Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 65

2005
‎– Baina emakume bat zihoan-eta, bolantean?
Baina Emakumeen Elkarte hura, oro har, elizari lotuegia zegoen, ezinbestean, eta elizaren doktrina zuen ardatz. Eta elkartearen arduradunak, ondorioz, pairamen eta eraman onaren aldarria zabaltzen ahalegintzen ziren bertaratutako emakumeen artean, baita etxeko istiluei aurre egiterakoan ere, noizbehinka antolatzen zituztèn bileren eta hitzaldien bidez.
2007
‎Burua oso goian duela egon ohi da emakume transparentea autobus geltokian, egunero Parisa doan autobus bat hartzera balihoa bezala, eta Parisen operara eramango duen aktore famatu bat zain baleuka bezala, zapata distiratsuekin. Baina emakume gardenak ere ez du sekula autobusik hartzen, eta geltokian egoten da, eserita edo tente, gainontzekoei beren dependentziaren neurria gogoraraziz:
‎Inoiz ez zuen usteko Monika Etxabe polita izan zitekeenik. Baina emakume ederra da benetan.
2008
‎Hasieran ez nintzen konturatu ere egin, horren ilun zegoen. Baina emakumearen garrasiek ohartarazi ninduten. Bikotea liskarrean ari zen.
2009
‎Kontu handiz ibiliak ziren. Baina emakumeek seigarren zentzumen bat omen dute kontu horietarako. Aski izanen zuen arropei lurrin arrotz bat hartzea, edo umore aldaketa bati antzematea.
‎–mutila?, eta jarri zenuen harresia! Baina emakumeok ere izan dugu noizbait ausartak, noizbait egin dugu urrats bat aurrera: ez al zaizu iruditzen?
‎Brentekin ondo konpontzea, horregatik esan nion lorategiarena. Baina emakume zaila zen Mrs. Brent?
‎– Baina emakumeak gustatuko zaizkio ba?
‎" mutila", eta jarri zenuen harresia! Baina emakumeok ere izan dugu noizbait ausartak, noizbait egin dugu urrats bat aurrera: ez al zaizu iruditzen?
2010
‎Begiak itxita eta belarriak tapatuta igaro bertan eman beharreko egun guztiak? Baina emakumeek, berritsuak biak, egunkaria alde batera utzi eta hilketaren gaia ez zuten aipatu ere egin:
2011
‎– Baina emakume honekin? –erraten zuen botikariak.
‎Norbaiten premian ziren unean hurbiltzen nintzaien, beso batean haur txikia eta beste eskuan erosketak zintzilik zituztela autoa irekitzen ari zirenean, esate baterako, eta nire laguntza eskaini ondoren haurrari buruzko komentarioren bat egiten nien gehienetan, horrek erraztu egiten baitzuen hizpidea. Baina emakume bat liluratzea ez da hain erraza, gutxiago oraindik hogei urte bakarrik dituzunean. Aldian aldiko pertsonaia bat txisteratik atera eta hori ziurtasunez kudeatzen jakin behar da, eta nire errepertorioa oso zen urria.
2012
Baina emakumeak itzuriak ziren biak ere beren suminduran. Emma zangopilaka ari zen errepikatuz:
‎Misoginoa omen zen, hala diote ezagutu zutenek, eta hala iruditzen zaio irakurleari, beti mantentzen baitu distantzia luze zabala beraren eta Emma Bovaryren artean, pertsonaiarekin identifikatzera inoiz iritsi gabe. Baina emakumeak gogoko ez bazituen, gauza bera esan daiteke gizonezkoei buruz. Esan nahi dut ez zuela inguruko jendea aintzat hartzen.
‎Gizon bat, gutxienik ere, libre da; grinetan eta herrialdeetan barrena ibil daiteke, oztopoak zeharka ditzake, urruneneko gozamenak hozka ditzake. Baina emakume bati etengabe eragotzi egiten zaio. Aldi berean geldo eta malgu, bere kontra ditu haragiaren guritasunak legearen menpekotasunarekin batera.
Baina emakume gajoak ez zion gehiago ezer entzun nahi. Hura zen guztiaren eragile.
‎Ez zeukan aski begi begiesteko jantziak, apainduriak, pertsonaiak, oinez ibiltzean ikara egiten zuten zuhaitz pintatuak, eta belusezko bukozapiak, longainak, ezpatak, beste mundu bateko eguratsean bezala harmonian higitzen ziren irudikapen haiek guztiak. Baina emakume gazte bat aurreratu zen poltsa bat jaurtikiaz zaldizko berde bati. Bakarrik geratu zen, eta orduan txilibista bat entzun zen, zeinak iturriaren murmurioa bezala edo txoriaren txirulia bezala egiten baitzuen.
2013
‎– Baina emakume bat gizon baten zale baldin bada eta gainera ezkutatzen ahalegintzen ez bada, orduan gizonak berak antzeman behar du.
2014
Baina emakumeak ez zuen etsi. Aldiz, setak hartuta, inoiz baino gehiago tematu zen.
2015
‎Hori onar dezaket, hori sinesgarria zait erabat. Baina emakumeek txilibituari inbidia. Nondik nora?
‎Eta oso litekeena da konortea galtzea semea korrontearen esku uzteko unean. Baina emakumeak halabeharrez jokatu zuen horrela, Faraoiak, israeldarrekiko mesfidantzaz, haien jaioberriak hiltzeko agindua eman zuelako, haiekiko susmoak zituelako.
Baina emakume zintzo haien artean madona Estefania Pennantierrekoa maite zuen Peirek beste emakume guztien gainetik. Madona Estefania Otsanda zeritzan izengoitiz eta Guilham Rostanhen emaztea zen, Buoleko jauregiko jaunaren emaztea.
2016
‎Gogo bizia piztu zitzaidan ikusteko lur eman zioten lekua; eta han, hilobi ondoan eseri eta fraide gaixoak eman zidan adarrezko tabakontzia atera, eta hilobiaren buruan zeuden asun lore bat edo bi kendu nituelarik, zeinek ez baitzuten han hazteko batere eskubiderik, halako eszenak hain bortizki eragin zien ene sentimenei, ezen negar anpuluak lehertu baitzitzaizkidan hitzetik hortzera. Baina emakume bat bezain ahula naiz; eta munduari erregu egiten diot ez dezala nitaz barre egin, baizik eta gupida izan dezala.
‎Estimatzen ditugu emakumeen errezo arrandiarik gabeak, erlijioaren aldekoak direnean(...). Baina emakumeak gizon baten tokia eta tonua hartzen baditu, eta erreforma egile publiko bilakatu(...), uko egiten dio Jainkoak bere burua babes dezan eman dion botereari, eta izaera ez naturala hartzen du. Burdin sarera makurtzea eta mulkoa erdi ezkutuan gordetzea da mahatsondoaren edertasuna eta indarra; hortaz, baldin eta mahatsondoak erabakitzen badu zumarraren moduan burujabea izatea eta itzala ematea, bada, orduan, fruitua emateari utziko dio, eta, ez hori bakarrik, lotsaren lotsaz eroriko da, eta desohorean geratuko, hautsetan.
‎halako batean, beste askotan bezala, jostari eta inolako beldurrik gabe Nilo ibaian bainatzen ari zela, krokodilo bat hasi zitzaion hurbiltzen. Baina emakumea ezin izan zen urrunago iritsi bere errelatoan. Bidaiariek, ordura arte erruki handiz entzuten egon zirenak, ezin izan zioten amaieraraino eutsi, ezin izan zuten itxaron krokodiloak aho ikaragarria zabaldu eta umea irentsi arte, eta entzuten ari ziren guztia hitzez hitz egia zela ondo zekiten arren, guztiak batera lehertu ziren, bat batean, barre algaratan.
2017
‎Gizona gizon duk, futxo, horrenbeste eraman zezakek. Baina emakumeari, ezta bihi bat ere. Zeren, zenbat aldiz esan diat hau, nagusi??
‎Eta ez dik lotsarik ematen. Baina emakumeen aurrean gizonak beti sendo agertu behar dik. Ze, gu ere negarrez hasiko bagina, zer bilakatuko lirateke dohakabe horiek?
‎Sorginkeria da botererik gabekoen arma, esan izan zaigunez. Baina emakume zaharrenek zuten erresistentzia handiena, komunitatean harreman kapitalistaren hedapenak suntsitutako herritarren arteko harremanen aurrean. Horiek islatzen zituzten komunitatearen jakituria eta memoria.
‎Laugarren maila errepikatzen eta lehenengo ebaluaketan bost suspentsorekin? Baina emakume honi nola esan behar dizkiot gauzak? –tutorearen etsipena.
‎–Nola? Baina emakume horrek ez al du atseden hartuko. Berak eskegi dit niri eta!
‎Eskuak kulero barrura eraman beharrean, masailetara eraman banizkio, eta hasieran irribarre eta xerazko hitz bat esan, gero ondorengo bi egunetan keinu bakoitza errepikaturik, hirugarren egunean arazorik gabe sartuko nintzen emakume haren kuleroetan; seguru baino seguruago. Baina emakumeak beti emakume. Eta ni ez nago prest inguru minguruka denbora galtzeko.
‎E: Baina emakumea, diru konturik edo... lapurren konturik edo... ez al zizun beste ezer esan?
‎emakume gutxiagok eman zioten botoa Trumpi, gizonek baino, botoen %42 andreek, eta %53 gizonek?. Baina emakumeen botoak arrazaren arabera aztertuz gero, horrek irudi interesgarriago bat erakusten digu. Unibertsitateko ikasketarik ez baina bestelakoak badituzten emakume zurien %64k bozkatu dute Trumpen alde, eta %35ek Clintonen alde.
‎Berak ez dit deus erran, e? Baina emakumeok gauza horiei antzematen diegu.
2018
‎Tiro egiten badizute, ondo, zorte oneko zaude. Baina emakumea bazara eta gorila horiek ahazten badira zu hilez gero paradisura joateko aukeraz eta nahiago bazaituzte bizirik. Orduan, zer egingo zenuke?
‎Haien konbentzimenduaz ari naiz; ez sozialki zuten pisuaz. Baina emakume haiek bazekiten zer eskatuko zuten. Hanka sartze galanta izan zen hori ez ulertzea?.
2019
‎Gizonak, elkarlanerako eta onginahirako jarrera duenean emakumearen inguruan, tematizatu egiten du berdintasun abstraktuaren printzipioa, eta ez du planteatzen ikusten duen desberdintasun konkretu hori. Baina emakumearekin gatazkan hasten denean, alderantziz gertatzen da: desberdintasun konkretu hori tematizatu egingo du, eta gai izango da baita berdintasun abstraktua ukatzeko ere.
‎gehiengoak bere legea inposatzen dio gutxiengoari, edo gutxiengoari jazartzen zaio. Baina emakumeak ez dira gutxiengo bat, Ameriketako Estatu Batuetako beltzak edo juduak diren bezala; gizon adina emakume dago munduan. Askotan, bi taldeak independente izanak ziren lehen:
‎Esana dugu gizonak, bere burua pentsatzeko, ezinbestekoa duela Bestea pentsatzea; dualtasun moduan atzematen du mundua; dualtasun horrek hasieran ez du sexu kutsurik. Baina emakumea Beste kategorian ezarria da, bere burua Norbera gisa agertzen duen gizonaren desberdina denez; emakumea Bestetasunean bildua da; hasieran, emakumea ez zen Bestea berak bakarrik hezurmamitzeko bezain garrantzitsua, baina azpizatiketa bat egin zen Bestearen bihotzean: antzinako kosmogonietan, elementu berak inkarnazio aldi berean maskulino eta femenino bat izaten zuen; esaterako, Ozeanoa eta Itsasoa kaos kosmikoaren inkarnazio doblea ziren babiloniarrentzat.
Baina emakumeak, gizonaren banitate soziala lausengatzeaz gainera, harrotasun intimoago bat ere ematen dio; gizona poz pozik dago emakumearen gainean duen nagusitasuna dela medio; ildoa irekitzen duen goldearen irudi naturalistekin batean, sinbolo espiritualagoak erabiltzen dira emakumea pertsona bat denean; erotikoki ez ezik, moralki eta intelektualki ere, trebatzen du, senarrak emaztea:
‎Gizarte aldaketek, jaiotza kontrolak indarra kendu diete motibo horiei, neurri handi batean. Baina emakumea beti mendean mantendu nahiak betikotu egiten ditu haren inguruko debekuak. Askotan, emakumeak barneratuak edukitzen ditu debeku horiek; begiak ixten dizkie ezkontzako zentzugabekeriei, eta erlijioak, moralak,, bertuteak?
‎Ezkonbizitzak molde bat edo bestea hartzen du kasuan kasuan. Baina emakume askorentzat eguna berdin iragaten da, gutxi gorabehera. Goizean, senarrak presaka alde egiten du emaztea etxean utzita; emakumeak atseginez aditzen du hura ateratzean ateak egiten duen soinua; gogoko du libre egotea, agindurik gabe, bere etxean subirano.
‎Haietako batzuk giza miseriaren erakusgarri peto petoak dira, emakumeak haien kontingentzia ikusten baitu eguneroko bizitzan?; beste batzuk, berriz, gizonaren goratasunaren ispilu dira. Baina emakumeak ontzat jotzen du bi irudi horiek batean juntatzea ere. –Inoiz lortzen badut ospetsua izatea?
Baina emakumeak arbuiatu beharra dauka gizonak proposatzen dizkion engainuak, haren gaineko abantaila horiek izango baditu. Goi klaseetan, emakumeak beren jaunen konplize sutsu egiten dira, zeren gozatu nahi baitute haiek segurtatzen dizkieten onurez.
‎Bego. Baina emakumea ez ote dago zapaldurik hain zuzen immanentzian inguruka dabilelako. Montherlantek zer goi asmo, zer xede bikain du amaren, maitalearen maitasun posesiboaren kontrakarrean?
‎hura; Martzialek mira egin zien Klaudia Rufinari, Virginiari, Sulpiziari, emazte tatxagabeak eta ama sakrifikatuak ziren aldetik. Baina emakume askok, amatasuna arbuiatu, eta dibortzioak ugaritu zituzten; adulterioa legez debekatua zegoen oraindik: matrona batzuek prostituta gisa eman zuten izena, lizuntasunetan trabarik gabe segitzeko.
‎Gudrun itzali egiten zen harengan, eta Geraldek perfekzioa erdiesten zuen?. Baina emakumea utzi bezain laster, gizona bakarrik eta hutsik sentitu da; biharamunean, emakumea ez da agertu hitzordura. Emakumea indartsua bada, gizonaren asmoak asmo simetriko bat pizten dio; liluraturik eta matxinaturik, orain masokista eta orain sadiko bihurtzen da.
‎ondotxo dakigu zein gaizki tratatu duten Elizako Aitek emakumea. Baina emakumea zuritua dago, ordea, onartzen badugu Jainkoaren xedeen zerbitzuan aritu dela. –Emakumea!
‎halako gizarteetan, emakumea Estatuarentzat zen, ez norbanakoarentzat, eta amatzat hartzen zuten soil soilik, erotismorako inolako zirrikiturik gabe. Baina emakumea gizonari emana zaionean haren ondasun izateko, gizonak eskatzen du haragia presente egotea emakumearengan, bere faktikotasun hutsean. Emakumearen gorputza ez da hautematen subjektibitate baten irrada gisa, baizik bere immanentzian sorgorturiko gauza gisa; gorputz horrek ez du munduaren gainerako ezer islatu behar; ez du ezeren promesa izan behar, ezpada bere buruaren:
‎Gizonak zer egiten duen, horren arabera epaitzen dute bere parekoek, bere objektibotasunean eta neurri orokor batzuen arabera. Baina emakumeari bakarrik interesa dakizkioke gizonaren nolakotasun batzuk, besteak beste, bizi nolakotasunak?; emakumearen aldean baino ezin da izan gizon gizona, xarmagarria, seduktorea, samurra, krudela: bertute ezin sekretuago horiek baliotsuak baldin badira gizonarentzat, orduan emakumearen beharra du erabat; emakumearen bidez ezagutuko du bere burua beste gisa ikusteko miraria, bere ni sakonena ere baden beste gisa.
‎Xantipa da gizonek beti izu laborririk handienaz aipatu duten emakume tipoa. Baina emakumea gaztea denean ere, ezkontzan mistifikazio bat dago, zeren, erotismoa sozializatu nahian, erotismoa deuseztatu baino ez baita egiten. Izan ere, erotismoak berekin dakar istanta aldarrikatzea denboraren kontra, norbanakoa aldarrikatzea kolektibitatearen kontra; bereizketa berresten du komunikazioaren kontra; matxinoa zaie arau guztiei; gizartearen etsai den printzipio bat du barnean.
‎lurreko animaliak eta landareak, harribitxiak, errekak, izarrak. Baina emakumeak ez du altxor horiek harrapatzeko bitartekorik; anatomiak kondenatua dauka baldar eta inpotente izatera, eunuko bat bezala: jabe izateko desirak huts egiten du, hezurmamituko duen organo baten faltaz.
Baina emakumea, Jainkoaren eskuetan, ez da aizto hori bakarrik, erredura hori bakarrik; mundu honetako ondasunak ez dira beti errefusatzekoak: jangaia ere badira; ezinbestekoa da gizonak haiek hartu eta beretzea.
Baina emakumea, ororen gainetik, Edertasuna da. Bretonentzat, edertasuna ez da so egiten zaion ideia bat, baizik errealitate bat pasioaren bidez bakarrik agertzen, existitzen?
‎Ez dago ezer mitikorik emakume haragiaren ezaugarri boluptuosoak topatzen dituen esperientzian, eta ez dugu mitora jotzen ezaugarri horiek adierazi nahian loreekin edo harriekin konparatzen ditugunean. Baina Emakumea Haragia dela esatea, Haragia Gau eta Herio dela esatea, edo Kosmosaren Edertasunik Handiena dela esatea, munduko egia abandonatzea da, eta hegan hastea zeru huts baterantz. Izan ere, gizona ere haragi da emakumearentzat, eta emakumea ez da haragizko objektu hutsa; haragiak esanahi singularrak ditu bakoitzarentzat eta esperientzia bakoitzean.
‎–Eta bai, badakit soilik idazle gizonezkoak aipatu ditudala. Baina emakumeak ez zarete hobeak.
2020
‎Emakumeen kasuan, gizonek baino gutxiago balio dutela sinistuko ez balute, biolentzia zuzena errazago atzemango litzateke, emakumeen partetik batez ere, eta tratu txarrak identifikatzea euria identifikatzea bezain erraza izango litzateke. Baina emakumeek gizonek baino gutxiago balio dutela, gizonen objektua direla, etab. gorpuztutako ideia horiek ez baleude objektibatuak, hau da, sistema produktibo, ekonomiko, instituzional, sozial eta kulturalean ez balira birsortuko, ideia horiek desagertuko lirateke epe ertainera: estaturik edo erakunde objektibaturik ez duten nazioekin gertatzen den moduan, edo diruaren balioaren kasuan, banku zentralek eta erakunde lotesle eta aginpidezkoek ez balute ziurtatuko gizartearen pertzepzioan diruak balio bat duela eta balio zehatz bat gainera, diruak balioa galduko luke (Goikoetxea, 2015).
‎Konplikaziorik batere ez. Baina emakume hark bazuen zer edo zer: haren ahotsak, ahoak, ezpainen mugimenduak... kateatuta nindukaten.
2021
‎Gizonek, azken finean, egunaren zatirik handiena lantokian ematen zuten. Baina emakumeek egunak ematen zituzten auzotik irten gabe, oso gutxitan jaisten baitziren hirira. Solik %15 jaisten zen egunero Bilbora erosketak egitera.
2022
‎–Hegan egiten dut teilatuen gainetik –ongi hezitako mutila nintzen, eta helduak begirunez tratatzen irakatsi zidaten, hitzez zein kolpez irakatsi ere. Baina emakume haren galderek neure onetik atera ninduten.
Baina emakumea jada ez dago mahaian.
‎Akaso hilda nengoen jada? Baina emakume bitxiak hitz egiten jarraitu zuen. Ez zen isiltzen!
2023
‎Diru harekin etxea ordaindu eta neska lagunarekin ezkontzea zen bere nahia. Baina emakume horrek ez zion itxaron. Uste dut ezin zuela jasan bere aita emakume batengatik sufritzen imajinatzea.
‎nahi dudan mozorroa jantz dezaket, gaizki esan eginak aisa zuzendu. Baina emakume gisa egin dudan ibilbidea garbi azaldu nahi badut, ezin arbuiatuko dut, bada, amak pantiak eta gona estua janztea galarazten ziola-eta negar batean hasten zen neskamotza. Horren ordez, esplikatu beharra daukat, eta ez tuntun hutsa nintzela esan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia