2000
|
|
Nik uste nuen Ralphi bihotzekoak eman behar ziola.
|
Baina
gure aulkietara hurbildu eta paperak eskatu dizkigunean, Ralphek kristoren ahalegina egin du eta nahiko itxura lasaia eta aurpegi erlaxatua erakutsi ditu karneta luzatu dionean morrosko uniformatuari.
|
|
—Zer erran nahi didazu horrekin, gizonek egiten dituzten tenpluak ez direla beharrezko?
|
Baina
gu protestantak gara eta protestantek ere beren elizak eta beren tenpluak dituzte... —erran nion.
|
|
|
Baina
gu ez bezala, dei deigarri hark deitua izan zen Pedro Huizi, itxura batean... eta harenganat gindoazen osaba eta biok, Florentziarat, gogoz gainezka, amak —Ubarneko damak— emanikako direkzionerat. Baita kezkaturik ere, zeren baitzirudien ezen urtebete zeramala Pedroren amak semearen berririk jaso gabe.
|
|
—Ama puta, eta alaba ere puta!
|
Baina
gure etxea ez da putetxea, ez desonestkeriaren egoitza! Fut fut fut biak hemendik!
|
|
edo orain berean bere damua azalduko zidak, birao egin duelako, edo ene ezpatarekin neurtu dik —eta, gipuzkoarrari goiti beheiti so egiten ziola eta ezpata lepo inguruan jartzen ziola, segitu zuen—:
|
Baina
gure oilo honek ezpatarik ez dik eta...! —eta, bere soa bizkaitarrarenganat desbideratzen zuela, irritsu bezain insolent, gaineratu zuen—:
|
|
" Eta kanoiak izan daitezela ehunda bat, ez ehun, eta para ezazu ehundabatgarrena zure jauregiaren aitzinean, Amaiurri beha!" Eta hire aitak, baietz.
|
Baina
guk Gaztelari eta Gaztelako bihotzari beha ipiniko diagu, Joanes, kanoi hori, bere egunean: Madrili beha, alegia...!
|
|
|
Baina
gu han geunden, eta hark ez zuen erremediorik... eta frantses untzi haren menerat geunden, zeina hurbildu baitzitzaigun gure kapitainak bandera zuria mastaratu bezain fite, harik eta parean jarri zitzaigun arte.
|
2001
|
|
Pneumonia atake baten moduko barrea egin du.
|
Baina
gure Jon ez zegoen horren konbentzituta, ez. Aurpegi zurruna berriz, begirada galdua.
|
|
Dena dela, lasaiago dago Lucas Roma sarri samar etortzen denetik. Painalak aldatzen dizkiogu eta horrek esanahi dramatikoa eduki dezake –pertsona dramatikoa bazara, notarioak bezala–
|
Baina
guk barre egiten diegu painalei, Lucas bezain umeak garelako kasik. Eta berdin digu ume izateak gainera:
|
|
|
Baina
gure zientzia naturalak bestelakoak ziren. Liburu ilustratuekin baino gehiago ikasi genuen gure jolas eta barreen zirkulu krudelean gatibaturiko izakiekin.
|
|
|
Baina
gutako hirulau zeuden Emilio eta Goioren artean. Eta Agustin, gure estremoa, haserretu egin zen nirekin:
|
2002
|
|
oihanetan ehizan jarduten dutenak, iturrietako uretan bizi direnak eta beste hainbat.
|
Baina
guk ez dakigu ezer ninfei buruz. Zoritxarreko hiru atso besterik ez gara, ilunpean ibiltzen diren hiru emakume xahar, betidanik hirurontzat begi bakar bat besterik eduki ez dugun koittadu hirukotea.
|
|
|
Baina
gure aitak umore ona zuen eta, osaba Domingorekin ika mika ibili beharrean, hatza zerurantz jasorik, ozenki esaten zuen, erdi serio erdi txantxetan:
|
2003
|
|
|
Baina
gure xedea ez da baitezpada euskaldun ospetsuen zerrenda osatzea: ez gaitu bakoitzaren ibilbideak hainbat interesatzen, nola Herriaren zorteak.
|
2004
|
|
Horrela izango da.
|
Baina
gurea gaizki aterako balitz. Orduan zer esango diot Joanari?
|
|
–Beharbada.
|
Baina
gu oraindik oso gazteak gara eta esperientzia gutxiegi dugu. Beno, nik behintzat.
|
|
Erakunde autonomikoen boletinak euskaratzea konkista soziolinguistiko handia izango da akaso.
|
Baina
gutako alfabetatuenek eta euskaltzaleenek erdarazko testura jotzen badugu lege arazoren bat dugun aldiro, nahiago nuke horretan enplegatzen diren dirutzak beste zerbaitetan enplegatuko balira?. 355
|
|
Ez dauka inork, horrelakoetan, eskizofreniaren orekarik ezean bizi beharrik.
|
Baina
gurean besterik da: nortasun zatikatuaren tenkan bizitzera kondenaturik gaude gu.
|
|
Jon Kortazar: ?
|
Baina
gure gizartea beharbada ez da modernoa, gure gizarteak ez du euskal literaturarik behar. Hizkuntzarekin nahikoa du bere identitatea eta legitimitatea markatzeko?.
|
|
|
Baina
gure erabakia gure herriaren onetan izan dedin, aurrera jo behar dugu. Ez poliki, ez presarik gabe.
|
|
Ze, etorri, itsasotik gentozaan.
|
Baina
gure herria Portugal zuan –Pablo pentsakor geratu da– Eta duk. Edo igual ez.
|
|
Lagun nituèn nerabezaroko mutilak, bai eskolakoak eta bai herrikoak ere, neskei buruz mintzatzen ginen sarri askotan.
|
Baina
gure arteko elkarrizketa haiek, ehuneko handi batean, zabarrak izaten ziren, baita iraingarriak ere, nik uste, neska normal batentzat: gero eta txorta hobea dik urdanga horrek; eztarriraino sartuko niokek zera; emakume txupeterik gabea, dohakabea...
|
|
Motorren zaratak orain kalean errealak diran letxe.
|
Baina
guk ori guztiori bizi bizi ezagutu genduan etxean.
|
2005
|
|
|
Baina
gure amarena... orain dela zazpi hilabete bakarrik gertatua... eta ni Labartzako ehortzetara ezin joan izana... Nahiz Ixaskunek ahalegin guztiak egin...
|
|
Atxetako Allika tarrengana joatea ere bururatu zitzaigun, egia esan.
|
Baina
gure ama orain dela hamar hilabete bakarrik hila delarik, uzkur geunden. Eta ez mugitzea erabaki dugu.
|
2006
|
|
abestia kasualitatez idatzi nuenik.
|
Baina
gure barne egoera hura, urte haietan, nori kontatu behar genion. Esadazue.
|
|
Ezkondu eta urteetan elkarrekin bizitzea ez da erraza.
|
Baina
gu, une on eta txarrak pasa ondoren, elkarren ondoan gaude eta elkarri laguntzen diogu.
|
|
horrekin ezin da historia esplikatu.
|
Baina
guk" arraza historikoak" ulertu behar ditugu, puntualizatu ohi du Ortega-k. Berdin gutxi ahal da historia serioski esplikatu, horren gorabeherak monarkia, eliza, eta abarren pentsa eta jokaeren axalgainean soilik aztertuz (horixe da Ortega-k bere aurreko interpretazio guztiei egin dien kritika).
|
|
Oraindik lurrez zikindurik ditut eskuak.
|
Baina
gure Carlosek toki eder batean hartuko du atseden. Erabaki dut etxe honetan gelditzea behin betiko.
|
|
Nik ere, noizbehinka barazkiak eta arropa zaharrak uzten nizkion gazteluaren inguruetan.
|
Baina
gure katuak desagertzen hasi zirenez geroztik, emazteak ez zidan ezer ekartzen utzi.
|
|
" Beste nonbait izan balitz –esan zuen, gero, Inukitsupalukek–, lera gainean jarri eta herrestan eramango genuen, aurreko egunetan izotzetan egin genuen bezala, baina lurralde hartan zorua tontortxo eta zulo zen dena, eta gizon hura bizkarrean eramatea zen bide bakarra.
|
Baina
gutako inor ez zen gai horretarako. Sustraiak eta belarrak bildu genituen eta ohe antzeko bat osatu genuen haitz baten babesean.
|
|
Ez geneukan denbora galtzerik, gure aurretik haitzetan behera norbait jaitsi bazen, gauza bera egingo genuen guk ere.
|
Baina
guk ez genekien biderik.
|
2007
|
|
–Hori ere egia da.
|
Baina
gu biok izan al gintezke. Bai edo ez?
|
|
–Horixe, eta odolbilduak ere bai, pasatu egiten dira.
|
Baina
gu ez gara gorputzeko minez ari, Olaia, uste nuen amore minez ari ginela. Badakit maiteminak ere pasatu egiten direla, baina une honetan gezurretan ariko nintzateke, Ikerri maite dudala esango banio.
|
|
|
Baina
gure artean, entrenamendu lagunen giroan, bestelakoak dira kontuak. Elkartuta gaude eta ez dugu irabazleen eta galtzaileen arteko bereizketarik egiten, maila berean gaude denok.
|
|
Kapitulu guztiak dira interesgarri.
|
Baina
guri dagokiguna bereziki kontuan hartuz, hauek izan daitezke mamitsuenak:
|
|
dela errepikatzen nien, gurea baino handiagoa ere bai, eta 400.000 milioi izar dituela.
|
Baina
gugandik 2.400.000 argi urtera kokaturik, ozta ozta sumatzen dela ezer.
|
|
idatzi dugu.
|
Baina
gure mendera arte idaztea litzateke zuhurrago.
|
|
Ez Russell zaharraz, bere 94 urteetan; ez nitaz, neure 62etan.
|
Baina
guk gerra krimenak salatu nahi ditugu munduaren aurrean Tribunalaren bitartez. Eta honetxek beldurtzen zaituzte?.
|
|
|
Baina
gu gogoeta horiek harroxko burutzen ari ginelarik, ez bide geunden beltz haiengandik uste bezain urruti.
|
|
|
Baina
gure herrian, iruditzen zaidanez, eta beste batzuetan ere errepikatua dudanez, arrotz dago oraindik, ezezagun. Sartrek Euskal Herrian ahanztura hori besterik ez balu bezala.
|
|
|
Baina
guk batez ere Ameriketako genozidioaz mintzatu nahi dugu kapitulu honetan.
|
|
Hegel biak da, filosofoa eta historialaria, baina aurren aurrena gogoetalari filosofikoa; harentzat bere filosofiaren lagungarriak baino ez dute izan gura, printzipioz behintzat, historia enpirikoaren (antzinatea, modernia) bere interpretazioek. Beraz, Hegel-ek (historialari gisa) orri ezin ederrago asko idatzi ditu herri gogo grekoaz, hebraikoaz, germaniarraz, etab., ahaleraginkor bortitzak izan direnak kontzientzia nazional finlandiar, poloniar, txekiarretan, etab.
|
Baina
guri ezin zaigu hori oraingoz interesatu, deskribapen horien balioa erlatibatu duen lehena Hegel bera baita. Filosofiak zermugatzen du, a priori?
|
|
–
|
Baina
gu pertsonak gara.
|
|
Gauza ederrak zeuden camping eta hondartza horretatik harago, zinez merezi zuten gauzak.
|
Baina
guk hondartzan botata zoriontsuago ginela ziurtatzen genien, atsedena behar genuela, ez ginela mendizaleak batere.
|
2008
|
|
Zalantzaz eta ñabarduraz jositako bide horretara, ahal izan dugun neurrian, argi izpi batzuk ekarri nahi izan ditugu.
|
Baina
gure ekarpenaren mugak handiak dira arazoaren neurria kontuan izanda.
|
|
L. Amitie ez dago urrun, harantz hurbildu ahala saltzaile eta eskale mordoa hurbildu zaigu, gaua hor ematen duen zuriak patrika ondo betea behar du.
|
Baina
gure txartelik ez digute onartzen.
|
|
lukete, bai, haiek ere gure kezka bera izan, guk sortzen dugun beste zabor egiteko gaitasuna duten seinale.
|
Baina
gure kontzientzia, neurri handi baten, erruduntasunetik dator, zenbat kontsumitu eta botatzen dugun jakitun. Maliarrek leihotik botatzen dutenaren bikoitza zabor sortuta ere lurrak iraunkor jarraituko lukeelakoan nago.
|
2009
|
|
Bistan dago.
|
Baina
gure artekoa?
|
|
–Jakin, jakin, ez dakit.
|
Baina
gure adinean. Asko jota musuren bat edo beste.
|
|
Hartara, bularrak ia mugitu ezinik egoten ziren, estu eta larri, harrapatuak, kartzelaratuak, giltzapetuak.
|
Baina
gure irudimena askoz boteretsuagoa zen kamiseten estrategia absurdo hura baino. Eta neskek ezin zuten saihestu gure begietara beraien bularren dantza geroz eta kitzikagarriagoa izatea.
|
|
batean bakarrik biziraun du (haraindian), haraindiak berak geroz eta metafisikoago bilakatuz joan baitu.
|
Baina
gu ja mundu moderno horretakoak ere ez gara: Naturaren kontzeptu horretakoak, gorputz arimaren dualismo horretakoak, giza izakiaren metafisika horretakoak.
|
|
Naturarena, orduan?
|
Baina
guri justizia eta injustizia ez zaizkigu Naturaren atributuak begitantzen. Naturak ez du zerikusirik zientziagaz.
|
|
Eta arazoen soluzio enpirikoa ere ez.
|
Baina
guk erlijioan, ez dagoen zerbait bilatzen badugu eta ezin badugu aurkitu, horrek gure arazoa ematen du, modernoona, batik bat?, ez derrigor erlijioarena. Zeren eta erlijiogabeek erlijioan sentitzen duten akats hori erlijiodunek berek ez dute sentitzen!
|
|
Datozen bizpahiru egunetan zakurrek ezinen dute lan egin.
|
Baina
guk lanean jarraituko dugu, amaitu zuen, mehatxua gelako airean dilindan utziz.
|
|
–
|
Baina
gure familia itsasoaz bestaldean dago!
|
|
–
|
Baina
guk ez genekien urpera joango ginenik? –esan zuen Hamarrek, burumakur.
|
|
–
|
Baina
gu lehorrekoak gara, eta ez dakigu borrokan... –hausnartu zuen Hamaseik, emakume xahar ederrak.
|
|
Guztioi iruditzen zaigu gure loa arina dela gure loa arina denean.
|
Baina
gure loa sakona denean ez da inor konturatzen.
|
|
–Ez, ez, keba.
|
Baina
gurekin bizi zenean?
|
|
–Ongi da.
|
Baina
gure harremanak ezinezkoak direla ere esan diot, oraingoz behintzat, ama jarri zaigun moduan.
|
|
–
|
Baina
gure alaba ez dago hilda.
|
|
Han, oraindik, inork ez zekien zer zen lekualdatze bat, gero jakin genuen.
|
Baina
gu han geunden bitartean jende asko lekualdatu zuten. Gero jakin genuen hori, hitz bitan, itsasora botatzea zela, edo fusilatzea.
|
|
–Ongi da.
|
Baina
gure harremanak ezinezkoak direla ere esan diot... oraingoz behintzat, ama jarri zaigun moduan. Felipe mutil ona da eta ulertuko du...
|
2010
|
|
–Arnaldok adierazi zigun aparte uzteko, horrek ez zuela oztoporik egingo prozesuan, baina jakin behar genuela beren etxe barruan urak mugitu egiten zituela.
|
Baina
gu horretan ez sartzeko. Hori esatea asko esatea zen guretzat, komunikabideetan zer oihartzun zuen kontuan hartuta?.
|
|
–Beraiek proposatzen zuten organoak atribuzio exekutiboak eta legegileak izatea.
|
Baina
guk esaten genuen instituzio horrek ez zeukala edukitzerik ekimen legegilerik, bakarrik ekimen legegileak proposatzeko eskumena izan zezakeela. Proposatzekoa.
|
|
Proposamenak egiteko, ez.
|
Baina
guretzat funtsezkoa zen horrek eramaten gintuela beste norabide batean: zatiketaren dinamika gainditu eta lurralde batasunerantz izan zitekeen dinamika bat martxan jartzen zuela.
|
|
Baina besteen teoria zen hemen erabakitakoa, gure arteko akordioetan oinarrituta, derrigor onartu behar zuela Madrilek.
|
Baina
gure asmoa zen onean negoziatuko genuela Madrilekin, eta ondoren erreferendumera eramango zela, Estatutuarekin egiten den bezala?.
|
|
–
|
Baina
guk ez genuen behin ere onartu proposamen hori. Egigurenek.
|
|
–
|
Baina
guretzat ez zegoen prozesurik eta, beraz, ez zegoen proposamenik. Gu hara ez ginen joan Nafarroari buruz hitz egitera.
|
|
aitortza nazionala, euskararen aitortza, erabakitze eskubidearen inguruan ahalegina, konkretatu gabe izan arren?
|
Baina
guk zalantza bat genuen testuarekin, prozesuari buruz egiten genuen irakurketaren argitan: testu honekin ailegatu gaitezke gure helburura?
|
|
nik estatutuarena jarri nuelako, berak kaka zaharra jarri zuen.
|
Baina
gureak ez zuen ukatzen ordura arte egindakoa. Forma jakin bat ematen zion.
|
|
Eztabaidagarria izan daiteke forma hori, erabilitako metodoa, estrategia eta abar.
|
Baina
guk ez genuen ukatzen zirriborroa. Norabide jakin bat ematen genion.
|
|
maitatuago, babestuago.
|
Baina
gu ez ginen urrituentzako harrera zentro bat, eta bere bidea egiten utzi behar genion.
|
2011
|
|
–. ?
|
Baina
gure aitak??, eta burua ezker eskuin mugitu, eta hatz erakuslea eta erpurua igurtzi nitian elkarren aurka. –Lasai.
|
|
–
|
Baina
gure ipurdia ere, gizonena alegia, ez duk oso diferentea?
|
|
Halaxe ziguten kontatzen historia liburuek.
|
Baina
guk bagenituen bertze informazio iturri batzuk, gure etxeetako gerlari ohien solas aspergarrien gatz eta biperrez hornitzeko eta gure irudimenaren pizteko: selauruan kausitu postalak eta argazki xuhurrak, zeinetan gure aitatxi ximurtuak soldadu gazte, eder eta bipil bilakatzen ziren.
|
|
O, bazeneki zein zital sentitzen naizen!
|
Baina
gu biok izango ginateke... Uso jaun andreak bezala.
|
|
–Uste dut maputxe herriaren ondarea guztiz aberatsa dela, nola tradizioaren aldetik, hala adoreari eta jakinduriari dagokienez.
|
Baina
guk ez dugu jakin hori aitortzen eta balioesten, europarren aldetik datorkigun kutsu arrazionalista dela medio eta europar kulturari diogun miresmenagatik?. María Elena Riveros E., Religión e identidad en el Pueblo Mapuche.
|
|
–Euskaldunon gaitzari/ victimismo izena/ ezarri diote orain. /
|
Baina
gurea ez da victimismo gaitza,/ gurea víctima izan beharra da?. Bitoriano Gandiaga, Euskalminez, 2005, 116 or.
|
|
–
|
Baina
gu hortik aurrera bizi gara, esan du Uxunek.
|
|
–
|
Baina
guk hemen ez daukagu aski baliabide. Ekintza berezietarako taldeak behar genituzke, beren arma eta prestakuntzarekin.
|
|
Hain beteak daude jada gure bailarak, proiektua mendi artetik eta tuneletatik egin beste erremediorik ez zaie geratu.
|
Baina
gure lurraldea txikia da, lehendik ere nahikoa izorratuta dago, eta orain, lehenaz gainera...
|
|
–Gu ere berdin bageunde, tristuraren gorputza bertan dela?
|
Baina
gure gorputz bertako edo aldameneko bakarra Xantirena da, eta ez dakit zergatik jarri zaigun hain urdin? –Tomaxek.
|
|
–
|
Baina
guk ez zekiagu ezer horretaz. Tuercas Simonen ondoan eseri zen?. Zirkuluarena ergelkeria bat izan zuan:
|
|
Europako presio fiskalik arinena dugu... eta iruzur tasa izugarria.
|
Baina
gure politikoek nahiago dute beste alde batera begira dezagun.
|
2012
|
|
|
Baina
guk heriotzari
|
|
|
Baina
guk ez.
|
|
Ba al du norbaitek horren zalantzarik?
|
Baina
guk daukagun arazoa da oso menperatu zaharrak garela. Aspaldi menperatu gintuzten, harrapatu, okupatu eta kolonizatu.
|
|
Merezi dugulako maitatzen gaituztela pentsatzen dugu.
|
Baina
gurea okerragoa zen, alde bakarreko maitasuna baino ez zen. Nik ez nuen Marco maite, haren maitasuna baizik.
|
|
–
|
Baina
gu gaizki gaude gaizkiarekin. Gu gaizki gaude azpi indar ez sublimatuekin?
|
|
–Gogoz bestera beti!
|
Baina
guk ere bizi egin behar dugu, lagunok! Nondik bestela ba!
|
|
Ez nuen ama sufritzen ikusi nahi.
|
Baina
gure planak eta bizitza ez dira askotan bat etortzen, ezta?
|
|
Mendebaleko pentsamenduaren historian bortxaren apologiak daude eta Mendiko Sermoiak daude.
|
Baina
gure arazo konkretu honen aurrean batzuek zein besteek oinarrizko inspirazio orokor bezala baino ezin digute lagundu. Bestela esanda:
|
|
Zer esan? ...o bortxaren lehen kausak (eta horiek ageriki aipatzerik ez daukatela ikusiko da agian, deliturik egin edo delituaren oso susmagarri bilakatu gabe); edota, edozein ezkondena isilek baino bortxakeriaren eragileago, de fakto, politiko harro eta hedabide zaratatsuen zenbait kondena moduk, erdeinuk, burlak dirudiela, edo jazarpen, atxiloketa, tortura, epaiketa injustu oso gutxi kondenatu anitzek, etab.
|
Baina
guri ez zaigu hemen norgehiagoka dialektikorik interesatzen. Interesatzen zaiguna, objekzio horren barne barneenean ebidentzia bezala funtzionatzen ari dela ematen duen kontzientziako ziurtasuna da, zio ideologiko edo afektiboengatik batzuetan transijitu egiten badugu ere, bortxa, berez, beti gaitzesgarria dela.
|
|
Ahal balitz egunero horrela jan!
|
Baina
gure Gilen, jakin dakizunez, ez da Gilen bat, baizik bi Gilen. Eta ez orain, egun soilik; orduan, Ezkaiako garaian ere bai.
|
|
Berehala esku ohe bat egin nuen gizonak eramateko eta, han biak etzanda jarrita, Ostiral eta bion artean eraman genituen.
|
Baina
gure hormaren edo harresiaren kanpoaldera iritsi ginenean, lehenago baino okerrago ginen, ezin baitzuten hura igaro, eta nik ez nuen hura botatzeko inolako asmorik. Beraz, berriro ekin nion lanari, eta Ostiral eta biok, bi ordu ingurutan, denda dotore bat eraiki genuen, oihal zaharrez estalia, gainaldean zuhaitz adarrak zituela, hesiaren kanpoaldean; hain zuzen ere, hesiaren eta landatu nituen zuhaitz gazteen artean.
|
|
Esan zuen, gertatuz gero herrialderen batean yahooak bakarrik izatea adimenez hornituak, zalantzarik gabe beraiek izango direla animalia nagusiak, denboraz adimena beti nagusitzen baitzaio indar zakarrari.
|
Baina
gure gorputzen egitura, eta batez ere nirea, kontuan harturik, pentsatzen zuen tamaina bereko beste izakirik ez dagoela okerrago eginda adimen hura bizitzako eginkizun arruntetan erabiltzeko; eta gero jakin nahi izan zuen ea nire inguruan bizi zirenek nire antza zuten ala bere herrialdeko yahooena. Nire adineko gehienak bezain ongi eratua nengoela ziurtatu nion; baina gazteagoak eta emeak askoz bigun eta samurragoak zirela, eta azkeneko hauen larrua gehienetan esnea bezain zuria.
|
|
buru dela, denak bat eginda etorri eta kaka egiten diote gainera, burutik oinetaraino.
|
Baina
gure gorte eta faboritoei eta gobernuko ministroei zenbateraino izan zitekeen hau aplikagarria, neuk erabakiko nuela hobeto esan zuen ugazabak.
|
|
Maite izanarazteko behar den guztia daukazu.
|
Baina
gu berriro hasiko gara, ezta. Elkar maitatuko dugu!
|