Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 101

2000
‎Ez da batere erraza aipatzea gure lanean egunero dauden aldaketak eta egitera behartuta gauden moldaketak zeintzuk diren. Kontuan izan behar dugu gure artean denak ez garela berdinak, zentro bakoitzak helburu ezberdin batzuk bete behar dituela, erabiltzaile ezberdinak ditugula, medio ekonomiko eskasak gustatuko litzaigukeen mailara iristeko, eta abar. Baina testu honetan zertzelada orokor batzuk besterik ezin izango ditugu aurkeztu, etxean beheko sua erabiltzetik mikrouhin labea erabiltzerako jauzia baino handiagoa ematen ari baikara liburutegi eta dokumentazio zentroetan.
‎Hala ere gizarteak informazio munduko profesionalez duen irudia eta honekiko dituen konnotazio negatiboak ez ditugu ahantzi behar (tradizioa, kontrola, ordena, arauak...). Hau guztia gure formazio jarrai honetan kontuan izan behar dugu gure informazio kudeatzaile irudi berriaren barruan. Hau aldatzen ari da, erabiltzailea profesionalarekiko gero eta hurbilago dago, zentroko kolekzioa ez da propioa lehen maiz gertatzen zen bezala, gure lanean katalogazioa ez da helburua, bitartekoa baizik...
2001
‎Ait’ama familiakoak, ezar barna gogoan, zuen haurreri behar duzuela eskuara irakatsi. Atchiki behar dugu gure mintzaira eder paregabea, atchiki ere gure ohidura guziak. Chede hortarat heltzen laguntzeko, esku menean ukanen duzue Petain Marechalaren bizia.
‎Eta ari eta ari... Euskararen normalkuntza renalde egiten dugun honetan ez al dugu gure mea culpaere adierazi behar. Ez al da bide hori, geroago azalduko dudanez, euskalgintza indartsu baterako zubirik egokiena?
2002
‎Alde batetik, egia da gure unibertsitateen egitura eta ezaugarri nagusiak besteenak bezalakoak direla; beraz, konpondu beharreko arazoak eta gabeziak ezin daitezke desberdinegiak izan. Beste alde batetik, baina, Euskadiko zientzi eta teknologi sistemaren ezaugarriak, bere aldeko eta bere aurkakoekin, aztertuta daude, eta ikusi dugu gure egoera desberdina dela, eta, beraz, gure beharrak ere desberdinak direla. Azken batean, herri jakin batean egin behar dena ez da beste herrietan egin behar denetik oso desberdina, prozedura eta baliabide mota eta kantitatearenikuspuntutik.
‎Hau, bai, egiten dugu gure unibertsitateetan. Lehen esan bezala, horretarako daude egituratuak; eta gabezia, arazo eta behar handiak dauden arren, nik esango nuke irakastea dela hoberen egiten dugun unibertsitate jarduera.
2003
‎The Conve rgence of Natural and Human Scienceizenburupean, adituen ekarpenak jaso dira; bere bilakaera bio psikologikoan, ezagutzaren prozesuak alor bakoitzean egiten duen bidearibu ruz, eta, gizabanako bakoitzaren kultura eskuratzeari, oro harreko tratamendu zorrotza eta argigarria ematen dio. Ildo horretan kokatuko dugu gure kultur ikuspegia, eta, bidenabar haren ekarpenez baliatuko gara.
‎Erantzun egokia urgentziaz aurkitu beharra dago, dagoenekoz ondorioak oso larriak direlako ekologian (planeta osoan), ekonomian (Hirugarren Munduan, batez ere) eta gizartean (aurrerapena ren eragileen muinean berean ere). Argi izan behar dugu gure jokabideen ondorioak hobeak edo txarragoak izanen direla gure izaera indibidualera, sozialera eta anbientalera egokitzen dakigunaren arabera, egokiera horretan helburu antropologikoa mantenduz: pertsonaren onerako jardun, gizabanakoa den aldetik eta talde batean partaide den aldetik.
‎" Horrelako akordioak lortzeko ez da elizatik pasatu behar" esan zuen," ez da beharrezkoa hainbatekin batera oheratzea, sutsuki maitatu baitaiteke eta bakar batekin oheratu. Hori egin dugu guk: bakarrik oheratu".
‎Lege eta dekretuek zirrikiturik izaten dute, eta hauek horretan ez dira salbuespen; beraz, zirrikitu horiek bilatu, aurkitu eta hortik sartu dugu guk, nahi eta behar dugun hizkuntz politika egitera Gobernuak markatzen digunari begira egon gabe. Legearen zirrikituak aprobetxatzeaz gain, intsumisioa zergatik ez?
‎Politikazko izarian gabiltza, bere zentzu sakon eta onenean, ez indarrean dabilen hertsi eta besterenduan. Baina, akonplejatuxe," politizatu" gabea nahi dugu gurea, handik aldenduago eraginkorrago izanen ginatekeelakoan; hain" maltzurrak" ez garela ikustean, aiseago datekeelakoan euskara normalizatzea. Eraginik aski duen iruzurra, are euskaltzaleen artean.
‎Ez dago erdaldun eta euskaldunen arteko gatazkarik, ez dago ingelesaren eta euskararen arteko gatazkarik. Euskaldunon hizkuntz eskubideak ez dira bermatzen, gure eskubideak zapalduta daude eta guk bakarrik aurkitzen dugu gure hizkuntzaz bizitzeko ezintasuna, horixe da arazoa. Errealitate hori gizarteratu beharra dago eta horrekin batera egoera gainditzeko alternatiba:
‎Isiltasuna ez da soluzio. Euskara baztertzaile eta politikoki konnotatu gisa salatu izan denean, euskalgintzan zer egin dugu gure diskurtsoa gaurkotu eta zabaltzeko. Zer egiten da (dugu) euskararen prestigio soziala bermatzeko eta indartzeko?
2004
‎Kalifikatzaileak zuen kontura. Nota hartu dugu guk edozein huskeriarekin iskanbila eta alarma hain erraz jo ohi duten hedabideek nola bildu duten zentsuraren gordina isiltasunaren estalki goxoan. Galdera bat soilik:
‎Konplizitatea honela formulatzen da: euskal literatura delitua da; euskal nazioa eta euskal literatura eraikitzearen delituan partaideak garenez gero asumitu behar dugu gure errealitate politiko kultural berezia, dramatikoa, gure marginazioa, gure arteko elkartasun derrigorrezkoa.
‎Soina gure bizitzaren baldintza osoa da, ez dugu gure bizitzaren adigairik soinaren bidez ez bada, eta gure askatasunaren erabilera soinaren bidez soilik gauza daitekeenez, ikusten dugu soina norberaren zatia dela.
‎Subjektuak, beraz, askea izan behar du ezagutu ahal izateko, ez du kokapen finko batetik inguruan zer gertatzen den behatzen, baizik eta ekiten du, esperimentuak egiten ditu, eta horrela zehazten du ekimen horietan agertzen zaionaren ezagutza. Gauzak euren baitan direna ezin da ezagutu, edo hobe esanda, hori ezin daiteke gure objektua izan, gehienez ere Jainko batena; guk gure ezagumenaren bidez ezagutzen dugu gure ezagumenak biltzen dituen baldintzen arabera agertzen zaiguna. Gauzak euren baitan zer ote diren galdetzea zozokeria da, ispiluaren aurrean begiak itxita jarri eta ispiluan zer itxura daukadan asmatu nahian ibili izatea.
‎Hori guztia norbanakoak zein herriek erdiesteko. Hortxe dugu gurean ere indarrean dagoen apustua.
‎Ikus entzunezkoen industriak, eta bertako langileek, ekoizle, zuzendari, gidoigile, antzezle, teknikariek, Espainiako legedian, erakundeetan, merkatuan eta errefe rentziamunduan bizi dugu gure ogibidea. Industria horren gunea eta irudia proiektatzen duen foko nagusia Madril da.
‎Guk, beste behin, ezer ez izatetikBasqu ewoodizaterapasatu nahi dugu. Egun batetik bestera zinema industria bat osatu nahi dugu gurean: OarsoaldekoCine ccita, zinema eskolak, liburu zuriak... beti ere EITBk esaten duenarenarabera.
‎‘Zer moduz dago hemen emakumearen egoera? ’, eta berak erantzun zidan: ‘Ezin dugu gure egoerari buruz hausnartu, bizia salbatzea delako gerrillaren lehentasuna une horretan’.
‎Beraz, gizakiok erakutsi dugu gure elkarrizketaz harago ikertzea merezi duena egon badagoela, bedi ikerketa sofistikatu, teoriko, zientifiko edo filosofikoaren bitartez, bedi sen onaren bitartez. Lehenbizikoak theo reinhe rtsi agoa behar du —edo bilatzen du—, besteak theorein ahula.
‎Sistema analogikoak desagertzera doaz, eta teknologia digitala dagoeneko errealitatebihurtu da telebista lokalen esparruan, luzaroan irauteko itxura guztiarekin gainera. Lurrazaleko telebista itzali egingo da urte batzuk barru, eta telebista digitala, seinalearen harreraren arazoa konpontzen den heinean, laster izango dugu gure artean. Lehenbailehen hasi dugu erre alitate berri horretara egokitzen.
‎Ze hiztegi dugu gure egunerokotasun soziolinguistikoa deskribatzeko. Egokiak al dira maneatzen ditugun izenak eta kategoriak gure aurrean dagoen errealitatea deskribatzeko?
2005
‎Izan ere, eta barkatu egidazue konfiantza: zergatik maitatu behar dugu gure herria eta gure hizkuntza. Zergatik izan behar diegu leialak?
‎Jendeak gurago duelako nolabaiteko informazio subjektiboa —blogek eskaintzen dutena—, ustezko hedabide objektiboek ematen dutenobjektibotasunabaino. Subjektibotasun aktiboaren garaia bizi dugu, iturriak nahi beste ditugu, eta guk geuk sortzen dugu gure iritzi eta balizko objektibotasuna.
2006
‎Gurean baino lehenago, beste autonomi erkidego batzuetan sektoreak bat eginda iritzia plazaratu du maileguaren aurka zuzen, baina politikarien mendeko Administrazioak bere bidea autista gisa jarraitu du, jaramonik egin gabe. Entzumen finagoa eta jarrera malgua bezain demokratikoa espero dugu gure arduradun politikoen aldetik.
‎Lehenengo eta behin gogoratu behar dugu gure irakaskuntza sistema publikoa unibertsal eta doakoa planteatzen dela, gizarte honek hezkuntza instituzioa haren oinarrizko zutabea izan behar duela erabaki baitu. Bada, unibertsaltasunari dagokionez %100 ia lorturik dagoenean, eskolak hiritarren erosteko ahalmenean gizarte desberdintasunak errepikatzen jarraitzen du.
‎Bertan, txostenaren datuekin batera tartekatzen dira hainbat ikerlari eta adituren artikulu laburrak, tartean J. A. Fishman-ek idatzitako bat: " Zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzean?" izenekoa. Hona hemen bertako pasarte bat:
‎Hortaz, zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzen denean. Norberaren nahiz taldearen bizitzan moldatzeko erraztasuna eta segurtasuna galtzen dugu.
2007
‎Zegamako euskaldun frankista eta faxista baten doinuan kantatu izanagatik, agian gure baitan zantzu sakonagoa utzi zuena. Baina, zer jakin izan dugu guk gerlaz, eta nork zekien hori bera ere. Nolanahi dela, Franco galego espainola nola, hala Juan Telleria Arrizabalaga euskaldun espainola.
‎Beraz, aipatu aurreko lehendakariaren hitzekin adieraziko dugu gure aukera garbia, nire arazo hauen hausnarketari amaiera emanez:
‎Euskal Herriak, baina, oso alderantziz bizi izan du soluzio historiko kultural hori. Etorkizun iraunkor eta oparo baten gisa izan ordez, hiltzera kondenaturik zegoen ama baten antzera bizi izan dugu gure nazioaren egoera euskaldunok. Baumanen analisia espainolen nazioaren neurrira egina dago:
‎Inkestek diotenez, euskaldunok jada irabazi dugu gure etorkizuna era askean antolatzeko eskubidearen aldarria (%88, 6 EITB, 2006). Estatu bat osatzeko kemena zerbait mantsoago datorrela dirudi (%44, 9 EITB, 2006).
2008
‎Euskararen ikaskuntza izan dugu gure mintzagai nagusia, baina Hego Euskal Herrian eskolak gaztelania ere lantzeko ardura du, jakina. Euskara eta gaztelania dira hizkuntza ofizialak eta ikasleek biak ondo jakiteak izan behar du eskolaren helburua.
‎Herrialde logikak zeinahi interes alderdikoiren gainetik egon behar du. Hurrengo urtetan ikusi ahal izango dugu gure politikariek benetan ulertu duten immigrazioarekin Katalunia osoa aukera historiko berri baten aurrean dagoela.
‎Hiru atal nagusitan egituratu dugu gure ekarpena. Hasteko, Bolognako prozesuaren ezaugarri nagusiak aurkeztuko ditugu.
‎Konbergentzia prozesuak ez du titulazioen homologazio hutsera mugatu behar, haratago doa. Konbergentziaren erronkak eraldaketa dakar, eta eraldaketa hori aprobetxatu behar dugu gure hezkuntza estrategiara hainbat elementu ekarri eta europar konbergentziaren helburuak lortzeko.
‎Azken horiek, batzuetan, sailen interesez arduratzen dira, hau da, sailarentzako albait eta irakastordu gehien bermatzeaz, ikasketa planak benetan eskatzen duena aztertu beharrean. Horregatik da premiazkoa batzorde horietan ikasleek parte hartzea, eta horrela azpimarratzen dugu guk aukera dugun guztietan.
‎Bolonia egitasmoari egiten zaion kritikarik zorrotzena azpimarratu nahi dugu, hori baita euskara unibertsitate esparrutik desagertzea. Honen inguruan esan behar dugu gure indarrak jarri behar ditugula gaurko beharrizanetara egokitutako hezkuntza erdiesteko, baina orain arte lortutakoari kalte egin gabe. Ezin da pentsatu uko egiten diogula hainbat kostata lortu dugunari.
‎Gotzon Garate izan zen horietariko bat, eta Iñaki Uriarte lagun mina, eta Joxemi Zumalabe adiskide eta maisua, eta Andolin Eguzkitza ahantzezina. Beraiekin batera gure zerbait joan egin dela nozitzen dugu gure baitan, baina, aldi berean, euren zatiren bat gugan gelditu dela sumatzen dugu, gu bizi artean bizirik iraungo dutela, gu garena izateko eurak izan zirelako, izan. Gugan zaudete, Joxemi, Iñaki, Andolin, Gotzon, betiko.
‎Talde horretaz oroitzapen zoragarria atxikiko dugu gure baitan, kantuen edertasunarekin batera baitzen ere bihotzaren mintzoa, emazte horiek helarazi digutena; eta nonbait beren herrian bizi duten gerlaren ondoko aztarnak bizi bizian baldin bazeuden ere oraino, zoriontsu joan dira Euskal Herritik. Badugu denek besteengandik zer ikastekorik!
2009
‎Baina eskertzen diot begiak ireki izana: literaturan ere, sentitzen dut, neskak, baina emakume mailan hartzen dugu guk parte, inoiz bestelako ameskeriekin jolastu izan badugu ere.
‎Gertatzen zaie idatzi dut... edo gertatzen zaigu, pobretasuna bi kasu horietan guk baitugu: errealitatearen konplexutasuna kategorizatzeko modurik ez dugu guk, beraiek badutenean. Orain, galdera da:
‎Baina" plangintza" horri manipulazioa ez baizik eta management deitzen badiogu: hizkuntza manipulazioa ez baizik eta hizkuntza management..., orduan aditu bat ordainduko dugu gure enpresa hobeto kudeatzeko, hizkuntza manager horren aholkuak jarraituz...
‎Horrek gure usteen gaineko eskakizun bat dakar berekin: ahalik eta zehatzen jokatu behar dugu gure uste eta sinesmenekin. Zehaztasuna (edo egiarekiko konpromisoa) da usteen eta sinesmenen balioa.
‎Beste aldetik, arazoak, errealitatetik baino, guregandik ere etor daitezke, eta zehaztasunak eskatzen duen ahaleginaren aurrean alfer edo nagi joka dezakegu. Esaterako, zenbaitetan nahiago izaten dugu gure nahiak edo desioak sinesmen bihurtu, zehaztasunak eskatzen duen ikerketa gutxi asko zorrotza egin baino. Tronpatzeak eta ahuleziak barne, usteek eta sinesmenek badute egiarekiko konpromisoa, dena dela.
‎Beste inoiz baino jende gehiago. Zure galderara etorriz, Elizbarrutiaren babes hori beti izan dugu gure gotzainen partetik, Don Jose Maria Zirarda, Don Antonio Añoveros eta, batez ere, Don Juan Maria Uriarte eta Don Luis Maria Larrearengandik... Hasieran ez geneukan beste laguntzarik.
2011
‎Beraientzat euskararen erabilera erabat markatua dago eta ez da batere naturala. Ez dugu sartu behar haien argumentazioan, mundua ikusteko duten prisma ez dugu gure egin behar, auzia beste bat da eta beste zelai batera eraman behar da. Irudi batek, bi dimentsiotatik hiru dimentsiotara pasatzen dugunean, beste izate, beste errealitate bat hartzen du; kasu honetan berdin gertatzen da:
2012
‎galde diezaiotela Elizari. Gizarteak bere egoera berria ulertu eta baliatzen ikasi behar du, eta hori lortzen dugunean berreskuratuko dugu gure indarra.
‎Izan ere, nolako gaitz larria duen gaur ekonomiak islatzen du, batetik, langabeziak, eta, bestetik, orain arteko errezetek ez dutela balio izan gizartearen gaitz larri horri irtenbidea aurkitzeko. Egoera horren aurrean, alor bakarrera bildu dugu gure" jakituria" guztia, bai Europan, bai Espainian eta, zoritxarrez, baita Euskadin ere —EAEn eta Nafarroan—, aurrekontu publikoak murrizteko lasterketa zoro batera, alegia, batez ere enplegu publikoari, soldatei, gizarte gastuari eta inbertsio produktiboari dagokienez.
‎Hiriak, errepideak eta enparauak argitzeko energia asko alferrik gastatzen da, hainbat arrazoi medio: argi gehiegi eta denbora gehiegi piztea, argiak gaizki orientatuta egotea, adibidez, lurra argitu beharrean zerua ere argitzea, etab. Energia zarrastelkeria onartezina izateaz gain, herritarrok ordaintzen dugu gure zergen bidez.
‎Mina, ofizio." Zer neke, betiko lerdokeriak arrazakeria (post?) moderno bilakatuta. Ez ote dugu gure artean halako jendilajerik ezagutu, beste edonon bezala. Ofizio barik, ez al du hemen jende larregik, gu guztion izenean, mina afizio?
‎Horregatik, eginkizun horretan ahaleginean ari direnekin elkartasunez eta eskuzabaltasunez elkarlana burutzeko konpromisoa hartu dugu. Konpromisoak areagotzea beharrezkoa den garai honetan, ez dugu guk hutsik egingo, ezta gutxiagorik ere.
2013
‎Aipatu berri ditugun kasu horietatik hirutan fokatuko dugu gure analisia, kontraesana nola agertzen den eta hari nola heltzen dioten ikuste aldera: Eskoziako gaelikoa, Galesko galesera eta Finlandiako suediera.
‎Drone terminoa berriki barneratu dugu gure ohizko hiztegian. Teknologiaren beste urrats bat.
2014
‎Ba ote dugu gure euskera, gauz oiek [jakintzagaiak, alegia], edozein gizonek gaur bear bearreko dituanak, tajuz eta eraz expresatzeko egokitua. Ta ezpaldin badugu, zertan ari gera euskaldunok?
‎Egun, artzain ta ikazkiñen mintzaia soilik. Egun egungo jokabide mailetatik at dugu gure euskera.
‎" Praktiko primero: errege", esan bearko dugu gure erresuman, edo akabo dena.
2015
‎Jose Maria Sanchez Carrion Txepetx oso idazle aipatua dugu gure literatura soziolinguistikoan. Batez ere, bere Un futuro para nuestro pasado liburua.
‎" la terre et les morts"(" une patrie est fondee sur les morts et sur la terre"), hori bera Renanen nazio kontzeptua baino ez dena jatorrian. Ezin dugu gure pentsamendua eta sentimentua iraganaren jopu estekatu. Bozkatu guk egiten dugu, ez arbasoek guregatik.
‎Francoren oposizioak esaten zigun nolakoa izan behar zuen gure arteak, eta guk sinetsi egin genuen unibertsaltasuna ematen zigula: koloreztatu genion txori bat orratz moduan erabiltzeko, kendu genion zaldi burua irrintzi egin zezan, literaturaren iduri egin genuen paper bildua eusten duen eskua... eta oraindik orain kriseilua ezarri dugu gure presoen senideen erakundearen ikusgarri. Guk geuk ikonografia bat sortu izan ez bagenu bezala, edo gure artistek sortutakoa aintzakotzat hartzekoa ez balitz bezala.
‎Esaten ahal dugu gure historia hurbilaren une larrienetako batean gurea izan zela Picassoren koadroa. New Yorken zegoelarik, sobera unibertsala zelarik, sartzen ahal ginen geu ere haren jabeen artean.
2016
‎Mila bider praktikatu dugu gurean autoeratzea, gauza askotarako (gaztetxeak, kooperatibak, euskara elkarteak, musika argitaletxeak, komunikabideak, kafe antzokiak...). Gure azken
‎telebista, bideoak, batzuetan testua ere, sare sozialetako jarduna... dena nahasten da. Dena nahasten dugu guk ere, telebistan gertatzen dena sare sozialetatik jarraituz eta eztabaidatuz, adibidez.
2017
‎Horretarako nahikoa da euskara duenak besteari emateko prestasuna izatea, alegia, ez duenari belarrira xuxurlatuz itzultzea. Xuxurlaren bide hori ez da berria, ez dugu guk asmatu, jakina, feminismoaren baitan izena eta guzti du: ‘gertutasunaren feminismoa’ Izan ere, inori belarrira ulertzeko gai ez den hori bere hizkuntzara itzultzeak, ekintza intimo horrek baditu, ulermena eta
‎Kolonialitatearen ardatz teorikoa emankorra izan liteke bai Euskal Herriaren egoera bai inguruko herrialdeekin duen harremana aztertzeko. Baina, aukera zaila eta bikaina dugu gure aurrean, zeren, alde batetik, euskal feminismoaren sektore nagusi bat, nahi edo konturatu gabe, autore dekolonialek salatzen duten jarreraren konplize izan daiteke. Eta, bestetik, esan bezala, euskaldunak garen heinean, ikuspegi koloniala ere aplikatzen zaigu.
‎Behin eta berriro entzuten dugu gure artean estatuz kanpoko immigrazioa erlatiboki berria dela, eta garaiz gaudela alboko herrialdeetatik ikasteko (Frantziaren eredu ez bereziki arrakastatsutik aldentzeko, besteak beste); euskal gizartean egoera hobean gaudela fenomenoa egoki kudeatzeko. Bada, urteak pasatzen dira, eta ez dirudi diskurtso hori gauzatzeko hezkuntza politika eraginkorrik egin denik.
‎Arbuiatu behar duguna gugandik urrun ikusten badugu, ez dugu gure praktika zalantzan jartzen; alderantziz: horrek balio digu gure jokaerak egokitzat izateko
‎Hemen kontrairudia da interesgarria; arbuiatu behar duguna gugandik urrun ikusten badugu, ez dugu gure praktika zalantzan jartzen; alderantziz: horrek balio digu gure jokaerak egokitzat izateko.
2018
‎Gazteen gain jarri nahi dugu orain ardura eta arreta, baina ez ahaztu giza ekosistema bat garela. Denok islatzen dugu gure errealitatea. Euskarazko antzerkiaren geroa gurea bezain zuena ere bada.
‎Gure etorkizuna gure begietatik irudikatzea baino. Baina, Guernica gutaz hitz egiten duelako nahi dugu gurean. Koadroaren balio artistikoaz haratago, Euskal Herriko gertaera mingarriaren sinbolo delako.
‎Erronka horiek gauzatzeko, behar beharrezkoa da elkarlana sektorean, enpresa, kultur sortzaile, bestelako eragile eta instituzioen artean; batak bestea gabe zaila izango dugu aurrera egitea. Kultur balioetan eraiki behar dugu gure herria, eta, horretarako, kulturak zentraltasuna behar du. Euskara eta euskal kultura erdigunean jarriko dituen kultur politika baten beharra agerikoa da, eta ezin gara zain egon hori noiz etorriko den.
‎Funtsean galdera da, zein gizarte eredu nahi dugu gure herriarentzat. Ongizatea zeren baitan ulertzen dugu?
‎Funtsean, sakon sakonean galdera da, zein gizarte eredu nahi dugu gure herriarentzat. Ongizatea zeren baitan ulertzen dugu?
‎Hori esaten zen gurean: " Lasai egon, bizi osoan ezagutu dugu guk hau". Beste leku batean jarri gaitu gu denborak, eta irudipena dut hozkia sorrarazten digula epikaren egia handiak.
‎Boteretsuen pragmatismoa da hori. Berak sinetsarazi nahi digunez, ez dugu gure esku arauak edota egiturak aldatzerik; arauek zehazten dute zein diren bakoitzaren eskumenak, eta, horiek ere aldatu nahi izanez gero, joko arauen labirintoetatik jo behar da jokoa bere horretan onartuz edo, asko jota, maltzurki nork bere interesen alde bihurrituz. Finean, dogma bat ezartzen du:
‎Ez dugu ikusi nahi edo oso zaila da ikustea, auzia oso konplexua baita. Baina, konturatu behar dugu gure bizimodu pertsonal eta kolektiboak eragina duela desplazamenduetan. Ez badugu desplazatuak egoterik nahi, nahitaez gure bizimodua aldatu behar dugu.
‎Konturatu behar dugu gure bizimodu pertsonal eta kolektiboak eragina duela desplazamenduetan. Ez badugu desplazatuak egoterik nahi, nahitaez gure bizimodua aldatu behar dugu eta askoz modu xumeagoan bizi koherente izateko, eguneroko bizimoduan egin beharrekoa egin.
‎Sistema horrek eragiten ditu desplazamenduak, ekosistemen suntsiketa, esplotazioa... Kontziente izan behar dugu gure sistemak sortutako krisi baten aurrean gaudela: krisi ekologikoa, soziala, humanitarioa...
2019
‎Nola performatibizatzen dugu harremana publikoki, eta harreman hori nola gordetzen da ‘eremu pribatu itxian’? Nola moldatzen gara eta nola moldatzen dugu gure harremana publiko/ pribatu banaketan?
‎Gure ustez, espazio komunitarioetan. Publiko/ pribatu dikotomia dinamitatu behar da, eta espazio komunitarioak indartu behar dira; horretarako, agentziadun pertsona gisa aurkeztu behar dugu gure burua auzo eta hirietan.
‎Izendegiak garrantzi handia du; izan ere, horren arabera osatzen dugu gure iruditeria. Merkataritzaren historiaz idatzi den apurra gizon historiagileek begirada androzentrikotik egin dutenez, gizonen mundutzat irudikatu da.
2020
‎Edo filosofoek. Egiarantz jartzen dugu gure fokua.
‎hizkuntzarekikoa. " Hori euskal idazle guztiok dugu gure DNAn". Horregatik, euskaraz idazteak berezko" kontzientzia estra bat" izatea esan nahi du, eta, ondorioz, baita bere kultura eta hizkuntza komunitate minorizatuarekikoa ere.
‎Ezin dugu gure burua engainatu euskaltzaleok. Herri txikia, bi estatu boteretsutan zatitua, hiru autonomia diferentetan, izaera linguistiko, kultural, sozial eta politiko oso desberdinez osatuak territorialki eta sozialki.
‎Bestalde, euskal sistema instituzionalaren agortze prozesu bat gertatu da; ez horrenbeste zerbitzu ezberdinen herri politiken garapenean, baina bai nazio politikoa ekoizteko gaitasunari dagokionean. Azkenik, eta ez da arazo txikia, kontsumo sozietateen balio indibidualistak bereganatzen dituen herrien anestesia egoera bizi dugu guk ere, eta, ondorioz, proiektu kolektiboen geldialdi nabarmenean gaude.
‎Sortzeko zeure bide propioak aurkitzeko aukera ematen dizu. [...] Zer egiten dugu guk gure borroka honetan. Hori bizitasuna da aldi berean.
2021
‎Ez dugu guk gure arbasoengandik mundua heredatu, baizik eta maileguan edo prestatuta hartzen ari gara gure seme alabentzako. Hau horrela izanik Aroztegiko proiektuko urbanizazioak topo egiten du jasangarritasunarekin.
‎Hau da, guri ez digu eragiten, besteen kontua da. Krisi klimatikoaren afera ez ote dugu guk geuk ere, lehen munduko biztanleok, besteen afera gisa ikusten. Ez baligu eragingo bezala.
‎Beste guztiek argitaratzaile, %92, 420 titulu baino gutxiago atera dute. Urtero seinalatu izan dugu gure produkzioaren ahulezia dela ekoizleen atomizazioa.
2022
‎Ez dugu gure existentziaren osotasuna asumitu nahi. Baina nola bizi, orduan, bizitza existentzialki aske eta arduratsu bat?
‎Hona zer irakur genezakeen Evangelische Kirche in Deutschland, eliza protestanteak, egin zuen adierazpenean: " Jaun Errukiorraren aurrean adierazten dugu guk ere, omisioaren eta isiltasunaren bidez, geure partea izan dugula geure herriak juduen kontra egindako izugarrikerian". 1 Nire irudiz, kristau bat erruduna da baldin Jaun Errukiorraren aurrean gaizkia gaizkiarekin ordaintzen badu, alegia, milioika judu erail balituzte haiek eragindako kalteren baten zigor gisa; orduan bai, orduan elizek errukiaren kontra bekatu egingo zuten.... Baina elizen erru partea izugarrikeria haiei baldin bazegokien, haiek dioten bezala, orduan auziak Justiziaren Jainkoaren esparruan behar luke egon.
‎Eichmannen epaiketara kazetari lanak egitera joan zen Hannah Arendt pentsalari alemaniarrak, aldiz, uste du hiltzaile izan gabe ere gutariko edonork egin ditzakeela horrelako sarraskiak inolako kontzientzia eragozpen barik, hau da, errudun sentitu gabe. Izan ere, introspekzio ariketarik egiten ez badugu, zenbait egoeratan ez dugu gure ekintzen erantzukizuna ikusten, ekintza eta ondorioen arteko distantzia luzeegia delako.
‎Pertsona gehienon ohiko bidea bada ere, ailegatu orduko erabat arrotza egiten zaigu. Zergatik ez dugu gure patu gizatiarra onartzen. Gainbeherarekin lotu ordez, gizakion belaunaldien arteko errepikapen existentzialarekin lotu genezake...
‎Kierkegaarden iritziz, benetako errepikapena aurrerantz doan oroitzapen bat da. Abestutako kanta hura etorkizunean berriro abesteko edo entzuteko gogoa bizirik mantentzen dugu gure oroimenean... Uste dut horrela planteatu zutela buruz ikasteari buruzko auzia Jonathan Lavillak eta Marta Garciak jaialdian.
‎Adibidez, gure aurreskuaren agurrari edo katalanen sardanaren aurrekari den dantza generoari. Kontrapasa, gainera, ohiko urratsa dugu gure branle eta dantza jauzietan.
2023
‎Badakigu non gauden eta ikusten dugu zer dugun, baina zer egiten dugu? Zer aldatzen dugu gure bizian garapen hori geldiarazteko. Horretan da arazoa.
‎" Badakigu non gauden eta ikusten dugu zer dugun, baina zer egiten dugu? Zer aldatzen dugu gure bizian garapen hori geldiarazteko?
‎U teoria aplikatzeko, u Lab programa balia daiteke, zeina ekosisteman inpaktua edukitzeko prototipo eta ereduak garatzera iritsi baita. Azken hiru urteetan, lantalde motor bat eta kolaboratzaileak are urrunago heldu dira, eta hurrengo u Lab x2 programa azkartzailearen19 bitartez garatu dugu gure egitasmoa. Halaber, erakundeen kudeaketarako eredu alternatiboak arakatzean
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia