2000
|
|
hauxe duzu ibiltarien irratsaioa?. Asindetoia deritzon baliabidean juntaginak ezabatu egiten dira eta isilaldiak
|
dagi
juntaginen funtzioa: maitasuna?
|
|
33 Oilarrak ordu batez
|
dagi
lo/ zaldiak bi orduz/ sainduak hiruz/ hain saindu ez denak lauz/ kaputxinoak bortz egiten ditu/ agustindarrak sei/ oinezkoak zazpi/ estudianteak zortzi/ astakiloak bederatzi/ urdeak hamar/ mutilak hamaika/ hordiak hamabi/ eta orak eta katuak/ noiznahika.
|
|
Eta ez zuten Gongoraren metaforarik erabili, baina Arnault Daniel trobadorearen bertze metafora ezagun hura: eguzkiak euri
|
dagi
, zeina erabili baitzuen Bertran de Born zeritzan bertze trobadore bati xuxendu poeman: Bertran, non cre de sai lo Nil/ mas tant de fin joi m’apoigna/ tro lai on lo soleills ploigna,/ tro lai on lo soleills plovil.4
|
|
—Eta eguzkiak euri
|
dagi
erranik erdiesten duzu hori? —eskuak bururat eraman zituen berriro osaba Joanikotek— Zuk ere ez duzu hori sinesten!
|
|
Nik ez dizut erraiten ezen batzuetan metafora batzuk beharrezkoak ez direla, baina, erabiltzekotan ere, sinpleak eta xumeak izan lukete... eta ezinbertzean erabili beharrekoak. Oraintxe bertan erabili duzu arimaren gau iluna, eta horren aurka ez dut deus ere, baina eguzkiak euri
|
dagi
.... Horiek malabarismo filologikoak dituzu, bertzerik ez, burugabekeriak!
|
|
—eta eskuak bururat berriro ere zeramatzala, irriz erran zuen—: Eguzkiak euria
|
dagi
.... Mundu errealean ez bederen...!
|
|
Irratia piztu dut. Tximeleta piraloide batek dantza
|
dagi
airean gogotsu. Albisteak.
|
|
Zotin sekua
|
dagi
errotarriak.
|
2001
|
|
Ene gorputz desatalduaren aurrean, barre
|
dagi
soldatzaile talde batek.
|
|
Nobela honetan agertzen diren pertsonaia, leku eta gertakariak oro asmatuzkoak dira, eta irakurleak errealitatearekiko antz zerbait kausitzen baldin badu, idazleak zin
|
dagi
borondatez kanpokoa dela.
|
2002
|
|
Eldu da, etorri da gure garaya: egijak beti neketxubago bada be, argi
|
dagi
. Gure Aberrijak ba" dituz oraindik semiak, euzko gogua ezta oindiño amaitu euzko bijotz askotan aberri maitasun suba garretan dago ta Euzkadi, bere etsayak nai arren, ezta ilgo bere betiko Jaunak zainduten dau ta.
|
|
" Altzeta", Gipuzkoa" ko mendi artetik nator diño abertzalerik zarrena eta gastiena Sabin eta Iñakitxu il ziran Bizkaya maite ontara, Bizkai" ko itxas ertz ontara. Euzkoen anaitasunatzaz itz
|
dagi
. Beñola nekazarijak arrantzaliai lagundu eutsoen legez, gaur arrantzaliak laguntza dagijo gipuzkoar nekazari gaxuari.
|
|
Gure makila muturrak, ots
|
dagi
beeko arrijak jotean. Ona emen gaurko ibiltaldiko ene lagunak.
|
|
Enea, ri, bertan, otzak eten zizkion gorputz atalak. Intziri
|
dagi
, ta bi eskuak izarretara jasoaz, onela mintzatzen da: «Oi, iru ta lau bidar zoriontsuak, gurasoen begi aurrean, Troia, ko arresi jaikien azpian eriotza izan zutenak!
|
|
Onela itz
|
dagi
, ta, kezka aundiak naigabetu arren, arpegiz itxaropena erakusten du, bere oiñaze gorria biotzean itorik. Aiek (troiarrak) eiza gertatzen ari dira, ta ondorengo janari gaiak; oreiñak alboetatik larrutu ta errai billois uzten dituzte; batzuk, zatitan ebaki ta burduntzietan jartzen dituzte pilpilka; beste batzuk, pertzak ondarrean atondurik, sua ezartzen diete.
|
|
Lanak irakin diraki ta ezti urrintsuak elar usaia dario. Kiklopeak burni mokor malguz tximistak egiten itokarrean dabiltzanean, batzuek zezen larruzko auspoekin aizea artu ta eman ari dira; besteek borontze txistularia uretan sartzen dute; artzuloak durundi
|
dagi
inkudean eman ukaldiekin; norgeiagoka neurri berean iasotzen ditute besoak, kurrika aginkariekin burnia irauliz: era berean, (txikiak aundiekin alderatzea bidezkoa balitz) Krekops ko erleak, euki naiak zirikatuta bakoitza bere arloan ari da.
|
|
Diaulo osagilea zan, oin ilobigin. Sendagin zala ta orain
|
dagi
bardin.
|
|
arrausi
|
dagi
bei tutu lez. Ik sustatu nai dun bulartzat oiekin,
|
2003
|
|
dir dir
|
dagi
ostadarrak;
|
2004
|
|
apologia
|
dagi
.
|
|
apologia
|
dagi
.
|
|
Musika isildu da une batez. Zerraldoak milimetroka milimetroka aurrera
|
dagi
laberako bidaia luzean.
|
2005
|
|
Baina atzera eragin diona ez da izan mugimendu erritmiko hura. ...k kanpo, hanka bat honetan korapilatuta, ahoz gora, esku bat burkoaren azpian, bestea sabelaldean, izerditan, kamisoi zuria bular aldean gorputzari datxekiola, gardentasunean biluzik balego bezala titiburuak nabarmentzen direlarik, sabaiari gezi mutur zorrotzen modura zuzenduta; beheko aldean, bestalde, kamisoiak izterretatik gora labain eginda zilbor parera egin duelarik, argi marra batek distira
|
dagi
tango ñimiñoan. Ametsen praka barruan mugimendu aitorrezina, irudiaz gozatzen duen bitartean.
|
|
Pago, arantza eta haitz artean ordu eta laurden ibili ostean, mendiaren gandorra ibilita, Ametsek postontzia seinalatu du. Eguzkiak gorenetik berotzen du, tartean kotoizko oztoporik txikiena ere topatu barik, eta burdinazko postontzian distira
|
dagi
, garaile.
|
|
Irrasoyak be, itzaldi gurenak belarriratu daustez. Ludijak dardar
|
dagi
gixon orren itzak entzun ostian. jItalia aurrera dua! Etsai edo arerijuak daukoz ta [l] udiko aintzindari ixango da.
|
2007
|
|
Hala ere, kontzeptu edo metafora heuristiko gisa hartuta bederen, bere desabantailekin, abantaila handiago bat ikusten dio: , ce n, est point un défaut de la langue, c, est au contraire un avantage d, avoir ainsi des racines qui se ramifient en plusieurs branches? 209 Beste hainbeste
|
dagi
Humboldt-ek, gogoaren (< Geist>) kontzeptu/ metafora eztabaidatu eta, erosotzat emanez. Gehitu beharrik ez, honezkero, izpiritua (eta berdin, herriaren izpiritua?
|
|
Arrazoimen tipo horren etena dator Kant-en kritikarekin484, eta eratzen hasi den paradigma berrian, bigarren modernitatean, batetik subjektuaren lehentasun garbia ziurtatua dago (errealitatea subjektuak, egiten? du bere kategorien arabera), bestetik, ordea, mundua, erloju bat gabe, abere bat edo arbola bat da, organismo bat; egina barik, egin egiten ari da etengabe, bizia da, berak
|
dagi
bera zer den. Izadia bera ez dago geldi, forma berriak sortzen ari da; baina batez ere gizadia dabil beti ibili, geldiezin.
|
|
Zenbat eta zermugagaitzagoa den kontzeptu hori praxian, hainbat adiera gehiago eta zabalagoak uzten ditu? 714 Bigarren bolumeneko lehen kapituluak luze kritikatzen jarraitzen du berriro völkisch mugimendua nahiz kontzeptua715 Bestetik, ordea, ezaguna da, Hitler-en beraren eta nazional-sozialisten ohiko hizkeran Estatu nazista. Estatu völkischa? izendatzen dela, eta halaxe
|
dagi
Hitler-ek berak Mein Kampf en Estatu berriaren kapituluan716.
|
|
Hala ere, kontzeptu edo metafora heuristiko gisa hartuta bederen, bere desabantailekin, abantaila handiago bat ikusten dio: «Ce n, est point un défaut de la langue, c, est au contraire un avantage d, avoir ainsi des racines qui se ramifient en plusieurs branches»1050 Beste hainbeste
|
dagi
Humboldt-ek, izpirituaren (Geist) kontzeptu/ metafora eztabaidatu eta, ontzat emanez. Gehitu beharrik ez, honezkero, izpiritua (eta berdin «herriaren izpiritua» ere), Voltaire, Herder, Humboldt edo Hegel-engan, zerbait oso diferentea izango dugula.
|
|
Nobela honetan agertzen diren gertakari, aburu eta pertsonaiak oro asmatuzkoak dira. Baldin eta errealitatearekiko zerbait antza kausitzen bada, egileak zin
|
dagi
nahigabekoa dela.
|
2009
|
|
Gainera, Hondurasen aurkako zigor diplomatiko eta komertzialak hartu dituzte; atzerritik datorren laguntzaren oso menpe dagoen herrialdea da Honduras. Hala ere, ez
|
dagi
garbi zigor horiek eraginkorrak izango diren, batik bat aurretik Haitirekin gertatu izan dena kontuan hartzen badugu.
|
|
Zarata gor bat
|
dagi
euriak
|
|
Kreatzaile eta kreaturaren arteko dialogoa, esku ematea, gizon emakumeak
|
dagi
. Dialogo horixe izatea da gizon emakumearen existentzia.
|
|
Poemaren XII. Taulan, geroago gehituriko testua baita nabariki, beste infernu bat daukagu, hemengo bizitzaren irudi eta jarraipen hutsa: haur bakarra izan zuen gizonak, horman jositako buztinezko iltzearen ondoan negarrik saminena
|
dagi
infernuan (ondarerik ez duelako?); bi haur izan duena, bi adreiluren gainean eserita dago, ogia jaten; hiru haur izan duenak zahagitik ura edaten du; lau haur izan duenak bihotza pozez du, lau asto bastatzen dituen gizonaren antzera; bost haur izan duena, eskriba bat bezala erraz sartu irteten da jauregian, etab.; haurrik izan ez zuen andrea, baso apurtu bat bezala lurrera botatzen da, ezein gizo... Konbatean erori zena, aitak eta amak burua eusten diotela dago, eta emazteak negar egiten dio; inork gogoratzen ez duena, jatekoan kalera botatzen diren erreusen hondarretatik elikatzen da, etab.
|
|
con el último abrazo maternal de la muerte?? Geografia arimazko edo arima esentzial (historiaren azpiko edo aurreko) horretan datza eta horrek
|
dagi
Espainia historikoaren batasun errotikoa: –El espíritu, el pneuma, el alma histórica no se hace sino sobre el ánima, la psique, el alma natural, geográfica o geológica si se quiere?.
|
|
lo
|
dagi
maitaleen eskutik helduta.
|
|
eta alfonbrak irribarre
|
dagi
dantzaren leunaz
|
|
Eguraldi haizetsua bezala. Inori kasu izpirik gabe
|
dagi
dakiena nahi duen era sarri aldrebesenean. Haizea agintari?
|
2010
|
|
Esaterako: LESBIA SE IURAT GRATIS NUMQUAM ESSE FUTUTAM VERUM EST CUM FUTUI VULT NUMERARE SOLET (Lesbiak zin
|
dagi
inoiz ez diotela dohainik larrua jo. Egia da.
|
|
Alan be, urtea otz eta abesti gabea dan lezdoakion aroan, baina zelai zuritik bedar izpiberdeak sortzen diran lez, eta txori bakartibatek abestu
|
dagi
,
|
|
arima samur andiak, geiago ez diranak; areekaitik
|
dagi
negar, ain luzaro dolu urteakirauten dauala, leengo izarrak egunerogogorazle, biotzak oindino be,
|
|
Sagastian orain lan
|
dagi
eta
|
|
Seaskan lo umeak
|
dagi
Eraman duen luma Loto hosto gainen haizeak Ametsa du iluna Ken bazter eta apartakit Nigandik inguma Nire gogoa duzu Oin zure erresuma.
|
|
Mendigatxa Binuesko zubian ilea mozten eta ubeldira erortzen den ileak urek berriz ere ekarriko ez duten mintzoaren parabolarena
|
dagi
, uretan ile arrastorik geratzen ez baita, urak ez baitakar urak daroana, eta lehen zena, orain ez da, eta ez da izanen.
|
|
Lagunek laguna laztandu dute, onek gorputzari azkureaz eragiten dio, etxean sartzen da, aitak negar
|
dagi
, amak etxeko jantziak gertu ta jaboi puska eskuan; soldaruak ikuluan lo egingo omen du, amak" ez, seme, oe zuria ortxe daukat"".
|
|
Arkatzontzi bat da. Ohean brau sartu eta hilarena
|
dagi
, ama laster agertuko dela jakitun.
|
2011
|
|
Bertan zorionak
|
dagi
maitasun habia.
|
|
Egunak argi
|
dagi
mendixka gainean:
|
|
Udazkenean, errainu bat itzaltzen da oroitzapenen lurraldean, desagertuen zantzu esankorrak errelatoen desziurrean, hitz hunkituak haizetara eta desegiten doazen irudiak zorion galduaren paisaia urrunetan, izan zen, izan ginen galdu genuen iraun nahiaren dema eta desira izugarri hartan joan ziren bizitza apalaren zatiak... kontu ematearen azken orduak hots
|
dagi
hots dagi eta dohainen liburua hutsik dago, hutsik dago guretzat, zuretzat, ororentzat.
|
|
Udazkenean, errainu bat itzaltzen da oroitzapenen lurraldean, desagertuen zantzu esankorrak errelatoen desziurrean, hitz hunkituak haizetara eta desegiten doazen irudiak zorion galduaren paisaia urrunetan, izan zen, izan ginen galdu genuen iraun nahiaren dema eta desira izugarri hartan joan ziren bizitza apalaren zatiak... kontu ematearen azken orduak hots dagi hots
|
dagi
eta dohainen liburua hutsik dago, hutsik dago guretzat, zuretzat, ororentzat.
|
|
Ahotsak sobera dar dar ez egiteko saiakera
|
dagi
Javier Fontechak.
|
|
Bote bat eta bote bi, gora pilota: zeru urdinean dir dir
|
dagi
hori beilegiak. Pistaren hondotik apur bat aurreratu da Vargas.
|
2012
|
|
«Erregek topa
|
dagi
Hamleten alde». Ea, has.
|
|
eta araberako soinu osasuntsua
|
dagi
. Ez zaio eromenari zor
|
|
ziztuan atera ezpata, eta oihu
|
dagi
: «Arratoi bat, arratoia»,
|
|
Deiadar
|
dagi
ene patuak,
|
|
Alpe barruetan gau argia da oindino eta odeiak, poza sendotuz, sakosta ibarra dau barnean estaltzen. Batera ta bestera dabil amilka mendiko aize jostaria, izai artetik brastadan distira eta suntsitu egiten errainua, apurka azkartu eta burruka dau asten kaos pozez dardaratiak, eitean gazte, baina indartsu, ospatzen dau burruka maitekorraaitz artean, irakin eta zabuka
|
dagi
betiko esietan, gartsuago dau barruan goizak igoten.Azkengabeago doa aziz an urtea, eta ordu sakratuak, egunak, ausartago dira antolatzen, naasiz.Baina ekaitz txoriak somatzen dau sasoia etamendi artean goian aizetan gelditu eta dei dagio egunari.Orain itzartzen da erritxua be barruko sakonean etabildur barik, goietara oitua, gailur artetik gora dau begiratzen.Azkuntza somatuz, inusturiak lez jau...
|
|
« (Unamunok bezala kristautasuna seriotan hartzen duenarentzat) toda cuestion politica o lo que sea debe concebirse, tratarse y resolverse en su relacioncon el interes individual de la salvacion eterna, de la eternidad» (egia da, beste egunbatean Estatu laikoa Frantziako eran aldeztuko dizula). Unamuno funtsean, bereaitorpenaren arabera, «un español acongojado por la inquietud religiosa» izan da.Horrek
|
dagi
haren handia eta haren txikia.
|
|
Euskal Herriak, txokoariatxikia, historiarik ez badu, Espainiak mundiala dizu. Espainiaren historiazUnamunok irakurketa loriazkoa
|
dagi
. Espantsionismo eta inperialismo gaztelaua ezda harrapakariarena, espiritu altuarena baizik.
|
|
Nik neurez, gurago norberanari atxikimendua gordez jokatzea, dakigunetik ez dakigunera; ze euskarak burua ez eze bihotza be badauka eta bihotzaren radiografia maitasunak
|
dagi
. Urliak, amaren euskara, etxekoa, auzokoa dau; sandiak, Arestiren berbakera uritar indarrezkoa; berendiak, Axularren goien graduko prosa hegoduna edo Leteren “Xalbadorren heriotzeanâ€.
|
|
Arratsak otoitz
|
dagi
txorietan. Eta orduan zertarako galdera?
|
|
Ez dute alde egin, zain daude kanpoan, nire zain?, neskak keinu
|
dagi
Mikhailen ardo orbanaren aldera, eskuaz hator, niri, buruaz, hator nori bestela?
|
|
Gorrarena
|
dagi
asteazkeneroko seietako eta zazpietako kafea hartzen Kadareren Le général de l’armée morte irakurtzen, nire ahotsa entzuteko urrutiegi dagoela diost keinuka.
|
2013
|
|
argitan eta aizetan maitasuna eta mina urtu! . Baina eskari zoroak uxatuta lez, iges
|
dagi
lilurak; ilunduz doa eta bakarrikzerupean, beti lez, nago ni.
|
|
Lurrean airea dabil hegaka, lurrean suak danborra jotzen du, lurrean urak dantza
|
dagi
kukuka, lurrean lurra zeru da eta mundu.
|
|
intziri
|
dagi
haizeak minkor
|
2014
|
|
Nazioa da lehenengoa, ezin da norbanakoen nahitik zintzilik legokeen zerbait izan: ez norbanakoen nahiak
|
dagi
nazioa, baizik nazioak dagitza hiritarrak eta haien agiantzak; haren nahia da hiritarrek nahi izan behar dutena. Nazioak. Konstituzioak?
|
|
Geroztik sartaldeko Europa liberalak (liberala diogu eta ez beltza) ontzat eman zuen Renanen tesisa? 28 Renanen hitzaldiko puntuak jarraitzen dira: herria (herri esaten da beti, ez nazio!) ez du egiten arrazak, ez erlijioak, ez hizkuntzak29, etab. Zerk
|
dagi
, orduan,, erriaren izaera dinamikoa, kanbiakorra?? (zeinek esan du, jeltzaleek betiere esentzialistak izaten segitzen dutela?).
|
|
Betiko Kili kili dala esan geinke: janzkera ezaguna dau, euskaldun ume eta gaztetxoen laguna da; hangoei hango erara eta hemengoei hemengo erara berba egiten ondo jakin arren, hemen bere berean
|
dagi
, herriko doinu eta guzti, baina ez berbak moztuz eta ahopean esanaz, osorik eta garbi ahoskatuz baino. Lerro laburretan idatziko dau, bertsoak idazten balebil legez.
|
|
Esan bezala, aurredatiboak datibo marka ageri den orotan
|
dagi
agerpena, nagusiki datibo markaren aurreko posizioan. Posizio aldetiko salbuespen bakarra* ezan errodun laguntzaileetan ageri du, halakoetan erroaren aurretik kokatzen baita,
|
|
Oihaneko txoriaren txioa, agian? Zeren, txio
|
dagi
txoriak ingurua berea dela adierazteko, eta baita nahitara atsegin duela ere. Hain dira epelak negu mineko eguzki izpiak lumen artetik igarotzean!
|
|
Hain dira epelak negu mineko eguzki izpiak lumen artetik igarotzean! Txio
|
dagi
, era berean, urduri dabilelako ere: belatza ikusi du amiltzen urzo baten gainera, eta ikusi, nola, atzaparrez atxikia, hark goraka eta goraka daraman berekin, begietatik itzali arte.
|
2015
|
|
Hiru berbatan
|
dagi
|
|
|
dagi
), ezpainetan baitarama.
|
|
barrutik orro
|
dagi
|
|
Eroak oihuka
|
dagi
gau gorrian
|
|
Valmontek, herioz zauriturik, Merteuilekoaren bilaukerien berri ematen dio Dancenyri, eta honek gizarte osoari. Markesak, Paris osoaren aurrean biluztua, ihes
|
dagi
. Gero baztanga beltzak lazki du desitxuratzen:
|
|
Arana Goiriren arrazismo sonatu, kazeta eta tertulia espainoletan arramantza gaitzetako hori dela-eta, punturazio hau
|
dagi
Sarrionandiak:
|
|
Jende intsolitoak hala luke hiltzea, marrazten edo idazten ari nola datorkion heriotza bat bederari. Zer
|
dagi
, zer du erraten. Zeren segadun itxura hori teatrozaleen afera baita.
|
|
Gisèlek eta Mauricek Filosofia ikasten dihardute eta Heidegger aipatzen diete. Heideggerrek dioenez, gizakia mundu zentzubakora berak eskatzeke jaurtia izan da, eta, ia beti, jendetza amorfoan beste edonoren errepika baita, edonork dagiena
|
dagi
. Bakarrik Dasein ak, aintzat harturik heriotzak eta ezerezak eragin angustia, ohikotasun inpertsonaletik iratzarri eta bere egoera absurdoari adorez degio aurre.
|
|
Lynnek Max Frischen omenez bataiatu bide du Max. Katua zeharo dago Lynnen sentimendu eta irritsekin enpatizatua. Lynnek batere pudorerik ez balu legikeena
|
dagi
Maxek: sabela ginekologoari lizunki eskaini fereka diezaion, Martin idazleari lotsagabeki muzin, eta abar.
|
2016
|
|
Kutuna, talismana, zenbat ergelkeria. Distira
|
dagi
izugarri, suziri anakroniko bat balitz bezala. Forma badu, ez da bandera bat, baina ez diot antzematen geometria.
|
|
Orain, ordea, dir dir
|
dagi
eguzkiak, lanbrotan eta ilunetan barna,
|
|
Ta goi atsak jo ezkero, zelako oldozkun bitxiak, bertsotan tinko, diztirazten dituen engara barik! Orrela
|
dagi
aipatu onek be, edozein sorkarik irudimena arrotzen dautso, ta orduan, or dabil olerkiz mara mara barrena ustu bearrez".
|
2017
|
|
Euskara (euskaldunen) komunitatea da. Euskararen erkidegoak
|
dagi
euskalduna, eta euskaldunek dagite euskal erkidegoa. Hori da edozein naziotan normala, ez dago beste misteriorik.
|
|
Kontu ematearen azken orduak hots
|
dagi
|
|
hots
|
dagi
eta dohainen liburua hutsik dago
|
|
Bertsolarien ateraldiaz entzule bat berotu ta Ori ederto! deadar
|
dagi
. ingurukoak barrezka.
|
2018
|
|
Uztea nahi duzu? Berak urruma luzea eta suabea
|
dagi
, baietz esan nahirik bezala. Alotzi urruma hori badantzuen nik galdeturik, entzungo ez dut, ba?
|
|
(. Nire arimak goresten du Jauna?). Noizbait norbaitek zerbait esan behar, eta Alotzek oihu
|
dagi
:
|
|
–Nelba! , oihu
|
dagi
haurrak, oraingoan garaile.
|
|
Izan ere, oraingo interesekin asmatzen da iragana; eta iraganak, imajinatuak? egin
|
dagi
gero geroa. Greziak egin du mitoa, eta mitoak Grezia egin du.
|
|
mozkorrak irri
|
dagi
mintzo zaigularik
|
|
Irri eta irri
|
dagi
(mozkorrak),
|
|
irri
|
dagi
berriro
|
|
Abeslari bakoitzak poema bat hautatu zuen eta denen lagun zen rock banda berberarekin, nork bere esparrura eroan zuen, bere kantaerara. Halaxe
|
dagi
Pettik ere, Amayur gaztelu baltza rekin. Valverdek sintetizadore eta pianoarekin girotzen duen bataila hotsa gitarrekin lortzen du Pettik.
|
2019
|
|
Hori bezalako erregua xuxurlatuko zuen, lehen pertsonara pasatu eta gero, Raimundo Silvak, telefonoan zenbakia markatu duenean, baina hain bere kolkorako xuxurlatu du non ahotik kanpo ez baitzaio entzun, ahoak dar dar
|
dagi
, gaztetxo bat balitz bezala, orain badu zertan pentsatu gehiagorik, baldin eta pentsatzen badu, baldin eta ez bada, bere osoan, tinpano erraldoi bat, non telefonoaren txirrinak durundi egiten baitu, tira, txirrina ez, seinale elektronikoa baizik, deia bat batean etetearen zain, ahots batek Esan, edo Bai, edo Nor da edo agian Allo esatearen zain, edo beharbada Zein da, ohiko formulak eta aldaera m... Raimundo Silvak egoera imajinatzen du, emakumea neskamea izango da, noski, telefonoa orain dagoen hartunetik deskonektatzen du, gero badarama bi eskuez atxikirik, bularrean babestua, horrela imajinatzen zuen, zozoki, emakumea argi itzalean dagoen gela batean sartu da, gero makurtu da telefonoa beste hartune batean konektatzeko, Zer moduz, ahotsak ustekabean harrapatu zuen, Raimundo Silvak uste baitzuen neskameak zerbait gaineratuko zuela oraindik, Oraintxe pasatuko zaitut doktore andrearekin, esaterako, horrela hiruzpalau segundotako gerorapena edukiko zuen oraino, baina horrelakorik ez eta galdera zuzena, Zer moduz, egoeraren logika itzulipurdikatuz, Raimundo Silvari baitzegokion gaixoa zer moduz zegoen galdetzea, Ni ongi nago, eskerrik asko, eta gero gaineratu zuen, agudo, Zu hobeki ote zauden jakin nahi nuen, Eta nola jakin duzu gaixorik nagoela, Argitaletxean, Noiz, Atzo goizean, Orduan zer moduz nagoen jakiteko deitzea erabaki duzu, Bai, Eskerrik asko, nire gaixotasunaz arduratu den zuzentzaile bakarra zara, Tira, egoki iruditu zait, gaizki ez duzula hartuko espero dut, Ez horixe, alderantziz, eskertu egiten dizut, hobeki nago, bihar edo etzi lanera joateko moduan izango naizela uste dut, Ez zaitut gehiago nekarazi nahi, laster sendatzea opa dizut, Galdera bat eskegi baino lehen, nola jakin duzu nire telefono zenbakia, Saritak eman zidan, Besteak, Bai, telefonistak, Eta noiz eman zizun, Esan dizut ba, atzo goizean, Eta gaur arte ez didazu deitu, Gogaituko ote zintudan beldur nintzen, Baina beldurra gainditu duzu, Hala dirudi, zurekin ari naizela da horren froga garbia, Baina esango zizuten nik ere zurekin hitz egin nahi nuela.
|
|
Izen eman: hitzak gizakia gizaki
|
dagi
|
|
59) haren mailanerantzuteko gai dela esan nahi du; hau da, hizkuntza errealitateari toki egiteko gai dela, aterpe edo estalpeemateko gai dela aisthesis, erabat, errealitatea bera erakutsi eta argituz. Era horretara, hitza herri da: errealitateaz mundu
|
dagi
izan daitezkeen munduen artean, eta haren bitartez bizi da. Izen ematea, beraz, ez da ardura bako eginkizunik, zentzuzkoa, egokia, bat etorria, baizik.
|
|
Ahotan loratzen zaion hizkuntzak, errealitatearen gainean ezarritako zentzu egituraren bidez, adierazle anitzen mundua eraikitzen du, etahorrek, belaunaldiz belaunaldi, aldaketak aldaketa, jakituria, tradizioa eta kultura bideratzen ditu. Hauda, hizkuntzak gizakia gizaki
|
dagi
. Testu honen helburua, hortaz, filosofiaren eremuan hori nola denazaltzea da, datozen lerrotan azalduko den bideari jarraituz.
|