Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 15

2000
‎Lehenengoa, aipatzea kasik beharrezkoa ez dena, ingelesa ez da nire jatorrizko hizkuntza, eta, beraz, gai zail bati buruz hitz egitean desiragarriak diren zehaztasun eta zorroztasuna falta zaizkio maiz nire adierazpenari. Egin ahal dudan guztia da nire lana errazteko zuen laguntza eskatzea, esan nahi dudana ulertzen saiatuz, behin eta berriro gramatika ingelesaren aurkako akats batzuk egingo ditudan arren. Aipatuko dudan bigarren oztopoa hurrengoa da, hots, ziuraski zuen arteko batzuk hitzaldi honetara iritzi oker samarrarekin etorri zaretela.
2001
‎Baina lonek, berak onartu bezala, Homeroz bakarrik daki, beste poetez ezer ez dakielarik. Honen aurrean, eta logikari jarraituz, Sokratesek frogatu egiten dio Homero ere ez duela ulertzen; singular bat, kasu honetan olerkaria, egia irizpideen unibertsaltasunetik abiatuta bakarrik uler baitaiteke.
‎Ikuspuntu honek ondorio asko ditu. Leibnizen arabera, ura benetan ezagutuko bagenu 100 gradutan irakiten duela jakingo genuke aldez aurretik, esperientziaren beharrik gabe, edo" Kant" benetan ezagutuko bagenu Kritika idatzi ‘behar’ zuela ulertuko genuke. Kanten arabera, hori jainkotiar adimen bat suposatuz asmatzen dugun ikuspuntu bat besterik ez da, gizakiarentzat ezinezkoa dena; beraz, guk esperientziaren bidez egin behar dugu aurrera ezagutzan, eta ez adigai soilen bidez.
‎" Gatazka hauen borroka lekuak, bada, Metafisika izena du" (A VIII (E29)). Metafisika ezagutza ororen bilkura da, arrazoimen hutsak sistematikoki ordenatzen duen heinean; eta, beraz, oro har Filosofia adierazi nahi duela uler daiteke. Hau aspaldi batean zientzia ororen erregina omen zen, eta merezi zuen titulua gainera bere ikerketaren garrantzia dela eta, baina gaur bere izena aitatzeak mespretxua baino ez du sortzen.
2004
‎Baina hori onartuz gero, bere sistema osoaren oinarria hautsita geratuko litzateke zeharo, eta hori egin aurretik nahiago du autoinkulpazioaren bidetik jo: nik ez badut ulertzen zergatik egiten duen Jainkoak egiten duena ez da bere errua izango, nirea baino, neu bainaiz akastuna, nire ezagutza da mugatua, neu naiz ezerezaren partaidea eta ez bera. Onartu behar dugu honek guztiak gogor astintzen duela Descartesen egiari buruzko adiera, berak nahiko lukeena baino gehiago astindu ere.
2005
‎49 Antzinako aliantzaren liburuek zein esangura duten ulertzeko, guztiz lagungarri izan daitezke idazle hebertarrak, batez ere, euren hizkuntza eta ohiturak ondo baino hobeto ezagutzen dituztenak.
‎Antropologiak, honela, ezin du subjektu bakar bat ere karaktererik gabekoa bezala kontsideratu ez eta karaktere hau subjektu horren konstituzioaren zati bakar batera mugatu, ze gizaki bat bera ere ezin dugu ulertu berau ezaugarritzen duten trazu guztiak kontuan hartu gabe eta hauek gizabanakoaren natura osoan barreiatuta daudela kontsideratu gabe.30
2009
‎Hainbat kontrajartze proposatzen ditu, hala nola intelligere (ulertzea), ridere (barre egitea), lugere (deitoratzea) eta detestari (gaitzestea). Pasio horiek baretutakoan bakar bakarrik dugu ulertzeko gaitasuna, ahalmena. Nietzscheren aburuz, zeharo kontrakoa gertatzen da.
‎Platonek ezin zuen ulertu: dena bilakaeran egonik nola da posible beti eta edonon (unibertsalki, beraz) hor egotea ezagutzaren baldintza horiek.
‎Nola ematen duen hasieran bere planteamenduak iraultzaile baino iraultzaileagoak direla, eta nola ikusten dugun bukaeran historian sartuta dagoela, historiaren jarraitzaile hutsa dela. Ze bere planteamenduak Aro Modernoan kokatzen baditugu ere, ene irudikoz, atzerago egin behar dugu uler ditzagun. Ernazimendura hain zuzen.
‎Halaz ere, filosofian, pentsamendu, ideia eta kontzeptuen analisia den heinean, historian zehar egon diren ikuspegi ezberdinei men egin behar diegu. Saiatu behar dugu ulertzen zein diren egon diren ikuspegi aldaketak, teorizazio aldaketak, paradigma aldaketak, galdera aldaketak; finean: egon diren" problema agenda" ezberdinak identifikatu behar ditugu.
2010
‎Hizkuntzalaritzak, finean, gertaera horietan sakondu behar du eta, adibide historikoak erabiliz, lotura horiek nola funtzionatzen duten eta gertakari ezberdinak zer legeren arabera kateatzen diren argitu behar du. Eta egiaz posible izan behar du ulertzea —bereziki bizikidetzaren bestelako indarren beharrak serioski aztertzen dituztenen artean— hizkuntza komunitateen bizi erritmoak luzera handiko uhin mugimendua osatzen duela. Horrexegatik, bada, erritmo horrek ezin du bere burua eguneroko gertakizunetara egokitu; alderantziz, egiazko edo ustezko eguneroko beharren arrakasta aukerak dira eraginik jasaten ez duten baldintza haien arabera neurtu behar direnak.
2017
‎Baina kontua da, hain zuzen ere, izatez gizakiarenak direla. Ezin ditut ulertu ez bada Bestea erdigune duen tresna antolamendu batera igortzen didatela, ez bada antolamendu oso baten parte direla nik ere transzenditzen dudan helburu baterantz transzenditzen dena. Bestea makina batekin konpara daiteke, hain zuzen, makinari jada suposatzen zaiolako, gizakiaren tresna den heinean, transzendentzia transzenditu baten tankera, irundegi bateko ehungailuak eurek sortzen dituzten oihalen baitan ulertzen diren bezala.
2021
‎Ez nabarmentzea buruargia izateagatik. Edozein Eder ustekok kontatzeko duena ulertzeko behar bezain ikasia izatea, gehiagorik ez. Berriketan aritzea femeninoa da.
‎Espero dugu itzulpenak zuzen eta zorrotz egin izana. Bestetik, gizon eta emakume kategoriak erabiliko ditugu, gure egungo errealitatean politikoki eragiteko oraindik baliagarriak direlakoan, nahiz eta, sexu/ genero sistemak markatzen duen binomioaz gaindi, bizipen, ibilbide, ahalmen eta identitate askotarikoak ere badauden.2 Beraz, kategoria horiek kakotxa eta galdera ikurra alboan dutela ulertu dira.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia