2002
|
|
Espainian, laneko ezbehar tasak azken hamar urteetan izan duen hazkunde geldiezina “epidemia” gisa hartu izan da, eta indarrean dagoen araudia zorrozki ordez beste tratamendu bat eman beharra zegoen.
|
Laneko
arriskuen prebentzioan parte hartzen duten eragile, talde eta erakunde guztiek erabaki zuten nork bere aldetik borrokatzeari uztea eta indarrak batzeko apustua egitea, prebentzioaren kultura sustatzeko eta istripuak geldiarazteko. Hala, joan den uztailean sortu zen Malagan eraikuntzako lan istripuei aurrea hartzeko sektore arteko plana.
|
2003
|
|
CCOOren aburuz, epai horrek “bonus malus delakoaren aurrekari garrantzitsua du”, eta aurrerapauso bat da “gertaera tamalgarri batekin amaitzeko: merkeagoa da
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Legea haustea osasuna bermatzeko prebentzio neurriak hartzea baino”. Bonus malus da Laneko Ezbeharren aurkako Planaren ardatz nagusietako bat.
|
|
Laneko prebentzioarekin zerikusia duen lan bakoitza identifikatuta eta antolatuta egongo da”, dio Iñaki Mujikak. Ziklo berria Plan pilotuari esker sortu den ondorio pragmatikoenetako bat Easo Institutuan emango den
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioko goi mailako heziketa ziklo berri bat sortzea izan da. “Lan munduan sartzeko aukera ezin hobeak dituen eta gizarte eskaera bati erantzuten dion hezkuntza eskaintza berria da”, azaldu du Lourdes Soto ikastetxe horretako zuzendariak.
|
|
Haren ustez, petrolio enpresak" larriki" urratu zuen
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko Legea, prebentzio neurri egokiak hartu ez zituelako
|
2008
|
|
Emakume haurdunari zor zaizkion eskubideak hainbat legek babesten dituzte: 1986ko Osasunaren Lege Orokorra,
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko 31/ 1995 Legea, Lanean dabiltzan Pertsonen Lan eta Familia Bizitzak Uztartzeko 39/ 1999 Legea, haurdunaldian barrenako arriskuengatiko eta amagatiko Gizarte Segurantzaren prestazioak arautzen dituen 1251/ 2001 Errege Dekretua eta emakume eta gizonezkoen arteko egiazko berdintasunari buruzko 3/ 2007 Legea, besteak beste.
|
|
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko Legeak xedatua duenez, ahal denean, lan arriskua duen langile haurduna enpresa barnean lanpostuz aldatua izan behar da; hori ezinezkoa balitz, lan kontratua eten eta emakume horri haurdunaldian dagokion arriskuagatiko subsidioa erdiesteko tramiteak egin daitezen.
|
|
Zergatik?
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko Legea indarrean sartzen denetik, enpresaburua behartuta dago arriskuak ebaluatzera, kendu eta arindu daitezkeen arriskuak desagerraraztera, neurri prebentiboen bidez, lehenik neurri orokorren bidez eta gero banakakoen bidez, erabat ezabatzen ez direnak. Arrisku plusa hautematea da onartzea langileak lanean bizitza edo osotasun fisikoa jokatu behar duela, “arauaren eta sen onaren aurkakoa”.
|
|
Autonomo ongi aseguratuak Langile autonomoaren irudia beti lotu izan da aseguru pribatuekin eta Gizarte Segurantzaren osagarriekin. Eta ez da inpresio faltsua; izan ere, gaur egun alta emanda dauden langile autonomoen %10ek bakarrik kotizatzen dute gaixotasun profesionalak eta lan istripuak estalirik edukitzeagatik, José Luis Perea Langile Autonomoen Elkarteen Federazio Nazionaleko (ATA)
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako arduradunak dioenez. Hori dela eta, langile askok nahiago dute edozein ezustekori aurre egin, independenteki, nahiz eta azkenaldian hobekuntzak egin.
|
|
Irudia: CONSUMER EROSKI Neurri honen azken helburua da sektoreko ezbehar kopuru handia murriztea, obrak egiten dituztenek
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko Legea betetzen dutela bermatzen duten egiaztapenen bidez. Hondeaketa, lur mugimendu, birgaitze, muntatze edo saneatze lanetan kontratista eta azpikontratista gisa diharduten mendeko langileak dituzten enpresa eta autonomo guztiak inskribatu dira. Legeriak eskatzen die enpresei egitura eta baliabide material nahikoak izan ditzatela lanak egiteko eta langileak lan segurtasun eta osasun gaietan prestatzeko.
|
|
Gainera, Estatu espainiarrak Europako herrialdeen buru egiten du sektore honetako lan istripuen tasari dagokionez. 1995eko
|
Laneko
Arriskuen Prebentzio Legearekin erregularizazio prozesu bati ekin zitzaion, tasa hori murrizteko eta Europako bataz bestekoarekin berdintzeko xedearekin. Baina legeak ez du bere helburua lortu:
|
2009
|
|
Juan Carlos Marcos Udaleko
|
Laneko
Arriskuen prebentzio teknikariak zera azaldu digu: " Gero eta ohikoagoa da langile edo jende asko batzen den tokietan desfibriladoreak egotea.
|
2010
|
|
Osalanek Espainiako
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Fundazio Laboralari dirua eskatu ala ez ere bozkatu dute bileran. Eusko Jaurlaritzak, Confebask patronalak, CCOOk eta UGTk ekimena babestu dute; aldiz, ELAk eta LABek ez.
|
2011
|
|
|
Laneko
arriskuen prebentzioa lantzeko oinarri 1997ko urriaren 24ko 1627/ 1997 Errege Dekretua hartzen da, hark zehazten baititu eraikuntza obretan aplikatzeko segurtasun eta osasun arauak eta haren arabera egiten baitu enpresa esleipendunaren teknikariak laneko segurtasun eta osasun plana.
|
|
|
Laneko
arriskuen prebentzioari buruz enpresaburuak emandako jarraibideei kontu egitea eta jarraibide horiek betetzea
|
2012
|
|
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Legeak printzipio hauek zehazten ditu:
|
|
– Enpresaburua horretarako gaituta egotea,
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioan Oinarrizko Mailako ikastaroa egin izateagatik.
|
|
2 Langile batek lanak eragindako kalte bat izateko duen posibilitateari nola deitzen diogu? a) Istripu b) Eragozpen c) Halabehar d) Arrisku 3 Zer dakar
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Legeak, a) Prebentzioaren oinarriak eta erantzukizunak zehazten ditu. b) Laneko arriskuen alorreko betebeharrak eta eskubideak finkatzen ditu. c) Araudien bitartez, Gobernua behartuta dago haren edukia garatzera. d) Aurreko guztiak zuzenak dira.
|
|
Lanbide gaixotasuntzat har daiteke? a) Ez, asbestosia silize hautsa arnasteagatik hartzen baita, eta ez amiantoa arnasteagatik. b) Ez, 1995/ 1978 Errege Dekretuak ez baitu asbestosia lanbide gaixotasuntzat hartzen. c) Bai, horrela adierazten duelako
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Legeak. d) Bai, asbestosia silize hautsa arnasteagatik hartzen delako, eta 1995/ 1978 Errege Dekretuak lanbide gaixotasuntzat hartzen duelako. 7 Sua itzaltzeko hainbat metodo daude; horietariko bat, oxigenoa eta erregaiaren arteko kontaktua ekiditea litzateke.
|
|
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Legearen arabera, lanak eragindako kalteak honela definitzen dira: –lana dela eta, sortzen diren gaixotasunak, patologiak edo lesioak?.
|
|
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Legea (LAPL).
|
|
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Legeak, prebentzioaren oinarriak eta erantzukizunak zehazteaz gain, laneko arriskuen alorreko betebeharrak eta eskubideak finkatzen ditu. Lege markoa da, eta Gobernua, araudiaren bitartez, behartuta dago edukia garatzera.
|
|
Lege markoa da, eta Gobernua, araudiaren bitartez, behartuta dago edukia garatzera. 39/ 97 Errege Dekretua
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Legea aplikatu eta gauzatzeko berariazko araudia da. Araudi horretan ematen dira prebentzio ekintzak planifikatzeko gida-lerroak.
|
|
Langileen eta enpresaburuen eskubide eta betebeharrekin jarraituz,
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Legearen III. Kapituluak garatzen dituen langile eta enpresaburuen eskubide eta betebeharren artean, honako hauei erreparatuko diegu bereziki:
|
|
–
|
Laneko
arriskuen prebentzioaren oinarrizko legeria.
|
|
4
|
Laneko
arriskuen prebentzioarekin lotura duten erakunde publikoak identifikatzea..
|
|
– Jokabide osasungarriak bultzatuko dituzten giro positiboetarantz aldatzea. Espainian, besteak beste, Tabakoaren Aurkako Legea edo
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Legea legegintza aldaketen adibide dira, ingurumen aldaketa mesedegarriak dakartzatenak.
|
2013
|
|
Patxi Lopezen Eusko Jaurlaritzaren bidetik egin du Iñigo Urkullurenak, eta Espainiako
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Lan Fundazioaren funtsak eskatu ditu. ELAk eta LABek erabaki hori salatu dute, laneko osasuneko politika propioa egitea trabatzen duelakoan eta patronala eta beste sindikatu batzuk mahai azpitik finantzatzeko bidea delakoan.
|
2014
|
|
|
Laneko
arriskuen prebentzioari buruzko araudia.
|
|
3
|
Laneko
arriskuen prebentzioari buruzko araudia
|
|
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko 31/ 1995 legeak langileen segurtasuna eta osasuna
|
2015
|
|
(23)
|
Laneko
arriskuen prebentzioko eta ingurumen babeseko egoerak ebaluatu, prebentzio neurri pertsonalak eta kolektiboak proposatuta eta aplikatuta, laneko prozesuetarako araudi aplikagarriaren arabera, ingurune seguruak bermatzeko.
|
|
(23)
|
Laneko
arriskuen prebentzioko eta ingurumen babeseko egoerak ebaluatu, prebentzio neurri pertsonalak eta kolektiboak proposatuta eta aplikatuta, laneko prozesuetarako araudi aplikagarriaren arabera, ingurune seguruak bermatzeko.
|
|
(23)
|
Laneko
arriskuen prebentzioko eta ingurumen babeseko egoerak ebaluatu, prebentzio neurri pertsonalak eta kolektiboak proposatuta eta aplikatuta, laneko prozesuetarako araudi aplikagarriaren arabera, ingurune seguruak bermatzeko.
|
|
(23)
|
Laneko
arriskuen prebentzioko eta ingurumen babeseko egoerak ebaluatu, prebentzio neurri pertsonalak eta kolektiboak proposatuta eta aplikatuta, laneko prozesuetarako araudi aplikagarriaren arabera, ingurune seguruak bermatzeko.
|
2018
|
|
>
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioa enpresako edozein jardueratan zer arrisku egon litezkeen aurrez jakiteko egiten diren ekintzen multzoa da. Arrisku horiek gutxitu eta lan baldintza eta prozedura egokiagoak sortzea du helburu.
|
|
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Legea (LAPL) (LAPi buruzko 31/ 1995 Legea). Prebentzioaren oinarriak eta erantzukizunak zehazteaz gain, laneko arriskuen alorreko betebeharrak eta eskubideak finkatzen ditu.
|
|
Hitzarmen kolektiboak izan ezik,
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko araudi guztia Europatik dator. Europako zuzentarau horiek herrialde bakoitzeko legerian txertatzen dira; guri dagokigunez, BOEn argitaratutako lege, errege dekretu, ministerio arau eta abarren bitartez.
|
2020
|
|
Álvaro San Martín Casa de Ley abokatuaren esanean," lanean arrisku larri eta berehalakorik izanez gero eta enpresaburuak segurtasuna eta osasuna bermatzeko beharrezko neurriak hartzen ez baditu edo hartzen uzten ez badu". Hala, art.
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko Legearen 21 artikulua bere lana dela-eta langileak arrisku larri eta berehalakoaren eraginpean egon daitezkeenean, enpresaburua behartuta dago informazioa ematera eta beharrezko neurriak hartzera arrisku larri, berehalako eta saihestezinean langileek beren jarduera eten ahal izan dezaten eta, beharrezkoa bada, lanpostua berehala utz dezaten.... Eta enpresaburuak egiten ez badu, langileak eskubidea izango du bere jarduera eteteko “eta lantokitik alde egiteko, jarduera horrek bere bizitzarako edo osasunerako arrisku larria eta berehalakoa dakarrela uste duenean”, dio Calvok.
|
|
Baina, hori bai, ezin da edozein modutan eta edozein lekutan egin. .
|
Laneko
arriskuen prebentzioan aditua den emakume baten eskutik kontatuko dizugu nolakoa izan behar duen zure bulegoak etxean, telelanetan lesioak saihesteko.
|
|
«Baldin eta ikastegian haurdun edo bularra emateko egoeran dauden emakumeak badaude, ikastegira ez joateko, joan etorriak ahalik eta gehien murrizteko eta egon litekeen arriskutik urrun egoteko». EHUk gaineratu du
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko Legean ezarritakoaren arabera, haurdun eta edoskitzaroan dauden langileak «bereziki sentiberak» diren langile gisa identifikatzen dira. Kanpoko kontratei ere helarazi die eskaera, mezuan dioenez.
|
|
Kasu horiek
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Zerbitzuak kudeatuko ditu. Prebentzio neurri gisa, kontaktu estuak minimizatuko dira 1,5 m ko distantzia zainduz, maskara erabiliz eta ikasgelen aireztapena maiz eginez.
|
|
4 Nafarroako
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Zerbitzu guztien koordinazio exekutiboa:
|
2021
|
|
Alegia, enpresak eskubidea du enplegatua kutsatuta dagoen ala ez jakiteko, “beharrezkoak diren kontingentzia neurriak ezarri ahal izateko”. Laneko segurtasuna zaintzeko legezko betebeharra Covid proba bat egitea laneko osasuna eta segurtasuna zaintzeko modu bat da, eta enpresaburuek eta langileek laneko segurtasuna zaindu behar dute, besteak beste, eta halaxe ezartzen du
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko Legeak: Enpresaburua.
|
|
Ekainean, Osalanen txosten batek enpresaren prebentzio ekintza auzitan jarri zuen. Lantoki berean bi enpresa edo gehiagotako langileek jarduerak egiten dituztenean
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko Legearen arabera, enpresak" ez zuen behar bezala gauzatu jardueren koordinazioa".
|
|
batetik, laneko osasun eta segurtasunari buruzko araudia hobeto aplikatzea sustatzea, eta, bestetik, autonomia erkidegoetan finkatzea, batez ere enpresa txiki eta ertainetan, langile guztiek babes maila bera izan dezaten. Helburu horiek betetzeko, estrategiak beste lau helburu zehatz ezartzen ditu:
|
Laneko
arriskuen prebentzioa egiten duten erakundeen eraginkortasuna hobetzea. Lan arriskuen prebentzioaren azterketa, ikerketa, sustapena, laguntza, aholkularitza, zaintza eta kontrola sustatzea Herri Administrazioen ekintzetan. Agente sozialen eta autonomia erkidegoen partaidetzarekin, laneko segurtasuneta osasun baldintzen hobetzea sustatzea, batez ere arrisku handiko sektore, jarduera, talde eta enp...
|
|
Bigarrenik, azaroaren 8ko 31/ 1995 Legea,
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzkoa, zeharkakoa da, ez baitu osasun arloa bakarrik arautzen, baizik eta sektore guztiak. Hala ere, osasun arloan, 10, 14, 22, 23, 25, 26, 27, 28 eta 31 artikuluek administrazioei eta enpresaburuei ezartzen dizkieten betebeharrak eta eginkizunak aplikagarriak dira.
|
|
Horretarako, langileen lantokien eta lan ingurunearen ezaugarriak eta egon daitezkeen arriskuak izango dira kontuan eta prebentzioa, diagnosia, tratamendua, moldapena eta birgaitzea bultzatuko dira". 33 artikuluan laneko osasunaren arloan egin behar diren ekintzak zehazten dira: Langilearen osasuna sustatu. Langileen osasuna gainbegiratu, banaka eta era kolektiboan, jasaten dituzten osasun arriskuen ondorioak era goiztiarrean antzemateko.
|
Laneko
arriskuen prebentzioan osasun alderdiak garatu eta jardun. Osasun profesionalen, langileen eta haien legezko ordezkarien eta enpresaburuen informazioa, prestakuntza, kontsulta eta parte hartzea sustatu osasun arloko programa, egitasmo eta ekintzetan.
|
|
33 artikuluak, bere bigarren atalean, osasun agintariak lan agintaritzarekin koordinatuta egingo dituen ekintzak ezartzen ditu. Horien artean, honako hauek nabarmendu daitezke: Lan politikek osasunean izan ditzaketen eraginak kontrolatzeko adierazlesistema ezarri. Langileen osasun zaintza sustatu, osasun zaintzako protokoloak eta gidak garatuz. Laneko osasun zaintza osteko programak garatu.
|
Laneko
arriskuen prebentzio zerbitzuetako osasun jarduera baimendu, ebaluazioa egin, kontrolatu eta aholkua eman. Osasuna lantokian sustatu, ingurune osasuntsuak eta bizimodu ohiturak garatuz. Laneko osasunean formakuntza sustatu osasun sistema publikoetako profesionalentzat.
|
|
|
Laneko
Arriskuen Prebentzioari buruzko Legea eta Prebentzio Zerbitzuen Erregelamendua garatzeko garaian, osasun arloko profesionalei aplikagarri zaien berariazko araudia sortu da. Ildo horretatik, apirilaren 14ko 487/ 1997 Errege Dekretuak, kargak eskuz hartzearen ondorioz gerta daitezkeen arriskuak saihesteko segurtasuneta osasun arloko xedapenei buruzkoak (bereziki langileentzat bizkarreko arriskuak ekiditekoa), bere 6 artikuluan osasun zaintza jasotzen du eta osasun profesionalentzat aplikagarri dela dio, batez ere gaixoen mugimenduak etxeetan egin behar dituzten langileentzat.
|
2022
|
|
" Kalteberatasun faktoreak dituzten" irakasleei ere erabiltzen segitzea aholkatzen diete.Hortik aurrera, lekuan lekuko erabakiak har ditzakete lantegiek. "
|
Laneko
arriskuen prebentziorako zerbitzuek aholkua emango diote enpresaburuari, eta arduradunen, erdi mailako arduradunen eta langileen ordezkarien iritzia jaso behar da". Arriskuen ebaluziorako ondoko irizpideak hartu ditzakete kontuan: aireztapen egokia, okupazio maila, pertsonen arteko 1,5 metroko distantzia mantentzea, bertan ematen den denbora, jarduera, tenperatura eta hezetasun erlatiboaren baldintzak, espazio komunak erabiltzea (aldagelak, jantokiak...), partekatutako garraiobide partikularrak, lanpostuan pertsona kalteberak egotea.
|
|
Osasunbideko
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Zerbitzua nalvarea@navarra.es
|
|
|
Laneko
arriskuen prebentziorako zerbitzuen helburua.
|
|
|
Laneko
arriskuen prebentziorako zerbitzu bat (LAPZ) prebentzio jarduerak egiteko beharrezkoak diren giza baliabideen eta baliabide materialen multzoa da, langileen segurtasuna eta osasuna behar bezala babesten direla bermatzeko. Horretarako, enpresaburuari, langileei eta haien ordezkariei eta ordezkaritza organo espezializatuei aholkuak eta laguntza ematen die.
|
|
O NOZeko
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Zerbitzuaren jarduketak COVID pandemian
|
|
Osasunbideko
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Zerbitzua nalvarea@navarra.es
|
|
|
Laneko
arriskuen prebentziorako zerbitzuen helburua.
|
|
|
Laneko
arriskuen prebentziorako zerbitzu bat (LAPZ) prebentzio jarduerak egiteko beharrezkoak diren giza baliabideen eta baliabide materialen multzoa da, langileen segurtasuna eta osasuna behar bezala babesten direla bermatzeko. Horretarako, enpresaburuari, langileei eta haien ordezkariei eta ordezkaritza organo espezializatuei aholkuak eta laguntza ematen die.
|
|
O NOZeko
|
Laneko
Arriskuen Prebentziorako Zerbitzuaren jarduketak COVID pandemian
|