2000
|
|
Au da, alako ez dala gauza soil edo abere uts bat bakarrik, adierazteko pertsona dala, kristau dala esan oi dugu. Pertsona eta kristaua ez dira biak berdin, baiña berdin balira bezela
|
erabilli
oi ditu erriak. Baiña euskaldunontzat pertsona asko izan ditezke nor ez diranak.
|
2001
|
|
Or, langille burrukan sartuek, arrixku ederretan... Or dabiltz beren zarpa zarretan, amari jersei bat erosten uzten ez diotenek, lehengoa soñean
|
erabilli
diteken bitartean".
|
|
joan den urtean, Donostian, Oñatibia, tar Jonek argitara duen Iztegi berria. Horren zatietarik" irugarrena, Bizkai, ko gure anayak maiz
|
erabilli
ta guretzat arrotz diranen iztegia da".
|
2002
|
|
Eta" H" letreari dagokionez, zer gertau izango zan, Arana Goiri gazteari, Bidasoaz aruntzekok lenengo liburuetatik arrezkero erabili daben eta gaur bere darabillen" h" errubako ori, Iparrean ta eguzkialdean lez Egoaldean bere, erabiltea otu izan balitzakio? Ziur ziur, guztiok
|
erabilli
izango gendukeala. Itsasoan ura dagoan legetxe.
|
|
Askok eta askok, gu euskaldunok izentatuten gaituenean, vascongado berbea
|
erabilli
oi dabe. Irakurle batek itaundu deusku:
|
|
Gari soloetan igaz baiño lur ta azia gitxiago
|
erabilli
arren, legerri osoan, igaz baiño gari geiago artu da, euneko 2,2 inguru geiago. Guztiz, 57,2 milloe kintal metriku, garitan bakarrik.
|
|
Oargarri da, orduan ezpatadunak
|
erabilli
eben jokabidea.
|
|
Bibliatiko kutsu daben itzok sarri be sarri
|
erabilli
ohi zituan gure abade azkarrak. Ez da beste tankerako, il bezperan Madrilleko ministru bati esana:
|
|
Aditz formek menpe tankeretan, atzizkiren premiñarik ete eben aldi haretan? Oraintsuetan, ostera, gure umezaroaren inguru, elantxobetar batek eta nabarriztar batek
|
erabilli
ebezan euskal asmaketak. Neologismo ta superneologismo, eta ausardiaren haundiz, aditzean be txertuak, mozketak eginez.
|
2003
|
|
Ze gai
|
erabilli
oi dira saio aietan?
|
|
Kerexetak hasiera hasieratik autortzen deusku bere euskaltzaletasun bizia be: " Euskeraganako maitasunak
|
erabilli
nau; bai, aldarrika diñot: argitara damodazan lerro oneik, arek sortu ta eragiñak dozuz." (Orbelak, Hitzaurrea, 9).
|
|
Onelako zenbait izan dira gure auzoan, baita Cadizen eta Madriden ere, baña oek dira mundu guziaren desonragarriak eta aintzakotzat autan dabiltza. Beste batzuek gure auzoan Jainkotzat artu zuen arrazoia eta aintzakotzat onratu zezeen jendeak, andetan
|
erabilli
zuen kalez kale onen idoloa. Badakizue nolakoa?
|
|
Arritu zaitezte, Zeruak! Emakume zikin limuri bat Jainkotzat
|
erabilli
zuen era onetan! Ez da gure artean malla onetaraño igo zentzugabekeria, baña eztakit zer gertatuko zan Jaunaren guganako onginai eta urrikaltasunak gorde ezpagindu (1850b: 20).
|
2004
|
|
Beraz naiago bear dugu izan gaur denak erabiltzen dutena, berria baño; eta noizpait
|
euskaldunak
erabilli zutena, berria baño. Beraz au da nere illara.
|
|
1) Gaur erabiltzen dana; 2) atzo erabiltzen zana; 3) gaur toki batzutan oraindik erabiltzen dana, eta azkenean, 4) sekulan
|
erabilli
ez dana. Beraz, oiturak agintzen.
|
|
Eta, alere, ahalik eta gutxienetan sortu bear dugu itz berririk. Ontarako, ikasi egin bear da aurrena sufijoak nola eta noiz
|
erabilli
diran orain arte, eta, bigarren, itz berria asmatzea bearrezkoa ote dan. Erderaz" comedor" atera dugu" comer" itzetik; ez, alere," cenador" edo" desayunador".
|
|
Ideia zaharrak, ots, euskaldunak mendeetan zear
|
erabilli
dituztenak, itz egokiak dituzte, eta emen ez dago EZER asmatu bearrik. " Barkatu"," arima"," pekatu", eta olakoak, latiñetik datozela bide, euskeratik kendu nai izatea, zorakeria bat izan da.
|
|
" Barkatu"," arima"," pekatu", eta olakoak, latiñetik datozela bide, euskeratik kendu nai izatea, zorakeria bat izan da. Euskerarik bizienean eta jatorrenean oietxek
|
erabilli
dituzte beti euskaldunak. Baserriko tresnak, abereak, landareak, arrantzaleen gauzak, erlijioaren gora beherak, burniari buruzko xehetasun asko, errotak, eta abar, itz egokiak dituzte aspaldi danik.
|
|
a)" Ha"," h" bakarra (Hau, hotz, haran, sehi, ahizpa, t. a.), Euskalerri guzian
|
erabilli
zan antziñan; eta gaur bereon ere Xuberoa’n, Baxenabarre’n. Lapurdi’n eta Nafarroa garaian ere erabiltzen da.
|
|
Biltzar Nagusi hortan, beraz, baitazpadako ortografia bat onhartu behar da, bozkatzez edo nahi den bezala. Eta gero euskaltzain guziak ortografia hori baizik ez
|
erabilli
. Beren setai ekiten dietenak, Euskaltzaindi’tik egotziak izanen dira.
|
|
Gizonaren" Logika" beti bat baita, eta hizkuntzak ez baitu mundua ikusteko eran ikuskizunik batere. Izenak aldatu, beraz, hiztegia xuxen
|
erabilli
, izakiak berriz bataiatu, potoei etiketak trukatu, eta... egiña! Euskaldunek" urdin" esaten duten lekuan, euskotarrek" azul" (edo" bleu") esango dute; euskaldunek" anaia" diotenean, euzkotarrek" hermano" (edo" frère").
|
|
Hizkuntzalariek diotenez, etnia batentzako hizkuntza antiparren antzekoa da: " Lehenagoko belaunetan zehar bildutako esperientzia osoaren jabe, hizkuntza bakoitzak ikuskera berezi bat ematen dio ondorengo belaunari, kosmoaren ulerkera bat, pentsabide bat, mundua begiratzeko
|
erabilli
duen betaurreko bat, prisma bat" (Ulmann).
|
|
Galdera bat baizik ez da egin behar: zein da hartu eman egokiera horietan, alkar ulertzeko, alkar aditzeko, alkarri laguntzeko, nork bere bizia irabazteko,
|
erabilli
behar dan hizkuntza. Bizi beharrez ta hitzegin beharrez, zein da egiazko mintzabidea?
|
2006
|
|
Oriek ez dute batere edertu iñongo izkuntzarik. [...] Ortara ezkero, iakingai oriek
|
erabilli
detzagun beste edozein izkuntzetan. (Yakin 9, 1959, 92 or.)
|
2007
|
|
Nire lagunen artean gertatzen dena esaten dizut: geienak ez dutela filosofia edo Teologiako gairik
|
erabilli
nai, nekeza baita. Gaiñera, ba da literatura gaientzat ere txoko bat, berezia ez bada ere:
|
|
Eta nere ura irakurrita, eta Bilbo’koa, eta ‘Egan’en azaldu dudan azkeneko artikulua, eta abar, ezagutzen ba dituzu, badakikezu gañera zergatik enatorren bat, eta zertan datzan nere diferentzia:
|
erabilli
dan izkuntzari buruz batez ere. Onetzaz luzatuko naiz, ba, gero nere iritzi osoa emateko.
|
|
Leenik, erruz
|
erabilli
bear genuke latera eta gerkeratik datorren kultura terminologia. Oneri onela erantzun oi zaio:
|
|
" Orixekeria" gaizki xamar
|
erabilli
ez ote nuan galdetzen zenidan. Ori zeuk ikusi bearrekoa da, ez baikera gizonok gerean epaille zuzen.
|
|
ia danak gatzaizkio erabiltzen dute; baiña Orixek arkitu du nunbait gakio (ezta gakizkio ere) esaten dutela. Bi erri izango dira gakio bedeinkatu au esaten dutenak; baiña Orixe’ren belarriari goxoago zaio gakio, ta, jakiña, gakio
|
erabilli
bear da, euskal literaturan oraiñartean erabilligabea izanarren. Orixeri etzaio dejenerazio bat ere izan ditekenik bururatuko; bai zera!, pollita baita, emeagoa, ta, gaiñera, Orixe euskal idazleak ez ote du, ba, ortarako eskubiderik...?
|
2008
|
|
Bestelan gogoratu egixube: Oinguan Academia, k autarkiz (botaziñoz) erabagi daun lez euzkera, tik z kentzia, geruagoko batzarretan autarkiz erabagiko ba, leu Euzkadi itza eztala egokija gure aberrijaren ixentzat eta beste bat
|
erabilli
biar dala, Kizkitza, k eta Axe, k Euzkadi itz geuregeuriau, itz maitemaitiau, Sabin, an aldetik ona amaika bidar ¡ gora! Didarrez gozaro erabilli dogun au jaurtingo leukie; baña guk ez.
|
|
Oinguan Academia, k autarkiz (botaziñoz) erabagi daun lez euzkera, tik z kentzia, geruagoko batzarretan autarkiz erabagiko ba, leu Euzkadi itza eztala egokija gure aberrijaren ixentzat eta beste bat erabilli biar dala, Kizkitza, k eta Axe, k Euzkadi itz geuregeuriau, itz maitemaitiau, Sabin, an aldetik ona amaika bidar ¡ gora! Didarrez gozaro
|
erabilli
dogun au jaurtingo leukie; baña guk ez. ¿ Zubek irakurliok?
|
|
Ondiño geyago. Academia, k autarkiz erabagiten badau guk Sabin, i ikasita darabilguzan euzkelitz eder asko, aberri, abixen, abenda, sendi, eta abar eta abar kendu egin biar dirala, txarrak dirala, ta euren ordez Azkue abadiak asmau ditubenak
|
erabilli
biar dirala; ori erabagi ezkero Academia orrek, Kizkitza, k eta Axe, k (eurek diñoe) Sabin, aren itz egoki gustijok jaurtingo leukiez Azkue abadiarenak artzeko, baña guk ez. ¿ Zubek, irakurliok?
|
|
Ondiño be geyago. Academia, k autarkiz erabagiko ba, leu, guk, Sabin, aren lorratzian, ainbeste neke ta burrukaz aurrera daruaguzan notiñen euzkelixenak, txarto eralduta dagozala ta eztirala
|
erabilli
biar, Kizkitza, k eta Axe, k euzkel ixenok jaurtingo leukiez, Academia, n gure arerijuak autarki geyago daukelako beste barik; baña guk ez[...] Eta azkenez, argi ta garbi, Academia ori guk eztogu ezautzen geutartzat, oker sortu ta eraldu dalako; guretzat Academia ori ezta besterik gixonaldra bat, eurek euretara batzen diranak egiña guri gustijoi eurek agintzeko[...] 326.
|
|
ezarritako guztia suntsitzeko gai ziren akademikoak, jeltzaleek hainbeste neke, borroka eta maitasunekin defenditutako guztia («Euzkadi itz geuregeuriau, itz maitemaitiau, Sabin, an aldetik ona amaika bidar ¡ gora! Didarrez gozaro
|
erabilli
dogun au jaurtingo leukie; baña guk ez. ¿ Zubek irakurliok?»).
|
2010
|
|
–bertsolarien sorpena, irudipena, bertsotarako erreztasuna, bertsoen neurketa, puntuak eta oi, en berdintasuna?. Era berean, bertsolariek, gaiak
|
erabilli
zituzten edo ez; eta bakoitzari emandako ogibidearen yabe egin zan edo ez, ere, kontuan hartu zuen epaimahaiak.
|
|
Mendiruntz anka besoak
|
erabilli
ditzagun,
|
2011
|
|
Eta badirudi talde onek ez duela Etxepare ezagutu, edo beintzat ez duela onen lana aintzat artu. Sara inguruko talde orrentzat, Etxeberri Ziburukoa izan da Jainkoarekiko gaiak, kristau gaiak euskal bertsotan leenbizikoz
|
erabilli
eta landu dituen idazlea.
|
|
Jakintza bidean ordea ez zaizkio euskerari bide ta ate guziak itxi bear itz berri edo erdi berriak eratzeko duan gaitasunari. Etorri berezia du orretarako ta ongi sortutako neolojismoak
|
erabilli
ditezke arrotzekin batera. Esate baterako:
|
|
Mokoroak, ez zuen batasunaren beharrik ikusten, eta H-aren aurka egin zuen, Aita Onaindiak antzeko jarrera agertu zuen, eta Kamiñazpi lapidarioa izan zen: «Euskeraren batasuna euskalkien eriotza da» eta «H ezelan be ez genduke
|
erabilli
biar» (Euskaltzaindia, 1968: 226).
|
|
Formalismua, berriz, literaturan egin ditekeen pekaturik astunenetakoa da: euskera euskeragatik
|
erabilli
; izkuntza absolututasunez jantzi dugu orrela» (Intxausti, 1959a: 86).
|
|
Orrenbestetan aipatzen duzun Orixe' k egoki
|
erabilli
du beti ikakoa. Zuk berriz zearo gaizki.
|
|
Leenik, erruz
|
erabilli
bear genuke latera eta gerkeratik datorren kultur terminologia. Oneri onela erantzun oi zaio:
|
|
euskerazko eskola balego, zer egingo genuke? Oraindik Geografía adierazteko
|
erabilli
bear den itzaz ez gera bat etorri, gramatika arazoetan denok onarturiko terminologia bat eztaukagu, eta kultur alorreko sail guztietan beste ainbeste gertatzen zaigu (Villasante, 1956a: 168).
|
|
Orain arte, beti ez bada ere ia beti, Literaturari dagokion gairen bat
|
erabilli
izan da mai ontatik. Literaturari, Literaturaren Edestiari, Literaturaren Atzeari, gure Orixe' k liokean bezela (Lekuona, 1956b:
|
|
Kardaberaz Bazkunak antzera, batasunerako «h' rik gabeko gipuzkoera osotua» erabiltzea eskatzen zuen, eskola mailan lurraldeko hizkera, eta «ortik gorako ikasketa mailletan, gizpukoera [sic] osotua
|
erabilli
naiez [sic] dutenak beste edozein euskera erabilli dezaketela» (Euskaltzaindia, 1978: 795).
|
|
Kardaberaz Bazkunak antzera, batasunerako «h' rik gabeko gipuzkoera osotua» erabiltzea eskatzen zuen, eskola mailan lurraldeko hizkera, eta «ortik gorako ikasketa mailletan, gizpukoera [sic] osotua erabilli naiez [sic] dutenak beste edozein euskera
|
erabilli
dezaketela» (Euskaltzaindia, 1978: 795).
|
|
Orrenbestetan aipatzen duzun Orixe’k egoki
|
erabilli
du beti ikakoa. Zuk berriz zearo gaizki.
|
|
Zuk ez duzu Orixe maixutzat, zeure burua baizik. Alde batetik, zure" zesaidakekan"," zekuskat"," zekikat"," baditekek"," zerizkiokat" (99)," zidakekan" (99, aurrekoa bezela gaizki," zidakan" baita)," zitzaidakekan" (100, zitzaidakan, noski), eta olako asko ere, eztira beiñere
|
erabilli
orrela euskeraz, eta jeometria txarra dira. Beraz, ez dira EZER, zure tema bat besterik.
|
2012
|
|
Eta ez zaitezte zuen on antzeko maindire itxupean ikaratu. Orain arte euskerarik orlako nobela ta olerkietan
|
erabilli
ezpadugu, ez da izan oitura onak gordetzeko, alperkeriz, eta okerrago oraindik, gure izkuntza maitagarriaren erdeñuz baizik. Eta oitura onak zaitzeko orrela yardun dugula liokenak, gezurra dio (Ibinagabeitia 1952:
|
|
Edertasunaren izenean, beraz, olerkariak gai ederrak erabili behar ditu,(, olerkariaren oldozpen edo pentsamentuak ez beitez edozelanguak izan, jagi ta txukunak baiño?, Onaindia 1959c: 69;, ederra sortu ta zabaltzean, ezpei
|
erabilli
bere gai zantar, motz edo itxusirik?, Onaindia 1959b: 37), eta, horri lotuta, baita idazkera ederra ere(, ezta lizunki edo era nabarmenean aurkeztu be.
|
|
Euskera gutxitan aintzat artu dute gure iakintsu eta eskolatuek, orregatik gure erri xeak ere euskera gai arruntenak erabiltzeko baizik ez dala uste du. Gure olerkariek gainera, gutxi batzu kendu ezkero, gai arruntenak besterik ez ditute
|
erabilli
beren poemetan (Mirande, apud Ibinagabeitia 1953: 100).
|
2014
|
|
Monzon jaunari h’ren arrazoiak adierazotzea eskatzen zaio. Lafitte, Haritxelar eta Larzabal jauneri, h’a, nun eta noiz
|
erabilli
behar dan azaltzea eskatzen zaie.
|
|
Hasteko eta behin, garbizalekeriak ez du balio: " Ideia zaharrak, ots, euskaldunak mendeetan zear
|
erabilli
dituztenak, itz egokiak dituzte, eta emen ez dago ezer asmatu beharrik. ‘Barkatu’, ‘arima’, ‘pekatu’, eta olakoak, latiñetik datozela bide, euskeratik kendu nai izatea, zorakeria bat izan da.
|
|
‘Barkatu’, ‘arima’, ‘pekatu’, eta olakoak, latiñetik datozela bide, euskeratik kendu nai izatea, zorakeria bat izan da. Euskerarik bizienean eta jatorrenean oietxek
|
erabilli
dituzte beti euskaldunak. Baserriko tresnak, abereak, landareak, arrantzaleen gauzak, erlijioaren gora beherak, burniari buruzko xehetasun asko, errotak, eta abar, itz egokiak dituzte aspaldi danik.
|
|
[...] Euskal itzak dira euskera bizian sustraituak daudenak[...] Sustrai aundiko itzak, bada, euskal itzak dira, naiz eta erderatik etorri[...] Euskal itzak dira, bada, erderatikakoak izanarren. Itz oiek eskubide osoz
|
erabilli
ditezke, eta oien lekuan erabiltzeko asmatu diran itz berriak eztira geienetan euskal itzak eta eztute haiek ainbat eskubide erabilliak izateko.
|
|
Euskaltzaindiak, bada, itz auek eta antzekoak diran beste asko, eskubide osoz
|
erabilli
ditezkeala erabagitzen du, euskaldunak, jatorrak eta garbiak diralako. Eta idazle ta izlariei erabilli ditzatela eskatzen die, itz asmatuetara jo gabe.
|
|
Euskaltzaindiak, bada, itz auek eta antzekoak diran beste asko, eskubide osoz erabilli ditezkeala erabagitzen du, euskaldunak, jatorrak eta garbiak diralako. Eta idazle ta izlariei
|
erabilli
ditzatela eskatzen die, itz asmatuetara jo gabe.
|
|
Oriek ez dute batere edertu iñongo izkuntzarik. Itsusitu bai gogotik[...] Ortara ezkero, iakingai oriek
|
erabilli
detzagun beste edozein izkuntzetan (Orixe 1959, 92).
|
2015
|
|
Euzkera ziatzaren zalia ba" zara, urrian sarri musturra okertuko dozu irakurgaitxu oneitan aurkituko dozuzan erderatiko itz ugarijak ikusita; baña gogoratu eikezu eurok eztirala idatzi eun urte geruagoko euzkeldunentzako, ezta gaur euzkera ziatz ziatza ta erdel antz apur bat daben itz bakua jakin eta
|
erabilli
oi daben euzkeldun banakarentzako bakarrik be. Ez, eurok idatzi dira gaurko euzkeldun geyenak dakijen euzkeraz, geyenak irakurri ta ulertu al dagijen euzkeraz.
|
|
Zer esanen ote luteke Frai Luis biak eta Cervantesek, egungo gaztelan itsusia eta aldrebesa irakurriko balute? Ortara ezkero, jakingai oriek
|
erabilli
detzagun beste edozein izkuntzetan.
|
|
Bekoki zabalagokin jokatzen naiz batasun arlo ontan. (...) Euskera bat da ta lasai
|
erabilli
bear ditugu nunaiko esakera ta itz.
|
|
Sustrai ori zenbat eta sakonagoa izan, ainbat eta eskubide geiago du itz batek erabillia izateko. Itz baten zabaluneak, antziñatasunak eta idazle zaarrak itz ori
|
erabilli
ote duten jakiteak, asko esan nai du itzaren sustraia zenbaterañokoa den neurtzeko. Sustrai aundiko itzak, bada, euskal itzak dira, naiz eta erderatik etorri.
|
2016
|
|
Munduaren misterioa izkutuagoa da gaur iñoiz baiño. Joan dan Maiatzeko mogimenduaren aintzindarietan, absolutu egarria izan da bultzatzaile nagusia; neronek hemen, lerro hauetantxe, bestetan esan izan dudan bezela(...) Erlijioa (gaiñerako guzia bezelaxe) gizona zanpatzeko
|
erabilli
dute zapaltzailleek betidanik. Zalantzarik ez.
|
|
Atomiko Indar Ola jartzeko
|
erabilli
diran arrazoiak, guztiak teknika eta ekonomi arrazoiak izan dira. Beste sozioloji aldetik dauden arrazoi-bideak ez dira aztertu eta erakutsi bear bezala?
|
|
(Gipuzkoako Artxibo Orokorra) cergatic chit contrarioa zan jendiaren il emen dituzte guizonac ero machino oriec, eta neu ere larri egon naiz. Docena bat guizonec artu naute erdian,
|
erabilli
naute joca, estocaraca, azquenian navaxarequin belarria ere ia qendu ziraten, dituranac ere agertu ta navaga batez pusca bat quendu ciraten, eta oraindic ere ecin picha ero chisa eguin derala nago, mericoac curacen diratela; eta esa [n] ciraten emendican dozena bat et’ erdi egun bano lenago pasatuco zala beste pestari Azpeitian eta ciudade oneta jendi’au murazen ez bazan edo gauza onec ... Orain da bulucio eme [n], chit agiz iru milla
|
|
" Gai irrigarriak aukeratzen ditu, irri eztenka
|
erabilli
ere. Erriaren biotza iñork jotzekotan, onexek bai.
|
|
" Bein baiño sarriagotan idatzi didate makalegia naizela kritikagintzan; obe nukela eztia baiño egurra
|
erabilli
nere idaz-lanetan, baña ez diet kasurik egin[...] Naiago dut luma au milla zati egin eta surtara jaurti, euskal idazle bat, den delakoa, betiko ondatu baiño. Ain oparoa da gure soroa ernemin xamurrenak ere ostikopean zapaltzeko?".
|
2017
|
|
Tamalez, ez daukaguz bertsolari langilleak. Zelan
|
erabilli
leikez iñok, bizi ez dituan prolemak, naiz eta orretarako borondate ona izan?
|
|
Biak bear doguz. Baiña bertsolaritzeak gaztedia batu gura badau, Abel Muniategiren bideari jarraitu bearko deutso; au da, gure inguruari begiratuaz, gure gaurko
|
prolemak
erabilli bearko ditu".
|
|
Irurogueyta irugarrena. Iñorc urratu,
|
erabilli
edo variatcen baldin badu, mojonac edo beste edocin señale mugatacoric, izanen da entregatua Tribunaletera eman diquiyon tocatcen zayon castigua.
|
2019
|
|
M. Azkue, J. Urquijo, F. Krutwig eta N. Oleagarekin batera: " Azkenez Tovar euskal urgazle jaunak dino Salamanka’ko Irakastegi Nagosian aurtengo neguan euskal gaizko irakaskuntzea
|
erabilli
dabela" (Euskaltzaindia 1956: 329). 326 Izan ere, ikasturtetik A. Tovarrek Espainia osoan ematen ziren euskal filologiako eskola bakarrak eman zituen Salamancan, legez filologia erromanikoko espezialitatea zuten unibertsitate guztiek ikasturtetik aurrera horretarako aukera izanagatik (Ramos Ruiz 2007:
|
|
Ene iritzirako berriegia ere bai. Agertu zizkigun oiñarriak jatorrak dira geienbat, derizkiodanez, baiña populistegia, Krutwig’en itza
|
erabilli
bear emen, arkitzen dut. Gauzak bere neurria bear dute beti eta erabateko jokabide extremistak eztira beti onenak izaten jendea nai dugun bidetik eramateko.
|
|
" Etzegoan ain ongi Azkue zana, zionean Bera eta López Mendizabal’ek egindago iztegi txiki polita, plagio edo lapurketa zala. Gutxik onestuko zuten iritzi mingor ori eta asko
|
erabilli
ditunak, dak [i] ongi ori. Au esateko ordua zan eta pozik esaten det" (Garate 1952a:
|
|
|
erabilli
behar zaituzte (A: 10)> erabillico zaituzte (B:
|
|
Gaizquiguillea bezala loturiz Juez gaistoen echez eche
|
erabilli
cinduzten, ta azotez urratu ta ondoan, Pilatosec Gurutceco eriotz gogorrera sentenciatu cinduen [69] nere Jesus maitea, lagun zaquizquit, eraman ditzadan zure icenean, izaten ditudan videbague, charqueri, ta neque guciac, nere necatcearequin emen zurequin irabaz dezadan Ceruco atseguin, ta gloria790 Amen. Aita gurea, ta Ave Maria, etc.
|
2020
|
|
Hunen erialdiek larritu zuten Pierre gehienik; eta, gero damutu bazitzaion ere, aspaldidanik Pierre' k ezagutzen zuen barbituriko marka baten botillatxo bat egin zion opari; eta, Elsa' k esan zionez,
|
erabilli
egiten zuen gauero, eta dosis bikoitzean: " batzutan bestela, eldarnio gogorrak gainditurik, ez bainaiz gauza gau osoan loak hartzeko".
|
|
Masaillak bustirik, eta esku ahurra ez gutxitan masailla xukatzen
|
erabilli
ondoren, gutuna bukatu eta irakurri zuen. Irakurtzean sofrikari hartan atsegin hartzen zuen:
|
|
Foto makiña bat
|
erabilli
ordez, zizpoleta bat erabilli nukean nik nere senarra foto mamitsu bat ateratzeko" eran" harrapatu ezkerotan!
|
|
Foto makiña bat erabilli ordez, zizpoleta bat
|
erabilli
nukean nik nere senarra foto mamitsu bat ateratzeko" eran" harrapatu ezkerotan!
|
|
" —Ezegiguzu guri aginddu gure soñeko maiztxubok kentzen, aspaldiko urtiok eta urtiotan beste jantzirik eztogulako
|
erabilli
soñian eta ain barik etsi be ezkeunkelako emen egingo".
|
2021
|
|
Bertsolaria barre eragiteko bakarrik ezta, batez be erriaren itxartzalle baño. Eta erririk ezin leiteke itxartu gai sakonak eta gaur gaurkoak sarriago
|
erabilli
ezik. (Anaitasuna, 1967 urria," Yon Lopategui, Bertsolari Aundia"; Amuriza, Xabier)
|
|
Bertsolaria barre eragiteko bakarrik ezta, batez be erriaren itxartzalle baño. Eta erririk ezin leiteke itxartu gai sakonak eta gaur gaurkoak sarriago
|
erabilli
ezik.
|
|
" Lurbirakoai gogortadeko epai bat emotera zatozenean, nire erru, gaiztakeri eta utsegiteakaz ez zaite gomutau, Iauna". " Nire oiñkada guztiak zure aurrean
|
erabilli
egizuz, Iauna", iarraitu eban apezpikoak. " Betiko desneke eta atsedena emon egiozu, Iauna, eta betiko argitasunak argi egin daiola".
|
|
Mendiolara natorrenetan, euskaldunakgaitik egingo ditudan lan guztien sarigarritzat, menditarren aldetik arrera on bat aurkitutea: Iaun zerukoak Beregana deituten deustanean, fede eta lagun urkoaren alde Lurrean
|
erabilli
ditudan arazo eta lanbide guztiakgaitik, zeru ederretan abegi on bat izatea.
|
|
Zer esanak bai, baiña alperrikakoak erantzun eban Robertok. Menditarrakaz
|
erabilli
ditugun ainbeste lan eta ekiñaldi gogorrak, eurakgandik artu ditugun ainbeste iraiñ, eraso eta destaiñak, zer erantzun andiak dakarkuz aora; baiña errege errege da; gure Dierriko lenengo gizon, gudari eta zalduntzat daukagu; eta berak gura badau gure franziska edo aizkorea zeiñ zorrotza dan euskaldunai ondo erakutsi baiño len, Auñemendiko gudari basatiak edo gu, zeintzuk garan andiagoak on...
|
|
arerioakandik aspaldietan arturiko destaiña eta urruiñ guztiak gaurtik aurrerantzean aztu egizuez, bada Dierririk andiena eta leiñargiena parkatuten dakiena da. Zuen Lurreko erregeak bere izen onagaitik zenbat lan eta io eta auste
|
erabilli
dozuen badaki, eta bakotxari berea emoteko gogoan eukiko ditu: zuen eta nire zeruetako Errege maitegarriak oraiñ egiten deutsazuen doskaiñi apurra betiko zoriontasun ugari neurribagakoakaz sarituko deutsue.
|
|
Baiña zergaitik bildurtu bear eban berak orduan, egundo bildurtu ez zan gizona izan da? Biotzari, berak
|
erabilli
oi dituan ipuiñ, ames eta gora berak, itandutea baizen ez dago.
|
|
Bai eta ondo eragiña. Ilango buru gogorrekoari, eragin eta
|
erabilli
eginda bere, etxakue berealangoan sartuten egia. Ik beintzat ez dok ondiño ikasi neurrian edaten, entzun alak entzunda bere.
|
|
Eta nik, danak txarrak dirala siñistu izan daroat gaur arte, eta txarrak bakarrik dirala erakutsi izan dautset askotan, prankotarrak ill ezkero neureak ilteari begiratu baga. Beti ibilli ete naz zuzen zuzen eta neure Lurra ostenduteagaitik bakarrik, ala Euskal Erriaren areiuai euki dautsetan gorrotoak neurritik kanpora
|
erabilli
ete nau. Zer esango ete deust Iaungoikoak?
|
|
Oañ urrena zuk
|
erabilli
dozo (zu izan zara azkena erabiltzen.)
|
2022
|
|
Horren arrazoietariko bat izan daiteke pseudonimoak gerla izenak direla izatez, politikoki oso tentsionatuta egon baitziren urte haiek, eta klabe horretan irakur dezakegu Kirikiñok berak segida horretako seigarren kronikan dioskuna: " Beste batzuk[...] euren errietako jauntxu edo kazikearen bildur bildur dira, gure bazkarira joan ezkero igarriko dautsiela nor dan, eta gero barregarri
|
erabilli
[... ].
|
2023
|
|
Amodiozko nahitasun irazekiarekin deiturik, atera dituzu zulo ilunetatik plaza agirikora, lehenagoko beren jantzi eder, galant, aberatsakin txukinkiro apaindurik, zure asaba maitagarriak
|
erabilli
ohi zituzten gisa berberean".
|