2013
|
|
Mundu berri horretan, emakumeok gure bizitzaren eta gure gorputzaren jabe izango gara, bizimodu duina izango dugu, gure orain ekonomiko eta soziala eraikiko dugu, eta, edonon gaudela ere, subjektu politikoak eta etorkizun politikoaren zuzeneko eragileak izango gara. Gure ustez, xede horiek guztiak lortzeko, funtsezkoa eta estrategikoa da erakundeek berdintasunerako politika publikoak lortzeko baliabideak jartzea, eta, ildo horretan, argi eta garbi adierazi nahi
|
dugu
toki erakundeen eskutik xede horretarako programak eta baliabideak kentzeko asmoarekin etor litekeen erreforma oro guztiz gaitzetsi egingo dugula.Gainera, Udal honek honako lehentasun hauek ere baditu: Berdintasunerako politika publikoak garatzea, politika horien eskura aurrekontu eta teknikari egokiak jarriz.Programak eta proiektuak aztertu, garatu eta ebaluatzerakoan udalaren gobernu ekintza or...
|
2015
|
|
Horretarako, funtsezkoa eta estrategikoa da erakundeek berdintasunerako politika publikoak lortzeko baliabideak jartzea. Ildo horretan, argi eta garbi adierazi nahi
|
dugu
toki erakundeen eskutik xede horretarako programak eta baliabideak kentzeko asmoarekin etor litekeen erreforma oro gaitzetsi egingo dugula.
|
2023
|
|
EAEri dagokionez, Ekonomia Itunak 48.5 artikuluan finantza zaintzako organo eskuduna autonomia erkidegoko organo eskudun esamoldearen mende uzten du. Esangura horretan, kontuan izan behar
|
dugu
toki erakundeen gaineko aurrekontu jarduera lurralde historikoei dagokiela. Lurralde historikoek zorpetzearen, aurrekontuaren eta kontabilitatearen gaineko araubidea zehazteko eskumena izango dute; eta, ondorioz, finantza zaintzako organo eskuduna izango dira.
|
|
Erreferentzia berezia egin behar
|
dugu
toki erakundeen finantza jardueraren gainean egiten den kontrolari. Jarduera honen gainean beti egon dira kontrol bereziak eta kontrol horiek azkenengo urte hauetan areagotu egin dira.
|
|
Honen inguruan ez dugu ezer esango lan honetan zehar, toki erakundeei ez zaielako berrorekatze plana aplikatzeko aukerarik zabaltzen, ezin dutelako defizita eduki. Gogoratu behar
|
dugu
toki erakundeek defizit zero araua dutela.
|
|
Gaiaren inguruan hausnarketa hasi dugunetik adierazi egin
|
dugu
toki erakundeen finantza jardueran toki erakundez gaineko erakundeek egiten duten kontrola handia dela eta zuzeneko esku hartzeak baimentzen dituen sistema eratu dela. Kontrol funtzio horiek finantza zaintza funtzioak deitu ditugu eta funtzio horiek Estatuak edo autonomia erkidegoek aplikatzeko ahala dute.
|
|
Epigrafe honen sarreran adierazi dugun bezala arazoa sortzen da EAEko toki ogasunen eta horien aurrekontu jardueraren araubidearen inguruko eztabaidan. Lehendik esan
|
dugu
toki erakundeen finantza jarduerak bi esparru jorratzen dituela: tributu jarduera, diru sarrerei dagokiena; eta aurrekontu jarduera, gastuei dagokiona.
|
|
Azkenik, aipatu egin
|
dugu
toki erakundeen finantza autonomiaren mugak ere aurrekontu egonkortasunaren eta finantza jasangarritasunaren printzipioetatik datorrela. Hori horrela, kontuan izan behar dugu udalak onartzen dituen aurrekontu tresna guztiek printzipio horien tresna diren aurrekontu egonkortasuna, gastu araua eta zor bizidunaren mugaren mende daudela.
|
|
Gogoratu behar
|
dugu
toki erakundeak, EKk adierazten duenez 137 artikuluaren bitartez, zuzenbide osoko gaitasuna duten erakundeak dira, autonomiadunak eta interesak gauzatzeko. Baina autonomia horrek, KAren 1981eko otsailaren 2ko epaiaren 3 Oinarri Juridikoak zehazten duen bezala, mugak ditu eta autonomiaren bitartez gauzatutako jarduerek kontrola jasan dezakete.
|
|
Orduan nola zehazten
|
dugu
toki erakundeen finantza jardueran dagoen autonomia. Hurrengo azpiepigrafeetan jorratuko dugu gai hori.
|