det" (Garate 1952a:
erabilli behar zaituzte (A: 10)> erabillico zaituzte (B:
‎Gaizquiguillea bezala loturiz Juez gaistoen echez eche erabilli cinduzten, ta azotez urratu ta ondoan, Pilatosec Gurutceco eriotz gogorrera sentenciatu cinduen [69] nere Jesus maitea, lagun zaquizquit, eraman ditzadan zure icenean, izaten ditudan videbague, charqueri, ta neque guciac, nere necatcearequin emen zurequin irabaz dezadan Ceruco atseguin, ta gloria790 Amen. Aita gurea, ta Ave Maria, etc.
2020
‎Hunen erialdiek larritu zuten Pierre gehienik; eta, gero damutu bazitzaion ere, aspaldidanik Pierre' k ezagutzen zuen barbituriko marka baten botillatxo bat egin zion opari; eta, Elsa' k esan zionez, erabilli egiten zuen gauero, eta dosis bikoitzean: " batzutan bestela, eldarnio gogorrak gainditurik, ez bainaiz gauza gau osoan loak hartzeko".
‎Masaillak bustirik, eta esku ahurra ez gutxitan masailla xukatzen erabilli ondoren, gutuna bukatu eta irakurri zuen. Irakurtzean sofrikari hartan atsegin hartzen zuen:
‎Foto makiña bat erabilli ordez, zizpoleta bat erabilli nukean nik nere senarra foto mamitsu bat ateratzeko" eran" harrapatu ezkerotan!
‎Foto makiña bat erabilli ordez, zizpoleta bat erabilli nukean nik nere senarra foto mamitsu bat ateratzeko" eran" harrapatu ezkerotan!
‎" —Ezegiguzu guri aginddu gure soñeko maiztxubok kentzen, aspaldiko urtiok eta urtiotan beste jantzirik eztogulako erabilli soñian eta ain barik etsi be ezkeunkelako emen egingo".
2021
‎Bertsolaria barre eragiteko bakarrik ezta, batez be erriaren itxartzalle baño. Eta erririk ezin leiteke itxartu gai sakonak eta gaur gaurkoak sarriago erabilli ezik. (Anaitasuna, 1967 urria," Yon Lopategui, Bertsolari Aundia"; Amuriza, Xabier)
‎Bertsolaria barre eragiteko bakarrik ezta, batez be erriaren itxartzalle baño. Eta erririk ezin leiteke itxartu gai sakonak eta gaur gaurkoak sarriago erabilli ezik.
‎" Lurbirakoai gogortadeko epai bat emotera zatozenean, nire erru, gaiztakeri eta utsegiteakaz ez zaite gomutau, Iauna". " Nire oiñkada guztiak zure aurrean erabilli egizuz, Iauna", iarraitu eban apezpikoak. " Betiko desneke eta atsedena emon egiozu, Iauna, eta betiko argitasunak argi egin daiola".
‎Mendiolara natorrenetan, euskaldunakgaitik egingo ditudan lan guztien sarigarritzat, menditarren aldetik arrera on bat aurkitutea: Iaun zerukoak Beregana deituten deustanean, fede eta lagun urkoaren alde Lurrean erabilli ditudan arazo eta lanbide guztiakgaitik, zeru ederretan abegi on bat izatea.
‎Zer esanak bai, baiña alperrikakoak erantzun eban Robertok. Menditarrakaz erabilli ditugun ainbeste lan eta ekiñaldi gogorrak, eurakgandik artu ditugun ainbeste iraiñ, eraso eta destaiñak, zer erantzun andiak dakarkuz aora; baiña errege errege da; gure Dierriko lenengo gizon, gudari eta zalduntzat daukagu; eta berak gura badau gure franziska edo aizkorea zeiñ zorrotza dan euskaldunai ondo erakutsi baiño len, Auñemendiko gudari basatiak edo gu, zeintzuk garan andiagoak on...
‎arerioakandik aspaldietan arturiko destaiña eta urruiñ guztiak gaurtik aurrerantzean aztu egizuez, bada Dierririk andiena eta leiñargiena parkatuten dakiena da. Zuen Lurreko erregeak bere izen onagaitik zenbat lan eta io eta auste erabilli dozuen badaki, eta bakotxari berea emoteko gogoan eukiko ditu: zuen eta nire zeruetako Errege maitegarriak oraiñ egiten deutsazuen doskaiñi apurra betiko zoriontasun ugari neurribagakoakaz sarituko deutsue.
‎Baiña zergaitik bildurtu bear eban berak orduan, egundo bildurtu ez zan gizona izan da? Biotzari, berak erabilli oi dituan ipuiñ, ames eta gora berak, itandutea baizen ez dago.
‎Bai eta ondo eragiña. Ilango buru gogorrekoari, eragin eta erabilli eginda bere, etxakue berealangoan sartuten egia. Ik beintzat ez dok ondiño ikasi neurrian edaten, entzun alak entzunda bere.
‎Eta nik, danak txarrak dirala siñistu izan daroat gaur arte, eta txarrak bakarrik dirala erakutsi izan dautset askotan, prankotarrak ill ezkero neureak ilteari begiratu baga. Beti ibilli ete naz zuzen zuzen eta neure Lurra ostenduteagaitik bakarrik, ala Euskal Erriaren areiuai euki dautsetan gorrotoak neurritik kanpora erabilli ete nau. Zer esango ete deust Iaungoikoak?
‎Oañ urrena zuk erabilli dozo (zu izan zara azkena erabiltzen.)
2022
‎Horren arrazoietariko bat izan daiteke pseudonimoak gerla izenak direla izatez, politikoki oso tentsionatuta egon baitziren urte haiek, eta klabe horretan irakur dezakegu Kirikiñok berak segida horretako seigarren kronikan dioskuna: " Beste batzuk[...] euren errietako jauntxu edo kazikearen bildur bildur dira, gure bazkarira joan ezkero igarriko dautsiela nor dan, eta gero barregarri erabilli [... ].
2023
‎Amodiozko nahitasun irazekiarekin deiturik, atera dituzu zulo ilunetatik plaza agirikora, lehenagoko beren jantzi eder, galant, aberatsakin txukinkiro apaindurik, zure asaba maitagarriak erabilli ohi zituzten gisa berberean".
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia