2005
|
|
Araudi horrek indartu egingo du industria jarduerak eragiten duen kutsadurari dagokionez gaur egun dagoen zehapen esparrua, eta, ministroak onartu zuenez, “Espainian ez da betetzen ari”. Halaber, industria jardueratik ez datozen beste kutsadura modu lausoagoak
|
dituzten
toki erakundeentzat zehapenak ezartzea ere aztertuko da.
|
2013
|
|
Mundu berri horretan, emakumeok gure bizitzaren eta gure gorputzaren jabe izango gara, bizimodu duina izango dugu, gure orain ekonomiko eta soziala eraikiko dugu, eta, edonon gaudela ere, subjektu politikoak eta etorkizun politikoaren zuzeneko eragileak izango gara. Gure ustez, xede horiek guztiak lortzeko, funtsezkoa eta estrategikoa da erakundeek berdintasunerako politika publikoak lortzeko baliabideak jartzea, eta, ildo horretan, argi eta garbi adierazi nahi
|
dugu
toki erakundeen eskutik xede horretarako programak eta baliabideak kentzeko asmoarekin etor litekeen erreforma oro guztiz gaitzetsi egingo dugula.Gainera, Udal honek honako lehentasun hauek ere baditu: Berdintasunerako politika publikoak garatzea, politika horien eskura aurrekontu eta teknikari egokiak jarriz.Programak eta proiektuak aztertu, garatu eta ebaluatzerakoan udalaren gobernu ekintza or...
|
|
Udal Gobernuaren arabera, «Nafarroako UPNren Gobernuaren kontuen luzapenak aurrekontu hauek aunitz baldintzatu ditu». Nabarmendu du «Nafarroako Gobernuak biltzen duenaren %7a bertzerik ez
|
duela
toki erakundeetarat bideratzen». Horrekin batera, nekazaritza azpiegieturetarako dirurik ez duela bideratu, mendiko lanetarako laguntzak zehaztu gabe dituela eta zerbitzu sozialetako laguntzak itoak dituela salatu du.
|
2014
|
|
Plataformako atzoko prentsaurrekoan gogora ekarri zuten bere kide diren zenbait udal eta kontzejuren borroka auzitegietara heldu zela, “baina legea elizarekin bat egon da beti”. Aldi berean, oraindik plataformarekin bat egin ez
|
duten
toki erakundeei batzeko deia egin zieten. Irañetan kontrako epaiaElizak aurretik San Migel berri eta San Pedro ermitak bere izenean jarri zituela ikusita, Irañetako Udalak 2009ko otsailaren 18an herri sarreran dagoen San Gregorioko ermita bere izenean jarri zuen.
|
2015
|
|
Horretarako, funtsezkoa eta estrategikoa da erakundeek berdintasunerako politika publikoak lortzeko baliabideak jartzea. Ildo horretan, argi eta garbi adierazi nahi
|
dugu
toki erakundeen eskutik xede horretarako programak eta baliabideak kentzeko asmoarekin etor litekeen erreforma oro gaitzetsi egingo dugula.
|
2016
|
|
Izan ere, unitate horiek behar beharrezkoak dira, administrazioaren eremuan eta emakumeen eta gizonen artean berdintasun printzipioa pixkanaka pixkanaka eta eraginkortasunez gehitzeko”. Beste alde batetik, Nafarroako Parlamentuak proposatzen du “lan mahaia osa dadin INAI, Nafarroako Udal eta Kontzejuen Federazioaren eta berdintasuneko teknikariak
|
dituzten
toki erakundeen artean, Berdintasunaren aldeko eta Emakumeenganako Indarkeriaren aurkako Nafarroako Udalen Sarea garatzeko.Era berean, emakumeen aurkako indarkeriari buruzko tokiko protokolo eredu bat garatuko da toki entitateetarako. Eredu hori koordinatu eginen da emakumeen kontrako indarkeria kasuen arreta eta prebentzioa eraginkortasunez koordinatzeko den erakundeen arteko akordioarekin”.
|
2020
|
|
Hori dela eta, ordenantza horiek egiterako orduan toki erakundeei aholkularitza eta laguntza eman diezaiela eskatu dio EH Bilduk Aldundiari, ostiral honetan Batzar Nagusietan erregistratu duen mozio batean. Bertan, azterlan juridiko, ekonomiko eta tekniko bat egiteko, eta ordenantza hau onartzeko interesa
|
duten
toki erakundeekin elkarlanean aritzeko eskatu dute.
|
|
Oinarrizko gizarte zerbitzuak
|
dituzten
toki erakundeak finantzatzea: maiatzaren 22ko 32/ 2013 Foru Dekretuak, oinarrizko gizarte zerbitzuen programen eta finantzaketaren arloan Gizarte Zerbitzuei buruzko Foru Legea garatzen duen erregelamendua onartzen duenak, zerbitzu horien titular diren toki erakundeei finantzaketa lau epetan ordaintzea aurreikusten du.
|
2023
|
|
Nafarroako eta Euskadiko toki korporazioen finantza araubidea Ekonomia Itunaren arabera eta Hitzarmenaren arabera arautuko da, hurrenez hurren. Euskadiri dagokionez, TOLTBren zortzigarren xedapen gehigarriak dionez, Euskadiko Lurralde Historikoek euren berezko araubideari eutsiko diote udal arloan, araubide ekonomiko finantzarioari begira, Ekonomia Itunaren Legeak zehaztu bezala; araubide hori ezin dezake ekarri, inola ere, Euskadiko toki erakundeen autonomia maila araubide erkidea
|
duten
toki erakundeena baino txikiagoa izango denik. Agindu hori berretsi du Euskadiko Arbitraje Batzordeak maiatzaren 13ko 1/ 2011 Erabakiaren bidez. Eta Ekonomia Itunaren 39, 40 eta 41 artikuluetan garbi ageri da Ondasun Higiezinen gaineko Zergari, Jarduera Ekonomikoen gaineko Zergari eta Trakzio Mekanikodun Ibilgailuen gaineko Zergari begira.
|
|
Horren zergaitia aurreko ordena politikoan bilatu behar dugu. PEREZ LUQUEk esaten duen bezala, frankismoan pertsonalitate juridikoa
|
zuten
toki erakunde deszentralizatuak bazeuden, baina horien Estatuarekiko mendetasuna oso handia zen, eta deszentralizazioa itxurazkoa zen16 Frankismoa eta gero, Estatuko legegileak, geroago agerraraziko dugun bezala, interes handiagoa jartzen du autonomia erkidegoen deszentralizazioan, toki autonomiak dakarren deszentralizazioan baino. Hasierako urte horietan, ordea, frankismo garaiko toki erakundeen gaineko zaintzak desagertzen dira eta toki erakundeek euren izaera definitzeari ekin zioten.
|
|
Autonomia eta deszentralizazioa batera doazen kontzeptuak dira, baina deszentralizazioaren izaeraren inguruko eztabaidan murgilduta gaude eta, aurretik erabilitako PAREJO ALFONSOren hitzak gogora ekarriz berriro ere, autonomia ez da bakar bakarrik arauak egiteko ahal bat baizik eta politika publikoak garatzeko estrategiak diseinatzeko eta aukeratzeko ahala ere. Hori dela eta, gaineratu behar da, SoSA WAGNERekin batera, estrategiak diseinatzeko ahala
|
duten
toki erakundeen organoak eredu demokratikoen arabera hautatuta daudela eta, beraz, horien jarduera politikoa izango dela.
|
|
dagoeneko oso famatua den otsailaren 2ko 4/ 1981 Epaia, abuztuaren 5eko 76/ 1983 Epaia, abenduaren 5ko 117/ 1984 Epaia, otsailaren 27ko 27/ 1987 Epaia edota uztailaren 5eko 159/ 2001 Epaiak193 Oso esanguratsua izan zen KAren 11/ 1999 Epaia, horretan horrela adierazten da: " egia da Auzitegi honek adierazi duela administrazioaren legezkotasun kontrolak ez
|
dutela
toki erakundeen toki autonomia erakunde bermearen funtsezko nukleoan eraginik" 194.
|
|
Hauteskundeak atzeratu eta atzeratu ziren, eragingarritasun potentzial guztia galdu arte. Bestetik, gogoratu behar dugu udal jarduerarako lehenengo kontrol sistema nazio gaitasuneko izaera
|
duten
toki erakundeetako funtzionarioen sorrerarekin datorrela. Funtzionario hauek Estatuak aukeratzen zituen eta horrek udalaren inertziak ordezkatzeko aukera izan zuen.
|
|
Nik ere abiapuntu hori hartuko dut. EKaren toki autonomiaren aldarrikapena egin aurretik Estatuak kontrol osoa
|
zuen
toki erakundeen jardueraren gainean. Bi arrazoi nagusiengatik:
|
|
Informazio betebehar horrek toki erakundeen jardueran eragin handia dauka, baita toki erakundeen autonomian ere. Estatuak eta autonomia erkidegoek informazioa jasotzen dutenean, jasotako ebazpen eta akordien azterketa egiten dute eta horien gaineko lege kontrola gauzatzen dute. bigarrena.— Toki erakundeen finantza jardueraren gaineko kontrola eta izaera ekonomikoa ez
|
duten
toki erakundeen egintza eta ebazpenen gaineko kontrola ez da berdina. Zalantzarik gabe ondorioztatu daiteke toki erakundeen finantza jardueraren gainean egiten den kontrola handiagoa dela eta izaera ezberdina duela.
|
|
EAEri dagokionez, Ekonomia Itunak 48.5 artikuluan finantza zaintzako organo eskuduna autonomia erkidegoko organo eskudun esamoldearen mende uzten du. Esangura horretan, kontuan izan behar
|
dugu
toki erakundeen gaineko aurrekontu jarduera lurralde historikoei dagokiela. Lurralde historikoek zorpetzearen, aurrekontuaren eta kontabilitatearen gaineko araubidea zehazteko eskumena izango dute; eta, ondorioz, finantza zaintzako organo eskuduna izango dira.
|
|
• Funtzio koordinazioa: izaera ekonomikoa
|
duten
toki erakundeen egintza batzuen gainean ematen den finantza zaintza. Finantza zaintza kontrol tresna bezala identifikatu beharrean koordinazio tresna bat bezala aipatzen du aipatutako autoreak eta epaiak.
|
|
Horregatik guztiagatik, Udal Estatutuak erronka bezala eta aldarrikatzen zuen toki autonomia bermatzeko, baliabide ekonomikoez hornitu behar
|
zituen
toki erakundeak. Hori horrela, Udal Estatutuak 308 artikuluan udal baliabideen zerrenda egin zuen: Udal ondaretik etortzen zirenak (errentak, produktuak, interesak, etab...). Ondasun komunalen aprobetxamenduetatik zetozen etekinak. Estatutik, lurraldeetatik, probintzietatik edo udal mankomunitateetatik jasotako dirulaguntzak. Udal zerbitzuetatik lortutako etekin likidoak. Udal zerga ordainarazpenak.
|
|
Erreferentzia berezia egin behar
|
dugu
toki erakundeen finantza jardueraren gainean egiten den kontrolari. Jarduera honen gainean beti egon dira kontrol bereziak eta kontrol horiek azkenengo urte hauetan areagotu egin dira.
|
|
Gainera, zuzenbide publikoko baliabideen artean, batzuk izaera tributarioa izango dute (zergak, esate baterako) eta beste batzuk ez (dirulaguntzak edo isunetatik datozen diru sarrerak, esate baterako). Azkeneko azpi sailkapen honetan, BALLESTEROS FERNANDEZen esanetan, ez
|
dute
toki erakunde guztiek parte hartzen edo ez modu berdinean behintzat236 Udal ogasunek izango dute tributu ahalmen osoa eta berezko zergak dituen toki erakunde bakarra da.
|
|
Gainera, zuzenbide publikoko baliabideen artean, batzuk izaera tributarioa izango dute (zergak, esate baterako) eta beste batzuk ez (dirulaguntzak edo isunetatik datozen diru sarrerak, esate baterako). Azkeneko azpi sailkapen honetan, BALLESTEROS FERNANDEZen esanetan, ez dute toki erakunde guztiek parte hartzen edo ez modu berdinean behintzat236 Udal ogasunek izango dute tributu ahalmen osoa eta berezko zergak
|
dituen
toki erakunde bakarra da.
|
|
Definizio honetatik zuzeneko ondorio bat atera daiteke: ekitaldi ekonomiko batean izaera ekonomikoa
|
duten
toki erakundeen administrazio egintza guztiak organo eskudunak hartu behar ditu eta egintza horiek aurrekontuan kontsignazioa izan behar dute, aurrekontua betearazteko prozedurak jarraitu behar ditu, kontabilitatean isla eduki du eta fiskalizaturik egon da.
|
|
Foru aldundiek bi eginbehar
|
dituzte
toki erakundeen finantza jardueraren inguruan: alde batetik, orain arte esandako guztiarekin bat eginez, finantza jardueraren kontrola emango dute finantza zaintzaren bitartez; baina horrez gain, Lurralde historikoetako hiru foru arauek xedapen berdinak jasotzen dituzte eta ondorioz.
|
|
Gai horiek arautzen dituzten artikuluek TOLTBn eta foru arauetan epe laburreko betebehar bezala eta epe luzeko betebehar bezala jasotzen baitute. Hori horrela, berriro ere TOLTBren ordena jarraituz honako kasuetan baimena da: Herri administrazioen berankortasunaren aurkako eta finantza arazoak
|
dituzten
toki erakundeei laguntzeko premiazko neurriei buruzko ekainaren 28ko 8/ 2013 Errege Lege Dekretuaren 24 artikuluko zorren ordezkatzea erabili dituzten toki erakundeek beste kreditu eragiketa egiterakoan (arauaren 31 art). Hornitzaileei ordaintzeko mekanismoaren esparruan sinatutako mailegu eragiketen amortizazio aldiak eta gabealdiak, hurrenez hurren, 20 eta 4 urtera luzatzeko neurriari atxikitak... (TOLTB 53 art eta 2013ko aurrekontuak onartzen zituen abenduaren 27ko 17/ 2012 Legearen 31 Amaierako Xedapena, abenduaren 30eko 20/ 2011 Lege Errege Dekretua aldatzen duena)
|
|
Herri administrazioen berankortasunaren aurkako eta finantza arazoak
|
dituzten
toki erakundeei laguntzeko premiazko neurriei buruzko ekainaren 28ko 8/ 2013 Errege Lege Dekretuaren 24 artikuluko zorrak ordezkatzeko kreditu eragiketei eta hornitzaileei ordaintzeko mekanismoaren esparruan sinatutako mailegu eragiketei (PRE/ 966/ 2014 Aginduaren 5 Klausula) buruz lurralde historikoek ez dituzte arau bereziak ezarri. Estatuaren arauek egoera berezietarako sortutako berfinantzazioa suposatzen dute edota indarrean dauden kreditu eragiketen gaineko baldintzen aldaketa.
|
|
Artikulu horiek zehazten duten baimen araubidea Estatuan, Araban eta Bizkaian berdintsua dira. Araban eta Bizkaian ere aurrezki garbi negatiboa
|
duten
toki erakundeek ezin izango dituzte epe luzeko kreditu eragiketarik egin eta, aurrezki garbia negatiboa denean, toki erakundeek hiru urterako finantza saneamendurako plana egin behar izango dute. Hortik aurrera, aurrezki garbi positiboa duten toki erakundeek bakarrik izango dute zorpetzeko aukera, baina Araban eta Bizkaian, Estatuan gertatzen den bezala, ezin izango da zor gehiago hartu zorpetze maila %110 baino gehiagokoa denean likidatutako edo sortutako diru sarrera arruntekin alderatuz, kontsolidatutako kontabilitateko egoera orrietatik kendutako zifren arabera635 Esangura horretan, Bizkaiako kasuan, esate baterako, toki erakundeek bizirik duten zorra berfinantzatzeko kreditu eragiketak bai itundu ditzakete, beti ere jatorrizko %110eko muga gainditzen ez bada (Bizkaiako Lurralde Historikoaren Aurrekontua onartzen duen abenduaren 28ko 10/ 2022 Foru Arauaren 45 artikulua).
|
|
Araban eta Bizkaian ere aurrezki garbi negatiboa duten toki erakundeek ezin izango dituzte epe luzeko kreditu eragiketarik egin eta, aurrezki garbia negatiboa denean, toki erakundeek hiru urterako finantza saneamendurako plana egin behar izango dute. Hortik aurrera, aurrezki garbi positiboa
|
duten
toki erakundeek bakarrik izango dute zorpetzeko aukera, baina Araban eta Bizkaian, Estatuan gertatzen den bezala, ezin izango da zor gehiago hartu zorpetze maila %110 baino gehiagokoa denean likidatutako edo sortutako diru sarrera arruntekin alderatuz, kontsolidatutako kontabilitateko egoera orrietatik kendutako zifren arabera635 Esangura horretan, Bizkaiako kasuan, esate baterako, toki erakundee...
|
|
Lurralde historikoetako hiriburuek eta 75.000 biztanle baino gehiagoko toki erakundeek aurrekontu egonkortasunaren edo zor publikoaren helburua ez betetzeagatik egiten dituzten epe luzeko kreditu eragiketei buruzko baimenaren beharra ere, TOLTBk egiten duen moduan, Bizkaian zehazten da, ez ordea Araban. Horren arrazoia Arabako lurralde historikoaren lurralde egituragatik izan daiteke, Gasteiz aparte, ez dagoelako hainbeste biztanle
|
duen
toki erakunderik.
|
|
Momentu honetatik aurrera aurrekontu egonkortasunari eta finantza jasangarritasunari buruzko printzipioek toki erakundeen esparru guztiak" kutsatu" egin dituzte eta 2013an TAOLren aldaketa ekarri zuen TAAJLak kutsatze horren isla da. Lege horrek, esate baterako, TAOLren 7 artikulua aldatu egin zuen eta aurrekontu egonkortasunaren ñabardura gehitu zion; ondorioz, berezkoak ez diren eskumenak egikaritzeko aurrekontu egonkortasunaren printzipioak errespetatzeko betebeharra
|
dute
toki erakundeek. Beste adibide bat 116.bis.3 artikuluan topa dezakegu aurrekontu egonkortasun eta finantza jasangarritasunaren tresnak ez betetzeak ekartzen dituen plan ekonomiko finantzarioak aipatzean:
|
|
plan ekonomiko finantzarioa egiteko beharra, gastua mugatzen. Plan ekonomiko finantzario bat indarrean
|
duten
toki erakundeek euren planean ezarritako bidera egokitu dute gastu publiko konputagarriaren hazkundea. Beraz, ekonomiaeta finantza planak hurrengo ekitaldietan gastuari egokitzeko behar diren neurriak jasoko ditu. c) Zor bizia
|
|
Honen inguruan ez dugu ezer esango lan honetan zehar, toki erakundeei ez zaielako berrorekatze plana aplikatzeko aukerarik zabaltzen, ezin dutelako defizita eduki. Gogoratu behar
|
dugu
toki erakundeek defizit zero araua dutela.
|
|
Horrek, ENDEMAÑO AROSTEGUIren hitzetan: "... horrek esan nahi du, inplizituki, legegile autonomikoak eskumena
|
duela
toki erakundeen aurrekontu araubideari buruzko alderdiak arautzeko, araubide hori arautzen baitu, oso laburra bada ere" 607.
|
|
" Euskal Autonomia Erkidegoko lurralde historikoek beren araubide berezia izaten jarraituko dute udal gaietan, Ekonomia Itunaren Legearen terminoetan ekonomiaeta finantza araubideari dagokionez..."; gero," Mantentzen jarraituko balute", ezin da esan aurreko egoerari buruzko inolako berrikuntzarik sartu denik, eta horren alderdi ekonomikoei buruzko legeak berariaz arautzen du. Itun horren 45 artikuluaren arabera, helburu hori ez zuten arauetan inplizitutzat joko litzateke legegintza asmoa, eta, duen garrantziagatik, ordenamendu juridikoan berariaz formulatuta baino ezin izango litzateke sartu" 608 Hori horrela, AGk ulertzen du lurralde historikoek ez
|
dutela
toki erakundeen aurrekontu araubidea zehazteko eskumenik. AGk tributu jarduera eta aurrekontu jarduera bereiztu behar direla uste du legegileak horrela ulertu duelako.
|
|
Lehen adierazitakoari jarraituz, EAEko lurralde historikoetako toki erakundeek, lurralde erkideko toki erakundeekin konparaturik, izaera ezberdina daukate. Toki autonomiaren printzipioak eginkizun handiagoa
|
du
toki erakundeen egunerokoan eta antolamendu juridikoan. ETELren xedapen guztietan zehar autonomia printzipioaren eragina konstante bat da, legeak printzipio hori garatzeko eta bermatzeko lana hartu baitzuen.
|
|
ETELren 4 artikuluak toki araubidearen printzipio zuzentzaileak aipatzen dituenean lehenengo eta behin sorospidetasun printzipioa eta finantza nahikotasuna aipatzen ditu. Artikuluaren arabera, eskumen publikoen egikaritza herritarrengandik hurbilen dauden agintaritzei dagokie eta EAEn onesten den lege edo arau sektorial orok ahalik eta eskumen gehien utzi behar
|
ditu
toki erakundeen esku. Hori ahalbideratzeko asmoarekin, legegileak lehenengo eta behin finantza nahikotasuna aitortzen du:
|
|
Hala ere, LHLren bigarren xedapen gehigarriaren 3 zenbakiak, gai horri dagokionez, xedatzen du, EAEko Ogasun Orokorra eta foru organoen ogasunak EAEko toki erakundeen ogasunekin erabat artikulatzeko, erakunde horiek eta haien organismo eta erakundeek" Euskal Finantza Publikoen Kontseiluak zehaztutako moduan, Euskal Autonomia Erkidegoko erakunde erkideek aurrekontu prozedura publikoaren arloan erabiltzen dituzten irizpide homogeneoak aplikatuko dituztela". ENDEMAÑO AROSTEGUIren hitzetan, xedapen horrek, inplizituki, esan nahi du legegile autonomikoak eskumena
|
duela
toki erakundeen aurrekontu araubideari buruzko alderdiak arautzeko; izan ere, araubide horren arauketa oso laburra da293.
|
|
" Nafarroako eta Euskadiko toki korporazioen finantza araubidea Ekonomia Itunaren arabera eta Hitzarmenaren arabera arautuko da, hurrenez hurren. Euskadiri dagokionez TOLTBren zortzigarren xedapen gehigarriak dioenez, Euskadiko Lurralde Historikoek euren berezko araubideari eutsiko diote udal arloan, araubide ekonomiko finantzarioari begira, Ekonomia Itunaren Legeak zehaztu bezala; araubide hori, ezin dezake ekarri, inola ere, Euskadiko toki erakundeen autonomia maila araubide erkidea
|
duten
toki erakundeena baino txikiagoa izango denik. Agindu hori berretsi du Euskadiko Arbitraje Batzordeak maiatzaren 13ko 1/ 2011 Erabakiaren bidez. Eta Ekonomia Itunaren 39, 40 eta 41 artikuluetan garbi ageri da Ondasun Higiezinen gaineko Zergari, Jarduera Ekonomikoen gaineko Zergari eta Trakzio Mekanikodun Ibilgailuen gaineko Zergari begira.
|
|
Jarraian hiru foru arauek udal baliabide ezberdinen inguruko arauak zehazten dituzte. Udala izango da baliabide gehien
|
dituen
toki erakundea eta udalez gainezko eta azpiko toki erakundeek horietatik batzuk izango dituzte. Arauen inguruko laburpen zehatza egin zuen ENDEMAÑO AROSTEGUIk:
|
|
Hala ere, LHLren bigarren xedapen gehigarriaren 3 zenbakiak, gai horri dagokionez, xedatzen du, EAEko hiru administrazio mailetako ogasunak modu eraginkorrean artikulatzeko, horiek eta haien organismo eta erakundeek, Herri Dirubideen Euskal Kontseiluak zehaztutako moduan, Euskal Autonomia Erkidegoko erakunde erkideek aurrekontu prozeduraren eta kontabilitate publikoaren arloan erabiltzen dituztenen irizpide homogeneoak aplikatuko dituztela. ENDEMAÑO AROSTEGUIren iritziz xedapen horrek, inplizituki, esan nahi du legegile autonomikoak eskumena
|
duela
toki erakundeen aurrekontu araubideari buruzko alderdiak arautzeko; izan ere, araubide horren arauketa oso laburra da307.
|
|
Arabako lurralde historikoak oraindik ez
|
du
toki erakundeen barne kontrolerako foru dekretu propioa onartu eta Estatuan aplikagarria den 424/ 2017 Errege Dekretua aplikatzen dabil arau propioa izan arte. arabera, Nafarroako Foru Komunitateari aplikatuko zaio lege honetan xedatutakoa, Estatuaren eta Nafarroako Foru Komunitatearen arteko Hitzarmen Ekonomikoan xedatutakoaren arabera. 2 Lege honetan xedatutakoa Euskal Autonomia Erkidegoan aplikatzeak ez du eragotziko Ekonomia Itunari buruzko Legean xedatutakoa".
|
|
Gogoratu behar
|
dugu
toki erakundeak, EKk adierazten duenez 137 artikuluaren bitartez, zuzenbide osoko gaitasuna duten erakundeak dira, autonomiadunak eta interesak gauzatzeko. Baina autonomia horrek, KAren 1981eko otsailaren 2ko epaiaren 3 Oinarri Juridikoak zehazten duen bezala, mugak ditu eta autonomiaren bitartez gauzatutako jarduerek kontrola jasan dezakete.
|
|
Aurrekontuaren likidazioa, aldiz, ez
|
du
toki erakundearen batzak onesten, toki erakundearen buruak onetsi egiten du. Aurrekontuaren likidazioa aurreko ekitaldiko aurrekontuarekin batera diru sarrerak eta gastuak alderatzen dira eskubide garbi eta onartutako betebeharren mailan.
|
|
Administrazio publikoen berankortasunaren aurkako eta finantzaarazoak
|
dituzten
toki erakundeei laguntzeko premiazko neurriei buruzko ekainaren 28ko 8/ 2013 Errege Lege Dekretuaren 24 artikuluko zorren ordezkatzea erabili dituzten toki erakundeek beste kreditu eragiketa egitean (arauaren 31 art.).
|
|
• Baliabideak lortzeko gaitasun gutxiago
|
duten
toki erakundeek dituzten defizientziak edo gabeziak konpentsatzeko neurriak adierazten dira, finantza autonomia mugatu barik.
|
|
Esangura horretan, CUBERO MARCOS honakoa adierazten du: " Konstituzio Auzitegiaren arabera, toki erakundeen autonomiak lotura estua
|
du
toki erakundeen nahikotasun finantzarioarekin; izan ere, finantza baliabide guztiak izatea eskatzen du, legez agindutako eginkizunak bidegabeko baldintzarik gabe eta oso osorik bete ahal izateko" 108 Beraz, bi kontzeptuak elkarri lotuta doaz. Konstituziogileak toki autonomiaren eta baliabideen arteko loturaz jabetu zen eta EKren 142 artikuluan toki autonomiaren garapenerako finantza nahikotasuna ezarri zuen:
|