Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 144

2010
‎Gure Eskuarak dirudi ibaya eder eta aberats bat: ez darabila gutartean ur garbirik baizen; arimetarat hedatzen ditu irakaspen eta argi frango, bainan ez tzarrik, ezen, Jainkoari esker, liburu gachtorik ez dugu gure Eskuaran, hoberenetarik dire guziak".
‎Ez zuen builarik nahi kaperan. " Ulertu beharra daukazu, ezin dugu gure artean eduki. Beste ikasleen gurasoek ez lukete onartuko", adierazi zion Angeli.
‎Lanean jarri behar al ninduten galdetu nien, noiz eta halako festa batean. " Dantza pixka bat egin behar dugu gure andregaiok beste batzuekin joan baino lehen." Zinta gorriko mutilaren ateraldiak txalo gehiago sortu zituen. " Zein pieza nahi duzue jotzea?"" Casatschok!", esan zuten denek.
‎Nolanahi den, Lizekin gertatzen zaidanak sakondu egiten du maitasunari buruz dudan ezkortasuna. Ororen gain jarri nahi dugu guk, baina ezin dugu. Ez gara aingeruak.
‎Pozik zegoen bera ere, gustatu egiten zitzaion eskolako kanpeoia izatea, neska koskorren artean batez ere. " Ba, umeak esan zuen maistrak aurkezle manerak hartuz, holaxe bukatuko dugu gure lehen eguneko klasea, musikarekin. Aitortu behar dut ikasle zintzo eta atseginen itxura hartu dizuedala, eta nire ustez oso ondo konponduko garela eta asko ikasiko dugula." Keinu egin zion Davidi, eta Padam Padam doinuaren notek bete zuten eskola.
‎Egitasmo ezohikoa landu nahi dugu euskararen inguruan, guk dakigula honelakorik inon ez baitute martxan jarri eta horregatik da esperimentala. Nola lortuko dugu gure kooperatibistak gero eta euskaldunago bilakatzea" haiek konturatu gabe"?
‎Hortakotz galdatzen dugu herritar guzien laguntza eta borondate ona. Paper hau hedatuz ohoratuko dugu gure sor leku maitea eta gure mintzo ohoragarria.
‎" Ez dugu guk antz handirik garai batekoekin. Ez dezagun ahantz, euskaltasuna, beste herri izaerak bezalatsu, aldakuntza etengabean ibili dabilen errekako uraren antzekoa dela:
‎Urteak pasatu dituzte esplikatzen kultura batzuen afera izan behar zela, profesionalizatu behar direla gauza guziak; jendeak ulertu du bozkatzea bezala dela. Egun horretan ez dugu gure herritartasunaren froga ematen, baina bozka salan uzten. Abdikatzen dugu lau edo bost urtetarik, arintzen gara, gure erantzukizuna kritika jomuga izanen den baten bizkar ezartzeko, gure orde, gure gauzez okupatzeko.
‎Amateur/ profesionala ezberdintasun hau ez da gurea. Ez dugu guk egin. Zer zen Txirrita?
‎Oraingo euskaldun batek dituen arazoak, tratatu nahi lituzkeen gaiak, ez dira beste lekutako gaietatik biziki ezberdintzen. Hastapeneko aita Ñañek bezala, funtsezko gauzei lotzeko enbeia dugu guk ere, Osetia edo Gazako gerlen zioak edo zurrutako uraren edatean ea egiazki arriskua badenez. Baina horretarako eskas handia bada, gai horiek euskaraz aipatzen direlarik arrotz eta urrun ematen du solasak; besteak beste, iparralde honetan sortu bazen ere, UEUko iraultza huts egin dugulako.
‎Nahastekatzen bada hip hop ekin euskal dantza hobetzen da, kalitatea igotzen. Zer dugu guk ikustekorik hip hop sortu duen bizi baldintzekin. Euskal dantzariek hip hop egin dezaten, gorputzendako, beraz beren dantzari gaitasunaren hazteko, beti on da, afrikar dantzak berdin.
‎Kolektibo horrek bere burua ezagutu behar, behar duenarekin batera: " Geu gara herria eta inorena ez den lurra geurea da"," Geu gara nazioa eta ez dugu gure merkatuentzako mugarik nahi"," Gu esklaboak gara eta geure buruaren jabe izan nahi dugu"," Gu obreroak gara eta beste batzuk bizi dira ondo gure lanetik"," Gu emakumeak gara eta utzi gaitzazue bizitzen"," Gu homosexualak gara eta ez iezaguzue gozatzea debekatu".
2011
‎Belarretikako esnea behar dugu guk, deus onik ateratzekotz hartarik. Bertze hazkurriak erabil ditzakete hiri handien aldeko laborariek, baitute han esnearen kario saltzeko bidea.
‎Aspaldiko kutxa zaharretan eta jauregietako atalburuetan ezagutu dugu guk lauburua, edo Kulixka Sortako liburuetan bestela, baina Ekialdean ere ikus daitezke makina bat antzeko. Ez leku beretan; ezta, gure gazteen kasuan bezala, lepotik zintzilik; bai, ordea, esparru sakratuetan eta zoriari buruzko liburuetan.
‎Estatu Batuetatik datozen modak gureganatzeko afizio handia daukagu, modarik ergelenak batez ere. Janari zaborrarekin nola, horrela egin dugu gure merkataritza sistemarekin ere.
‎Badakizu Matissek platerak margotzen ateratzen zuela bizimodua lantegi batean, eta platerak automatikoki margotzeko sistema bat ezarri zutenean Artearen munduan hasi zela? Zenbat margolari berri izango dugu gure Iruñean. Hori ikuskizun dago.
‎" 1481 urtean j aio zen Parisen François Villon eta Guillermo Villon osabari esker ikasketak burutu ahal izan zituen hango Albaitaritza Fakultatean. Segituan lapurretan eta lizunkerietan sartua dugu gure gizona. Maiz aski espetxeratu zuten.
‎Hala ere, urtarrilaren 5ean Pariseko Parlamentuak zigor hori aldatu zion, eta hamar urtez Parisetik at bizitzera behartu. Horrez geroztik ez dugu gure gizonaren berririk. Hiltzera zihoalarik, Herioari iseka eginez, bertso aipatu horiek idatzi zituen:
‎Bertan animalia ugari dauzka eta, horien artean, behiak. Behi horiek ematen duten esnetik hartzen dugu guk gosarirako. Eta horrela abiatu gara, esan bezala, gaur goizean gu biok, eta Robespierre, esne bila, kristalezko bi botila handi hartuta.
‎Gu bion arteko borroka?, itaundu zuen Norrisek. Bai, azaldu zion txinatarrak, bukaerarako utziko dugu gure azken borroka hori. Malisa Longoren etorrerak eten egin zuen aktore bien arteko hizketaldi geldoa.
‎Eta hala eginen da, esan zuen Liciok. Dena den, esan zuen Ondinak, ez dugu gure gonbidatua aspertuko gure kontuekin, beraz, presta dezagun biharko plana Norris gure lagunarekin. Ideia ona, esan zuen Stefanok paketea irekitzen zuelarik, baina aurretik bete ditzagun gure sabelak bigne hauekin, ziur nago gure gonbidatuak gustukoak izanen dituela.
‎Isiltzeko esan dizut, ohartarazi zion irlandarrak, hemen galderak guk egiten ditugu! Bai, argitu zion Giovannik, eta gainera, nor garen ez zaizu inporta eta, zuk dakizun guztia jakin nahi dugu guk. Nik dakidana?, errepikatu zuen Giuseppuccik, baina zertaz?
‎eta zer eginen dugu orain? Ahab kapitainaren pausoak jarraituko ditugu, erantzun zion agureak, balea zuria akabatzea, hori da gakoa eta hori eginen dugu guk. Pequod berriaren eskifaia bilatu behar dugu, Settimo, arpoiak ongi zorroztu eta gure indar guztiekin itsasoratu.
‎Horiek agian ez, ihardetsi zuen irlandarrak, baina ez litzateke batere arraroa izanen horien kumeak odolaren usainean agertzea. Horretarako ekarri dugu gure tresneria, ezta?, esan zuen Giovannik atzeko eserlekua seinalatuz. Ongi da, onartu zuen Bobbyk, kalasnikova eta lehergai pixka bat eramanen dut nik, eraman zuk zure Beretta eta, bazuka, momentuz, hemen utziko dugu.
‎Moby Dickek Quirinalerainoko bidea libre duela pentsatuko du, konfiantza hartu eta, segurtasun handiz, azken erasoa egitera abiatuko da. Baina horretan okertuko da eta, bide erdian, Settimo eta bion arpoiak aurkituko ditu, balea zuriaren zain egonen baikara eta Ahab kapitainak bukatu ezin izan zuena bukatuko dugu guk. Baina, komentatu zuen Marcok, Borghese ez da bakarrik egonen, badakigu carabinieri, armada eta talde faxisten laguntza izanen duela, CIA ez aipatzearren...
2012
‎Hautazko besteak nahi ditugu, beraz, zerbitzu edo ondareren bat emango diguten besteak, kontsumoko besteak. Eta horien bestelakotasuna ezabatzen dugu gure hautazko harreman horietan. Zuen janari arrotz hau jango dut gustura, zuen kolore horiek jantziko ditut gogoz, baina nola kontsumitu zuen gosea, zuen oinazea, zuen basakeria, zuen desira araugabeak, zuen mintzaira salbaia, zuen bestelakotasuna?
‎Elkarmendekotasun egokitua eta atzera elikatutako kausa aniztasuna bihurtu zaizkigu bizi lege. Azkenik ulertu dugu gure ekimenaren mugak zein diren, muga ekologikoak eta etikoak; baina aldi berean, ondorioak eta kausak ezin zenbatuzkoak direnez, ekintza gero eta zurrunagoa da. Ekintza unilateralaren erromantizismo zaharkitua ito egin da hamaika arau eta legez ondo jositako sare multilateraletan.
‎Ez dugu, oraindino, geroaren halabeharrari baikor eta airos erantzuten ikasi duen humanitate autonomo bat. Ez dugu gure artean ubermensch ik aurkituko, ez izatearen irekidura erradikala eraman dezakeenik, ezta irekidura horren gainean transzendentzia erlatiboak funda ditzakeenik ere. Halakoaren ordez, araudi zorrotzen bidez ziur eta segur bizi nahi duen jende burugina topatuko dugu.
‎Nolanahi dela ere, gure bizitza ez da heroi zaharren araberakoa, eta ia denok onartzen dugu gure Kreta, gure presondegia, izan mila metro karratukoa edo ehun milakoa. Areago:
2013
‎Jim Gibbons gobernadorearen alde zeuden gutxien artean, bat oso agresiboa zen: " Zergatik ordaindu behar dugu guk adrenalinari adiktoa zen tipo baten bilaketa?".
‎Badira erresistentzia ideologikoak eta autopertzepziozko arazoak ikusteko. Baina kolore hori bere neurrian ikusi gabe ez dugu gure ibilbidea ondo kokatzen, ez atzera ez aurrera begira.
‎Ur sakonetan sartu dugu gure mintzoa. Baina itsutu gabe horrekin ere, gure hizkuntza hau ostadarraren mutur batean hiperpolistikoa den bezala beste muturrean apolitikoa izatera ere deitua baitago.
‎Eta zer dugu guk ikasteko. Hezkuntza arautuari garrantzi handiegia eman ote diogu eta familiaren, izadiaren, espirituaren arreta ahuldu?
2014
‎" Denek behar dugu gure hizkuntza ongi ahozkatu, eta bertsulari batek bietan". 62
‎Baina horrentzat leial izan behar da bere inpresioekin. Ez dugu gure burua zentsuratu behar. Tobera kabalkada eta mota horretako ikuskizun ziklikoetan, ardura ohartzen gara igurikatzen ari garela ikusten duguna fini dadin, interesa gero jinen delakoan.
‎Barneko antzerkia ez daiteke tobera. Hots, garai honetan behar dugu gure teoria gehiago justifikatu.
‎Jaunak pika buztana darama eta kastorrezko txapel gora. Kastorra deitzen dugu guk. Luneta beltzak eta bizarra ezartzen zizkioten zirtziltzeko.
‎Lantzen duten zaldikoa ikusirik, basa da hau ere, beste zerbaiten errateko ote den hor? Ez dugu guk dantzan arrarazten hasteko, sustut ez bolantekin, zirtzila da gurea, eta Urbeltzen analisiari fidatuz, oroitzen gara harentzat otte migratzailea dela. Erreferentzia egiten du Egiptoko plagei eta jendarteak dituen beldurrak egozten dizkiogu.
‎Aldi huntan ere bozkez izanen dugu gure solas aldia beharrik ohartu zira begi hets ideki artean ene konderak ez duela pipet balio.
‎Xahoren Vyage en Navarre testuan txerreroa deskribatzen du, pantalonak bi koloretako, zamaltzaina ez du aipatzen, orain jantzi bera dute... Uxerra ikusten dugu guk, hots, ero edo ments bat. Zirtzila.
2015
‎Leizarragak eta gure literaturako klasiko handiek bezalaxe, eta unibertsitatera joan beharrik gabe, ororen eskoletako sei urteko ume mukizuek ondo beteta zeukaten euskararen armairua. Noiz arte itxaron dugu gure prosan zeina/ baita, zeinak/ bait (it) u, zeintzuak/ baitira, zeintzuek/ bait (it) u (z) te, zeinean/ bait, zeintzuetanlbaiteta enparauak normaltasun osoz ikusteko. Eta beste galdera erretoriko bat:
‎Horrenbestez, bi postura horiek konfigurazioan sinesten dute, ez dutelako usterik konfigurazioaz haragoko errealitate batean. Ez dugu gure praktiken jario hartatik, beraz, zertan ez sinetsi serio figurazio haietan, zertan mesfidati ibili daukagun bakarrarekin, gure arteko jokoa izanagatik ere?
‎zer den, zertarako den, zelan egikaritu behar den eta halakoez beterikoa. Burkeren ereduan, esaterako, posizioek gure performance, hots, gure jarduna kontrolatzeko baliabideak ematen dizkigute, haien arabera rola nahikara antolatu edo hala moduz gidatuko dugu gure jarduna. Identitatea, horrenbestez, rol bat bete behar duen aldetik edo taldekidea den aldetik norberari aplikatutako zentzu (meanings) multzo bat da.
‎34. Modu eta bitarteko anitzetan aurkezten dugu gure burua. Horretaz, klasikoak dira Erving Goffmanen lanak, batez ere, 1959ko The Presentation of Sef in Everyday Lfe.
‎Nola sinesten dugu gure izateaz sinesten duguna?
‎Noiz pentsatuko dugu modu batean, noiz bestean? Zer sinesten dugu gure izateez. Nola bizi eta sentitzen ditugu:
‎Nola sinesten dugu gure izateaz sinesten duguna? 111
‎Ez bakarrik edukieretan, funtzionatzeko maneran ere bestelakoa da. Ez dugu gure memoria ulertzen. Zer den, nola aritzen den.
‎Horregatik ihesari lotu gatzaizkio. Aitzineko iragan harekin berriz lotuz gero aurkituko dugu gure zain zegoen etorkizuna; gure izenekin batera ebatsi ziguten norberaren etorkizuna. Zeren beste iraganean, kartzelaldiaren iragan hartan, ez dira sartzen ez etorkizuna ez oraina.
‎Euskaldunok, jakina denez, inoiz ez dugu gure poema epikorik izan. Xede horretarako inork ez du erabili ez Orreagako Karlomagnoren porrota, ez Erresumaren galera, ez gerra karlistak...
‎Ez gaude gibelera so, baina aitzinera. Nahi dugu gure burua gobernatu osoki berdintasunean, gardentasunean, partaidetzan.
‎Javatar musikaren oinarri den kontrapuntu moldearen aldean, haurren jolasa dirudi Palestrinaren musikak. Eta europar aurreiritzirik gabe entzuten badugu haien perkusioaren xarma, aitortu dugu gure perkusioa feria bateko hots primitiboen parekoa dela." (Claude Debussy)
‎Carl Jung aipatu genuen Kolonbiako jasokinetan. Bizitzaren lehen erdia pasatzen omen dugu gure nia eraikitzen eta gauzak ondobeste erdia eraiki dugun ni hori pixkanaka eraisten eta deseraikitzen, heriotzarako prestatzen bezala. Baliteke nitasun horiei lotutako ideiek ere prozesu hori pasa beharra:
‎Anbiguotasun eta paradoxa ederra da: ezer ez dago gure esku, baina horrexegatik esaten dugu gure esku dagoela, geure esku egotea eskatzen dugulako, geure esku hartzeko eskubidea asumitzen dugulako. Eta eskubidea, badakizue, hau ere beste anbiguetate edo paradoxa bat da:
‎" Erantzukizunak eskatu daitezke, baina Nafarroako Kutxa futbol talde baten modukoa zen. Administrazio Kontseiluan sindikatuak, unibertsitateko irakasleak, Enpresaburuen Elkarteko ordezkariak zeuden, guztiak ere Nafarroako gizarteko pertsona nabarmenak, guztiak erabakiak hartzen eta denok berdin berdin hartu behar dugu gure gain dagokigun erantzukizuna. Administrazio Kontseilu bat zegoen eta zuzendariarengan uzten zuen bere ardura, zeina futbol entrenatzaile baten modukoa den.
‎Administrazio Kontseilu bat zegoen eta zuzendariarengan uzten zuen bere ardura, zeina futbol entrenatzaile baten modukoa den. Azkenean golak sartzen dituena zuzendari hori da, eta denok hartu behar dugu gure funtzioaren araberako ardura". 1
2016
‎proposatu zuen Danutak. Jarraituko dugu gure kontuekin oinez goazela. Eta umeagatik lasai, ni arduratuko naiz.
‎Nor da nor ereduen artetik bakar bat ere hobesteko zein gutxiesteko? Maite dugu gure herria, baina berezko duen osotasun osoan, eki ospel, haize lauso, argi nabar, busti oste... Erribera ere bai, ez mintzo soilean, baita bere berea den neurria onartuz ere, bertakoon murritzak nahiz eskuzabalak ulertuz.
‎Ikusten dugu gure Aita nola lotia bortari, gu hain kontent, kamionian, loratiak amari!
‎Gaur ordea, gizarteen handitasun eta konplexutasun gorakorrek, egiarik gabe eta mundu ikuskerarik gabe utzi gaituzte. Ez dugu gure ingurua ulertzen, ez dakigu zer ari den gertatzen, ez dakigu nora goazen. Ipar-orratzik gabe gabiltza itsaso beltzean.
2017
‎—Hainbat urtetan jardun naiz mikrofono aitzinean irakurtzen herri inguruko mendixkei, zuhaiztiei, erreketako lainoei eta lamiei eskainitako prosa poetikoak, auzokoek nire kolaborazio desinteresatuei behin ere erreparatu gabe. Ezin ukatu zutabeak entzuten zituztela, bai, gehienetan pentsatzeko" hemen dugu gure Keparen solasaldia, ea oraingoan haritz bati ala hurritz bati eskaintzen dion". Noizean behin" sentitu dizut irratian" erran didate, baina benetan nire lantxoen mamian sartu gabe; inoiz ere" gozatu ditut zure gaurko irudiak", edo" pentsarazi dit gaurko hausnarketak".
‎Ez dugu guk erabakiko auzia; dena dela, etimologiazale euskaldunaren belarriak tente jartzen dira Iliense entzunda. Ilion Troiaren izen zaharrean euskararen eta iberieraren iri ili ikusten zuen Krutwig-ek, eta ez dirudi oinarri gabeko hipotesia denik.
‎Hipotesi kontrajarriak dirudite, eta badira, baina nork daki; baliteke euskara eta paleosardiniera iturri bietatik (eta beste batzuetatik) edanak izatea. Ez dugu guk auzia erabakiko. Gainera, gauzak ez dira zuri edo beltz izaten, eta halako gaietan gutxiago.
‎Batzuk latin edo erromantzetikoak izan daitezke, baina hala ere ipini egin ditugu, deigarriak baitira bat etortzeak. Ezin dugu gure harridura ezkutatu Aspidatzu, Biasterria, Meskiriz, Urrosolo, Totoriga„. bezalakoak ikustean, EHko berdinak edo ia ia, eta esanahi ilunekoak guretzat.
‎Iraganetik zintzilikatzen dugu gure ezina batzuetan.
‎" doinu hori asmatuta dago, kanta ezazu doinu berri batean". " Guk ez ditugu doinuak inprobisatzen", erantzun nion," egindako doinuetan kantatzen dugu guk". Hark, berriro," saia zaitez, aterako zaizu beste doinu bat".
‎Azken azalpentxo bat inor haserretu ez dadin: bertsoak rock munduan egindako ibilbidea aztertzerakoan, Gu ta Gutarrak taldearekin itxi dugu gure begirada. Jabetzen gara proiektu bat baino gehiago geratu dela orrialdeotatik kanpora, baina bertsolariak (erdi) rockero bihurtuta, hor amaitzen da gure ustez liburu honetan kontatzen dugun historiaren parte bat.
‎Uste dugun baino gehiagoko gai dugu gure barnetan, bertzenaz, nola iraun bertze herrialde guziek baino mende gehiago?
‎400 mila milioi izar dituen hiru besoko galaxia arrunt bat gehiago da Esne Bidea. Bere barnean egonik, zeruari so gaudenean lerro itxuran (bidea) ikusten dugu gure gainetik. Galaxiatik landa ateratzea posible bagenu, espiral motako irudia duela ikusiko genuke.
2018
‎Fenelon en liburua itzultzen ahalegindu zen Duvoisin kapitaina. Ataza horretan ikusi dugu gure idazlea, eta jakin dugu euskara aberastu baten beharrean aurkitu zuela bere burua, eta, orobat, euskara aberasten borrokatu eta higatu zela: euskara aberastu bat, etorki anitzetako ekaiez osotua.
‎Hatsa elkarteko arima eta Hatsaren Poesiaren bildumaren zuzendari eta argitaratzaile den Auxtin Zamora Senpereko poeta eta berriki ohorezko euskaltzain izendatu dutena Iruñeko ekitaldian egon zen, Iruñeko eta Nafarroako poeta euskaldunen mezenas eta bultzatzaile den neurrian. Korrok desagertu zenetik aldizkari literariorik ez dago Nafarroan, eta Lapurdin argitaratzen duen urtekari poetikoan olerkariok babesa aurkitzen dugu gure lanak argitaratzeko: Fertxu Izkierdo, Hasier Larretxea, Josetxo Azkona, Mikel Taberna, Josu Jimenez Maia, ni neroni, ohikoak gara bertan.
‎Suspertze Saila, Sustapen Saila, Bizkortze Saila, Aldeko Saila. Halaxe eginen dugu guk ere. Erakunde honi buruz Ikus:
‎1. Taulan ageri diren atalak biltzen ditu lan honetan erabilitako errepresio kategoriatan eta azpikategoriatan antolatutako sailkapenak. Ikusirik une honetan bizi dugun ezagutza maila, errepresio frankista ikertzeko xedean orain arte erabilitako tipologia anitza eguneratzen duen errepresioaren tipologia bat landu dugu guk. Bertan azpimarratu egiten ditugu errepresioaren hamaika aurpegiak, bereizi egiten ditugu errepresio laboralarekin eta errepresio ekonomikoarekin zerikusia duten kontuak, bereizi egiten ditugu genero irizpideetan oinarritutakoak, eta kultura zein hizkuntzaren esparrukoak.
‎Frantziaz aritzeko, ukatzen dugu euskaldunek sortu eta garatu zuten erresuma bakarra, Nafarroakoa, indarrean dagoela; edo onartzen dugu gure egoera menderatua. Hori erranik, ez ote litzateke erdiragarriagoa honela idaztea?:
‎—Pena da bihar lanera joan behar duzula. Hurrengo batean, haserretu zaitezte igande gauean, eta astelehen goiza izango dugu guretzat.
‎Egunerokotasunean ez dugu gure gomuten ganbara gordean galtzeko gogorik.
‎Irakaskuntzaren profesionalak eta ikasleak ahaldundu daitezela, eta ez diezaiotela utz inori haien gainean ezartzen porrotaren zama. Baditugu geure tradizioa, ohiturak eta hizkuntza, eta jakin dugu guk ere modernitatean sartzen, hipermodermtateak irentsi gaitzan baino lehen. Baditugu ere ikastekoak ugari, eta sarean eta lankidetzan aritu gara aurrerantzean.
‎Maileguak zientoka aurki daitezke, eta suomieraren doinua ematen zaie auzoko hizkuntzetatik hartutako hitz horiei, aldaera fonetiko bat ezarriz. Esate baterako, hitzaren hasierako kontsonanteak erori egiten dira, hitza bi kontsonanterekin hasten bada; antzera egiten dugu guk" errez" hasten diren hitzekin," e" bokala gaineratzen dugunean hitzaren hasieran.
‎Jarraitu behar dugu kanpoan ala barruan eta halako sinplifikazio abstraktuetan? Zer esan behar dugu gure herrian eta borroka luzeen ondorioz sortu diren anomaliei buruz. Zehatzago ere:
‎Ikuspegi progresistatik, umore beltza ematen du. Pentsatzen dugu gu libre gaudela eta preso batzuk preso daudela oraindik.
2019
‎—Normala da alde egitea. Ez dugu gurekin jokatzera gonbidatu esan zien lehengo mutilak bere ekipokoei, itxuraz serioski.
‎Bigarrenik, onartzen badugu garapen kapitalista nahitaezkoa izan dela —ez esatearren beharrezkoa edo desiragarria historiaren edozein unetan, iraganekoan zein gaur egunekoan—, jendeak garapen kapitalista horri aurre egiteko egindako borrokez bestaldean kokatzen dugu gure burua. Baina, esan ote dezakegu heretikoak, anabaptistak, 69 hondeatzaileak, 70 ihesean zebiltzan esklabo beltzak eta beren herri lurren hesitzeari aurre egin zieten erreboltari guztiak, edo berdintasunean oinarritutako gizarte ordena bat eraikitzeko borrokatu zirenak —idatziz beren banderetan, Thomas Muntzer ek bezala, Omnia sunt communia [Gauza guztiak komunak dira] —, esan ote dezakegu horiek guztiak historiaren alde okerrean zeudela giza askapenaren ikuspuntutik begiratuta?
‎Gau ederra izan da izerditan blai moto batean itzultzen naiz etxera banana bat jaten dut semaforoa gorria dagoenean berriki asfaltatutako errepide bat zeharkatzen dugu gure arrastoa betikotzen nire gaua lurrean harrapatuta egongo da betirako gure gaueko bidaia errepidearen beste orbain bat besterik ez da.
‎Mariliak, Aurora eta Patrizio elkarren ondoan ikusi zitueneko, esan zion Kepari aparte batean: zure lagunak Aurora tinkatzen du, horrela esaten dugu guk txiletarrok, hau da, Aurorari izugarri gustatzen zaio zure laguna. Aurorak hauxe esan zien Patriziori eta Kepari:
‎21 urte horietan isilune nagusia dugu eta ez da sinestekoa Juan Mari Lekuona epe luze horretan bertsorik idatzi gabe izan zela. Guk, baina, ez ditugu ezagutzen eta ezagutzen dugun sorkuntza munduan kokatu dugu gure argitalpen hau.
‎Guk poema argitaragabea eman genuen ezagutzera, Ibaiak basamortuan (EHU Argitalpen Zerbitzua, 2008), ondoren Clara Janes poetaren Enblemak itzulpen lan ezezaguna (EIZIE, 2010), eta bertso kanta argitalpen honekin ematen dugu gure lana bukatutzat.
‎Garbi dago, dena dela, bertsoak direla eskuizkribu horretatik argitaratu gabe geratu zirenak. Eta beste kanta eta poematxo batzuk argitaratuko baditugu ere, bertsoetan jarriko dugu gure arreta bereziki.
‎Azalpen horretan erraz ikusten ahal dugu gure burua horrelako egoera batean sarturik: eskua gure aldera astinduz, lagunari etorri!
‎" Etor beza" bezalako esaldien kota 21 geruzan jarri dugu gure azalpena azpimarratzeko: b hizkia ez da inoiz inolako pertsona izenordain baten markarik izan eta, gainera, bhizkia eramaten duten adizkiak oso berriak dira.
‎Horregatik, baldintza kota nora joaten zaigun ikusteko Etxepareren testigantzan jarri dugu gure posizioa; hori bai, ahaztu gabe XIII. mendean ba hizkiaren erabilera egiaztatuta daukagula. XIII. mendea baino lehenago jarri behar dugu> kota eta Etxepareren garaian Baldintzazkoa erabat garatuta zegoela onartu behar dugu.
‎bi esaldi, menderagailu batez uztarturik daudelako ezinezkoa da holakoak hondoko geruzetan aurkitzea. Baina, jada ezaguna dugu gure gramatikarien sailkapena: baldintza errealak eta alegiazko baldintzak; eta akats handia litzateke gure bazterketetan hori kontuan ez izatea.
‎Baina, Aro Modernoaren hasieran, Leizarragaren itzulpenetan hizki hau maiz agertzen zaigu; erabat barneratua ikusten dugu gure klasikoen lanetan:
‎Lehenengo zatiketa horren ondorioz kronologikoki sailkatuta izanen dugu gure inperatiboa: sasi aginduak, modernoagoak direnak; eta benetako aginduak, zaharrenak direnak.
‎Kapitulu honetan ikusiko dugu gure hizkuntzan baldintzazko esaldiak azaldu baino lehen, oinarriak, izan, bazirela eta agertu zirenetik gure mendera arte, beharrak akuilu, gure arbasoek, mailaz maila, emeki emeki, mota guztietako baldintzazko esaldiak osatu zituztela, bai indikatibozko adizkiak erabiliz, bai subjuntibozkoak.
‎Bahizkidun baldintza esaldia, euskararen historian. Non kokatu behar dugu gure lehenengo bazterketa. Gure emaitzak giza historian kokatzeko ez dugu ahaztu behar" Onbaçendu" baldintza esaldia 1284 urtean dokumentatua dagoela.
‎Baldintza esaldiak euskararen historian noizkoak diren aritzean, konturatu gara bada eta badu, baita balitz eta balu ere mugarri ezin hobeak direla behar ditugun kotak erabiltzeko. Horregatik, euskararen historian ibiltzeko, ba hizkiari esker, adizkiarekin eskuratu dugu gure lehenengo kota; eta gero, alegiazko esaldietan sartu eta balitz> adizkiarekin, bigarrena.
‎Horregatik, Etxepareren mendean jarri dugu gure lehenengo mugarria, Linguae Vasconum Primitiae liburua argitaratu zen urtean.
‎Hitzak sortu eta erabili ahala, beren funtzioa asmatu ahala, esaldi desberdinak gauzatzea lortu zuten. Eskema honetan, beraz, ikusten ahal dugu gure historiako norabidea, hasiera ezezagun batetik gure menderaino eramaten gaituena.
‎Bueno, azkenian egun batzuk pastu ta gero lortu dugu gure ordenagailua internetera konektatzea! Egia erran ez dugu sobera denborik izan saiatzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia