2015
|
|
Modu analogoan esan dezakegu gure desertu hipermodernoan ere badirela hiru talde. ...n desertu hipermodernoan ere, modu berean, europarrak —demokrata onak, gureak, bizigabeak—, atzerritarrak —europar demokrata onen bizitza lasaiak arriskuan jartzera datozen barbaroak, bizidun zein bizigabe izan— eta gainontzekoak —hauek aurreko bi taldeetan sartzerik ez dutenak dira; izan ere, desertu honetako epaileek lehendabiziko bi talde orokor eta nagusietan sartu ohi
|
dituzte
gizabanako guztiak— bereizi ohi dira. Hau ez da dena, berriz.
|
|
Aspaldira arte gizabanakoak bere bizitza apaizari kontatu behar bazion barruak eta ezinegona baretzeko, egun psikologo zein psikoanalistarengana jotzeko joera dago; lehenago Ni-aren historia narratzeak deabrua uxatzea bazuen xede, orain, oroimen pertsonalaren arte berriari ekinez, barnean dabilen mamua baretzea bilatzen da. Eta horrela, sendatu nahi
|
zuen
gizabanakoak apaizaren eskuetan geratu behar zuen bezala, psikoanalisi freudarrak ere ez gai ikusten du gizabanakoa bere borondate hutsez sendatu ahal izateko. Ikuspegi pesimista honekin halabeharrez bilatu behar du laguntzaren bat gizabanako galduak adituarengan.
|
|
Estatua terapia psikoanalistaz eta psikologikoaz baliatzen da nahi
|
duen
gizabanako mota ekoizteko, gizarteratua izan nahi duen gizabanakoa behar bezala nahi duen lekura zuzentzeko. Helburua argia da, estatuak, egun ere, gizabanako orokor eta abstraktuak nahi ditu, despolitizatuak, erraz administratu ditzakeenak; eta, horretarako, ordenarentzat onuragarriak edo berreskuragarriak direnak birziklatu eta arriskutsua izan daitekeen gizabanako oro neutralizatu egin behar da.
|
|
Estatua terapia psikoanalistaz eta psikologikoaz baliatzen da nahi duen gizabanako mota ekoizteko, gizarteratua izan nahi
|
duen
gizabanakoa behar bezala nahi duen lekura zuzentzeko. Helburua argia da, estatuak, egun ere, gizabanako orokor eta abstraktuak nahi ditu, despolitizatuak, erraz administratu ditzakeenak; eta, horretarako, ordenarentzat onuragarriak edo berreskuragarriak direnak birziklatu eta arriskutsua izan daitekeen gizabanako oro neutralizatu egin behar da.
|
|
Modernitateko masak lekua utzi dio jada potentzialtasunik ez
|
duen
gizabanako bilduma arrunt eta hipermodernoari, orakulu hipermodernoen menpe beren buruak uzten dituzten gizabanakoen bilduma deslotuari. Ez omen dago, beraz, historia egin edota eraldatu dezakeen masarik, masa modernoa atomizatu egin baita.
|
|
Irudi irrealak sortzen ditu, emozioak eskaintzen ditu, erreala alde batera utz dadin. Demokrazia honek liluratu daitezkeen gizabanako orokor, abstraktu eta unibertsalak nahi ditu, mundua nahi bezala eraiki dezaketelako ilusioa bizirik
|
duten
gizabanako despolitizatuak. " Egon lasai, hau baita mundu posibleen artean hoberena!
|
|
Hipermodernitatean, horrezkero, gizabanako ale jakin bat ekoizten da nagusiki; malgutasuna eta aldakortasuna ezaugarri nagusi
|
dituen
gizabanako abstrakto eta orokor bat, edozein bat Agambenen hitzetan, ale bat, bizigabe bat. Gizabanako hipermodeno honek ez du identitaterik, ez du kontzeptu bakar batek ere determinatzen eta, horrexegatik, edozein izan daiteke, edozelako singulartasuna.
|
2017
|
|
Errituaren helburua argia da, beraz: sistemak beharrezkoak
|
dituen
gizabanako aleak ekoitzi behar ditu eskolak, errituaren bitartez heldu bilakarazi, hiritar on eta zintzoak, arazorik sortuko ez dituztenak sortzaileak edo sistema apurtzaileak errekuperatu eta sistemaren dinamikan integratu. Umetatik bezatu behar ditu eskolak, zeremonia eta ohiturak etengabe errepikatu, mantsotu eta heldu bilakatu daitezen, diseinatu den arrakasta ereduari men egin diezaioten.
|
|
Hezkuntzak berezko balioa izan behar du, heziketa formala —kategorikoa eta a prioristikoaizan behar du; hots, ez da belaunaldi bakoitzaren baldintzetara egokitzen ibili behar, ezta helburu jakin bat dutenentzat soilik balio behar, berez izan behar baitu zentzua. Hitz gutxitan, Gramscik esan bezala, kontzientzia kritikoa garatu eta ezjakintasunetik atera behar ditugu ume eta gazteak, testuingurua bat ala bestea izan; hots, Suchodolskiren ildotik, gizabanako baliagarriak (ez ekonomikoki) trebatu, geroak ekarri behar dituen arazo berriei ebazpen edo konponbide berriak asmatzeko gai izan behar
|
duten
gizabanako malguak: artistak.
|
2019
|
|
Ildo honetan, askea den gizabanakoa sui iuris da, hau da, pertsonalitate juridikoa eta publikoa den guztiarekiko (Res publica rekiko) eskubideak izango lituzkeen subjektua. Aldiz, bizirauteko besteen menpe bizi behar
|
lukeen
gizabanakoa ez litzateke askea izango, eta beraz, ez legoke sui iuris bezala ulertzeko modurik; bai ordea alieni iuris gisa. Batik bat besteen menpe bizitzeko beharra izango lukeelako, bere existentzia materialarekiko ardura etengabeari so eginez aurrera egin beharrean legokeelako.
|
|
Pentsamendu errepublikarrean jabetza da askatasunaren baldintza materialak bermatuko lituzkeen bitartekoa. Jabetza litzateke inoren mende ez bizitzeko oinarri materialak eskaintzen dituen heldulekua, beharrizanak aseta
|
dituen
gizabanakoak ez lukeelako besteen menpe bizitzeko beharrik. Eta are gehiago, independentzia materiala lukeenak —gosea, lo egiteko lekua, segurtasun ekonomikoa eta abar— hirugarren pertsona bati loturik bizitzeko beharrizanik ez izateaz aparte, bere interesei, eta batez ere, arrazoiari jarraituz politikoki jarduteko baldintza materialak batuko lituzke.
|
2021
|
|
Psikosozialki gai diren gizabanakoak desozializatzea helburu duten estatuek bultzaturiko" ebanjelizazio psikikoa" bizi dugu, zeinetatik eskola bera ere ez den libratu. Berdin
|
du
gizabanakoa gai den edo ez, zein narrazio dituen, helburua optimizatzea baita, beti hobea izaten saiatzea. Horretarako gizabanakoak pentsatu/ sinistu behar du autonomoa eta askea dela, benetan ez denean horrela, ez baitiote utzi, atrofiatu baitute.
|
|
Behin ikusita terapiek duten eragina eta potentzialtasunaestatu gehienak estatu terapeutiko bihurtu ziren. Hau da, ordutik, estatua zenbait teknika eta terapiaz baliatzen da nahi
|
duen
gizabanako edo hiritar mota ekoizteko. Modu berean, eskola instituzioa den neurrian, berau ere eskola terapeutiko bilakatu da.
|
|
Modu batean edo bestean, horren berezi direla uste
|
duten
gizabanako pasibo eta kaskarrek, benetan bereizten saiatu arren, irudi ideal batek determinaturik daude prozesuaren hasieratik. Zenonen paradoxa ezagunean bezala, ume eta nerabeak eskolan zehar mugitzen direla dirudi, benetan mugitzen ez direnean.
|
|
Egungo eskola hipermodernoaren arazoa da eredu ilustratuari jarraitzen diola saltzen digula, ume eta nerabeak beren kabuz garatzen laguntzen duela, benetan ilusio bat gehiago baino ez denean; hau da, forma eta diskurtsoa aldatuta ere, egungo heziketa eredua (ezkutuko) doktrinamendua da, dudarik gabe. Paradigma berriaren eskutik, eskolak auto esplotazioaren bidez ekoizten dituen gizabanakoen optimizazioa bilatzen du; eta, bere helburua lortu ohi
|
du
gizabanakoek kanpo eraginik denik ere nabaritu barik, modu aske eta autonomoan beren buruak produzitzen dituztela sinesten duten bitartean. Bereziak, bereiziak, apartak eta artistak direla sinestarazten zaie maizegi, dena hasten dela beraiekin, historian paper garrantzitsua betetzera izan direla deituak, pentsatzen edo desiratzen duten guztia lortuko dutela, benetan dagokiena edo egokitu zaiena baino ez dutenean egiten.
|
|
Batetik, Diaz de Radarekin, Estatuak erraz administratu ditzakeen subjektuak produzitu behar ditu eskolak, erreferentzia sozialik ez
|
dituzten
gizabanakoak; hots, eskolak, instituzio unibertsalista den heinean, subjektu unibertsal, abstraktu eta orokorrak ekoizten ditu. Lan merkatuan erraz txerta daitezkeen eta Estatuari fidelak diren gizabanako despolitizatuak, esfera publikoaz ahaztu eta bere barnean gotortzen diren gizabanako indibidualistak; bestetik, oraingoan Bourdieurekin, promozioaren eta bazterketaren logikari obeditzen dio heziketa sistemak, erreprodukzio estrategia orok numerus clausus ereduren bat baitu oinarri.
|
|
Batetik, haurtzarotik nerabezarora eta, bestetik, nerabezarotik heldutasunera. Hortaz, erritu askotan bezala, heziketan ez izatetik izatera igaro behar
|
dute
gizabanakoek, ume izateari utzi behar baitiote, hil eta heldu gisa birjaiotzea.
|
|
Zoriontasunaren eta askatasunaren garaia bizi omen dugun arren, askatasun hipermodernoak, paradoxikoki, koakzio eredu berriak sortzen ditu, askatasunak koakzioaren antipodetan egon lukeenean. Inoiz baino askeagoa dela uste
|
duen
gizabanakoak jarraitzen du zaindua eta zuzendua izaten, botererik edo koakziorik antzeman ez arren. Erabat kontrolaturik gaude, inork kontrolatzen ez gaituela iruditu arren.
|
|
Umeak ezgaitu eta infantilizatu beharra dago sortzearen zirkulu primitiboa gerta dadin, Instituzioa soilik existitzen baita berak produzitutako gizabanakoek existiarazten dutelako, Castoriadisek esan bezala. Bestela esanda, Makinak modu jakin batean produzitu behar
|
ditu
gizabanakoak txikitatik, gizabanako horiek legitimatu eta betikotu dezaten Instituzioa; eta, horretan, gizabanakoak zenbat eta infantilago izan, orduan eta errazagoa izango da.
|
|
Liburuek, batez ere, pertsona jakin batzuen ospea sortzeko edo sendotzeko balio zuten. Literatura libreki eta borondatez ibiltzen zen esku batetik bestera, opari edo mailegu pertsonal gisa, interesak
|
zituzten
gizabanakoen artean, elite kulturaleko hautatuen talde txiki bat nabarmentzen laguntzeko, jende aberatsaren komunitate intimo bat sortzeko, eta hartan, talentua zela-eta, onartu egiten ziren jatorri apaleko edo esklabo izandako babespeko pertsona batzuk. Babesik gabe, boteredunekiko loturarik gabe, irakurleek zein idazleek nahiko lan zuten bizirik irauteko.
|
2023
|
|
Princetongo ikasle eta irakasleak eta Institutukoak askatasun osoz nahasten dira, zein den batekoa edo bestekoa ez jakiteraino. Baldintzarik eta mugarik gabe ikasten eta ikertzen da, kezketan izan gabe horrek nolako eragina
|
duen
gizabanakoentzat edo gizartearentzat. Ez da irakasleen bilerarik egiten; ez dago batzorderik.
|
|
Administrazioa ahalik eta txikiena da hedaduran eta garrantzian. Ideiarik ez
|
duten
gizabanakoak, kontzentratzeko gauza ez direnak, ez dira gustura sentituko Institutuan.
|