Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 183

2000
‎Aurrez aurre ditugun estatuekin, nahiko gauza zailada hori. Dena den, gure ustez, horrelako prozesu batek ez dauka atzerapausorik.Garai batean euskal herritar askok esan zuten Euskal Herrian zeuden eskola nazionalak ez zituztela begi onez ikusten, eta beren ikastola propioak antolatu zituzten.Urteak pasatu dira, eta marko arrotz batetik datozen erakundeek subentzionatu egiten dituzte ikastolak gaur egun. Bide praktikoen bitartez ematen diren pausoak, berehorretan gelditzen dira. Bai Madril eta bai Paris guk hartutako erabakiak errespetatzera behartu behar genituzke.
Bide honetatik jarrai dezaket hainbat zita ekartzen, han eta hemen irizpideakastero ateratzen dira-eta; baina uste dut aski dela gaiaren gaurkotasuna adierazteko.Euskal Herrian kultura eta balioei buruzko hausnarketa sakona, zabala eta bizkorradenok bultzatu behar dugulakoan nago, gure kultura eta nortasuna etorkizunerantzbideratzeko. Euskal genoma kulturala biziaraziz lan egiten duten zelulak badira, nahizeta egitarau zehatz baten barnean ez egon.
‎Bistan da, totalitarismoak ezin izan dituela autonomiak, aliatuenak ere, errespetatu. Bide horretatik, Gobernuak hortxe. Elizaren baratzean bertan sartzean, eginzuen topo elizgizonekin.
‎Definizio orokorra eta baliagarria, kazetaritza ikertzen dugunontzat. Bide beretik, López Zuazo-k (1985) notizia baten datu etorki modura definitzen du informazio iturria. Definizio zabal honetan, gertakariaren protagonistatik hasi eta ospitale edo aireporturaino, hainbat informazio iturri sartzen dira, ikerketak egiteko orduan kasuistika larregizkoan jaus gaitezkeelarik.
‎Definizio zabal honetan, gertakariaren protagonistatik hasi eta ospitale edo aireporturaino, hainbat informazio iturri sartzen dira, ikerketak egiteko orduan kasuistika larregizkoan jaus gaitezkeelarik. Bide bertsutik doa Vázquez Montalbán ek emandako definizioa (1973): –Informazio iturriak, egia esan, gertakariak beraiek dira, edo gertakarietako protagonistak?.
‎Hedabideak ez ziren asko arduratu programazio teknikez, eta horrela intuizioak eta irratsaioen kopia hutsak ateak itxi zizkieten asmamenari, berriztapenari eta ikerkuntzari. Bide malkartsua arrakasta programatikoa lortzeko, ezbairik gabe.
‎Hegoalderantz, Saltipiniara doan pista zabal batetik kilometro erdi bat ibili ondoren, eskuinera beste bide txikiago bat irteten da. Bide horretatik gora eginez, 850 metroko altuerara iristerakoan, La Rueda mendia inguratzen duen pista zabalarekin egiten da topo. Inguru hauetan otea eta txilarren sastrakadia da nagusi.
2001
‎Izan ere, azken batean borondateak eta euskararekiko konpromisoaknolabaiteko pisua izango du planteamendu honetan. Bide honetatik abiatzekoazken erabakia ez da etorriko argudio pisutsu eta ukaezinetatik, nolabaitekokonbentzimendu pertsonaletik baizik.
‎Estrategia horiek isla izan dezakete materialetaneta klaseratzen ditugun ikas jardueretan. Bide integratua, beraz, alternatiba egokiaizan daiteke horretarako. Dena den, ez du ematen hori nahikoa denik.
‎Otto Pette. Bide beretik baliatu nuenhainbat harridura: et, helas, ut...
‎epeak berrantolatzea, zorra berregituratzea, epeak luzatzea, kanpo paritatea trukatzea eta zorren ukatze soila dira, metaturiko kanpo zorra murrizteko bide alternatibo (edo osagai) batzuk. Bide horiek arrakastatsuak izanen balira, zorraren eragin negatiboa deuseztaturik egonen litzateke une batez. Egia da, baina, zorra bera berriro agertuko litzatekeela beste hedadura ukaldi batean.
‎Baldintza horietan, arazo horri dagokion zalantza bakarra, kanpo merkataritza merkatuetan Hegoaren esportazio prezioaren gutxitzearen eta inportazio prezioaren gehitzearen arteko galeraren banaketari dagokiola egiaztatuko dugu. Bide horretatik segituz, azkenik, zorpeko herrialdeetan H ezarririko galera injustuak, halabeharrez, kanpo monetan defizit baten forma inplikatzen duela ondorioztatuko dugu.
2002
‎Estatuaren helburua sektore batzuetan inbertsioak burutzea zen, eguneratzeko eta produkzio gaitasuna handitzeko. Bide horri ekiteko prest zeudenenpresak Ekimen Hitzartuan sar zitezkeen, horrela estatuaren mailegu erraztasunakjasoz.
‎Lan baldintza batzuk oinarrizko eskubideakdira (lan berdinarentzat soldata berdina, lan osasunerako eskubideak, 35 ordukolan astea...), eta ahaleginak egin behar dira gizarte osoak hori horrela dela onardezan. Bide honek, normalean, epe luzeko emaitzak izaten ditu.
Bide horri heldu zion LSI Sailak. Sailburuak lan-talde bat osatzea erabaki zuen1998an, eta hizkuntza erabileraren normalizaziorako plangintza bat zehaztekomandatua eman zion delako talde horri.
‎Urrats zailagoak eginez, lobby gisako jardunean ereislatu ahal da zirkulu akademiko trinkoenen sendotasuna, zeren euskararen normalizazioaren inguruko gaietan akademiko euskaldunen adostasuna eta talde moduraegindako presioa garrantzitsuak izan baitaitezke. Bide horrek, ordea, unibertsitatearen botere maila desberdinen erdiespenari lotutako erabaki estrategikoakgaratzea eskatzen du, baita lekuan lekuko botere instantzia desberdinekin taldekohesionatu gisa negoziatu eta harremanak garatzeko gaitasuna izatea ere. Auziada, kohesio maila hori lortzeko euskara beste interes batzuen gainetik dagoenindar biltzaile bilakatu ahal den ala ez.
Bide beretik doa, funtsean, M. Zubiagak ere intelektual, propioaren, premiaren inguruan eginduen proposamena (M. Zubiaga, 2001:
‎Biak lotzeko gaitasuna du irakurketaozenak. Bide horretatik, jendaurreko ahozko kontaketaren zenbait baliabide erekontuan eduki ditugu.
‎Idatzizko generoetan legez, lanketasistematikoa ahozko testuen ekoizpenaren irakaskuntzan ere bide egokitzat jotzendute. Bide horretatik euskararen irakaskuntzan urrats batzuk eman gura genituzke.
‎Horrela, asmoberdinak zituzten pertsonen arteko bitartekariak izatera heltzen ziren harremanklientelar haiek, lagunen lagun bihurtuz. Bide hori jarraituz, gizartea zuzentzenzuen minoriak lurralde urrunetaraino heltzeko aukera zeukan, goi mailako lekuhorretatik. Klientela horretako partaide bakoitzaren egitekoa, klientela horrengunearekikoa zen, hau da, patroiarekikoa.
‎Kanpoko botere horrek, Estatuaren itxurapean azaltzen zaigunak, ez zituen onartzen aurretik ziren gorputzpolitikoak. Bide horretatik, indibiduoak ez ezik Euskal Komunitateak ere baztertuzituzten.
‎Baina, era berean, historia zuzen batek Espainiarekinditugun diferentziak ere adierazi behar ditu. Bide horretan joanda, esanguratsuakdira euskal historiografia, profesionalaren, hutsune batzuk.
‎Zalantzarik gabe, kultura alternatibo horren adierazpen hedatuena musika da. Bide komertzialetatik landa, musika talde alternatiboen maketak eta joera berriak entzun dira emisora askeetan, irrati komertzial handiagoetan lekurik izan ez dutenak, hain zuzen ere. Gaztetxeetatik eta tabernetatik uhineratu ziren musika talde asko, batez ere 1980ko hamarkadan, musika zirkuitu alternatiboak sortuz.
‎ekin zion, eta zenbait kasutan, horiez gain, asmatu ere egin zituen albisteak. Bide horretatik, irakurlearenganako errespetua tintontzian ito zuen. Irakurlea, Hearst en arabera, albiste ikaragarrien jalea eta kontsumitzailea baino ez zen.
‎Italia Galiatik bereizten duen Alpeetara, berak baino lehenago gudarostearekin sekula, Herkules Greziarrak ez bada (zeinen eraginez gaur egun Greziar Zintzurra deitzen baita), beste inork zeharkatu ez dituen mendietara iritsi ondoren igarobidea eragozten saiatu ziren alpetarrak triskatu egin zituen; lekuak agerian jarri zituen, bideak eraiki eta lehenago armarik gabeko gizon bakarra nekez herrestan joan ahal izaten zen bideetatik, elefante bat hornidura eta guzti pasa zedila lortu zuen. Bide horietatik gidatu zuen bere gudarostea eta Italiara heldu zen.
2003
‎Bistan da meteorologiak, igogailuetan ez ezik, albistegietan ere bere lekua aspaldi egina duela. Bide beretik doa ere urari buruzkoinformazioa.
‎Euskara sekula iritsiez den mailaraino eramaten ari gara. Bide horretatik jarraitu nahi dugu, gure jakin minak osotuago eta askeago egingo gaituelakoan.
‎1981etik aurrera, bereziki, barne eztabaida ugari sortu zituen UEUren barruan. Kontuan izan behar da UEUko kide asko EHUko irakasle zirela eta EHUk, bestalde, ez zuela eragozpenik hasierako urteetako memoria ofizialetan bere irakasleek UEUn burututako lanak aipatu eta goraipatzeko60 Bide beretik, 1981 urteko diru-laguntzen eskarian udaletara bidalitako eskutitzean, honela adierazi zen UEUren helburua:
Bide malkartsua izan zen elkarrizketena: 1984ko hasieran zenbait bilera egin ziren Maiza, Bakaikoa eta Luis Mari Bandresen artean.
‎Euskara sekula iritsi ez den mailaraino eramaten ari gara. Bide horretatik jarraitu nahi dugu, gure jakin minak osotuago eta askeago egingo gaituelakoan.
‎UZEIren jarduera nagusia, praktikan, hiztegigintza izan zen. Bide horretan egindako lana oso emankorra izan zen, eta 1979an argitaratu zuen bere lehenengo hiztegia, Fisikakoa. Ondoren beste 40 hiztegi etorri ziren8 UZEIren lana ez zen, ordea, Koldo Mitxelenaren oso gustukoa, eta 1981eko abenduan Muga n sona handia izan zuen idazlan bat argitaratu zuen9 Bertan, UZEIren lana aitzakiatzat hartuta, euskararen normalizazio prozesua kritikatu zuen, gehiegizko abiadura zeramalako, gaztelaniaren menpe jarriz hiztegi espezializatuen bitartez.
Bide horretatik, eta garaiko errealitatea onartuz, 1977ko udazkenean, jeltzaleek hiru lurralde bakarrik hartzen zituen Unibertsitatea babestu zuten. Osatu berria zen Eusko Kontseilu Nagusiko Hezkuntza Kontseilari izendatu zuten Santamaria bera, baina Unibertsitatea ez zen egon bere gain hartu zituen eskumenen artean.
‎Zaitegiren eta bere ingurukoen asmoa euskara goi mailako hizkuntza jantzia bilakatzea zen eta horretarako Greziako eta Erromako klasikoen testuen itzulpenari ekin zioten, nahiz eta ez ahaztu Einsteinen edo Theilard de Chardinen lanak ere euskaratu behar zirela. Bide horrek nahiz eta ez jarraitu erabat beste idazle batzuen purismoa, kritika gogorrak jaso zi tuen 1959an Joseba Intxaustiren eskutik. Horren ustez, zenbait euskal idazle euskara hilobira bultzatzen ari zen, hain jauregi ederra egin nahian, euskaldun arruntak uxatzen zituztelako.
2004
‎norbanako berekoiak dira ekonomiaren ardatza, eta, gainera, berekoikeria hori onuragarria da ekonomia eraginkorragoa izan dadin. Bide horri jarraituz, nola ez, ekonomia eta maitasunaren arteko loturak planteatzeaklelokeria hutsa dirudi. Testuinguru horretan, zuzenena dirudiena da maitasunarekinloturik egon ohi diren arazoak norberekeriaren estrategia konkretu gisa ikustea: neoklasikoek, adibidez, uste dute sendiarekin edo sexuarekin izan ohi ditugunhurkoarekiko portaera positiboak etekin berekoiak lortzeko estrategia berekoiakbesterik ez direla (ikus ildo horretan, adibidez, Gordon eta Tullock 1975 klasikoa).
‎eta, errege?) zuzenean edota deskribapen bidez ezagutzen baititugu.Bestalde, (4) ere ulergarri gertatzen zaigu bere forma logikoa aintzat hartzen badugu.Funtsean (4) k ez dio elementu bati inexistentziazko propietaterik ematen, baizik eta formagramatikalean subjektu papera betetzen duen deskribapen zehaztua(, zirkulu karratua?) aseko lukeen elementurik ez dagoela azaltzen du. Russellen deskribapen zehaztueninterpretazioan existentzia ez da predikatua, kuantifikatzailea baizik, Bide horrekin zentzuabaztertzen du Russellek eta ezagutza zuzenean oinarritutako epistemologia baterako egokialitzatekeen Hizkuntzaren Filosofiaren eskema bat eratzen du.Horrekin, Russellek izen propioen arazoari eta identitatezko perpausen arazoari ereerantzun diezaieke, Lehen ere aipatu dugunez, Russellen ustez, izen propio puru batekdenotatu egingo du soilik, eta ez du inolako arrasto konnotatibori... Baina Russellenarabera izen propio gramatikalak, izen propio amintak, deskribapen zehaztu mozorrotuakdira.
‎bilatu nahirik dabiitzanak, egia den arren gai horrek nahaste moduko bat sortzcn duela hainbatetan. Bide hori naba, riagoa da hermeneutika metodoaz baliatzen direnengan, bereziki Paul Ricoeur batengan.Filosofia horrek hausnartu nahi duen munduak pertsonen nahi eta behar sakonak jasotzenditu cta hortik datorkio erlijioarekiko iotura, hortik sortzcn diren antropologia mailakogogoetarekin.Sailkapcn honetatik at geratu dircn bi fiiosofo aipatu nahi ditut: Henri Bergson etaXabier Zubiri.
‎Jainkoa ikusi eta sentituegin bchar dela dio Herderrek. Bide horrek Schleiermacherengana eramango gaitu, geroxeago. Sakonean, erlijio sentimendua eragiteko garaian, argudio filosofikoetan ez du usteonik.
Bide horretan dira. Kansas City ko Proposamena, moduko aldarrikapenak.
2005
‎Era berean, estrategia hauhaien argudioak ezabatzeko eta sinesgarritasunik gabe uzteko erabiltzen da: «Berenburua tradizioaren jagole bihurtu nahi izaten duten horiek eskainitako imaginaoldarkor eta higuingarria aski da jurasiko horrekiko arbuioa konprenitzeko(...). Bide okerrari setati eusteak garbi erakusten du, garaian garaikoak onartzekoagertzen den gaitasunik ezaz gainera, zer tamainatako desbideratze intelektualerairitsi daitezkeen pertsonak» (Editoriala, 1996/7/1).
Bide horretatik jarraituz, El Paisentzat esangura informatiboa ez datza herribatean gogorapenezko desfile baten inguruan sorrarazitako zatiketa sozialean, baizik eta bertako agintariek Irun eta Hondarribiko biztanleen erdiei eragiten dieteneskubide konstituzionalaren urraketan. Horrexegatik erabakitzen du egunkariak«Euskadiko Auzitegi Nagusiaren agindu judizial baten eta Eusko JaurlaritzarenBarne Sailaren ebazpen baten urratzea, emakumeen presentzia eskatu baitzutenerakunde horiek arma desfilean buru» 2000ko irailaren 9ko albistea Pais Vascosailetik Sociedad sailera eramatea, irakurlearen parametroak aldaraziz.
‎Unitate didaktiko batetik hasi eta Ikastetxearen Curriculum Proiekturainoko bidea eraikitzen ari da ikasgelako tutorea. Bide horren helburua hauxe da: irakasle tutorearen curriculumaren planifikazio ohiturak arakatzea.
Bide deduktiboa: Oinarrizko Curriculumetik abiatuta, etapako proposamenak eta edukien sekuentzia zehaztu ondoren, ikasgelako programazioarekinamaitzen da.
Bide induktiboa: ikasgelako programaziotik abiatuta (eguneroko praktikatik), etapako proiektua osatu.
Bide mistoa: Oinarrizko Curriculuma eta ikasgelako programazioa kontuan harturik, dedukzioa eta indukzioa batera landu.
Bide deduktiboa
Bide induktiboa
2006
‎Horren arabera, edozeinepailek lege horietako bat epaiketa batean aplikatu behar duenean, harenkonstituzionaltasunari buruz zalantzak izan ditzake, eta ondorioz, prozesuageldiarazi Auzitegi Konstituzionalari lege horri buruzko epai bat eskatzen dionartean. Bide honek irekita dirau edozein legerentzat.
‎Hauguraso bakarreko familietan gertatu ohi da. Bide horretatik, sei urtez iraun zuenikerketa bat burutu zen familia ez tradizionalekin, eta bertan frogatu zen, konposizio aldaketak maiz egiten zituen familia bateko kide izateak ez zuela negatibokieragiten haurren errendimendu akademikoan; bereziki aldaketa horien arrazoiak, bai familiako kideen aldaketak bai bizileku aldaketak edo beste aldaketa batzuk?, modu ulergarri eta argian agertzen zirenean...
‎Programaren aplikazioan, tekniken entrenamenduarekin batera programarenaplikazioa zailtzen duten aldagaiak ere kontuan hartu behar dira, hala nolagurasoen nekea, pentsamenduak, ordutegiak, beste seme alabak... Bide horretatik, terapia sistemikoaren ekarpenak ere kontuan hartzen ditu programak: guraso bienhezkuntza irizpideen arteko aldeak, modu bateratuan lan egiteko gurasoenzailtasunak, zailtasun emozionalak, guraso bakarreko familiak, gurasoetako batekAGHNa edukitzea, haurra adoptatua izatea.
‎Aldi berean, uste zuen, bertan ageri diren lekuak eta toponimoak gaur egun existitzen direla eta, beraz, kokatu egin daitezkeela eta barrutia kalkulatu. Bide horretatik, I. Aguirre k identifikatzen ditu: Olabezar, Arregi edo Legerianoko baserriekin, Memaiako ermita, Zumelegi edo Iturlats errekak eta Marzubi zubia; eta gehitzen du testuan datozen mugak XVIII. mendera arte iraun zuten eliz mugak zirela (Aguirre, 1992:
‎Arrazionaltasun komunikatiboa elkar ulertzea izanik, kontsentsu arrazionalera heltzeko beharrezko baldintzak ikertu dira. Bide horretatik helduko da bi kontzeptu definitzera: argudioak eta argudiaketa.
‎Horregatik, iritzi baikor horiek ilusio hutsak dira Weber-en iritzian. Bide honetatik, Weber-ek proiektu ilustratuaren porrota hortxe ikusten du, arrazoi modernoaren izaera zatikatuan hain zuzen.
‎objektuak beren kontzeptua baino gehiago dira. Bide horretatik, Adorno k dagoeneko aipatu dugun dialektika negatiboa proposatzen digu, utopia positiboen aurka eginez.
‎Komunikazio egiturek potentzial askatzaile handia dute eta, kontrol sistemikoen potentzial autoritarioaren aurrean, kontrapisu gisa joka dezakete. Bide horretatik, egitura komunikatiboak indartzearen bidetik, protestarako potentziala sortzen da, eta errekurtsoen banaketa ardatz duten mugimendu tradizionalekin batera (mugimendu sindikalista nagusiki, baina baita kooperatibista ere), bizitza moduak aldatzearen aldeko mugimendu berriak sortu dira (mugimendu feminista edo ekologista). Mugimendu feministaren ondorio praktiko eraldatzaileak nabarmenak dira gure eguneroko bizitzan, erakundeetan, unibertsitateetan eta etxeetan.
‎Arrazionaltasun teknikoa lehian sartuko da bizitzaren munduko arrazionaltasun komunikatiboarekin. Bide honetatik, bizitzaren mundua beste azpisistema bat gehiago bilakatuko da.
‎bere beharrizan eta lehentasunez kontzientea izan dadila, eta aukera tekniko egokia egin dezala berauek asetze aldera. Bide horretatik, gizabanakoen arteko lokarriak beren aspektu estrategikora murrizten dira. Joko horretan balioei egokitutako arrazionaltasuna erabiltzea traba da, teknikoki egokia den aukera egiteko kaltegarria.
‎Indibiduo humanoaren (autodeterminatuaren) desagertze posiblea da Weber-ek horizontean ikusten duena, indibiduo modernoa makroerakunde sozialen menpe geratzen baita (masa alderdien, makineria burokratikoaren, fabrika handian egin beharreko lan anonimoaren eta abarren menpe), arimarik gabeko espezialista bihurtuta. Bide horretatik gero eta zailagoa egingo zaio bizitzari oinarritze etiko eta normatiborik bilatzea eta, batez ere, oinarritze hori arrazionalki justifikatzea.
‎Testuinguru horretan banakoak galdu egin du bere ekintzak orientatuko dituzten balioak aukeratzeko gaitasun kritikoa. Bide bakarra ezartzen da: pragmatismoarena, efikaziarena.
2007
‎udal, mankomunitate, aldundi, legebiltzar, gobernu, herri adarrak... legegileak eta, batez ere, exekutiboak. Bide komunikatiboa etajarduerak egituratuta dituen edozein erakunderen komunikazio sistemaren zati batda komunikazio instituzionala.
‎«Nik ez dut neure erdal identitatea galdu nahi, eta, gainera, hemengohizkuntza propioaren jabe izango da nire alaba edo semea eskolan, edo ni neu euskaltegiren batera baldin banoa». Bide horrek eman ditu ematekoak, eta emaitzahoriek ebaluatzeko ordua ere iritsi zaigu neurri batean. Zertan da, horrenbestez, hizkuntzen arteko iraultza baketsuaren emaitza?
Bide tekniko batzuk azaldu gura dira orrialde hauetan, testuak eta diskurtsoak arrazoitzeko.
‎· Atsegintzea, entzuleak gozatzea. Bide horri esker, entzuleengan izan litekeen asperdura saihestu ohi da. Horretarako, kasu batzuetan, sententziak aipatzen dira (interesgarriak izan litezkeenak, edo paradoxikoak).
2008
‎ardo azunbreari 8 maraukoa, eta pattarrarenari 17koa. Batak, 16.000 erreal eman zituen bost urtero, eta besteak 2.800 Bide hori egiteko udalak harturiko kreditua 352.420 errealekoa izan zen, eta zerga kobratzeko baimenik ez zen gordetzen,, guerra de la Republica, n erre zelako, hau da, 1794an, EiUA, A, 1,1, 12, Akta Liburuak(), (eranskin anakronikoa).
‎Adostu zuten konponbidea benetan bitxia izan zen. Alde batetik, bigarren seirena kobratzearena albo batera utzi, eta lurrak bahian zituztenei urtero 60.000 erreal eskatzea erabaki zen, hurrengo sei urteetan, eta horren truke udalak lurren jabetza agiriak luzatuko zizkien843 Bide horretatik lortutako diruaz gain, saldu gabe gelditzen ziren lurrak lotetan banatuz hartzekodun nagusien artean errematean ipiniko ziren, azken horiek beraien alde zeuzkaten ordainagiriekin ordaintzen zutelarik. Esku-dirutan kobratu nahi zutenekin arazo bat sortzen zen, guztiek nahi zutelako kobratzen lehenak izan, eta hori konpontzeko bakoitzari bere zorraren araberako ehunekoa ordaintzea erabaki zen, baina zeregin horretan urtero inbertituko zen diru kopurua zehaztu gabe844.
Bide ortografikoan agertzen dira arazoak.
Bide semantikoa bakarrik balego osorik/ kaltetu gabe, disgrafia sakonaren aurrean egongo ginateke.
‎– Bide ortografikoari edo lexikoari egiten dio kalte lesioak.
‎– Bide fonologikoa erabiltzera behartuta dago: ez du gaitasunik fonemak grafema bihurtuz idatzi ezin diren hitzak idazteko.
‎– Bide fonologikoari egiten dio kalte lesioak.
‎3.1 Bide fonologikoan edo sublexikoan hutsunea: hitz ezezagunak, sasi hitzak edo silaba bakartuak idazteko zailtasunak.
‎10.3.1 Bide ortografikoa ebaluatzeko
Bide ortografikoa ebaluatzeko, irudi lexikoa edo lexiko ortografikoa eta ortografia arauak hartu behar dira kontuan; horiek kontuan hartzen dituzten jakiteko:
Bide fonologikoa ebaluatzeko
Bide fonologikoa ebaluatzeko, hizkuntzaren alderdi fonologikoa hartu behar da kontuan:
‎Zailtasunak hizkuntzaren lexikoaren arlokoak badira (idazketan, irakurketan edo bietan), bide bakoitzari lotutako trebetasun kognitiboak aztertu behar dira. Bide fonologikoak edo bide lexikoak gaizki funtzionatzen duelako idatz ditzake trakets hitzak.
Bide fonologikoan badago hutsunea, zailtasunak izango ditu hitz ezezagunak edo sasi hitzak idazteko. Zailtasunak bide fonologikoan gertatzen diren jakiteko:
Bide horretan huts egiten badu, hitzak zatikatzeko zailtasuna duen edo fonema grafema harremanak ezartzeko zailtasuna duen aztertu behar da:
‎Hitza ulertu eta ozenki irakurri behar bada, gikoa aktibatuko du. Bide hori erabiltzeko, beharrezkoa da subjektuak hitza ikusiz ezagutzea, hau da, hitzek irudi hiztegian errepresentazio ortografiko bat edukitzea. irudikapen semantiko horrek lexiko fonologikoan kokaturiko errepresentazio fonolo
Bide ortografikoa
Bide fonologikoari jarraituz irakurtzean, hitza osatzen duten grafemak bereizten ditu haurrak; grafema bakoitzari dagokion fonema izendatzen da; fonemak konbinatzen dira, eta hitzaren ahoskatzea berreskuratzen da lexiko fonologikotik. Hitzaren ahoskatzea berreskuratzean, soinu horiei dagokien irudikapena aurkitzen da soinu lexikoan.
‎Hitza ulertzean, irudikapen semantiko horrek lexiko fonologikoan kokaturiko errepresentazio fonologikoa aktibatuko du. Bide fonologikoari esker, edozein hitz erregular irakur dezakegu, baita aurrez ikusi gabekoak eta sasi hitzak ere. Hitz irregularren kasuan, ez dira egokitzen grafemak fonema bihurtzeko, eta ikusmenaren bidetik irakurri behar dira.
Bide fonologikoa
Bide fonologikoari jarraituz irakurtzeko, deskodetze fonologikorako trebetasunak eskuratu behar dira (Jiménez eta Ortiz, 2000). Berkodetze fonologikoan, letrak fonema bihurtzen dira, grafemak fonema egokitzeko arauen bidez, eta fonemak ahoskatuz ezagutzen da hitzaren identitatea.
Bide lexikalak eta ez lexikalak integraturik egiten dute lan ekoizpen ortografikoan. Elkarrekin erlazionaturiko auzo semantikoak aktibatuko ditu bide lexikalak, eta bide ez lexikalak ordezkatze semantikoaren hutsegitea ekidingo du.
‎– Bide fonologikoa erabiliz gero, ikusmenak azterketa egin, grafemak fonema bihurtu eta fonemak ahoskatze gordailura eramaten dira; fonemak grafema bihurtu, gordailu grafemikotik pasatu, eta mugimendu prozesuen bidez hitza idazten da.
‎Disgrafiko horien arazo nagusia hitzen ortografia eskuratu ezina izaten da. Bide fonologikoan nahiz ortografikoan gerta daitezke ortografia arazoak, baina bi bideen arteko bereizkuntza ez da disgrafia eskuratuetan gertatzen dena bezain argia. Horregatik, pertsona batek bide fonologikotik idazteko arazoak dituenean, aukera handia du bide ortografikotik idazteko garaian ere arazoak izateko.
‎– Bide fonologikoa edo zeharkako bidea aukeratzen bada, gordailu grafemikotik hartu, eta fonema grafema bihurtu ondoren hartzen dugu hitza. Hitz ezezagunak, inoiz ikusi gabeko hitzak eta sasi hitzak irakurri eta idazteko erabiltzen da bide fonologikoa.
Bide hori erabiliz gero, ongi idatziko dira hitz irregularrak eta ortografia arbitrarioa duten hitzak, ezagunak badira behintzat.
‎Baina, fonema grafema egokitzapenak ez dira beti biunibokoak izaten. Bide fonologikoak ez du balio hitz poligrafikoak (Ainhoa; ehiztaria), homofonoak (ura, hura; ahurra, haurra), edo atzerriko hitzak (Iowa) idazteko.
Bide fonologikoa ez da nahikoa ingelesaren moduko hizkuntzen idazketa azaltzeko. Ingelesez, hitz batzuetan, fonemaren eta grafemaren arteko erlazioa erabat hitzarmenezkoa da, eta ez dago bide logikorik jakiteko irudikapen fonologiko bati zein irudikapen grafemiko dagokion.
‎– Bide ortografikoa erabilita, hitzen letrak ikusmenak egindako analisiaren bidez identifikatu eta irudi lexikoan aktibatzen da hitza; sistema semantikoan lortzen da hitzaren esanahia; lexiko ortografikoan, forma ortografikoa aktibatzen da; alografoak eta mugimendu ereduak berreskuratzen dira, eta kanpoko mugimenduak egiten dira.
‎haintza, aintza, ahintza, aihntza. Bide fonologikoak ez digu pistarik emango aldaera horien artean aukeratzeko.
‎Fonologikoa, hitz ezezagunetan; lexikoa, berriz, ortografia arbitrarioa dutenetan. Bide fonologikoan edo zeharkako bidean, fonematik grafemarako aldaketa eginez lortzen da hitzaren ortografia. Bide zuzenean edo lexikoan, aldiz, zuzenean lortzen da hitzaren errepresentazio ortografikoa.
‎Ondoren, bi prozesu gerta daitezke: 1) Bide fonologikoari edo zeharkakoari jarraitzen diona: plano tenporaleko (Wernickeren eremuko) goi eremura zuzentzen da.
‎Han, ikustezko seinaleak (grafemak) soinu seinale (fonema) bihurtzen dira, eta jarraian ahozko hizkuntzak duen tratamendu bera jasotzen du ezagutza morfosintaktiko eta lexikosemantikoa lortzeko. 2) Bide ortografikoa edo zuzena: ikusmenezko elkarketaren eremu sekundarioetatik tolestura kurbaturaino doa informazioa, morfosintaxira eta esanahira zuzenean heltzeko.
Bide fonologikoa lantzeko:
Bide horretatik egindako ahalegin guztiak erabakigarriak izan daitezke lankidetzaren etorkizunerako. Erabakiak hartzearen antolaketa kostuak, ziur asko, lankidetza garatzeko oztoporik funtsezkoena dira (Hansmann, 2000:
‎Programa hau idazmahaia edo mahaigaina ere deitzen zaie. Bide berean instalazioa ere izugarri erraztu da interfaze grafiko egoki batez.
‎Fitxategiak izendatzeko, aipatutako zuhaitz egituran non dagoen zehaztu da, fitxategiaren izena zuhaitzaren barneko bidea baita. Bide hori zehazteko zenbait erreferentzia erabiltzen dira, beharren edo erosotasunaren arabera:
‎Microsoftek salaketa asko jaso ditu protokolo estandarrei egokitzapen itxiak egiteagatik eta, ondorioz, estandarrak modu egokian ez betetzeagatik. Bide horren bitartez monopolioa bultzatzea leporatzen zaio.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bide hori jarraitu 8 (0,05)
bide hori egin 4 (0,03)
bide fonologiko ez 3 (0,02)
bide bera joan 2 (0,01)
bide fonologiko ebaluatu 2 (0,01)
bide fonologiko erabili 2 (0,01)
bide fonologiko jarraitu 2 (0,01)
bide hori erabili 2 (0,01)
bide hori heldu 2 (0,01)
bide hori joan 2 (0,01)
bide hori jorratu 2 (0,01)
bide hori ulertu 2 (0,01)
bide jurisdikzional beste 2 (0,01)
bide jurisdikzional emaitza 2 (0,01)
bide jurisdikzional sartu 2 (0,01)
bide ortografiko ebaluatu 2 (0,01)
bide bakar ezarri 1 (0,01)
bide bera azaldu 1 (0,01)
bide bera baliatu 1 (0,01)
bide bera ekin 1 (0,01)
bide bera instalazio 1 (0,01)
bide bera jo 1 (0,01)
bide berezi hori 1 (0,01)
bide bertsu joan 1 (0,01)
bide desberdin jorratu 1 (0,01)
bide fonologiko egin 1 (0,01)
bide fonologiko egon 1 (0,01)
bide fonologiko landu 1 (0,01)
bide fonologiko nahiz 1 (0,01)
bide hau arazo 1 (0,01)
bide hau ireki 1 (0,01)
bide hau jarraitu 1 (0,01)
bide hau zenbait 1 (0,01)
bide hori abiatu 1 (0,01)
bide hori alde 1 (0,01)
bide hori aurre 1 (0,01)
bide hori aztertu 1 (0,01)
bide hori bai 1 (0,01)
bide hori behin 1 (0,01)
bide hori ekin 1 (0,01)
bide hori eman 1 (0,01)
bide hori ere 1 (0,01)
bide hori euskal 1 (0,01)
bide hori euskara 1 (0,01)
bide hori garatu 1 (0,01)
bide hori gero 1 (0,01)
bide hori gogoeta 1 (0,01)
bide hori hasi 1 (0,01)
bide hori helburu 1 (0,01)
bide hori huts 1 (0,01)
bide hori jo 1 (0,01)
bide hori lortu 1 (0,01)
bide hori monopolio 1 (0,01)
bide hori naba 1 (0,01)
bide hori nahiz 1 (0,01)
bide hori sarritan 1 (0,01)
bide hori segitu 1 (0,01)
bide hori Uribar 1 (0,01)
bide hori urratu 1 (0,01)
bide hori zehaztu 1 (0,01)
bide horiek arrakastatsu 1 (0,01)
bide horiek berak 1 (0,01)
bide horiek gidatu 1 (0,01)
bide jurisdikzional berak 1 (0,01)
bide jurisdikzional bertute 1 (0,01)
bide jurisdikzional elementu 1 (0,01)
bide jurisdikzional eraginkor 1 (0,01)
bide jurisdikzional gatazka 1 (0,01)
bide jurisdikzional gauza 1 (0,01)
bide jurisdikzional herritar 1 (0,01)
bide jurisdikzional indar 1 (0,01)
bide jurisdikzional jurisdikzio 1 (0,01)
bide jurisdikzional osotoro 1 (0,01)
bide jurisdikzional teknologia 1 (0,01)
bide malkartsu arrakasta 1 (0,01)
bide motz aukeratu 1 (0,01)
bide oker setati 1 (0,01)
bide optimo orri 1 (0,01)
bide ortografiko agertu 1 (0,01)
bide ortografiko erabili 1 (0,01)
bide posibilista heldu 1 (0,01)
bide praktiko eman 1 (0,01)
bide semantiko bakarrik 1 (0,01)
bide tekniko batzuk 1 (0,01)
bide tradizional hori 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia