2000
|
|
Kultura Sailak oinarrizkotzat jotzen du, esku artean
|
darabiltzagun
egitasmoen artean, Euskal Kultur Ondareari buruzko Legea garatzea dekretu baten bidez.
|
2001
|
|
Bai, zerbait badira, baina galdera horrek beste bat zor du: horiek zerbait badira, ez ote dira ezer euskaldun guztiok menderik mende
|
darabiltzagun
(liburuetan adina herri kantetan) fruitu, kolore eta triste. Izakiak dira, noski, izandunak edo izatedunak edo nolanahi ere dela, eta izakiak ez ezik beste maila eta neurri bateko izakiak lehen aipatu ditugunen aldean.
|
|
Hemen naukazue nondik hasiko, etxera baino lehen herrira zerbait bidali behar dudala eta1 Behingoz behintzat, gai" sakonak" eta geure artean
|
darabiltzagun
mokoka gogaikarriak baztertu nahi nituzke2 Eta, besteri ekitekotan, urteek ematen didaten eskubideaz baliatuko naiz, zenbait oroitzapen hona ekartzeko.
|
|
Sarri aski ahotan
|
darabiltzagun
" gu" eta" gutarrak" gutitan dira gogoeta garbi eta zehatzak: nik" gu" asko ditut, zein zabalago zein meharrago, eta orobat gertatzen zaie inguruko ni guztiei.
|
|
Hango ontzigintza, urrutietako arrantza eta merkataritza, Pirinioez honaindikoek XVI. mende azkenean indargabetu zirenez gerozkoek9, badute zer ikusirik eskuartean
|
darabiltzagun
liburuekin. Izan ere, ez da inon, dakidanez, maizegi aurkitzen Eliza marinelen itsasketen bitartez azaldua, Manualean bezala (I, 30s.; bakoitzaren eginbideez, ik. II, 131 eta hurrengoak):
|
|
Plan honek dakarren lanaren handia zaila da neurtzen, baina diogun duela hamar urteko Elkartearen aurrekontua 6 bider handitu dela orain arte, eta aurton eskuartean
|
darabiltzagun
perspektibekin, aurrekontu hori hamar bider handiago bihur daitekeela duela 10 urte geneukan hura baino. Adibide bi baino ez jartzeko, eskola programa(" Idazleak ikastetxean") eta solasaldiekin(" Idazleekin solasean") bakarrik gure aurrekontua izugarri handitu da, batetik eta bestetik joan den urtean guztira 430 bat ekitaldi egin baitziren Euskal Herri osoan zehar.
|
2002
|
|
Goian aipatu dudan ohorezko itun isil horrek, holako gauzak egiten ditugu nagusiok, ez dizkigu plazaratzen uzten, publikoki eta agerian bederen, beste mota hauetako galderak, eta ez gara elkarretara biltzen erantzun egokiak aurkitu nahian. Badirudi egunero eskuartean
|
darabiltzagun
zenbait gairi buruzko eztabaida kondenaturik dela. Edo nekez dela egiten, ez dakit zein den kontua.
|
2004
|
|
Hain zuzen ere, 1984an, 20 urte beranduago, Azpeitiko Antzerki Topaketetan sumatu zuenez, Hegoaldeko ikuslegoak ez zuela ulertzen Iparraldeko euskara. Beste hogei urte beranduago
|
darabiltzagun
erreferenteak direla medio mugaren eraginak handitzen jarraituko duela esan genezake. Ondorioa euskara batu bi izango ote dira?
|
|
Euskaldun guztiok maite omen dugu geure herria, nork batera nork bestera, baina herri hori begiratzeko
|
darabiltzagun
betaurrekoak arras bestelakoak dira. Zoritxarrez, noski.
|
|
Ez da erraza, ez, euskararen egoera zehatz mehatz zertan den jakitea,
|
darabiltzagun
parametro ezberdinei darien argazkia ez baita bat eta bera. Bizi ditugun edo bizi gaituzten zentzumenen mirabe garenez, erlatiboa da halakoaren egoerari buruz egiten dugun hausnarketa.
|
|
Ondoren izango dugu betarik kulturaren euskal izaria xehatzeko. Zilegi bekit, beraz, kulturaz ari garenean gogoan zer dugun argitzeko aurrelan hau egitea, beste hamaika hitzen kasuan bezala, oinarrizko eskakizuna baita gogoeta jardunean pentsamenduaren tresnatzat
|
darabiltzagun
hitzen mamia zertaz osatua dagoen jakitea. Euskal osagaiaren mamia buruhauste korapilatsuen sorburua baldin badugu, kultura terminoaren adiera zehazteak ere lanak ematen dizkigu, lanak ematen dizkigunez.693
|
|
Azken hondarrean, izan ere, euskaldun berriaren hizkuntza jokabidean bi mailetako hur horiek nahastuta dabiltza, ikasleak berezko dituen ezaugarriak gizarteak dituen ezaugarriez inguraturik daudelako. Euskaldun berriaren maila mikroan, ez dago esan beharrik, euskara ikasteko
|
darabiltzagun
metodo ereduen zer nolakoak ondorio nabarmenak izango ditu alde batera edo bestera. Hala eta guztiz ere eta dena dela, maila soziolinguistikoaren maila makroak bere ezaugarrien araberako hizkuntza soslaia ezarriko dio euskaldun izan nahi duen subjektuari.
|
2005
|
|
Egunero
|
darabiltzagun
eta oraindik baliatzeko moduan dauden gure produktuak baliabide ekonomiko urriagoak dituzten pertsonek erabil ditzakete
|
2006
|
|
i dagokion adin taldea izendatzen du eta, k dagoen adin talde kopurua. Guk
|
darabiltzagun
datuetan (EUSTATek emandakoak) 13 tarte baino ez daukagu, beraz k= 13 izanik i k 1 eta 13ren arteko balioak har ditzake. Indize horiek dira batukarietan erabiltzen ditugunak.
|
|
Azken batean, gatazka barneratzeko mekanismo ezberdinak dauzkagu; intimoak eta kolektiboak. Edonola ere, antzekoak dira esku artean
|
darabiltzagun
zioak: inguruko norbaiten sufrimendu zuzena, konbikzio etikoa, asperdura... Bestalde, nondik dator arazo kolektiboaren nozioa?
|
2007
|
|
Nori emango lioke botoa? Horrek abantaila handia dakar, arkitektura kontuetan maiteago ditugun gauzez hitz egin baitezakeguâ? ¦ pertsonak epaitzeko
|
darabiltzagun
irizpide eta adierazpideekin. Eraikin bat gogoko dugula esan dezakegu orduan, alaia, lasaia edo zuhurra ematen duelako, eta beste bat arbuiatuâ? ¦ zikoitza, atzerakoia edo nahasia dirudielako.
|
|
Koldo Izagirrek itzulitako pasarte horretan ageri zaigun Donostia edozeineuskal herri bezain euskalduna zen. Orain, hiritarra eta hiritartasuna hitzetik hortzera
|
darabiltzagun
honetan, nik neuk orduko donostiarren herrimina daukat. Nikorduko euskal herria eta donostiarrak nahi nituzke, ez oraingo hiria eta hiritarrak.Euskal etxearen aterpean euskal suaz epelduta bizi nahi nuke.
|
|
· Batetik, egiantzekotasuna gorde behar du; hau da, narratzen dena sinesgarria izateko, litekeena izan behar du proposatutakoak, problablea gutxienez.Eskuan
|
darabiltzagun
autoreak baino modernoagoengan ere ardura handia izan da egiantzekotasuna eta sinesgarritasuna; filosofian ardura handia sortu du, erretorikan ardura sortu du, semiotikan ardura sortu du. Narrazioa ez baldin bada sinesteko modukoa, ez da deus izango:
|
|
«Irakurlei gomendatzen diet bereiz dezaten ximenki Izpirituaren ideia edo kontzeptua batetik eta irudikatzen ditugun gauzen irudiak bestetik. Gero bereizi behar dituzte ere ideiak batetik eta gauzen adierazteko
|
darabiltzagun
hitzak bestetik, zeren eta anitzek edo osoki nahasten baitituzte hiru gauza horiek, hots, irudiak, hitzak eta ideiak edo ez baitituzte aski zehazki eta aski zuhurki bereizten».
|
2008
|
|
Zeren eta, nahi ala ez, gatazka hau luzerako daukagu mende eta erdi daramagu horrela eta ez dut ikusten zergatik aldatuko litzatekeen egoera egunetik biharamunera. Hitzak higatu egiten dira, errepikatzearen poderioz, eta uste dut
|
darabiltzagun
hitzak gu baino are nekatuago, gastatuago, daudela euskal gatazkari dagokionean. Kazetaritzaren korpusa aztertzen duzuenok, Jose Inazio, badakikezue hori beste inork baino hobeto.
|
|
Egunero
|
darabiltzagun
maldizioetako bat gehiago da. Beno, ez dakit maldiziora iristen den; nik uste, zer esaten dugun ez dakigula, oharkabean, ahoskatzen dugun arrosario horietako bat dela.
|
|
jotzen diren baina hizkuntza mintzatuan sarri asko gertatzen diren, eraikuntza edo erabilera gaiztoak?, eta, azkenik, hanka sartze eta erroreak. Gure esatekoak gogoetak dira, esan nahi da, ez direla ikerketa zehatz eta zuzen baten ondorio, gogoan
|
darabiltzagun
kontuak baino. Nolanahi ere badute oinarri sendorik eta enpirikorik, euskaraz emaniko hainbat hitzaldi, mintzajardun, hizketaldi,... grabatu, transkribatu eta aztertu baititugu.
|
|
maiztasun hutsa aski al da elementu lexiko bat atzizkitzat hartzeko? Eta, kontrara, orduan zergatik ez mugakotzat jo beste kategoria lexiko bati loturik oso maiz
|
darabiltzagun
multzo, talde, zati, modu, usain, mugakizunak5, esate baterako?
|
|
Hitzak dira errazen
|
darabiltzagun
elementuak edozein hizkuntz azterketarako, berez mugatuak eta zehatzak direlako, edo horrela diruditelako, eta, bestalde, oso aprobetxagarriak ere bai. Baina, bide batez, arriskutsuak ere badira, hitzen erabilera ri mugarik ezartzerik ez dagoelako ez formaren ez esanahiaren aldetik eta edonork erabil ditzazke askatasunez, ezpaitute hizkuntzaren egiturarik hausten ez iraultzen.
|
|
Dakusagunez, oso antzeko kontzeptua izendatzeko
|
darabiltzagun
terminoak ugari dira. Biunibokotasunaren garrantzia (Altonaga, 1998:
|
|
alkate. Ez agertzeagatik,
|
darabiltzagun
auzokideen zerrendetan ere ez da agertzen. Laskurainek 1811n bezala, Suinagak alkatetza gogoz kontra onartu behar izan zuela esango genuke, eta Sarasketaren gerrillarien bahiketa jasan izanak ordutik aurrera udal gobernutik urrun mantentzera bultzatu zuen beharbada.
|
2009
|
|
Urtean 400.000 emakume salbatzeko, 6.100 milioi dolar ez litzateke gauza handia, ikusirik nolako zifrak
|
darabiltzagun
komunikabideetan mende hasierako krisia dela eta. Caja Castilla la Mancha hondoratu ez dadin Espainiako Gobernuak 9.000 milioi euroko bermea eskaini du.
|
|
Zenbaitzuek defendatzen dute psikopataren traza dutela munduan instituzio hegemoniko diren hauek. Analisi psikiatrikoa egingo balitzaie, psikopatak diagnostikatzeko
|
darabiltzagun
ezaugarri berberak aurkituko genituzke instituzio hauetan: besteen sentipenekiko ezaxola erabatekoa; harreman iraunkorrak mantentzeko gaitasun eza; besteen segurtasunaren gutxiespena; etekina lortze aldera, faltsukeria eta gezurra; errudun sentitzeko ezintasuna...
|
|
Beste garai batekoak baino prezisio handiagoko piezak gara, kulturak uste baino finago eta sakonago zizelka baitezake. Sarri oharkabean
|
darabiltzagun
hitz garraiatzaileei esker, besteak beste.
|
2010
|
|
Erabilera hau pleonastikoa izanik, harrotasun edo hanpaketa efektua izan lezake (esaterako, Nik erantzun nion kasuan bezala, non Nik horrek efektu indartzailea izan dezakeen). Hala ere, guk
|
darabiltzagun
kasuetan, balio babeslea eta murriztailea luke, txikigarria. Ondoko adibideetan, esaterako, bere buruarentzako baino, erkidegoaren onerako ari den esataria agertzen da:
|
2011
|
|
David Crystalen iritzia ere bat dator
|
darabiltzagun
argudioekin:
|
|
Ala baldar samar gabiltza kontu honetan? Hona hemen hitzetik hortzera
|
darabiltzagun
esapide eredu batzuk, onerako edo txarrerako: –gutxiengoaren hizkuntza?,, hizkuntza gutxitua?,, eremu urriko hizkuntza?,, minoria linguistikoak?
|
|
Egoera soziolinguistikoak asimetrikoak direnean, bortizkeria lege: . Pertsona gisa gure identitatea garatzeko
|
darabiltzagun
baliabideak gizarteari darizkio, estatus soziolinguistiko jakin bati. (?) Diskurtsoaren edo hizkuntzaren erabilera, simetriarik eta orekarik gabeko egoera hori zuritzeko erabiltzen denean, bortizkeria forma bat da?.
|
|
Heldu ala ez hondamendia ikustera, beldurra hedatuz doa. Elikagaiak genetikoki eraldaturiko garaian, pestizidak eta ongarri kimikoak tonaka
|
darabiltzagun
aroan, nola begiratzen diogun mesfidantzaz tomate distiratsuegiari, halaxe begiratzen diogu salbaziotzat genituen instituzio, printzipio, uste eta premisa moderno industrialei: susmo gero eta sakonagoarekin.
|
2012
|
|
Vyvyan Howard doktorearen lana erabakiorra izan da Irlandan Rigaskiddy herrian eraiki nahi duten errauste plantari bidea mozteko. Eguneroko bizitzan
|
darabiltzagun
kimikoen lanjerrez ohartarazten du.
|
|
Ez da batere langintza erraza, eta badakigu zeintzuk diren gure mugak. Parte hartzeak eta dagozkion kontuetan gizarteak zaintza handiago izateak, horrexek bakarrik ekarriko digu prozesu libreago bat eta sindikalismo garaitik arrastaka
|
darabiltzagun
arazo batzuen konponbidea. Gizarte osoa gonbidatzen dugu, bada, sindikatuoi kendurik bere egin dezan irailaren 26a.
|
|
–(...) egungo egunean bertan, landuxeak garelarik gehienok, ez ditugu irakurri, ezta alderatzeko ere, ahotan
|
darabiltzagun
obra guztiak? (214).
|
|
Halaz ere, puntuazioaren ezaugarri formal honetan baliatu beharra daukagu: ez hain nahasian
|
darabiltzagun
gertakariak, intzisoa, parentetikoa, intzidenala, bata bestetik bereizteko, baina bai enuntziatu parentetikoak gainerako testutik bereizi eta kanporatzeko; hots, funtzio demarkatzaile batekin.
|
|
Beraz, guk enuntziatu parentetikoa ulertzeko eta mugatzeko
|
darabiltzagun
irizpideen artean, diskurtsoaren atalari dagokion hau ezin dezakegu alde batera utzi. Kontu egin dezagun, gainera, arau sintaktikoa bere osotasunean bete ez arren, aintzat hartu ditugun adibide motak (arauaren salbuespenak, alegia) aintzat (eta ontzat) hartu baditugu, hain zuzen ere beren eginkizuna makroegitura honetan kokatzen zutelako hartu ditugula.
|
|
Ahotan
|
darabiltzagun
hiru gertakarion?, parentetikoaren? –intzisoaren?
|
|
Europan, ez dugu gure eguneroko jardunak dakarren suntsipena ikusi nahi. Gurean dena dago garbiago, behar baldintzak ere hobeak dira... baina
|
darabiltzagun
gailuak egitean sortzen den kutsadura basatia ez dugu ikusten, ez eta kontsumitzen ditugun marka famatuek Txinako fabriketan langileei eragiten dizkieten baldintza kaskarrak ere. Beraz, Txinako biztanleak kontzienteago dira errealitateaz, ez dira hain hipokritak.
|
2013
|
|
Ikerlanean hainbat pertsonaren testigantzaz, gerraren biktimez, pertsonen sufrimenduaz eta indarkeriaz aritu gara. Gaurko hedabideetan eguneroko ogia da eta euskal gizartean bolo bolo
|
darabiltzagun
kontzeptuak dira. Gure gizartean sufrimendua gatazkaren osagai ezinbestekotzat jo izan da askotan, antzeko diskurtsoa barneratu dugu, ia era inkontzientean.
|
|
Cosmos hau igarotzea izateak hori erakusten du. Eta orduan gure desolazioa
|
darabiltzagun
ikerketetan eta estudioetan handia da. Pribazio batekin topo egin dugulako, gure esentzia mundanalean dagoena.
|
|
– Hasteko, lan honetan
|
darabiltzagun
kontzeptu eta ildo nagusiak kokatuko ditugu marko teoriko batean. Batetik, enuntziatua subjektu bakarrak igortzen duen ideia alde batera utzi eta diskurtsoaren ikuspegi elkarrizketatuaren edo dialogismoaren aldeko apustua egingo dugu, eta marko horretan, bereziki, polifonia gertakaria izango dugu hizpide.
|
|
10), hiltzeko prozesuaren eta eutanasiaren aldaketak aipatzean hauxe baitio: «Egun heriotzaren auziaz pentsatzeko
|
darabiltzagun
moduak gaindituta baino ez gara gai izango gure garaiko hiltzeko moduak planteatzen dizkigun benetako arazoei demokratikoki aurre egiteko».
|
|
Aldizkarirako idatzi behar dugun artikulurako informazioa, askotan, beste testu batzuetatik eskuratu dugu. Informazio iturritzat
|
darabiltzagun
testuetan informazioa azkar bilatzen, hautatzen eta erregistratzen trebatzea komeni zaigu.
|
|
Informazio iturritzat
|
darabiltzagun
testuak osotasunean irakurri beharrik ez dugunean, estrategia bat baino gehiago erabil dezakegu:
|
|
Arau horrekin ez ginen sekula hitz horretara pasako. Egun ohiz
|
darabiltzagun
beste ehunka batzuk ere bidean geratuko ziren. Eraikuntza gorrian dagoen hizkuntzak arlo batzuetako urrezko arauak ere sakrifikatu behar izaten ditu fase batzuetan.
|
2014
|
|
...ta xuxurlatzeko; niretzat infernu hutsa da, nahitaez pasatu beharreko burokrazia bat gaur egun gauzak antolatuta dauden moduan, eta mailu bat bezala nabaritzen dut tentsioa nire lokietan atergabe, urduri, artega, konfirmazio zeinu ñimiñoena bada ere jasotzeko desesperatuta, betidanik behatu izan ditut miraz besteak, ehiztariak, egiten ez dakiguna eta hortaz ezinezko zaiguna analizatzeko normalki
|
darabiltzagun
apo begi eta plastilinazko burmuinekin; hala ere, orain, gaur, ezkaratzeko miazkatze lapurtuek erabakita utzi dute auzia eta jada estutasunik gabe nahi adina luza daiteke dena, nahieran eta nahinora, nola edo hala baina zalantzarik gabe eremu ezagunetan abailduko baita eguna, eta arrunt arinagoa bilakatu zait gorputza, ezkutalekua utzi eta besteak joan diren tabernara abiatu garenean.
|
|
–Hizkuntzak, txikiak zein handiak, hiztun ugari zein urriak dituztenak, berdinkideak dira. Hizkuntza horiek
|
darabiltzagun
herritarrok berdinkideak garelako, duintasun bera dugulako... eta bizitzeko eta izaten segitzeko eskubide bera dugulako?.
|
|
Atal honen helburua arkitektura tradizional tipo ezberdinei begirada berri bat eskaintzeko oinarria ezartzea da. Alderaketarako egun
|
darabiltzagun
parametroek, ordea, konparaketa zail egiten dute. Baserri baten eraikuntzaren inpaktua aztarna ekologiko22, karbono aztarna23edo kostu energetikoen arabera neurtzea nahiko paradoxikoa da.
|
|
Bizi dugun testuinguruko kutsadura elektromagnetikoaren maila ikusita, ebazpen eta gomendio horiek neurri pertsonaletatik abian jartzea dagokigu. Modu guztiz inkontzientean
|
darabiltzagun
gailu horien erabileran neurriak hartzeko gomendioak argiak dira, eta ahal dugun neurrian, gainera, inguruneko kutsaduratik babesteko bideak ere jorratu ditugu. Testu honetan gai sakon eta korapilatsu honetan ez gara gehiago sartuko eta modu arinean gure etxeetan har ditzakegun zenbait neurri aipatuko ditugu.
|
|
Gaur egun gure etxeetan
|
darabiltzagun
hari gabeko telefono gehienak etengabeko emisio pultsatuko gailuak izaten dira. DECT hari gabeko oinarri estazioek egunean 24 orduz emititzen dute, baita telefonoz ari ez garenean ere.
|
|
Buruan
|
darabiltzagun
pentsamendu gaiztoak izango lirateke.
|
2015
|
|
Kode horiek, bistan da, aurretiaz egin artikulazioak dira. Arian arian
|
darabiltzagun
kodeek aurreko artikulazioetan dute oinarri, areago, artikulazio horiek erabiltzea da zerbait kodifikatzea. Artikulazioa, berriz, joskera da:
|
2016
|
|
3 Iritzia ematean,
|
darabiltzagun
egitura sintaktiko batzuek badute beren konplexutasuna.
|
|
Balizko arnasguneen bilakaera soziolinguistikoaz esku artean
|
darabiltzagun
lanak (Bengoetxea 2012; Iurrebaso 2015a, 2015b; Esnaola 2015) Hegoaldeko inguruez dihardute soilik eta batez ere EAEkoez, nahiz pentsatu litekeen antz bateko egoerak gertatu ote diren Nafarroa Garaiko eremu euskalduneko inguruetan. Iparraldekoek ziur beste ezaugarri batzuk dituzte.
|
|
Noski, gauza bat da herritarren hizkuntza gaitasun auto balorazioa eta inkesta erantzuna, eta beste bat balizko hiztun bakoitzaren benetako hizkuntza gaitasuna, hizkuntza praktika eta gaelikoaren benetako erabilera. Eta neurri batean gauza bertsua ere gertatu dakiguke gaur egun Euskal Herrian eskuartean
|
darabiltzagun
Inkesta eta Mapa Soziolinguistikoen datuekin. Baina aldi berean, nahi genituzke jadaneko guk ere guretzat halako hiztun aitortu, hiztungai?
|
|
3 Iritzia ematean,
|
darabiltzagun
egitura sintaktiko batzuek badute beren konplexutasuna. USTE DUT&. LA Uste dut diozuna egia deLA.
|
2017
|
|
Halere, arrazoia eta mitoa banatzen dituen muga zehatzezina gertatzen da, ezinezkoa delarik bakoitza non hasi eta non bukatzen den ezartzea. Halaber, arrazoia eta mitoaren arteko hautatu beharra erabakiezina suertatzen da, ezinezkoa zaigularik
|
darabiltzagun
errealitate irudikapenak arrazoiari ala mitoari huts hutsean egoki71 Bernardo Atxaga, Lekuak, 27 or. tzea. Gizakia garatze, askatzeeta betetze bidean abiarazteko arrazoiari ezinbestez heldu behar zitzaiola ohartuta, modernitateak helburu hartu zuen antzinako sineskeria mundua deuseztatzea, baita lortu ere, neurri handi batean, bederen.
|
|
Beraz, fin hari eta amaitzeko loria hari begia edukirik, haraino eta han behar dugu egun beretik, geroko begira egon gabe, bekaturik gabe egoten saiatu, hartarako orain eskuen artean
|
darabiltzagun
bekatuak urrikitze handi batekin konfesaturik eta utzirik, aitzinera gehiago egitetik begiratzen garela.
|
|
Zaila da euskal komunikabideek (eta beroriek eta beste batzuk
|
darabiltzagun
erabiltzaileok) aurretik dugun etorkizuna asmatzea, baina, eraldaketa prozesu desorekatu, dinamiko eta zentzu askotan agoniko honetan, edukia izango da zalantzarik gabe gakoetariko bat. Edukia, berori kontsumituko den zeinu sistemaren baitarako pentsatuta.
|
2018
|
|
–Niri ez dit barregurarik ematen gero! Eskupean
|
darabiltzagun
planekin, lotan hizketan hastea baizik ez dugu behar!
|
|
Horrenbestez, berez ahozkoa den zerbait grafikoki kodetzeak dakartzan arazoak ez ezik, egileek beren uste, aurreiritzi, ezagutza eta eraginen ondorioz eginiko hautuak ere aintzat hartu behar dira; neurri batean, aipatutako" iragazki" hori zer nolakoa den aztertu behar da, eta erauzi. Lortuko ditugun emaitzak fidagarriak izango badira, beharrezkoa zaigu jakitea zer neurritan ordezkatzen duten
|
darabiltzagun
testuek egilearen ingurumariko hizkera (Schneider, 2002, 67). Iruñeko eta Iruñerriko euskarari dagokionez, Beriainen eta Lizarraga Elkanokoaren hizkeren arteko aldeak zeren ondorio diren ikusi litzateke; zehazki, kronologiak edo geografiak azal ditzakeen edo egile bakoitzak Iruñeko euskara islatzeko eginiko hautu desberdinen ondorio diren.
|
|
Ortografian, hiztegigintzan eta etimologian ere izan zuen oihartzuna Xahoren lanak. Euskararen batasun ortografikoari dagokionez, gaur egun euskaldun guztiok naturaltasun osoz
|
darabiltzagun
" k"," ts"," z"," ñ" eta (frantsesezko" ou" digrafoaren ordez)" u" grafemak behin betiko errotzen lagundu zuen. Dictionnaire Basque, Français, Espagnol et Latin lau hizkuntzako hiztegi bukatugabea argitaratu zuen 1856an, bakarrik" M" letraraino iristen dena.
|
2019
|
|
Euskaldunok, aldiz, ez dugu, adibidez, #erraustegirik ez traola #noalaincinerado ra bihurtzen jende gehiagora iris dadin. horrek erakusten du euskaldunok egunero
|
darabiltzagun
gaiak sare sozialetara euskaraz iristen direla, eta hizkuntzaren osasunaren adierazgarri da bi arrazoirengatik:
|
|
Horrelakoetan ohartzen gara noraino garen espainolaren (edo frantsesaren) morroi hitzetik hortzera
|
darabiltzagun
hitz eta erreferentzietan. Albo erdaren eragin indartsuaren eraginez, gero eta sakonagoa den gure arteko mugaren aurka ekiteko manerarik eraginkorrenetako bat euskaldunon arteko harremanak ugaltzea eta gure hizkuntza komunitatea trinkotzea da, bide batez, denontzat gero eta ulergarriagoa izango den estandar batu komuna sustatuz.
|
|
Euskalgintzatik eta gizartetik euskararen gainean
|
darabiltzagun
diskurtsoak egokitu beharra maiz azpimarratu da. Behar hau bi arrazoirengatik sortu da batez ere:
|
|
Gaur egun hirietako soinu giroa kudeatzeko
|
darabiltzagun
gailuak, zaingo polizialean oinarritutakomarko juridiko batetan azaltzen zaizkigu, gaizkile eta biktima ren antzezlana bideratzeko gidoia. Alde batetikZarataren Legeak alderdi kuantitatiboak arautu nahi ditu osasun eta entzumenaren irizpide biologikoak erabiliz, kontutan hartu gabe ezarritako neurri maila horien barnean gertatutako soinuek, neurri maila horiek gainditutakosoinuek baino kalte gehiago eragin dezaketela askotan, soinuek gizakion jokabidea bideratzeko duten ahalmenadela eta.
|
|
Elementu asko daude hori erakusten dutenak, baina nabarmenena besterik ez aipatzearren, Comulgatcean, ta comulgatu ondoan eguin behar dena atalera jo genezake: beste hiru edizioetan hots, A, C eta Z deitutakoetanageri ez den sarrera luze bat orrialde batekoaazaltzen da eskuen artean
|
darabiltzagun
bi hauotan eta, ondoren, beste edizioetan agertzen den jatorrizko testuarekin uztartzeko trantsizio pasarte bat, lerroaldearen amaiera ere desberdin samar geratu zelarik (B X: 29).
|
2020
|
|
93 kontratuetatik 61 emakumeentzako izan dira, eta 32, berriz, gizonentzako. Egoera hori
|
darabiltzagun
orientazio jarduera positiboei lotuta dago. Indar handia egiten dugu haien enplegagarritasun baldintzak hobetzeko.
|
|
Soilik" kazetaritza" ez deitzearen arrazoietako bat da mugimendu feministari aitortza egitea. Izan ere, feminismoari esker egiten dugu kazetaritza begirada konkretu honetatik, hizkera jakin batekin eta
|
darabiltzagun
iturriekin. Gainera, uste dut askotan uko egiten diogula" feminista" adjektiboari, badirudi etiketa hori ez dugula gustuko.
|
|
" Feminismoari esker egiten dugu kazetaritza begirada konkretu honetatik, hizkera jakin batekin eta
|
darabiltzagun
iturriekin"
|
|
Garaikidea izateko anakronikoa izan behar da" esaldia eskaintzen zaigunean, ezkutuan geratzen da anakroniak dituen esanahi desberdinen artean kronotopiaren zentzua dela testuak heldu nahi duena. Hau da, pentsatzeko
|
darabiltzagun
hitzak ez direla gureak, ez eta oraingoak ere, bakoitzak bere historia duela eta, beraz, gure esana lehenaldikoa bezain orainaldikoa den neurrian, dugun oraina ulertzeko ahalik eta adierazgarriena behar duela izan. Une eta toki guztietarako balio ez duelako, hain justu (hau da, guztiz anakronikoa ez baita).
|
|
denbora, aspektua, modua, ezeztapena, ebidentzialtasuna, galderatasuna, epistemikotasuna eta, oro har, diskurtsoari lotutakoak adierazten dituzten horiek (Biberauer eta Sheehan 2011). Hala ere, aspektua markatzeko baliabideak hizkuntza guztiek dituzte, eta funtzio hori adierazteko
|
darabiltzagun
osagaiei ez diegu partikula deitzen hizkuntza guztietan. Alegia, t (z) en morfema ez dugu partikulatzat hartzen euskalaritzan; dena den, ohi bai jo daiteke partikulatzat, ekialdeko euskalkietan behintzat.
|
|
Hezkuntza alternatiboaren esparruan barneratzeak honako hauetara hurbilarazten gaitu: horrelako praktikak kokatzeko
|
darabiltzagun
ñabarduretara, mundu ikuskeretara, errealitateetara eta askotariko testuinguruetara. Lan zaila da hezkuntza alternatibotzat zer jotzen dugun kontzeptualizatzen ahalegintzea, kontzeptu oso zabala baita, eta hainbat esanahitara eraman gaitzake pertsonen subjektibotasunaren eta askotariko hezkuntza paradigmen arabera.
|
2021
|
|
845). XVIII. mendea baino lehenago, euskal itzulpenaren eta literaturaren eremua biak bat zirela esan dezakegu,
|
darabiltzagun
kontzeptuak aplikatuta (alegia, eragileak, erakundeak, praktikak, eraginak, pertzepzioak... denak bat ziren, gaur egun itzulpenaz eta literaturaz dugun ikuspegia aplikatuz gero). Auzia, gizarte egiturekin ez eze, itzulpena eta literatura hautemateko moduarekin dago lotuta; izan ere," literatura" hitzaren jatorrizko esanahira joz gero, latinez literaturak `instrukzio´ esan gura zuen; beraz, literaturaren eduki semantikoa loturik zegoen jakintzarekin, idaztearen eta irakurtzearen artearekin, gramatikarekin, alfabetoarekin, erudizioarekin...
|
|
Euskal literatura itzuliaren (barne) eremua eremu eleaniztuna da, eta
|
darabiltzagun
hizkuntzetako bat txikia; bada, itzulpenerako A hizkuntza edo B hizkuntza edo C hizkuntza erabiltzea hautu bat da, eta hautuak aldatu egin daitezke eremuko dinamiken arabera, esaterako. Hizkuntza hautuaren araberako eragileen pertzepzioak, jarrerak eta jardunak, esaterako, habitus nozioari jarraikiz azal daitezke.
|
|
21.9.3f Sarritan, ahotan
|
darabiltzagun
en/ ko taxuko sintagma hauen ordez hitz elkarketara ere jo daiteke: familia arazoak vs{ familiaren/ familiako} arazoak.
|
|
Bigarren esanahiak markatzen du maiztasuna: Sarri asko ahotan
|
darabiltzagun
" gu" eta" gutarrak" (Mitxelena).
|
|
" Badakit baratzeetan
|
darabiltzagun
zenbait produktu ez direla hain bio, baina
|
|
Bizi nahi dut baserrikoa kontsumituz, jarritako prezioan, eta kilo bat sagar erosten badut eta ale bat gehiago eransten badio baserritarrak, biok irabazten dugula eta hurrengoan ere berari erostea nahi duela ulertuko dut. Badakit baratzeetan
|
darabiltzagun
zenbait produktu ez direla hain bio, baina ez gaitu salbatuko energia nuklearra berdea dela dioen merketinak, ezta gure dirua jaso eta xentimorik itzuli gabe irabazi galantak dituzten bankuek ere… Eta herrira presaka, galduta iristen diren pakete garraiolariak zer, zeinek sortu ditu?
|
|
Hirugarren konstatazioaren inguruan, esan, egungo erakundeetara iritsi eta berauek kudeatzeko
|
darabiltzagun
instrumentuetatik erakunde horiek gaindituko dituen subjektua sortzea zentzugabea dela. Independentismoaren neurria alderdiak badira, independentismoak behar duen imajinazio politikoa indarrean dagoen legedira moldatuko baita.
|
|
Bestalde, eta luze gabe berriz hilketak gerta daitezkeela aurreikusiz, komenigarritzat jo genuen bezeroari geure egoitzan bertan ostatu ematea; hain zuzen, bertatik ari gatzaizkizue hitz egiten. Segurtasun neurri zorrotzak ditugu, gure lanaren izaerari eta bezeroekin
|
darabiltzagun
arazoen garrantziari halaxe dagokienez, eta, hortaz, segurtasun kamerak ditugu egoitza honetako angelu guztiak hogeita lau orduz kontrolatzen, hala barrukoak nola kanpoaldekoak, hau da, lorategia eta aisialdirako gainerako eremuak.
|
|
â Horixe eta bera. Gaur
|
darabiltzagun
maskara horiexekin, berdin berdinekin. â³ Hori etzegok sinisterik!
|
|
Bat da publiko aurrean plazan ari garenean
|
darabiltzagun
hitzekiko daukagun ardura. Beste dimentsioa da txikiagoa.
|
2022
|
|
—Politika eremuaz ari garela, aho mihinean
|
darabiltzagun
hitzak ditugu: gobernantza eta kogobernantza.
|
|
—Deitu, dei egin, hots egin bezalako aditzak ohikoak dira erdaratiko konbokatu adie raren ordain gisa. Baina deitu aditzaren inguruko izenak zein eratara
|
darabiltzagun
, hor dago iltzea. Greba bat deitzen duzu, greba batera deitzen duzu ala gre ba baterako deia egiten duzu?
|
|
Politikoa dela. Duela gutxi irakurri diot sareetan norbaiti
|
darabiltzagun
iturriak aipatzea feminista dela. Segi dezagun, beraz, elkar zitatzen, erreferentziatzen, besteen aipuak geure egiten; elkarri autoritatea transferitzen.
|
|
|
darabiltzagun
migratzaileak zer esanik ez...;
|
2023
|
|
Eta, jakina, Estatu Batuetako gure frankizietan
|
darabiltzagun
paketeak Neskak. Neskak, izan begirunea belarrei.
|