Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 15

2001
‎noski, bakarra, hemengo lan baldintzak, bizimodu, osasun eta gizarte zerbitzuen kalitate onak ere berea eragin baitute, udaldian beren jatorrizko autonomietara joatendi renean argi ikusi ohi dutenez. Baina edonola ere, Bizkaialdean behintzat, garbi nabari da zer nolako harrotasunaz presentatzen dituzten etorkinek beren seme alabak edo ilobak" euskaraz ondo dakitela" azalduz, berek euskara ikasteko izan ez zuten aukera, beren ondorengoengan behintzat konplitu dela ikusiz.
‎Nafar gizarteak euskararen apustu tinkoa egin du. Datuek erakusten dutenez nafar gurasoak beren seme alaben euskarazko irakaskuntzaren hautua gero eta irmoago egiten ari dira. Hautu horren ondorioak agerikoak dira.
‎Guztiok dakigu euskararen ezagutza eta erabilera ez direla handitu nahiko genukeen neurrian, berreuskalduntze prozesua motelegi doala, baina, era berean, kontziente gara gehiengoa ren jarrera ez dela euskararen kontrakoa izan: gurasoek beren seme alabak eredu euskaldunetan matrikulatzen dituzte; gizarte eragile ugari dira beren burua euskalduntzen hasteko oinarriak jartzeari ekin diotenak... (Ez, ez da nahiko genukeen egoera, baina inportantea da!).
2005
‎Euskara kontuan handik hona asko aldatu dira gauzak, onerako. Nik uste oraingo gurasoek badakitela euskara ez jakitea beren seme alabentzat kaltegarria dela. Orduan ezertarako ez zuela balio eta errazki uzten zen bazterrean.
2006
‎Ideologo frankistek marxistak jazartzen zituzten benetan gaixo zeudela uste zutelako. Pentsaera horren azpian pertsonaia ilun bat zegoen; horrek erregimenaren erraietatik" zientifikoki" argudiatzen zuenez, marxistak fisiologikoki akastunak ziren, eta, beraz, suntsitu egin behar ziren, baita beren seme alabengandik banatu ere. Antonio Vallejo Nagera psikiatraz ari gara:
‎Lehenik eta behin, liburu dendariok testuliburuen doakotasunaren alde gaude. Euskal familia guztien eskubidea da beren seme alabek testuliburuak baldintza berberetan eduki ahal izatea, eta horrela ikasle guztientzako hezkuntza kalitate egokia bermatu ahal izatea. Xede hori lortzeko euskal administrazioak har ditzakeen neurri guztiak jotzen ditugu beharrezkotzat, baina liburuaren eta bere kultur eragileen sektorea ahuldu gabe.
2007
‎Gurasoek, gure garaiko hezkuntza sisteman sumatu ere ezin zuten mailako ezaupidea izan dezakete beren seme alaben norabideari buruz, hala nahi badute. Banakako bilerak eta talde bilerak finkatuta ohi daude, eta gurasoek irakasleari bilera bat eskatu orduko ez da izaten normalean aparteko zailtasunik norbere haurraz aritzeko; eta ikastetxean bertan, aniztasunaren trataera medio, garai baten aldean, baliabide asko eskura dezakete haurren heziketarako.
2008
‎Badago oraindik egin ez den ikerketa bat, alegia, zein eredutara eramaten dituzten hezkuntzaren profesionalek (irakasleek, ikasketa buruek, zuzendariek, ikuskariek, delegazioko langileek...) beren seme alabak, berdin zein eredutan egiten duten lan, irakasleak badira. Ez da zaila susmatzea ikerketa horren emaitzak zein izango ziren.
2011
‎Azken urteotan guraso gazteen artean txertoak eragin kaltegarria izan dezakeela zabaldu da. Hortaz, gero eta gehiago dira beren seme alabei hirukoitz birikoa txertatzen ez dietenak. Hori elgorriaren birusaz babestuta ez dauden umeen eta gazteen poltsa bat sortzen ari da, eritasunaren erasoak gertatzea errazten duena.
2012
‎gero eta euskaldun berri gehiago dago edota erdararen aldeko gaitasun desorekatua duen elebidun gehiago dago. Zaila litzateke pertsona horiek beren seme alabei euskara baino ez transmititzea; gainera, motibo komunikatibo eta emozionalengatik ez dirudi egokia litzatekeenik ere. Bere seme alabei informazioak eta emozioak transmititzeko gai izan behar du guraso batek; gaitasun nahikorik ez badu euskaraz, hizkuntza bat baino gehiago erabili du.
2015
‎zeraman lehergailua zartatuta hildako alabaren amaren gutun formako gogoeta. Bi eleberriotan, baina, gurasoak ez dira ideologiaren transmisio lana egiten dutenak (aitarik ez dute ezagutzen seme alaba horiek eta ez dira haren ideologiaren oinordeko), eta gatazka politikotik at kokatzen dute beren burua; aitzitik, semearen eta alabaren heriotzak haien militantzia jartzen die agerian, eta baita beren seme alaba hilekiko distantzia areagotu ere, haien erabakiak ulertzen ez dituzten neurrian. Nobela horietan seme eta alabaren engaiamendua ez da familiako herentziaren ondorio, ezpada ‘giro’ eta ‘kultura’ baten emaitza.
‎" Eta nork hostia bidali zuen nire semea Orioko taberna hartara?", galdetzen du Lisak Antzararen bidea n. Bietan ere kontrastea handia da gizartearen bizimodu arrunt, hedonistaren eta beren seme alaben patu tragikoaren artean. Pertsonaia horiek ETAren indarkeriaren biktima gisa aurkeztuz, nolabait Saturnoren mitoa berridazten dela dirudi, alegia, bere seme alabak jaten dituen munstro gisa irudikatzen dela ETA.
2018
‎Beste batzuentzat, ez; genitalak mutilatu behar dizkioten emakume batentzat, adibidez, hori bakarrik izan daiteke, genero jazarpen hori gabe bizitzea. Edo izan liteke lasai bizitzea bakarrik, modu xume batean, baina beren seme alabek etorkizuna ziurtatua duten toki batean. Edo izan liteke oraintxe esaten ari garen utopia bera izatea:
2019
‎egon daitezkeen oztopoen artean, familia inguruneak ditugu mugarri handienetako bat. Izan ere, egungo jendartean nagusiki bilobak dituzten pertsona helduek horien heziketan eta beren seme alaben ekonomiaren sostenguan paper aktiboa dutela ikusi dugu. Beraz, ez da harritzekoa pertsona heldu batek bere etxebizitza saldu eta halako proiektuetara joango dela dioenean hizka mizka galanta sortzea horren inguruan:
‎Pobreza y vulnerabilidad ikerketan aipatzen denez, populazio zaharraren %60ek zailtasun ugari dituzte hilabete amaierara heldu ahal izateko, eta %40ek soilik dute Lanbide Arteko Gutxieneko Soldata jubilazio prestazioan. Era berean, ikerketak azaleratzen du lau pertsona heldutik hiruk beren seme alabak ekonomikoki laguntzen dituztela, zaharren egoera ekonomikoaren prekarizazio maila areagotuz.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia