2001
|
|
|
Gatozen
, bada, aipatutako bi debateetako topikoaren jorratze lana eta moduaaztertzera. Aipatu dugun bezala, modu kontrastiboan egingo dugu, eta lau alderdihartuko ditugu kontuan:
|
|
|
Gatozen
lehen planteamendura,, isiltasunaren eta hitz egin beharraren artekooreka, modura laburbil genezakeena.
|
|
|
Gatozen
goragoko galderara: " Ez ote dira, bada, ezer arnari, margo edo itun?".
|
|
|
Gatozen
harira. Andoaindarrarenak oro uxatu zituzten batzuen eta besteen artean, lauzpabost ale baino ez dela gelditzen.
|
|
Hauek dira bere hitzak: "
|
Gatozen
arira. Ele eder euskeraren ioskera dala ta, idazten digu Altube buru zuriak, berak oi dun sakon eta argi.
|
|
|
Gatozen
berriro Barojagana. Zertan da handi?
|
|
Axularren azalaz, hizkeraz, nahikoa eta gehiago esan da.
|
Gatozen
mamira. Ez zen Axular" euskara lantzen" ari:
|
|
Beste guztiak itsutu egin al ditu?
|
Gatozen
mamira, eta mamia adierazten saia gaitezen eta hizkuntza saia dezagun.
|
|
|
Gatozen
Etxeparegana, Etxeparegandik gehiegi saihestu garenez gero. Bere obra gutxi zabaldu zela Euskal Herrian, eta atzerrian are gutxiago noski, badakigu:
|
|
|
Gatozen
horrenbestez gure harira, Oihenarten idazlanetara diot, eta batez ere euskarazkoetara. Hasi gaitezen, lehen argitaratuak ere dira-eta, erdarazkoekin.
|
|
|
Gatozen
bigarren puntura: egin diat eta gainerakoak bitara har daitezke.
|
2002
|
|
|
Gatozen
orain Chevallard en (1985) eskemara eta Bronckart eta Schneuwly k (1991) ondoren osatu zutenera. (Ikus 1 eskema)
|
|
|
Gatozen
, bada, harira. Zertan da on line ikasbidea?
|
|
Honez gero, baina, liburuaren luzeerak ez du aukerarik ematen gehiago luzatzeko, ezta hasiera emandakoak azaltzeko garaiak ere.
|
Gatozen
, beraz, harira, liburu hontan buruzagi bikainen bizitzaz aritzeko.
|
|
Eta kitto kalamatrika.
|
Gatozen
harira: katalizatzaile bat behar duzuela erabaki diat –jarraitu zuen Alexek– Iruditu zaidak zuen bidetik at zabiltzatela.
|
|
Alabaina kontu pixka bat gehiago komeni zitzaion izatea makila eskuetan hartu eta zartaka hasi aurretik.
|
Gatozen
orain bigarren iruzkinera: literaturan eta EGLUn, adibidez, ontzat ematen diren egituretatik urrunago joan behar dugu, egileak proposatzen duen bidetik?
|
2003
|
|
|
Gatozen
berriro bizitza zertzeladetara. Arantzazuko Batzar zalapartatsu eta zurrunbilotsu hartan parte hartu zuen.
|
|
|
Gatozen
berriro Parisgo aldikada horretara. Lasaialdi baten ondoren, gauzak berriro okertu zitzaizkion, eta diru eztasunez berriro ere gorriak ikusi zituen.
|
|
|
Gatozen
laburki ikustera Peru Abarca eta 1800 inguruan idatzi ziren laborariaren beste apologia batzuen nondik norakoak, hurrena bere argudio nagusien azterketa egiteko:
|
|
|
Gatozen
orain gure gaiaren alderdi etikora. Liburu honetan aztertu dugun Kontrailustrazio bidea eta integrismo katolikoa azkenean ez direla garaile izan badakigu, nahiz eta ezin esan dezakegun besterik gabe ideia ilustratuak erabat gauzatu direnik.
|
|
|
Gatozen
gure gaira. Era guztietako plataformak eska  tzen diren garai hauetan, gizarte komunikazioak bereak behar ditu.
|
|
hogeitaka urte hauetan ikusi eta ikasi uste dudanaz eskainiko ditut hortaz, soil soilik, nire oharrak.
|
Gatozen
, beraz, harira. Saia gaitezen, puntuz puntu, Jakin en galdera biei aurrez aurre erantzuten.
|
|
pauso handia egin dela zinez, mende laurden honetan, Euskal Autonomia Erkidegoko irakasle jendea alfabetatzen eta euskalduntzen.
|
Gatozen
, labur beharrez, portzentaje soiletara: 1976 hogei irakasletik batek zekien euskaraz.
|
|
Ez dago hain kontraesan handirik horretan, lehen begi kolpean besterik badirudi ere.
|
Gatozen
mamira. Demagun 30.000 irakasle pasatxo direla une honetan, urteosoz edo partez, EAEko irakaskuntza publikoan zein pribatuan (unibertsitate maila kontuan hartu gabe hortaz) aridi renak.
|
2004
|
|
|
Gatozen
etxera. ETAren arazoa ez da etikarik eza.
|
|
Barkatu.
|
Gatozen
, bada, geurera. Beno, egia esan, ez dakit zurekin joan nukeen arropak erostera, Aitor.
|
|
|
Gatozen
harira ordea: euskararen eta euskal kulturaren egungo abagunea Atxagak irudikatzen duen bezain hitsa ote da?
|
|
|
Gatozen
harira: barruan genioen.
|
|
hizkuntzen paradisu horretan, izan ere, kukuak erdaldun herriari ondo jo dion bitartean, euskaldungoari oker jo baitio betidanik.
|
Gatozen
, hortaz, egiazko eta benetako hizkuntzen bizitzara: nork, nori, noiz, nola, non, zertaz eta zergatik hitz egiten dio halako edo holako mintzairan batak besteari eta besteak batari, soziolinguistikaren literatura klasikoan ohikoa den hizkera erabiliz.
|
|
|
Gatozen
harira ostera ere: Martin Ugalderen aipamena egin dut arestian, eta zorrak zor direnez, Zumalaberen esanak era honetan osatu zituen andoaindarrak:
|
|
|
Gatozen
harira, gatozen atal honen bizkarrezur dugun gogoetaren muinera. Euskal nazio eraikuntzaren ildoan kulturaren berariazko ekarpena idoro nahi genuke, euskal identitatearen sistema osatzen duten elementuen artean, kulturaren egitekoa zertan den zehazteko.
|
|
|
Gatozen
ostera herri mugimenduaren hari muturra hartzera. Oraindik ere errezeloak jandako bikotea osatzen dute aginte erakundeek eta herri ekimenak.
|
|
|
Gatozen
, ordea, hizkuntza funtzioen zorioneko dikotomiara: hots, hizketajardunaren esparru ez formalak erabilera formalen aurrez aurre jartzeko gure arteko zenbaitek erakusten duen grina ezin gordezko horretara.
|
|
|
Gatozen
atzera ere erabileraren eta jakitearen artean daukagun korapiloaren muinera. Askatu ezinezko korapiloa dugu hori, oker ez banago.
|
|
–Tira, horrek guztiak ere ez du garrantzi handirik... –erran zuen irakasleak marmarka–
|
Gatozen
mamira. Egitekoa zehaztu aurretik, galdera batzuk egin behar dizkizut.
|
|
Ikusia dugu, laburki izan arren, perpausaren funtsa.
|
Gatozen
orain izenen funtsa argitzera. Zer ote dira izenak?
|
|
|
Gatozen
orain zientifismoaren hirugarren printzipiora, aurreko biak nolabait oinarritzen dituena eta gure gaiarekin zuzenki lotua dagoena. Haren arabera zientziaren paradigma gorena eta formalizazio biderik egokiena zientzia fisikomatematikoena da.
|
|
Gure ustez, haatik, bi jomuga hauek elkar inplikatzen dute, jomuga berberaren bi hazpegi baizik ez izaki funtsean.
|
Gatozen
, bada, etikaren oinarri existentzialak gertuagotik aztertzera, (auto) errealizazioaren etikaren muina eta zeregina hobeki uler ditzagun.
|
2005
|
|
|
Gatozen
Aralar alderdira. Bere ibilbidean nolabaiteko noraeza antzeman omen zaio zenbaitetan.
|
|
Biak ere Foruko baserri auzoak dira.
|
Gatozen
bidetik Gernika 2,1 kilometrora geratzen da eta eskumaldera, berriz, Foruko Elexalde dagoela adierazten digu. Gure bideari jarraitzeko bidexka hau hartuko dugu.
|
|
|
Gatozen
oraingaitasunaren taulatikerabiler arenera. Zer ekarri du erabilera mailan gaitasuna modu hain nabarmenean igotzeak. Lehenik eta behin," beti erdaraz" egiten dutenen proportzioa% 55etik% 20ra jaistea.
|
2006
|
|
H.
|
Gatozen
Euskal Herrira. Nola ikusten duzu gaur?
|
2007
|
|
|
Gatozen
berriro 1850 inguruko Galizara.
|
|
|
Gatozen
etxera, gurean etxean bizitzea, maizterrarena egitea bada ere. Honaaurreneko galdera:
|
2008
|
|
|
Gatozen
ordea lehengora: ustez alderdi politikorik euskaldunena ahotan hartuta jardun dugu hausnarrean.
|
|
|
Gatozen
ordea berriro ere gaitzaren iturrira edo euskarak abertzaletasunarekin izan dituen hartu emanen erroetara. Gaitzaren erroak hasiera hasierakoak omen ditugu; gorago aipatu ditugu zenbait arrazoi zentzu horretan.
|
|
|
Gatozen
egungo egoerara eta beha dezagun bertatik bertara ezkerraren politika nazio ukatuei buruz Europako testuinguruan. Horretarako ezkerraren plazan esandako gauza batzuk adituko ditugu.
|
|
|
Gatozen
ostera ere bidegurutze honetara atera zaigun bikotearengana: aurrekoan Zabaloren eta Mateosen irizkide baldin banintzen, oraingo honetan ezin esan beste horrenbeste.
|
|
|
Gatozen
berriro ere igarotako bidegurutzera. Han utzi dugu Lete bere gogoeten bakardadean, eta hantxe emango diogu hitza bigarren aldiz:
|
|
|
Gatozen
gertuagoko beste zenbait adibiderekin:
|
|
|
Gatozen
orain euskarara. Homeroren obra horretatik bi itzulpen aipatuko ditut, gure itzultzaileen trebetasunaren ispilu:
|
|
|
Gatozen
beraz harira. Gatozen hari matazara, nahiago bada.
|
|
Gatozen beraz harira.
|
Gatozen
hari matazara, nahiago bada. Hari mataza baitauka berekin, eta ez nolanahikoa, gaurko aztergai honek.
|
|
Hitzetik atzizkirakoa da lehenengoa; hitzetik pospo siziorakoa bigarrena.
|
Gatozen
bigarren honetara: nondik aurrera hitz egin liteke posposiziozko gramatikalizazioaz?
|
|
Uste horrek eraman nau, hain zuzen, azter ketatxoa honela egituratzera.
|
Gatozen
beraz, besterik gabe, etxeko iturburu horietara.
|
|
Horrezaz gai nera, konposizioarekin batean posposizio bidea ere landu zuen liburuxkan (oso iragaitzaz halere), eta aipamen horien ildotik posposiziozko alde> ere begien bistan izan zuen une batez (PVCD, 44).
|
Gatozen
azalpenaren muinera. Zer dio Villasantek, funtsaren funtsean, alde> atzizkiaz eta talde> hitzaz edo, atzizki, az?
|
|
Hori da, dudarik gabe, gaurko argudio bide osoaren behaztopa harri nagusia.
|
Gatozen
beraz, besterik gabe, aldeko fro gantzak eta kontrako argudioak aurrez aurre haztatzera.
|
|
Ederto.
|
Gatozen
harira: xehetasun txiki bat argitu gura dut.
|
|
|
Gatozen
gurera, txirrindularitzara. Atzo Toledon amaitu zen etapa oso urduria izan zen.
|
2009
|
|
|
Gatozen
harira, hariaren muturra Galesen utzi dugu eta. Han, beste herri frankotan bezalatsu, jatorrizko hizkuntzaren krisi larriaz ez ziren jabetu bertako herri mintzaira artean bizirik zegoen lekuetan, ezpada beste giza gune arroztu baztuetan:
|
|
|
Gatozen
orain ERALAN egitasmoa deskribatzera:
|
|
bere erdigunea leku guztietan izan arren, zirkunferentziarik inon ez duen zirkulua litzateke zinema.
|
Gatozen
bada poesiara eta aldarrika dezagun gauza bera: poesia ere, bere erdigunea leku guztietan izan arren, zirkunferentziarik inon ez duen zirkulua da.
|
|
Ezespresionismoa, ezbesteabangoardiak, agertuko diraulerbera ohiko familia burges edo ertain mailako familiaren balioekin, familia horietan gertatzen diren drama pertsonal edo drama erromantikoekin.
|
Gatozen
ikusterazertandirenbaliohoriekEtiopian:
|
|
|
Gatozen
orain mailaren arabera, sexu talde bakoitzeko maiztasunak aztertzera. Hala, kirol ibilbidean barrena ezberdintasun aipagarria ikusten da gizonen zeinemakumeen parte hartzeari kasu eginez gero.
|
|
Hau da, nahiz eta presidentetzara iristeko aurkakotasun gehiago edo gutxiagotopatu, argi dago elkarrizketatutako emakumeek posturako gaitasun ezin hobeadutela.
|
Gatozen
norberaren klub eta federazioetako presidentetzara iristeko etabertan mantentzeko topatu ahal izan dituzten eragozpenak ikustera.
|
|
Aurrerago azalduko dugu zein egitasmotan murgilduta dauden sarean euskarazko hedabideak.
|
Gatozen
orain premia estrategiko bat aipatzera. Ramon Zallok sartuko gaitu arrastoan (2006:
|
|
Hurrengo atal batean ikusiko dugu zelan aldatu zen panorama hori 1980ko hamarraldiaren hasieran.
|
Gatozen
orain Espainiako gerraostera, frankisten garaipenak gauzak zelan utzi zituen ikustera.
|
|
Haatik, horiek beste kontu batzuk dira eta aurrerago jorratuko ditugu.
|
Gatozen
orain bueltan prentsaren sorrera garaietara eta pausa dezagun soa Euskal Herrian.
|
|
|
Gatozen
, baina, sei hilabete geroago daukagun EITB aztertzera. Modernizazioa neurtzeko tresna jakinik ez dut eta, propaganda alde batera, eragin den estilo aldaketa modernotasun unitate hunkiezinetan baino gehiago antzematen da edukietan.
|
|
Begira, hortik da zuzeneko igoera Hiru Erregeen Mahaira, baina elur honekin arriskutsua da, hobe guk ekarri dugun arrastoa.
|
Gatozen
orain behera, kontu handiz.
|
|
|
Gatozen
gurera, gatozen moderno, hipermoderno edo postmoderno deituriko mundura. Batetik, kultura modernoak blindatu egin du umeen mundua, garapen ekonomikoaren eta jakintza zientifikoaren harresiarekin egin ere; zehatzago esanda, medikuntzan izandako aurrerapenekin.
|
2010
|
|
|
Gatozen
orain herri euskaldunera. Gatozen Leitzara.
|
|
Gatozen orain herri euskaldunera.
|
Gatozen
Leitzara. Zer ekarpen egiten dio euskarak norberaren estetikari?
|
|
|
Gatozen
orain laugarren modulura. Ilokuzio pragmatikatik interakzio pragmatikara jotzen da bertan.
|
|
|
Gatozen
orain testu hizkuntzalaritzaren ekarpen orokorrak eta nagusiak zertzelatzera.
|
|
|
Gatozen
, honenbestez, hipotesiak formulatzera.
|
|
|
Gatozen
Eracus> testuen garapen fasea deskribatzera. Esan behar da, lehenik, beste fase biak baino konplexuago dela.
|
|
–
|
Gatozen
...
|
|
|
Gatozen
ondoren pertsona izenordainen erreferentzia balioen zerak ikusten:
|
|
Kapituluaren lehen atala estudiatu ondoren, bigarren azter unitateari ekingo diogu jarraian.
|
Gatozen
, bada, berbaldi ekarria (BE) aztertzera:
|
|
|
Gatozen
orain analisira. Pertsona izenordainekin egin dugun bezala, berbaldi ekarrariaren kasuan ere hiru informazio esparru bereiztuko ditugu:
|
|
|
Gatozen
orain hautatu ditugun berbaldi ekarriaren bi modalitateen (ZuBe eta ZeBe) markatzaile sintaktikoak deskribatzera. Honatx zuzeneko berbaldiari (ZuBe) dagozkion markak:
|
|
|
Gatozen
aditzen posizioaren interakzio balioa aztertzera.
|
|
|
Gatozen
, bada, barruti bakoitzaren konnotazio balioak agertzera, eta sermoietako interakzionismo sozio diskurtsiboaren lehen ezaugarria zirriborratzera. Deskripzioan C-A B ordenari jarraituko zaio.
|
|
|
Gatozen
orain irakastordu barneko ikastaroetara. Hots, liberaturik egiten direnetara.
|
|
Aurrerago emango dira datu xeheagoak, irakasmailaka, ikastetxe motaka edo lurraldeka.
|
Gatozen
, beraz, ikuspegi global horretara.
|
|
DBHn ere indarrean daude hiru ereduak (A, B eta D), baina hortik gora ez. Batxilergoan bi eredu daude legez (A eta D) 177 Azkenik, Lanbide Heziketan ere bi eredu daude nagusiki, baina eredu horien izaeraz ohar jakinak egin behar dira kasu honetan178
|
Gatozen
, orain, harira.
|
|
Gero eta irakasle gehiago da, EGA edo HE2 maila eskuratua duena.
|
Gatozen
emaitza numerikoen azalpen grafikora: irakas sistema osoko azken datu erabilgarriek, 2006 ikasturtekoek, ondoko emaitza eskaintzen dute:
|
|
|
Gatozen
, ordea, harira. Hamasei urte inguruko ikasle oro, ele biko gaitasun praktiko?
|
|
|
Gatozen
beraz jakite mailaren alderdi kualitatibora, intentsibora. Zer neurritan ditugu euskaldun, euskaldun direla dioten EAEko neska mutilak eta gazteak?
|
|
bai erdaldun hutsak, bai erdal elebidunak eta bai euskal elebidunak.
|
Gatozen
azken multzo honetara: euskaldun gazte, alfabetatu eta erdi edo goi mailako ikasketak egindako asko EAEtik edota Euskal herritik kanpora doa lanera:
|
|
Aukera berria dakar berekin, bestetik.
|
Gatozen
lehenengo alorrera: arrisku erantsia izan ohi da etorkin uholdea, hamarretik bederatzietan, euskaldunon moduko hiztun talde ahulduentzat.
|
|
|
Gatozen
beste polora. Euskal herriak eskumen gutxiegi eskuratu zuen, bere esanean, Franco hil ondoan.
|
|
Euskaltzale mundutik kanpora ere aldakuntza ohargarriak gertatu dira, bai EAEn eta bai Estatu osoan.
|
Gatozen
zabaletik konkretura. Garai bateko onarpen soziala, gai honi buruzkoan, nekez esan liteke indartu egin denik hizkuntza propiorik ez duten Espainiako herrialdeetan.
|
|
a) Ikasleak ez dira eskolatik, 16 urterekin edo, benetan elebidun irteten; b) Gurasoek (A eredua nahi duten gurasoek) ez daukate benetako aukerarik, beren seme alabek gaztelaniaz ikasi ahal izateko.
|
Gatozen
lehenengo erreparora. Badu arrazoi parterik, dudarik gabe, EEN legearen 17 artikulua (zuzen) betetzen ez dela dioenak.
|
|
arrazoi du beraz, horrainokoan, argudio bide ezkor horrek.
|
Gatozen
bigarren erreparora: ereduz aukeratzeko askatasunik ezaren kexura.
|
|
Alde horretatik, eredu, euskaldun, agoen promozioa (ez inposizioa, baina bai promozioa) legezkoa da eta, eredu aukerarekin batera, lege bidez eraman izan da aurrera, oro har.
|
Gatozen
bigarren erreparora: ez da egia porrot egin duenik eskolak, erabat, ikasleen elebitasun orekatua bultzatzerakoan.
|
|
Kontsiderazio jeneralak izan dira orain artekoak.
|
Gatozen
balioespen konkretuetara: zertan ez da asmatu mende laurden honetan, EEN legearen aplikazio operatiboari dagokionean?
|
|
Bere aje gabezia guztiekin ere funtzionatu egin du euskal eskolak, bai etxetik euskaldun ziren haurrekin eta bai erdaldunekin.
|
Gatozen
lehenengo multzora: ereduan dabiltza, EEN legea onartu zenetik, etxetik euskaldun diren neska mutil gehienak:
|
|
b)
|
Gatozen
, bestalde, goi mailako kontsiderazio jeneral horietatik eguneroko praktikara. Pentsatu al da, urrutirago gabe, formula berri horiek (lehenengo biak konkretuki) irakasleen egungo hizkuntza tipologiarekin nola uztartuko diren?
|