Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 34

2005
‎Haur zeliakoak ere jakin behar du kontsumi dezakeela jatorrian glutenik ez duten elikagaiak, hala nola haragia, arraina, esnea, arrautzak, lekaleak, frutak, tuberkuluak, barazkiak, barazkiak, koipeak eta Glutenik ez duten olioak, azukrea eta zerealak, hala nola arroza, artoa, artatxikia eta basartoa. Aholku praktikoak Kasu batzuetan, zeliakia duten haurrek ez dute ulertzen lagunek jaten dituzten elikagaiak ezin jateko arrazoia eta ikaskideak; beraz, garrantzitsua da gurasoek eta hezitzaileak arduratuko dira haurra, behar adina adin duenean, jabetu elikadurak beretzat duen garrantziaz. Artisau produktuak edo soltean saltzen direnak ez erostea gomendatzen da.
‎Orain, zientzialari horiek antzeko esperimentuak egin ahal izango dituzte gizakiekin, Erresuma Batuko Giza Ongarritze eta Enbriologia Agintaritzak baimendu ondoren. Teknika hori etorkizunean gaixotasun mitokondrialak dituzten haurrak ez jaiotzeko erabiliko balitz, haurtxoak beren gurasoen antzekoak izango lirateke eta ez obulu osasuntsuaren emailearen antzekoak. Estatu Batuetan, adituek 2001ean jakinarazi zuten 15 haur beren amen gaixotasunetatik libratzea lortu zutela, baina nukleoa transferitu ordez ooplasma osasuntsu bat obuluaren zitoplasma – injektatu zuten gaixotasun mitokondrikoren bat zuen obuluan.
2006
‎Lanean haurrak duen errendimenduaren kalitatea, kantitatea eta bizkortasunaerabat alda daiteke egoera batetik bestera. AGHNa duten haurrak ez dira gai ekoizpen eta zehaztasun erritmoa egun batetik bestera mantentzeko. Egun batean azkareta zuzen egingo dute lana; hurrengoan, oker eta zehaztasunik gabe egingo dute.
‎Enbrioi bakoitzaren zelula batetik abiatuta, ikertzaileek patologia horrekin zerikusia duten mutazio genetikoak bilatu zituzten. Enbrioi osasuntsuaren bilaketa inplantazio aurreko diagnostiko genetikoarekin egin zen, duela urte batzuetatik desordena genetikoak (fibrosi kistikoa edo Huntingtonen gaitza) dituzten haurrak ez sortzeko erabiltzen den teknika bera. Aldea da teknika ez dela aplikatzen jaiotzatik edo haurtzarotik agertzen diren gaixotasun larrien transmisioa mozteko.
‎Aldea da teknika ez dela aplikatzen jaiotzatik edo haurtzarotik agertzen diren gaixotasun larrien transmisioa mozteko. Oraingo honetan, enbrioiak aukeratu ziren, beren bizitzako uneren batean minbizia izateko arrisku handia zuten haurrak ez jaiotzeko.
‎Azterketa zehatz baten arabera, eskolara inoiz ez joateko edo garaia baino lehen uzteko aukera gehien dutenak neskak dira batez ere, eta, bereziki, landa eremuetan edo eremu oso pobreetan bizi direnak. Batez beste, ama analfabeta batetik jaiotako haur batek bi aldiz probabilitate handiagoa du haurra ez eskolatzeko amak hezkuntzaren bat jaso duen adingabeak baino. Horregatik, hain da garrantzitsua “gobernuek lehen lehentasun gisa finkatzea hezkuntza goiztiarrean jardutea, batez ere hezkuntza jasotzeko aukera gutxien duten haurren kolektiboetan, hala nola, minusbaliatuetan edo hiesa bezalako gaixotasunak dituzten pertsonetan”, hori islatzen du ikerketak.
2008
‎Auzias (1966) eta Lurçat ek (1974) idazketa etzana proposatzen dute. Charmeux (1983), berriz, ez dago idazketa etzana eredu bakartzat proposatzearen alde, eta uste du haurrei ez zaiela eman behar letren formari eta elkarketei buruzko arau zehatzik. Auzias eta Lurçaten iritziz, egokia da haurrei idazketaren alderdi formalak irakastea 5 urte eta erdi edo 6 urte bete ondoren.
‎Gainera, okerreko garun paralisia duten haurrak ikastetxe berezi batera eraman dira, eta, horren ondorioz, “haien garapen intelektuala murriztu egin da diagnostiko oker baten ondorioz”, azaldu du Lealek. Hala ere, oro har, bizitza normala izan dezakete, garun perlesia edo adimen atzerapen sakona duten haurrek ez bezala, fundazioko presidentearen arabera. Senideak orientatzea Aurpegiaren mugikortasuna hobetzera bideratuta dago aurpegi masailetako kirurgia, baina lortzen den irribarrea ez da oso erreala.
2009
‎Irakaskuntzan, oraindik informazio eta prestakuntza asko behar da nahaste horri buruz. TDAH duen haurra ez da batere zehatza, azkarra dirudielako, baina hain erreakzio heldugabeak ditu, ezen irakasleari zaila egiten baitzaio pentsatzea ez dela garestia, alferrikakoa edo hezkuntza mugarik gabea. TDAH pairatzen duten 12 urtetik gorako haurren irakasleentzat oso zaila da.
‎Oso adin goiztiarretik aurrera, espektro autistaren arazoren bat (AEA) duten haurrek ez dute begietara begiratzen eta ez diete arreta jartzen keinuei edo gorputz adierazpenari, mugimendu biologikoari buruzko pertzepzio asaldatua baitute, hau da, gizakiak sortutako mugimenduei buruzkoa. Ezpainetan jartzen dute arreta, aurpegiaren zati horren erritmoa diskurtsoaren soinuarekin bat.
‎Kasu askotan minbizia duten haurrek ez dute sintomarik izaten; hau da, asintomatikoak dira, eta haurra ondo dagoela dirudi. Hori dela eta, oso garrantzitsua da pediatrak agintzen dituen ohiko azterketak egitea, eta sintomaren bat atzemanez gero, berehala sendagilearengana joatea:
2010
‎Halere, hidratazio arazoak dituzten haurrek ez dute hartu behar ibuprofenorik, horixe diote Praktika Klinikoen azken gidek, SING erakundeak 2010.
2011
‎Gingiboestomatitisa duten haurrak ez bidali eskolara, harik eta herpesaren lesioak zarakar bihurtzen diren arte.
2012
‎BANa jasaten duten haurrek, beren amarekin ez daudenean depresioa duten haurren antzeko sintomak aurkezten dituzte (adibidez, burumakur egon, triste, kikilduta?). Depresioa pairatzen duten haurrak, berriz, ama aurrean dutenean ere triste eta burumakur egoten dira, BANa duten haurrak ez bezala.
‎Baina, zergatik borrokatu haurren desnutrizioaren aurka? Malnutrizioak urtero 10 milioi heriotza inguru eragiten ditu haurrengan, saihestu daitezkeen arrazoiengatik Lehenik eta behin, horrek esan nahi du haurrek ez dutela behar adina jaten, eta horrek ondorioak dakarzkie beren osasunari. Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) kalkuluen arabera, “urtero bost urtetik beherako 10 milioi haur hiltzen dira erraz saihets daitezkeen arrazoiengatik”, hala nola A bitamina eta mineral falta.
‎Portaera arazoak dituzten haurrak ez dira ohartzen. Ez da harritzekoa, halaber, inguruan dituzten pertsonak iraintzea, gezurretan ohitu izana, erraz haserretzea eta, are gehiago, oldarkor agertzea aurkaria eramaten zaienean.
‎Zifra horiek ez dira murriztu azken 10 urteetan. Oro har, gehiegizko pisua duen haurra ez da ohitura osasungarriak dituen haurra. EROSKI CONSUMER bertatik bertara ikusi nahi izan ditu haurren elikadura ohiturak eta aisialdiko ohiturak.
2013
‎Etxekoak uzteko sufrimendua ere ageri zen zenbait kasutan. Artikulu hunkigarri bat bazen, non soldadu zahar batek kontatu zuen behin permisionez jin zela eta gerla hastean bi urte zituen haurrak ez zuela ezagutu:
‎Ezerk ez die ahaleginik egiten, eta berehala sortzen zaie asperdura. «Zentzumenak dituzten haurrek ez dute beldurrik eta antsietaterik sentitzen zigorren aurrean; beraz, oso gutxitan sortzen dute nahi den efektua», gehitzen du Alicia Banderas psikologoak ‘Tirados tiranos’ saioan (Kupula, 2010). Gainera, enpatia dute, eta ez dituzte mehatxuak eta xantaia erabiltzen beren helburuak lortzeko.
2014
‎Gehienbat, fisioterapia lanak erakusten genizkien familiei, eta osasun arreta eskaintzen ere ahalegintzen ginen. Izan ere, garun paralisia duten haurrei ez diete behar besteko osasun arreta eskaintzen".
‎Lanean haurrak duen errendimenduaren kalitatea, kantitatea eta bizkortasuna erabat alda daitezke egoera batetik bestera. AGNHa duten haurrak ez dira gai ekoizpen eta zehaztasun erritmoa egun batetik bestera mantentzeko. Egun batean azkar eta zuzen egingo dute lana; hurrengoan, oker eta zehaztasunik gabe egingo dute.
‎Ikertzaileak konturatu ziren sintomatologia hiperaktiboa zuten haurrek ez zutela inolako garun lesiorik, eta «garun lesio minimo»aren kontzeptutik funtzionamendu txarraren edo «garun disfuntzio minimo»aren hipotesira iragan ziren (Clements eta Peters, 1962; McKeith, 1963; Polaino Lorente, 1997). Garuna normala zen, baina disfuntzio txiki bat zuen, eta horrek portaera desegokiak sorrarazten zituen.
2016
‎Nahi duzia kontseilu on bat? Zuen haurra ez purga sekulan medikuaren baia gabe. Kasik bethi inutil da purga eta askotan lanjeros".
2017
‎Pasatu dira hamabiak eta jada hamabost urte ditu haurra ez den haurrak. Nerabeak.
‎Eta zu bakarrik zara bizian. Bai bakarrik naiz lur honetan. Ez dut haurrik ez ta ere senarrik, egiazko adiskide bat ere ez, aita amak hilak. Nihaur naiz, baina nire bakardadea gustatzen zait.
2020
‎Rafael Guerrerok dioenez, arazoa detektatu eta garaiz tratatzen ez bada, “ondorioak ikaragarriak izan daitezke, pertsonari bizitzan ibiltzeko makuluak —metaforikoak— falta baitzaizkio”: “Ikerketak erakutsi du TDAH duten haurrek ez dutela lagun hoberik”, dio adituak. “Urtebetetzeetara ere ez dira gonbidatzen, traba egiten dutelako, desberdinak direlako edo disruptiboak direlako”, dio.
‎Nola lagundu TDAH duen seme alaba edo ikasle bati TDAH autogobernu arazoa da, nork bere burua kudeatzeko ezintasuna. Gizarteak uste du haurrak ez dituela gauzak egiten ez diolako gogorik ematen, egin nahi dituenean, baina ez ditu tresnak. TDAH duen lehen hezkuntzako ikasle batek lankideek baino hiru edo bost aldiz gehiago behar izaten du lana egiteko, eta, hala ere, adimentsua izan behar du.
‎Sukarra, arnasa hartzeko zailtasuna, eztul iraunkorra edo beherako garrantzitsua duen haurrak ez du eskolara joan behar mediku bati kontsulta egin arte. Halaxe adierazten du Quique Bassat doktoreak, pediatrak eta epidemiologoak, Espainiako Pediatria Elkarteko (AEP) kideak eta Gobernuari ikasturte honetan klaseak berrabiarazteari buruz aholku eman zion taldekoak.
‎“Badira beharrak eta kasketa nahasten dituzten gurasoak. Gosea duen haurrak ez du kasketa bat, behar bat asetzeko eskatzen ari da: jatea.
‎Horrela, haurrak osatu eta babestu beharreko objektu izatetik, eskubideak dituzten subjektu aktibo bezala ikustera pasatuko dira. Honek esan nahi du haurrak ez direla soilik babestu beharreko izakiak, eskubidedun bilakatu dira eta, hain zuzen ere, babesa jasotzea da eskubide horietako bat.
‎Ekialdeko unibertsitate liberaletan ikasi duzu. ez dituzu 40 urte, ez duzu haurrik ez duzu zure senarraren abizena, abokatua zara.
2022
‎Haur bat besoetan zuen emazte batek erran zion" Mintza haurrez" Zuen haurrak ez dira zuen haurrak. Biziak Biziari egiten dion deiaren seme alabak dira.
2023
‎Horrez gain, haurrak familia batean egotearen garrantzia ere nabarmendu du: «Tutoretzapean ditugun haurrak ez dituzte behar bezala zaindu bizitzako lehen urteetan. Gurasoen ezjakintasunagatik, edo ezintasunagatik, askok abandonua sentitzen dute, edo segurtasun falta.
‎Hondamendiek eragindako nahasteen aurreko erreakzioak era askotakoak izan daitezke. Hezkuntzan urte asko eman ondoren, ezgaitasuna duten haurrek ez dute hitzik eman lurrikaretatik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia