Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2004
‎Hizkuntzei esker mundua ez da kolore batekoa, monolitikoa, ñabarra eta askotarikoa baizik. Hizkuntzaren bidez nazio-nortasunak ezartzen dizkigun muga bereizgarriak ez dira inoren kalterako, ideologia totalitarioaren egungo kultura demokratiko honentzat salbu. Honek bere hegemoniaren zilegitasuna aspaldi ezarri zigun munduaren antolaketan, eta geroztik dauden bezala daude munduko herri-nortasun gehienak:
‎Euskaraz hitz egite hutsak sortzen duen kultura horixe bera da, hain zuzen, diogunaren agerbiderik behinena. Hizkuntzaren bidez iristen gara gizakiok gogamenaren mundu sinbolikora, kulturaren izarira. Hizkuntza ez da, hortaz, behin eta berriz esateko, kulturatik at dagoen komunikazioaren tresna huts eta soila.
‎Nola ezagutzen dugu mundua, errealitatea? Hizkuntzaren bidez , ikusi dugunez; baina nola zehazkiago esanda. Errealitatearen irudiak egiten, hots, errealitatea irudikatzen.
2005
Hizkuntzaren bidez gauzatutako Beste baten eta Nire arteko elkarketarekin bakarrik sortzen dira gizakia osorik eragiten duten sentimendu sakon eta noble guztiak, hau da, bi pertsonen arteko bat-egitea —adiskidetasunean, maitasunean eta elkartze espiritualean— lotura garaien eta barnekoiena bihurtzen duten sentimenduak.103
2006
‎Ezin dira bereizi. Hizkuntzaren bidez gara euskaldun. Bestenaz, beste zerbait ginateke.
Hizkuntzaren bidez eratzen da gizartea, berau erabiliz subjektuek lortzen duten elkar ulertzearen bidez, alegia. Hizkuntza eta komunikaziorako gaitasuna izanik gizakion ezaugarri nagusia, komunikazioaren gertakaria azaltzea da gure autoreari gehien interesatzen zaiona.
2009
‎Izan ere, hizkuntza pentsamendusozialerako bitarteko nagusia da (Holtgraves, 2002). Hizkuntzaren bidez komunikatzen dira estereotipoak pertsona arteko mailan nahiz gizarte mailan. Beraz, hizkuntzaren erabilera aztertzeak portaera soziala ezagutzeko bidea zabaltzen du.
2010
‎AEKko ikasleen lehen motibazio andana euskaltasunari buruzkoa da. Hizkuntzaren bidez herriko ikasleek beren erroak aurkitu nahi dituzte, eta kultura sakondu, nor diren ulertzeko. Aldiz ikasle etorkinek Euskal Herrian integratzea bilatzen dute, hizkuntzaren bidez eta neurri ahulagoan euskal kultura landuz.
2011
‎Zerk, errealari zer dagokion? Hizkuntzaren bidez mugatu aurretik, izatearen alde bat hartu ote dut (ez dakit nola) eta hartaz pentsatu eta mintzatzen ote naiz, edota pentsatzean eta hitz egitean izatea mugatzen dut, eta, beraz, harrapaturik nago (hori pentsatzen dut; beraz, hori da). Ordenari buruzko pentsamendua, hala, pentsatu denaren ordena bihurtzen da, eta ez osotasunarena.
2012
‎Jakina. Hizkuntzaren bidez garaiko mundua nolakoa izan zen ikusten da, nola ikusten zuten orduko euskaldunek mundua. Euskarak euskaldunek mundua ikusteko zuten ikuspegia dakarkigu.
‎Hizkuntza galtzen badugu, kulturaren gunea galduko dugu. Hizkuntzaren bidez bizi gara, bizi da gure kultura. Kultura guztiak ahozkoak izan ditugu, hizkuntzaren bidez transmititu dira.
‎Testuinguru postkolonialetako ikertzaileek erakutsi dutenez, kolonizatzaileak idazketaz eta itzulpenaz baliatu izan dira beren balio eta mundu-ikuskerak kolonizatuei inposatzeko. Hizkuntzaren bidez eraikitako balio horiek, ordea, egia unibertsal gisa aurkeztu dituzte, humanismo liberalaren izenean kolonizatuak kristautu eta zibilizatu ahal izateko.
‎Albistearen lanketa amaitzeko, hizkuntzak berebiziko garrantzia du kazetaritzan. Hizkuntzaren bidez , kazetariak hautatutako informazioa eta horrekin osatutako albistea aurkeztuko ditu. Albistegintzak, gainera, informazioa kazetaritza-arauen arabera lantzen du.
2013
‎james keller Haurtxoaren balentria Haurrak bere lehen hitza ematen duen unea oso hunkigarria da. Hizkuntzaren bidez komunikatzeko lehen urratsa da, ez bakarrik negarraren eta keinuen bidez. «Hasieran ez dago komunikatzeko asmorik», azaldu du Klaustre Cardona, logopeda eta psikopedagogogileak, Espainiako Logopedia, Foniatria eta Audiologia Elkarteko kidea. «Gero, helduaroan erantzunak aurkitu ahala, solaskidetzat aitortzen dute», gehitzen du.
2015
‎Antologia honetan, behintzat, ez dira horrela hartzen. Hizkuntzaren bidez gauzaturiko jardunetan bederen,, euskal, terminoa, euskarazko, ren baliokidetzat, sinonimotzat, jotzen da.
‎Marko nagusi horretan hezkuntza-sistemari lehen mailako zeregina eta ardura egozten zaio hiztunen hizkuntza-komunikaziorako gaitasuna garatzeko (Eusko Jaurlaritza-Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saila, 2010). Hizkuntzaren bidez komunikatzeko konpetentzia hori maila hoberenera eramateko, berriz, ingurune eleaniztunean, funtsezkoa da hizkuntza-erabiltzaileek eskura edukitzea orientabideak eta baliabideak, idatzizko prosa arina eta efizientzia handikoa eraikitzeko euskaraz. Horregatik da garrantzitsua jakitea, oro har, ikasmaila guzietako irakasleek zer-nolako irizpideak erabiltzen dituzten erranaldiko elementuen hurrenkerak balioesteko, bat hobesteko eta bertzea gaitzesteko, bat lehenesteko eta bertzea «ondoko-esteko», zeren hori jakiteak argia emanen baitu gai honetan irakasleen hasierako eta etengabeko prestakuntzan eragiteko.
2016
‎besteak kontsolatzeko edo dibertitzeko gaitasuna du, eta ingurukoekin harreman estuagoak izan ditzake. Hizkuntzaren bidez , lehengo emozio orokorrak zehazten hasten da haurra, eta, halaber, ulertu egin ditzake ordura arteko egoera afektiboak.
2017
‎Azken finean, batzuk eta besteak hizkuntza performatzen ari dira. Hizkuntzaren bidez , identitate zehatz batzuk jokatzen/ antzezten ari dira, eta hizkuntza erabilera horren bidez genero identitate batzuk performatzen dituzte:
‎Alde horretatik, planteamendu teoriko-metodologiko horiek oinarrizkoak suertatu zaizkit sozializazio bidez egiten den sexuaren araberako banaketaren sailkapena egiteko (mutilek zer egiteko gai diren erakutsi behar dute, neskek bere izaera zertan datzan adieraztea dute helburu), eta batzuen eta besteen hizkuntza-praktika ezberdinduak oinarritzeko. Hizkuntzaren bidez ere desberdinkeriak eta botere harremanak ezartzen dira. 1960ko hamarkadan, soziolinguistikaren garapenarekin batera, iritsi ziren arlo honetako azterketa sendoenak.
2018
‎Bertsolaritzak euskal gizartean duen eraginak txunditu zituen biak. Hizkuntzaren bidez sortutako" magia" aipatu dute, frisieraz halako zerbait balego zer nolako aurrerapena litzatekeen nabarmendu dute. Euskal Herriko bisitalditik bueltan pentsatu zuten frisierazko inprobisazioari ekitea eta, hortaz, hastapenetan daude oraindik.
2021
‎Alderantziz jokatuz, nazionala edo nazioartekoa den mugimendu bat gureganatuz, ohartzen gara borroka horien kalko bat eramaten dugula guk ere. Hizkuntzaren bidez , zapalduaren borroka irakasten da. Euskararen bidez, eta euskarari esker, euskaldunok ulertzen dugu aitzinatzeko, helburu batzuen lortzeko, ideia argiak eta partekatuak izan behar direla.
‎Begiak zabaltzen dituen ariketa transformatiboa izan daiteke literatura. Hizkuntzaren bidez ariketa literarioa egiten dugunean egiaren bila ari gara, hurbilduko garen esperantzaz.
2023
‎litekeena zen euskara Europako hizkuntzarik zaharrena eta, ondorioz, kontinenteko jatorrizko hizkuntza izatea. 1821ean argitaratu zen Berlinen ideia hau garatzen zuen Prüfung der Untersuchungen über die Urbewohner Spaniens vermittelst der vaskischen Sprache (Espainiako Lehen Biztanleei buruz Euskal Hizkuntzaren bidez eginiko Ikerketen Azterketa) lana. Bere sustraien bila abiatua zen Europa erromantikoan dezenteko oihartzuna izan zuen planteamendu honek, eta hainbat ikerlariren jakin-mina piztu zuen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia