Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.265

2000
‎Ezer baino lehen, disketeko lehenengo artxiboa ireki zuen, bidaiaren hasieratik buruan iltzatuta geratu zitzaion Eiderren esaldi bat egiaztatzeko: " Connemara bat nahi dut nire bihotzean". Noski!
‎Batzuetan Ralph izaten dut aurrean (edo gainean, edo...), baina besteetan Jabi ikusten dut nirekin. Ez dakit zer gertatuko den amets hau egun gutxi barru amaitu eta Euskal Herrira bueltatu dudanean.
‎Filmetan, noski, protagonistak (hau da, nik neuk) besterik gabe erantzuten dio galdetzaile isilari, aukerarik eman gabe eta ustezko galderei erantzunez. Baina (batzuetan hala iruditzen bazait ere) hau ez da film bat, eta beraz apur bat itxaron dut nire izena zein den itaundu didan arte. Eider, erantzun diot, eta bere koadernoan apuntatzeari ekin dio.
‎Honek ez du batere zentzurik, baina munduan ez nago ni bakarrik. Esan nahi dut nire askatasuna ez dela independientea, beste jende askoren askatasunarekin lotuta dago. Olinpiadetako aroak bezala, nolabait esateko.
‎Maitasunez betetakoa esan behar nuen, baina ez. Batzuetan pentsatzen dut nire errua dela guztia, eta apurtu dudan bezala konpontzen ere jakin behar dudala, eta orduan ahalegintxoa egiten dut. Baina alferrik da, ez baitut Txema maite, eta ez gaude baturik, eta ez gara bikote bizia.
‎Ezin nuen hitzik egin, ezin nuen negarrik egin, joder, ezin nuen ezer egin. Berari begira egon naiz orduan, baina ezin nuen gehiago eta estu besarkatu dut nire gorputzaren kontra, musuz betetzen nuela. Rocíok lasaiago ematen zuen, eta bere besoek ez ninduten hain tinko lotzen.
‎Bidean aurrera eginez, gaelikoa entzun dut nire bizitzan lehenengoz, izenik gogoratzen ez dudan herri batean. Zelako poza hartu dudan belarrira harria baino gogorragoa egin zaidan hizkuntza hura entzutean!
‎Larrez beterikoa, itsasoz eta amildegi itzelez josia, zerbeza beltzaren lurrindun tabernaz asea. Igual desilusio handia hartuko dut, baina momentu honetan herrialde horretaz maitemindurik nago, eta Connemara bat nahi dut nire bihotzean.
‎Dena dela, bihartik aurrera ikusiko dut nire ametsak betetzen diren. Bien bitartean bakardadearen bila noa, neure burua frogan jartzera, eta hilabeterako nire inguruko mundua ni neu baino ez izatera.
‎Urkabean, ordea, erortzen da burua, eta itzaltzen da buruko barren argia. Bai, onartzen dut nik ere ezen argi iraungi horretarik bertze mila piztu, eta argi berretua mundurat heda daitekeela eta barreia, heroi eta martirien etsenpluaren bidetik, nahiz eta batzuetan, osaba Joanikotek erraiten zuen bezala, ahantziak ere izan daitezkeen; eta onartzen dut, halaber, ezen haien odola emankorra eta ezin naroagoa izan daitekeela... baina nik nahiago ditut bere buruaz eta buruko gogoetez eta pen... Eta ez ote dugu guztiok ere izainetarik eta parasitoetarik zerbait, noiz eta martiriak miresten baititugu, jaun André...?
‎Behin edo behin ikusi izan dut nik olagizonen bat jauregirat hurbiltzen, aitona Nikolasekin mintzatzeko asmotan, kontu larriren bat zuelako edo, eta aitonak ez zion ezetzik erraiten eta ez zuen herabe izaiten haien errezibitzerat; gure aitak, aldiz, oholesi bat ipinarazi zuen jauregiaren lurren inguruan, zeina mundu guztiak debekaturik baitzuen iragaitea, zigorraren mehatxupean. Eta, menekoak eta manukoak mehatxatzen zituenean, aita ez zen mehatxu hutsean geratzen, baina mehatxuaren arauaz obratzen zuen.
‎—Zer irabazten dut nik, ordea, deabruak eramaiten bazaitu edo eskorbutuak. Deus ez!
‎—Zer bertze froga behar dut nik orain, jakiteko ezen Jainkoa Antonioz baliatu dela, nola Antoniok berak profetizatu baitzidan behin baino gehiagotan, nihaur ere hemen gera nadin. Zeren Antoniok neskatxa haren salbatzeko eskaini baitzuen bere bizia, nik neurea haren zerbitzuan jar dezadan.
‎—Nola erran dezakezu hori, oraino berrogei urte ez dituzunean? Zer erran ote dut nik orduan, hirurogeitan goiti nabilela. Eta nola erran diezadakezu ezen bizitzaren iturria agorturik dakusazula, baldin zuhaitzetik erortzen den hostoa ere bizi berri baten ongarri bihurtzen bada?
‎Igande batean izan zen. Ederki oroitzen dut nik ere sermoi hura! Jauregiko kapera egin gabea zen artean, eta, igandero ohi bezala, jauregiko bizilagunak herriko elizarat jaitsi ginen, meza entzuterat.
‎—Denborarik ez dut nik, ordea, denbora galtzen ibiltzeko... eta urrea eta zilarra kobera daitezke, baina ez denbora galdua.
‎Ikusten duzu, jaun André, gertaki batek zenbat korapilo dituen, eta hala nabilkizu handik eta hemendik horien laxatzen... Bai, badakit ezen ez dudala nehoiz ikasiko ezen bi punturen arteko biderik laburrena marra zuzena dela, baina zer egin behar dut nik, baldin puntu batetik abiatu orduko ohartzen banaiz ezen puntu horrek bertze hamaika puntu biltzen dituela bere baitan, eta puntu batetik bertzerako bidea, halatan, hamaika puntutatik bertze hamaika puntutarako bide korapilatsu bihurtzen zaidala, ezinbertzean. Eta, hala, egia bada ezen jakintasuna ezjakintasunaren korapiloak laxatzea dela, egia da, halaber, ezen, korapilo bat laxatzerako, bertze zazpi asmatu behar izaiten ditugula... eta hala betetzen dugu filosofoak erran zuena, zeren, gehiago dakigularik, gutiago baitakigu, zinez.
‎Zeren eta, egia bada ezen arraina burutik galtzen dela, berant baino lehen joanen baitzaigu jauregia hankaz gora...". " Iduria ongi zaintzen dut nik, Graziana, sehiek eta menekoek didaten errespetua eta begirunea lekuko; eta bertze zer horiek, berriz... horiek jendearen asmakizunak dira eta atso zaharren erran merranak..." Eta hura erraiten ari zela, ate kolpe bat entzun nuen, kanpoko atearena, segur; eta, hura entzun bezain fite, jauzi batean zutitu eta pasabidean barrena kanpo alderat egin nuen, lasterka eta oihuka —dinbi danb... " Zer arraio habil, Joanes?" Jiratu nintzen eta aita amak ikusi nituen.
‎Eta aitak amari erran zizkion hondar hitzak oroitu nituen: " Iduria ongi zaintzen dut nik, Graziana, sehiek eta menekoek didaten errespetua eta begirunea lekuko; eta bertze zer horiek, berriz... horiek jendearen asmakizunak dira eta atso zaharren erran merranak..." Ez dakit zergatik, baina ez nizkion aitari hitz haiek sinetsi... zeren eta bertze fabore haiek bainituen buruan, eta hiru hitz haiek arras betetzen zuten ene buru barrena, kontsolamenduzko hitz bakar batendako ere ... Eta bai, banekien zer nolakoak izan zitezkeen bertze fabore haiek, kontu haiek ordu arte kezkatu eta antsiatu ez ninduten arren, osaba Joanikoten munduarekin eta jaun Marcelenarekin aski eta sobera nuelako artean, bertze nonbait erran dizudan bezala...
‎—Aita, lehenbailehen akabatu behar dut nik hartza!
‎Zeren egia bada ere, alde batetik, ezen amorosia erotasuna dela, ez ote dit amorosiak ere erakutsi bihotzaren egia, numeroetarik harat eta froga orotarik harat, eta ez ote du, halatan, bihotzaren egiak bere lengoaia propiala, eta ez ote da poesia lengoaia hori...? Zeren, zer sentitzen dut nik, eta norat eta noraino zabaltzen da ene mundua, Maddalenek amoriozko koplak kantatzen dizkidanean, eta zer dute haren hitzek, lurrean egonik izarretaraino bainaramate. Eta ez, ez uste ezen burua galdurik dudala eta neure buru galdutik ari natzaiala, zeren baitakit zer ari naizen erraiten eta nola, eta zeren, buru bihotzek ez baitute, benturaz, elkarren etsai izan behar, erremediorik gabe, nola uste izan baita komunzki... eta zeren, nagoen estatuan nagoela, buruak baitiotso bihotzari:
‎Beti geldi, baina beti harat hunat. Mahaitik ez mailatik aldatu gabe —erredaktore beti—, Kirolak kenduta, erredakzio batean daitezkeen atal guzti guztietan utzi dut nire sinaduraren lorratza: Lokala, Politika, Ekonomia, Kultura, berriz ere Politika, Nazioartea, eta berriz ere Kultura (gehi Ikuskizunak, gehi Telebista).
‎Erran berria naiz: ez naiz dendari, botikes, saltzaile, zerbitzari eta kasta bertsuko jendearekin kontu kontari ibiltzen direnetarik, baina maite dut nire ateraldiek oihartzun izatea. Kabinako maizterra saritzera deliberatu nintzen, jakin minaren itxuran.
2001
‎–Gorroto dut nire gorputza. Lotsa ematen dit erakusteak.
‎Beti elkarri muxuka, ito beharrez. Zer garai eroak haiek, egin dut nire artean, orduko txupote eta bestelakoak gogora ekartzean. Baina, nahi bezala barre egin beharrean, hasperen arraro bat baino ez zait sortu, eztul baten tankerakoa kasik, hain hots baldar eta ezohikoa non bikotea ikaratu egin dudan eta kargu hartzen ari nintzaiela pentsatu duten.
‎Orduan bezala, damuak eta beldurrak bere mende hartu naute erdibana, eta bertigoaren pareko zorabio bat nabaritu dut nire barnean hazten. Negar egiteko beharra sentitu dut baina ezinezkoa egin zait, arnasarik ere ezin bainuen hartu.
‎Gero nire ipuinak gogoratu ditut, eta poema txiki batzuk. Eta imajinatu dut nire izena Ivan Boralli dela, edo arruntago bat; oztopo aspergarri bat baino ez naizela liburutegi batean, ehun eta hamaika urte barru. Ivan Boralli hura, gainera, hiri handi bateko notario izango zen ziurrenik, eta kapela eskuan agurtuko zuten.
‎Horregatik egin dut nik ahalegin handia jazza gustatzeko. Orduak eman ditut jazza entzuten.
‎Hilerria baino txikiagoa, askoz. Telebistatik ikusi dut nik mundua eta txikia da.
‎Eta anaiarekin, Angelekin, diskutitzea eta, astebururako txalupa egin zutenean bezala, elkarrekin haserretzea eta ez niretzat ez zuretzat, eta erdi bana egitea, zerra hartuz eta ris ras ris ras txalupa erditik ebaki eta handik pare bat egunera adiskidetzea, lagunei kontatzea eta barre egitea eta, Angel, noiz hasiko gara txalupa berria egiten. " Haizea dabilenean baino ez dut nik tailerra ixten".
‎Sumitraren aita hantxe zen eta, alabaren alde atera beharrean, amagiarrebari esaten zion: " Ez dut nik neure etxean berriz hartuko. Azken ezazu, nahi baduzu."
‎‘Zuek ezin duzue ezer jakin, zuek ume demontreok! Hemen jaio zineten eta beste sasoi batean, bizitza osoa eman dut nik zuek osasunean hazi eta euskal legean hezteko. Umea zinela, nire antz antzekoa zinela esaten zuen jende guztiak eta ez nuen dudarik egiten nire idealak jarraituko zenituela.
‎‘Eta orain zer? ’ esan dut nik, Gorria eta biok bakarrik geratu garenean.
‎‘Ez, giltza geratuko da etxerik gabe... ’ esan dut nik broman. ‘Ez daramagu ezer, ezta? ’
‎Josuk legamia edo bentzagia esaten dio, labadureari. Managuan ikasi dut nik ogiaren oreak altxagarria behar duela. Okindegira joanez gero eskatzen, horixe da ogiari buruz nik berez jakin dudan bakarra, ogi korrientea, edo ogi zuria, edo pistola eskatzen, eta ordaintzen.
‎Goizaldean, atea zabaldu dela sumatu dut eta, ilargiak leiho altutik barrurantz ematen duen argitan, gizon bat biluzik sartzen ikusi dut nire logelara. Burusoila, lodia, mamuaren modukoa, leihora inguratu denean bere gorputz zahartu eta astunari nabardura urdin, gorriztak eta ubelak egin dizkio ilargiak.
‎Bluefields hiriko dendetara noa, ez dakidalarik egoera honetan beste zer egin dezakedan, erosketak egiteko asmoa da nire uste sendo bakarrenetakoa. Eta Beholden auzoko eskaparateen kristalean ezagutu dut nire isla, erosketan, emakume hau bere jeneroaren ohiturak berarentzat hartzen.
‎Liburua teilatu legez jarri dut nire aurpegiaren gainean.
2002
‎–erantzun zion Amesgaitzek erdi haserre?. Ezin al dut nik zuk bezain ondo ikusi zer dagoen sastraka horien atzean. Zurea bezain nirea da begia, eta zuk bezain ongi erabil dezakedala uste dut, zuk baino hobeto ere bai agian.
‎ez dut nire burua ikusi.
‎–Hori uste dut nik ere –berretsi zion Mirarik– Arriskuan jarri nahi gintuen, hiltzera gindoazela pentsa genezan. Eta benetan sinetsita egon gara, une batzuez.
‎Garbituko dut nik
‎Egia esan, ijito direnetz duda handia egiten dut nik. Ardi itotzea otsoei edo medikuek gaitz bat zer den ez dakitenean errua birusei leporatzen dieten bezala, horrelako okerkeriak ijitoen bizkarrean ipintzen dituzte batzuek.
‎Pertsona bat seinalatzen du, izen eta guzti. Ez dut nik hemen ipiniko.
‎Istilu bat baino gehiago izan zuen, zakurrak inori haginka egin ez bazion ere. Kendu zutenetik filosofia gutxiago sumatu izan dut nik Washington Heights inguruetan.
‎Zinez da gizakia izaki aseezina!". Bai, irri egiten dut nik ere, zer erremedio! Eta ez naiz kexu.
‎Batzuetan bururatzen zitzaidan nik neuk behartu nezakeela egoera, bera ez konturatzeko moduan. Esan nahi dut nik neuk mugi nitzakeela hariak, eta nik neuk bilatu aukera eta aitzakia, berak oharkabean aurki nintzan. Egunak inoiz baino luzeagoak egiten baitzitzaizkidan.
‎–Etxetik ihes egiten duena ez dut nik etxekotzat. Eta zure etxean badago, zure etxeko kontua da, zuk zeuk zaindu beharrekoa.
2003
‎Gogoetan nengoelarik egun batez, zer perpaus hautatuko nuen gure gazteriari aipatzeko, gogora zitzaitan, haiei gehienik agrada ahal dakioketen gauza dela Gerla; zeren jende gazteak eta bereziki eskualdunak bere baitarik emanak baitira gudura eta gatazkara. Eta nola gaztei eman behar baitzaie hekien disposizinoari dagokan enplegua; hargatik hautatu dut nik ere hemen aiphatzeko, gerla?.
‎Edo hala ikusten dut nik. Eta, orduan, behin baino gehiagotan esan nahi nioke:
‎Horregatik, entzuten dudanean ezin zaiola inori aurpegiratu torturapean gaizki jokatu duenik, inor ez dela erantzule halako egoeran egin edo esan duenagatik, niri behintzat erresumin moduko bat sortzen zait, errurik ez baldin badago ez baita posible meriturik egotea ere eta, hortaz, nola hartu behar dut nik neuri gertatua. Ez ote neukan umiliazioa eta oinazea zertan pairatu?
‎Izara azpian biluzi. Bere besoetan ezkutatu nahi dut nire sudurra. Bizkarrean duen orbaina laztandu nahi dut.
‎–Ezetz! Hainbeste ezezagunen artean zer egingo dut nik?
‎Helburua garbi dagoenean, bideak ez du axola handirik. Nik aurrera jarraituko dut nire aginahalean, eta badakizu oso kaskagogorra naizela.
‎Baina lasai, nirekin ez duzue horrelakorik lortu. Sekula baino euskaldunagoa sentitzen naiz, sekula baino maiteago dut nire herria.
‎Hori bai dela berri ona guretzat. Azkenean lortu egin behar dut nire helburua.
‎Beharbada zuretzat hain garbia ez den eskua, baina ez dut besterik. Eta zikina baldin badago, daukadan zikinkeria hori ezin dut nik bakarrik garbitu, zuk lagundu didazu.
2004
‎Beno, guztiak hartzen ditu ondo. Baina erabat eskertzen dut nireganako jarrera.
‎–harrituta begiratu nion?. Eta zer egingo dut nik hemen?
‎Ez daukat beste erremediorik, nik ere irribarre batez?. Hala ere, saiatu egin dut nire aurreko bizitzaren erreferentzia bat aurkitzen. Posible ote da hona ekarri ninduen anbulantziakoekin hitz egitea?
‎–Ez, igual jarriko dut nik ere zurearen berdin berdina. Bizimodu berri bati hasiera eman behar diot.
‎Badakit oraingo gizartea primitibo berri horien eskuetan dagoela, baina guk zibilizatuak izan behar dugu gure harremanetan, neska. Nik bakarrik jakin nahi dut nirekin jarraitu nahi duzun. Horretarako deitu dizut, Joana.
‎Euskaldunak sortu du euskara, bai, jakina, baina euskalduna zer da hor euskararik gabe? Hor ez dut nik sumatzen euskararen tresna izaerarik. Hor euskaldunak berak tresnatik gehiago dauka euskarak baino.
‎Aitor Aranaren aipamena eginaz sartuko zaigu ezbaiaren plaza honetara Elixabete Garmendia, honen irizkide eta beste batzuen aurkari gisa: . Aitor Aranaren ikuspegitik Atxagarenetik baino gertuago aurkitzen dut nire burua, eskuetako hamar hatzak eta bat baino gehiago behar baititut duela 25 urte kazetaritzan sartu nintzenetik euskarak eta euskal kulturaren munduak izan dituzten aurrerapenak kontatzeko. Nire lagun batek dio euskaldunok beti galtzera apustu egiten dugula.
‎–Komunitate sendo bat izango bagara, hizkuntza funtzio guztiak normal beteko dituena, ezin dugu euskaltasuna ideologia bati lotu?. Tira, behin berbetan hasita, ez dut nik ukatuko euskararen patrimonializazioak192 kalte galantak dakartzanik; era berean, neuk ere ez ditut ortodoxiak eta komisario politikoak sobera maite, neu ere aniztasunaren aldeko nauzue, baina, hala ere, ez nago aniztasunaren izenean apo janean hasi edota errotarriak irensteko prest. Hizpidea zehazten hasita, esan dezadan euskara jende eta herri baztertu eta zapalduekiko identifikazio sentimenduarekin kidetzen dudala nik.
‎Hor ageri zaigun ideia honetara mugatu nahi nuke zehazki delako auzitxoa: euskararen eragina, komunikazio jardunaren eremuan,, identifikazio sentimenduarekin kidetzen dut nik. Ideologizazioa ote da hori??.
‎Bego esker oneko aitorpen hau gauza guztien gainetik. Baina, hori aitorturik, euskararen auzia soziolinguistikaren alorrean sartzen denean, maiz halako irudipen gazi gozoa izaten dut ene baitan: adarra jotzen ari ote zaizkigu euskaltzain batzuk euskararen egoera soziala ahotan hartzen dutenean?
‎Euskararik gabe ez ote naiteke bada euskaldun elebiduna bezain demokrata izan? Zertarako behar dut nik euskararen nahaste borraste horietan sartu, elebitasunaren eskakizunak maila etikoarekin eta politikoarekin zerikusirik ez baldin badu. Zenbat ote dira erdaldunen artean pentsakizun horretan funtsaturik kontzientziaren ganbara sosegu ederrean daukatenak?
‎Besterik uste dut nik. Alegia, ez litzateke zilegi izango gizarte zibilaren gaitasun ideologikoa eta ahalmen soziala botere kontzeptuaren baitan ez kokatzea eta hor ez hautematea.
‎Eta, zer esatea nahi duzue: egungo elebitasun eredu historiko eta politiko honen nondik norakoaz ondo jabetu bitartean, ez dut nik itxaropenerako zirrikitu handirik ikusten. Ezagutzen duguna bakarrik maite baldin badugu, hala dio ustekizunen batek, nola maite dezakegu elebitasunaren aberastasuna, 659 zer den eta nola sortu den ere ez baldin badakigu?
‎euskarak bere gainetik dauzkan hizkuntzen normaltze egoerara hurbiltzea ameskeria izan daitekeenez, zergatik ez onartu nolabaiteko diglosia zori bat aterabidetzat? Nondik atera dut nik, ordea, susmo hori. Zerk iradoki dit halakorik?
‎Hortaz, zuhurtziaren ahotsari adi: . Nik, hala ere, garbi ikusten dut nireak direla euskara eta erdara. Eta euskarak etorkizunik baldin badu gizarte elebidunean bakarrik ziurtatuko duela etorkizun hori.
‎Zerbait behar dute bereizteko, eta hizkuntza izan daiteke bereizgarri horietako bat. Eta hori ez dut nik esan, Bizkaiko enpresaburuen ordezkariak baizik. Duela hamar hamabost urte kalitatearekin gertatzen zena ari da gertatzen egun euskararekin.
‎Badu, haatik, horretaz aparte, beste ezaugarririk ere jokaera horrek. Nolabait esateko, euskaltasun etnikoaren adigaia erabili izan dut nik halako egitateak izendatzeko. Zer da zehazki euskaldun etnikoaren zantzurik behinena?
‎Ni ez naiz ordea iritzi horretakoa: hizkuntza oro, mintzabide huts izateaz gainera, kultura baten zati, kultura horren adierazpide eta are ikur ere badela sinesten dut nik, eta badakit sinesmen horretan ez naizela bakarra. Hizkuntza eta kultura lokarri sendoz estekaturik daudela uste dugunontzat, berriz, nekez hiztun talde batek bizi iraupenezko garapenik eskura dezake bere herri izatearen nondik norakoaz jabetu eta hori guztia gainerako dimentsio geo historiko eta sozio-kulturaletan itxurazko modu batean txertatu gabe?. 319
‎–Badakit garrantzitsua dela euskararentzat alor berriak irabaztea, baina euskarari irabazi dizkiogun alor batzuetan nola dihardugun ikusita duda egiten dut mesederik egiten ari ote gatzaizkion gure buruari. Neurri politiko zehatzetan sartu gabe, irizpide nagusietan ikusten dut nik okerrik handiena. Kontua ez baita, nire ustez, euskarari alorrak irabaztea eta alor horien luze zabala kuantifikatzea.
‎Horrela, euskaraz ez dakiten asko eta asko ere lasaiago sentitzen dira gure artean. Salbuespenak salbuespen, horrela ikusten dut nik euskararen egoera eguneroko bizitzan. Konbentzimendu eskasa, ilusio gutxi, hor konpon...?. 603
‎Ez al genbiltzan, ordea, euskal hiztunaren ahozko gaitasuna hizpide hartuta? Eta ez al dut nik pentsamendu eta kultura idatziaren alor formalera edo erdi formalera jauzi egin baimenik inori eskatu gabe. Ez al dira bada bestelako bi trebetasun mota ahozko jardun informala eta idatzizko kode jasoa?
‎Baina, horrekin batera, zerbait egin luke irrati horrek, hizkuntzarentzat inondik ere ona ez den egoera horren aurrean. Eta hor ikusten dut nik koska, hain zuzen?. 539
‎–Horrelako ausiabartzetan ohi denez, denetik ikusten ari gara. Oro har, euskal identitateaz autodefinitzen garen komunitatearen erantzuna ona izaten ari dela uste dut nik ere, bikaina ere bai beharbada, ez dakit, hori denborak erranen, garagardoa aparra jaitsitakoan baita dastatzekoa; espainiar identitateaz erosoki harro eta lasaiki laketurik bizi den komunitatearen erantzuna, berriz, ohorezko salbuespenak salbuespen, negargarria?. 415
‎Iñaki Zubizarreta: . Baionan frantses hutsean ari dena baino hurbilago dut nik, kulturaz eta historiaz, Burgosen gaztelania hutsean ari dena. Gauza bera adieraziko luke, nik uste, baigorritar batek, hiritarrak alderantziz jarrita.
‎Ez dut nik hemen Mannerheim finlandiar eta eskuindar aiton seme militarra defendituko. Eskuindarren jokoa lotsagarria izan zan, eta herriaren kontrakoa.
‎Esan ere egingo lieke gustura mahastietako lagunei, barrua askatzeko, arrastiro bezala txokoan jarrita: uste dut nire gurasoak hilda daudela. Baina ezin du holakorik esan.
‎Kontua da gerrak neure baitan zegoen zerbait esnatu zuela. Hala sentitzen dut nik behintzat. Amak nik baino garbiago ikusi zuen, gerra hasi aurretik.
‎–Ondo, deituko dut nik.
‎Filofoklesek, baina, entzun egin zuen eta, zorrotz begiraturik, halaxe esan zidan: " Hi aulkian gustura ez bahago, zer esan ote dut nik, iazko urte osoa aparkatuta egon ondoren?". Minduta zegoen, beraz, eta arrazoi osoz.
‎–Eta zer egin behar dut nik orain...?
‎Gauzok adina itsatsi dut nik neure gomutetan Nabarnizko jai eta eromeria giroa. Hango parajearen zati ditut, zelaiak zehar ikusten nituen gazte taldeak, nahiz pandero hutsez, nahiz akordeoiz erromeria zen lekura inguratuz.
‎panderoa, dultzaina, filarmonika, gehienik. Erritmo eta doinu haiek edo haien akordua dut nire poesiaren barru soinu eragile ta bizian.
2005
‎Esan nahi dut, aspaldiko laguna omen dela, baina ez naizela gogoratzen. Uste dut nire buruko ebakuntzak nire oroitzapen batzuk koloka utzi dituela.
‎Zure ama, txakurraren putza. Semearen maitasuna zertarako behar dut nik ba. Begiak aterako nizkizuke berton.
‎–Tira, espero dut ni lo egon bitartean ez zenituela horiexek erosiko!
‎–Eta zergatik ez dut nik sekula aparatu hori ikusi?
‎Egia. Ahaztuta izan dut nik hori kontu hori. Zer da burua gure edadean, señe:
‎sastraka bat. Ahaztuta izan dut nik konpetizioarena goitik behera. Hori konpetizio hori egin zen, esango dizut:
‎–Anbulantzia? Zelan jakingo dut nik hori, Gur. Zelan fijatuko nintzen ni?
‎Helgar Reichholf Riehm doktorea. Askotan irakurri dut nik Helgar Reichholf Riehm izena, ehun aldiz igual. Horregatik dakit buruz.
‎Eta izeko Rosak esaten duenean orratzen bat bota behar dela, pena mortala hartzen dut nik. Ze igual ehun urtez egon da orratz hori hor, josteko gelan.
‎Libelula urdina harrapatu behar da munduko pertsonarik inteligenteena izateko. Iñesek ez du behar, horregatik harrapatu nahi dut nik. Horregatik zenbatu ditut biharko falta diren orduak.
‎Ez dugu harrapatu. Munduko pertsonarik inteligenteena izateko harrapatu nahi dut nik libelula urdina. Hori gertatzen da libelula harrapatzen denean, munduko pertsonarik inteligenteena bihurtzen dela harrapatzen duena.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
edun 785 (5,17)
ukan 480 (3,16)
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan ni ere 30 (0,20)
ukan ni neu 11 (0,07)
ukan ni bizitza 10 (0,07)
ukan ni ez 10 (0,07)
ukan ni ama 6 (0,04)
ukan ni buru 6 (0,04)
ukan ni egin 6 (0,04)
ukan ni hori 6 (0,04)
ukan ni orain 6 (0,04)
ukan ni esan 5 (0,03)
ukan ni etxe 5 (0,03)
ukan ni arreba 4 (0,03)
ukan ni beste 4 (0,03)
ukan ni lagun 4 (0,03)
ukan ni adiskide 3 (0,02)
ukan ni bakarrik 3 (0,02)
ukan ni begi 3 (0,02)
ukan ni behintzat 3 (0,02)
ukan ni bezala 3 (0,02)
ukan ni bihotz 3 (0,02)
ukan ni gertatu 3 (0,02)
ukan ni gorputz 3 (0,02)
ukan ni horrelako 3 (0,02)
ukan ni lan 3 (0,02)
ukan ni mutil 3 (0,02)
ukan ni aita 2 (0,01)
ukan ni asmatu 2 (0,01)
ukan ni atze 2 (0,01)
ukan ni azken 2 (0,01)
ukan ni barruko 2 (0,01)
ukan ni bat 2 (0,01)
ukan ni bera 2 (0,01)
ukan ni bizi 2 (0,01)
ukan ni egundaino 2 (0,01)
ukan ni emakume 2 (0,01)
ukan ni esku 2 (0,01)
ukan ni etorri 2 (0,01)
ukan ni euskara 2 (0,01)
ukan ni fabrika 2 (0,01)
ukan ni gogoko 2 (0,01)
ukan ni harreman 2 (0,01)
ukan ni helduleku 2 (0,01)
ukan ni heriotza 2 (0,01)
ukan ni herri 2 (0,01)
ukan ni hirugarren 2 (0,01)
ukan ni jende 2 (0,01)
ukan ni lankide 2 (0,01)
ukan ni libelula 2 (0,01)
ukan ni ni 2 (0,01)
ukan ni nihilismo 2 (0,01)
ukan ni poeta 2 (0,01)
ukan ni razionalizazio 2 (0,01)
ukan ni seme 2 (0,01)
ukan ni uste 2 (0,01)
ukan ni zigor 2 (0,01)
ukan ni aditz 1 (0,01)
ukan ni adore 1 (0,01)
ukan ni ahizpa 1 (0,01)
ukan ni aitona 1 (0,01)
ukan ni aldi 1 (0,01)
ukan ni ametsetako 1 (0,01)
ukan ni arnasestu 1 (0,01)
ukan ni askatasun 1 (0,01)
ukan ni ateraldi 1 (0,01)
ukan ni atsegin 1 (0,01)
ukan ni atzeman 1 (0,01)
ukan ni aurkitu 1 (0,01)
ukan ni aurre 1 (0,01)
ukan ni automobil 1 (0,01)
ukan ni ba 1 (0,01)
ukan ni baino 1 (0,01)
ukan ni bakar 1 (0,01)
ukan ni barn 1 (0,01)
ukan ni barnean 1 (0,01)
ukan ni barru 1 (0,01)
ukan ni bederen 1 (0,01)
ukan ni behin 1 (0,01)
ukan ni bekatu 1 (0,01)
ukan ni beldur 1 (0,01)
ukan ni berandu 1 (0,01)
ukan ni beti 1 (0,01)
ukan ni bezain 1 (0,01)
ukan ni bezero 1 (0,01)
ukan ni bidaiatu 1 (0,01)
ukan ni biopantaila 1 (0,01)
ukan ni bizirik 1 (0,01)
ukan ni bulego 1 (0,01)
ukan ni buruko 1 (0,01)
ukan ni defendatu 1 (0,01)
ukan ni Leturia 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia