Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 120

2002
‎Elikagaien eta Edarien Industrien Federazioak (Fiab), Oliba Olioaren Esportatzaileen Elkarteak (Asoliva) eta Olio Jangarrien Industria, Ontziratzaile eta Fintzaileen Elkarte Nazionalak (Anierac) erabaki dute errekurtso bat aurkeztea, bakoitzak bere aldetik, Osasun Auzietarako Epaitegi Nagusian, Osasun Ministerioak joan den udako Salmenta Sailaren ebazpenaren aurka. Olioaren sektoreak nahi du bide jurisdikzionalak arrazoia eman diezaiola Osasun Sailak hartutako neurriari, bidegabea eta neurrigabea dela eta. Ekintza juridiko hori funtsezkoa izango da, era berean, eragindako enpresek autonomia erkidegoko agintarien aurka aurkeztu nahi dituzten kalte galerengatiko demandetarako, haiek erabaki baitzuten uxualeko olioaren salmenta geldiaraztea.
2008
‎Sententzia horrekin espainiar bide jurisdikzionalari amaiera ematen bazaio ere, gatazka ez da bertan behera geratu eta behe mailako auzitegien obligazioa Auzitegi Gorenaren doktrinari jarraitzea bada ere8, oraindik 2007 urtean gatazka honek ez ditu bere azkenak eman, arlo politikoan jazo diren hainbat ekimenek aditzera ematen dutenez. Horrela, bada, ezinbestekoa dirudi ikuspegi juridikotik auzitegi ezberdinen lana aztertzeak eta, batez ere, Nazioarteko Zuzenbideak honetan esateko duena azaltzeak; izan ere, espainiar ordenamenduan agortu ez den eta oraindik dirauen gatazka baten aurrean gaudelako.
2010
‎ahuleziatzat hartzen erreglamentazio gatazkak ez ezagutzea. Gatazkek Botere Judizialak ezin azter ditzakeen irizpideei erantzuten diete, eta ez da horregatik bide jurisdikzionala ez osotzat hartzen, nahiz eta argi eta garbi geratu ez dituela gatazka guztiak ebazten465 Hori guztia kontuan hartuz, bide jurisdikzionalak ezagutu dezakeen gatazka juridiko bat gertatzen denean, beti dago organo eskudun bat horretaz arduratzeko. Bertute nabarmen hori jurisdikzioaren izaera utziezinetik dator, estatuaren ahal bat den heinean466.
‎ahuleziatzat hartzen erreglamentazio gatazkak ez ezagutzea. Gatazkek Botere Judizialak ezin azter ditzakeen irizpideei erantzuten diete, eta ez da horregatik bide jurisdikzionala ez osotzat hartzen, nahiz eta argi eta garbi geratu ez dituela gatazka guztiak ebazten465 Hori guztia kontuan hartuz, bide jurisdikzionalak ezagutu dezakeen gatazka juridiko bat gertatzen denean, beti dago organo eskudun bat horretaz arduratzeko. Bertute nabarmen hori jurisdikzioaren izaera utziezinetik dator, estatuaren ahal bat den heinean466.
‎Ez bakarrik ulertezina eta harridura, haserrea ere sortzen die herritarrei organo jurisdikzionalen asetzeak, kolapsoak eta trabatzeak oro har, eta bereziki lan organo jurisdikzionalena467 Doktrinaren gehiengoak bide jurisdikzionalaren arazo larrientzat jotzen duen kolapso horren arrazoi nagusiak hiru dira: lan gatazken ugaltzea, jurisdikzioz kanpoko tekniken erabilera urria, eta demandak «zortea frogatzeko» aurkezteko joera.
‎Gehiegizko lan zama horren ondorioz, lan magistratuen lana atzeratu egiten da, eta hortik eratortzen diren kostuei geroago helduko zaie. Horren harira, puntu horretan bide jurisdikzionala arintzeko beharra azpimarratu nahi da, horretarako ezinbeztekoa izanik, ez hainbeste baliabide material eta pertsonalak areagotzea, ezpada bide estrajurisdikzionala berehala indartzea. Edozein kasutan, elementu horretan doktrina ez da ahobatezkoa.
Bide jurisdikzionalaren bertute hau azpimarratzen dute, oro har, Chillón Medina, J. M., Merino Merchán, J. F. k, Tratado de arbitraje privado interno e internacional, 2 arg., Civitas, Madril, 1991, 35 or. Ikusiko denez, bere jarduera justifikatzen duen legezko kausarik izan, ezean, kasu bat epaitzeari uko egiten dion magistratua, enplegu edo kargu publikorako 6 hilabetetik 4 urte bitarteko gaitasun ...
‎Oro har, bide jurisdikzionalaren kolapsoaz, eta bereziki lan ordena jurisdikzionalarenaz mintzatzean, bi parametro izan behar dira kontuan: sisteman sartzen diren kasu edo kausak, eta berauek ebazteko epaileek behar duten denbora.
Bide jurisdikzionalean jurisdikzio ahala duten epaile eta magistratuek funtzio jurisdikzionala egikaritzen dute, epaituz eta epaitutakoa betearaziz, eta bi horiek kautelazko babesaren bitartez babesten dituzte. Jurisdikzio ahala da gatazkak ebazteko bide horren ardatza.
‎–Lan zama handia kalitate egokia lortzeko oztopo nagusitzat» jotzen dute. Bukatzeko, doktrinak ere, gehiegizko lan zama bide jurisdikzionalaren arazorik handiena dela uste duela azpimarratu behar da. Horrela, askoren artean, Hernández Martín, V., Independencia del Juez y desorganización judicial, op.cit., 28 or.; Pastor Prieto, S., ¡ Ah de la justicia!
‎Aipatutako irakurketa positiboetatik oso urrun, bide jurisdikzionala herritarrak kontrolatzeko boterea dutenek erabiltzen duten dominazio tresna dela esaten duten ahotsak entzuten dira470 Doktrina horri guztiz kontra egin gabe, eta haren argudioak zati batean ulertuz, gizabanakoaren historiako memento honetan bestela ezin dela izan eta, jurisdikzioa justifikatzen da. Gaiak merezi du azalpen bat.
‎Gaiak merezi du azalpen bat. Egia da, eta horregatik ukaezina, bide jurisdikzionala gizartea kontrolatzeko era bat dela, eta kontrol orok sortzen dituen mugak ekartzen dizkio gizarteari berari eta hura osatzen duten herritar guztiei. Hala ere, oso anbiguoa den errealitate hau mahai gainean jarri ondoren, hainbat matizazio egin daitezke.
‎Batetik, ezin da ahaztu herritarrak direla magistratuei jurisdikzio ahala ematen dietenak (EKren 1.2 art.). Harago, eta herritarren eskubideen mugapenaren benetako justifikazio gisa, estatu modernoan jurisdikzioak duen papera aldarrikatu behar da, gizarte elkarbizitzaren berme nagusia. Hori guztia, bide jurisdikzionala, mehatxua eta indarra erabiltzen dituen heinean, «lan gatazka ebazteko metodo, bortitza?» dela ukatu gabe471.
‎Ildo honetatik, bide jurisdikzionalaren dohain nagusitzat hartzen da estatuak ematen dion bermea. Ideia hori garatzen dute, beste askoren artean, Cremades Sanz Pastor, B. k, Estudios sobre el arbitraje, Marcial Pons, Madril, 1977, 13 or.; Subijana Zunzunegui, J. k,. Apunte reflexivo sobre la justicia?, op.cit. eta Moreno Catena, V. k,. Causas históricas de la ineficacia de la justicia?, op.cit. Zerbitzu publiko guztietan gertatzen den moduan, herritarak dira haren kontsumitzaile edo erabiltzaile nagusiak.
‎Hacia un nuevo paradigma, Gedisa, Bartzelona, 2002, 16 eta 60 or. Gatazka mundu mailako fenomeno gisa aztertzen duen egile horren esanetan, jurisdikzioa oso bortitza da, nahiz eta «indar publikoaren izen aristokratikoa jaso». Sistema honen izaera bortitza azpimarratuko da bide jurisdikzionalaren emaitza aztertzean.
‎Oreka hori lanharremana langile eta ugazaben autonomia kolektiboaren egikaritzan lortutako hitzarmen kolektiboen bidez arautzean lortzen da. Beraz, bide jurisdikzionalak, epailearen jarduerak, alegia, lan harremanean desoreka bat sor dezakeela ezin daiteke isilean gorde472.
‎Aurreko kapituluetan haien ezaugarriei heldu zaie. Bide jurisdikzionala elementu anitzek osatzen dutela egia bada ere, ezin daiteke ukatu hartan epaile eta magistratuek eta haiek osatzen dituzten organo jurisdikzionalek duten garrantzia. Hurrengo lerroetan haien gazi gozoetan egingo da indar, eta bide jurisdikzionalaren erradiografian ezinbesteko garrantzia dutela aintzat hartuko da.
‎Herritarrak bide jurisdikzionalera doazenean, agintari batekin topatzen dira, jurisdikzio ahalaz hornituta, beraien gatazka ebazteko beraien gainetik (supra partes) aritzen den hirugarren baten edo gehiagoren aurrean, alegia. Lan ordenan ez dira aritzen epaileak, magistratuak baino, bat gizarte epaitegietan eta gehiago, goragoko organo jurisdikzionaletan.
‎Aukera horrek badu bere arriskua: bide jurisdikzionala teknikoki eta legearekin bat perfektuak diren, baina lan harremaneko protagonisten benetako beharrizanak kontuan hartzen ez dituzten ebazpenekin buka daiteke!
‎Lan gatazka ebaztearen ardura duen hirugarrenaren beste ezaugarri bat haren independentzia da. Independentzia bide jurisdikzionalaren bermerik handienetariko baten moduan aurreikusten da, inoiz ez magistratuen pribilegio gisa. Herritarrak bere gatazka legearen aplikazio zorrozpean ebatziko den bermea du, eta legeak epailea berariaz legea ez diren beste edozein presio edo eraginetatik (beste epai organoak, botere legegilea eta betearazlea, erakundeak, pertsonak, presio taldeak?) babesten du.
‎Beren burua benetan babestuta ikusten dute aipatutako legeak jasotzen dituen neurriekin? Egia esan, herritarrei egiten zaizkien inkestek eta egile askoren idazkiek erakusten dute herritarrek magistratuen objektibitate eta neutralitateari buruz zalantza handiak dituztela, eta askotan independenteak ez direla argi eta garbi geratu da476 Oro har, bide jurisdikzionalaren ahulezia handi bat da, eta bereziki, lanordenarena. Pertsonal jurisdikzionalaren independentzia funtzio jurisdikzionalaren egikaritzaren beraren oinarria da.
‎Pertsonal jurisdikzionalaren independentzia funtzio jurisdikzionalaren egikaritzaren beraren oinarria da. Ezin daiteke epaitu, epaitutakoa betearazi eta beren emaitza babestu, era guztiz independentean, legearen menpe bakarrik arituz eztespenak, isilbidez bada ere, bide jurisdikzionalaren porrota dakar berekin bada. Beraz, argi eta garbi, Botere Judizialaren independentziaren porrotaren aintza477.
‎Azkenik, epaileen eta haiek aritzen diren organoen balorazioarekin bukatzeko, haien lana kalitatezkoa izateko baliabide pertsonal, material eta tekniko egokiak izan behar dituztela azpimarratu nahi da. Bide jurisdikzionalean teknologia berrien aplikazioa bereziki zaindu behar da.
‎Batzuek zuzenbide prozesala deitzen duten zuzenbidearen adarra zuzenbide jurisdikzionaltzat hartuz, ez da ukatzen prozesuak duen garrantzia, baina hura jaun bakartzat hartzeari uko egiten zaio, harekin batera beste bi jaun daudenean, akzioa eta jurisdikzioa, azkenekoa, era berean, lurraldeko erregina denean. Hala ere, argia da bide jurisdikzionalaren garapenean prozesuak duen garrantzia: epaileek funtzio jurisdikzionala haren bitartez egikaritzen dute eta herritarrei auzitegien aurrean aintzatesten zaien eskubide multzoa, akzioa, alegia, haren bitartez asetzen da.
‎eta prozeduraren printzipioak, egintza prozesalen eta beren multzoaren forma informatzen dutenak? baloratu eta batzuek eta besteek bide jurisdikzionalari ekartzen diotena mahaigaineratuko da. Ondoren, hurrengo puntu batean, bere babes helburu eta protagonistekin bat, langileak eta ugazabak?
‎Legezkotasun printzipioa bide jurisdikzionalaren muina izanik, ezinbestekoa da bai prozesuari bai prozedurari aplikatzea. Beraz, legeak bi elementuak berariaz arautzen ditu, bereziki, LPLk, nahiz eta aurretik ikusi den bezala, PZLra igorpenakbetasunerako eta zalantzarako lekurik asko diren.
‎Beraz, legeak bi elementuak berariaz arautzen ditu, bereziki, LPLk, nahiz eta aurretik ikusi den bezala, PZLra igorpenakbetasunerako eta zalantzarako lekurik asko diren. Ondorioz, herritarrak lan gatazkari bukaera emango dion konponbide baten bila doazenean bide jurisdikzionalera, badakite zein izapidetzeari jarraitu behar dioten; epai organoari eskatutako babesa lortzeko egin beharreko egintza guztiak eta beraien formak ezagutzen dituzte. Hortaz, printzipioz, ez da ziurga483 Horrekin, lan prozesua eta lan prozedura errealitate zorrotzak, zurrunak eta konplexuak direla pentsa liteke.
‎Lan organo jurisdikzionalek eskaintzen dituzten hiru babesetan (adierazpenezkoa, betearazpenezkoa eta kautelazkoa) atzeman daiteke bertute hori. Gauza zeharo desberdina da praktikan langileak eta enpresaburuak beren gatazkak konpontzeko derrigorrez bide jurisdikzionalera joan beharra jurisdikzioz kanpoko bidea garatu gabe dagoelako. Akats hori ezin dakioke bide jurisdikzionalari egotzi, jurisdikzioz kanpokoari baino, eta azken horren ahulezia argi geratzen da horrela.
‎Gauza zeharo desberdina da praktikan langileak eta enpresaburuak beren gatazkak konpontzeko derrigorrez bide jurisdikzionalera joan beharra jurisdikzioz kanpoko bidea garatu gabe dagoelako. Akats hori ezin dakioke bide jurisdikzionalari egotzi, jurisdikzioz kanpokoari baino, eta azken horren ahulezia argi geratzen da horrela.
‎483 Bide jurisdikzionalaren gauzarik onena bere arauak oso ondo definituta egotea dela dio Rojas Rivero, G.P. k, El derecho del trabajador al ejercicio individual de las acciones derivadas del contrato de trabajo, op.cit, Relaciones Laborales., 130 or. Antzean, Valdés Dal Ré, F.,. La reforma del proceso laboral en La Ley de Bases de procedimiento laboral?, 1989/ 1 zk. Honen gainean, Sala Franco, T. reki... Ideia bera sistema prozesalari aplikatzen dio, Martín Brañas, C. k,. La eficacia de cosa juzgada de las sentencias dictadas en procesos de conflicto colectivo?, Documentación Laboral, 1996/ 48 zk.
‎Behin alderdietako batek, edo biek, bide jurisdikzionalera joatea erabakita demanda aurkeztu, justizia eskatu eta prozesuari hasiera eman ondoren (LPLren 80 art.), alderdiak prozesuaren jaun eta jabe dira. Magistratuak bakarrik demandatzaileak aurkeztutako prozesuaren objektua eta demandatuak aurkeztutako erresistentzia ezagutu eta ebatzi du, eta bakarrik alderdiek, bietariko edozeinek, edo biek batera?
‎Horrek guztiak bide jurisdikzionalari epaile eta alderdien arteko oreka ekartzen dio, eta batzuetan, magistratua supra partes ez dagoela pentsa liteke. Baina, ez da horrela.
‎Lan prozesuaren alderdi hori inolako traba gabe txalotzen da eta haren gaitasuntzat jotzen da. Egokia da, eta ebatzi beharreko lan gatazkarekin era ezin hobean ezkontzen da, lan bide jurisdikzionalera doazenak alderdiak direnez gero, prozesua gehienbat haien esku geratzea; magistratuari legezkotasunaren eta hark alderdiei aintzatesten dizkien bermeen babeserako ahalmen batzuk aintzatesten zaizkio, eta horrela epai bidezko babes eraginkorra bermatzen da. Gatazkaren ebazpenean alderdien parte hartzea aztertzean egingo da indar horretan.
‎Lan prozesuaren bakuntasunaren erakusgarri da 18 urtetik beherako eta 16 urtetik gorakoei gaitasun prozesala aintzatestea (LPLren 16.2 eta 4 art.). Nahiz eta aipatutako adina, lanean aritzeko legezko adinarekin bat etorri, legegileak gaztetxo horiei bere kabuz aritzen, inoren laguntzarik gabe, alegia, lagatzen die. Ezin da ukatu puntu honetan postulazioa beharrezkoa ez izateak bide jurisdikzionalerako sarrera asko errazten duela. Ez da behar postulaziorik auzialdiko adierazpen prozesuan, ezta betearazpenekoan eta kautelazkoan ere.
‎Lan bide jurisdikzionalera sarrera errazten du, baita langileak, oro har, edozein pertsonari eta bereziki sindikatu bati bere ordezkaritza emateko aukerak ere (LPLren 18.1 eta 20.1 art.). Gainera, ezin daiteke ahaztu, salbuespen bezala, eskudunak diren lan epaitegi eta gizarte aretoak irekita ez daudenean, demanda zaintzan dagoen epaitegian aurkez daitekeela, eta gizarte epaitegirik ez duten irletan, zain...
‎Rodríguez Piñeiro Arroyo, M. C. ren ustez,. La trayectoria actual de los tribunales laborales?, op.cit., horretarako biderik onena jurisdikzioari zuzendutako baliabide materialak eta pertsonalak gehitzea da. Antzeko konponbidea proposatzen du bide jurisdikzionalaren krisiari bukaera emateko, Barona Vilar, S. k, Solución extrajurisdiccional de conflictos. –Alternative Dispute?, op.cit., 15 or.
‎Hiru dira atzerapen judizialaren arrazoi nagusiak: bide jurisdikzionalera aurkezten diren gatazka mordoa, horrek dakarren gehiegizko zama edo kolapsoa eta erabakitzeko hiru mailen (auzialdi bakarra eta bi helegite berezi) aurreikuspena562.
‎Geldotze edo atzeratze horrek dakartzan ondorio ekonomikoak alde batera utziz, bide jurisdikzionalak lan harremanen konplexutasunera eta eboluziora egokitzea zailtzen du, eta horien eboluzioa mugatzen du. Denborak egoerak eta harremanak aldatzen ditu, eta epaileen erabakiek haiek aztertzen eta ebazten dituzten mementoan, askotan, eboluzioaren ondorioz, ebazpena zentzu gabe uzten dute563.
Bide jurisdikzionalera sartzeko erraztasun «juridiko eta ekonomikoa» azpimarratzen dute Martín Valverde, A. k,. Jurisdicción social y tutela judicial efectiva?, op.cit., Actualidad Laboral; Andino Axpe, L. F. k,. El principio de justicia gratuita y los gastos procesales en el procedimiento laboral?, 1991/ 38 zk. eta Romero de Bustillo, S. k,. Desarrollo de la justicia gratuita en el orden jurisdic...
‎una mirada al futuro, Abeledo Perrot, Buenos Aires, 2002, 12 or., denborak enpresa harremanetan duen garrantzia azpimarratzen dute, eta galtzen denean betiko galtzen dela azpimarratzen dute. Azkenik, García de la Cruz Herrero, J. J. rekin,. La satisfacción de los usuarios con la actividad de los tribunales de Justicia?, op.cit., garrantzitsua da azpimarratzea herritarrei bide jurisdikzionalaren kostuez galdetzean gehienek denbora garrantsituenetarikoa bezala aintzatesten dutela.
‎Hala ere, argi gera bedi, bide jurisdikzionalaren eraginkortasuna neurtu nahi bada, ezinbestekoa dela denboraren elementu horri epaileen ebazpenen kualitatea gehitzea. Ez du ezertarako balio organo jurisdikzional batek denbora jakin batean hainbat sententzia ematea, gutxieneko kalitate bat ez badute.
‎Nahiz eta guk alde batetik kostu ekonomikoak eta bestetik denbora aztertu, zalantza gabe denbora dirua da (beti aipatzen den urrea). Gizarteari bide jurisdikzionalak dakarkion kostu ekonomiko handia jada aipatu da. Zentzuzkoa denez, zenbat eta denbora gehiago eman, kostua handiagoa eta eragikortasuna txikiagoa izango dira.
‎Horren isla da magistratuak alderdiei zehaztugabetasunak, ahaztutakoak eta akatsak konpontzeko ematen dien aukera. Legelariak, hurrenkerak duen garrantziaz jakitun, bereziki babesten du, eta presiditu zuen magistratuak sententzia eman ezin badu, epaiketa berriro errepikatu behar dela xedatzen du (LPLren 98 art.). Beraz, hurrenkera printzipioa lan bide jurisdikzionalaren indar bat dela esan beharra dago497.
‎Ondore horri berehala erreparatuko zaio, bide jurisdikzionalaren emaitza aztertzean.
‎10.7.3 Bide jurisdikzionalaren emaitza. Jurisdikzio ebazpena lan gatazkaren bukaera gisa
Bide jurisdikzionala, eta zehazki, hura garatzeko jarraitzen den prozesua, normalean, lan gatazka ebazten duen epai erabaki batekin bukatzen da. Aurreko lerroetan auzialdian, helegiteetan, bide exekutiboan eta kautelazkoan prozesua nola bukatzen den ikasi da.
‎Aurreko lerroetan auzialdian, helegiteetan, bide exekutiboan eta kautelazkoan prozesua nola bukatzen den ikasi da. Puntu honetan, oro har, bide jurisdikzionalean gatazkaren ebazpenak aurkezten dituen indarrak eta ahuleziak aztertuko dira.
Bide jurisdikzionalean gatazkari bukaera ematen dion azken ebazpenaren abantailen artean, lehenbizi, epaileen ebazpenen derrigorrezko onarpena eta haiek betearazteko aukera aipatu behar dira. Enpresaburuak eta langileak, bide jurisdikzionalera doazenean, badakite epaileek beren gatazkari ematen dioten konponbidea betetzeko betebeharra dutela.
‎Bide jurisdikzionalean gatazkari bukaera ematen dion azken ebazpenaren abantailen artean, lehenbizi, epaileen ebazpenen derrigorrezko onarpena eta haiek betearazteko aukera aipatu behar dira. Enpresaburuak eta langileak, bide jurisdikzionalera doazenean, badakite epaileek beren gatazkari ematen dioten konponbidea betetzeko betebeharra dutela. Badakite estatuko agintari baten menpe jartzen direla eta haren erabakia borondatez edo derrigorrez bete dutela.
Bide jurisdikzionalaren indar hau azpimarratzen dute, beste batzuen artean, Iglesias Cabero, M. k,. Administración del convenio y solución extrajudicial y judicial de los conflictos colectivos?, Cuadernos de Derecho Judicial, 1995/ 20 zk.; Montoya Melgar, A., Galiana Moreno, J. M., Sempere Navarro, A.V., Ríos Salmerón, B., Curso de procedimiento laboral, op.cit., 28 or. eta Torollo González, F. J...
Bide jurisdikzionalaren beste bertute bat, bertara aurkeztutako gatazka ebazten duen azken ebazpenean atzematen dena, hari kongruentzia printzipioa aplikatzetik eratortzen da. Organo jurisdikzionala epaiketan aurkeztutako arazo eta gai guztiak ebaztera behartuta dago, alderdiek aurkeztutako gatazkaren alderdi guztiei erantzun bat bermatzeko.
Bide jurisdikzionalaren beste alderdi positibo bat magistratuek ebazpenak arrazoitzeko edo motibatzeko duten betebeharra da, alderdiek epaileen erabakia ulertzeko ezinbesteko elementua567 Edozein kasutan, eta bere erabakia justifikatzeko auzitegiak ematen duen argumentazioaren gainetik, herritarrak uste badu epailearen erabakiak kalte bat eragiten diola, gehienetan helegitea jartzeko aukera du.... Guztiz independentea den beste organo jurisdikzional batengana, goragoko batengana, debolutiboak ez diren helegiteen kasua salbu?, jo dezake epailearen erabakia berresteko edo gaitzesteko.
‎ematen dio herritarrari gauza epaituaren ondoreak, bere bi alderdietan, formala eta materiala. Bi horien aplikazioaren ondorioz, hiru dira bide jurisdikzionalean lortutako ebazpenari egozten zaizkion gaitasunak. Batetik, ez alderdiek, ezta organo jurisdikzionalak ere ezin dute lan gatazkari ezarritako ebazpena ezagutu edo aintzatetsi.
‎Batetik, ez alderdiek, ezta organo jurisdikzionalak ere ezin dute lan gatazkari ezarritako ebazpena ezagutu edo aintzatetsi. Gainera, ezin da berriro auzirik hasi jada bide jurisdikzionalean ebatzia den gatazka baten gainean. Azkenik, ondorengo edozein lan gatazkak ebatzitakoarekin harremanik badu, hura ezagutzeko prozesuak, aurreko prozesuan erabakitakotik abiatu du.
‎Bata auziko irabazlea izango da eta, bestea, galtzailea. Posizioen dualitatea oinarri moduan duen bide jurisdikzionalaren ekidiezineko ondorioa da. Hala ere, arras zaila da bata bestearen aurka agertzen diren bi alderdien errealitate prozesal hori lan harremanak galdatzen duen lankidetzarekin uztartzea.
‎Bere esanetan, gutxienez, prozesuaren emaitza praktikoen gainean beti sortzen da frustrazio edo inpotentzia maila bat. Bestalde, bide jurisdikzionalaren desabantaila nagusi moduan aurkezten du aipatutako inpaktu desorekatzailea, Rodríguez Piñeiro, M. k,. Sindicato, proceso y relaciones laborales en España?, op.cit. Egile horren ustez, laneko gaietan, bide jurisdikzionala baino alderdiek adostutako bestelako irtenbide edo konponbideak hobeak dira. Azkenekoek kostu merkeagoarekin emaitza hobea lortzen omen dute.
‎Bere esanetan, gutxienez, prozesuaren emaitza praktikoen gainean beti sortzen da frustrazio edo inpotentzia maila bat. Bestalde, bide jurisdikzionalaren desabantaila nagusi moduan aurkezten du aipatutako inpaktu desorekatzailea, Rodríguez Piñeiro, M. k,. Sindicato, proceso y relaciones laborales en España?, op.cit. Egile horren ustez, laneko gaietan, bide jurisdikzionala baino alderdiek adostutako bestelako irtenbide edo konponbideak hobeak dira. Azkenekoek kostu merkeagoarekin emaitza hobea lortzen omen dute.
‎Los acuerdos de empresa. VI Congreso Nacional de?, op.cit., 20 or., bide jurisdikzionalaren malgutasun falta azpimarratzen du, legea aplikatzean hark agindutakoaren eremuan aritu behar baita. Antzean, Durán López, F. k,. Medios de solución no jurisdiccionales de los conflictos laborales:
‎Antzean, Durán López, F. k,. Medios de solución no jurisdiccionales de los conflictos laborales: el arbitraje?, op.cit., eta auzitegien malgutasun faltan sakontzen du «zuzenbideak eta argumentazio juridikoak preso dituela» esaten du, eta alderdien garaipenak orekatzeko eta horrela, bide jurisdikzionalari izaera traumatikoa kentzeko baliabiderik ez dutela aldarrikatzen du. Argudio bera erabiltzen du del Rey Guanter, S. k, Los medios extrajudiciales de solución de conflictos de trabajo en la función pública, op.cit., 30 eta 58 or. Azkenik, duela urte asko, Pastor Prieto, S. k,. Elementos para un análisis económico de la justicia:
‎Egiaztatuta dagoen errealitatea da zuzenbidea beti gizarte egitatearen atzetik doala, horregatik, etengabe bide jurisdikzionalera jotzeak lan harremanen garapena ekiditen du. Elementu horretan egiten dute indar, Rodríguez Piñeiro, M. k,. Sindicato, proceso y relaciones laborales en España?, op.cit.; Iglesias Cabero, M. k, Reforma laboral y negociación colectiva, Colex, Madril, 1997, 87 or.; Bonafe Schmitt, J. P. k,. El Estado y las alternativas a la Justicia?, ZZAA, Encuentros internacionales sobre justicia alternativa, Dirección de consumo del Gobierno Vasco, Gasteiz, 1989, 39 or.; Lorenzo de Membiela, J. B. k,. Título ejecutivos que causan la ejecución de despido y la incidencia de la LEC de 7 de enero de 2000?, Poder Judicial, núm.
‎Kasu horretan, organo jurisdikzionalak haren kaudimengabezia adieraziko du eta jardundakoak behin behinean artxibatzeko aginduko du, betearaziaren ondarea handitzearen zain. Herritarrak bide jurisdikzionalaren porrotik nabarmena du aurrean. Adierazpen, betearazpen eta, beharbada, baita kautela prozesu baten ondoren, ez du bere eskubidea aseko, Soldatak Bermatzeko Funtsak eman edo aitortu diezazkiokeen prestazioak alde batera utzita578 Txikiagoa da deskalabrua, baina porrota ere bada, betearazpen zehatza diruzko betearazpen orokor bihurtzea579.
‎Arrazoi hau dela-eta, bide jurisdikzionalaren porrota aintzatesten dute Pastor Prieto, S. k, ¡ Ah de la justicia! Política judicial y económica, op.cit., 31 or.; Andino Axpe, L. F. k, Ejecución en el orden jurisdiccional social, op.cit., 17 or.; Ramos Méndez, F. k,. Medidas alternativas a la resolución de conflictos por vía judicial en el ámbito civil patrimonial?, op.cit.; Titium, P. k,. Los trabajos del Consejo de Europa sobre el coste de la justicia?, Cuadernos de Derecho Judicial, 2001/ 15 zk. eta Mejías Gómez, F. k,. Resolución alternativa de conflictos?, ZZAA, Curso sobre resolución alternativa de conflictos (arbitraje, conciliación), op.cit., 21 or. Bere aldetik, Artaza Bilbao, M. J., Breñosa Álvarez de Miranda, F. k, La ejecución de sentencias en materia laboral, op.cit., 9 or., akats hori legelariak betearazpen prozesuari eman dion garrantzi eskasari leporatzen diote.
‎Hori ez da helburu programatiko hutsa, praktikoa baino. ...54 art. kolektiboetarako), epailearen aurrean adiskidetze prozesala aurreikusteak (LPLren 84 art.) eta sententzia eman aurretik edozein mementotan akordio batera heltzeko aukerak (LPLren 84.2 LPL artikulua, oro har, eta bereziki gatazka kolektiboetarako LPLren 160 art.) 580 Hala ere, LPLk ez du garatzen gatazkak ebazteko jurisdikziotik kanpoko bidea, guztiz zentzuzkoa dena, lege honen funtzioa lan bide jurisdikzionala arautzea dela kontuan hartzen bada eta, horregatik, hura arautzeko elementu juridikorik egokiena ez dela onartzen bada581 Baina LPLk ez du ukatzen liskarrak ebazteko jurisdikziotik kanpoko bidearen existentzia, eta behin baino gehiagotan mintzatzen da hari buruz582.
‎10 Lan gatazkak konpontzeko bide jurisdikzionalaren ahuleziak eta indarrak
‎Aurreko kapituluetan lan gatazkak ebazteko bide jurisdikzionalaren azterketa objektiboa egin ondoren, bide hori baloratzeko ordua heldu da. Ez da aurrekoaren laburpen huts bat egin nahi, aipatutako datuekin bat, bide jurisdikzionalaren indarguneak eta ahuleziak, bertuteak eta akatsak erakutsi baino.
‎Aurreko kapituluetan lan gatazkak ebazteko bide jurisdikzionalaren azterketa objektiboa egin ondoren, bide hori baloratzeko ordua heldu da. Ez da aurrekoaren laburpen huts bat egin nahi, aipatutako datuekin bat, bide jurisdikzionalaren indarguneak eta ahuleziak, bertuteak eta akatsak erakutsi baino. Horretarako, lehenengo pauso batean, sistema bere orotasunean baloratuko da.
‎erreparatuko zaio. Era berean, bide jurisdikzionalaren oinarri juridikoei ere so egingo zaie, eta egiten zaizkien kritika nagusiak mahaigaineratuko dira. Hurrengo pausoetan, bide jurisdikzional horren hainbat elementu baloratuko dira, eta osotasun hori osatzen duten zati desberdinen erradiografia bat egingo da454 Horrela, justizia banatzen edo egiten duten magistratuei eta haiek osatzen dituzten jurisdikzio organoei erreparatuko diegu, eta ondoren, hura lortzeko bidea baloratuko da, prozesua eta haren prozedura, alegia.
‎Era berean, bide jurisdikzionalaren oinarri juridikoei ere so egingo zaie, eta egiten zaizkien kritika nagusiak mahaigaineratuko dira. Hurrengo pausoetan, bide jurisdikzional horren hainbat elementu baloratuko dira, eta osotasun hori osatzen duten zati desberdinen erradiografia bat egingo da454 Horrela, justizia banatzen edo egiten duten magistratuei eta haiek osatzen dituzten jurisdikzio organoei erreparatuko diegu, eta ondoren, hura lortzeko bidea baloratuko da, prozesua eta haren prozedura, alegia. Bide horretan herritarrek dituzten bermeak (akzioa) bereziki azpimarratuko dira.
‎Kapituluaren azken parterantz, aldiz, sistema jurisdikzionalaren eraginkortasuna izango da mintzagai nagusia. Bide jurisdikzionala eraginkorra al da. Galdera horri erantzuteko ahalegina egingo da.
‎Iragarritako lanarekin hasi orduko, bi ohar. Batetik, ezin da inoiz ahaztu, gure ikasgaia lan gatazkak ebazteko lan bide jurisdikzionala dela. Ñabardura hori ez da ahuntzaren gauerdiko eztula, lan ordena jurisdikzionalak, nahiz eta jurisdikzioaren zati izan eta horregatik haren ezaugarri, indar eta ahulezia gehienak erakutsi, bere ezaugarri propioak ere badituelako.
‎Toharía, J.), El juez y su imagen en la sociedad: pasado, presente y futuro, Botere Judizialaren Kontseilu Orokorra, Madril, 2000, 11 or., irakur daitekeenez, herritarrek bide jurisdikzionalaren elementu desberdinak era desberdinean baloratzen dituztelako. Antzean, Toharia, J.,. La imagen social de la justicia en españa (1)?, Cuadernos de Derecho Judicial, 2000/ 25 zk.
‎Kontuan izan beharreko ideia da, zeren jurisdikzioari, hura oro har ulertuta? egozten zaizkion on eta txar guztiek, lan ordena jurisdikzionalari aplikatzen zaizkionean haren neurri, ñabardura eta esangurak baitituzte455 Ildo beretik, eta bigarrenez, argi gera bedi, liskarrak ebazteko bide jurisdikzionalaren gainean aurkezten diren kritika, ñabardura eta ohar guztiak, Espainiako justizia administrazioa hobetzeko asmoarekin eginak direla456.
‎10.2 GATAZKAK KONPONTZEKO BIDE JURISDIKZIONALA SISTEMA GISA
‎Aplikazio horretan lortzen dena legegileak aurreikusitakoaren isla hobea edo txarragoa da. Beraz, sistema bera eta bere elementuak baloratzen hasi orduko, horietatik kasuan kasuko ondorioak ateratzeko, argi geratu behar du bide jurisdikzionalak ezin duela bere burua eraldatu, berritu, edo erreformatu. Botere Legegileak eta Betearazleak bide jurisdikzionala antolatzeko eta egituratzeko ematen dituzten legeek bakarrik alda dezakete, eta oraindik garrantzitsuagoa, hobe dezakete bide hori.
‎Beraz, sistema bera eta bere elementuak baloratzen hasi orduko, horietatik kasuan kasuko ondorioak ateratzeko, argi geratu behar du bide jurisdikzionalak ezin duela bere burua eraldatu, berritu, edo erreformatu. Botere Legegileak eta Betearazleak bide jurisdikzionala antolatzeko eta egituratzeko ematen dituzten legeek bakarrik alda dezakete, eta oraindik garrantzitsuagoa, hobe dezakete bide hori. Ideia horren itzalean esaten da arau multzoak eta haiek aurreikusten dituzten diru eta pertsona baliabideak direla sistema jurisdikzionalaren funtzionamenduaren ardatza457 Beraz, bide jurisdikzionalari egiten zaizkion kritikak, hura arautu, antolatu eta kudeatzen duten arauei egiten zaizkien kritikak bezala ulertu behar dira, hura legezkotasun printzipioaren aplikazio zorrotzean bizi baita.
‎Botere Legegileak eta Betearazleak bide jurisdikzionala antolatzeko eta egituratzeko ematen dituzten legeek bakarrik alda dezakete, eta oraindik garrantzitsuagoa, hobe dezakete bide hori. Ideia horren itzalean esaten da arau multzoak eta haiek aurreikusten dituzten diru eta pertsona baliabideak direla sistema jurisdikzionalaren funtzionamenduaren ardatza457 Beraz, bide jurisdikzionalari egiten zaizkion kritikak, hura arautu, antolatu eta kudeatzen duten arauei egiten zaizkien kritikak bezala ulertu behar dira, hura legezkotasun printzipioaren aplikazio zorrotzean bizi baita.
‎Aipatutako oharrak aurkeztuta, oro har bide jurisdikzionalari begirada bat eman ondoren, esan beharreko lehenengo gauza da benetako sistema bat dela. Beraien artean, helburu jakin bat lortzeko (herritarren gatazka juridikoen ebazpena bidenabar haiei epai bidezko babes eraginkorra emanez), lotuta dauden elementu multzo bat da458 Legelariak planeta osorik pentsatzen du, hura osatzen duten elementu guztiak eta beraien arteko lotura.
‎Aipatutako bide jurisdikzioanalaren ezinbestekotasuna lan arloan duen errotze handiarekin lotu behar da. Lan harremanak bereziki gatazkatsuak izanik, haien ebazpenerako bide jurisdikzionalera jotzea arrunta izan da espainiar ordenamendu juridikoaren historian460 Datu honek irakurketa bikoitza izan dezake. Batetik, langile eta enpresaburuei bide jurisdikzionalak ematen dien konfiantza erakusten du; bestetik, magistratuen jarduera indartzen du, jurisdikzioa, oraindik gehiago, ahal bada?
‎Lan harremanak bereziki gatazkatsuak izanik, haien ebazpenerako bide jurisdikzionalera jotzea arrunta izan da espainiar ordenamendu juridikoaren historian460 Datu honek irakurketa bikoitza izan dezake. Batetik, langile eta enpresaburuei bide jurisdikzionalak ematen dien konfiantza erakusten du; bestetik, magistratuen jarduera indartzen du, jurisdikzioa, oraindik gehiago, ahal bada, legitimatzen du.
‎Baina, jarraian ahuleziak agertzen dira. Ezin da ahaztu bide jurisdikzionalaren errotze sendoa izan dela Espainiako estatuan jurisdikziotik kanpoko tekniken (adiskidetzea, bitartekaritza eta arbitrajea bereziki) azpigarapenaren arrazoi nagusia, eta horrek sortutako galerak handiak izan dira, autonomia kolektiboaren garapenik eza bereziki. Gainera, epaileek epaitzen duten mementoan indarrean dauden legeak aplikatzen dituztela eta zuzenbidea beti gizarte errealitatearen atzetik doala kontuan hartuta, ezin daiteke ahaztu konponbide jurisdikzionalak lan harremanen inboluziorako arriskua daramala.
‎460 Lan arloan bide jurisdikzionalak duen errotzea azpimarratzen du del Rey Guanter, S. k,. Los medios extrajudiciales de solución de conflictos?, Relaciones Laborales, 1992/ 16 zk. Egile berak, La resolución extrajudicial de los conflictos?, op.cit., 20 or. Baina zergatik dago hain errotuta bide jurisdikzionala lan gatazkak ebazteko. Casas Baamonde, M. E. rekin,. Proceso sobre conflictos colectivos y sistema de relaciones laborales?, Relaciones Laborales, 1993/ 1 zk., bi arrazoi nagusi aipatu behar dira:
‎460 Lan arloan bide jurisdikzionalak duen errotzea azpimarratzen du del Rey Guanter, S. k,. Los medios extrajudiciales de solución de conflictos?, Relaciones Laborales, 1992/ 16 zk. Egile berak, La resolución extrajudicial de los conflictos?, op.cit., 20 or. Baina zergatik dago hain errotuta bide jurisdikzionala lan gatazkak ebazteko. Casas Baamonde, M. E. rekin,. Proceso sobre conflictos colectivos y sistema de relaciones laborales?, Relaciones Laborales, 1993/ 1 zk., bi arrazoi nagusi aipatu behar dira:
‎Baina akatsetara bueltatuz, bide jurisdikzionalaren eta ordena administratiboaren eskumenekoak diren gaien mugatze desegokia eta epaitegi eta auzitegien asetasuna, lehenengoa, bereziki, lan ordenari eta bigarrena, oro har, jurisdikzioari egiten zaizkion bi kritika nagusiak dira. Biek merezi dute gure arreta.
‎Bide jurisdikzionala elementu anitzek osatzen dutela egia bada ere, ezin daiteke ukatu hartan epaile eta magistratuek eta haiek osatzen dituzten organo jurisdikzionalek duten garrantzia. Hurrengo lerroetan haien gazi gozoetan egingo da indar, eta bide jurisdikzionalaren erradiografian ezinbesteko garrantzia dutela aintzat hartuko da.
‎Zalantza gabe, lan ordena jurisdikzionalaren indar bat da, haiek jurisdikzioaren egikaritzan esperientzia handiagoa baitute. Gainera, bide jurisdikzionalean lan gatazka ezagutzen duen hirugarrena zuzenbidean aditua da, epaile karreran legeak aurreikusten dituen frogak gainditu ondoren sartua. Horrek hainbat iruzkin eta balorazio kontraesankor bat ekartzen ditu burura.
‎10.LAN GATAZKAK KONPONTZEKO BIDE JURISDIKZIONALAREN
‎Gatazkak konpontzeko bide jurisdikzionala sistema gisa 232
‎10.6 Bide jurisdikzionalean herritarrari aintzatetsitako bermeak 263
‎Herritarraren berme orokorrak bide jurisdikzionalean: akzio eskubidea 263
‎10.7 Lan bide jurisdikzionalaren eraginkortasuna 276
‎10.7.3 Bide jurisdikzionalaren emaitza. Jurisdikzio ebazpena lan gatazkaren bukaera gisa 292
‎Horregatik, ziur asko, eta gaztetasunak ematen duen atrebentziak bultzatuta, nire doktorego tesia horien azterketan zentratu nuen. Lan gatazka ebazteko bide jurisdikzionala versus bide estrajurisdikzionala deituriko mila orrialde baino gehiagoko lanean, lan gatazka ebazteko bide nagusi biak aztertu nituen: bide jurisdikzionala eta bide estrajurisdikzionala.
‎Lan gatazka ebazteko bide jurisdikzionala versus bide estrajurisdikzionala deituriko mila orrialde baino gehiagoko lanean, lan gatazka ebazteko bide nagusi biak aztertu nituen: bide jurisdikzionala eta bide estrajurisdikzionala. Bien azterketa objektiboa eta subjektiboa uztartuz, orriak joan, orriak etorri, nire hipotesia tesi bihurtu zen:
‎Lan gatazkak ebazteko bideen azterketa nagusiaren barnean, egun gehien erabiltzen den bidea aztertzea du helburutzat lan honek, bide jurisdikzionala alegia. Lerro hauek idazten dituenak, euskarari, gure hizkuntzari egin nahi dion oparia da.
‎10.6 BIDE JURISDIKZIONALEAN HERRITARRARI AINTZATETSITAKO BERMEAK
‎Puntu honetan bide jurisdikzionalak bertara jotzea aukeratzen duten herritarrei eskaintzen dizkien bermeak aztertuko dira. Sobera jakina denez, irtenbide jurisdikzionalaren kasuan aurreko elementua zuzenbide jurisdikzionalaren ardatz batekin identifikatzen da, akzioarekin, alegia.
‎Berme horiekin batera, eta beroriei estuki loturik, lan gatazka ebazteko sistema jurisdikzionalean alderdiek duten parte hartzea aztertuko da. Azkenik, bide jurisdikzionalak hirugarrenen eskubideengan, hau da, prozesuko alderdi ez direnengan duen eragina begiratuko da.
‎10.6.2 Herritarraren berme orokorrak bide jurisdikzionalean: akzio eskubidea
‎Bere mementoan esaten zen moduan, herritarrek bide jurisdikzionalera jo ahal badute, horretarako eskubidea aintzatesten zaielako da, nazioarteko mailan aintzatetsia eta EKren 24 artikuluan berariaz jasotako eskubide bat egikaritzeko. Aipatu dira aurretiaz langile eta ugazabei, batez ere, lehenengoei?
‎Salbuespen bezala, eskudunak diren lan epaitegi eta aretoetako erregistroak irekita ez daudenean, demandak beraiei dagozkien Guardiako Epaitegietan aurkeztu dira, eta gizarte epaitegirik ez duten irletan, Guardiako edozein epaitegitan aurkeztu dira (LPLren 44 eta 45.1 art.). Bide jurisdikzionalera sartzeko dagoen erraztasuna erakusten duen beste xedapen bat da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
bide 98 (0,65)
Bide 18 (0,12)
BIDE 4 (0,03)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bide jurisdikzional joan 6 (0,04)
bide jurisdikzional emaitza 4 (0,03)
bide jurisdikzional eraginkortasun 4 (0,03)
bide jurisdikzional jo 4 (0,03)
bide jurisdikzional gatazka 3 (0,02)
bide jurisdikzional herritar 3 (0,02)
bide jurisdikzional lan 3 (0,02)
bide jurisdikzional ahulezia 2 (0,01)
bide jurisdikzional arazo 2 (0,01)
bide jurisdikzional aurkeztu 2 (0,01)
bide jurisdikzional berme 2 (0,01)
bide jurisdikzional beste 2 (0,01)
bide jurisdikzional egin 2 (0,01)
bide jurisdikzional ekarri 2 (0,01)
bide jurisdikzional elementu 2 (0,01)
bide jurisdikzional indar 2 (0,01)
bide jurisdikzional porrot 2 (0,01)
bide jurisdikzional sarrera 2 (0,01)
bide jurisdikzional sartu 2 (0,01)
bide jurisdikzional sistema 2 (0,01)
bide jurisdikzional ukan 2 (0,01)
bide jurisdikzional aintzatetsi 1 (0,01)
bide jurisdikzional alde 1 (0,01)
bide jurisdikzional alegia 1 (0,01)
bide jurisdikzional amaiera 1 (0,01)
bide jurisdikzional antolatu 1 (0,01)
bide jurisdikzional arautu 1 (0,01)
bide jurisdikzional arindu 1 (0,01)
bide jurisdikzional arrazoi 1 (0,01)
bide jurisdikzional azterketa 1 (0,01)
bide jurisdikzional baino 1 (0,01)
bide jurisdikzional begirada 1 (0,01)
bide jurisdikzional benetako 1 (0,01)
bide jurisdikzional bera 1 (0,01)
bide jurisdikzional berak 1 (0,01)
bide jurisdikzional bertute 1 (0,01)
bide jurisdikzional desabantaila 1 (0,01)
bide jurisdikzional dohain 1 (0,01)
bide jurisdikzional ebatzi 1 (0,01)
bide jurisdikzional egotzi 1 (0,01)
bide jurisdikzional eman 1 (0,01)
bide jurisdikzional epaile 1 (0,01)
bide jurisdikzional eraginkor 1 (0,01)
bide jurisdikzional erradiografia 1 (0,01)
bide jurisdikzional errotze 1 (0,01)
bide jurisdikzional ez 1 (0,01)
bide jurisdikzional ezagutu 1 (0,01)
bide jurisdikzional ezin 1 (0,01)
bide jurisdikzional garapen 1 (0,01)
bide jurisdikzional gauza 1 (0,01)
bide jurisdikzional gizarte 1 (0,01)
bide jurisdikzional hirugarren 1 (0,01)
bide jurisdikzional hori 1 (0,01)
bide jurisdikzional indargune 1 (0,01)
bide jurisdikzional ireki 1 (0,01)
bide jurisdikzional izaera 1 (0,01)
bide jurisdikzional jurisdikzio 1 (0,01)
bide jurisdikzional justizia 1 (0,01)
bide jurisdikzional kolapso 1 (0,01)
bide jurisdikzional kostu 1 (0,01)
bide jurisdikzional krisi 1 (0,01)
bide jurisdikzional lortu 1 (0,01)
bide jurisdikzional malgutasun 1 (0,01)
bide jurisdikzional muin 1 (0,01)
bide jurisdikzional oinarri 1 (0,01)
bide jurisdikzional osotoro 1 (0,01)
bide jurisdikzional porro 1 (0,01)
bide jurisdikzional sozial 1 (0,01)
bide jurisdikzional teknikoki 1 (0,01)
bide jurisdikzional teknologia 1 (0,01)
bide jurisdikzional versus 1 (0,01)
bide jurisdikzional zigor 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia